Keith Haring & Suomi

meme_defect

Yle teemalta tuli dokkari Keith Haringista. Kovasti näytti tutunnäköiseltä tavaralta. Onko hänen grafiikkansa käytetty joskus 80-luvulla Valion mainoksissa? Jotenkin hämärästi tuli mieleen jokin maitomainos... Vai oliko kyseessä jokin tyyli ripoff?

8

3370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en_tykkää

      En ymmärrä koko Haring-hymistelyä. Mun mielestä sen tekemät kuvat on paskoja.

      • kuvataide on niin herkullista, että siitä ollaan täysin eri mieltä monin tavoin. Yksi kaukana Euroopan pimeimmässä peränurkassa sanoo jotakin paskaksi, josta taiteen maailman keskuksissa tapellaan älyttömän suuria summia maksaen. Eikä toinen ole toista parempi, molemmat ovat vain mielipiteitä, eivät totuuksia.

        Haringista äsken tv:ssä esitetty dokumentti kertoi paljon hänestä ja hänen taiteestaan. Ainakin minä pidän häntä loistavana virtuoosina nähtyäni hänen käsittämättömällä nopeudella tekevän valtavia seinämaalauksia. Oliko hänen pitäytymisensä vain tiettyjen kuvioiden toistoon heikkous vai vahvuus, on makuasia. Ainakin se puri niin kriitkoihin kuin suureen yleisöön USAssa.


      • syykin...
        ilpittore kirjoitti:

        kuvataide on niin herkullista, että siitä ollaan täysin eri mieltä monin tavoin. Yksi kaukana Euroopan pimeimmässä peränurkassa sanoo jotakin paskaksi, josta taiteen maailman keskuksissa tapellaan älyttömän suuria summia maksaen. Eikä toinen ole toista parempi, molemmat ovat vain mielipiteitä, eivät totuuksia.

        Haringista äsken tv:ssä esitetty dokumentti kertoi paljon hänestä ja hänen taiteestaan. Ainakin minä pidän häntä loistavana virtuoosina nähtyäni hänen käsittämättömällä nopeudella tekevän valtavia seinämaalauksia. Oliko hänen pitäytymisensä vain tiettyjen kuvioiden toistoon heikkous vai vahvuus, on makuasia. Ainakin se puri niin kriitkoihin kuin suureen yleisöön USAssa.

        (((Ainakin se puri niin kriitkoihin kuin suureen yleisöön USAssa.)))

        ...selvisi ohjelmassa. Kukaan ei halunnut olla se kuka hylkää seuraavan Van Goghin. Tällä varjolla on varmasti tehty enemmän tuhoa taiteelle, kuin sitä edistetty ja kehitetty.


      • syykin... kirjoitti:

        (((Ainakin se puri niin kriitkoihin kuin suureen yleisöön USAssa.)))

        ...selvisi ohjelmassa. Kukaan ei halunnut olla se kuka hylkää seuraavan Van Goghin. Tällä varjolla on varmasti tehty enemmän tuhoa taiteelle, kuin sitä edistetty ja kehitetty.

        väite on kommentissasi: "Kukaan ei halunnut olla se kuka hylkää seuraavan Van Goghin. Tällä varjolla on varmasti tehty enemmän tuhoa taiteelle, kuin sitä edistetty ja kehitetty."

        Vanhastaan tiedetään, että uudet ilmiöt, jollainen nopeasti suureen suosioon noussut "tähtikin" on, lisäävät yleistä kiinnostusta taiteeseen. Erikoisesti näin käy, kun ao. taiteilija vielä kuolee suht. nuorena uransa huipulla.


      • h2o
        ilpittore kirjoitti:

        väite on kommentissasi: "Kukaan ei halunnut olla se kuka hylkää seuraavan Van Goghin. Tällä varjolla on varmasti tehty enemmän tuhoa taiteelle, kuin sitä edistetty ja kehitetty."

        Vanhastaan tiedetään, että uudet ilmiöt, jollainen nopeasti suureen suosioon noussut "tähtikin" on, lisäävät yleistä kiinnostusta taiteeseen. Erikoisesti näin käy, kun ao. taiteilija vielä kuolee suht. nuorena uransa huipulla.

        Itse olin ihan liekeissä nähtyäni kyseisen dokumentin, olen törmännyt Haringin töihin aiemminkin, mutta nyt jotenkin kolahti täysillä! Töistä tarttuu suunnatonta elämänjanoa ja iloa ja positiivisuutta, kuin lääkettä turtuneelle sielurievulleni. Ihmiset tarvitsee erilaisia asioita ja esteettiset mieltymykset ja näkemykset vaihtelee laidasta laitaan elämän aikana, siksi on mahtavaa, että taidetta on paljon erilaista. Kaikkein kurjinta olisi tunkea kaikki samaan muottiin.


    • Anonyymi

      Mä muistan lapsuudesta valion muoviset maitopikarit(1-2lk/-88-89v) joissasamanlaisia värikkäitä ukkoja! Mietin juuri samaa olivatko ideat ’lainattu’ vai lisenssillä! Haha, kasari memory lane

    • tuo on ihan totta. Mutta nyt ei hakemallakaan löydy enää mistään...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe