MANDI LAMPI KUOLI NÄIN

asiaan selvyyttä teille

90

86867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiusaajat

      nyt tyytyväisiä?

      • Takiako

        Päätti päivänsä. En oo kuullukkaan että olis ollu kiusattu


      • se lukee
        Takiako kirjoitti:

        Päätti päivänsä. En oo kuullukkaan että olis ollu kiusattu

        Ilta-Sanomien kannessa.


      • lehdet kirjoitti hevosen ko...
        se lukee kirjoitti:

        Ilta-Sanomien kannessa.

        Kirjaimilla että Mandi löytyi kotoaan "äkillisesti kuolleena

        joopajoo kenen koti on kauppakeskus ???

        Vittu tää on sairas maa. Itsareita "eniten maailmassa ja salailu samaa luokkaa...

        Permanto, Jyrki "jyräys,Mandi,Tenkula...


      • miten lehdet

        kehtaavat kirjoittaa "kiusattu viimeiseen saakka" ja syyllistyvät jatkuvasti itse julkkisten kiusaamiseen levittelemällä ja vääristelemällä heidän asioitaan julkisesti.


      • heh...
        lehdet kirjoitti hevosen ko... kirjoitti:

        Kirjaimilla että Mandi löytyi kotoaan "äkillisesti kuolleena

        joopajoo kenen koti on kauppakeskus ???

        Vittu tää on sairas maa. Itsareita "eniten maailmassa ja salailu samaa luokkaa...

        Permanto, Jyrki "jyräys,Mandi,Tenkula...

        Ai, ettkö Jyrki Jyräys teki itsarin ? No ei tasan varmaan....


      • asiasta tietookin...
        miten lehdet kirjoitti:

        kehtaavat kirjoittaa "kiusattu viimeiseen saakka" ja syyllistyvät jatkuvasti itse julkkisten kiusaamiseen levittelemällä ja vääristelemällä heidän asioitaan julkisesti.

        Pitäiskö asiasta sitten olla hiljaa. Joillekkin Mandin julkisuus oli liikaa, vaikka ei mandi mikään julkkis ollut. Joillekkin teinipissiksille oli liikaa, että Mandi oli olemassa ja kiusaamista oli jatkuvaan. Perään lälläteltiin ja koulussa laitettiin perättömiä huhuja liikkeelle. Siksi Mandi joutui kouluakin vaihtamaan.Nuo pissiskuningatteret ei edes tajua omaa käytöstään, sillä hehän ovat koulun kuningattareita ja heitä tulee kunnioittaa.
        Mitä tulee uutisiin, niin luuletko, että viranomaiset antaa lehdille tietoa ennen, kun kaikki omaiset on tavoitettu. Kuvitteletko, että lehdessä julkistettais tieto, että mandi teki itsemurhan jossain vessassa.....kyllä asia on niin, että omaisille on ensin mentävä tieto ja sitten pääsee suomi24 vessanseinän teinipissikset kirjoittelemaan omia juttujaan. Samat pissikset alkoivat herkutella asialla täällä, vaikka omaisilla oli vaikeet ajat. Samat kiusaajat, jotka Mandiakin kiusasivat, kirjoittaa näilläkin palstoilla samoja sairaita viestejä, mutta eihän sitä he itse tajua, sillä kun kusi on päässä, niin tarpeeksi täynnä olevana se ei edes hölsky.


      • samaistua
        asiasta tietookin... kirjoitti:

        Pitäiskö asiasta sitten olla hiljaa. Joillekkin Mandin julkisuus oli liikaa, vaikka ei mandi mikään julkkis ollut. Joillekkin teinipissiksille oli liikaa, että Mandi oli olemassa ja kiusaamista oli jatkuvaan. Perään lälläteltiin ja koulussa laitettiin perättömiä huhuja liikkeelle. Siksi Mandi joutui kouluakin vaihtamaan.Nuo pissiskuningatteret ei edes tajua omaa käytöstään, sillä hehän ovat koulun kuningattareita ja heitä tulee kunnioittaa.
        Mitä tulee uutisiin, niin luuletko, että viranomaiset antaa lehdille tietoa ennen, kun kaikki omaiset on tavoitettu. Kuvitteletko, että lehdessä julkistettais tieto, että mandi teki itsemurhan jossain vessassa.....kyllä asia on niin, että omaisille on ensin mentävä tieto ja sitten pääsee suomi24 vessanseinän teinipissikset kirjoittelemaan omia juttujaan. Samat pissikset alkoivat herkutella asialla täällä, vaikka omaisilla oli vaikeet ajat. Samat kiusaajat, jotka Mandiakin kiusasivat, kirjoittaa näilläkin palstoilla samoja sairaita viestejä, mutta eihän sitä he itse tajua, sillä kun kusi on päässä, niin tarpeeksi täynnä olevana se ei edes hölsky.

        Mandiin, itsekin.

        Olin kaunis & nuori sekä menestyin ihan hyvin koulussa.
        Minulla oli myös aina kauniita ja siistejä vaatteita. En koskaan kuitenkaan kehuskellut vaatteilla tai koulumenestyksellä, olin hiljainen oppilas ja näin hyvä kohde kiusaajilleni.

        Kouluaikani oli vaikeaa, sillä en voinut ymmärtää, miksi minua paneteltiin ja minusta kerrottiin juttuja, jotka eivät pitäneet paikkaansa. Yritin näytellä, etteivät nuo tarinat satuta minua, mutta totuus oli kuitenkin toinen.

        Jotkut uskoivat nämä kateellisten kertomat huhut ja minua alettiin syrjiä koulussa. Kukaan ei halunnut olla kaverini, ettei heidän maineensa olisi tahraantunut, koska minulla oli "huono maine ".


        Vuosia myöhemmin ymmärsin, että kaikki pilkkaaminen ja tuulesta temmatujen juttujen levittäminen johtui suurelta osin muiden kateudesta.

        Nuorena ei välttämättä osaa ajatella, että kiusaamisen syynä on useimmiten KATEUS esim. ulkonäköä tai koulumenestystä kohtaan.

        Voimia kaikille kiusatuille !


      • myöskään
        heh... kirjoitti:

        Ai, ettkö Jyrki Jyräys teki itsarin ? No ei tasan varmaan....

        tehnyt itsemurhaa.


      • höpsistä..
        lehdet kirjoitti hevosen ko... kirjoitti:

        Kirjaimilla että Mandi löytyi kotoaan "äkillisesti kuolleena

        joopajoo kenen koti on kauppakeskus ???

        Vittu tää on sairas maa. Itsareita "eniten maailmassa ja salailu samaa luokkaa...

        Permanto, Jyrki "jyräys,Mandi,Tenkula...

        Lehdissä ei vuosi sitten kerrottu, mistä Mandi löytyi.

        Tämä nyt julkaistu totuus löytöpaikasta kerrottiin silloin myös tällä palstalla.


      • sanottuna

        ylilyöntiä tuo sinun(ruma ja tyhmä) tuotoksesi mutta mielestäni siihen sisältyy myös mielenkiintoinen totuuden siemen. Itsekin olen usein miettinyt kuinkahan moni meistä onkaan mahtanut selvitä koulustaan ja elämästään niin ettei ole tullut kiusatuksi tai seläntakana puukotetuksi. En väitä että kaikki ovat yhtä suuren annoksen osakseen saaneet mutta harva taitaa näiltä asioilta olla välttynyt. On varmaan monien asioiden summa kuinka kukin kohdalleen osuvista "haasteista" lopulta selviytyy. Enkä siis tietenkään kiusaamista missään muodossa hyväksy.


      • on kahdenlaisia koululaisia
        sanottuna kirjoitti:

        ylilyöntiä tuo sinun(ruma ja tyhmä) tuotoksesi mutta mielestäni siihen sisältyy myös mielenkiintoinen totuuden siemen. Itsekin olen usein miettinyt kuinkahan moni meistä onkaan mahtanut selvitä koulustaan ja elämästään niin ettei ole tullut kiusatuksi tai seläntakana puukotetuksi. En väitä että kaikki ovat yhtä suuren annoksen osakseen saaneet mutta harva taitaa näiltä asioilta olla välttynyt. On varmaan monien asioiden summa kuinka kukin kohdalleen osuvista "haasteista" lopulta selviytyy. Enkä siis tietenkään kiusaamista missään muodossa hyväksy.

        Niitä joita on kiusattu enemmän ja niitä joita kiusattu vähemmän.

        Kumpaan kastiin kuulut ??????????


      • ....
        on kahdenlaisia koululaisia kirjoitti:

        Niitä joita on kiusattu enemmän ja niitä joita kiusattu vähemmän.

        Kumpaan kastiin kuulut ??????????

        Miksiköhän vasta vanhemmat sai tiedon keskiviikkona. Luulisi, että, kun kerran vessasta löytyi. On löytynyt ilmeisesti jo heti itsemurhan jälkeen. Oli kai tehnyt itsarin jo maanantaina.


      • siivoojavartijat
        .... kirjoitti:

        Miksiköhän vasta vanhemmat sai tiedon keskiviikkona. Luulisi, että, kun kerran vessasta löytyi. On löytynyt ilmeisesti jo heti itsemurhan jälkeen. Oli kai tehnyt itsarin jo maanantaina.

        Ilmeisesti ovat siivoojat lusmuilleet aika pahasti, no ehkä siivoilevat päiväaikaan vain niitä koppeja, mitkä vapaina. Vartijat, joiden pitäisi tarkistaa, ettei kukaan jää sisään kun kauppakeskus sulkeutuu. Aika uskomatonta. Sinänsä kyllä tosi outoa spekuloida tällaisilla asioilla. En nyt ymmärrä pointtiasi, etkö usko, mitä äiti haastattelussa kertoi, miksi hän tällaisesta asiasta olisi valehdellut.
        Ehkä sinua kiusaa ajatus, että oliko viereisessä kopissa kalmo, kun siellä itse asioit, ja nyt yrität uskotella isellesi, ettei voi olla mahdollista, että niinkin julkisella paikalla menee yli vuorokausi, ennenkuin kukaan huomaa mitään.
        Tämä asia ahdistaa varmaan monia. Hyvä, että on tällainen palsta, jossa anonyymisti voi terapoida itseään ja ehkä helpottaa omaa oloaan.


      • Sakulinius
        höpsistä.. kirjoitti:

        Lehdissä ei vuosi sitten kerrottu, mistä Mandi löytyi.

        Tämä nyt julkaistu totuus löytöpaikasta kerrottiin silloin myös tällä palstalla.

        Aivan varmasti kerrottiin vuosi sitten joko Iltasanomissa tai -lehdessä,että löytyi KOTOAAN kuolleenna.


      • että on

        edes amis.

        Kyllä hienostopenskat on pahimpia kiusaajia. Ne lukioon menijät, joiden elämä pyörii ainoastaan ja vain ulkonäön ja oman egonsa ympärillä.


      • vai miten

        hän sen teki?


      • .................
        myöskään kirjoitti:

        tehnyt itsemurhaa.

        miten sen nyt ottaa. Permanto kuoli lääkkeiden yliannostukseen. Ei kai kukaan voi varmuudella tietää, oliko se vahinko vai tahallinen teko. Permannolla nyt vaan oli tiedettävästi mielenterveysongelmia.


      • taidat sekoittaa
        Sakulinius kirjoitti:

        Aivan varmasti kerrottiin vuosi sitten joko Iltasanomissa tai -lehdessä,että löytyi KOTOAAN kuolleenna.

        Taidat sekoittaa siihen toiseen nuoreen laulajatyttöön, joka kuoli kuukautta myöhemmin.

        Mandin sanottiin kuolleen äkillisesti.


      • Sakulinius
        taidat sekoittaa kirjoitti:

        Taidat sekoittaa siihen toiseen nuoreen laulajatyttöön, joka kuoli kuukautta myöhemmin.

        Mandin sanottiin kuolleen äkillisesti.

        Ei voi mitään,jos et muista,aivan varmasti kerrottiin MANDISTA näin.Ei niissä ensimmäisissä uutisoinneissa vaan muistaakseni viikonlopun Iltalehdessä tai -sanomissa.


      • Sakulinius
        ................. kirjoitti:

        miten sen nyt ottaa. Permanto kuoli lääkkeiden yliannostukseen. Ei kai kukaan voi varmuudella tietää, oliko se vahinko vai tahallinen teko. Permannolla nyt vaan oli tiedettävästi mielenterveysongelmia.

        Oman järjen käyttö on täysin sallittua..


      • .,.,
        että on kirjoitti:

        edes amis.

        Kyllä hienostopenskat on pahimpia kiusaajia. Ne lukioon menijät, joiden elämä pyörii ainoastaan ja vain ulkonäön ja oman egonsa ympärillä.

        että, jos on rahaa, julkisuutta tms., niin kuolema on ansaittu??????
        Onneksi SINÄ et päätä sellasista asioista.
        Itse olen "köyhä", mutta rikkaampi kuin kateeliset idiootit. Vielä on sulle laitettava; OOT YÄK.


      • .,.,
        Takiako kirjoitti:

        Päätti päivänsä. En oo kuullukkaan että olis ollu kiusattu

        ,jos SINÄ et tiedä kaikkea koulukiusamisesta, niin luuletko, ettei sellasta tapahdu???


      • .,.,
        .,., kirjoitti:

        ,jos SINÄ et tiedä kaikkea koulukiusamisesta, niin luuletko, ettei sellasta tapahdu???

        idiootti, nosta oikeuteen. Siellä tuomarisetä päättää, oletko idiootti vai käyttäydyt kuin idiootti. Muuten; tiedätkö mikä on imbesilli?
        Jos tiedät, niin hyvä. Jos et tiedä, ni olet!!!


      • Persona non graatta
        samaistua kirjoitti:

        Mandiin, itsekin.

        Olin kaunis & nuori sekä menestyin ihan hyvin koulussa.
        Minulla oli myös aina kauniita ja siistejä vaatteita. En koskaan kuitenkaan kehuskellut vaatteilla tai koulumenestyksellä, olin hiljainen oppilas ja näin hyvä kohde kiusaajilleni.

        Kouluaikani oli vaikeaa, sillä en voinut ymmärtää, miksi minua paneteltiin ja minusta kerrottiin juttuja, jotka eivät pitäneet paikkaansa. Yritin näytellä, etteivät nuo tarinat satuta minua, mutta totuus oli kuitenkin toinen.

        Jotkut uskoivat nämä kateellisten kertomat huhut ja minua alettiin syrjiä koulussa. Kukaan ei halunnut olla kaverini, ettei heidän maineensa olisi tahraantunut, koska minulla oli "huono maine ".


        Vuosia myöhemmin ymmärsin, että kaikki pilkkaaminen ja tuulesta temmatujen juttujen levittäminen johtui suurelta osin muiden kateudesta.

        Nuorena ei välttämättä osaa ajatella, että kiusaamisen syynä on useimmiten KATEUS esim. ulkonäköä tai koulumenestystä kohtaan.

        Voimia kaikille kiusatuille !

        Kyllä kiusaaminen on raaistunut, olen "jo" 52v. ja niinkauan kuin muistan minua on aina kiusattu,kotona, koulussa, työpaikoilla, kotona olin mustalammas jonka syyksi sisarukset laittoivat omat kolttosensa, koulussa ei ollut kavereita, yläasteella yksi tyyppi tupakoi ja laittoi minun aamulla ennen koulun alkua ostamaan tupakkaa josta annoi hänelle muutaman, loppuaski jäi minun reppuuni ja nämä tupakan tarvitsijat olivat menneet kantelemaan opettajalle hallussani olevasta tupakasta ihmettelin miksi opettaja päivän päätteeksi pyysi minua jäämään luokkaan toisten päästessä kotiin,ihmettelin itsekseni miksi näin tapahtuu, selvisihän sekin kun opettaja otti kaapistaan tuon kyseisen tupakka-askin ja kysyi minulta: "tiedätkö mikä tämä on?" saihan minua taas senkin jälkeen entistä enemmän kiusata. Tullessani seurusteluikään, poikaystävät eivät kelvanneet vanhemmilleni ja minua alettiin haukkumaan huoraksi ja "et sinä ketään tarvitse, yksi tätikin täytyy olla joukossa" yksin ilman hyvää ystävää rupesin etsimään kavereita tien päältä ja saihan niitä kun liftaili rekoissa, sieltä löytyi myös tuleva ja mennyt aviomies, viikonloppuja olin paljon anoppini luona ja kotonani taas haukuttiin, "siellä se on ..paikkakunnalla huorana" sain tästä liitosta ihana tyttären, sitten kun tuli ero ja löysin uuden miesystävän olin taas vaikka mikä, työstäni nähtiin vaivaa vuorotyö ei tullut kuuloonkaan, olihan minulla tuo tytär, ja että jos teet sitä ja tätä sinulta viedään tuo tytär pois, olin jatkuvan pelon alla mitä seuraavaksi ja miten elää ettei aina tarvitse pelätä. Tähän väliin mahtuu kaikenlaista tästä tulis paksu elämänkerta-kirja, nyt seurustelen inssin kanssa, mutta on tässäkin mustat aukkonsa, neljä vuotta sitten siskoni tyttären häissä sisarukseni tanssittivat miesystävääni ja haukkuivat minua hänelle ja sen jälkeen olen kuullut miesystävältäni vittuilua, nälvimistä, arvostelua, alistamista ja kaikkea siltä väliltä. Nykyistä työtäni bussinkuljettajana ihmetellään, "miten sää pärjäät" nämä ihmettelijät ovat kyseistä työtä yrittäneet itse huonoin tuloksin, siitä tämä kateus tällä kertaa. Odotan jo kauhun sekaisesti mitä seuraavaksi keksitään, elämä tuntuu kaikinpuolin rankalta henkisesti kun pitää miettiä miten olla jos kohtaa kiusaajia. Olen miettinyt myös Mandin tapausta ja sitä että onko minunkin kohdalla loppu ainoa mahdollinen vaihtoehto.


      • Hellu***
        Persona non graatta kirjoitti:

        Kyllä kiusaaminen on raaistunut, olen "jo" 52v. ja niinkauan kuin muistan minua on aina kiusattu,kotona, koulussa, työpaikoilla, kotona olin mustalammas jonka syyksi sisarukset laittoivat omat kolttosensa, koulussa ei ollut kavereita, yläasteella yksi tyyppi tupakoi ja laittoi minun aamulla ennen koulun alkua ostamaan tupakkaa josta annoi hänelle muutaman, loppuaski jäi minun reppuuni ja nämä tupakan tarvitsijat olivat menneet kantelemaan opettajalle hallussani olevasta tupakasta ihmettelin miksi opettaja päivän päätteeksi pyysi minua jäämään luokkaan toisten päästessä kotiin,ihmettelin itsekseni miksi näin tapahtuu, selvisihän sekin kun opettaja otti kaapistaan tuon kyseisen tupakka-askin ja kysyi minulta: "tiedätkö mikä tämä on?" saihan minua taas senkin jälkeen entistä enemmän kiusata. Tullessani seurusteluikään, poikaystävät eivät kelvanneet vanhemmilleni ja minua alettiin haukkumaan huoraksi ja "et sinä ketään tarvitse, yksi tätikin täytyy olla joukossa" yksin ilman hyvää ystävää rupesin etsimään kavereita tien päältä ja saihan niitä kun liftaili rekoissa, sieltä löytyi myös tuleva ja mennyt aviomies, viikonloppuja olin paljon anoppini luona ja kotonani taas haukuttiin, "siellä se on ..paikkakunnalla huorana" sain tästä liitosta ihana tyttären, sitten kun tuli ero ja löysin uuden miesystävän olin taas vaikka mikä, työstäni nähtiin vaivaa vuorotyö ei tullut kuuloonkaan, olihan minulla tuo tytär, ja että jos teet sitä ja tätä sinulta viedään tuo tytär pois, olin jatkuvan pelon alla mitä seuraavaksi ja miten elää ettei aina tarvitse pelätä. Tähän väliin mahtuu kaikenlaista tästä tulis paksu elämänkerta-kirja, nyt seurustelen inssin kanssa, mutta on tässäkin mustat aukkonsa, neljä vuotta sitten siskoni tyttären häissä sisarukseni tanssittivat miesystävääni ja haukkuivat minua hänelle ja sen jälkeen olen kuullut miesystävältäni vittuilua, nälvimistä, arvostelua, alistamista ja kaikkea siltä väliltä. Nykyistä työtäni bussinkuljettajana ihmetellään, "miten sää pärjäät" nämä ihmettelijät ovat kyseistä työtä yrittäneet itse huonoin tuloksin, siitä tämä kateus tällä kertaa. Odotan jo kauhun sekaisesti mitä seuraavaksi keksitään, elämä tuntuu kaikinpuolin rankalta henkisesti kun pitää miettiä miten olla jos kohtaa kiusaajia. Olen miettinyt myös Mandin tapausta ja sitä että onko minunkin kohdalla loppu ainoa mahdollinen vaihtoehto.

        heittäytyisit välinpitämättömäksi. Anna ihmisten puhua ja katso vain kylmästi ja käännä selkäsi. Ja sukulaisistakin voi ottaa "eron" niin ettei halua enää koskaan olla tekemisissä jos on tarpeeksi saanut kokea loukkauksia. Sukujuhlissakin voi kääntää vain selkänsä vaikka toinen yrittäisi jotain puhua. Se kirpaisee kaikkein eniten että toinen mitätöidään. Tee se mitätöinti heille!!Tsemppiä!!


      • Persona non grata
        Hellu*** kirjoitti:

        heittäytyisit välinpitämättömäksi. Anna ihmisten puhua ja katso vain kylmästi ja käännä selkäsi. Ja sukulaisistakin voi ottaa "eron" niin ettei halua enää koskaan olla tekemisissä jos on tarpeeksi saanut kokea loukkauksia. Sukujuhlissakin voi kääntää vain selkänsä vaikka toinen yrittäisi jotain puhua. Se kirpaisee kaikkein eniten että toinen mitätöidään. Tee se mitätöinti heille!!Tsemppiä!!

        Kiitos sinulle Hellu, eräiden kohdalla olenkin jo käyttänyt sanontaa: "asioitas" kun he ovat jotakin yrittäneet sanoa.


      • koulukiusaajan tyyppiesimerkki

        Kyllä sun sivistystaso on ihan sitä alinta kastia.

        Sulla ei ole mitään tapoja?


      • hiljaisia
        samaistua kirjoitti:

        Mandiin, itsekin.

        Olin kaunis & nuori sekä menestyin ihan hyvin koulussa.
        Minulla oli myös aina kauniita ja siistejä vaatteita. En koskaan kuitenkaan kehuskellut vaatteilla tai koulumenestyksellä, olin hiljainen oppilas ja näin hyvä kohde kiusaajilleni.

        Kouluaikani oli vaikeaa, sillä en voinut ymmärtää, miksi minua paneteltiin ja minusta kerrottiin juttuja, jotka eivät pitäneet paikkaansa. Yritin näytellä, etteivät nuo tarinat satuta minua, mutta totuus oli kuitenkin toinen.

        Jotkut uskoivat nämä kateellisten kertomat huhut ja minua alettiin syrjiä koulussa. Kukaan ei halunnut olla kaverini, ettei heidän maineensa olisi tahraantunut, koska minulla oli "huono maine ".


        Vuosia myöhemmin ymmärsin, että kaikki pilkkaaminen ja tuulesta temmatujen juttujen levittäminen johtui suurelta osin muiden kateudesta.

        Nuorena ei välttämättä osaa ajatella, että kiusaamisen syynä on useimmiten KATEUS esim. ulkonäköä tai koulumenestystä kohtaan.

        Voimia kaikille kiusatuille !

        usein kiusataan. Kuten allekirjoittanut. Oma koulumenestykseni oli keskitasoa, enkä kyllä itseäni nuorena minään kaunottarena pitänyt. Söpö korkeintaan joskus, jos sitäkään.

        Hiljaisempia luullaan helposti ylpeiksi ja siitä saattaa joku vähänkin aggressiivisempi ärsyyntyä. Väärinhän se on, sillä miksi kaikkien täytyisi olla läpättäjiä ja paskanpuhujia?

        Hiljaista nuorta on toki tosi vaikea lähestyä. Jotkut säälittävät sitten kokeilevat kepillä jäätä kiusaamalla. Ja kun kohde ei uskalla laittaa hanttiin, kierre on aika varma. Oma paha olo puretaan tuohon hipihiljaiseen tyyppiin.

        Valitettavan usein kiusatuksi tulemisen kokemusta kantaa koko loppuelämänsä. (Jos siitä on todella joskus kärsinyt pidemmän aikaa ja henkilö tarpeeksi herkkä). Kun kiusaamisen uhrina oleminen on niin tuttua, siihen joutuu liiankin helposti myös työelämässä.


      • ViMiAA
        vai miten kirjoitti:

        hän sen teki?

        Ei kai sillä ole väliä miten Mandi päivänsä päätti. Tuntuu vaan niin todella pahalta, miten noin nuori ja kaunis tyttö päätyy tuollaiseen ratkaisuun. Se on niin lopullista. On hyvä, että näistä nuorten itsemurhista puhutaan rehellisesti ja oikeilla nimillä. Salailu synnyttää huhuja ja pahimmassa tapauksessa joku nuori voi päätyä samaan ratkaisuun salailun takia. Kaikki eivät ymmärrä, että itsemurha on lopullinen, vaikka tietäisivätkin kuolevansa. Moni varmaan toivoo, että apu tulisi ajoissa. Moni itsemurha on avunhuuto, joka on kuultu liian myöhään. Voimia Mandin vanhemmille ja läheisille vieläkin, vaikka aikaa onkin jo kulunut. Oman lapsensa menetystä ei unohda koskaan.


      • noomiapa
        myöskään kirjoitti:

        tehnyt itsemurhaa.

        vaan veti huumeita


      • Eipä Toista kertaa T
        Sakulinius kirjoitti:

        Ei voi mitään,jos et muista,aivan varmasti kerrottiin MANDISTA näin.Ei niissä ensimmäisissä uutisoinneissa vaan muistaakseni viikonlopun Iltalehdessä tai -sanomissa.

        no en mä nyt kiusaamisen takii tekis itsarii olisin vetäny turpiin niitä kiusaajia


      • juttuska
        asiasta tietookin... kirjoitti:

        Pitäiskö asiasta sitten olla hiljaa. Joillekkin Mandin julkisuus oli liikaa, vaikka ei mandi mikään julkkis ollut. Joillekkin teinipissiksille oli liikaa, että Mandi oli olemassa ja kiusaamista oli jatkuvaan. Perään lälläteltiin ja koulussa laitettiin perättömiä huhuja liikkeelle. Siksi Mandi joutui kouluakin vaihtamaan.Nuo pissiskuningatteret ei edes tajua omaa käytöstään, sillä hehän ovat koulun kuningattareita ja heitä tulee kunnioittaa.
        Mitä tulee uutisiin, niin luuletko, että viranomaiset antaa lehdille tietoa ennen, kun kaikki omaiset on tavoitettu. Kuvitteletko, että lehdessä julkistettais tieto, että mandi teki itsemurhan jossain vessassa.....kyllä asia on niin, että omaisille on ensin mentävä tieto ja sitten pääsee suomi24 vessanseinän teinipissikset kirjoittelemaan omia juttujaan. Samat pissikset alkoivat herkutella asialla täällä, vaikka omaisilla oli vaikeet ajat. Samat kiusaajat, jotka Mandiakin kiusasivat, kirjoittaa näilläkin palstoilla samoja sairaita viestejä, mutta eihän sitä he itse tajua, sillä kun kusi on päässä, niin tarpeeksi täynnä olevana se ei edes hölsky.

        ne saatto olla ehkä mustasukkasii mandille koko julkisuudesta
        Mut ei kuitenkaan itsaria ois tarvinu tehä


      • mmuutto
        ViMiAA kirjoitti:

        Ei kai sillä ole väliä miten Mandi päivänsä päätti. Tuntuu vaan niin todella pahalta, miten noin nuori ja kaunis tyttö päätyy tuollaiseen ratkaisuun. Se on niin lopullista. On hyvä, että näistä nuorten itsemurhista puhutaan rehellisesti ja oikeilla nimillä. Salailu synnyttää huhuja ja pahimmassa tapauksessa joku nuori voi päätyä samaan ratkaisuun salailun takia. Kaikki eivät ymmärrä, että itsemurha on lopullinen, vaikka tietäisivätkin kuolevansa. Moni varmaan toivoo, että apu tulisi ajoissa. Moni itsemurha on avunhuuto, joka on kuultu liian myöhään. Voimia Mandin vanhemmille ja läheisille vieläkin, vaikka aikaa onkin jo kulunut. Oman lapsensa menetystä ei unohda koskaan.

        No ESM: näin Mandi on jo varmaan paremmalla tuulella ja eihän kiusaajille olisi voinut kun sanoa opelle
        ja miten tuon ikäiselle on annettu puukko tai Jtn muuta vastaavaa


      • synkkä muisto
        samaistua kirjoitti:

        Mandiin, itsekin.

        Olin kaunis & nuori sekä menestyin ihan hyvin koulussa.
        Minulla oli myös aina kauniita ja siistejä vaatteita. En koskaan kuitenkaan kehuskellut vaatteilla tai koulumenestyksellä, olin hiljainen oppilas ja näin hyvä kohde kiusaajilleni.

        Kouluaikani oli vaikeaa, sillä en voinut ymmärtää, miksi minua paneteltiin ja minusta kerrottiin juttuja, jotka eivät pitäneet paikkaansa. Yritin näytellä, etteivät nuo tarinat satuta minua, mutta totuus oli kuitenkin toinen.

        Jotkut uskoivat nämä kateellisten kertomat huhut ja minua alettiin syrjiä koulussa. Kukaan ei halunnut olla kaverini, ettei heidän maineensa olisi tahraantunut, koska minulla oli "huono maine ".


        Vuosia myöhemmin ymmärsin, että kaikki pilkkaaminen ja tuulesta temmatujen juttujen levittäminen johtui suurelta osin muiden kateudesta.

        Nuorena ei välttämättä osaa ajatella, että kiusaamisen syynä on useimmiten KATEUS esim. ulkonäköä tai koulumenestystä kohtaan.

        Voimia kaikille kiusatuille !

        tosiaan, VOIMIA KAIKILLE KIUSATUILLE! Muistan yläasteajoiltani kaksi poikaa, joita kiusattiin rankasti, käytiin fyysisesti käsiksi yms. ja tappoivat myöhemmin itsensä. Ajatelkaa.


      • Meikämaija

        Hitlerillä myös oli isäpuoli, joka pahoinpiteli häntä toistuvasti. Kerran jopa niin raa`asti, että hyvä kun ei henki lähtenyt.
        Antisemitismi ei ollut Hitlerin päästä lähtöisin, vaan sitä oli paljon ennenkin siellä Itävallassa, mistä Hitler oli kotoisin.
        Stalin tapatti enemmän ihmisiä kuin Hitler, mutta eipä Venäjältä ole esitetty sen johdosta pahoitteluja. Saksalaiset kylläkin Hitlerin hirmutekoja ovat pyytäneet toistuvasti anteeksi.


      • Susa41
        samaistua kirjoitti:

        Mandiin, itsekin.

        Olin kaunis & nuori sekä menestyin ihan hyvin koulussa.
        Minulla oli myös aina kauniita ja siistejä vaatteita. En koskaan kuitenkaan kehuskellut vaatteilla tai koulumenestyksellä, olin hiljainen oppilas ja näin hyvä kohde kiusaajilleni.

        Kouluaikani oli vaikeaa, sillä en voinut ymmärtää, miksi minua paneteltiin ja minusta kerrottiin juttuja, jotka eivät pitäneet paikkaansa. Yritin näytellä, etteivät nuo tarinat satuta minua, mutta totuus oli kuitenkin toinen.

        Jotkut uskoivat nämä kateellisten kertomat huhut ja minua alettiin syrjiä koulussa. Kukaan ei halunnut olla kaverini, ettei heidän maineensa olisi tahraantunut, koska minulla oli "huono maine ".


        Vuosia myöhemmin ymmärsin, että kaikki pilkkaaminen ja tuulesta temmatujen juttujen levittäminen johtui suurelta osin muiden kateudesta.

        Nuorena ei välttämättä osaa ajatella, että kiusaamisen syynä on useimmiten KATEUS esim. ulkonäköä tai koulumenestystä kohtaan.

        Voimia kaikille kiusatuille !

        Niin totta!


      • heheheeeeeeee
        lehdet kirjoitti hevosen ko... kirjoitti:

        Kirjaimilla että Mandi löytyi kotoaan "äkillisesti kuolleena

        joopajoo kenen koti on kauppakeskus ???

        Vittu tää on sairas maa. Itsareita "eniten maailmassa ja salailu samaa luokkaa...

        Permanto, Jyrki "jyräys,Mandi,Tenkula...

        "kenen koti on kauppakeskus?" no kapitalistisikojen tietenkin ˆ_ˆ


      • Anonyymi
        Persona non graatta kirjoitti:

        Kyllä kiusaaminen on raaistunut, olen "jo" 52v. ja niinkauan kuin muistan minua on aina kiusattu,kotona, koulussa, työpaikoilla, kotona olin mustalammas jonka syyksi sisarukset laittoivat omat kolttosensa, koulussa ei ollut kavereita, yläasteella yksi tyyppi tupakoi ja laittoi minun aamulla ennen koulun alkua ostamaan tupakkaa josta annoi hänelle muutaman, loppuaski jäi minun reppuuni ja nämä tupakan tarvitsijat olivat menneet kantelemaan opettajalle hallussani olevasta tupakasta ihmettelin miksi opettaja päivän päätteeksi pyysi minua jäämään luokkaan toisten päästessä kotiin,ihmettelin itsekseni miksi näin tapahtuu, selvisihän sekin kun opettaja otti kaapistaan tuon kyseisen tupakka-askin ja kysyi minulta: "tiedätkö mikä tämä on?" saihan minua taas senkin jälkeen entistä enemmän kiusata. Tullessani seurusteluikään, poikaystävät eivät kelvanneet vanhemmilleni ja minua alettiin haukkumaan huoraksi ja "et sinä ketään tarvitse, yksi tätikin täytyy olla joukossa" yksin ilman hyvää ystävää rupesin etsimään kavereita tien päältä ja saihan niitä kun liftaili rekoissa, sieltä löytyi myös tuleva ja mennyt aviomies, viikonloppuja olin paljon anoppini luona ja kotonani taas haukuttiin, "siellä se on ..paikkakunnalla huorana" sain tästä liitosta ihana tyttären, sitten kun tuli ero ja löysin uuden miesystävän olin taas vaikka mikä, työstäni nähtiin vaivaa vuorotyö ei tullut kuuloonkaan, olihan minulla tuo tytär, ja että jos teet sitä ja tätä sinulta viedään tuo tytär pois, olin jatkuvan pelon alla mitä seuraavaksi ja miten elää ettei aina tarvitse pelätä. Tähän väliin mahtuu kaikenlaista tästä tulis paksu elämänkerta-kirja, nyt seurustelen inssin kanssa, mutta on tässäkin mustat aukkonsa, neljä vuotta sitten siskoni tyttären häissä sisarukseni tanssittivat miesystävääni ja haukkuivat minua hänelle ja sen jälkeen olen kuullut miesystävältäni vittuilua, nälvimistä, arvostelua, alistamista ja kaikkea siltä väliltä. Nykyistä työtäni bussinkuljettajana ihmetellään, "miten sää pärjäät" nämä ihmettelijät ovat kyseistä työtä yrittäneet itse huonoin tuloksin, siitä tämä kateus tällä kertaa. Odotan jo kauhun sekaisesti mitä seuraavaksi keksitään, elämä tuntuu kaikinpuolin rankalta henkisesti kun pitää miettiä miten olla jos kohtaa kiusaajia. Olen miettinyt myös Mandin tapausta ja sitä että onko minunkin kohdalla loppu ainoa mahdollinen vaihtoehto.

        Olet vahva ihminen koska olet parjannyt nain kauan . Unohda mita muut sinusta ajattelee..eivat ole sen arvoisia . Siunausta sinulle ❤ ja taivaan isan johdatusta 🙏🌞


      • Anonyymi
        Takiako kirjoitti:

        Päätti päivänsä. En oo kuullukkaan että olis ollu kiusattu

        Oli todella kiusattu, kiusaaminen oli rajua ja kesti vuosikaudet.


      • Anonyymi
        lehdet kirjoitti hevosen ko... kirjoitti:

        Kirjaimilla että Mandi löytyi kotoaan "äkillisesti kuolleena

        joopajoo kenen koti on kauppakeskus ???

        Vittu tää on sairas maa. Itsareita "eniten maailmassa ja salailu samaa luokkaa...

        Permanto, Jyrki "jyräys,Mandi,Tenkula...

        Ja sitte kehdataan presidenttiä myöten kehua ,kuinka onnellinen on Suomen kansa.Surullista luettavaa joka päivä.


      • Anonyymi
        Takiako kirjoitti:

        Päätti päivänsä. En oo kuullukkaan että olis ollu kiusattu

        Kyllä oli rankasti kiusattu ja kertoi siitä avoimesti, mutta eipä vaan loppunut.


      • Anonyymi
        taidat sekoittaa kirjoitti:

        Taidat sekoittaa siihen toiseen nuoreen laulajatyttöön, joka kuoli kuukautta myöhemmin.

        Mandin sanottiin kuolleen äkillisesti.

        Mansikan teki itsemurhan Jumbon vessassa.


    • voi surku
    • jopajuu

      Vessat vaihtuu minkä kerkiää. Vastahan se oli Jumbon vessa, Stockan vessa, Ison Omenan vessa..

      • Tietoo

        Mut miettikää tätä: yleensä julkisten paikkojen vessat on koppeja,jotka ovat ylhäältä ja alhaalta avonaisia.Eli jos itsari on tehty tällasessa koppivessassa ei se ainakaan oo voinut hirttäytyä (koska köysi olisi näkynyt),eikä vetää ranteita auki,koska sitten verilammikko olisi näkynyt lattialla. Ja muutenkin tällasesta vessasta hänet oltaisiin löydetty jo aiemmin.

        Siinä siis miettimään missä on normivessoja joihin ei näe! Tämmöisessä itsari on tapahtunut.


      • .......
        Tietoo kirjoitti:

        Mut miettikää tätä: yleensä julkisten paikkojen vessat on koppeja,jotka ovat ylhäältä ja alhaalta avonaisia.Eli jos itsari on tehty tällasessa koppivessassa ei se ainakaan oo voinut hirttäytyä (koska köysi olisi näkynyt),eikä vetää ranteita auki,koska sitten verilammikko olisi näkynyt lattialla. Ja muutenkin tällasesta vessasta hänet oltaisiin löydetty jo aiemmin.

        Siinä siis miettimään missä on normivessoja joihin ei näe! Tämmöisessä itsari on tapahtunut.

        Ei hirttäytyessä tarvitse sen narun jatkona roikkua. Hirttäytyä voi muutenkin.


      • Anonyymi
        Tietoo kirjoitti:

        Mut miettikää tätä: yleensä julkisten paikkojen vessat on koppeja,jotka ovat ylhäältä ja alhaalta avonaisia.Eli jos itsari on tehty tällasessa koppivessassa ei se ainakaan oo voinut hirttäytyä (koska köysi olisi näkynyt),eikä vetää ranteita auki,koska sitten verilammikko olisi näkynyt lattialla. Ja muutenkin tällasesta vessasta hänet oltaisiin löydetty jo aiemmin.

        Siinä siis miettimään missä on normivessoja joihin ei näe! Tämmöisessä itsari on tapahtunut.

        Inva/vauvanhoito huussi


    • Kuolinsyystä

      Mandi kuoli siihen kun menetti henkensä. R.I.P.

    • ....

      No nyt ei tarvitse spekuloida enää kenenkään. Surullista kun niin kävi. Läheisille jaksamista.

    • oivake1

      olipa miellyttävästi sanottu.Mandi Lampi kuoli, enään tätä ei tarvi jauhaa. ystäväni kuoli 3vuotta sitten ja vieläkin me sitä jauhamme. hänkin teki oman ratkaisun.mikä sinä olet sanomaan koska "jauhaminen"loppuu???meillä on ikävä ja me jauhamme.itsareista on puhuttava ettei näitä "turhia"satuttavia kuolemia tule.

    • MARCUS28VHKI

      Sairas kansa huomaa vielä että vika on heissä itsessään.Nyt on peiliin katsomisen paikka sillä valtiontalous on ajautumassa konkurssiin.Teidät on kastettu ja ristitty ja nyt te saatanan kerettiläiset eroatte kirkosta joukolla.Ketä te palvotte muuta kuin pirua?!?

      • ollut kiusattu

        siellä työpaikallaan?


      • De mortui nil nisi bene

        ...mutta hymyilyttää silti. Toisaalta huumori on aina paras lääke:).


      • Meikämaija
        De mortui nil nisi bene kirjoitti:

        ...mutta hymyilyttää silti. Toisaalta huumori on aina paras lääke:).

        De mortuis nihil nisi bene.
        Anteeksi pilkunviilaus, mutta en malttanut olla ylvästelemättä latinan tiedoillani.
        Ja muistan aina tämän lauseen, kun surullisena luin sen hautausmaan portin päältä isoäitini hautajaisissa. Jäänyt ikuisesti mieleeni.


    • Harmi vaan ettei syitä pystytä selvittämään kunnolla.En tiedä tästä tapauksesta mutta yleisesti ottaen luulen että taustalla voisi olla jopa seksuaalirikos ko.henkilöä kohtaan joka ei ole mennyt poliisille asti ja näin ollen uhri ei ole saanut tarvittavaa apua?

      • aivan kamalaa..

        luulin, että tuo oli vaan provoa tuo vessaitsari, mutta luin tuon iltislinkin. Voi apua, siis todella kamalaa, tuli ihan huono olo.


    • suurin se

      eikös tämäkin ketju pitäs poistaa täältä, omaisilla on kuitenkin suruaika vielä.

      • ...deleged flover

        pitiköhän Mandi kotimaisesta extremetaiteesta ja liehuikohan paljonkin kylillä. on se kamalaa että nuori ihminen päätyy noin radikaaliin ja lopulliseen ratkaisuun. Ei varmaan vaan osannut ottaa elämästä iloa irti. *R.I.P*


      • Kandiii
        ...deleged flover kirjoitti:

        pitiköhän Mandi kotimaisesta extremetaiteesta ja liehuikohan paljonkin kylillä. on se kamalaa että nuori ihminen päätyy noin radikaaliin ja lopulliseen ratkaisuun. Ei varmaan vaan osannut ottaa elämästä iloa irti. *R.I.P*

        Voihan olla että Mandi osasi nauttia elämästä, ken sen tietää?


      • Pöhköpallero
        Kandiii kirjoitti:

        Voihan olla että Mandi osasi nauttia elämästä, ken sen tietää?

        Ehkä osaki, vaan sai siitä tarpeekseen ja pääty sitemmin tekemään... Niinkuin teki.


    • noomima

      Kauheeta miks kertokaa syy

      • elämänhalu.,.,-

        mitättömimmät haukkuu muita ihmisiä, kun tajuavat itse olevan huonoja, ni se menee. Se vaan pitää ymmärtää ite ja olet vapaa. Älä välitä vaan elä ja nauti elämästäsi.


    • kiusattu myös

      Niille Mandin kiusaajille olis saanu käydä samoin kuin mandille. Mandi oli ihana laulaja. Aivan ihana ääni. Lepää rauhassa. :(

      • Mandi oli kaunis

        Oliko syy siis itsariin siinä että kiusattiin koulussa? Minunkin ex-koulukavereita on lähtenyt oman käden kautta kun kiusaus ja elämän ongelmat on ajanut masennukseen tms...


    • Masa

      Ei kiusaamiseen kukaan kuole. Jos siihen ittensä tappaa, olisi tappanut muutenkin.

    • fdsg

      Masa oletkin idootti..

    • (())(())

      toi masa on tosi idiootti. Ei kannata kommentoida asiaa josta ei mitään tiedä.

    • 2+20=?

      Kauppakeskus ei ollut Itis.

      • R.I:P

        Ei ollukkaan... Jossain sanottiin että "Jumbo"


    • kiusattujen puolesta

      Sellaisen koulun rehtorin (koulun johtajan) tulisi välittömästi erota työstään mikäli koulussa ilmenee vakava kiusaamistapaus.´

      Huonoa koulun johtamista on koulukiusaamistapausten ilmitulo ja ensisijaisesti rehtorin (koulun johdon) häpeä- ihmeellistä ettei kiusaajia muka saada kuriin ja kouluihin opiskelu- ja työrauhaa.

    • Tsmllnen

      ei ollut Itis!

      tsekkaa vähän

    • nähty on.

      Eipä ole penaalin tervävin kynä jussi lampi?

      • Anonyymi

        Etpä ole sinäkään, urpå!


    • Jollaksen vessa

      Seuraako Johanna ja Julia T hänen jalanjälkiään?

    • miksi taas näin

      Kannattaiskohan kummiskin kuolleitten olla rauhassa?
      Tuskin kukaan muukaan tykkäisi jos hänen omaisistaan kirjoiteltaisiin tähän tyyliin kuin täällä?
      Jos taas itse päättää tehdä itselleen jotain ei siihen aina apuja löydy

    • niin tais mennä se

      Mia Permanto ainakin tais tehdä itsemurhan jos muistini palvelee mua oikein

    • Dixi!

      Meikämaija nosti aivan turhaan monta vuotta vanhan ketjun.
      Olisit tehnyt latinantaidoistasi oman aloituksen jonnekin muualle.

      • turhaketjutämä

        Mites tämä sen huonompi paikka olis. Historia on sellaista mitä se on, ei sille mitään mahda. Voisi Suomi24 poistaakkin tämän keskustelun. Ei tämä palvele ketään.


    • SPACEWORLD

      Miks jossain muualla lukee että Mandi ois tehny itsarin Vantaan Stockmannil?? Vai missä lukee se oikee tieto että missä se on tehny, ja eiks Mandi hirttäny ittensä?? :o Lepää rauhassa, rakas Mandi...

    • Opus37

      Tunteeko joku näitä Mandin kiusaajia? Voitteko laittaa nimiä?

    • Anonyymi

      R.I.P

    • Anonyymi

      Kuka viitsii laittaa hymiön, kun joku on tehnyt itsemurhan. Vaikuttaa jotenki vahingon iloiselta.

    • Anonyymi

      Olin unohtanut tämänkin tapauksen, mutta eipä tutumpia julkkiksiakaan muutman vuoden päästä useinkaan muista elääkö ne vai ovatko kuolleita.

    • Anonyymi

      Miksi nauruhymiö tällaiseen asiaan?

      Juuri tänään Jussi Lampi puhui tyttärensä itsemurhasta, joka ei tosin ole ollut salaisuus, kun äiti ensimmäisenä asiasta puhui julkisuudessa. Jussi arveli syynä nimenomaan olevan kiusaamisen. Oliko syynä kenties kateus luokan lapsitähteä kohtaan?

    • Anonyymi

      Oudolta tuntuu että tappaisi itsensä kpoulukiusaamisen takia kun päässyt jo koulusta ja elämä tuntui muutenkin sujuvan hyvin, mutta mistäpä sitä tietää mitä jälkiä jättänyt. Uskomatonta ettei koulut saa kiusaajia kuriin, kovemmat rangaistukset vaan.

      • Anonyymi

        Ei se kiusaaminen kouluun lopu. Terveisin miljoona kertaa osoitteen vaihtanut.


    • Anonyymi

      Jumbossa tämä tapahtui. Kiusaajat ovat varmaan nyt tyytyväisiä. Heidän tekonsa ei koskaan unohdu.

    • Anonyymi

      Väärin meni. Teki itsarin Jumbon vessassa. Tiedän. Olin töissä lähistöllä.

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe