miten pesen itse villamaton?

elikkäs ostimme kaksi vuotta sitten Ikeasta ison hiekan värisen villamaton. Esikoisemme piti huolen sen tahraamisesta. Ja nyt ollut vuoden varastossa. On tosi ihana, ja haluaisin taas käyttöön. Maksoi n200e, että ei raaskisi sitä tuolla varastossa rullalla pitää. Käytössä ehti kuitenkin olla vain muutaman kuukauden. Olen kuullut että ei kotikonstia pesuun ole. Että pitäisi viedä pesulaan. Mutta onkoohan joku pessyt itse villamattoa?? Niin ettei se haisisi pesun jälkeen? Mitäköhän tuollainen pesulapesu maksaa??

6

15354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liisukka..

      Mulla on itellä 2klp niitä paimentolaismattoja...eli niitä valkeita villamattoja...joista meinaa imuroidessakin lähteä tupollinen sitä villaa..Ihan vaan laitat lämpimään veteen yön yli likoamaan ja ei harjausta! itse menin sitä pilaamaan harjalla, mutta onneksi se ei mennyt miksikään..kaikista pahin on sellasella se harjan kanssa nylkytys. Eli mäntysuopaa tai pulveria sekaan, ja monta kertaa saa vettä vaihtaa ja muista kunnolla liota..sen kyllä huomaa kun ei maton pinta ole enää liukas...sitten vaan ulos kuivumaan..ei pitäs mennä pilalle..kuivana kannattaa pintaa varovasti vähän harjata, niin ei ole niin surkean näköinen.

    • Bella donna

      Älä pilaa mattoasi vesipesulla.
      Vie se suosiolla pesulaan, saat oikein pestyn, puhtaan maton, jonka käyttöikä on pitkä.
      Vesipesua ei suositella, se kannattaa ottaa todesta.
      En osaa sanoa pesulahintoja, vaihtelevat paikkakunnittain ja myöskin pesuloittain.
      Pesetin ennen juhannusta ison plyyshimaton, ison puuvillamaton ja pari pientä räsymattoa, maksoi 83€.

    • kotipesuri

      Olen pessyt jo useasti suuren villaplyyssi mattomme, joka on värikäs/kuviollinen. Ensin levitän maton lattialle jossa kastelen sen HUOM! hyvin haalealla / alle 30 asteisella vedellä ensin hyvin. Pesuaineena olen käyttänyt nestemäistä värikkäille pyykille tarkoitettua pesuainetta, jonka olen sekoittanut hyvin ämpärissä olevaan haaleaan veteen.
      Sen jälkeen olen levittänyt sen harjalla tasaisesti matolle, antaen sen siinä hetkisen liuota. Harjaukseen olen käyttänyt pitkävartista pehmeäharjaista harjaa. Sen jälkeen huolellinen letkulla huuhtelu, haalealla vedellä. Ja viimeiseksi olen levittänyt huuhteluainetta haaleaan veteen sekoitettuna ja antanut sen vaikuttaa siinä hetkisen aikaa. Lastaa olen myös käyttänyt liian vedenpoistamiseksi. Ja sen jälkeen paksun putken päälle kuivumaan. Ps. Mutta jokainen on itse vastuussa, peseekö mattonsa itse, vai viekö pesulaan pesetettäväksi. Meillä se peseminen kuitenkin onnistui näin.

    • en oikein muista tarkalleen kun itte olin töissa pesulassa jossa itte hoidin mattojen pesun ja tahrojen mut markka aikaa hinnat liikkuivat noin 300-500 markan luokilla

    • Tumpelo

      Meillä on todella paksu villamatto ja sitä ostaessa myyjä (Iskussa) varotteli, ettei ko. mattoa saa tampata mattotelineellä, vaan vain harjata mattoharjalla/ tuulettaa/ imuroida ja talvella "pestä" pakkaslumella (joka hieman hankalaa kun ei aina lunta ole).

      Eikä missään nimessä kannata mennä pesemään vedellä. Syystä, että paksu villamatto imee niin hurjan määrän vettä, että sen ylös saamiseksi (järvestä /vesipaljusta) tarvitaan palokunta. Saati, että saisi sen kuivaksi.

      Meidän matto on pysynyt siistinä ja pienet tahrat olen pyyhkinyt heti astianpesuaineeseen kostutetulla rätillä ja sen jälkeen "huuhtonut" ja pyyhkinyt kuivaksi. Mutta matto kuitenkin alkaa olemaan jo lähes 10 vuotta vanha, joten kai sekin "kuuluisi" jo pestä?

      Olen harkinnut höyrypesurin lainaamista tai pyytää joku ammattilainen pesemään se ko. laitteella. Ettei hyvä matto mene oman ammattitaidottomuuden takia pilalle.

      Kokemuksia & hintoja ?

    • Liisat42

      Mattojenpesupaikoilla on isot altaat. Liota mattoa laimeassa villanpesuaineesta tehdyssä vedessä 1/2 - 1 h. Pese 30 cm pit. laudan palalla , hieman pyöristetty terävää reunaa. Tosi tehokas eikä vaurioita maton pintaa. Nosta matto huuhteluvesien vaihtamisajaksi . Reilusti vettä ja huuhtomiseen käytälautaa veden poistamiseen ja mankeloi lopuksi ennen kuivumaan laittamista paksu putki toimii kuivatustankona. Välillä voi hellästi nukkaa ilmata vastakarvaan. Eikä maksa paljon, hyvä tulee ja saa iloisen mielen ja tuoksun. Varaudu pitkään kuivatusaikaan. Harjaa älä käytä se avaa nurkan kierteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      307
      3441
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1639
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1270
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1171
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      173
      1093
    Aihe