Takin kääntäjäksi alan

Billy_Ray_Curys

Koska nyt pitkästä aikaa kissan kanssa kaveeretessani muistin millaisia elukat parhaimmillaan ovat: vaistojensa varassa riehuvia ruokkivaa kättä mielesteliviä tappokoneiksi kehittyneitä otuksia. Kauan koirien kanssa tekemisissä olleena aloin näkemään eläimissä inhimillisyyttä. Koiralla on älyä, se osoittaa tunteitaan ja kommunikoi ihmisen kanssa. Kissa taas on pelkkä petoeläin, kehittynyt ainoastaan tappamaan pienempiä eläimiä ruuaksi ja nussimaan toisia kissoja. Ei minulla ole tuollaisten elukoiden esim. turkistarhausta vastaan mitään. Tuskin jotkut näädät se inhimillkisempiä ovat kuin kissatkaan. Ketuista en osaa sanoa, nämä kun ovat koiran läheisiä sukulaisia ja voisivat tällöin olla melko henkeviäkin eläimiä. Nykyisellä tietomäärällä en voi kantaa kettutarhaukseen ottaa kun en tiedä näiden tunnemaailmasta tai älystä mitään, lähteitäkään ei juuri ole. Koiranturkisten kieltämisen EU-alueella ymmärrän, henkevien otusten ei tulisi turhan vuoksi kärsiä. Kissaturkisten kielto on taas silkkaa typeryyttä, viimeistään jos muuta turkistarhausta ei kielletä.

Ruokaeläinten huonoa kohtelua en suvaitse: siat ja lehmät ovat varsin älykkäitä eläimiä, eritoten sikojen olot täyteen ahdetuissa karsinoissa ovat eläimen henkevyyteen nähden ylihuonot.

Pysyttelen itse kunniallisuutta korostavassa mielipiteessäni, mitään ei tapeta kuin itsepuolustukseksi tai nälkään. Jos joku haluaa epäkunniallinen olla ja tappaa elukoita statussymboloiksi niin vittu mua kiinnosta. Halveksin toki tällaisia ihmisiä mutta minkäs teen. Käännän siis takkini turkistarhauksen vastustajasta neutraaliksi, vittu mua kiinnosta jotkut näädät. Toiset eläimet ovat henkevämpiä kuin toiset, enkä ole vähemmän henkevien raaka-aineena käyttöä puolesta enkä vastaan. Jos joku pystyy elämään sen kanssa että turhanpäiten tappaa jotain viattomia näätiä niin omapa on asiansa. Turkiseläimille ei kuitenkaan turhaa tuskaa tuoteta, mitä nyt virikkeitä voisi olla enemmän.

Koin siis ilmoituksen takinkääntämisestäni tarpeelliseksi. Tiivistettynä muutos suhtautumiseni muutoksesta turkistarhauksen vastustajasta neutraaliksi siis huomio että annoin liian ajan käytön henkevän koirani kanssa vähän sekoittaa mieltäni asian suhteen, olin yleistänyt koiran henkevyyden kaikkiin eläimiin mikä on selkeä virhepäätelmä. Jotkut eläimet ovat suhteellisen persoonattomia ja luonteettomia, vaistonsa ajamia joita voi kasvisten tapaan pitää luonnon tarjoamina raaka-aineina. Maailma ei menetä mitään jos joku vitun näätä kuolee, tuskin vaistojensa ohjaama näätä itsekään mitään tilanteesta tajuaa. Tästä lähin puolustan eläimen oikeuksia vain jos tiedän eläimen niin henkeväksi että oikeutensa ansaitsee.

10

335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miu-mjau

>> Tästä lähin puolustan eläimen oikeuksia vain jos tiedän eläimen niin henkeväksi että oikeutensa ansaitsee.

• tainnut taas

kaupunkilaistua liikaa ja vieraantua luonnosta?
        oletko kenties katsonut liikaa piirrettyjä missä eläimet puhuvat ja käyttäytyvät ihmisten tavoin?

ja nyt vertaat ihmisiä ja eläimiä keskenään?

• Billy_Ray_Curys

"Entäs ihmisen oikeudet? Puolustatko vain sellaisten ihmisten oikeuksia,jotka ovat mielestäsi tarpeeksi henkeviä/älykkäitä?
        Esimerkiksi vaikeasti kehitysvammaiset,jotka eivät varmaan ymmärrä kovin paljon ympäröivästä maailmasta,saisiko sellaiset mielestäsi tappaa?"

Kirjoitin itsekin aikoinaan seuraavan viestin: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8498063/thread Ja seison silloisen mielipiteeni takana, kehitysvammaiset ja dementikot ovat verrattavissa eläimiin. Tässä vaan on otettava huomioon muutama seikka: ihmisen biologinen tarve suosia omaa lajiaan sekä henkilökohtaiset asiat kuten äidin vaisto tai muistot. Jokainen vammainen on jonkun lapsi ja dementikko jonkun sukua. Uskallan väittää että jos dementikot ja vammaiset olisivat omia lajejaan ilman siteitä normaaleihin ihmisiin, ei näihin olisi juurikaan tunnesiteitä.

"Siat ovat muuten älykkäämpiä eläimiä kuin koirat"

Sanoinkin että en hyväksy sikojen oloja nähden näiden älyyn.

"Olen sen huomannut,että kissoja inhoavat ihmiset usein ovat ns."johtajatyyppejä",jotka haluavat mieluummin määrätä muita kuin alistua toisten määräysvallan alle."

En määräile koiraa kuin yhteiselämään liittyvissä asioissa: koira ei saa haukkua kerrostalossa eikä juosta autotielle kävelyillä. Muuten se saa touhuta mitä haluaa kunhan ei riko mitään. Minulle tärkeintä koiran kanssa ei ole todellakaan oma johtajuus vaan molemminpuolibnen luottamuksellinen side. Koiran henkiset ominaisuudet riittävät tällaiseen. Kissa vain kynsii kaikkea liikkuvaa ja riehuu pitkin kämppää.

"Kissaa hän piti myös koiraa älykkäämpänä,kissoilla ei vaan ole tarvetta miellyttää ihmistä niinkuin koirilla on,ja siksi kissojen kouluttaminen on erilaista kuin koirien kouluttaminen."

On faktaa että koira on älykkäämpi, koiran aivojen suhde muuhun ruumiseen on suurempi kuin kissalla. Ja eikö kissalla ole muka tarvetta miellyttää ihmistä? Kokoajanhan toi kaverin kissa vieressä purraa ja puskee päällänsä yrittäen mielistellä. Uskallan väittää että kissan henkiset kyvyt rajoittuvat kaiken liikkuvan saalistamiseen, ja se ei henkisen vammaisuutensa vuoksi kykene ihmisen kanssa muodostamaan syvää lajien välistä suhdetta.

"Kissoista kuitenkin enemmän kuin koirista,juuri kissojen itsepäisen ja itsenäisen luonteen takia, sen mikä toisia taas ärsyttää kissoissa"

Onko kyseessä luonne? Mielestäni kyseessä on silkka vietti. Koira on laumaeläin ja kissa ei.

• Billy_Ray_Curys
        tainnut taas kirjoitti:

kaupunkilaistua liikaa ja vieraantua luonnosta?
        oletko kenties katsonut liikaa piirrettyjä missä eläimet puhuvat ja käyttäytyvät ihmisten tavoin?

ja nyt vertaat ihmisiä ja eläimiä keskenään?

"ja nyt vertaat ihmisiä ja eläimiä keskenään? "

Argumentteja ei pidä kiertää tuolla taikalauseella, vaan niihin tulee puuttua ja käsitellä niitä järjellä. Miksi ihmistä ei saisi verrata eläimiin? Itseasiassa ihmistä tulee verrata eläimeen jotta voisimme sanoa mitään ihmisen ja eläimen arvon suhteesta.

• Miu-mjau
        Billy_Ray_Curys kirjoitti:

"Entäs ihmisen oikeudet? Puolustatko vain sellaisten ihmisten oikeuksia,jotka ovat mielestäsi tarpeeksi henkeviä/älykkäitä?
        Esimerkiksi vaikeasti kehitysvammaiset,jotka eivät varmaan ymmärrä kovin paljon ympäröivästä maailmasta,saisiko sellaiset mielestäsi tappaa?"

Kirjoitin itsekin aikoinaan seuraavan viestin: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8498063/thread Ja seison silloisen mielipiteeni takana, kehitysvammaiset ja dementikot ovat verrattavissa eläimiin. Tässä vaan on otettava huomioon muutama seikka: ihmisen biologinen tarve suosia omaa lajiaan sekä henkilökohtaiset asiat kuten äidin vaisto tai muistot. Jokainen vammainen on jonkun lapsi ja dementikko jonkun sukua. Uskallan väittää että jos dementikot ja vammaiset olisivat omia lajejaan ilman siteitä normaaleihin ihmisiin, ei näihin olisi juurikaan tunnesiteitä.

"Siat ovat muuten älykkäämpiä eläimiä kuin koirat"

Sanoinkin että en hyväksy sikojen oloja nähden näiden älyyn.

"Olen sen huomannut,että kissoja inhoavat ihmiset usein ovat ns."johtajatyyppejä",jotka haluavat mieluummin määrätä muita kuin alistua toisten määräysvallan alle."

En määräile koiraa kuin yhteiselämään liittyvissä asioissa: koira ei saa haukkua kerrostalossa eikä juosta autotielle kävelyillä. Muuten se saa touhuta mitä haluaa kunhan ei riko mitään. Minulle tärkeintä koiran kanssa ei ole todellakaan oma johtajuus vaan molemminpuolibnen luottamuksellinen side. Koiran henkiset ominaisuudet riittävät tällaiseen. Kissa vain kynsii kaikkea liikkuvaa ja riehuu pitkin kämppää.

"Kissaa hän piti myös koiraa älykkäämpänä,kissoilla ei vaan ole tarvetta miellyttää ihmistä niinkuin koirilla on,ja siksi kissojen kouluttaminen on erilaista kuin koirien kouluttaminen."

On faktaa että koira on älykkäämpi, koiran aivojen suhde muuhun ruumiseen on suurempi kuin kissalla. Ja eikö kissalla ole muka tarvetta miellyttää ihmistä? Kokoajanhan toi kaverin kissa vieressä purraa ja puskee päällänsä yrittäen mielistellä. Uskallan väittää että kissan henkiset kyvyt rajoittuvat kaiken liikkuvan saalistamiseen, ja se ei henkisen vammaisuutensa vuoksi kykene ihmisen kanssa muodostamaan syvää lajien välistä suhdetta.

"Kissoista kuitenkin enemmän kuin koirista,juuri kissojen itsepäisen ja itsenäisen luonteen takia, sen mikä toisia taas ärsyttää kissoissa"

Onko kyseessä luonne? Mielestäni kyseessä on silkka vietti. Koira on laumaeläin ja kissa ei.

>>Kissa vain kynsii kaikkea liikkuvaa ja riehuu pitkin kämppää.> Ja eikö kissalla ole muka tarvetta miellyttää ihmistä? Kokoajanhan toi kaverin kissa vieressä purraa ja puskee päällänsä yrittäen mielistellä.> Uskallan väittää että kissan henkiset kyvyt rajoittuvat kaiken liikkuvan saalistamiseen, ja se ei henkisen vammaisuutensa vuoksi kykene ihmisen kanssa muodostamaan syvää lajien välistä suhdetta.

• bensaa
        Miu-mjau kirjoitti:

>>Kissa vain kynsii kaikkea liikkuvaa ja riehuu pitkin kämppää.> Ja eikö kissalla ole muka tarvetta miellyttää ihmistä? Kokoajanhan toi kaverin kissa vieressä purraa ja puskee päällänsä yrittäen mielistellä.> Uskallan väittää että kissan henkiset kyvyt rajoittuvat kaiken liikkuvan saalistamiseen, ja se ei henkisen vammaisuutensa vuoksi kykene ihmisen kanssa muodostamaan syvää lajien välistä suhdetta.

billy rayta vois verrata koiran paskaan

• Billy_Ray_Curys
        Miu-mjau kirjoitti:

on sitä samaa riehumista, eli saalistetaan kaikkea mikä liikkuu.

Kyllähän minä tuosta aloin pitämään kun aikansa kehräsi sylissä ja tuli peiton alle nukkumaan. Mutta pysyn silti kannassani, että vaikka itse en kunniasyistä eläintä suostuisi häkissä kasvattamaan snobeille statussymboliksi, niin jos joku ylpeydestään/kunniastaan karsii niin en minä valittamaan ala. Joskin virikkeitä saisi olla enemmän, kaiken jahtaaminen on pikkupedoille niin syvästi juurtunut vaistoihin että pitäisi antaa toteuttaa vaistojaan.

• tuo sitten
        Billy_Ray_Curys kirjoitti:

on sitä samaa riehumista, eli saalistetaan kaikkea mikä liikkuu.

Kyllähän minä tuosta aloin pitämään kun aikansa kehräsi sylissä ja tuli peiton alle nukkumaan. Mutta pysyn silti kannassani, että vaikka itse en kunniasyistä eläintä suostuisi häkissä kasvattamaan snobeille statussymboliksi, niin jos joku ylpeydestään/kunniastaan karsii niin en minä valittamaan ala. Joskin virikkeitä saisi olla enemmän, kaiken jahtaaminen on pikkupedoille niin syvästi juurtunut vaistoihin että pitäisi antaa toteuttaa vaistojaan.

ole rääkkäystä jos pienpedolle annat saalistettavaksi sellaisen eläimen mikä ei pääse pakoon eikä pysty puolustautumaan ja itse katsot vierestä?
        sitähän voisi verrata koiratappeluun.
        paitsi että esim kissa leikkii saaliillaan vaikka kuin kauan ennenkun tappaa sen että näin meillä.

• riitta 13v
        tuo sitten kirjoitti:

ole rääkkäystä jos pienpedolle annat saalistettavaksi sellaisen eläimen mikä ei pääse pakoon eikä pysty puolustautumaan ja itse katsot vierestä?
        sitähän voisi verrata koiratappeluun.
        paitsi että esim kissa leikkii saaliillaan vaikka kuin kauan ennenkun tappaa sen että näin meillä.

Kissat eivät kuulu lemmikeiksi. Ne kuuluvat luontoon. Sama pätee joka ikistä lemmikkiä. Lemmikkien pitäminen on eläinten vapauden riistoa!!

• taidat
        riitta 13v kirjoitti:

Kissat eivät kuulu lemmikeiksi. Ne kuuluvat luontoon. Sama pätee joka ikistä lemmikkiä. Lemmikkien pitäminen on eläinten vapauden riistoa!!

olla pelkkä provo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe