minkä kokoinen hevonen 'sopiva' minulle?

RonjaS

Olen 158cm ja painoa on ainakin yli 60kg, minkä kokoinen hevonen olisi minulle sellainen 'sopiva'? Isoista en kamalasti pidä, kerran menin 170cm hevosella ja se tuntui kyllä turhan korkealta.. ehkä 120cm-140cm?

31

10185

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agrologi

      Vanha nyrkkisääntö: hevosen optimikorkeus on ratsastajan pituus miinus 0 senttiä. Eli sen mukaan sinulle sopisi hyvin n. 150cm hevonen. Toki hevosen ruumiin rakeenteella on myös paljon merkitystä ja kapeakylkisen 150 korkuisen hevosen selässä voi tuntua, että jalat menee mahan alta solmuun, kun taas leveärunkoisen hevosen selässä olo on kuin tynnyrin päällä istuisi, ja jalat eivät yllä kun puoleen kylkeen.

      120cm säkäinen hevonen tuntuu jo sinulle aika pieneltä, ainakin säännölliseen ratsastukseen. 140cm on jo ihan hyvä valinta. Toki kannattaa ratsastaa eri kokoisilla ja erillaisilla hevosilla, jos siihen on mahdollisuus.

      • agrologi

        Siis korjaus edelliseen: Vanha nyrkkisääntö Hevosen optimikorkeus on ratsastajan pituus miinus 10 senttiä (ei 0 sentti)


      • Älä nurise
        agrologi kirjoitti:

        Siis korjaus edelliseen: Vanha nyrkkisääntö Hevosen optimikorkeus on ratsastajan pituus miinus 10 senttiä (ei 0 sentti)

        Se on -20 cm, etkö tiennyt.


    • ---

      Itse olen 164 cm pitkä ja painan 52 kg. Hevoseni on noin 140 cm kokonen. Ehkä sellanen 145-150 cm hevonen olisi ihan sopiva. Näin omasta näkökulmastani. :)

    • mää juu oon

      ratsuponi tyyppinen poni. painos puolesta russ menis mut pituus voi olla sulle hankalaa. poni jaksaa mut sulle se ei sit oo nii mukavaa ku pienet askeleet töpöttää alla. minimissään 140cm oman pituutesi puolesta. kuten jo sanoin ratsuponi, connemara newforest risteytys... tai pienikokoinen mutta hieman raskaampi otus.

    • Hevoskuiskaaja-98

      Hei! Sinulle sopivan kokoinen hevonen olisi 140-155cm korkea hevonen...joskus isojen hevosten askel vain on niin suuri ja askeleet jäykät sekä pompottavat että niiden selässä on vaikea pysyä. Esimerkiksi kalliovuortenhevonen, pieni puoliverinen,arabi tai vaikkapa suomenpienhevonen olisi sinulle hyvä. Mutta jos haluat hyppykyisen ja tulisemman hevosen kannattaa harkita esimerkiksi wels sektio B. Vaikka welsponi on pieni niin se jaksaa kantaa sinua. Sinun tarvitsee kokeilla erilaisia rotuja...silti en sinuna mitään alle 120-130 senttistä ponia hankkisi. Se jää nopeasti pieneksi varsinkin jos kasvat vielä. Mieti vielä kumminkin minkälaista hevosta oikeasti haet, oletko valmis hevosen hankintaa ja se että pystytkö oikeasti hallitsemaan hevosta. Muista myös että hevosesta on suuri vaiva ja työ, missä hevosen tallipaikka on ja se että jos hevonen sairastuu oletko valmis hoitamaan sitä kunnolla. Mieti monta kertaa kannattaako hevosta hankkia. Koska voit myös ensin ottaa ylläpitoon hevosen ja tutustua siihen. Myöhemmin voit myös kysyä hevosen omistajalta onko mahdollista että voisit ostaa hevosen omaksesi. En silti väitä ettet olisi valmis kantamaan vastuuta hevosesta. :) Toivottavasti onnistut löytämään itsellesi sopivan hevosen. :)

    • Marjattsta

      Sopiva hevonen on yleensä oma pituus - 10 - 15cm, eli sinulle olisi joku 143 - 148cm. Mutta riippuuhan se painosta (ton kokonen koni kyllä kantaa sinutkin :)) ja hevosen rakenteesta :)

    • mr-röllipölli

      120cm on kyllä turhan pieni.Minusta 140-150cm olisi sinulle sopiva pituutesi myötä.

    • Horse:)

      Mistä sais oman hepan ettei maksa paljoo ku me ei olla mitää rikkaita

      • Kasiro

        Ei tarvi olla rikas, mutta rahaa pitää olla. Hevosen pitäminen maksaa väkisinkin, ostaminen on vasta alkua. Tallimaksut, ruoat, kengitys, varusteet ( riimut, suitset,satula, loimi, harjat, ym. ) , kaikki maksaa.
        Joten, älä osta hevosta ellei ole rahaa sen ylläpitoon. Ja halpa hevonen ei ole välttämättä terve.


    • aasin nussija
    • ravuriina

      Olen vähän sinua lyhyempi mutta pikkuisen painavampi aikuisratsastaja, ja olen ratsastanut nojn 150-165-senttisillä hevosilla. Pari kertaa olen kokeillut noin 130-senttistä ponia, ja ne ovat mulle aivan liian pieniä! Tykkään isomman hevosen laajemmista liikkeistä, eikä pompottava ravikaan mua haittaa. Suosittelisin sullekin, kun olet aikuisen pituinen ja painoinen, iästäsi huolimatta (mikä se lieneekään) isoa ponia tai tavallisen kokoista hevosta. Pikkuponit voit unohtaa, älä edes harkitse alle 140-senttistä.

    • suokkileidi

      Olen itse samaa kokoa. Minulla on 170cm hevonen. Hevosella saisi olla vahva runko. Ja sillee että on varaa jos kasvat. Älä edes ajattele 120-140cm.

    • Aazuliini

      Moi,
      Olen 145 cm pitkä ja painan 33kg et minkä rotust
      tai kokos mun kandis miettii :)

    • Minna oulusta

      Tuolla ylempänä jo sanottiin: Oma pituus miinus 10 - 15 cm.
      Eli 130 - 135 cm olis sopiva ja niitähän löytyy. Mutta jos kasvat vielä niin ota hieman ylikorkea ( 145 - 150 cm ) ettei heti jää pieneksi. Äläkä tuijota rotua vaan hevosta!

    • yksi mielipide

      Jos painoa on yli 60 kg, niin suosittelisin noin 150 cm korkeaa hevosta. 120-140 cm korkeat ovat lähinnä alle 60 kiloisille. Pituutesi puolesta kävisit tosin pienemmällekin kuin 150 cm.

    • hevosleidi
    • kinqquu

      No itelleni hyvä hevonen on oma pituuteni, koska sellaisella on helppo ratsastaa, enkä tunne oloani liian isoksi. Tykkään siis eniten sellaisista 160cm hepoista :)

    • oon menny 125 cm!!

      oon 170 cmtyttö ja painan 46kg minkä kokoinen olisi sopiva? :)

    • tammatar

      Pelkkä pituus ei riitä, muistakaan ottaa huomioon myös paino. Ratsastajan paino saisi olla max 15% hevosen painosta eli 60 kg voi ratsastaa huoletta 400 kg painoisilla poneilla ja hevosilla, 46kg painoinen ratsastaja on ok yli 306 kg ponille / hevoselle

    • Tiedänvanhakeskustelu

      Hevosen rakenne vaikuttaa aika paljonkin asiaan. Minä (n.60kg ja 160cm) kun ratsastin n. 175cm hevosella joka oli erittäin siro ja kapea, tuntui että hevonen oikeastaan oli liian pieni vaikka säkää kyllä löytyi... ja kun taas ratsastin 155cm hevosella joka oli erittäin jykevä ja leveä työhevonen (lähemmäs 800kg painoa) tuntui että hevonen on oikeasti iso vaikka olikin oikeasti vain 155cm korkea..

      • Moi! Mä oon 155cm ja painan 47kg. Minkä kokoinen poni mulle?


      • Hehehehh kirjoitti:

        Moi! Mä oon 155cm ja painan 47kg. Minkä kokoinen poni mulle?

        Tunneilla menen yleensä 138cm ponilla ja olen open mielestä juuri täydellisen kokoinen


    • Anonyymi

      140cm ois aika hyvä

    • Anonyymi

      Olen joku 154,2 cm ja paino oli jotain 39,6
      En pidä hirveän suurista hevosista. Ajattelin että olisin valmis vuokraamaan 3vuoden päästä hevosta, tiedän etten voi arvioida tarkkaa lukua kuinka pitkäksi kasvan mutta, olen miettinynt haluaisinko hankkia suomenpienhevosen vai ihan suokin. Olen siis tällä hetkellä 12v
      Ajattelin vain kysyä koska en malta odottaa kolmea vuotta😂, mutta siitä olen varma että haluan suokin, piensuokin tai knapstupperin (knapukkaa en kyllä hirveästi ole ajatellut mutta olen rakastunut hoitohevoseeni joka on knapstupperi)💕 tiedän että tekstistä voi löytyä virheitä, sillä jos kirjoitan pitkää tekstiä... kirjaimet menevät sekaisin tai unohdan jotain🙈

      • Anonyymi

        Siis ideana oli kysyä että olisiko suokki parempi kuin piensuokki😂🙈 kun kasvan varmasti alle 160 cm.
        Että voisinkohan vuokrata pien suokkia (130-148 cm) vai suokkia (150-160 cm)


    • Anonyymi

      Onko n. 150cm poni minulle 175cm liian pieni? Minulla on pitkät jalat ja yleensä olen mennyt 160-170cm hevosilla.

    • Anonyymi

      Moi! Tää keskustelu on jo vanha mutta toivon että joku vastaisisi. Oon 151cm ja painan n.36kg, nii mikä heppa ja minkä kokonen sopis mulle. Voinko ratsastaa vielä shettiksellä, vai isommalla? Olen ratsastanut n.160cm säkäkorkeudeltaan olevaa hevosta, isompaa en ja pienin on juuri shetlanninponi. Toivon että joku vastaisisi😊

    • Anonyymi

      Moi, millainen hevonen minulle sopisi, olen 151cm ja painan 37kg, ja tänään ratsastin newforestilla jonka säkä on n. 145cm en ole täysin varma

    • Anonyymi

      Minusta sinulle voisi sopia 150cm-163cm hevonen.

    • Anonyymi

      Ole 10 ja 140 senttiä korkea minkä kokoinen hevonen sopisi minulle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5339
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3447
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      193
      1484
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1003
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe