Apukäynnistimistä

Apukäynnistin

Onko kokemuksia salkkumallisista apukäynnistin latteista ? En tarkoita kalliita boosterita, vaan nittä edullisia 40-100 euron latteita.


Mikä olisi hyvä ja onko totta, että hehkuille sen antama virta on vahingollista ? Vai onko tämä vain boostereiden ominaisuus.

26

39733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käynnistinapu

      On kokemusta. Itse ostin juuri tuollaisen neljänkympin boosterin. Kerran starttasin auton pakkasesta ja toisella kertaa se ei enään toiminut. Olen käyttänyt usein tuollaista 150€:n hintaista bochin boosteria ja on verraton apuväline. Mutta pikku vinkkinä huomauttaisin että uusi akku on halvempi kuin boosteri.
      Itse olen käynnistellyt vanhoja romuja eikä ongelmia ole ilmennyt mutta nykyisten sähkö/tietokonehirvitysten kanssa ei voi olla niin varma mitä virtapiikki aiheuttaa.

    • Tiepalvemies " team A...

      Googlestahan noita löytyi.

      http://www.adita.fi/?file=245
      1700-AT6059 malli maksaa verollisena satasen paikkeilla. Kyseisessä mallissa on varmaan markkinoiden suurin akku, muistaakseni noin 26-30Ah.. Muissa markkinoilla olevissa malleissa on noin 16-18Ah akut elleivät ole kehittynyt vuosien saatossa.
      Kyseinen tuote on ollut minulla tiepalveluhommissa joitakin vuosia. Hyvin pelittää ja potkua löytyy useampaan käynnistykseen. Kokemuksia on kavereilla LE-PRO mallisesta joka on myös hyviä, mutta hinta 2,5-3 kertaa kalliimpi.

      • kysyvä tietää

        Jos käytät boosteria toistuvasti, niin kertoisitko miten toimii jos sitä säilytettään esim. auton kylmässä takaluukussa?
        Eikö akku menetä huomattavasti tehoa pakkasella.


      • Apukäynnistin

        Mikä on se oikea tapa käyttää apukäynnistintä?
        Ilmeisesti on useampikin tapa, mutta riittääkö se 5 min. joilloin antaa apuvirtaa autonakulle ja sitten ottaa apukäynnistimen pois ja starttaa auton vai pidetääkö apukäynnistin kiinni startin ajankin ?

        Ja kannattaako unohtaa nämä halvat 30-50 € vehkeet ?

        Entä apukäynnistimen lataus ?

        Kuinka usein se pitää ladata kun ei ole käytössä ja menettääkö se varauskykynsä jos ei esim. vuoteen lataa ?


      • Ahma vastaa
        Apukäynnistin kirjoitti:

        Mikä on se oikea tapa käyttää apukäynnistintä?
        Ilmeisesti on useampikin tapa, mutta riittääkö se 5 min. joilloin antaa apuvirtaa autonakulle ja sitten ottaa apukäynnistimen pois ja starttaa auton vai pidetääkö apukäynnistin kiinni startin ajankin ?

        Ja kannattaako unohtaa nämä halvat 30-50 € vehkeet ?

        Entä apukäynnistimen lataus ?

        Kuinka usein se pitää ladata kun ei ole käytössä ja menettääkö se varauskykynsä jos ei esim. vuoteen lataa ?

        30-50 euron vehkeet on naisen käsilaukun painoisia, joten akkumassaa ei ole riittävästi talvikäynnistykseen.
        Boosteri säilytetään varattuna jolloin se kestää myös pakkasta. Lataus tapahtuu mukana olevan verkkolaitteen avulla tai tupakan sytyttimen kautta.
        Älä irroita kaapelipuristinta kun auto käy, voi tulla jännitepiikki joka voi rikkoa eletroniikkaa tai laturin.
        Boosteri on hyvä apuväline ja leluboosteria ei kannata ostaa Suomen oloihin.


      • "jännitepiikki" o...
        Ahma vastaa kirjoitti:

        30-50 euron vehkeet on naisen käsilaukun painoisia, joten akkumassaa ei ole riittävästi talvikäynnistykseen.
        Boosteri säilytetään varattuna jolloin se kestää myös pakkasta. Lataus tapahtuu mukana olevan verkkolaitteen avulla tai tupakan sytyttimen kautta.
        Älä irroita kaapelipuristinta kun auto käy, voi tulla jännitepiikki joka voi rikkoa eletroniikkaa tai laturin.
        Boosteri on hyvä apuväline ja leluboosteria ei kannata ostaa Suomen oloihin.

        voi tulla?


      • kouvolasta
        "jännitepiikki" o... kirjoitti:

        voi tulla?

        Virtapiiri katkaistessa eli johdon irroittamisen yhteydessä sähkö pyrkii pitämään yllä suljettua virtapiiriä...jolloin on mahdollista jännitteen nousu.
        Voi olla ettei tapahdu käynnistyksessä mitään... muutta ehkä sitten seuraavalla boxi hajoaa.... ja tas meni tonni.
        Nyt ilmeisesti puhuttiin turvallisesta tavasta... käyttäjä päättää


      • JotenKutenSelväOhje
        Apukäynnistin kirjoitti:

        Mikä on se oikea tapa käyttää apukäynnistintä?
        Ilmeisesti on useampikin tapa, mutta riittääkö se 5 min. joilloin antaa apuvirtaa autonakulle ja sitten ottaa apukäynnistimen pois ja starttaa auton vai pidetääkö apukäynnistin kiinni startin ajankin ?

        Ja kannattaako unohtaa nämä halvat 30-50 € vehkeet ?

        Entä apukäynnistimen lataus ?

        Kuinka usein se pitää ladata kun ei ole käytössä ja menettääkö se varauskykynsä jos ei esim. vuoteen lataa ?

        Riippuu siitä minkälainen apukäynnistin on kyseessä. Lue ensin apukäynnistimen ohjekirja. Ennen käyttöönottoa apukäynnistimen akku pitää ladata täyteen, koska apukäynnistimet toimitetaan kauppoihin aina apukäynnistimen oma akku täysin tyhjänä. Apukäynnistimen lataaminen tapahtuu yleensä aina mukana toimitettavalla verkkolaturilla ja tämä on kaikista turvallisin, nopein tapa ladata apukäynnistimen akkua. Joissakin apukäynnistimissä lataus on myös mahdollista tietokoneen USB portin kautta, tämä on yleensä hitain tapa. Joissakin tapauksissa myös auton tupakansytytin pistokkeesta pidemmän ajon aikana, mutta tämä ei ole yleensä kovin suositeltavaa.

        Apukäynnistimen akku yleensä pitäisi aina myöhemmin ladata jokaisen käyttökerran jälkeen. Apukäynnistimen akkua tulisi myös ladata mieluiten vähintään 3 kertaa vuodessa vaikka apukäynnistintä ei lainkaan käytettäisikään.

        Lue ensin auton ohjekirja ennen apukäynnistimen kytkemistä.

