Helsingissä 3.-8. 8 pidetyssä kansainvälisessä Tupakka ja Terveys -konferenssissa pohdittiin mm. tupakan ja laittomien päihteiden suhdetta. Huumausaineiden vastustajat ja tupakkaa lobbaavat tahot pyrkivät esittämään, että tupakka olisi laillisuutensa vuoksi haitattomampaa kuin lailla kielletyt päihteet.
STAKESin tutkijaprofessori Rimpelä kuitenkin pitää tupakkaa yhtä paljon riippuvuutta aiheuttavana kuin heroiini ja kokaiini. Tupakka on myös terveydellisesti haitallisempaa kuin heroiini. Hänen mielestään vain tupakan suhteellisen alhainen hinta ja helppo saatavuus estävät nikotiinistä riippuvaisia käyttäytymästä kuin narkomaanit ja crack sekopäät. Lisäksi tupakan aiheuttamien suurten terveydellisten haittavaikutusten vuoksi hän olisi valmis kiristämään tupakan myyntiehtoja lisenssi käytännöllä. Samalla hän olisi valmis keskustelemaan mahdollisuudesta myydä kannabista laillisesti, tietyin rajoituksin.
Tupakan laillisuuden vuoksi sen käyttäjät eivät muodosta alakulttuureja. Kannabiksen myyntiehtoja löysäämällä ehkäistäisiin rikollisuutta ja haitallisten alakulttuurien muodostumista.
Professori Rimpelä korostaa myös sitä, että laillisten ja laittomien aineiden erottaminen yksilötasolla on vaikeata. Hänen mielestään olisi tärkeä tarkastella päihteiden aiheuttamia haittoja sinänsä ilman voimakkaiden moraalisten intressiryhmien vaikutusta. Hän korostaakin sitä, että keskittyminen yksittäisten aineiden haitallisuuteen ei ole osoittautunut onnistuneeksi menetelmäksi keskusteltaessa päihteiden aiheuttamista haitoista. Hän olisi valmis tarkastelemaan päihteiden aiheuttamia haittoja enemmän sosiaalisena kokonaisuutena.
Tobacco and Illegal Drugs - Narrowing the Social and Legal Distinction
http://www.wctoh2003.org/dailynews/daily4.pdf (keskiviikon lehti)
Tupakka & Terveys -konferenssi
......
0
119
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m994513Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1013880Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363539- 513240
- 432932
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182539Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222422- 232156
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami171809Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?351735