Työterveystarkastuksen verikoe

voinko huijata?

Auttaako, jos juon tosi paljon vettä ennen verikoetta? Laimentaako se verta? Jäänkö vääjäämättä kiinni ryyppäämisestä? Voinko sanoa jotain tekosyitä, jos veriarvot ovat huonot? En syö juurikaan, ryyppään. Tupakoin.

Töissä olin ensin yhdellä pätkäsopparilla ja nyt tekivät toisen perään. Yllätyin, että tämän toisen sopimuksen takia joudun lääkäriin. Vituttaa. Nyt en taatusti saa jäädä. Auttakaa!

Voinko esim. sanoa kokeen jälkeen, että oli vähän nuha tms.?

25

17474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kai

      Jos sulla ei sentään alkoa ole veressä niin ei siitä verikokeesta voi alkoholismia suoraan nähdä.

      • maksa-arvosta

        voi päätellä alkon käytön ja en nyt tarkoita mitään ASAT, ALAT tai AFOS-arvoja.
        Eihän aloittaja edes kerro MITÄ häneltä tutkitaan.


      • aloittaja
        maksa-arvosta kirjoitti:

        voi päätellä alkon käytön ja en nyt tarkoita mitään ASAT, ALAT tai AFOS-arvoja.
        Eihän aloittaja edes kerro MITÄ häneltä tutkitaan.

        Ottavat kuulemma perusverikokeet. Kai siinä on maksa-arvot, hemoglobiini ja jotain muuta. Kielsivät juomasta vettä 12 tuntia ennen koetta. Jos juon, niin hämäänkö lopputulosta? Siis auttaako se asiaani? Ei mitään väliä, mitä kokeet näyttävät kunhan saan pitää työn.


      • ..............................
        aloittaja kirjoitti:

        Ottavat kuulemma perusverikokeet. Kai siinä on maksa-arvot, hemoglobiini ja jotain muuta. Kielsivät juomasta vettä 12 tuntia ennen koetta. Jos juon, niin hämäänkö lopputulosta? Siis auttaako se asiaani? Ei mitään väliä, mitä kokeet näyttävät kunhan saan pitää työn.

        Lentäjät tms. tutkitaan tarkasti. Painajilla, maalareilla tms. syynätään maksa-arvoja värien takia jne. Tavallisemmissa ammateissa yleisemmin.

        Noin periaatteessa työterveys ei saa kertoa työnantajalle duunarin terveysasioita. Tai sitten vissiin saa, jos on jotain, mikä voi haitata työntekoa. Joku viisaampi varmaan osaa kertoa faktisemmin.

        Eipä verikokeissa käsittääkseni voi kotikonstein huijata. Ainoa, mikä tuli mieleen on veren vaihto ennen kokeita. En todellakaan suosittele sitä.

        Niin, siis mun käsitys on, että jos veriarvot eivät liity duuneihisi, net ei kuulu työnantajalle pätkääkään. Aikanaan olin painohommissa ja tarkastuksen jälkeen johtajan tytär kierteli "porisemassa mukavia" koneelta toiselle ja uteli tuloksista. Aika läpinäkyvää, mutta osoitti mielestäni sen, että tietoja ei toimiteta duuniin.


      • aloittaja
        .............................. kirjoitti:

        Lentäjät tms. tutkitaan tarkasti. Painajilla, maalareilla tms. syynätään maksa-arvoja värien takia jne. Tavallisemmissa ammateissa yleisemmin.

        Noin periaatteessa työterveys ei saa kertoa työnantajalle duunarin terveysasioita. Tai sitten vissiin saa, jos on jotain, mikä voi haitata työntekoa. Joku viisaampi varmaan osaa kertoa faktisemmin.

        Eipä verikokeissa käsittääkseni voi kotikonstein huijata. Ainoa, mikä tuli mieleen on veren vaihto ennen kokeita. En todellakaan suosittele sitä.

        Niin, siis mun käsitys on, että jos veriarvot eivät liity duuneihisi, net ei kuulu työnantajalle pätkääkään. Aikanaan olin painohommissa ja tarkastuksen jälkeen johtajan tytär kierteli "porisemassa mukavia" koneelta toiselle ja uteli tuloksista. Aika läpinäkyvää, mutta osoitti mielestäni sen, että tietoja ei toimiteta duuniin.

        Olen ihan tavallisissa toimistohommissa ja teen töitä tietsikalla. En ole edes varsinaisesti asiakaspalvelussakaan. Työni rasittaa hermoja, mutta ei fysiikkaa. En aja autoa enkä käsittele mitään vaarallisia aineita.


      • aloittaja
        aloittaja kirjoitti:

        Olen ihan tavallisissa toimistohommissa ja teen töitä tietsikalla. En ole edes varsinaisesti asiakaspalvelussakaan. Työni rasittaa hermoja, mutta ei fysiikkaa. En aja autoa enkä käsittele mitään vaarallisia aineita.

        Miksi ne ottaa verikokeet, kun ne ei vaikuta mun työhön??? Olen tehnyt näitä hommia jo 5 kk, eikä kukaan ole ollut kiinnostunut. Ja nyt ne halutaan. Mietin koko ajan, että miten voin kieltäytyä.


      • ..............................
        aloittaja kirjoitti:

        Miksi ne ottaa verikokeet, kun ne ei vaikuta mun työhön??? Olen tehnyt näitä hommia jo 5 kk, eikä kukaan ole ollut kiinnostunut. Ja nyt ne halutaan. Mietin koko ajan, että miten voin kieltäytyä.

        Työntekijän parhaaksi. Ole tyytyväinen että on, näin työttömänä ei pääse kuin pitkällä jonotuksella omaan piikkiin terkkariin tarkastettavaksi. Mut on tutkittu viimmeksi kymmnen vuotta sitten ja tälle iälle pelottaa moni muukin asia kuin liiasta juopottelusta rasvoittunut maksa.


      • apua on
        aloittaja kirjoitti:

        Ottavat kuulemma perusverikokeet. Kai siinä on maksa-arvot, hemoglobiini ja jotain muuta. Kielsivät juomasta vettä 12 tuntia ennen koetta. Jos juon, niin hämäänkö lopputulosta? Siis auttaako se asiaani? Ei mitään väliä, mitä kokeet näyttävät kunhan saan pitää työn.

        ainoastaan sellaisesta asiasta, jolla lopetat juomisen.
        juomisesi tässä on ongelma eikä juomisen peittely.

        "Ei mitään väliä, mitä kokeet näyttävät kunhan saan pitää työn."

        mietipä asiaa tosiasiana, alkoholistina.   
              
           


      • Anonyymi
        aloittaja kirjoitti:

        Ottavat kuulemma perusverikokeet. Kai siinä on maksa-arvot, hemoglobiini ja jotain muuta. Kielsivät juomasta vettä 12 tuntia ennen koetta. Jos juon, niin hämäänkö lopputulosta? Siis auttaako se asiaani? Ei mitään väliä, mitä kokeet näyttävät kunhan saan pitää työn.

        On turha tehdä mitään vippaskonsteja. Tietyt verikokeet paljastavat varmasti juomisen , kuten GT.


    • Oolofi

      Miten helvetissä sä jaksat edes töitä tehdä, jos et syö, ryyppäät ja savutat vaan??

      Kuule. Jos ihan alan mieheksi haluat, niin jätä nyt se työnteko ihan ekana ja mene fattan luukulle almuja ''tienaamaan''. Ei susta tuolla metodilla kunnon spurgua tule ikipäivänä.

    • ööööh..

      Muita veriarvojasi et voi vedellä laimentaa.

    • siinä

      kartoitetaan. Se on juuri sinulle hyväksi, jos löytyy sairautta, saat hoitoa.
      Jos maksa-arvot ovat pielessä sinua kehoitataan vähentämään alkoholin käyttöä ja käsketään tulemaaan seurantakokeisiin kuukauden/parin päästä.
      Et voi menettää mitään mutta voit saada terveemmän elämän.

    • ole noita kokeita otettu

      Siis oon ollut useasti työterveystarkastuksessa mutta ei multa verikokeita oo otettu kertaakaan? mihin se perustuu nuo sun kokeet? ja jos kuitenkin on kyse sellasista alkoholi/huume kokeet eiköhän olisi paras mennä täysin puhtain verin niihin miksi pitää leiKKiä ISOLLA ASIALLA-ja ainaskin työviikon aikana kannattais syödä.. kerkeehän sitä juoda vapaallakin!- ja ei niitä ammattitaitoisia ihmisiä oikeen voi huijata...aika paljon ne näkee verikokeista..elitavat yms..

    • Spriten voimalla

      Oletko kovasti ryypännyt viime aikoina vai mikä sinua niissä kokeissa pelottaa? GT ja CDT-arvot kai palautuvat muutamassa viikossa (tai ainakin laskevat siedettävälle tasolle, jos ovat kovin korkeat olleet), mutta ASAT ja ALAT ym. arvot lienevät pidemmän nenänvalkaisukuurin paikka.

      Mikäli et heti huomenna joudu mitattavaksi niin ohjeena mielestäni olisi täydellinen alkoholista kieltäytyminen. Ja jos jo nyt tiedät, että kokeissa ei päänsilitystä tule niin kehottaisin vakavasti miettimään raittiutta myös kokeiden jälkeisessä elämässä. Muuten se työpaikka karkaa ihan varmasti hyppysistä.

      Tässä maailmassa on mahdotonta saada voita molemmille puolille leipää. Itse olen alkanut pitää ihan rasvattomasta leivästä :)

      Tsemppiä sinulle niin töihin kuin niihin kokeisiinkin. Pidä se työpaikka!

      • aloittaja

        Olen juoppo. Olen juonut jo vaikka kuinka kauan. Juon arkena vain sen verran, että pystyn töissä käymään. Silloin tällöin olen narahtanut, mutta olen pystynyt puhumalla aina saamaan asiat kuntoon. Jos/kun tässä verikokeessa paljastuu jotain ns. lääketieteellisiä todistuksia juoppoudestani, niin se on varmasti ovesta ulos. En ymmärrä, miksi tällaista ihmiselle tehdään! Onko sitten parempi, että olen taas työttömänä. Työpaikassani minua kuitenkin kehutaan ja justiinsa työsopparinikin uusittiin. Nyt kun menen sinne tarkastukseen niin kenkää tulee varmasti. Lisäksi pitää valehdella haastattelussa, että en käytä psyykelääkkeitä yms. Sitähän ne kysyy! Tupakoin! Muuten olisi ihan hyvin asiat, mutta tällainen tarkastus pilaa kaiken. Olen aika huono valehtelija, se terveysakka kuitenkin heti huomaa, että olen kelvoton.

        Miksi joudun tarkastukseen? Voisiko joku selittää? Olen ollut täällä töissä jo 5 kk. Miksi pitää nyt yhtäkkiä todistaa kelpoisuutensa, kun olen tähän asti kelvannut ja saanut jopa uuden työsopimuksen???


      • fvfvfvfvvfvfv
        aloittaja kirjoitti:

        Olen juoppo. Olen juonut jo vaikka kuinka kauan. Juon arkena vain sen verran, että pystyn töissä käymään. Silloin tällöin olen narahtanut, mutta olen pystynyt puhumalla aina saamaan asiat kuntoon. Jos/kun tässä verikokeessa paljastuu jotain ns. lääketieteellisiä todistuksia juoppoudestani, niin se on varmasti ovesta ulos. En ymmärrä, miksi tällaista ihmiselle tehdään! Onko sitten parempi, että olen taas työttömänä. Työpaikassani minua kuitenkin kehutaan ja justiinsa työsopparinikin uusittiin. Nyt kun menen sinne tarkastukseen niin kenkää tulee varmasti. Lisäksi pitää valehdella haastattelussa, että en käytä psyykelääkkeitä yms. Sitähän ne kysyy! Tupakoin! Muuten olisi ihan hyvin asiat, mutta tällainen tarkastus pilaa kaiken. Olen aika huono valehtelija, se terveysakka kuitenkin heti huomaa, että olen kelvoton.

        Miksi joudun tarkastukseen? Voisiko joku selittää? Olen ollut täällä töissä jo 5 kk. Miksi pitää nyt yhtäkkiä todistaa kelpoisuutensa, kun olen tähän asti kelvannut ja saanut jopa uuden työsopimuksen???

        Työterveyden hoito kuuluu työnantajan lakisääteisiin velvollisuuksiin. Työhöntulo tarkastus on rutiinitoimenpide.

        Työterveydellä on vaitiolo velvollisuus. Jos tarkastuksessa ei ilmene mitään työntekoa estävää, asia ei kuulu kenellekään muulle kuin sinulle.

        Maksa-arvot voivat olla koholla muistakin syistä kuin viinasta. Kerro juoneesi, viikonloppuisin tms, niin arvoille löytyy totuudenmukainen selitys. Muuten on syytä epäillä jotain sairautta.

        Ei ole mitään syytä valehdella lääkkeistä, asia ei kuulu työnantajalle vaan on yksityisasia.

        Tupakointi on yksityisasia. Se on useasti kielletty työaikana, mutta jos polttaa omalla ajallaan, asia ei kuulu kenellekään.


      • ih-mi-nen
        aloittaja kirjoitti:

        Olen juoppo. Olen juonut jo vaikka kuinka kauan. Juon arkena vain sen verran, että pystyn töissä käymään. Silloin tällöin olen narahtanut, mutta olen pystynyt puhumalla aina saamaan asiat kuntoon. Jos/kun tässä verikokeessa paljastuu jotain ns. lääketieteellisiä todistuksia juoppoudestani, niin se on varmasti ovesta ulos. En ymmärrä, miksi tällaista ihmiselle tehdään! Onko sitten parempi, että olen taas työttömänä. Työpaikassani minua kuitenkin kehutaan ja justiinsa työsopparinikin uusittiin. Nyt kun menen sinne tarkastukseen niin kenkää tulee varmasti. Lisäksi pitää valehdella haastattelussa, että en käytä psyykelääkkeitä yms. Sitähän ne kysyy! Tupakoin! Muuten olisi ihan hyvin asiat, mutta tällainen tarkastus pilaa kaiken. Olen aika huono valehtelija, se terveysakka kuitenkin heti huomaa, että olen kelvoton.

        Miksi joudun tarkastukseen? Voisiko joku selittää? Olen ollut täällä töissä jo 5 kk. Miksi pitää nyt yhtäkkiä todistaa kelpoisuutensa, kun olen tähän asti kelvannut ja saanut jopa uuden työsopimuksen???

        "Olen juoppo. Olen juonut jo vaikka kuinka kauan."

        tuo on sinun ongelmasi.

        ei se että sinun terveydestäsi yritetään pitää huolta ihan lakisääteisesti ja työnantajien rahoilla.


        oletko miettinyt rehellisesti mitä sinä ihan itse voisit tehdä alkoholi- ym. ongelmillesi ?


      • napju
        aloittaja kirjoitti:

        Olen juoppo. Olen juonut jo vaikka kuinka kauan. Juon arkena vain sen verran, että pystyn töissä käymään. Silloin tällöin olen narahtanut, mutta olen pystynyt puhumalla aina saamaan asiat kuntoon. Jos/kun tässä verikokeessa paljastuu jotain ns. lääketieteellisiä todistuksia juoppoudestani, niin se on varmasti ovesta ulos. En ymmärrä, miksi tällaista ihmiselle tehdään! Onko sitten parempi, että olen taas työttömänä. Työpaikassani minua kuitenkin kehutaan ja justiinsa työsopparinikin uusittiin. Nyt kun menen sinne tarkastukseen niin kenkää tulee varmasti. Lisäksi pitää valehdella haastattelussa, että en käytä psyykelääkkeitä yms. Sitähän ne kysyy! Tupakoin! Muuten olisi ihan hyvin asiat, mutta tällainen tarkastus pilaa kaiken. Olen aika huono valehtelija, se terveysakka kuitenkin heti huomaa, että olen kelvoton.

        Miksi joudun tarkastukseen? Voisiko joku selittää? Olen ollut täällä töissä jo 5 kk. Miksi pitää nyt yhtäkkiä todistaa kelpoisuutensa, kun olen tähän asti kelvannut ja saanut jopa uuden työsopimuksen???

        hetkinen,mielialalääkityksellä ei ainakaan ole mitään tekemistä työpaikan kanssa. eikä tupakoinnilla kunhan et sisätiloissa polta. Järki käteen aikuinen ihminen. Selvitä oikeutesi työntekijänä ja pidä huolta itsestäsi.


    • jännittää

      Mulla työterveystarkastus tulossa ja menossa laitoshuoltajaksi isoon sairaalaan. Mitäköhän siellä tarkastuksessa tehdään? Ei ole mitään salattavaa, mutta olisi kiva tietää etukäteen mitä siellä tapahtuu kun mulla on kamala lääkärikammo.

      • Terveyslääkäri

        Aika tarkkaan tsekataan kun meet sairaalaan töihin.
        Ekana taustat ja mielenterveys. Sitten onko mitään tautia ns. kuppaa tai tippuria
        sitten lääkäri sormeilee sun persettä testatakseen onko siellä salakuljetettu mitään. Sen jälkeen paskanen kumihanska sun nenän alle ja käsketään nuuhkaista.
        On kuulemma psykologinen testi.
        lopuksi sun kulliis laitetaan sensori ja lääkäri näyttää miesten, naisten ja eläinten kuvia, samalla katotaan milloin viisari värähtää. Eli kannattaa tyhjentää pallit ettei rupea valo vilkkumaan vuohen kuvan kohdalla.
        Sitten saatkin jo todistuksen, lääkärin paskasen kumihanskan ja alumiinisen löylykauhan.


      • KohtuuPaljonKuluttaja
        Terveyslääkäri kirjoitti:

        Aika tarkkaan tsekataan kun meet sairaalaan töihin.
        Ekana taustat ja mielenterveys. Sitten onko mitään tautia ns. kuppaa tai tippuria
        sitten lääkäri sormeilee sun persettä testatakseen onko siellä salakuljetettu mitään. Sen jälkeen paskanen kumihanska sun nenän alle ja käsketään nuuhkaista.
        On kuulemma psykologinen testi.
        lopuksi sun kulliis laitetaan sensori ja lääkäri näyttää miesten, naisten ja eläinten kuvia, samalla katotaan milloin viisari värähtää. Eli kannattaa tyhjentää pallit ettei rupea valo vilkkumaan vuohen kuvan kohdalla.
        Sitten saatkin jo todistuksen, lääkärin paskasen kumihanskan ja alumiinisen löylykauhan.

        Päivän naurut. Ihan 'itun hyvä kuvaus :))


    • säälittävä

      "Työterveyslääkäri" luuletko olevasi hauska vai oletko 5v.? Luulin, että tämä on aikuisten palsta, kun työterveystarkastuksista puhutaan. Ei taida sulla kaikki olla hyvin...otan osaa

    • KohtuuPaljonKuluttaja

      Oli tänä vuonna työpaikanvaihto ajankohtainen. Kun tuli aika pitkään ja paljon verta toisesta päästä, lääkärimutsi käski käymään uuden työpaikan työterveydessä, kun epäili syyksi pukamia. No luotin lääkärin vaitiolovelvollisuutteen, menin ja kerroin juovani 100 annosta alkoholia viikossa (nuori lekuri meinasi lentää pereseelleen vaikka juon oikeasti vielä enemmän, määrästähän valehdellaan aina alakanttiin). No mentiin verikokeisiin ja gamma gt oli 1400 (pitäisi olla <60). Soittelivat perään, että mene Jorviin päivystykseen, tämä on todella paha tilanne jne, pälä pälä ...ne siellä mitään voi tehdä. Sanoin joo, joo enkä mennyt. Sitten tuli puhelu lääkärikeskuksesta, että on pakko mennä lääkärintarkastukseen työhöntulon ja huonojen maksa-arvojen takia, työterveyslääkärille, niille jotka ovat lääkäreiden keskuudessakin ylempää kastia ja joita lääkäripiireissäkin inhotaan. 20 vuoden moitteettoman työuran jälkeen hän meinasi kirjoittaa todistuksen, että olen määräaikaiseti kykenevä työhöni (se siitä vaitiolovelvollisuudesta) vaikka poissaoloja tai valituksia töistä ei ollut. Sain kuitenkin lähetteen psykiatrille, joka totesi, että olen ok, on vain huono maksa. Olin pari viikkoa juomatta viinaa, lopetin paracetamolin syönnin (paha maksamyrkkky), söin mitä sanottiin hyväksi maksalle, join paljon vettä, jossa oli suoloja ja aloitin taas runsaan kahvin kittaamisen. Ennen testiä join litrakaupalla kivennäisvettä ja tuloksena oli 600. Paljon mutta reilusti alle puolet lähtötilanteesta. Sain ok paperit. Mikä sitten syynä onnistumiseen? Varmaan kaiken summa. Mutta ei saa juoda pelkkää vettä. Siitä tulee hengen vievä vesipöhö.

    • Anonyymi

      Eräs arvostettu työntekijä sai potkut, koska paljastui, että se oli ollut yli 10 vuotta huumeiden vaikutuksen alaisena.

    • Anonyymi

      Verikokeissa kehoosi installoidaan nanobotteja, jotka hallitsevat ruumistasi siitä lähtien. Nanobotit ohjelmoidaan etukäteen tiettyihin rutiineihin, mutta jos itse guru on lähellä sinua esim. synttäreillä, hän pystyy antamaan etänä uusia toimintamalleja kätyreilleen veressäsi.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1439
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe