vasaravarvas leikkaus

pirtema

Minulle tehtiin vasaravarvas leikkaus noin kaksi
viikkoa sitten,tikitkin on jo poistettu joudun
sitomaan varpaat 6.viikon ajan joka päivä että
ne muotoutuvat oikeaan asentoon,päivää myöten
sidokset alkavat painamaan ja arpia särkee onko
kellään vastaavanlaisia kokemuksia?

41

24132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaivasivatko?

      Minulla todettiin 30 vuotta sitten vasaravarpaat, mutta ei ne ole tahtia haitanneet. Onnea kuitenkin toipumiseen.

      • Eivät minua varpaani muuten vaivanneet paitsi
        kesällä kun kaikki sandaalit hankasivat varpaat
        rikki,enemmän niistä näkivät muut vaivaa kuin
        minä itse,mutta nyt on kyllä ihanaa kun varpaat
        ovat suorat vaikka kyllä vielä kipeät johtuen
        venyttelyistä.


      • vaivana
        pirtema kirjoitti:

        Eivät minua varpaani muuten vaivanneet paitsi
        kesällä kun kaikki sandaalit hankasivat varpaat
        rikki,enemmän niistä näkivät muut vaivaa kuin
        minä itse,mutta nyt on kyllä ihanaa kun varpaat
        ovat suorat vaikka kyllä vielä kipeät johtuen
        venyttelyistä.

        Onnea toipumiseen. Toivon, että saat jo ensi kesänä nauttia sandaalikeleistä. Minä odotan vielä leikkaukseen pääsyä. Kaksi varvasta on niin
        pahasti koukussa ja isovarpaan päällä, että en ole juurikaan päässyt marraskuun jälkeen ulkoilemaan,kun kenkiä ei kärsi laittaa jalkaan.
        Vaikka varvas on pieni, voi se olla suuri riesa.


    • Nimetön

      2 vasaravarvasta leikattiin 3 viikkoa sitten vaivasenluun leikkauksen yhteydessä. Hyvin tuntuu parantuvan mutta vasta "lopputarkastuksen" rtg kertoo, ovatko kaikki luut luutuneet kuten tarkoitus oli.

      Mulla ei sidokset kyllä yhtään haittaa eivätkä paina. Vaikea on vaan arvioida, onko sidos tarpeeksi tiukka ja tehokas.

      • vaivana

        Toivottavasti sidokset ovat pitäneet ja paranaminen on sujunut suunnitelmien mukaan.
        Odotan lähiaikoina pääsyä leikkaukseen, jossa leikataan myös vaivaisenluu ja vasaravarpaat. Kauanko olit sairaalassa ja kuinka pian pääsit kävelemään kyynärsauvojen kanssa? Kauanko sauvoja joutuu käyttämään?


      • vaivana kirjoitti:

        Toivottavasti sidokset ovat pitäneet ja paranaminen on sujunut suunnitelmien mukaan.
        Odotan lähiaikoina pääsyä leikkaukseen, jossa leikataan myös vaivaisenluu ja vasaravarpaat. Kauanko olit sairaalassa ja kuinka pian pääsit kävelemään kyynärsauvojen kanssa? Kauanko sauvoja joutuu käyttämään?

        Minulta leikattiin vasaravarpaat kuukausi sitten
        yhden yön olin sairaalassa,sauvoja käytin vain
        pari päivää,suositus kai olisi että ainakin
        kolme viikkoa käytettäisiin,itse koin ne kotona
        hankalaksi pääsin kävelemään kun minulla oli
        etukevennetyt kengät mitkä varmaan sinäkin saat.
        Tsemppiä leikkaukseen kesäksi saat jalkasi var-
        maan kuntoon.


      • Saikkarilla
        pirtema kirjoitti:

        Minulta leikattiin vasaravarpaat kuukausi sitten
        yhden yön olin sairaalassa,sauvoja käytin vain
        pari päivää,suositus kai olisi että ainakin
        kolme viikkoa käytettäisiin,itse koin ne kotona
        hankalaksi pääsin kävelemään kun minulla oli
        etukevennetyt kengät mitkä varmaan sinäkin saat.
        Tsemppiä leikkaukseen kesäksi saat jalkasi var-
        maan kuntoon.

        Mulla leikattiin vasaravarvas kolme viikkoa sitten ja tikit on jo poistettu.Sen unohdin kysyä saako saunoa tai kastella jalkaa kun varpaassa on vielä se piikki.Hyvin on mennyt, ei kipuja.Olen kans kulkenu ilman keppejä paljon, kun ne hankalia ja pakkaa unohtumaan joka paikkaan.Tukikenkä on hyvä.Olen lähdössä reissuun pari pv lopputarkastuksen jälkeen, toivottavasti jalka kestää sitten jo kävelyn.Onko kokemuksia jollain että tuleeko jalasta vielä hyvä, voiko esim. juosta,urheilla kunnolla?


      • Vasaroija
        Saikkarilla kirjoitti:

        Mulla leikattiin vasaravarvas kolme viikkoa sitten ja tikit on jo poistettu.Sen unohdin kysyä saako saunoa tai kastella jalkaa kun varpaassa on vielä se piikki.Hyvin on mennyt, ei kipuja.Olen kans kulkenu ilman keppejä paljon, kun ne hankalia ja pakkaa unohtumaan joka paikkaan.Tukikenkä on hyvä.Olen lähdössä reissuun pari pv lopputarkastuksen jälkeen, toivottavasti jalka kestää sitten jo kävelyn.Onko kokemuksia jollain että tuleeko jalasta vielä hyvä, voiko esim. juosta,urheilla kunnolla?

        Kuinka pitkä jonotus tälläiseen vasaraleikkaukseen mahtaa olla ja mitä sellainen tulee maksamaan ?


      • ruusula

        Miten sait kaikki leikkautettua samalla kertaa? Minulle kerrottiin, että leikataan vain asia kerrallaan. Haluaisin myös hoitaa kaikki yhdessä, samassa jalassakin viat ovat.

        Oliko kovasti kipea operaation jälkeen?


      • Per iy tyy kö
        Saikkarilla kirjoitti:

        Mulla leikattiin vasaravarvas kolme viikkoa sitten ja tikit on jo poistettu.Sen unohdin kysyä saako saunoa tai kastella jalkaa kun varpaassa on vielä se piikki.Hyvin on mennyt, ei kipuja.Olen kans kulkenu ilman keppejä paljon, kun ne hankalia ja pakkaa unohtumaan joka paikkaan.Tukikenkä on hyvä.Olen lähdössä reissuun pari pv lopputarkastuksen jälkeen, toivottavasti jalka kestää sitten jo kävelyn.Onko kokemuksia jollain että tuleeko jalasta vielä hyvä, voiko esim. juosta,urheilla kunnolla?

        Isällä on, minulla ei. Tuleeko minullekkin


      • leikattu
        ruusula kirjoitti:

        Miten sait kaikki leikkautettua samalla kertaa? Minulle kerrottiin, että leikataan vain asia kerrallaan. Haluaisin myös hoitaa kaikki yhdessä, samassa jalassakin viat ovat.

        Oliko kovasti kipea operaation jälkeen?

        minullakin leikattiin molemmat yhtä aikaa, siis vaivasenluu ja vasaravarvas.


    • Vasaravarvas kuntoon

      Nykyisin vasaravarvasleikkauksessa laitetaan metallipiikki varpaaseen luutumisen ajaksi. Minulla on nyt sellainen, mutta sen kanssa on kyllä vähän hankalaa, vaikka onkin kantakenkä.

      Miten olette kokeneet piikin ja varsinkin sen poiston, joka itselläni on edessä parin viikon kuluttua?

      Onkohan siitä haittaa, jos ei käytä sauvoja? Käytin niitä vain neljä päivää, mutta en ole juurikaan liikkunut ulkosalla. Jalka vähän turpoaa iltaa kohti jalkapöydästä. Onkohan se normaalia? Kipuja ei varsinaisesti ole, kun muistan välillä laittaa jalan kohoasentoon.

      • Kokemusta myös

        Samantyyppisestä leikkauksesta, tosin isovarvasta lukuunottamatta kaikissa varpaissa ns"Kirsher piikit", hienojen vihreiden helmien kera. Poistaminen tapahtui tyylillä, että selinmakuulla hoitaja piti jalasta kiinni ja lääkäri veti pihdeillä piikit ulos.Lääkäri hoiti homman hienosti sillä selvitti kokoajan mitä on tekemässä, ja välillä piti taukoa, ja pyysi hengittämään rauhassa. Poisto sattui jollain asteella, sitä ei käy kieltäminen, mutta vaikka kipristelemään ja hengitystä pidättelemään jouduinkin, niin ylitsepääsemätöntä ei ollut, kun en pyörtynyt. Joten kyllä se siitä.Auttaisi paljon jos siinä tilanteessa pystyisi olemaan rentona, mutta minä en ainakaan pystynyt, joten sen vuoksi varmaan sattui enemmän. Tsemppiä ja rohkeutta piikin poistoon:)


      • Vasaravarvas kuntoon
        Kokemusta myös kirjoitti:

        Samantyyppisestä leikkauksesta, tosin isovarvasta lukuunottamatta kaikissa varpaissa ns"Kirsher piikit", hienojen vihreiden helmien kera. Poistaminen tapahtui tyylillä, että selinmakuulla hoitaja piti jalasta kiinni ja lääkäri veti pihdeillä piikit ulos.Lääkäri hoiti homman hienosti sillä selvitti kokoajan mitä on tekemässä, ja välillä piti taukoa, ja pyysi hengittämään rauhassa. Poisto sattui jollain asteella, sitä ei käy kieltäminen, mutta vaikka kipristelemään ja hengitystä pidättelemään jouduinkin, niin ylitsepääsemätöntä ei ollut, kun en pyörtynyt. Joten kyllä se siitä.Auttaisi paljon jos siinä tilanteessa pystyisi olemaan rentona, mutta minä en ainakaan pystynyt, joten sen vuoksi varmaan sattui enemmän. Tsemppiä ja rohkeutta piikin poistoon:)

        Entä muut kokemukset. Vuotivat haavat kauan? Minulla yhdestä pisteestä tihkuu ihan hivenen, vaikka leikkauksesta on kolme viikkoa. En ole soittanut sairaalaan, kun vuoto on niin minimaalista.

        Minulle on rentoutuminen helppoa. Leikkauksenkaan aikana en ottanut mitään muuta lääkitystä kuin sen pakollisen alaraajapuudutuksen.


    • pihlaja111

      Helmikuussa leikattu vasaravarvas ja ne neljä viikkoa oli se k-piikki varpaassa.

      Haava parani yllättävän hyvin ja liikuinkin sisällä ilman sauvoja jo seuraavana päivänä, ulkona tietysti sauvojen kanssa koska oli talvi.
      Autolla ajoin jo vajaan viikon kuluttua leikkauksesta, vaikka kaasujalka olikin kyseessä.
      Jalkaa kannattaa pitää koholla, vaikka pari tyynyä alle kun olet levossa niin ei turpoa...siis ei liikaa jaloillaan oloa yhteen menoon.
      Ja kun tikit/hakaset on poistettu niin usein vaan suihkuttelet sitä haavan kohtaa (piikkiin, eikä sen juureen saa laittaa vettä) niin haavakin paranee paremmin.

      Ainoa "tuska" oli se piikki, piti koko ajan varoa ettei vaan satuta sitä mihinkään.

      Ja sen piikin poisto pelotti niin mahdottomasti !! Kerroin jo lääkärillekin että nyt pelottaa ja kovasti :) Mutta ainoa mitä tunsin oli se kun lääkäri piti jalasta kiinni, siis piikin poisto ei tuntunut yhtään !!!
      Piikkihän on luussa, eikä luussa ole samanlaista tuntoa kuin esim. ihossa.
      Se piikki ei ole siellä luutuneena sinne, ystävän tuttavalta oli lähtenyt pois ihan itsestään ja pitänyt laittaa takaisin paikoilleen.

      Aurinkoista kesää, eikä piikin poistoa kannata pelätä !!!!

      • Vasaravarvas kuntoon

        Kiitos tiedoista.

        En pelkää piikinpoistoa, koska se on yksi nykäys, vaikka sattuisikin.

        Tuo piikin varominen on minustakin se kurjin juttu Sen päässä ei ole palloa, koukku vain ja heti alussa se tarttui leveälahkeisten trikoohousujen toiseen punttiin. Ei käynyt pahasti, mutta sen verran sattui, että opin kerrasta varomaan ja aina kantakenkä jalkaan, kun lähden liikkeelle. Eilen oli ensimmäinen päivä, ettei tullut sitä pientä pisaraa siteeseen, kun olin jo miettinyt, soitanko sairaalaan.

        Minulla on jonkinlainen tunne siinä päkiän alla, kuin olisi luunpää tai jokin. Mahtaneeko hävitä, kun varvas paranee? En ole kysellyt sairaalasta, kun piikinpoisto on viikon päästä.


    • pihlaja111

      Se päkiän kohdalla oleva tunne on varmaankin se piikki. Se kun on aika pitkä, pidempi siis kuin varvas mihin se on tungettu :)
      Kun kävelee niin varmaankin se piikki jotenkin painaa siellä...siis tuttu tunne.

      Minulla oli vain viikko sairauslomaa sen piikin poiston jälkeen ja hyvä varvas tuli, teen kuitenkin sellaista työtä että joudun olemaan jalkojen päällä suurimman osan työpäivästä.
      Nyt on reilu 4 kuukautta leikkauksesta ja kaikki varpaan osalta hyvin. Ja kenkää voi pitää jalassa ilman että pitää laittaa pehmikettä varpaan päälle.

      • Kokemusta myös

        En malta olla laittamatta vielä lusikkaani tähän keskústeluun. Ei se kyllä ainakaan kohdallani ollut tuo piikkien poisto "yksi nykäys vain" kyselin vähän hadissäni katkeako varvas. Mutta lääkäri oli aivan mahtava omalla rauhallisella asenteella sai minutkin rauhalliseksi.Selvitti kokoajan mitä on tekemessä. Lääkäri sanoi, että mutkan kohdalla tuntuu ikävältä se veto, ja sitten helpottaa. Mutta kuten aiemmin, jo kirjoitin, ei vienyt tajua mennessään, joten ihan mahdottomasti ei sattunut minuakaan.


      • Vasaravarvas kuntoon
        Kokemusta myös kirjoitti:

        En malta olla laittamatta vielä lusikkaani tähän keskústeluun. Ei se kyllä ainakaan kohdallani ollut tuo piikkien poisto "yksi nykäys vain" kyselin vähän hadissäni katkeako varvas. Mutta lääkäri oli aivan mahtava omalla rauhallisella asenteella sai minutkin rauhalliseksi.Selvitti kokoajan mitä on tekemessä. Lääkäri sanoi, että mutkan kohdalla tuntuu ikävältä se veto, ja sitten helpottaa. Mutta kuten aiemmin, jo kirjoitin, ei vienyt tajua mennessään, joten ihan mahdottomasti ei sattunut minuakaan.

        En tarkoittanut mitenkään väheksyä piikinpoiston epämukavuutta. Sitä nyt lähinnä ajattelin, että poisto yhdestä varpaasta kestää vain hetkisen, kun minulla on ollut pitkäaikaisempia kovia kipuja ja oikeastaan on vieläkin välillä, muttei tämän asian tiimoilta.

        Se vielä, että minkä mutkan, minulla tuo varvas tököttää ihan suonana?

        Menin leikkaukseen siksi, kun akkavarpaanpää varsinkin juostessa saattoi kääntyä jalan alle ja se jos mikä teki kipeää.

        Kerron sitten oman kokemukseni poistosta, kun se on ohitse.


      • Kokemusta myös
        Vasaravarvas kuntoon kirjoitti:

        En tarkoittanut mitenkään väheksyä piikinpoiston epämukavuutta. Sitä nyt lähinnä ajattelin, että poisto yhdestä varpaasta kestää vain hetkisen, kun minulla on ollut pitkäaikaisempia kovia kipuja ja oikeastaan on vieläkin välillä, muttei tämän asian tiimoilta.

        Se vielä, että minkä mutkan, minulla tuo varvas tököttää ihan suonana?

        Menin leikkaukseen siksi, kun akkavarpaanpää varsinkin juostessa saattoi kääntyä jalan alle ja se jos mikä teki kipeää.

        Kerron sitten oman kokemukseni poistosta, kun se on ohitse.

        En ole opiskellut anatomiaa tai lääketiedettä, että tietäisin tarkempaa vastausta itsekään mikä mutka, mutta lääkäri puhui mutkasta. Arvelin itse olevan tuossa varpaan keskiosassa oleva nivel, jonka kohdilta piikki kulkee ulos vedettäessä, se antoi hetkeksi aina polttavaa kipua. Piikin poistopäivän iltana kuumotti ja jomotti, mutta Panacod auttoi. Seuraava päivä j helpompi.


      • Vasaravarvas kuntoon
        Kokemusta myös kirjoitti:

        En ole opiskellut anatomiaa tai lääketiedettä, että tietäisin tarkempaa vastausta itsekään mikä mutka, mutta lääkäri puhui mutkasta. Arvelin itse olevan tuossa varpaan keskiosassa oleva nivel, jonka kohdilta piikki kulkee ulos vedettäessä, se antoi hetkeksi aina polttavaa kipua. Piikin poistopäivän iltana kuumotti ja jomotti, mutta Panacod auttoi. Seuraava päivä j helpompi.

        K-piikki poistettiin juuri äsken. Se ei sattunut ollenkaan. Tuskin tunsin koko toimenpidettä. Ainakaan vielä ei tunnu mitään kipua, mutta täytyy kuulemma aloittaa liikkuminen tavallisella kengällä (paksupohjainen sandaali minulla) hissukseen kuunnellen miltä tuntuu. Olipa helpotus päästä siitä piikistä. :)

        Hyvää kesää kaikille vasaravarpaista päässeille!


    • pihlaja111

      Alkuun kävely vähän vaikeampaa, onhan jalkaterä ollut suht suorana sen piikin ajan. Omalla kohdalla oli kävely jo suht normaalia, enkä olisi töihin mennyt jos varpaassa olisi ollut kipua tai muuten vaivannut.
      Mulle lääkäri sanoi että pitäisi käyttää kenkiä missä on kova pohja, tosin ihan samoilla kengillä kävellyt millä ennenkin.
      Huomasin ainakinitse sen että jalkaterän lihakset oli heikentyneet, alussa en saanut leikattua varvasta nostettua lattiasta ylöspäin, nyt sekin onnistuu kun lihakset on voimistuneet.

      Tuohon piikin poistoon vielä sen verran että tuskinpa varpaassa/piikissä mitään mutkaa on ollut. Se piikkihän on just sitä varten että varvas pysyy suorana ja suoraksi se jääkin.

      Mulla varmaan toisen jalan kakkos varvas saa joskus tulevaisuudessa saman kohtalon, mutta onneksi ei ole vielä niin paha että olis kiire leikkauspöydälle.

      • Kokemusta myös

        Olin varmaan sitten pelosta niin kankea, että kuulin lääkärin puheen väärin, että hän olisi sanonut, " ikävältä hetken tuntuu vetäminen mutkan kohdalla joka varpaassa, mutta sitten helpottaa". Mitäpä tuota enää pohtimaan onneksi on tältä erää taakse jäänyt kokemus. Hyvä jos täällä kirjoittelijoilla on fakta tietoa. Kiitos sympaattiselle lääkärille joka pelasti minut piikkien kynsistä.


    • Vasaravarvas kuntoon

      Nyt on viikko kulunut piikinpoistosta. Olen pitänyt paksupohjaisia, tukevia ja mukavia vanhoja sandaaleja ja koettanut kävellä normaalisti, mutta ei se kyllä ihan vielä kunnolla onnistu. Ei ole leposärkyä, mutta varpaan "juuriniveleen" sattuu askeltaessa. Kyllä varvas nousee lattiasta ihan hyvin, mutta jotenkin se vain ei kyllä vielä ole "oma". Ja koko jalalla pyrin astumaan ohjeen mukaan.

      Olisi kai paras pitää sisällä liikkuessakin noita sandaaleja, mutta kun ne vain tykkää potkaista pois. Paljain jaloin kävellessä sattuu paljon enemmän.

      Täytyy kai vain kärsivällisesti odottaa, koska kuitenkin koko ajan edistystä tapahtuu. Kai sekin vaikuttaa, etten ole mikään nuori enää ja paraneminen vie kauemmin. Minulla on vuosikaudet ollut askelmittari jatkuvassa käytössä ja mittariin on viime päiviä tullut maalla siinä neljästä viiteen tuhatta askelta, etten ihan paikallanikaan ole ollut.

    • Mulla vasaravarvas leikattu reilu 2vk sitten. Ei kipuja juuri ollenkaan, mutta kun tikit otettiin pois muutama päivä sitten, niin leikattu varvas on niin suora (ylhäällä), ettei kosketa ollenkaan lattiaa, lieköhän vielä piikin ansiota?Varpaat ovat siis epätasapainossa, kun ensin oli sidottuna keskimmäiseen varpaaseen kiinni. Kysyin sairaalassa varpaiden sitomisesta, niin sanoivat ettei tarvitse, koskee ainoastaan vaivasenluuleikkausta? Tänään kauppareissulla päkiä kyllä kipeytyi joka askeleella, mitä en ennen ole huomannut. Odotan tässä kovasti saunaan pääsyä.

      • pihlaja111

        Tuota sitomista ihmettelen??
        Kun minulta leikattiin niin ei se varvas ollut sidottu toiseen varpaaseen kiinni. Ja pitihän se k-piikki olla siinä varpaassa vielä tikkien, siis hakasten, poiston jälkeenkin.
        Kun leikkaus oli tehty niin jalkaterä oli kyllä siteiden peitossa, mahtava tupponen koko jalkaterä, mutta minua kehoitettiin ottamaan siteet pois jo parin päivän jälkeen. Siis poistin ne ja jätin vain haavan päällä olevan pehmikkeen paikoilleen koska se oli kuivunut siihen kiinni, mutta sekin irtosi sitten ajan kanssa pois.
        Varvas pysyi suorana sen piikin ansiosta ja ihan suora siitä tulikin, ihan niin kuin varpaan pitää ollakkin...ei vaan pysty enää taivuttamaan.


      • pihlaja111 kirjoitti:

        Tuota sitomista ihmettelen??
        Kun minulta leikattiin niin ei se varvas ollut sidottu toiseen varpaaseen kiinni. Ja pitihän se k-piikki olla siinä varpaassa vielä tikkien, siis hakasten, poiston jälkeenkin.
        Kun leikkaus oli tehty niin jalkaterä oli kyllä siteiden peitossa, mahtava tupponen koko jalkaterä, mutta minua kehoitettiin ottamaan siteet pois jo parin päivän jälkeen. Siis poistin ne ja jätin vain haavan päällä olevan pehmikkeen paikoilleen koska se oli kuivunut siihen kiinni, mutta sekin irtosi sitten ajan kanssa pois.
        Varvas pysyi suorana sen piikin ansiosta ja ihan suora siitä tulikin, ihan niin kuin varpaan pitää ollakkin...ei vaan pysty enää taivuttamaan.

        Kiitos tiedosta! Terveysasemalla hoitajakin ehdotti tikkien poiston jälkeen minulle varapiden sitomista, mutta kun vihdoin olin pääsyt siitä mytystä eroon niin sanoin ,että kysyin tätä jo sairaalasta ja siellä sanottiin, ettei tarvitse sitoa...
        Jalka ei kyllä kestä pitempää kävelemistä tukikengällä kuin kauppareissut ja nyt odotankin, että saan piikin pois 1,5 viikon päästä...


    • ---------

      Minulla leikattiin vasaravarvas neljä viikkoa sitten. Tuli paha tulehdus piikkien luo. Piikit piti poistaa ennen aikojaan, en olisi mennyt leikkaukseen jos olisin tiennyt mitä jaoudun kärsimään. Kunto on romahtanut, tulehdusarvot korkeat, kuumeilua ja kovaa särkyä pn ollut.
      On toinen antibioottikuuri menossa, nyt on antibioottia neljäksi viikoksi. Maha ei tahdo kestää särkylääkkeitä ja antibiootti tekee ripulin maitohappoblteereista huolimatta.

      • Vasaravarvas kuntoon

        Voi harmi, edellinen kirjoittaja. Toivotaan paranemista.

        Minulta leikattiin toukokuun lopussa vasaravarvas ja niin kuin olen kertonut, leikkauksen jäljet paranivat hyvin. Nyt kuitenkin varvas on edelleen omituinen eli ei tunnu omalta. Ei se kipeä ole, mutta jotenkin vain outo. Lisäksi keskimmäinen varvas tuppaa menemään leikatun varpaan alle.

        Mietinkin tässä, ottaako yhteyttä leikanneeseen lääkäriin. Toisaalta ei yhtään huvita ajatus, että keskimmäistä varvasta alettaisiin leikata. En halua sitä piikin varomista toista kertaa ihan vähässä kummassa.

        Onko kenelläkään leikkaus onnistunut niin, että varvas on kuin ennenkin paitsi taipumaton?


      • --------
        Vasaravarvas kuntoon kirjoitti:

        Voi harmi, edellinen kirjoittaja. Toivotaan paranemista.

        Minulta leikattiin toukokuun lopussa vasaravarvas ja niin kuin olen kertonut, leikkauksen jäljet paranivat hyvin. Nyt kuitenkin varvas on edelleen omituinen eli ei tunnu omalta. Ei se kipeä ole, mutta jotenkin vain outo. Lisäksi keskimmäinen varvas tuppaa menemään leikatun varpaan alle.

        Mietinkin tässä, ottaako yhteyttä leikanneeseen lääkäriin. Toisaalta ei yhtään huvita ajatus, että keskimmäistä varvasta alettaisiin leikata. En halua sitä piikin varomista toista kertaa ihan vähässä kummassa.

        Onko kenelläkään leikkaus onnistunut niin, että varvas on kuin ennenkin paitsi taipumaton?

        Voi sentään. Minulle kävi ihan samoin, keskimmäinen varvas vääntyi leikatun alle. Tämä mihin tulehdus tuli oli korjausleikkaus. Samat varpaat leikattiin toistamiseen.
        Lääkäri itse myönsi että olisi pitänyt toimia ensimmäisessä leikkauksessa eri tavalla. Otin yhteyttä potilasasiamieheen, aioin vaatia korvausta kärsimästäni taloudellisesta tappiosta, fyysisistä ja henkisistä kivuista.
        En tiedä koska tulen kuntoon enää, tulehdus on sitkeä kun menee luuhun asti, antibioottikuuri kestää ainakin kuukauden vielä


      • aniara101
        -------- kirjoitti:

        Voi sentään. Minulle kävi ihan samoin, keskimmäinen varvas vääntyi leikatun alle. Tämä mihin tulehdus tuli oli korjausleikkaus. Samat varpaat leikattiin toistamiseen.
        Lääkäri itse myönsi että olisi pitänyt toimia ensimmäisessä leikkauksessa eri tavalla. Otin yhteyttä potilasasiamieheen, aioin vaatia korvausta kärsimästäni taloudellisesta tappiosta, fyysisistä ja henkisistä kivuista.
        En tiedä koska tulen kuntoon enää, tulehdus on sitkeä kun menee luuhun asti, antibioottikuuri kestää ainakin kuukauden vielä

        Minulta nykäistiin piikki pois reilu viikko sitten ja kyllä on kävely ollut hankalaa ilman tukikenkää. Tuntuu että mikään jalkine ei ole hyvä jalassa,entiset ei mahdu jalkaan ja nyt ostinkin tilavat toppasaappaat, joilla pystyn kulkemaan työmatkat. Jalka väsyy helposti ja selkä kipeytyy, kun joutuu kävelemään toispuoleisesti. Mutta onneksi ei ole särkyä ja pyöräily sujuu mainiosti.Leikattu etuvarvas ja keskimmäinen ovat kyllä niin liimautuneet yhteen, että olen itse harkinnut tukisidoksen käyttämistä, mutt auttaisiko sekään, jos etuvarpaan teippaisi isovarpaaseen kiinni muutamaksi viikoksi?


      • Vasaravarvas kuntoon
        aniara101 kirjoitti:

        Minulta nykäistiin piikki pois reilu viikko sitten ja kyllä on kävely ollut hankalaa ilman tukikenkää. Tuntuu että mikään jalkine ei ole hyvä jalassa,entiset ei mahdu jalkaan ja nyt ostinkin tilavat toppasaappaat, joilla pystyn kulkemaan työmatkat. Jalka väsyy helposti ja selkä kipeytyy, kun joutuu kävelemään toispuoleisesti. Mutta onneksi ei ole särkyä ja pyöräily sujuu mainiosti.Leikattu etuvarvas ja keskimmäinen ovat kyllä niin liimautuneet yhteen, että olen itse harkinnut tukisidoksen käyttämistä, mutt auttaisiko sekään, jos etuvarpaan teippaisi isovarpaaseen kiinni muutamaksi viikoksi?

        Laitoin keskimmäisen varpaan ympärille leikkauksen jälkeen terveyskeskuksesta saamastani "liimalevystä" vahvan tuppelon, josta kyllä varpaan pää näkyy. Se estää varpaan menemästä leikatun akkavarpaan alle. Tuntuu aika hyvältä kävellessä koirankin kanssa. Itse leikattu varvas on edelleen jotenkin "pökkelö", mutta ehkä hivenen omempi kuin aikaisemmin. En kyllä lähde uuteen leikkaukseen vähässä kummassa.


      • Reumaatikko vm.-56

        Minulta leikattiin vasaravarpaat ja isovarvas jäykistettiin,Sain haavaan tulehduksen ja olen nyt syönyt satakunta erivahvuista antibioottia sekä kassillisen erilaisia särkylääkkeitä.Viikko sitten tehtiin haavarevisio koska haavaan tuli nekroosia eikä se parantunut.Nyt sitä pidetään auki ja odotetaan sen paranemista.Tämä on vienyt minulta suunnnattoman määrän rahaa ja kärsivällisyys on ollut koetuksella, kun paraneminen on näin hidasta,Välillä olin jo melko masentunut.Mutta eihän tässä voi muuta kuin odottaa sitä aikaa kun kaikki on ohi.Jos olisin aavistanut, että näinkin voi leikkauksessa joskus käydä, niin olisin ehkä miettinyt tarkkaan menenkö ollenkaan kyseiseen toimenpiteeseen.Minulle on elämäni aikana tehty toistakymmentä erilaista niveliin kohdistuvaa leikkausta ja vasta tämä viimeinen on tuottanut todella paljon harmia.


      • Anonyymi
        Reumaatikko vm.-56 kirjoitti:

        Minulta leikattiin vasaravarpaat ja isovarvas jäykistettiin,Sain haavaan tulehduksen ja olen nyt syönyt satakunta erivahvuista antibioottia sekä kassillisen erilaisia särkylääkkeitä.Viikko sitten tehtiin haavarevisio koska haavaan tuli nekroosia eikä se parantunut.Nyt sitä pidetään auki ja odotetaan sen paranemista.Tämä on vienyt minulta suunnnattoman määrän rahaa ja kärsivällisyys on ollut koetuksella, kun paraneminen on näin hidasta,Välillä olin jo melko masentunut.Mutta eihän tässä voi muuta kuin odottaa sitä aikaa kun kaikki on ohi.Jos olisin aavistanut, että näinkin voi leikkauksessa joskus käydä, niin olisin ehkä miettinyt tarkkaan menenkö ollenkaan kyseiseen toimenpiteeseen.Minulle on elämäni aikana tehty toistakymmentä erilaista niveliin kohdistuvaa leikkausta ja vasta tämä viimeinen on tuottanut todella paljon harmia.

        Omps iikävö. Miten sinulla lopulta tulehdus parantui? Onko jalka nyt hyvä?


    • veliu

      Viiikko sitten lyötiin lekalla kippuravarpaan päälle lekalla, enkä tiejä edellään mittään. Kepit on kainanossaa vaan en tiijä minkä takkiin.. Tollero oli yhen päivivän jällkeen lattialla sinne se jäi osastolle.

    • maarutar

      Minulle tehtiin vasaravarvas leikkaus 3 varpaaseen 3 viikkoa sitten ja viikko sitten otettiin tikit pois. Ja ihmettelin sitä että kun oli tikkejä varpaitten alla vaikka kun soitin leikkaavan osaston hoitajalle niin sanoi että alapuolella ei ole tikkejä. Tuntuu siltä kuin olis möykky varpaitten alla joka painaa kävellessä. Olisko leikkaavalla lääkärillä sattunu virhe? Sitten ihmettelen kun aamulla on päkiä niin kipeä ja varpaat tunnottomat että juuri ja juuri pystyy kävelemään. Onko muilla samanlaisia ongelmia?

    • särkyvarpaat

      Minulla leikattiin kuusi viikkoa sitten kolme vasaravarvasta, tikit poistettiin kahden viikon päästä ja piikit 4 viikon kuluttua. Nyt kävelen Ugeilla pieniä matkoja, kyllä päkiä ja varpaat kipeytyvät heti. Särkyä on iltaisin kovastikkin, joudun syömään särkylääkkeitä. Toivon että aika parantaisi...

    • vasaravarpaaton

      Vasaravarvasleikkaus helmikuun alkupuolella ja K-piikki poistetaan viikon kuluttua. Pirka-kenkä on hyvä muuten, paitsi että se on niin lyhyt että varpaan kärki ja nuppi työntyvät siitä ulos. Monta kipeää kolhua on varpaaseen osunut. Eniten minua huolestuttaa se, että nuppi on painunut kunnolla varpaan päätä vasten. Saamissani ohjeissa varoitettiin kuolion vaarasta ja kävin ohjeen mukaan varvasta näyttämässä. Kirurgi ruuvasi erikoistyökalulla nupin irti ja kiinnitti sen piikkiin ylemmäs. Kotona sama toistui monena päivänä ja saimme sen itse siirrettyä irti varpaan päästä vastaavalla työkalulla. Nyt on kuitenkin piikin vara käytetty eikä sitä enää voi kotikonstein siirtää. Varpaan kärkeen on painunut pallukkaa vastaava kuoppa ja aion mennä huomenna päivystykseen.

    • OnnetonVarvas

      Minulta suoristettiin pottuvarpaan viereinen varvas helmikuun lopulla. Vieläkin kipuilee eikä kestä paljoa kävelyä. Ihmettelen suuresti, että samalla ei hoidettu vasaravarvasongelmaa, vaan ainoastaan oiottiin ettei kääntyisi pottuvarpaan alle. Oon yrittäny soittaa osastolle mutta eihän se lääkäri mitään virhettä myönnä tehneensä!

      • Inkeri

        Minulta leikattiin molempien jalkojen akkavarpaiden vasaravarpaat samalla kertaa. Viisi viikkoa minulla oli Pirka kengät. En ottanut askeltakaan ilman kenkiä, koska sairaanhoitaja varoitteli siitä. Kyynärsauvoja käytin pari päivää, särkylääkkeitä käytin kolme - neljä päivää. Leikkauksesta kahden viikon kuluttua otettiin tikit pois ja leikkauksesta viiden viikon kuluttua otettiin piikit pois. Piikkien poisto oli ihan kivuton, en edes huomannut kun piikit olivat ortopedin kädessä. Vielä on varpaissa turvotusta lääkärin mukaan noin kuukauden verran. Olen tyytyväinen, että menin leikkaukseen, koska ei ollut mukavaa kävellä kun aina sattui varpaaseen ja nyt toivon, että saan hankkia vähän parempia kenkiä, kunhan turvotus on poissa.
        Kannattaa hoidattaa, kunhan malttaa käyttää niitä Pirka kenkiä, ettei piikit väänny jalkapöydässä, muuten leikkaus menee hukkaan ja piikit vääntyvät ja sattuu varmasti poistettaessa.


    • Anonyymi

      Minulle Ortonin lääk E Arajärven piti korj oik 2 varpaan vasaran 0.5 v sitten. Teki poikkiviillon; varvas on edelleen kivulias, turvonnut ym . Hänen olisi pitänyt jäykistää varvas, sanoi erikoislääk. Miksi vanhat 70 + voivat toimia ja tekevät suuria virheitä. Toimivat vanhaan malliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe