Aspergerin syndrooma & Transsukupuolisuus

erittäin hämmentynyt

Minulla on diagnosoitu aspergerin syndrooma, ja sen lisäksi minulla on vahvoja sukupuoliristiriidan tuntemuksia. Aiheuttaakohan tuo jotain lisätutkimuksia, jos/kun transtutkimuksiin hakeudun?

Olen lisäksi miettinyt, josko diagnoosi on alunperinkin väärä. Ala-asteellahan tuo tutkittiin keskittymisvaikeuksien ja käytöshäiriöiden takia koulussa, mutta olisiko syynä voinut olla tiedostamattomana vaikuttanut sukupuoliristiriita? Tiedostin ristiriidan ehkä noin vuotta myöhemmin kun sain tuon diagnoosin, eikä se sen jälkeen ole pois mennyt. Minulta puuttuvat useimmat asperger-ihmisille tyypilliset piirteet, kuten kapea-alaiset kiinnostuksen kohteet. Sosiaalisten tilanteiden tajunikin on omasta mielestäni ihan tavallinen, tajuan vitsejä normaalisti jne. Eristäytymisen halu ainakin tänä päivänä johtuu yksinomaan sukupuoliristiriidastani. Eikö se olisi voinut johtua siitä myös silloin kun diagnoosin sain?

Erityisen hankalan tilanteesta tekee se, että vanhemmat eivät ota sukupuoliristiriitaani vakavasti, vaan tykkäävät kuitata sen "asperger-houreena". Vaikka asperger-diagnoosi olisikin oikea, eihän mikään estä transsukupuolisuutta esiintymästä samanaikaisesti..? On niitä asperger-tyttöjäkin, ja varmaan tuntevat itsensä ihan normaalisti naisiksi.

22

3742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli minullakin

      Mutta ne lähtivät kokonaan pois kun aloitin hormoonit ja aloin elää omassa sukupuolessani. Toki muutenkin psyyke parani ja tietenkin ristiriidat helpottivat, mutta sehän on selvää. Suosittelen kokeilemaan asteittain elämää siinä sukupuolessa mihin tunnet kuuluvasi ja katsomaan miltä se tuntuu sitä kautta saanet varmuuden identiteetistäsi. Tutkimuksiin diagnoosisi voi vaikuttaa tietääkseni negatiivisesti siinä tapauksessa jos pystytään näyttämään toteen, että asperger aiheuttaisi sinulle sukupuoliristiriitaa. Kuitenkin tietääkseni moniakin asperger-diagnoosin omaavia on päässyt läpi.

      • ..........

        asperger ja asperger suuntaiset oireet ovat kaksi eri asiaa, asperger ei ikinä "lähde pois" koska se on synnynnäinen neurologinen kehityshäiriö, ei sairaus, vaan poikkeavuus joka ei koskaan "parane".
        Joten virallisesti jos olisit asperger, et siitä diagnoosista pääsisi, vaikka omasta mielestäsi oireet olisi hävinneet. Paitsi tietenkin tapauksessa, että diagnoosi olisi ollut väärä alunperinkin.

        Minusta sukupuolinen suuntautuminen ja asperger on kaksi aivan täysin eri asiaa. Minäkin olen lesbo, mutta myös asperger, ja niillä kahdella seikalla ei ole mitään syy yhteyttä, sen enempää kuin että olisin sinisilmäinen ja asperger.

        Joten en uskon että transjutussa olisi myöskään kyse aspergerista, vaan se on ihan oma, erillinen juttunsa.


      • AS-henkilö
        .......... kirjoitti:

        asperger ja asperger suuntaiset oireet ovat kaksi eri asiaa, asperger ei ikinä "lähde pois" koska se on synnynnäinen neurologinen kehityshäiriö, ei sairaus, vaan poikkeavuus joka ei koskaan "parane".
        Joten virallisesti jos olisit asperger, et siitä diagnoosista pääsisi, vaikka omasta mielestäsi oireet olisi hävinneet. Paitsi tietenkin tapauksessa, että diagnoosi olisi ollut väärä alunperinkin.

        Minusta sukupuolinen suuntautuminen ja asperger on kaksi aivan täysin eri asiaa. Minäkin olen lesbo, mutta myös asperger, ja niillä kahdella seikalla ei ole mitään syy yhteyttä, sen enempää kuin että olisin sinisilmäinen ja asperger.

        Joten en uskon että transjutussa olisi myöskään kyse aspergerista, vaan se on ihan oma, erillinen juttunsa.

        Joo, nimenomaan. Transnainen, jolla on Aspergerin syndrooma, ei ole sen kummempi kuin muutkaan AS-naiset.

        Viitaten tuohon postaukseeni, että TS:iä olisi tavallista väkeä enemmän AS-ihmisten joukossa: se ei siis tarkoittanut, että AS mitenkään aiheuttaisi transsukupuolisuutta.

        Jotenkin vaan olen saanut AS-foorumeja selaamalla sellaisen kuvan, että esiintyvyys vaan on hiukan suurempaa kuin normiväestöllä. Tiedä siitä sitten. Mistään "asperger-houreilusta" ei kuitenkaan joka tapauksessa ole kyse.


    • Kolmois-S

      Kun psykopuoskari haistaa, ettet sinä ole ihan tavanomaisen heteronormittunut, niin rupeaa leimakirves heilumaan. Näin on varmasti asperger-"diagnoosisikin" kanssa. Sääli, että ihmiset menevät retkuun ja ihan oikeasti uskovat noihin.

      • kerrankin

        Ei kannata sortua diagnoosihömppään ja se on jopa hyväksi ihan oman mielenterveyden kannalta olla miettimästä tuollaisia asioita. Tietysti eriasia jos on ihan oikeasti ongelmia jotka haittaavat elämää, mutta niitäkin ongelmia kannattaa ensin puida jonkun muun kuin mainitsemiesi psykopuoskarien kanssa. Olenpa nähnyt ihmisiä joiden elämä tuntuu pyörivän diagnoosien ja niiden keräilyn ympärillä eikä se kovin herkulliselta vaikuta...


    • AS-ihminen

      Lisää aiheesta: http://www.aspalsta.net/viewtopic.php?t=4013

      AS ja sukupuoli: http://www.aspalsta.net/viewtopic.php?t=4739

      Aspergers and Autistic Transpeople:
      http://community.livejournal.com/aspie_trans/profile

      Lisättäköön vielä, että AS ei ole mielenterveydellinen häiriö eikä minkäänlainen sairaus. Se on pysyvä neurologinen poikkeama, joka ilmenee mm. kiinnostuksen kohteissa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä. Etenkin naisilla AS jää usein diagnosoimatta, koska se ilmenee lievemmin kuin miehillä.

      Kolmois-S voisi ensin tutustua aiheeseen, ennen kuin rupeaa sanomaan mitään. Voi tietysti olla, että tässä nimenomaisessa tapauksessa ei ole kyse AS:stä, sitä en kiellä. Se on kuitenkin totta, että TS:iä on hieman enemmän AS-väestön keskuudessa kuin muualla.

      • AS-ihminen

        Vielä lisäyksenä, että tieto diagnosoidusta AS:sta nimenomaan on avuksi transtutkimuksissa, jos kyseessä oikeasti on Aspergerin syndrooma. Diagnosoimaton AS hidastaa tutkimuksia.


      • ....................

        Aivan kuten autismikin(jonka lievä muoto AS on), mutta sekin on valitettavan totta, että aivan kuten ADHDtä ja ties mitä muutakin saatetaan diagnosoida usein väärin perustein varsinkin lapsuusiässä kun henkinen kehitys on vielä todella pahasti kesken. Aikuisiällä tehdyt diagnoosit ovat sitten yleensä oikeampia, vaikka ei se fyysinen aikuisuuskaan varsinkinkaan transihmisen tapauksessa takaa, että henkinen puoli olisi kehittynyt. Onhan niitä moniakin tapauksia joilla se on ollut valmis vasta keski-iällä.


      • AS-ihminen
        .................... kirjoitti:

        Aivan kuten autismikin(jonka lievä muoto AS on), mutta sekin on valitettavan totta, että aivan kuten ADHDtä ja ties mitä muutakin saatetaan diagnosoida usein väärin perustein varsinkin lapsuusiässä kun henkinen kehitys on vielä todella pahasti kesken. Aikuisiällä tehdyt diagnoosit ovat sitten yleensä oikeampia, vaikka ei se fyysinen aikuisuuskaan varsinkinkaan transihmisen tapauksessa takaa, että henkinen puoli olisi kehittynyt. Onhan niitä moniakin tapauksia joilla se on ollut valmis vasta keski-iällä.

        Onhan tuo ihan totta, että AS ja etenkin ADD ovat olleet "muotidiagnooseja". Mainitsinpahan nyt kuitenkin vaan tässä väliin, että AS TS on ihan mahdollinen yhdistelmä ja yleisempi kuin saattaisi luulla.

        Kuten näissä transasioissakin, olennaista AS:ssä on se, pitääkö itseään sellaisena. Virallinen diagnoosi perustuu aina ulkopuolisten näkemyksiin, jotka voivat olla virheellisiä.


      • asssssiiiiiiii

        Laitappa mieluummin asiatietolinkkejä kuin jotain as palsta linkkejä. AS palstat ovat aina omalla tavallaan vinoutuneita tiedonlähteitä. Vertaistukea niistä toki löytyy.


    • another asperger

      Minäkin olen asperger ja ftm. Minulla kyllä on hidastanut tutkimuksia tämä asperger-juttu, koska ne miettivät tarkkaan mistä mikäkin johtuu ja mitkä ongelmat liittyvät aspergeriin ja mitkä transsukupuolisuuteen :/

      Minä tosin tiedän asperger-diagnoosin olevan oikea, koska minulla on lähes kaikki tyypillisimmät oireet. Ei aspergerin ja transsukupuolisuuden pitäisi missään nimessä olla poissulkevia, mutta kyllä tämä hankaloittaa tutkimuksia jonkun verran.

    • asuiwefiegfawe

      Sukupuoliristiriitaiset tunteet ovat nimenomaan aspergereilla yleisiä. Varmaan puolet trans ihmisistä on aspergereita. Tämäkin tieto löytyy googlettamalla.

      Kaikille hormonien syönti ja oman kehon muokkaus eivät lievitä dysforisia tunteita. Näitä toimenpiteitä tehdään vain dysforian lievittämiseksi. Oikeasti biologinen nainen tai mies ei koskaan voi muuttaa omaa sukupuoltaan. Kyse on vain ulkoisista ja ulkonäöllisistä muutoksista.

      • FactChecker

        Löytämäni tutkimukset eivät viittaa lähellekään 50% luokkaa. 91 henkilölle tehdyssä tutkimuksessa 5,5%:lla oli autistisia piirteitä, 204 henkilölle tehdyssä 7,8%:lla ja 840 henkilölle tehdyssä 2,3%:lla. Verrattuna koko populaatioon, jossa autismin yleisyys on 0,5-2,5%, kaksi näistä tutkimuksista toki näyttää viittaavan siihen, että autistiset piirteet ovat yleisempiä transihmisten keskuudessa, mutta "varmaan puolet" on todella liioiteltua.


      • Pysytäänpäsaiheessa

        Olen ymmärtänyt että autismi ja Aspergerin syndrooma ovat täysin eri sairauksia. Siis mistä tämä autismi kiskaistiin ketjuun mukaan, aloitushan koski aspergeria.


      • On_ne
        Pysytäänpäsaiheessa kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt että autismi ja Aspergerin syndrooma ovat täysin eri sairauksia. Siis mistä tämä autismi kiskaistiin ketjuun mukaan, aloitushan koski aspergeria.

        Aspergerin oireyhtymä (F84.5)


        Aspergerin oireyhtymä on autismikirjoon kuuluva neurobiologinen keskushermoston kehityshäiriö....


      • FactChecker
        Pysytäänpäsaiheessa kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt että autismi ja Aspergerin syndrooma ovat täysin eri sairauksia. Siis mistä tämä autismi kiskaistiin ketjuun mukaan, aloitushan koski aspergeria.

        Kuten yllä sanottiin, Asperger todellakin kuuluu autismikirjoon. Arkisesti voisi sanoa, että Asperger on autismin lievä versio. Siksi tutkimuksissa puhuttiin "autistisista piirteistä" ja niin itsekin viittasin viestissäni.


    • TodellinenTyömaa

      Mielenkiintoista , erittäin mielenkiintoista... Onko tätä Asperger yhteyttä transseksuaalisuuteen tutkittu enemmänkin...?

      • erikoistuva_psyk

        On ilmeiseti huomattavasti keskimääräistä yleisempää, kuin valtaväestössä. Itse tiedän ainakin kaksi transsukupuolista (mtf), joilla on diagnosoitu asperger. Kumpikin ovat tahdonvastaisessa hoidossa (toinen suunnitteli iskua eräälle yliopistolle ja toinen teki pankkiryöstön, josta jäi pian kiinni).


      • erikoistuva_psyk

        Lisäys vielä edelliseen viestiin. Olen itsekin transsukupuolinen (mtf), eikä edellisessä viestissä ole minkäänlaista tarkoitusta yhdistää esim. aspergerin syndroomaa ja F64,0 diagnoosia. Em. tieto tuntuu vain olevan tilastollinen totuus.


      • kjhkjkljhjk
        erikoistuva_psyk kirjoitti:

        On ilmeiseti huomattavasti keskimääräistä yleisempää, kuin valtaväestössä. Itse tiedän ainakin kaksi transsukupuolista (mtf), joilla on diagnosoitu asperger. Kumpikin ovat tahdonvastaisessa hoidossa (toinen suunnitteli iskua eräälle yliopistolle ja toinen teki pankkiryöstön, josta jäi pian kiinni).

        Tunnen useitakin transsukupuolisia joilla on asperger, mutta heillä ei ole tuollaisia rikollisia kiinnostuksia.
        Edellä esitetty esimerkki on pikemminkin törkeää yleistystä.


    • hoormounness

      Joopa joo, erikoistuva psykiatri kirjoittaa noin niin kuin by the way, ihan eräälle yliopistolle suunniteltiin iskua, kukaan ei ole koskaan kuullutkaan. Missä e:n elämä olikaan?

      • fjdidywhejbebd

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe