Eli kumpi on parempi?
Päiväkoti vs. perhepäivähoito?
18
1384
Vastaukset
- kiertelisin
puistossa ja kuuntelisin äitien puheita perhepäivähoitajista ja ryhmishoitajista.
Päiväkotia en edes ajattelisi.
Mun poika, kohta 20v, oli vuoden päiväkodissa ja eskari-ajan.
Sanoo vieläkin mulle että kuinka julma olin kun laitoin hänet päiväkotiin VUOSIKAUSIKSI!
Hän inhosi siellä oloa, ja varsinkin pakkopäiväunet teki hälle tiukkaa, kun oli jo 2v jättänyt ne pois!
Hyvä päiväkoti on painonsa arvoinen kultaa!
Hyvät hoitajat, pienet ryhmät...hmmm untako vain.Laittaisin ryhmikseen! Ehottomasti! Kierelisin ja kuuntelisin etukäteen.
***************************************** - makuasia
Riippuu myös lapsen iästä, luonteesta ja vaikka mistä.
Ihan pienelle perhepäivähoito on hyvä. Ryhmä on pieni ja hoito kodinomaista.
4-5 vuotias voi jo viihtyä paremmin päiväkodissa. Siellä on enemmän kavereita ja virikkeitä. Riippuu tietysti paljon lapsesta itsestään ja siitä porukasta, jossa lapsi päivänsä viettää. Iso ryhmä ei sovi kaikille.
Koulussa ehtii kyllä olla isommassakin joukossa.
Itse pidän perhepäivähoitoa parhaana vaihtoehtona.
Kaikki kolme lastani ovat olleet perhepäivähoidossa ja hyvin viihtyivät kouluikäisiksi saakka. - milse
Varmasti hyvä perhepäivähoitopaikka on kullan arvoinen. Kuitenkin ikäväkseen kuulee myös perhepäivähoitajista, joiden luo ei kenenkään toivoisi hoitoon joutuvan.
Itse päiväkodissa työskentelevänä olen päättänyt, että jos minulla vielä joskus pieniä lapsia on, en heitä mieluusti päiväkotiin laita.
Ja tässä on nyt sanottava, että päiväkotimme on yksi suosituimpia alueemme päiväkoteja, ja palaute perheiltä on yleisesti erittäin hyvää.
Kuitenkin tietty laitosmaisuus vallitsee pienissäkin päiväkodeissa. Juu, koulussa tähän tietysti törmätään, mutta, kun katsoo jonossa seisovia nelivuotiaita, miettii, eivätkö he ehtisi myöhemminkin...
Myös melu on kaikista lieventävistä tekijöistä huolimatta päiväkodissa välillä valtava. Voi vaan miettiä sitäkin, kuinka terveellistä se on.
Ja nämä taudit, tietenkin kiertävät päiväkodissa enempi kuin pph:lla.
Aremman lapsen voi olla todella hankala isossa ryhmässä tuoda itseään julki.
Siinä nyt jotain. Harmi, että perhepäivähoito ollaan täysin ajamassa alas.- Siitähän on
taas äskettäin saatu tutkimustietoa, että melu vaurioittaa kuuloa ja aiheuttaa lapsille keskittymisvaikeuksia.
- milse
Siitähän on kirjoitti:
taas äskettäin saatu tutkimustietoa, että melu vaurioittaa kuuloa ja aiheuttaa lapsille keskittymisvaikeuksia.
Mielenkiintoista olisi nähdä tuo tutkimustulos, ja veisin sen mielelläni myös töihin, kun jatkuvasti tuosta "jauhan".
Löytyyköhän tutkimustulos mistä?
Kiitos jo. - kuitenkaan
näin 1-6-vuotiaana päiväkodissa olleena aikuisiällä muista sieltä lainkaan "laitosmaisuutta" (tai siis päiväkodin laitosmaisuus ei ollut läheskään kouluun verrattavaa) tai melua. Muistan leikkejä, piirtämistä, kavereita, hoitajia, päiväunista kiukuttelua, lumiukkojen rakentamista, retkiä, luistelua.. Monia sellaisia muistoja, joita minulla on muutenkin lapsuudestani. Osa niistä on myös sellaisia, joita minulla ei olisi ilman päiväkotia. En siis väitä, että päiväkoti olisi kodin veroinen paikka, mutta ei se ollut lapselle itselleen mikään säilöntäpaikka tai laitos vaan yksi osa lapsen arkea. Toki muistan, että ruokaa jonotettiin, mutta en näin aikuisnäkökulmasta keksi, millä tavalla minua olisi vahingoittanut se, että neljän vanhana opettelin oman vuoron odottamista ja kärsivällisyyttä. Oikeastaan minua paapottiin niin paljon kotona, etten olisi varmaankaan oppinut sen ikäisenä moniakaan asioita, jos en olisi ollut päivähoidossa.
- kumpi parempi
No mitä luulet, olisiko noiden joukkojen välilläkin eroja, suurempia eroja kuin ryhmien välillä.
- Vain hyviä muistoja
on ollut sekä päiväkodissa että kahdella eri perhepäivähoitajalla. Mistään paikasta ei ole pahaa sanottavaa. Mitään erimielisyyksiä ei ole ollut ja siskoni menee mielellään perhepäivähoitajalle. Hän myös tykkäsi päiväkodin hoitajista sekä aikaisemmasta perhepäivähoitajastaan. Hänelläkin on vain hyviä muistoja
- kokemusta molemmista
Ja kallistun perhepäivähoidon puoleen. Vielä nykyään lasten ollessa aikuisia he muistavat ja käyvät tämän aivan ihanan vara-mamman luona. PK:SSA ei ikinä tullut läheistä suhdetta kehenkään hoitajaan, ja eivät saaneet leipoa pullaa,tehdä piha askareita niinkuin perhepäivähoidossa.Päiväkodissa myös oli paljon enemmän tappelua jne.
- tsaidu
päiväkoti on parempi.Päiväkodissa on hoitajia enemmän "katsomassa toistensa perään".Meillä huono kokemus perhepäivähoitajasta.Jätti lapsen keinun alle kun halusi "antaa opetuksen " kolmevuotiaalle joka huusi uhmaansa.Toki hoidan lapseni mieluiten kotona.
- vielä.................
........että se perhepäivähoitaja on siitä lähtien ollut työttömänä koska tein valituksen.
- edes harkitsisi!
Niin huonoja kokemuksia siitä minulla on. (mm perhepäivähoitaja kävi lapsen kaulassa roikkuvalla avaimella tonkimassa kotonamme paikkoja!!!)
Päiväkoti on ainoa oikea hoitomuoto, on useampi hoitaja, jos ei yhden kanssa synkkaakaan, niin toisen kanssa ainakin. Ja kukaan ei pysty suoranaiseen rikolliseen toimintaan, kun on monta työkaveria jotka tarkkailevat toistensa toimintaa.- toppp---
Älä nyt yleistä! Tuommoisia rikollisia on aina missä ammattikunnassa tahansa. Kai ilmoitit poliisille? Perhepäivähoito on kyllä muuten turvallisin hoitomuoto, lapsi on kodinomaisessa turvallisessa ympäristössä. Kauhulla taas luin lehdestä 3-vuotiaasta joka oli karannut jo kolme kertaa päiväkodista..ei auttanut vaikka on monta valvovaa,aikuista silmää..
- yks....
toppp--- kirjoitti:
Älä nyt yleistä! Tuommoisia rikollisia on aina missä ammattikunnassa tahansa. Kai ilmoitit poliisille? Perhepäivähoito on kyllä muuten turvallisin hoitomuoto, lapsi on kodinomaisessa turvallisessa ympäristössä. Kauhulla taas luin lehdestä 3-vuotiaasta joka oli karannut jo kolme kertaa päiväkodista..ei auttanut vaikka on monta valvovaa,aikuista silmää..
Onko turvallista jättää lapsi keinun alle opetusmielessä? -Sitäpaitsi kotona lapsille niitä tapaturmia eniten sattuu.Ja ajatteleppa jos kyseinen kolmevee olis ollu perhepäivähoitajalla,ainoastaan yksi hoitaja ja kuka olisi niitä muita mukuloita vahtinu ku pikkukarkulaista etitään?!?
- lapsia 7
yks.... kirjoitti:
Onko turvallista jättää lapsi keinun alle opetusmielessä? -Sitäpaitsi kotona lapsille niitä tapaturmia eniten sattuu.Ja ajatteleppa jos kyseinen kolmevee olis ollu perhepäivähoitajalla,ainoastaan yksi hoitaja ja kuka olisi niitä muita mukuloita vahtinu ku pikkukarkulaista etitään?!?
Voipi se hoitsu päiväkodissakin yksin olla. Seitsemän lasta yhtä hoitajaa kohden, eka ja vika hoitaja ovat yksin.
Ja silloinkin voi joku karata.
Mutta, ei oo oikeaa vastausta. Joku päiväkoti voi olla kamala, joku pph mahtava, ja sitten taas toisin päinkin.
- onko
hyvä päiväkoti vs. huono perhepäivähoitaja vai
hyvä perhepäivähoitaja vs. huono päiväkoti.
Ja miten kukakin hyvän ja huonon määrittelee.
Sun on vaan pakko tehdä oma valintasi, ei tollaseen voi kukaan vastata. - Aradiatar
..mielipiteistä ja kokemuksista. Perhepäivähoitajan katsoisin olevan juuri pienemmälle lapselle parempi vaihtoehto. Onneksi yksityisiäkin on. :)
- eräs äippä ja hoitaja ...
että olet kokenut perhepäivähoidon niin nekatiivisena.
Itse olen sitä mieltä että valitettavasti joka ammattikunnassa löytyy niitä, jotka mustaavat omaa ammattikuntaansa.
Olen myös sitä mieltä että meitä on niin hoitajina ,kuin vanhempina moneen junaan.
Parasta toivon itsekin antavani niin omille kuin hoitolapsillekin heille kaikille tasapuolisesti , kunnioittaen niin vanhempia kuin heidän lapsiaan,ja jokaista omana itsenään.
Huomioiden kuitenkin koko ryhmäni edun.
Elämässä pitää pystyä joskus tekemään kompromissejäkin , ei kaikki aina suju niin kuin vain "Minä " haluan.
Toivon myös perheiden kunnoittavan meidän perhepäivähoitajien perheitä sekä kotia.
Kaikkea hyvää toivotellen, toivottasti se juuri teille oikea ja hyvä ratkaisu lapsenne hoidolle löytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628