        Jos kyseessä on tällainen boosteri:
        http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Apukaynnistin-12-V-900-A-mukana-kompressori-2000035161/
        1.Kytke boosterin kaapelit auton akkuun eli plus johto akun plus napaan tai johtoon ja miinus johto akun miinus napaan tai johtoon. Ei yleensä tarvitse irroittaa lainkaan auton omia virtakaapeleita akusta. Tässä vaiheessa boosterin tulee olla poissa päältä, eli boosterin virtakytkin off asennossa. Jos kyseessä on start&stop järjestelmällä varustettu auto niin tarkista ensin auton ohjekirja ennen kytkentää, tämä siksi koska joissakin start&stop järjestelmällä varustetuissa autoissa on aivan oma erillinen paikkansa akkulaturia tai apukäynnistintä varten, eikä apukäynnistystä välttämättä saa tehdä lainkaan suoraan akun kautta.
        2.Käännä boosterin virta päälle eli virtakytkin on asentoon. Sitten katso niitä apukäynnistimen merkkivaloja, joissakin apukäynnistimissä tulee palaa vähintään 2-3 peräkkäistä merkkivaloa että apukäynnistimen olisi apukäynnistimen valmistajan mukaan sallittua.
        3.Mene autoosi ja kytke ylimääräiset sähkölaitteet kuten radio, ilmastointi, lämmittimet yms pois päältä minimoidaksesi ylimääräisen sähkökuorman. Tämä helpottaa helpottaa paljon auton käynnistämistä ja antaa sinulle mahdollisen yrittää uudelleen auton käynnistämistä jos ensimmäinen käynnistys yritys jostakin syystä epäonnistuu.
        4.Käynnistä auto, jos auto ei heti käynnisty niin odota 2-5min ennen auton virrat poissa påältä(virta avain off asennossa) kuin yrität uudelleen käynnistää autoa.
        5.Auton käynnistyttyä nouse pois autostasi ja mene apukäynnistimen luokse.
        6.Kytke apukäynnistin pois päältä, eli apukäynnistimen virtakytkin off asentoon. Sitten irroita apukäynnistimen kaapelit akusta/autosta. Tehtävä suoritettu.

        Jos kyseessä on tämän kaltainen apukäynnistin missä on apukäynnistimestä irroitettavat kaapelit.
        http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Kompakti-apukaynnistinVirtalahde-2000035586/

        1.Kytke boosterin kaapelit auton akkuun eli plus johto akun plus napaan tai johtoon ja miinus johto akun miinus napaan tai johtoon. Ei yleensä tarvitse irroittaa lainkaan auton omia virtakaapeleita akusta. Tässä vaiheessa boosterin tulee olla poissa päältä ennen kaapeleiden kytkentää. Lisäksi apukäynnistimen kaapeleiden tulisi olla myös irti apukäynnistimestä. Jos kyseessä on start&stop järjestelmällä varustettu auto niin tarkista ensin auton ohjekirja ennen kytkentää, tämä siksi koska joissakin start&stop järjestelmällä varustetuissa autoissa on aivan oma erillinen paikkansa akkulaturia tai apukäynnistintä varten, eikä apukäynnistystä välttämättä saa tehdä lainkaan suoraan akun kautta.
        2.Liitä apukäynistimen kaapeleiden toinen puoli kiinni apukäynnistimeen, eli se kapeampi pää missä ei ole hauenleukoja. Sitten paina napista tai käännä(jos on käännettävä virtakytkin) boosterin virta päälle eli virtakytkin on asentoon. Katso niitä apukäynnistimen merkkivaloja, joissakin apukäynnistimissä tulee palaa vähintään 2-3 peräkkäistä merkkivaloa että apukäynnistimen olisi apukäynnistimen valmistajan mukaan sallittua.
        3.Mene autoosi ja kytke ylimääräiset sähkölaitteet kuten radio, ilmastointi, lämmittimet yms pois päältä minimoidaksesi ylimääräisen sähkökuorman. Tämä helpottaa helpottaa paljon auton käynnistämistä ja antaa sinulle mahdollisen yrittää uudelleen auton käynnistämistä jos ensimmäinen käynnistys yritys jostakin syystä epäonnistuu.
        4.Käynnistä auto, jos auto ei heti käynnisty niin odota 2-5min ennen auton virrat poissa påältä(virta avain off asennossa) kuin yrität uudelleen käynnistää autoa.
        5.Auton käynnistyttyä nouse pois autostasi ja mene apukäynnistimen luokse.
        6.Irroita apukäynnistimen kaapelit apukäynnistimestä ennen kuin irroitat apukäynnistimen kaapeleita auton akusta/autosta. Kytke apukäynnistin pois päältä, eli apukäynnistimen virtakytkin off asentoon. Toki jotkut apukäynnistimet osaavat sammuttaa itse itsensä kaapeleiden irroittamisen jälkeen. Sitten irroita apukäynnistimen kaapelit akusta/autosta. Tehtävä suoritettu.


    • testiä kehiin...

      onko muuten TM tai Tuulilasi tehnyt testiä näistä laitteista ?

      Numero ja lehti ?

    • dmhfhdh

      Mikä mahtaa olla paras tällä hetkellä markkinoilla oleva apukäynnistin?

    • tehokasoli

      Ostin joskus 10 vuotta sitten liikkeen loppuunmyynnistä sellaisen, en tarvinnut kertaakaan käynnistykseen. Latailin silloin tällöin ja käytin lähinnä apuvalona joskus, muutaman vuoden jälkeen oli akku kuollut, sitten olisi ollut käyttöä apuvirtanakin. Sisällä oli tavallinen pieni moottoripyörän lyijyakku, sen saa alle 20€, turha maksaa satasta tai mitä ovatkaan ellei ole paljon käyttöä.

      • iruhihid

        Starttiapulaitteissa on jonkinlainen hakkuritekniikkaan rinnastettava lisäjärjestelmä mukana. Ei ole sama asia kuin yrittää "moottoripyörän akulla" sellaisenaan startata dieseliä tai ison bemarin moottoria.


    • StarttiBoosteri

      Tulipa mileen, että käyttötarkoituksesta ja paikasta riippuen, niin eikö jokin 12V vara-akku (vähemmän tehokaskin) toimisi vaikka kotioloissa ihan hyvin starttiapuna / hätäapuna jos auton akku on hieman vaajassa kuosissa auton vähäisen käytön vuoksi. Tietysty vara-akkukin tulisi muistaa ladata aika ajoin ;-)

      Sitten jos paljon liikkuva haluaa starttiturvaa satunnaisiin tilanteisiin, niin jokin pieni, mutta riittävän tehokas boosteri autossakin mukana.

      Jotakin tuon tyyppistä teholtaan ja kooltaan kompaktia:

      - https://www.amazon.com/U10-20000mAh-Automotive-Motorcycle-Snowmobile/dp/B01NB0A8SP

      Ps. Avoin kysymys. Liekö nuo boosterit suunniteltu niin etteivät tee vahinkoa nykyautojen elektroniikalle?

      • dsgfdsg345

        Miten ihmeesä kannettava starttiboosteri joka on siis koteloitu akku voisi vahingoittaa auton elektroniikkaa sen enempää kuin auton omakaan akku?

        Ne vahingot tulee siitä kun apuvirtaa otetaan käynnissä olevasta autosta tai verkkovirtakäyttöisestä boosterista. Kun ottaa irtoakusta, sammutetusta autosta tai akkukäyttöisestä boosterista ja ei kytke kaapeleita väärinpäin niin on aika turvallisilla vesillä.


    • Captivated

      Oma Bilteman 900A boosteri kesti pari vuotta. Ei ollut kertaakaan tarvetta käyttää auton käynnistämiseen. Käytin 12v jääkaapin pyörittämiseen ajotaukojen aikana.
      Taisi käydä siten, että boosterin onnettoman pieni lyijyakku ei riittänyt jääkaapin pyörittämiseen ja akku kului loppuun. Ei lataudu enään ja joutaa kaatopaikalle.
      Nyt auton perässä on ruohonleikkurin 35Ah:n akku.

      • Anonyymi

        Se ei ole ollut oikea 12v jääkaappi jos akusta ei ole virta riittänyt.

        Jääkaappi saa 2c sisätilan pysyvästi oli auto/kontti sisältä vaikka 40c. Minulla on nimittäin 12v jääkaappi ja siinä on pieni kompura ja paksut eristeet. Lämpötilan saa - 18c sisälle kaappiin 22c ulkolämpötilassa tai vaikka sen 3c. Ei koskaan lämpene ruuat liikaa. Vie vähän virtaa kun on taukoja jopa 5-10min

        Ne jatkuvasti huutavat peltier elementtiset imevät kokoajan ja ovat ehkä viileä/kylmälaukkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole ollut oikea 12v jääkaappi jos akusta ei ole virta riittänyt.

        Jääkaappi saa 2c sisätilan pysyvästi oli auto/kontti sisältä vaikka 40c. Minulla on nimittäin 12v jääkaappi ja siinä on pieni kompura ja paksut eristeet. Lämpötilan saa - 18c sisälle kaappiin 22c ulkolämpötilassa tai vaikka sen 3c. Ei koskaan lämpene ruuat liikaa. Vie vähän virtaa kun on taukoja jopa 5-10min

        Ne jatkuvasti huutavat peltier elementtiset imevät kokoajan ja ovat ehkä viileä/kylmälaukkuja.

        Minkälainen jääkaappi sinulla on? Ja onko se siis kytketty apukäynnistimeen? Itsellä pohdinnassa, olisiko mahdollista hommata apukäynnistin jääkaapin varavirraksi kun on parkissa yhden yön tai vuorokauden. Ajatuksena siis matkustaa henkilöautolla ja saada siihen kylmäkaapin rualle. Onko ihan mahdoton ajatus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole ollut oikea 12v jääkaappi jos akusta ei ole virta riittänyt.

        Jääkaappi saa 2c sisätilan pysyvästi oli auto/kontti sisältä vaikka 40c. Minulla on nimittäin 12v jääkaappi ja siinä on pieni kompura ja paksut eristeet. Lämpötilan saa - 18c sisälle kaappiin 22c ulkolämpötilassa tai vaikka sen 3c. Ei koskaan lämpene ruuat liikaa. Vie vähän virtaa kun on taukoja jopa 5-10min

        Ne jatkuvasti huutavat peltier elementtiset imevät kokoajan ja ovat ehkä viileä/kylmälaukkuja.

        Noissa on vaan surkeat akut, omakin meni parissa vuodessa pilalle, en muista merkkiä. Latailin mutaman kk välein kun ei tarvinnut käynnistykseen.


    • AmmattiKäyttöönHyvä

      Itselläni on ollut muutaman vuoden allaolevassa linkissä oleva laite, jota ei enää kai myydä. Laite on tarkoitettu kuorma-autojen kapasiteeteille, ja itselläni olen laitteen kanssa HELPOSTI startannut aivan kaikki autot henkilöautoista kuorma-autoihin ja venemoottoridieselit mukaanlukien.

      Homman idea on se, että laite on pidettävä kotona sisällä omassa heikkovirtalähteessään kiinni koko ajan kun laite ei ole käytössä. Näin laitteen akku on aina täynnä, ei mene pilalle, ja on aina käyttövalmiina.

      Kun lähtee reissuun voi ottaa laitteen mukaan ja laittaa tupakansytytinlaturin kiinni, jolloin auton tai veneen laturi varaa laitetta täytenä koko ajan.

      Koskaan ei ole huolta jääkö saareen tai auton kanssa jonnekin korpeen "välille". Ajan Helsinki-Savo väliä silloin tällöin.

      Olen autellut monesti kavereiden autot käyntiin kun laite on ollut mukana.

      Lisäksi nykyautoilla ei sovi antaa kaapelivirtaa, joten tämä starttiapulaite on ainoa vaihtoehto kun joutuu auttamaan virtaa toisille.

      Nykyisillä tietokoneteknisillä autoilla ei usein saa antaa virtaa muille, mutta omaan autoon voi vastaanottaa vanhanmallisesta autosta apuvirtaa.

      Kuitenkin kaapelit toiseen autoon on aina riski, mutta starttiapulaitteella ei ole koskaan riskiä millään tavalla.

      Kun Starttiapulaitteen kytkee startattavan ajoneuvon omaan tyhjentyneeseen akkuun, on tilanne aivan sama kuin akku vain olisi täynnä. Apulaite heti irti kun startattava auto käynnistyy.

      Aivan loistava laite jota ilman en voisi mitenkään enää olla. Olo on aina huoleton kun laite on mukana maalla sekä merellä.

      https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuote/62895360928-lemania-starttiboosteri-12v-boost-1600a

    • Anonyymi

      Testatusti parhaat taitavat olla Telwin Drive 13000 ja Noco GB40. Apustartteri on kyllä sellainen työkalu missä on itse kitsastelisi vaan hankkisin kerralan luotettavan laitteen. Halvan laitteen kanssa saa aina pelätä että jos se ei sitten hädän hetkellä pelitäkkään. TM:n testi vaatii tilauksen, mutta tuloksia on käyty läpi täällä https://www.testivoittaja.net/apukaynnistin-testivoittaja/

      • Anonyymi

        Tämähän on iän vanha ketju. Alupään viesteissä puhutaan lyijyakulla varustetuista "raahatable" mallin vehkeistä (vrt. muinaiset, ompelukoneen kokoiset kannettavat tietokoneet vs. läppärit) ja uusissa sitten näitä taskukoisia Li-Ion akkuun perustuvia laitteita, mitkä saattavat toimittaa myös kännykkälaturin yms. virkaa.


    • Anonyymi

      Moi olen käyttänyt Noco 40 ja 150 gb. Kun pakkasta 20 astetta iso diesel ja akku tyhjä ei luotettavaa apua kun hehkutus jo vie pajon virtaa. Parempi lopputulos kun ctekillä lataa 2 tuntia niin ko. diesel lähtee käyntiim. Pienet 2-3 litraiset kyllä lähtevät näillä.

      • Anonyymi

        Vanhalla 12v lyijyakulla olen antanut virtaa, kevyt 40-50ah. Traktorille myös

        Akku ollut 10 v varastossa ja maksoi 40eur. Tällä saa auton aika monta kertaa käyntiin

        Kuinka kauan nämä pienet li-ion, lipo ym kennoiset kestää? Ennen kuin kenno vanhenee? Ja montako kertaa saa auton esim - 20c käyntiin sen avulla. Joku norm bensakone alle 2L


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhalla 12v lyijyakulla olen antanut virtaa, kevyt 40-50ah. Traktorille myös

        Akku ollut 10 v varastossa ja maksoi 40eur. Tällä saa auton aika monta kertaa käyntiin

        Kuinka kauan nämä pienet li-ion, lipo ym kennoiset kestää? Ennen kuin kenno vanhenee? Ja montako kertaa saa auton esim - 20c käyntiin sen avulla. Joku norm bensakone alle 2L

        Ainakin paremmin kuin lyijyakut.


    • Anonyymi

      einhell js 18
      voiko tällä käynnistää agm akullisen start stop auton?
      hauenleuvat käsketään liittää napoihin ei runkoon, tämähän on päinvast. kuin akkulaturin kytkentä? eli tuollasella virtapiikilläkö ei sekoa akunhallintajärjestelmä jos miinus onki akussa kiinni?.

    • Anonyymi

      Ennemmin ostaisin uuden akun ja väliin lataa ylläpiitolaturilla jos ajaa lyhyitä matkoja, lisäksi akkuun lämmitin ...kyllä lähtee....boosterit on vanhaan kylmään akkuun tuomiopäivän vehkeitä....kylmä akku ei ota virtaa vastaan... kun laitat auton käyntiin boosterilla vanhalla akulla joka on kylmä ...voit jäädä välille..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe