Koulukiusaaminen & syrjäyttäminen

eryns

Koulukiusaamisen ja siihen johtavan syrjäyttämisen taustalla on monenlaisia tekijöitä, mutta yksi tekijä, yksi ilmiö, yksi dynamiikka liittyy älykkyyskäsitysten muodostumiseen.

Useimmat lapset ja ihmiset eivät halua tuntea olevansa tyhmimpiä joukossaan, joten joku halutaan nähdä tyhmimpänä. Joku sopiva valikoituu ihmiseksi joka halutaan nähdä sinä tyhmänä ja silloin alkaa todisteiden valikointi:

Jos tällä "tyhmällä" on joku silmiinpistävä ominaisuus(ihonväri, äänensävy, kielioppi, aiheenvalikoitumismetodi tai mitä tahansa...) tai aina kun tämä "tyhmä" tekee virheen, muut tekevät parhaansa jotta voisivat tulkita sen todisteeksi tyhmyydestä. Ja aina kun tämä "tyhmä" tekee jotain älykästä, se tulkitaan pois niin hyvin kuin suinkin mahdollista. Eikä siinä kaikki. Tälle "tyhmälle" aletaan esittää kysymyksiä ja väitteitä, joihin reagoimisen voi mahdollisimman helposti tulkita tyhmyydeksi.

Sitten aletaan levittää huhuja tämän "tyhmyydestä" ja huhun kuulleet alkavat itsekin valikoida todisteita.

Sitten muut eivät niin halua ystävystyä sen kanssa jolla on "tyhmän" leima otsassa. Jos nähdään yhdessä sen "tyhmän" kanssa, niin myöhemmin voi kohdata törkeitä väitteitä ison joukon kuullen.

Lapset ja aikuisetkin pitäisi saada tiedostamaan tällainen todisteiden valikointi, tiedostamaan paremmin se miten vaikeaa ja epätäsmällistä älyn ja tyhmyyden arviointi on ja muistamaan, että vuosien kuluessa äly kasvaa joten ala-asteella muodostuneita käsityksiä jostain ihmisestä pitäisi päivittää esim. ammattikoulussa, firmassa tai virastossa. Yleensäkin on opittava välttämään toiveajattelun menemistä objektiivisuuden tielle.

7

4399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdsad

      Armeija"kaveri" sanoi, että olen tyhmin ihminen, jonka hän on nähnyt. Tämä oli yleinen käsitys joukkueessamme. Miksi minä valikoiduin yliopistoon, jos olen hyvin tyhmä? Miksi minä sain Mensan testissä 162 pojoa? Oliko viestimiesjoukkueen keskiäo korkeampi kuin minulla?

      • ääneen, siis

        muiden mielestä omituisia. Eivät oikein tajunneet. Siksi sinua pidettiin tyhmänä, parempi sana olisi ollut outo.


    • ryhmädynamiikka

      Minä puolestani näkisin asian niin, että luokka haluaa tasapäistää kaikki. Jos ns. tyhmien joukossa on älykköjä, niin heidät haluataan lytätä alas. Tämän näkee usein luokkatilanteessa. Kiusaajina toimivat ovat levottomia, luokan "kingejä", jotka hälisemällä ja häiritsemällä manipuloivat luokkaa. Jos luokassa joku tai useampi yrittää opiskella ja saada hyviä numeroita, nämä kingit käyvät katkeraan sotaan sitä vastaan. Puhumattakaan heidän sodastaan opettajia vastaan.

      Peruskoulu teki suuren virheen poistaessaan tasokurssit. Häliköitsijät sinne "alimpaan luokkaan", riippumatta vanhempien sosioekonomisesta asemasta. Heitä tulee kaikista yhteiskuntaluokista ja he ovat varusteltuja kaikilla älykkyyden tasoilla. Mutta vaikeaahan asia on ratkaista, koska peruskoulussa tulevat herrat ja narrit ovat samalla luokalla. Narrit yrittävät tietysti kammeta herroja. Tilanne voi sitten parinkymmenen vuoden kuluttua olla ihan eri kumpi on hattu kourassa ja kumpi istuu pallilla.

      • amiksen 3.luokkalainen

        Oletko nähnyt tällaista tapahtuvan?


      • olen nähnyt
        amiksen 3.luokkalainen kirjoitti:

        Oletko nähnyt tällaista tapahtuvan?

        Kyllä ja aikavälillä, koska olen itse käynyt kouluni tasokurssien aikana. Opettajat, joita kuuluu tuttavapiiriini useita, sanovat epävirallisesti samaa. Virallisesti ketään ei tietenkään saa eriarvoistaa. Uskoisin kuitenkin tilanteen paranevan nykyisestä, jos tasokursseihin palattaisiin. Häiriköt ja kiusaajat eroteltaisiin omille erikoisluokilleen, sukupuolesta riippumatta. Ennenhän siellä oli pelkästään poikia. Tasa-arvo nääs. Muut voisivat sitten keskittyä omiin asioihinsa eikä häiriköitten kuuntelemiseen. Arveletko itse tilanteen paranevan nykyistä menoa? Amiksesta minulla ei ole kokemusta,sinnehän mennään enempi tai vähempi vapaaehtoisesti. Tasokursseista puhun tarkoittaessani peruskoulua.


    • TörttöX

      Olen niin tyhmä etten tiedä olenko todella tyhmä ( vai vaan ujo ) ?

      Syrjäytynyt olen myös ,sekin liittyy kai tyhmyyteeni ?

      Mulle on tehty parikertaa jonkinlainen palikka- , persoonallisuus testi ? (eri tekijät , yli 10v väli ) ,jotenkin vaan kun pistekäyriä aletaan tulkitsemaan niin tulkinnat ja teoriat eivät kai täsmää ?.Käyrät menee ylös alas .
      Molemmat psykologit päättelivät jotenkin samalla tavalla : "Jokin ei nyt täsmää.
      .

      ------------------------------
      Taustalla on aikainen murrosikä ja koulukiusaaminen .

      Alakoulussa joutui kiusatuksi kun oli (isot munat ?,ikäisekseen )ja karvainen.

      Yläluokilla kiusaaminen jatkui ja laajentui kun tuli uusia tyyppejä ja entiset pääsi taas nostamaan itsetuntoaan, olin sitten tyhmä , torvelo , joka ei tiennyt mitään ja jota 'oli kiva kiusata'.

      Luottamus joka ennestäänkin oli heikko ihmisiin siinä meni .

      Onneksi en jäänyt koskaan luokalleni vaikka en läksyihin jaksanutkaan keskittyä , niin sitä helvetissä oloa ei tarvinnut pitkittää .

      Ammattikoulussa tuli sitten hyviä numeroita ja työttömyys kurssin opettaja kehoitti hakemaan ammattikorkeakouluun ?

      Silti myönnän että olen tyhmä enkä alistettu .
      Sillä tyhmä pitää olla jos antaa itsensä nujertaa.

    • laumakäyttäytyminen

      Itse sanoisin että nuorisolla on taipumus erottaa yksinäiset tai millä muulla tavalla tahansa ärsyttävät yksilöt laumasta ja saada heidät näyttämään heikommilta kuin he todellisuudessa ovat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe