Mistä löytyy parhaat ohjeet aloittelijalle?

Pelkkä kävely sekä sauvoilla että ilman alkaa jo kyllästyttämään ja juoksemista teksi mieleni kokeilla. Lenkkarini ovat ns. juoksulenkkarit, jotka alamäessä lähtevät "juoksuun, kuin itsestään", joten siitä on tullut kipinä juoksun aloittamiseen. Hieman tuo ylipaino vaivaa, joten jo senkin takia olisi hyvä saada kunnon ohjeet ennen juoksemisen aloittamista, ettei se juoksu lopu lyhyeen kuin kanan lento ennen kuin ehtii päästä edes vauhtiin. Joten mistä siis löytyy ohjeet juoksemisen aloittamiseen?

10

1114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vääräapina

      No älä aianakaan alota yleisellä paikalla, vaan hieman sivumaastossa missä ei ole paljon väkeä jotka huvittelevat aloitteliaisuudelle. Ei siinä mitään alkeiskoulua tarvita. Vaan hyvä hengitys ja selkä suorana juokset ensimmäisellä kerralla esim sata metriä seuraavana päivinä aina plussaat kymmenen metriä joka päivälle niin kyllä se siitä lähtee. Osasithan sinä lapsenakin juosta vaivatta.

      • apina taas

        Unohdin sanoa että täytyy pakostakin stretchaa joka juoksun jälkeen viisi minuttia muuten tulee muskeli-kipuja yöllä ta muutaman tunnin päästä jos ei muskelit laukee.


      • numero hexxa34e

        juokse vaikka 5kilsan ratajuoksu
        ta hölkkää marathon vaikka 3::59 hissukseen


      • taas mielipide..

        itse aloitin lähistön pururadalla koska en halunnut juosta autojen seassa koska.. huom!..itse tunsin ..Huom!...itseni kamalaksi lyllertäväksi kasaksi! mutta kyllä ylpeänä katselen niitä juoksijoita jotka aloittelevat tuolla tien päällä.. ja sinä käsket heidät pois näkyvistä?!?


      • taas mielipide.. kirjoitti:

        itse aloitin lähistön pururadalla koska en halunnut juosta autojen seassa koska.. huom!..itse tunsin ..Huom!...itseni kamalaksi lyllertäväksi kasaksi! mutta kyllä ylpeänä katselen niitä juoksijoita jotka aloittelevat tuolla tien päällä.. ja sinä käsket heidät pois näkyvistä?!?

        kiitoksia vastaajille. aion kyllä juosta ihan tuosta kotiovelta lähtien sekä jalkakäytävillä, pyöräteillä että lenkkipoluilla. Ihan siellä, missä se hyvältä tuntuu. Ohjeita kaipaisin siihen, että miten kannattaa aloittaa juokseminen, jotta ei heti simahda, saa kammoa koko juoksemiseen, tai saa jotain vammaa juoksemisen takia. Olen kävellyt sauvojen kera reilun vuoden ja olen tottunut ihmisten tuijotukseen, joten ei minua toisten katselu häiritse. Oikeita ohjeita kyllä olisin vailla


      • Hölköttelijä
        Marita12 kirjoitti:

        kiitoksia vastaajille. aion kyllä juosta ihan tuosta kotiovelta lähtien sekä jalkakäytävillä, pyöräteillä että lenkkipoluilla. Ihan siellä, missä se hyvältä tuntuu. Ohjeita kaipaisin siihen, että miten kannattaa aloittaa juokseminen, jotta ei heti simahda, saa kammoa koko juoksemiseen, tai saa jotain vammaa juoksemisen takia. Olen kävellyt sauvojen kera reilun vuoden ja olen tottunut ihmisten tuijotukseen, joten ei minua toisten katselu häiritse. Oikeita ohjeita kyllä olisin vailla

        Juoksun alotus pitää alkaa peruskunnon harjottelulla
        elikkä pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta harjoitellessa on ensimmäinen perusasia elikkä riittävän hiljaa, toinen on harjoittelun säännöllisyys eli 3-4 kertaa viikossa 30-60 min.

        Ja yksi hieman pisempi lenkki joka on kaikkein tärkein lenkki, pituutta nostetaan pikku hiljaa ylöspäin, alussa se vois olla vaikka esim. 80 min.
        Voi myös tehdä sauvakävellen jos tuntuu muuten raskaalta.

        Juoksu alustaan kannattaa myös kiinnittää huomiota
        asvaltilla saattaa tulla jalkoihin kaikenlaista vaivaa joten suosittelen hiekkateitä taikka metsäpolkuja yms.
        Ja paljon semppiä kyllä se siitä lähtee!!


      • melko hyvä
        Marita12 kirjoitti:

        kiitoksia vastaajille. aion kyllä juosta ihan tuosta kotiovelta lähtien sekä jalkakäytävillä, pyöräteillä että lenkkipoluilla. Ihan siellä, missä se hyvältä tuntuu. Ohjeita kaipaisin siihen, että miten kannattaa aloittaa juokseminen, jotta ei heti simahda, saa kammoa koko juoksemiseen, tai saa jotain vammaa juoksemisen takia. Olen kävellyt sauvojen kera reilun vuoden ja olen tottunut ihmisten tuijotukseen, joten ei minua toisten katselu häiritse. Oikeita ohjeita kyllä olisin vailla

        ohje aloittelijalle ainakin oikean vauhdin suhteen ole se, että pitää pystyä puhumaan. Siis sen verran rauhallisesti, että pystyisit keskustelemaan juoksun aikana. Aloittelijan kannattaa varmasti myös mieluummin juosta usein lyhyesti kuin kerralla paljon. Ihan 20-30 minuuttiakin on hyvä lenkki. Alussa kannattaa myöskin aloittaa heti oman kehon havainnointi. Turhaan ei kannata kärsiä polvi- tai nilkkakivuista. Tällaiset vaivat usein hoituvat juoksualustaa vaihtamalla tai sitten syy saattaa olla myös kengissä. Harrastuksen jatkumisen kannalta on mielestäni tärkeintä se, että pystyt nauttimaan mahdollisimman suuren osan jokaisesta lenkistä.


      • että hölköttelijä
        melko hyvä kirjoitti:

        ohje aloittelijalle ainakin oikean vauhdin suhteen ole se, että pitää pystyä puhumaan. Siis sen verran rauhallisesti, että pystyisit keskustelemaan juoksun aikana. Aloittelijan kannattaa varmasti myös mieluummin juosta usein lyhyesti kuin kerralla paljon. Ihan 20-30 minuuttiakin on hyvä lenkki. Alussa kannattaa myöskin aloittaa heti oman kehon havainnointi. Turhaan ei kannata kärsiä polvi- tai nilkkakivuista. Tällaiset vaivat usein hoituvat juoksualustaa vaihtamalla tai sitten syy saattaa olla myös kengissä. Harrastuksen jatkumisen kannalta on mielestäni tärkeintä se, että pystyt nauttimaan mahdollisimman suuren osan jokaisesta lenkistä.

        olikin jo kirjoittanut hyvät ohjeet. Mutta voithan hyvin yhdistellä näitä molempia.


      • että hölköttelijä kirjoitti:

        olikin jo kirjoittanut hyvät ohjeet. Mutta voithan hyvin yhdistellä näitä molempia.

        Eli kyllä lyhyeksi alkuun jäävät minun lenkkini, jos tuo kolmen p:n sääntö pätee tässäkin. Jalat kyllä juoksisivat ihan hyvin, mutta kun tuo hengitys ei oikein pysy mukana. Pitänee sitten ilmeisesti suhteuttaa tuo ohje niin, että juoksen vain sen mikä puuskuttamatta jaksan ja sitten siirtyä hetkeksi kävelemään ja taas juoksemaan kunhan hengitys tasaantuu. Onko tässä järkeä?


      • Hölköttelijä
        Marita12 kirjoitti:

        Eli kyllä lyhyeksi alkuun jäävät minun lenkkini, jos tuo kolmen p:n sääntö pätee tässäkin. Jalat kyllä juoksisivat ihan hyvin, mutta kun tuo hengitys ei oikein pysy mukana. Pitänee sitten ilmeisesti suhteuttaa tuo ohje niin, että juoksen vain sen mikä puuskuttamatta jaksan ja sitten siirtyä hetkeksi kävelemään ja taas juoksemaan kunhan hengitys tasaantuu. Onko tässä järkeä?

        Ymmärsit asian aivan oikein, ei siinä mitään hävettävää ole jos pistää kävelyksi välillä, väkisin puurtamisessa ei ole järkee menee lenkkeilystä mielenkiinto muuten....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe