Jääkaappi ei kylmene?

JanneK_69

Kannattaa lukea tämä, ennenkuin kärräät auton/vaunun risan jääkaapin kaatopaikalle:

Tuli nimittäin jonkin aikaa tapeltua matkailuauton jääkaapin kanssa kun ei kylmentynyt sähköllä eikä kaasulla kun oli kaapistossa paikoillaan. Irrallaan ollessa kaappi toimi sähköllä (kaasulla en päässyt kokeilemaan kun letku oli liian lyhyt) mutta heti kun tyrkkäsin kaapistoon, niin alkoi lämpenemään.

Lopulta viaksi paljastui, että kaappi on kovin kranttu asennon suhteen ja auto kun sattui olemaan parkissa loivassa mäessä siten, että kaappi oli hiukan oikealle kallistuneena, niin eipä toiminut ollenkaan. Kaapin päältä mitattuna oikea reuna oli n. 1 cm vasenta alempana ja tämä kaappi (Upo Mobilife) päätti lopettaa toimimisen...

50

28734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan ominaisuus

      Jääkaapin toimivuus ja asumismukavuus ovat kaksi pääsyytä, miksi matkailu autot ja -vaunut on syytä laittaa niin että merkittävää kaatoa ei synny mihinkään suuntaan.
      Laitteet ovat tarkoitettu pystyssä toimiviksi ja närkästyvät todellakin melko pienestä kallistumasta. Useilla karavaanareilla onkin aisalle tai ikkunalaudalle liimattuna pieni vesivaaka, mistä helposti voi tarkkailla esim paikoituksen aikana auton/vaunun asentoa.
      Mullakin on 20-vuotias Upo Mobilife, mutta en ole havainnut sen noin vähäisestä kallistuksesta närkästyvän. Mutta nekin on yksilöitä. Tämä vanhuskin on toiminut moitteettomasti lukuisilla reissuilla, vaikka ei olekaan kovin tehokas.
      (Laitettava jäähtymään edellisenä päivänä)

      • Joku

        Olipa hyvä vinkki, itse olen ihmetellyt pari iltaa jääkaapin (Electrolux type C40/110 model RM4281M, vuodelta 2001) huonoa kylmenemistä sähköllä kun sitä olen pihassa testaillut, huomenna menen vatupassin kanssa laittamaan auton vimpan päälle suoraan.

        Pari kesää jääkaappi hädin tuskin kylmentyi ollenkaan, vein jokusen viikko sitten liikkeeseen, purkivat puoli keittiötä, että saivat jääkaapin ulos, pyörittivät ympäri, testasivat ja hyvin pelasi huollon sisätiloissa. Toin auton pihaan, testasin parin viikon päästä, tuntui toimivan, meni jopa pakkasen puolelle.

        Noh, nyt olen pari-kolme päivää testannut uudestaan sähköllä kun nämä kelitkin ovat lämmenneet, eipä tunnu kylmenevän kuin muutaman asteen verrattuna ulkoilmaan, harmittaa, sama tilanne kuin viimeiset pari vuotta. Auto on hyvin vähän kallellaan taaksepäin, sivusuunnassa auto on vaaterissa, jääkaappi on takaseinällä. Huomenna laitan auton suoraan ja testaan, jos ei auta, niin sitten uutta kaappia tilalle, ei kait siinä muu auta.

        Olen joskus täältä lukenut, että joissakin kaapeissa olisi hieman liian vähän jäähdytysainetta, jonka takia ei meinaa aina toimia kunnolla. Onko jollakulla tietoa, että onnistuuko jäähdytysaineen lisäys ja missä moisen operaation voisi onnistuneesti tehdä (eli kokemusperäistä faktaa kaipaisin).

        Koitanpa muistaa laittaa raporttia tänne, että auttoiko auton suoraan laitto.


      • Anonyymi

        Tuntuupa aika kummalliselta. Kompressorijääkaappi purjeveneesä toimii erinomaisesti, vaikka välillä ollaan kolmekymmentäkin astetta kallellaan. Ravistusta veneen jääkaappi kyllä saa riittävästi ja enemmänkin. Kertaakaan ei jättänyt toimimatta, pikkuisen liian kylmänä tuo kyllä tahtoi käydä, kun lihat oli alaosassa jäässä. En ole yhdenkään veneiljän kuullut laittavan venettään vatupassin kanssa vaateriin edes satamassa, saati sitten liikkeellä ollessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuupa aika kummalliselta. Kompressorijääkaappi purjeveneesä toimii erinomaisesti, vaikka välillä ollaan kolmekymmentäkin astetta kallellaan. Ravistusta veneen jääkaappi kyllä saa riittävästi ja enemmänkin. Kertaakaan ei jättänyt toimimatta, pikkuisen liian kylmänä tuo kyllä tahtoi käydä, kun lihat oli alaosassa jäässä. En ole yhdenkään veneiljän kuullut laittavan venettään vatupassin kanssa vaateriin edes satamassa, saati sitten liikkeellä ollessa.

        Vaaterijutut on essonbaarin juttuja,kun ei tiedetä mitään niin aletaan hifistelemään,kuorma-autokin saa olla selällään ja kaappi toimii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaaterijutut on essonbaarin juttuja,kun ei tiedetä mitään niin aletaan hifistelemään,kuorma-autokin saa olla selällään ja kaappi toimii

        Tuo purjehtija käytti siis kompressorikaappia, eikä ne ole ongelmallisia, toimii lähes missä asennossa tahansa. Samoin joku kuorma-autoilija voi käyttää minikaappia joka jäähtyy Peltier-elementillä ja se saa olla todellakin aivan missä asennossa tahansa.

        Matkailuvaunuissa ja -autoissa käytetään yleisesti absorptiojääkaappia, ennen ei muita ollutkaan vaunukäyttöön, nyt on jo kompressorikaappeja. Nuo absorptiokaapit ovat kranttuja asennolle varsinkin kaasukäytössä kun lämmitysliekki ei kohdistu oikein. Lisäksi jäähdytyskierto toimii luonnokierrolla lämpötilaerojen voimalla, jolloin liian suuri kaltevuus voi pysäyttää jäähdytysaineen kierron.
        Lisäksi vaunu/autokäytössä lauhdeilman kierto ulkoilmaan voi olla heikkoa.


    • koivja41

      itselläni on 7kk vanha asuntoauto jääkaappi toimii kyllä kaasulla mutta kun laittaa 220w niin automaattisulake pompahtaa heti aivan kuin olis oikosulussa. Ihme vika asuntoauto ollut itselläni noin 2 viikkoa ja eilen ensimmäisen kerran kokeilin kaikkea toimiiko.

      • VOLTTIampeeri

        220wattiako?


    • hobby700

      Moikka.

      Mikä mahtaa olla vikana kun laittaa jääkaapin verkkovirtaan pamahtaa automaattisulake heti?olisko menny vastus?

    • ruuumatikki

      Laita rumatikki puhaltamaan , rumatikillä voi jäähdyttää kaljat hyvin !

      • hobby 700

        Pidätkö itseäsi vitsikkäänä kaverina RUUMATIKKI?


      • Anonyymi

        Jos olet mennyt trumatic lämmittimen korjauksesta noin heikkoon happeen suosittelen hoitopaikkaan hakeutumista,täällä emme voi enää auttaa sori...


    • rumatikillä meillä

      Rumatikki on vitsikäs värkki !

      • hobby 700

        Okei olis varmaan parempi pysyä poissa näiltä saiteilta jollei pysty vastaamaan kysymyksiin :D


      • Rumatik on hyvä
        hobby 700 kirjoitti:

        Okei olis varmaan parempi pysyä poissa näiltä saiteilta jollei pysty vastaamaan kysymyksiin :D

        Vitsikästä ei ole tietoa.Tosissaan tässä ollaan aina. Rumatikki on tosikaravaanareiden puhaltaja. Kätevä talvellakin ,voi puhaltaa lumet katolta . Kesällä puhaltaa itikat kopista. Hoppy 700 on halpismalli


    • hobby 700

      Ei voi muuta sanoa että PELLE olet mieheksi :D

      • Anonyymi

        Tuo rumatikki on häiriintynyt ja koittaa pärjätä ilman lääkkeitä muttei onnistu. Perimmäinen syy on mieltä jäytävä kateus.


    • Kylmää kuumalla

      Joo näin on, eli ainakin vanhempi Eletrolux on ärsyttävän tarkka vaakatasolle. Myös pois otto ja pyörittely auttaa, mutta vaakataso on toiminnan kannalta olennaista ainankin vaunun pituussuunnassa. Nyt -89 kaappi menee 25 ulkolämpötillassa -1:een ja pakastin -17 kuin asettaa vankkurin vaakatasoon. Toinen asia on että vaikka jääkaapin taakse on asennettu puhaltimet (2kpl) niin toimii paremmin ku ei niitä käytä. Kylmän tuottaminen kun vaatii lämpöä. Samoin pakastilokeron ovi kannattaa pitää kiinni.

      • HOPPY 700

        Onko Hoppy 700 pakettiauton hytillä ? Halpis se kuitenkin on


      • Late Lapista.

        Kaasulla toimiva jääkaappi toimii hieman eri systeemillä kuin pelkällä sähköllä toimivat, kaasulla toimivaa pitäisi silloin tällöin ravistella oikein kunnolla, jotta toisistaan eronneet jäähdytysliemet sekoittuisivat toisiinsa uudestaan! Minä ostin takavuosina käytetyn asuntovaunun jossa oli Elektroluxin koppuloima jääkaappi, se toimi heikohkosti aluksi, mutta kun kaahasin vaunu auton perässä kuoppaista tietä, alkoi kaappi toimimaan paremmin!
        Eräs vanhempi caravaanari kertoikin jotta kaappia pitäisi pyöritellä silloin tällöin rajustikin! Vaunu kyllä nykyisin kestää olla hieman kallellaankin ja silti kaappi toimii!


        Late Lapista. SSSS Ry!


      • Hyvä Late
        Late Lapista. kirjoitti:

        Kaasulla toimiva jääkaappi toimii hieman eri systeemillä kuin pelkällä sähköllä toimivat, kaasulla toimivaa pitäisi silloin tällöin ravistella oikein kunnolla, jotta toisistaan eronneet jäähdytysliemet sekoittuisivat toisiinsa uudestaan! Minä ostin takavuosina käytetyn asuntovaunun jossa oli Elektroluxin koppuloima jääkaappi, se toimi heikohkosti aluksi, mutta kun kaahasin vaunu auton perässä kuoppaista tietä, alkoi kaappi toimimaan paremmin!
        Eräs vanhempi caravaanari kertoikin jotta kaappia pitäisi pyöritellä silloin tällöin rajustikin! Vaunu kyllä nykyisin kestää olla hieman kallellaankin ja silti kaappi toimii!


        Late Lapista. SSSS Ry!

        Et sinä Late pysty ostamaankaan mitään uutena


      • hobby 700
        HOPPY 700 kirjoitti:

        Onko Hoppy 700 pakettiauton hytillä ? Halpis se kuitenkin on

        asuntovaunusta on kysymys hobby 700 vuosimallia 2004.


      • Kerttu Kainuusta
        Late Lapista. kirjoitti:

        Kaasulla toimiva jääkaappi toimii hieman eri systeemillä kuin pelkällä sähköllä toimivat, kaasulla toimivaa pitäisi silloin tällöin ravistella oikein kunnolla, jotta toisistaan eronneet jäähdytysliemet sekoittuisivat toisiinsa uudestaan! Minä ostin takavuosina käytetyn asuntovaunun jossa oli Elektroluxin koppuloima jääkaappi, se toimi heikohkosti aluksi, mutta kun kaahasin vaunu auton perässä kuoppaista tietä, alkoi kaappi toimimaan paremmin!
        Eräs vanhempi caravaanari kertoikin jotta kaappia pitäisi pyöritellä silloin tällöin rajustikin! Vaunu kyllä nykyisin kestää olla hieman kallellaankin ja silti kaappi toimii!


        Late Lapista. SSSS Ry!

        Toisistaan eronneet jäähdytysliemet...
        Ammoni toisella puolella ja akki toisella. Hyvä laura, jatka näitä.

        Kerttu Kainuusta SKP Rp


      • Late Lapista.
        Hyvä Late kirjoitti:

        Et sinä Late pysty ostamaankaan mitään uutena

        Pystyn taikka en! Mutta minä en kelpuuta perseeni alle uusia muoveista koppuloituja höpömökkejä enkä autoja, minulle kelpaa vain vanhempaa vuosikertaa olevat koslat, niiden kanssa ei tarvitse hyökätä jokaisen pienen vian vuoksi verstaalle, tietokone piuhojen päähän !
        Minulla pitää olla koneet joita pystyn ihan itse korjailemaan mahdollisen vian yllättäessä! Työkalutkin on omasta takaa sorvista alkaen !
        Siksi minulla on autona KÄTEISELLÄ MAKSETUT 300 Dt 124 Mersu ja höpömökkinä vm 92 Fiat Ducaton alustalle rakennettu matkaaja, johon ei ole muoveja seiniin liimailtu!
        Olen kuullut jotta noitakin höpömökkejä saa velaksikin osttettua, minä kuitenkin huppailen siihen katsoen jotta makselen huppailuni käteisellä, enkä ajele vekselivetoisilla kulkuneuvoilla ! AMEN!


        Late Lapista. SSSS Ry!


      • Late Lapista.
        Kerttu Kainuusta kirjoitti:

        Toisistaan eronneet jäähdytysliemet...
        Ammoni toisella puolella ja akki toisella. Hyvä laura, jatka näitä.

        Kerttu Kainuusta SKP Rp

        KUUSAMON KOMMUNISTI KERTULLE !

        Nykyaikaiset jääkaapit perustuvat höyrynpuristusprosessiin. Sähkökäyttöinen kompressori puristaa kylmäaineen tulistuneeksi kaasuksi paineputkeen, josta kylmäaine jatkaa kulkua lauhduttimeen. Lauhduttimessa kylmäaineen lämpötila laskee noin 10-15 celsiusastetta sekä muuttaa olomuotonsa kaasusta nesteeksi. Paineenalainen kylmäaine ohjataan paistuntaventtilin läpi höyrystimeen, jossa kylmäaine höyrystyy sekä jäähtyy noin -10 °C lämpötilaan. Staattinen kylmä höyrystin luovuttaa kylmän jääkaappiin ja jääkaapin lämpötila laskee.

        Sellaisissa käyttökohteissa, joissa sähkön käyttäminen ei ole mahdollista, jääkaappi voidaan toteuttaa absorptio-periaatteella.

        Jäähdytysaineet

        Aiemmin käytetyt freonit eli CFC-yhdistekaasut vahingoittivat otsonikerrosta voimakkaasti. Tämä huomattiin vasta vuosikymmenien jälkeen ja freonien käyttö lopetettiin kokonaan. Nykyään kylmäaineina käytetään luonnon hiilivetyjä esimerkiksi HFC-134a, jotka ovat vähemmän haitallisia luonnolle. Uusimmissa eurooppalaisissa laitteissa kylmäaineena käytetään isobutaania. Isobutaani on tulenarkaa, mutta kodin kylmäkoneissa tarvittava kylmäainetäytös on hyvin pieni, noin 15-70 grammaa. Isobutaanin GWP-arvo, eli vaikutus kasvihuoneilmiöön on vain kolme (3), kun esimerkiksi HFC-134a kylmäaineella arvo on 1300. Lisäksi jääkaappien energiatehokkuus on kasvanut selvästi jonka vuoksi uusien jääkaappien hiilijalanjälki on aiempaa pienempi.


        Late Lapista. SSSS Ry!


      • Ei Late
        Late Lapista. kirjoitti:

        KUUSAMON KOMMUNISTI KERTULLE !

        Nykyaikaiset jääkaapit perustuvat höyrynpuristusprosessiin. Sähkökäyttöinen kompressori puristaa kylmäaineen tulistuneeksi kaasuksi paineputkeen, josta kylmäaine jatkaa kulkua lauhduttimeen. Lauhduttimessa kylmäaineen lämpötila laskee noin 10-15 celsiusastetta sekä muuttaa olomuotonsa kaasusta nesteeksi. Paineenalainen kylmäaine ohjataan paistuntaventtilin läpi höyrystimeen, jossa kylmäaine höyrystyy sekä jäähtyy noin -10 °C lämpötilaan. Staattinen kylmä höyrystin luovuttaa kylmän jääkaappiin ja jääkaapin lämpötila laskee.

        Sellaisissa käyttökohteissa, joissa sähkön käyttäminen ei ole mahdollista, jääkaappi voidaan toteuttaa absorptio-periaatteella.

        Jäähdytysaineet

        Aiemmin käytetyt freonit eli CFC-yhdistekaasut vahingoittivat otsonikerrosta voimakkaasti. Tämä huomattiin vasta vuosikymmenien jälkeen ja freonien käyttö lopetettiin kokonaan. Nykyään kylmäaineina käytetään luonnon hiilivetyjä esimerkiksi HFC-134a, jotka ovat vähemmän haitallisia luonnolle. Uusimmissa eurooppalaisissa laitteissa kylmäaineena käytetään isobutaania. Isobutaani on tulenarkaa, mutta kodin kylmäkoneissa tarvittava kylmäainetäytös on hyvin pieni, noin 15-70 grammaa. Isobutaanin GWP-arvo, eli vaikutus kasvihuoneilmiöön on vain kolme (3), kun esimerkiksi HFC-134a kylmäaineella arvo on 1300. Lisäksi jääkaappien energiatehokkuus on kasvanut selvästi jonka vuoksi uusien jääkaappien hiilijalanjälki on aiempaa pienempi.


        Late Lapista. SSSS Ry!

        Tämä olikin tärkeä tietoa. Miten ollaan ilman tultu toimeen olleenkaan?


      • Anonyymi
        Kerttu Kainuusta kirjoitti:

        Toisistaan eronneet jäähdytysliemet...
        Ammoni toisella puolella ja akki toisella. Hyvä laura, jatka näitä.

        Kerttu Kainuusta SKP Rp

        Mitäpä jos tutustuisit laitteen toimintaan oikeasti ennen kuin teet itsestäsi idiootin yrittäessässi trollata..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä jos tutustuisit laitteen toimintaan oikeasti ennen kuin teet itsestäsi idiootin yrittäessässi trollata..

        Nyt haksahdin omaan, ei tullut katsottua päivämäärää, iltaan mennessä odotettavissa vähintään varpusparvia ;D


      • Anonyymi
        HOPPY 700 kirjoitti:

        Onko Hoppy 700 pakettiauton hytillä ? Halpis se kuitenkin on

        On siinä ainakin yhtä monta rengasta kun paripyörä Transitissa että pääsöö.


    • Kerttu Kainuusta

      Mutta joko ammoni ja akki ovat löytäneet toisensa paistuntaventtilissä.
      Kuusamo kuuluu Pohjois-Pohjanmaan maakuntaan.

      Kerttu Kainuusta SKP Rp

      • Late lapista.

        Minullakin on paisuntaventtiilissä vuotovikaa, mutta sen ajattelin hoidattaa terveyskeskuksessa.


      • Late Lapista.
        Late lapista. kirjoitti:

        Minullakin on paisuntaventtiilissä vuotovikaa, mutta sen ajattelin hoidattaa terveyskeskuksessa.

        Feikki perskärpäset fittaan, yleisön pyynnöstä !


        Late Lapista. SSSS Ry!


    • Jää-kaapissa
      • Anonyymi

        Minulla lakkasi koko jääkaappi kylmenemästä. Pannu on tosikuumana esim verkkovirralla yläpäästä. Mutta ku putkea mittailee ni lämpö ei kierrä ku ekaan mutkaan? Siitä eteenpäin on ihan 30-40 astetta?
        Mitä teen?


      • Anonyymi

        Voi olla jotain sakkautumaa, mikä tukkii putkiston. Kaappi irti, käännellään kyljelleen ja ylösalaisin ja samalla kolistellaan putkia, niin saattaa lähteä toimimaan.


    • Kylmenee5minuutissa

      Waecon kompressi kannettava auto, matka, mökki, autotallijääkaappi oli tänään autossa jossa ruokia ja eväitä. Hyvin toimii nyt kymmenettä vuotta.

      Kesällä mukava ottaa jäätelöt tai pitää juomia kylmässä ihan milloin vain.

      Kannattaa muuten hankkia. Et voi olla ilman

      • Anonyymi

        Juuri nyt waecon jääkaappi päällä, h-autossa. Kylmät juomat ja ruuat, kokopäivän, auto voi parkissa, työmaalla kokopäivän.

        Kompressorilla oleva on se oikea.

        T. Kylmenee5minuutissa


    • Anonyymi

      Mikä vikana kun Electrolux RM300 (n.30v vanha) ei jäähdytä yli 15 asteen ulkolämpötilassa, Alemmisa lämpötiloissa jäähdyttää kaasulla ja sähköllä jopa 2-3 asteeseen?

      • Anonyymi

        Vanhassa Upo mobilifessa ainakin auttoi, kun järjesti ilmankiertoa paremmaksi eli otin jääkaapin yläpuolella olevan leikkuulaudan kokonaan pois. Tuo 31 v. ikäinen jaksaa vielä 20 kelillä, mutta kyykkäähän sekin sitten kun on 30 helle eli pitää etsiä varjoiseen paikkaan majoitus.
        Tosin energian kulutuskin on vähäinen eli 4-5 vko/kaasupullo.
        Suutin ja sytytinkärki letkuja uusittu 30v. huollossa -18.


    • Anonyymi

      Mulla on aisalla vatupassi, kupla on aina aisan pään puoleisessa reunassa!!

    • Anonyymi

      Pikkuisen haiskahtaa oma kehu tuon Late Lapista jutuissa ja köyhällähän on pakko olla vanhat raadot alla kun ei ole rahaa uusiin. Äveriäämmät viettää uutta vaunua ja ajaa uudella autolla ja vikojen ilmettä vie korjaamolle ja antaa ammattilaisen hoitaa korjaukset, sorvia ei ole tarvinnut vielä kertaakaan auton tai vaunun korjaukseen sillä aina laitetaan uutta merkkiosaa tilalle jos joku menee rikki.

    • Anonyymi

      Mikä voi olla Dometicin jääkaapissa ja pakastimessa vikana, kun välillä ei lähde ollenkaan sähköllä pelaamaan ja alkaa lämpeemään ajon aikana kun on kaasulla? Kaasulla ei jaksa pitää niin kylmänä kuin sähköllä, se tiedetään. Näyttöpaneelista mistä valitaan millä toiminnolla haluaa kaappia käyttää, ei anna edes valita sähköä.

      • Anonyymi

        Reino Kuopiolainen elämänkumppanini oli juonut Lukkarinkadulla käydessään kaljan jääkaapista. T. PalstavahtiJoksu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reino Kuopiolainen elämänkumppanini oli juonut Lukkarinkadulla käydessään kaljan jääkaapista. T. PalstavahtiJoksu.

        Taas sinä sekoilet, Jokinen.
        Mistä sinun jääkaappiisi muka olisi kaljatölkki tullut, ja tuskinpa siellä sinun Lukkarinkadun luukussasi on edes jääkaappiakaan?


      • Anonyymi

        Mulla toistepäin, kaasulla toimii hyvin, mut sähköllä ei juuri lainkaan, missä vikaa?, on absorptiojääkaappi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla toistepäin, kaasulla toimii hyvin, mut sähköllä ei juuri lainkaan, missä vikaa?, on absorptiojääkaappi.

        Yleensä kummallekin käyttötavalle on erilliset termostaatit, joten olisikohan sähkön termostaatti lämpimämmällä tai vialla. Toinen melko yleinen vika on että koneiston lämmitysputken ympärillä oleva vuosivillaeriste on jostakin kohdin avoin (lämpö karkaa) ja/tai sähkövastus ei ole tiukasti kosketuksessa putkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä kummallekin käyttötavalle on erilliset termostaatit, joten olisikohan sähkön termostaatti lämpimämmällä tai vialla. Toinen melko yleinen vika on että koneiston lämmitysputken ympärillä oleva vuosivillaeriste on jostakin kohdin avoin (lämpö karkaa) ja/tai sähkövastus ei ole tiukasti kosketuksessa putkeen.

        Ai niin, vielä yksi vaihtoehto. Missä tilanteessa jääkaapista loppuu puhti sähköllä? Onko oltu pitkän jatkojohdon päässä ja mahdollisesti alueenkin sähköjännite olisi kovin huono? Käytän elektronista kulutusmittaria ja sillä näkee sähkön kulutuksen lisäksi muitakin mittaustietoja sähköliitännästä. Joillakin alueilla jännite voi olla tyypillisesti vain 200 volttia ja joskus jopa reilusti sen alle. Minulla on tuollainen suositusten mukainen liitoskaapeli (25 m 2,5 mm2 johdoilla), joten kaapeli ei aiheuta minulla jännitehäviötä. Kun jännite laskee liian alas, jääkaappi ei enää jäähdy sähköllä riittävästi. Siinä vaiheessa minäkin vaihdan kaapin kaasulle, sillä se ainakin jäähtyy ja nykyaikaiset digitelkkarit toimii hyvin vielä 180 voltin jännitteelläkin sekä sisävalot toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai niin, vielä yksi vaihtoehto. Missä tilanteessa jääkaapista loppuu puhti sähköllä? Onko oltu pitkän jatkojohdon päässä ja mahdollisesti alueenkin sähköjännite olisi kovin huono? Käytän elektronista kulutusmittaria ja sillä näkee sähkön kulutuksen lisäksi muitakin mittaustietoja sähköliitännästä. Joillakin alueilla jännite voi olla tyypillisesti vain 200 volttia ja joskus jopa reilusti sen alle. Minulla on tuollainen suositusten mukainen liitoskaapeli (25 m 2,5 mm2 johdoilla), joten kaapeli ei aiheuta minulla jännitehäviötä. Kun jännite laskee liian alas, jääkaappi ei enää jäähdy sähköllä riittävästi. Siinä vaiheessa minäkin vaihdan kaapin kaasulle, sillä se ainakin jäähtyy ja nykyaikaiset digitelkkarit toimii hyvin vielä 180 voltin jännitteelläkin sekä sisävalot toimii.

        Mitä noita vaunuja ja autoja ollut, niin sisävalot on jokaisessa toimineet 12 voltilla. On kyllä telkkaritkin olleet 12 volttisia, menisi muuten verkkosähköstä riippuvaiseksi koko harrastus..


    • Anonyymi

      Meillä 10v kaappi toimi 230v, mutta ei kaasulla. Pakoputken nuohous pulloharjalla, paineilmalla ja avot. Nyt toimii myös kaasulla.

      • Anonyymi

        Taisi olla roska suuttimessa, joka poistui paineilmalla puhaltelemalla.
        Joskus alkuaikoina nuohosin myös jääkaapin lämmitysputkea, mutta eihän siellä mitään ole kun kaasuliekki ei nokea. Mutta roskia tai ruostemuruja putkesta voi tippua suuttimen päälle eikä liekki pala enää kunnolla jos lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi olla roska suuttimessa, joka poistui paineilmalla puhaltelemalla.
        Joskus alkuaikoina nuohosin myös jääkaapin lämmitysputkea, mutta eihän siellä mitään ole kun kaasuliekki ei nokea. Mutta roskia tai ruostemuruja putkesta voi tippua suuttimen päälle eikä liekki pala enää kunnolla jos lainkaan.

        Olin jo aiemmin putsannut paineilmalla. Ei ollut vaikusta.

        Pulloharja tuli ruosteesta ruskeaksi ja paineilma pölläytti pienen ruostepilven.
        Lika ja ruoste kyllä vaikuttaa lämmönsiirtoon.
        Eli, 10v ja nyt jo ruostetta.

        En tiedä, onko ruoste estettävissä, niin että kaappi toimii?


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe