Allerginen reaktio päänahassa

ja aikuisella iällä vielä

Osaisittekohan auttaa.

Minulla on välillä noussut niskaan ja takaraivolle suuria kutisevia patteja. Ajattelin ensin että rasvapatteja, mitähän lie. Seuraavana päivänä ne olivat kuitenkin poissa ja poissa mielestä.

Nyt on ollut pari paivää ihan kamalaa. Päänahka ja otsa turvoksissa, niskassa kutisevia patteja, korvassa ihottumaa. Kämmenen sisäpuolelta löytyy myös kipeä, kutiseva tarkkarajaisempi ihottuma- alue.

Voisikohan olla pölypunkin tekosia???

Kysytte varmasti miksen mene lääkäriin. Olen tämän takia tilannut lääkäriajan ennenkin ja ihottumasta ei ole enää ollut jälkeäkään kun on se kauan odotettu aika lääkäriin on tullut.

10

8618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi vain

      Pölypunkki ei elä päänahassasi.

    • minä80

      Jos ne olisivat pölypunkin tekosia, niin kuvittelisi, että ihottuma olisi pahin alueilla, joita hiukset eivät suojaa.

      Oletko värjännyt hiuksiasi? Tai vaihtanut/lainannut shampoota/hoitoainetta/hiuslakkaa? Jotain mikä on koskenut sekä päänahkaasi, että käsiäsi?

      Tietysti voi olla myös jokin ihotulehdus, eikä välttämättä allergiaa.

      Sinuna menisin näyttämään ihottumaa päivystykseen tai esim. apteekkiin. Hekin kuitenkin ovat nähneet jos jonkin moista. Ihotauti- ja/tai allergialääkäri olisi tietysti paras vaihtoehto, mutta jos tosiaan ihottuma katoaa ihan yllättäen, niin se voi olla vaikeaa. Ota kuva lääkäriä varten, niin jos ihottuma on parantunut/vähentynyt niin hän osaa varmasti kuvan perusteella jotain sanoa.

      • vastauksista

        Olen värjännyt hiuksia, mutta siitä on yli 1,5kk aikaa (ei tullut välittömiä reaktioita). Samaa shampootakin olen käyttänyt kuin aina ennenkin.

        Sunnuntaina olimme syntymäpäivillä ja siellä oli jos jonkinlaista kakkua. Ajattelin että voisi olla pähkinäkin. Tai suklaa. Kerran aikaisemmin auringonkukansiemenet on saanut päänahan turpoamaan. Kummallista että se on juuri päänahka joka reagoi ?

        En tosiaan tiedä allergioista ollemkaan. Terveenä olen saanut 30 vuotta olla. Sitten alkoi limakalvojen turpoaminen nenässä ja kurkussa. Pölyallergiaa epäiltiin muttei vuodenaika sopinut testien tekemisiin.

        Täytyypä varata se lääkäriaika. Kiitosta vielä kerran vastauksista.


    • Omark

      Kannattaa ottaa päätäin mahdollisuuskin huomioon. Täin mielipaikkoja on niska.

      Tietysti shampooallergia on hyvä selitys sekin. Kokeile ostaa jotain mietoa luonnonmukaista tuotetta vaikka jostain ekokaupasta. Itse ainakin tykkään niistä, olen kosmetiikka-allerginen.

      Tosi lyhyt kampaus käy mielestäni sekä miehelle että naiselle, jos pään muoto vain sen sallii. Itse leikkautan aina välillä muutaman millin siiliksi. Sen jälkeen päänahkaakin on helppo hoitaa, saa harjattua karstat pois, eikä kutita. Ei jää pesuainejämiä niin helposti.

      Allergioista sen verran, että kokemuksen perusteella uskon, että ne voivat ilmetä myös muutenkin, kun oppikirjakuvauksen mukaisina, sanovatpa lääkärit mitä tahansa.

    • Kari Urti

      Minulla urtikaria (nokkosrokko) alkoi juuri hiuspohjan pateilla ja kutinalla. Patteja tuli ja meni. Kutina oli mieletön. Luulin ensin että olisi täitä, mutta eipä ollut. Punaisia kutisevia laikkuja tuli myös sitten niskaan, rintakehälle ja selkään. Omalla kohdalla tätä on valitettavasti jatkunut jo kuukausia ja tilanne on pahentunut koko ajan. Tarkkarajainen kipeä kutiseva alue kämmenellä kuulostaa niin kovin tutulta. Lääkäreiltä ei ole löytynyt juuri apua ts. antihistamiinit helpottavat ehkä vähän kutinaa, mutta siinä kaikki :(

      Tärkeintä olisi löytää aiheuttaja jota voi sitten välttää. Omalla kohdalla syytä ei ole koskaan löytynyt.

    • pattipää

      Mulla juuri samanlaisia patteja ja mahoton kutina päänahassa, kun ne "turpoaa" sinne. Niskakuopassa punainen kutiava läikkä. Häviää ja taas ilmestyvät. Nyt tehtiin allergia kokeet.Saas nähdä löytyykö mitään.

    • Eienääkutinaa

      Mulla ollut samanlaista. Jotkut ruoka-aineet aiheuttaa sitä sekä olen allerginen hiusväreille ja hajusteille. Olen myös karsinut kaiken kosmetiikan minimiin ja niissä mitä käytän, mahdollisimman pieni ja "hyvä" inci.
      Apteekeista saa päänahkaan laitettavaa kortisonia, mun mielestä aika tehokasta.

    • Anonyymi

      Sisäilmaongelnat aiheuttavat kutinaa ja kirvelyä varsinkin hiusrajaan ja hiusraja lähistölle paanahkaan. Läiskiä, ihottumaa, näppyjä tai ihan paiseilla olevia pareja.
      Ongelma voi olla kosteusvauriosta tullut home mikä päästää homekaasua ilmaan. Myös muut homeet tai viemärin ilmavuoto päästöt asuintilaan. Yksi tekijä on asuintilan materiaalit, kuten vanha muovilattia ja/tai sen kanssa oleva liima ja jopa betoni alla mitkä ajan myötä alkavat päästämään myrkyllisiä VOC päästöjä huoneiatoilmaan. Jos on altistunut homeille ja näille Voc kaasuille kovasti, voi elimistö sairastua niin ettei puolustuskyky kestä enään monia muitakaan arjen toksiineja, kaasuja, kemikasleja ja homeita. Tulee yliherkkyyksiä. Monikemikaaliyliherkkyys ja hajusteyliherkkyys ovat kaksi herkkyyksistä. Tällöin
      homesairaatuttua oireiluttaa normaalit pesuaineet suihkussa tai kodin puhdistuksessa. Myös sanomalehtien hartsi ja moni muu voi oireiluttaa. Pihan maatuva ja homehtuva maa syksyisin, sekä eläimet, savut, mausteet ja jopa ruokien e-koodit. Muoviset tuotteet, hajusteet ym.

    • Anonyymi

      Sinulla on AivoSyöpä oireesi viittaavat siihen.
      Isotätini kuoli aivosyöpään ja hänellä oli juuri samat oireet
      mitä sinulla on?
      Hakeudu pään mammaografiaan jossa todetaan miten pitkällä syöpä on.

    • Anonyymi

      URTEKRAMi n shampoo, samoin Frantsilan shampoot nostaa hiukset juuristaan ylös, päänahka kauttaaltaan araksi ja punaiseksi.. "luonnonmukainen" vegaani - ei takaa ettei ärsytä. Hirveät patit koko päänahkaan, punaisia paukamia kaulalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5580
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1672
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1656
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1102
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      819
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe