Aikuislukio vs lukio, todistukset????

hmmm???

Heips, osaakos joku viisaampi kertoa, että onko aikuislukion päättötodistus ja yo- todistus saman arvoinen kuin normaalin päivälukion todistukset hakutilanteessa?

Olen päivälukion opiskelija, mutta näyttää pahasti siltä, etten saisi 75 kurssia millään täyteen toukokuuhun mennessä. Olisi siis vaihto aikuislukioon edessä tai lisää koulunkäyntiä (nyt jo venynyt nelivuotiseksi).. Olen ajatellut hakea pieneläinhoitajaksi, onko joku muu hakenut aikuislukiosta samalle linjalle?

Toivottavasti joku tietää =)

9

7032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja MPT

      Pieneläinhoitajan koulutus on MPT eli maatilatalouden perustutkinto, jossa erikoistut pieneläimiin, et tuotantoeläimiin.

      Kannattaa vaihtaa aikuislukioon, mutta itseohjautuvuuden osuus kasvaa lukiossa. Aikuislukiossa yli 70 % opiskelusta on itseopiskelua. Aikuislukio on luokaton toisin kuin päivälukio.

      Kirjoitin aikuislukiosta -96, joten en tiedä ajantasaista kurssimäärää. Joka tapauksessa se on pienempi kuin päivälukiossa. Harrastusaineet jäävät pois lukujärjestyksestä. Samoin kemiaa on vähemmän.

      Halutessasi voit samana lukuvuonna opiskella aikuislukiossa ja pieneläinhoitajaksi. Aikuislukion ylioppilaan yo-todistus eroaa vain tekstillä oppilaitoksen kohdalla, ei muuten ole mitään eroa.

      Huomaa, että aikuislukiossa et saa opintotukea!

      • hmm???

        itsellä on lukio-opiskelu sen verran loppuvaiheessa että kun toukokuussa pitäisi saada lakki, niin ei aikuislukioon siirryttäessä kursseja olisi juurikaan, ehkä muutama numeronkorotus vain. eli jos minulla joku 2 kurssia jäisi päivälukiosta vajaaksi, niin siirtyisin aikuislukioon.


      • silti ettö
        hmm??? kirjoitti:

        itsellä on lukio-opiskelu sen verran loppuvaiheessa että kun toukokuussa pitäisi saada lakki, niin ei aikuislukioon siirryttäessä kursseja olisi juurikaan, ehkä muutama numeronkorotus vain. eli jos minulla joku 2 kurssia jäisi päivälukiosta vajaaksi, niin siirtyisin aikuislukioon.

        Aikuislukioon kesken opintojen siirtyvä opiskelija ei voi saada aikuislukion päättötodistusta, jollei hän suorita kursseja myös aikuislukiossa. Aikuislukiot eivät siis anna päättötodistuksia pelkästään päivälukioissa suoritettujen kurssien pohjalta, vaikka suoritettujen kurssien määrä olisi riittävä. Opiskelijan tulee suorittaa likimain samassa suhteessa aikuislukion kursseja, kuin mitä häneltä puuttuu kursseja päivälukiosta. Esim. päivälukiossa puuttuu 20% 75 kurssista, suoritettava aikuislukiossa n. 20% 44 kurssista.


      • :/ :/
        silti ettö kirjoitti:

        Aikuislukioon kesken opintojen siirtyvä opiskelija ei voi saada aikuislukion päättötodistusta, jollei hän suorita kursseja myös aikuislukiossa. Aikuislukiot eivät siis anna päättötodistuksia pelkästään päivälukioissa suoritettujen kurssien pohjalta, vaikka suoritettujen kurssien määrä olisi riittävä. Opiskelijan tulee suorittaa likimain samassa suhteessa aikuislukion kursseja, kuin mitä häneltä puuttuu kursseja päivälukiosta. Esim. päivälukiossa puuttuu 20% 75 kurssista, suoritettava aikuislukiossa n. 20% 44 kurssista.

        olis vähän huonompi juttu, oon meinaan kaikki pakolliset kurssit jo käynyt ja tosi paljon syventäviä ja soveltavia kans, ja aikuislukion kurssitarjottimessa ei ole yhtään sellaista kurssia jota en olis jo suorittanut. nice...


      • jeespat
        silti ettö kirjoitti:

        Aikuislukioon kesken opintojen siirtyvä opiskelija ei voi saada aikuislukion päättötodistusta, jollei hän suorita kursseja myös aikuislukiossa. Aikuislukiot eivät siis anna päättötodistuksia pelkästään päivälukioissa suoritettujen kurssien pohjalta, vaikka suoritettujen kurssien määrä olisi riittävä. Opiskelijan tulee suorittaa likimain samassa suhteessa aikuislukion kursseja, kuin mitä häneltä puuttuu kursseja päivälukiosta. Esim. päivälukiossa puuttuu 20% 75 kurssista, suoritettava aikuislukiossa n. 20% 44 kurssista.

        Ei se kyllä ihan noin mene. Jotkin päivälukiossa suoritetut kurssit eivät vain "kelpaa" aikuislukiossa. Kävin itse vuoden päivälukiota ja siirryin lukion kakkosella aikuislukioon. Olin suorittanut n. 29 kurssia, joista hyväksyttiin kaikki kurssit, joita pidetään myös aikuislukiossa. Eli kun olin käynyt jotain musa2,kuvis2 jne niin niitä ei laskettu mukaan, koska aikuislukiossa on vaan yksi musakurssi ja yksi kuviskurssi. Lisäksi aikuislukiossani päivälukion äidinkielen 1&2-kurssit on muutettu vain yhdeksi kurssiksi, eli ts. suorittamaani äikän 2-kurssia ei laskettu mukaan. Mutta ei siellä aikuislukiossa kauaa tarvitse kitua jos on suorittanut päivälukiossa suunnilleen kaikki pakolliset kurssit (ja pitää siis ottaa huomioon, että päivälukiossa pitää käydä esim. uskontoa 3 kurssia, aikuislukiossa vain 1, ja filosofiaa&psykaa ei ole pakko käydä aikuislukiossa ollenkaan).


    • Kokemusta on

      Itse tein töitä ja opiskelin aikuislukiossa ylioppilaaksi (aika huonoin arvosanoin tosin). Nyt opiskelen yliopistossa, selvisin pääsykokeesta ensi yrittämällä. Aikuislukio on hyvä ja rauhallinen oppimisympäristö, jossa ymmärretään erilaisia tarpeita. Ylioppilastutkinnon arvo ei mitenkään riipu sen suorittamispaikasta. Meillä Suomessa kun on (ainakin toistaiseksi) tämä joustava ja tasa-arvoinen koulutusjärjestelmä.

      • hmm???

        valittevasti ite en pystykään vaihtamaan aikuislukioon ku vasta syksyllä ekan kerran, sinne asti en aio odottaa.. varmaan saa peruskoulun päättötorkalla kohta hakea jonnekin. >.


    • Nyk. kaksoistutkinto

      Kiinnostaisi ovatko aikuislukion ja lukion päättötodistus saman arvoisia? En siis tarkoita YO-koetta. Eli jos käy sen 44/48 kurssia vastaako koetta mikä tulee kun käy päivälukiossa 75kurssia?

    • ovat!

      Kyllä aikuislukio ja lukio ovat saman arvoisia! Voi tietenkin olla, että joku työnantaja arvostaa toista enemmän kuin toista mutta periaatteessa siis ovat saman arvoisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe