Reisilihaksen revähdys

toipuminen

Reisilihas revähti kolme viikkoa sitten. Ultraäänitutkimuksissa näkyy repeämä polven yläpuolella missa se kiinnittyy polveen.

Kauankohan tää toipuminen kestää ? Kuljen vielä kyynärsauvan kanssa ulkona, mutta sisällä en viitsi käyttää sitä.

Miten aloitan kuntoutuksen ? Voinko venytellä ja liikkua "miten paljon vaan" jos ei tule pahoja kipuja ? Kipulääkitys loppui viikko sitten. Mitään ohjeita en ole saanut jatkosta.

6

16186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • semi-asiantuntija

      Ilmeisesti sinulla on siis nelipäisen reisilihaksen revähdys polvijänteen ja lihaksen yhtymäkohdassa. Toi jännehän menee polvilumpion yli ja kiinnittyy sääriluuhun. Noi revähdykset jotka sijaitsevat jänteen ja lihaksen yhtymäkohdassa ovat jonkin verran vaikeampihoitoisia kuin ne jotka sijaitsevat lihaksen (reisilihaksen) keskiosassa, riippuu tietysti miten pahasta repeämästä on kyse.

      Revähtymien hoidossa kipu on tärkein mittari rasituksen tasoa mietittäessä. Venytelläkin kannattaa kivun sallimissa rajoissa. Eli otat kädellä nilkasta kiinni ja vedät nilkkaa kohti pakaraa mutta vain sen verran kun ilman kipua pystyt tekemään.

      Etureittä kannattaa treenata kotioloissa siten että menet lattialle istumaan jalat suorana edessä ja koitat saada etureittä jännittämällä kantapään irti lattiasta siten että jalka pysyy suorassa. Jos vihloo, lopeta välittömästi.
      Toinen hyvä etureiden harjoitus on muuten sama kuin edellä mutta pidätkin koko jalan lattiassa kantapäätä lukuunottamatta. Eli jännität reittä mutta pidät polvitaipeen tiukasti lattiassa. Vain kantapää nousee ilmaan muutaman sentin.

      Kuntopyörää voit melko suurella varmuudella turvallisesti polkea kevyellä kuormalla joten suosittelisin sitä.

      Voit alkaa vähitellen kokeilemaan varovaista polvien taivutusta (kyykkyjä) ilman lisäpainoja niin että teet vaikka 15 toistoa kahtena sarjana. Tee korkeita kyykkyjä eli älä pudota takamusta liian alas.
      Jos sattuu niin lopeta.

      Venyttele joka päivä 2-3 kertaa ja yritä saada liikerata reidessä normaalilaajuuteen.

      Kokeile jonkin ajan päästä kävelyä mutta vain pitävällä alustalla. Polven pettäminen jäätiköllä voi uusia vamman jotenka jossain urheiluhallissa missä voi kävellä vapaasti niin treenaa siellä.

      Mutta suosittelisin että kuntopyörä, kyykyt, reiden jännitykset ja venyttelyn yhdistelmä vie paranemista eteenpäin.

      Vamman vakavuusastetta tuntematta en osaa paremmin vastata mutta uskoisin että kyllä siitä vielä hyvä tulee.

      • toipuminen

        neuvosi tuntuvat "asiantuntijan" antamilta. Noitahan alan varovasti kokeilemaan !

        Eniten minua ihmetyttää koko tässä "kupletissa", että minulle vaan määrättiin kova kipulääkitys ilman sen kummempia tutkimisia. (Malmin terveysaseman päivystys) Viikon kuluttua tapahtuneesta kysyin voisiko sitä katsoa ultraäänellä millainen se on. (tämän se ensimmäinen lääkäri kyllä neuvoi).
        Repeämä todettiin juuri arvelemassasi paikassa siellä polven yläpuolella.
        MUTTA kun kysyin tutkivalta (ultra) lääkäriltä, että mitenkäs jatko, niin vastaus oli vaan, ettei hän ota kantaa hoitoasioihin !

        Olen ikäänkuin "tuuliajolla". Lähettävä lääkärikin sanoi ultraan mennessä, että "hyvähän toi on vilkaista". Ei se ollut pätkääkään kiinnostunut asiasta enempää ! Jomotus tossa polven kohdalla panee vaan epäilyttämään, että onkohan polvi muuten kunnossa. Maallikkona luulisi, että olisi hyvä katsoa röntgenillä.- Vai pystyykö sillä ultraäänellä luita tutkimaan ? Tuskin.

        Eli ei noita lääkäreitä tämä näytä kummemmin kiinnostavan. (varmaan tekevät "kutsumustyötä" ja paneutuvat tosi sairaisiis, eikä vain rahantekoon)

        ps. minulla on tapaturmavakuutus, joka korvaa hoitokulut.

        ps.2 Ottakaa ihmeessä vakuutus jollei jollain sellaista ole. Jokainen ketasee ennemmin tai myöhemmin, seuraukset vaan ei ole toivottavasti tämän kaltaiset!


      • kohtalotoveri
        toipuminen kirjoitti:

        neuvosi tuntuvat "asiantuntijan" antamilta. Noitahan alan varovasti kokeilemaan !

        Eniten minua ihmetyttää koko tässä "kupletissa", että minulle vaan määrättiin kova kipulääkitys ilman sen kummempia tutkimisia. (Malmin terveysaseman päivystys) Viikon kuluttua tapahtuneesta kysyin voisiko sitä katsoa ultraäänellä millainen se on. (tämän se ensimmäinen lääkäri kyllä neuvoi).
        Repeämä todettiin juuri arvelemassasi paikassa siellä polven yläpuolella.
        MUTTA kun kysyin tutkivalta (ultra) lääkäriltä, että mitenkäs jatko, niin vastaus oli vaan, ettei hän ota kantaa hoitoasioihin !

        Olen ikäänkuin "tuuliajolla". Lähettävä lääkärikin sanoi ultraan mennessä, että "hyvähän toi on vilkaista". Ei se ollut pätkääkään kiinnostunut asiasta enempää ! Jomotus tossa polven kohdalla panee vaan epäilyttämään, että onkohan polvi muuten kunnossa. Maallikkona luulisi, että olisi hyvä katsoa röntgenillä.- Vai pystyykö sillä ultraäänellä luita tutkimaan ? Tuskin.

        Eli ei noita lääkäreitä tämä näytä kummemmin kiinnostavan. (varmaan tekevät "kutsumustyötä" ja paneutuvat tosi sairaisiis, eikä vain rahantekoon)

        ps. minulla on tapaturmavakuutus, joka korvaa hoitokulut.

        ps.2 Ottakaa ihmeessä vakuutus jollei jollain sellaista ole. Jokainen ketasee ennemmin tai myöhemmin, seuraukset vaan ei ole toivottavasti tämän kaltaiset!

        Luulen että painin juuri vastaavanlaisen vamman kanssa kuin edellä on kuvattu. Kipu alkoi pikkuhiljaa (rappusissa, kyykkyyn mennessä), ei siis vamman aiheuttamana. Tämän jälkeen polvi turposi ja keräsi nestettä, ja tätä on jatkunut nyt toista kuukautta. Magneettikuvan mukaan polvijänteessä osittainen repeämä, mutta lääkärit jättäneet hoidon täysin retuperälle. Särkylääkkeillä ja sairaslomalla tässä on menty eteenpäin tammikuun lopulta lähtien, tuloksena jäykistynyt ja kipeä polvi, käveleminen ilman keppejä mahdotonta. Mutta mitään ei kuulemma tehdä, paranee aikanaan..


      • toipuminen
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Luulen että painin juuri vastaavanlaisen vamman kanssa kuin edellä on kuvattu. Kipu alkoi pikkuhiljaa (rappusissa, kyykkyyn mennessä), ei siis vamman aiheuttamana. Tämän jälkeen polvi turposi ja keräsi nestettä, ja tätä on jatkunut nyt toista kuukautta. Magneettikuvan mukaan polvijänteessä osittainen repeämä, mutta lääkärit jättäneet hoidon täysin retuperälle. Särkylääkkeillä ja sairaslomalla tässä on menty eteenpäin tammikuun lopulta lähtien, tuloksena jäykistynyt ja kipeä polvi, käveleminen ilman keppejä mahdotonta. Mutta mitään ei kuulemma tehdä, paranee aikanaan..

        Kolmas kuukausi jo menossa.
        Havaintoja:
        - jos saunoo kunnolla, eli ottaa kovat löylyt ja vihtoo niin olen pitänyt lumella täytettyä muovipussia polven päällä. Saattaa helpottaa.
        - saunomisen jälkeen, seuraavana aamuna etenkin, on aika tönkkö ja aristava polvi
        - rauhallinen hiihtely on hyvää liikuntaa
        - olen joutunut ottamaan uudelleen säkylääkkeitä iltaisin kun aamuyöstä yleensä herään polvikipuun
        (ibuxin 600, aikaisemmin 800)
        - venyttelyjä olen tehnyt ja tuntuvat olevan hyväksi (se "nilkasta kiinni ja ketara ylös, kantapää mahdollisimman lähelle takamusta venynyts")

        Minua kyllä ihmetyttää ja oudoksuttaa missä vaiheessa pitää mennä vielä lääkärille, ehkä ortopedille ? Tuntuu jotenkin sellaiselta, että itselleni liukastumisen seurauksena tullut lihasrevähdys saattaa olla myös jotenkin vaurioittanut polven luustoa. Onhan se ainakin mahdollista kun tulee valtava paino äkkiä ja taivutus "väärään suuntaan".

        Itselläni on tapaturmavakuutus, joka maksaa hoidot. (pääsin juuri eläkkeelle)

        Vaikeinta on ihan ummikkona tietää mitä tekisi, minne menisi. Neuvot olisi hyviä.

        Tämä ikuinen "jomotus" polvessa alkaa ottamaan jo päähän. Vakuutusehdoissa puhutaan myös haittakorvauksesta jos "vamma jää pysyväksi" ?
        Hitsi on se nyt jo ollut 2,5 kuukautta. Haittaa on aina. Ei se ole hetkeäkään haittaamatta.


      • Metsomies16
        toipuminen kirjoitti:

        Kolmas kuukausi jo menossa.
        Havaintoja:
        - jos saunoo kunnolla, eli ottaa kovat löylyt ja vihtoo niin olen pitänyt lumella täytettyä muovipussia polven päällä. Saattaa helpottaa.
        - saunomisen jälkeen, seuraavana aamuna etenkin, on aika tönkkö ja aristava polvi
        - rauhallinen hiihtely on hyvää liikuntaa
        - olen joutunut ottamaan uudelleen säkylääkkeitä iltaisin kun aamuyöstä yleensä herään polvikipuun
        (ibuxin 600, aikaisemmin 800)
        - venyttelyjä olen tehnyt ja tuntuvat olevan hyväksi (se "nilkasta kiinni ja ketara ylös, kantapää mahdollisimman lähelle takamusta venynyts")

        Minua kyllä ihmetyttää ja oudoksuttaa missä vaiheessa pitää mennä vielä lääkärille, ehkä ortopedille ? Tuntuu jotenkin sellaiselta, että itselleni liukastumisen seurauksena tullut lihasrevähdys saattaa olla myös jotenkin vaurioittanut polven luustoa. Onhan se ainakin mahdollista kun tulee valtava paino äkkiä ja taivutus "väärään suuntaan".

        Itselläni on tapaturmavakuutus, joka maksaa hoidot. (pääsin juuri eläkkeelle)

        Vaikeinta on ihan ummikkona tietää mitä tekisi, minne menisi. Neuvot olisi hyviä.

        Tämä ikuinen "jomotus" polvessa alkaa ottamaan jo päähän. Vakuutusehdoissa puhutaan myös haittakorvauksesta jos "vamma jää pysyväksi" ?
        Hitsi on se nyt jo ollut 2,5 kuukautta. Haittaa on aina. Ei se ole hetkeäkään haittaamatta.

        Minulla kolme vuotta sitten repesi reisilihas jalkaprässissä. Sain siitä viikon saikkua. Kyllä se silloin tuntui vähän kurjalta kun menin töihin. ei se oikein tuntunut pitävän ja oli hiukan kipeä. polven yläpuolella kuoppa. Lenkkeily loppui kun ei jaksanut. Mutta eihän tosimies valita.
        Nyt joulukuussa menin polvilleni liukkaalla ja taas rusahti. olisin saanut viikon saikkua mutta en hyväksynyt halusin tutkimuksia. Menin mehiläisen urheiluklinikalle sieltä magneettikuvaan. Lihas täysin poikki ja jänne myös mennyt suurimmaksi osaksi kolme vuotta sitten mutta jostain syystä pysynyt hiukan kiinni. Nyt toivun laikkauksesta josta tulee pitkä toipuminen.


    • raimo54

      28,11,2015 meni poikki nelipäinenreisilihas jänne kaatumisen seurauksena.
      Leikkaus tehtiin heti 28,11-29,11 välisenä aikana. 3kk kuluttua kuntoutuksen yhteydessä jänne irtosi (repesi kiinnityksistään) ja uusi leikkaus tehtiin 11,04,2016 sinne laitettiin ankkureita ja glopseja yms, ja aloitettiin uusi kuntoutus ,käännöt 30 60 90astetta 2 viikon välein . heinäkuussa sai polvea taivutella oman tunnon mukaan ja kivun sallimissa rajoissa. Mutta yhtenä lauantaina saunassa kääntöja tehdessä kuului polvestä repäisyn tuntuinen napsahdus ja se oli siinä. reisi lihas jänne irtosi ja syntyi selvä kuoppa polven yläpuolelle, Ja taas tehtiin leikkaus. leikkauksessa laitettiin porakanavat ja tyräverkosto ja päälle suoja verkosto sekä glopseja ja kiinnikkeitä,
      leikkaus tehtiin 9,2016 Nyt 08,11,2016 kävin lääkärillä kontrollissa ja todettiin taas kuopan syntyneen polven yläpuolelle, kääntö jalassa 30astetta, Ultraääni tutkimuksessa todettiin jänteen revenneen kiinnityksestä yli 50% . nyt ollaan ällikällä mitäs nyt, harmittaa ja alakuloisuus on huipussaan odottelen soittoa mikä on seuraava siirto, jalan jäylistäminen vai vieläkö yritetään pelastaa jollakin konsteilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5917
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3744
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2033
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1239
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe