G.>>>Omistatteko te äidit

yhtään mitään?

Vai onko kaikki vain miehen omaisuutta? Tai yhteistä omaisuutta?

Minä omistan omakotitaloni itse, 100% sekä kesämökin, ja avioehto tätä turvaamassa on. Mies omistaa autonsa. Toki minullakin auto on, ja omistan sen itse.

31

1307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koska olemme liitossa.
      Yhteistä on myös se omaisuus, mitä kummallakin oli ennen yhteenmenoa.

• lkjfdbgkjs

saako ihmiset siitä jotain kiksejä että omistaa jotain mitä puoliso ei? vai ollaanko siinä koko ajan vähän niinku varpaillaan että jos vaikka ero tulee? Avioehto nimenomaan on mielestäni merkki epävarmuudesta :(

Kyllä meillä kaikki yhteistä on. Mitä vatun väliä sillä olis että omistaisin talon? pyytäsinkö mieheltä vuokraa? niin no voisin tietysti olla "reilu" ja riitatilanteessa sanoo että ULOS MIUN TALOSTA! *huoh* kyllä meillä on kaikki yhteistä, ennen liittoa ja liitossa hankitut tavarat ja rahat, yhdessähän me eletään.

• sad but true...

..kun puolet avioliitoista päätyy eroon, on ihan fiksua miettiä, miten pärjää jos niin käy. Esimerkiksi nainen, joka on omistautunut pelkästään lapsille ja jättänyt uransa luomatta on aika tyhjän päällä eron jälkeen kun muutenkaan keskiverto lapsiperheellä ei pahemmin rahaa säästöön jää. Eron tullessa tyhjästä on paha nyhjästä.
        Itse en viitsisi olla toisesta riipuvainen taloudellisesti.

• ,.,.,
        sad but true... kirjoitti:

..kun puolet avioliitoista päätyy eroon, on ihan fiksua miettiä, miten pärjää jos niin käy. Esimerkiksi nainen, joka on omistautunut pelkästään lapsille ja jättänyt uransa luomatta on aika tyhjän päällä eron jälkeen kun muutenkaan keskiverto lapsiperheellä ei pahemmin rahaa säästöön jää. Eron tullessa tyhjästä on paha nyhjästä.
        Itse en viitsisi olla toisesta riipuvainen taloudellisesti.

mahdollisen eron tullessa menisi molempien nimissä oleva talo myyntiin ja rahat puoliksi, kuten muukin omaisuus. Yksinhuoltaja saa yhteiskunnalta vielä paremmat tulot kotiäitinä kuin avioliitossa. Että ei siinä nyt alkuunkaan "tyhjän päälle" putoaisi.

• ??--??
        ,.,., kirjoitti:

mahdollisen eron tullessa menisi molempien nimissä oleva talo myyntiin ja rahat puoliksi, kuten muukin omaisuus. Yksinhuoltaja saa yhteiskunnalta vielä paremmat tulot kotiäitinä kuin avioliitossa. Että ei siinä nyt alkuunkaan "tyhjän päälle" putoaisi.

"Yksinhuoltaja saa yhteiskunnalta vielä paremmat tulot kotiäitinä kuin avioliitossa."

Onpa outo asenne?

Yhteiskunnan ei ole tarkoitus maksaa kotiäidille palkkaa mistään hyvästä.
        Sossurahat ja kotihoidon tuet eivät ole mitään palkkaa, olet kyllä ymmärtänyt ihan väärin.

Ja jos miehesi kustantaa teidän elämisen ja itse hoidat kodin ja lapset, se on ihan eri asia.

• ,.,.,,
        ??--?? kirjoitti:

"Yksinhuoltaja saa yhteiskunnalta vielä paremmat tulot kotiäitinä kuin avioliitossa."

Onpa outo asenne?

Yhteiskunnan ei ole tarkoitus maksaa kotiäidille palkkaa mistään hyvästä.
        Sossurahat ja kotihoidon tuet eivät ole mitään palkkaa, olet kyllä ymmärtänyt ihan väärin.

Ja jos miehesi kustantaa teidän elämisen ja itse hoidat kodin ja lapset, se on ihan eri asia.

Saan kyllä kotihoidontukea näin avioliitossakin, eli yhteiskunta "maksaa" vaikkei se sinun mielestäsi olisi "tarkoitus". Se on minulle ihan sama, mitä mieltä olet. Lasten kun on hyvä kasvaa kotona mahdollisimman kauan ja piste.
        Hoidan tätänäkyä lapseni vähintään 3-vuotiaiksi kotona.

Mikä ihmeen asenne? Sullahan se on asennevika, nimittäin tässä oli kyse siitä ettei kotiäiti putoakaan tyhjän päälle vaikkahan ero tulisi. Apukeinojakin kyllä on.

• ??--??
        ,.,.,, kirjoitti:

Saan kyllä kotihoidontukea näin avioliitossakin, eli yhteiskunta "maksaa" vaikkei se sinun mielestäsi olisi "tarkoitus". Se on minulle ihan sama, mitä mieltä olet. Lasten kun on hyvä kasvaa kotona mahdollisimman kauan ja piste.
        Hoidan tätänäkyä lapseni vähintään 3-vuotiaiksi kotona.

Mikä ihmeen asenne? Sullahan se on asennevika, nimittäin tässä oli kyse siitä ettei kotiäiti putoakaan tyhjän päälle vaikkahan ero tulisi. Apukeinojakin kyllä on.

Kyllä minäkin hoidan lapseni kotona 3-vuotiaaksi ja nostan kotihoidon tukea, kun sellaista kerran saan.

Minusta on vaan outoa, kun ihmiset laskevat, että yksinhuoltajana
        saisivat paremmin "palkkaa" lapsiensa hoidosta.
        Kotiäidin ensisijainen tuki pitäisi olla poissa-asuvan isän maksama elatusapu lapsista, eikä sossun tuet.

• ,.,.,
        ??--?? kirjoitti:

Kyllä minäkin hoidan lapseni kotona 3-vuotiaaksi ja nostan kotihoidon tukea, kun sellaista kerran saan.

Minusta on vaan outoa, kun ihmiset laskevat, että yksinhuoltajana
        saisivat paremmin "palkkaa" lapsiensa hoidosta.
        Kotiäidin ensisijainen tuki pitäisi olla poissa-asuvan isän maksama elatusapu lapsista, eikä sossun tuet.

Itsekin nostat kotihoidontukea ja toisia moralisoit!

Ompas outoa. Jos joku väittää, että mahdollisesti erotessa kotiäiti putoaisi tyhjänpäälle näin se ei ole.

Sen epäkohdan halusin oikaista, ei muuta.

Älä siis ala saivartelemaan ja vaihtamaan keskustelua johonkin muuhun keskusteluun.

• sad but true...
        ,.,., kirjoitti:

Itsekin nostat kotihoidontukea ja toisia moralisoit!

Ompas outoa. Jos joku väittää, että mahdollisesti erotessa kotiäiti putoaisi tyhjänpäälle näin se ei ole.

Sen epäkohdan halusin oikaista, ei muuta.

Älä siis ala saivartelemaan ja vaihtamaan keskustelua johonkin muuhun keskusteluun.

..ero tulee, eikö kuitenkin olisi parempi pärjätä omillaan kuin joutua sossun elätiksi?
        Koska eronnut kotiäiti ei pärjää pelkällä asumistuki-kodinhoidontuki-elarit-lapsilisä paketilla.

• tilanteita
        sad but true... kirjoitti:

..ero tulee, eikö kuitenkin olisi parempi pärjätä omillaan kuin joutua sossun elätiksi?
        Koska eronnut kotiäiti ei pärjää pelkällä asumistuki-kodinhoidontuki-elarit-lapsilisä paketilla.

on yhtä monia kuin kotiäitejä. Jos mahdollisessa erossa jää omaisuutta, jolla voi ostaa itselleen ja lapsilleen omistusasunnon, on se minusta ainakin hyvä alku. Muut tuet (kotihoidontuki, lapsilisät ja elarit) auttavat riittävästi siinä sivussa.

Se on totta, että kaikki äidit eivät välttämättä pärjää.

• niin tavaran

perään mutta lapsilleni olen halunnut turvata pysyvän kodin. Yhdessä siis avopuolisoni (ei yhteisiä lapsia) kanssa omistamme talomme, mutta meillä on ehto jossa eron sattuessa minulla on oikeus ensiksi lunastaa talo itselleni (jotta lapsilla pysyisi koti). Meillä on omat autot molemmilla. Tavaraa (esim. kalusteita) minulla oli ennenstään enemmän, mutta yhdessäkin on ostettu. Tavaraa elämässä menee ja tulee, hädän hetkellä yritän pitää kiinni tärkeimmistä, lapsistani ja tärkeistä ihmissuhteista. Tavara saa mennä sille joka siitä onnelliseksi tulee.

• en.................

omista yhtikäs mitään..

• on kaikki

yhteistä omaisuutta. En näe siinä pointtia, että molemmat pitäisivät tiukasti kiinni omista omaisuuksistaan, kun yhteistä perhettähän tässä pyöritetään. Eri asia ehkä, jos olisi mennyt vanhemmalla iällä naimisiin ja ehtinyt jo kerätä itselleen varallisuutta ennen liittoa. Me mentiin nuorina, joten kaikki omaisuus (=asunto, auto ja vähän osakkeita) on saatu avioliiton aikana.

• miehellä ei ollut

omaa kuin vaatteet, kun yhteen mentiin. Mulla on talo, autot, mökit, kaksi asunto-osaketta, vuokralla nyt, rahaa ja lapset.

• ??--??

Eikös niistä lapsista puolet kuitenkin kuulu miehellesi? ;-)

• minä itsekunnioituksen.

Miehesi on vain turvannut omaisuutensa. Tekee konkurssin ja mitään ei tarvitse maksaa kun SINÄ omista kaiken. Kiitti vaan.

• SukanvarsiSäästäjä

Omistan 50 % kodistamme ja 30 % rantatontista Yliopistokaupungissa.

Sitten sijoitustilillä pötköttää 50 000 euroa uuden asunnon
      käsirahaksi ja puskurirahaksi pahan päivän varalle.

Mies omistaa ison yksiön paraatipaikalta (pidetään vuokralla, kunnes tyttö muuttaa siihen) ja auton.

Ei avioehtoa.

• sammakkoprinsessa06

on kaikki yhteistä. Niin talo, kuin autokin. Autoa tosin käytän vain minä, koska miehellä on työsuhdesellainen. Tilikin on meillä yhteinen. Kun on lapsetkin!

• toimitaan

eli asunto 50%
      auto 100%

• turvanani

Omakotitalo omistetaan puoliksi. Kummallakin on oma auto. Minulle on perintönä tullut muutama hehtaari metsää (kotimme on rekennettu tämän metsän reunaan), sekä pari rantatonttia ja pappani rakentama kesämökki. Maat on turvattu avioehtosopimuksella, jäävät siis joskus lapsillemme.

Asunto- ja autolainaa on, joten ei tässä ainakaan rikkaaksi voi itseään sanoa. Pienipalkkaisilla aloilla työskentelemme kumpikin.

• =) =)

en omista mitään.Kaikki (vähä) on mieheni nimissä.Asumme vuokralla.Autot on mieheni nimissä.Koirat mieheni nimissä.Jaa,kissa onkin mun nimissä!;o)

Emme kaipaa maallista mammonaa,sitä kun ei saa todellakaan mukaansa kun aika tulee.Ilman omaisuuttakin voi elää,ja on paljon huoletompaa sillä tavalla.Toki oma talo olisi ihana,mutta asiat nyt vaan ovat niin ettei asuntovelkaa ole mahdollista saada vielä.Vuokrataloa ja pihaa olemme laittaneet kuin omaamme...=)

Meillä molemmilla omat tilit ja sen tiliä käytetään jolla rahaa.Lasten menot menee omiemme edelle laskujen ja ruokabudjetin jälkeen.Eipä itelle juuri mitään jää...=o)

• yhtää mitää

En siis omista oikee yhtää mitää. Jos ei nyt lasketa tietokonetta, 12v vanhaa telkkaria ja rikkinäisiä huonekaluja.

• on.

Eräänä päivänä kerroin miehelleni, että lainasin hänen vasaraansa. Hän katsoi vihaisesti, ja tuntui olevan kovin loukkaantunut. Hän sanoi, että ei se ole hänen vasara vaan MEIDÄN vasara. Minä saan kuulema käyttää mitä tahansa työkalua MEIDÄN työkalupakista ihan vapaasti.

Eli meillä kaikki muu on yhteistä, paitsi lasten omistamat tavarat. Ei meillä sitä omaisuutta yhteensäkään niin kamalan paljon ole.

• minä ...

omistan 100% meidän YHTEISEN asunnon ja molemmilla on nimissään autot... ja ei avioehtoa, sen takia että laskeskelimme että kummalakaan ei ole niin paljoa enempää omaisuutta

• omistan

omistan vain perseen ja sekin on mennyt halki :(

• lintunen82

Myytiin mieheni kanssa koko omaisuutemme (talo, auto ja prätkät) ja nyt ollaan viikon päästä lauantaina lähdössä thaimaahan ainakin vuodeksi viettämään laatu-aikaa puolivuotiaan vekaramme kanssa. Ihanan keveä olo, kun pääsee eroon turhasta tavarasta ja nyt on vapaa lähtemään.
      Hyvää kesää kaikille, varsinkin aloittajalle, ei se maallinen omaisuus vaan se henkinen rikkaus!

• Ritva-mummi

Vietimme aikoinaan 2 vuotta Tahitilla koko perhe, upea kokemus, kyllä kannatti!
        Hyvää matkaa teille!

• omaisuutta ja velkaa on

Isoimmat asiat on kiintestön puolikas, ja tietysti samaan puolikkaaseen kohdistuu myös puolet veloista. Toinen auto on minun ja toinen mieheni. Niistä ei tosin ole velkaa. Muu irtain on yhteistä, ei niitä ole jaoteltu millään lailla. Rahat ovat kuitenkin yhteisiä, ja minä huolehdin niistä, Makselen laskuja sekaisin, säästötilille siirretään summassa mistä tililta sitä sattuu silloin löytymäänkin. Eli ei oikeastaan mitään merkitystä kuka mitäkin omistaa, koska elämämme on yhteinen ja lapsia varten on kiinteistökin hankittu.

• Kolmen äiti

Me omistamme kaiken yhdessä. Meillä on nimittäin tarkoitus olla yhdessä vanhuuteen asti. Emme ymmärrä avioehtoa; kun ollaan naimisissa, sitoudutaan toisiin myös taloudellisesti jne.

Mutta nämä avioehot ja minun.sinun asetelmat kuvastavat vain nykyajan lyhytnäköisyyttä ja kykenemättömyytta oikeisiin kestäviin ihmissuhteisiin.

• itse omakotitalon

ja aika suuren tontin sen ympärillä.Myös autoni omistan,muuta suurempaa omaisuuutta sitten ei olekaan.En ole materialisti,mutta erossa asunto jäi minulle ja auto tarvitaan liikkumiseen.

• omakotitalo..

50/50, auto 50/50 lainaa tosin molemmista vielä jäljellä.. lisäksi itse omistan kahden sisareni kanssa merenranta huvilan länsirannikolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      86
      4660
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3847
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      184
      3673
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      69
      2098
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1941
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      79
      1298
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      130
      1162
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      148
      1109
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      50
      1020
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      30
      914
    Aihe