Olen aivan surkea matikassa, enkä muista oikeastaan mitään kaavoja yms. Fysiikkaa ja Kemiaa en ole vielä opiskellut lukiossa lainkaan, mutta haluaisin tietää onko kaavat samanlaisia. Voinko siis osata esim.Fysiikkaa vaikka olen surkea matematiikassa, vai menevätkö aivan käsi kädessä ja samoilla opeilla?
Lyhyt matikka Vs.Fysiikka & Kemia
8
3911
Vastaukset
- skfjaklsjlda
Kävin pitkästä matikasta kolme kurssia 4-6 numeroilla ja vaihdoin lyhyeen. Fysiikan ja kemian kirjoitan keväällä. Fy ka on 8 ja kemian 9. Ainakaan omasta mielestä ei matematiikan osaaminen vaikuta juurikan FyKen opiskeluun. Niissä pelataan aika paljon perusmatikalla, toki kaavojen pyörittely ja soveltaminen vaatii logiikkaa. Niiden opiskelussa pärjää kunhan vain on asioista kiinnostunut ja jaksaa yrittää. Omalla kohdalla matematiikan osaamattomuus ei ainakaan ole tuottanut fysiikassa ja kemiassa ongelmia
- matikka :(
Joo todellakin voit! Matematiikasta pitää kyllä hallita esim. perus yhtälön ratkaisu ja geometria, sillä niitä tulee tarvitsemaan fysiikassa ja kemiassa. Luonteeltaan fysiikan ja kemian laskutehtävät ovat kuitenkin melko erilaisia. Itse en pidä matikasta, varsinkaan jos täytyy johtaa funktioista kaiken maailman kulmakertomia, derivaattoja, leikkauspsteitä yms. Fysiikan ja kemian laskuista taas pidän valtavasti ja fysiikan ka ~10 ja kemiasta ~9. Tietynlaista matemaattista ajtellukykyä ja ongelmanratkaisukykyä pitää kyllä olla että fysiikassa ja kemiassa pärjää, mutta matikassa ei välttämättä tarvitse olla hyvä. Sitä paitsi meidän opettaja aina sanoo, että matikka on 98% pelkkää muistamista ja mekaanista tehtävän purkamista, josta olen samaa mieltä. Fysiikassa ja kemiassa tarvitaan taas ehkä enemmän soveltavaa tiedon hallintaa ja päättelykykyä, eli juuri peruskaavojen yhdistämistä kuhunkin laskuun sopivalla tavalla. Eräs kaverini on matikassa todella hyvä, ka n. 10 mutta fysiikka hänellä ei sitten tahdokkaan oikein luistaa. Fysiikka ja kemia ovat siis erilaisia aineita kuin matematiikka ja toiselle toinen on helpompaa kuin toinen.
- on väärässä
Ei matematiikka todellakaan ole 98% muistamista, itse ainakin opettelen ulkoa mahdollisimman vähän asioita. Toisaalta nuo fysiikan lait ja kaavat pitää(?) kyllä opetella ulkoa
- 256c
Huomaa nyt ihmeessä, että melkein kaikki matikan kaavat on koottuna MAOL-taulukkokirjaan, joka meidän koulussa on ainakin pakko ostaa, luki sitten pitkää tai lyhyttä matikkaa. Taulukkokirjassa on myös osiot kemiaan ja fysiikkaan, joten kannattaa nyt ihmeessä hankkia se, ja sitä saa käyttää myös yo-kirjoituksissa! Ei siis huolta siitä, että kaikki kaavat pitäisi muistaa ja osata ulkoa!
- 256c
Lisään vielä että myös graafinen laskin on todella kätevä, jos sitä osaa käyttää. Itselläni ei ole sitä, mutta sitä suositellaan ostettavaksi, kun menee lukioon.
Meidän matikantunneilla ainkin opetellaan välillä käyttämään tiettyjä toimintoja graafisesta laskimesta, kuten kuvaajan piirtäminen ja sen sellaista, sen avulla on kätevää tarkistaa vastauksia. Ja myös sitä saa käyttää yo-kokeessa.
Kaikki graafiset laskimet eivät kuitenkaan ole sallittuja kokeessa, kuten sellainen joka muuttaa desimaaliluvut automaattisesti murtoluvuiksi. Kysy opettajaltasi millainen graafinen laskin on sallittu (en uskalla antaa nimiä, kun en muista).
Yksi matematiikan kursseista, olikohan se kurssi 13 vai 12, on tavallaan laskinkurssi, jossa perehdytään nimenomaan siihen, miten laskimen avulla saa laskut ratkaistuksi, siis numeerisesti.
Ihmettelen vaan miksei kaikissa kouluissa näytä pelaavan tällainen informaationkulku, joka edesauttaa opinnoissa. Meillä opettajat ainakin tekevät kaikkensa, että jokainen yltäisi parhaimpaansa! - näin!
256c kirjoitti:
Lisään vielä että myös graafinen laskin on todella kätevä, jos sitä osaa käyttää. Itselläni ei ole sitä, mutta sitä suositellaan ostettavaksi, kun menee lukioon.
Meidän matikantunneilla ainkin opetellaan välillä käyttämään tiettyjä toimintoja graafisesta laskimesta, kuten kuvaajan piirtäminen ja sen sellaista, sen avulla on kätevää tarkistaa vastauksia. Ja myös sitä saa käyttää yo-kokeessa.
Kaikki graafiset laskimet eivät kuitenkaan ole sallittuja kokeessa, kuten sellainen joka muuttaa desimaaliluvut automaattisesti murtoluvuiksi. Kysy opettajaltasi millainen graafinen laskin on sallittu (en uskalla antaa nimiä, kun en muista).
Yksi matematiikan kursseista, olikohan se kurssi 13 vai 12, on tavallaan laskinkurssi, jossa perehdytään nimenomaan siihen, miten laskimen avulla saa laskut ratkaistuksi, siis numeerisesti.
Ihmettelen vaan miksei kaikissa kouluissa näytä pelaavan tällainen informaationkulku, joka edesauttaa opinnoissa. Meillä opettajat ainakin tekevät kaikkensa, että jokainen yltäisi parhaimpaansa!Fysiikassa ja kemiassa, eikä kyllä matikassakaan päde tuo, että maolin avulla saa kaiken ratkaistuksi. Ei muuta kun graafinen laskin päälle niin ällähän napsahtaa saletisti! Meidän opettaja taas sanoo "Ken Maoliin tarttuu, se Maoliin hukkuu" ja näin se onkin. Tottakai maolista kaikki kaavat löytyy, mutta tehtävien tekemisessä onkin se jippo, että pitää itse päätellä mikä niistä kymmenistä kaavoista on se oikea. Joskus niitä pitää myös pyöritellä toiseen muotoon, jota ei maolista löydykkään. Paras vain hommata kunnon rutiini niin, ettei maolia edes pahemmin tarvita. Itselläni juuri kemian kirjoituksiin lukemiset menossa ja maolia en pahemmin tarvitse, kun rutiini alkaa olla jo niin halussa, mikä onkin edellytyksenä kirjoituksissa menestymiselle. Aikaa säästyy pirusti, kun ei itse koetilanteessa tarvitse ruveta kaavoja ja vakioita etsimään ja pähkäileään. Tärkeimpien aineiden massaluvutkin alkavat jo olla visusti muistissa. Graafista laskinta en edes omista.
Eli vinkki, ÄLÄ turvaudu maoliin tai graafiseen laskimeen, jos oikeasti haluat OPPIA ja menestyä matemaattisia aineita. Ymmärrän hyvin sen silloi, jos tavoitteena on nipin napin päästä fyke ykköskurssit läpi, mutta muussa tapauksessa ei.
- exLukiolainen
Itse luin lyhyen matikan ja pitkän fysiikan. Ja mun mielestäni fysiikka oli huomattavasi helpompi ja mielenkiintoisempi.
Kemiasta luin vain pakollisen kurssin, kun en tajua mooleista hevon....kaan.. - kakkonen--
Itse olen nyt lukion toisella ja olen opiskellut pitkää matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa. MINUN mielestäni pitkä matikka on "helpompaa" kuin fysiikka ja kemia. Fysiikan ja kemian EKAT kurssit oli ihan helppoja, mutta syventävät vaikeita.
Lisäksi pitkän matikan kursseista on TOSI PALJON apua fysiikan ja kemian opiskelussa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse1184907Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1163979Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2233914Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1202275Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801396- 1371394
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1741384En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???5861279- 531165