Buddhalaisuus & Musiikki

Minervä

Millainen suhde buddhismilla on musiikkiin? Kiinnostaisi tietää, vai onko tämä enää ollenkaan uskonnollinen menettely. Musiikkiin kuitenkin liittyy melko paljon mielenelementtejä, mutta ovat ne aika maallisia suurimmaksi osin. Musiikki luo monenlaisia tunteita ja tunnemielikuvia. Haluaisin olla buddhalainen, mutta en voi ehkä jättää musiikkia. Onko se minulle ongelma? Järkytyin kerran raskaati, jopa mielensairauteen viittaavaan tilaan saakka, kun näin mummoni laittaneen radion hyllylle.

24

1752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • theravada mahayana

      Jopas oli järkytys. Karkki pois lapselta.

      Riippuu suuntauksesta. Theravada-munkeilta se on kiellettyä. Mahayanassa tehdään buddhalaista musiikkia. Kai olet kuullut tiibetiläisten puhaltavan isoihin torvisoittimiinsa ja rummuttavan. Om mani padme hum, sitä mantraa lauletaan tiibetissä joskus ilman soittimia ja joskus soittimien kanssa.

    • mammoja

      No hätä korvatulpat on keksitty! Buddhahan jorasi usein hilpeästi silloisen populäärimusiikin tahtiin,milloin puun alta ennätti! Ei varmaankaan olisi kuitenkaan ymmärtänyt nykyisten tunnettujen nuotiosuntioitten(kuten esim.Zero Defex) päälle.

    • zeniä opiskellut

      Käsittääkseni mieltä rauhoittava musiikki on "hyväksytty", mutta mieltä kiihottava ei. Siis musiikki, joka pyrkii korostanmaan jotain tunnetilaa (esim. vihaa tai itsekästä rakastamista) on omiaan estämään mielen tasapainoa (nostamaan tunteita pintaan) ja siksi pahasta.

    • voi olla suhde

      buddhismiin. Buddhismilla musiikkiin?
      Esim. John MC Laughlin; Industrial zen
      Carlos Santana & Bill Laswell ; Devine Light

    • J.R.

      Ei ole mitään kieltoja musiikin suhteen. Jos joku niin väittää, se on hänen itse keksimänsä kielto.
      Musiikin tyylikään ei rajoita mitenkään, kuuntele sitä mistä pidät.
      En tiedä miksi jotkut haluavat rajoittaa musiikin kuuntelua, musiikin kuuntelu voi olla hyvinkin meditatiivista, riippumatta musiikin tyylistä. Se kun on makuasia.

      • Minervä

        saattavat piillä juuri musiikissa. Voit harjoittaa musiikkia, kunhan se ei ole maallista mammonaa. Vain harrastuksena, olisi ehkä oikeaoppinen vastaus. Itse vastaisin tämän päivän Buddhalaisen kirjoituksen osalta näin, että koska musiikki on ongelma, mun tulisi pyrkiä minäsuhteeseen musiikin kanssa. Oikein vai väärin? Mikä nämä asiat erottaa toisistaan? Yhteisöllisyys, luostari, nykyajan tekniikka ja luonnonihmeet. Ihan siis maailmanlaajuisessa merkityksessä. Musiikki oli aistitoiminnoilleni jotenkin vetreyttävä ajatus, se teki hyvää liikunnallisesti.


      • Sikermän Idiopää
        Minervä kirjoitti:

        saattavat piillä juuri musiikissa. Voit harjoittaa musiikkia, kunhan se ei ole maallista mammonaa. Vain harrastuksena, olisi ehkä oikeaoppinen vastaus. Itse vastaisin tämän päivän Buddhalaisen kirjoituksen osalta näin, että koska musiikki on ongelma, mun tulisi pyrkiä minäsuhteeseen musiikin kanssa. Oikein vai väärin? Mikä nämä asiat erottaa toisistaan? Yhteisöllisyys, luostari, nykyajan tekniikka ja luonnonihmeet. Ihan siis maailmanlaajuisessa merkityksessä. Musiikki oli aistitoiminnoilleni jotenkin vetreyttävä ajatus, se teki hyvää liikunnallisesti.

        sanon minä! Sitä katsotaan joka paikassa kieroon...


      • zenopis

        Siksi, että musiikki nostaa keinotekoisesti esiin tunteita, joista juuri pyritään eroon. Ei ole siis mielekästä lisätä omaa tunnekuormaansa musiikilla ja samalla koittaa rauhoittaa mieltä meditaatiolla. Esim. rankka hevi korostaa vihaa ja on buddalaiselle aivan turhaa, jopa haitallista. Mieltä rauhoittava, meditatiivinen musiikki ei ole haitallista, ja voi olla ihan hyvä apu, joskaan ei itsessään edistä mitään.

        Et ole oivaltanut oikein buddalaisutta, jos pidät sitä makuasiana. Makuasiat kun ovat varsin itsekkäitä mieltymyksiä, jossa jokin jaetaan hyvään ja huonoon. Olennaista on se, mikä on sinulle hyväksi, ei se mistä pidät.


      • J.R.
        zenopis kirjoitti:

        Siksi, että musiikki nostaa keinotekoisesti esiin tunteita, joista juuri pyritään eroon. Ei ole siis mielekästä lisätä omaa tunnekuormaansa musiikilla ja samalla koittaa rauhoittaa mieltä meditaatiolla. Esim. rankka hevi korostaa vihaa ja on buddalaiselle aivan turhaa, jopa haitallista. Mieltä rauhoittava, meditatiivinen musiikki ei ole haitallista, ja voi olla ihan hyvä apu, joskaan ei itsessään edistä mitään.

        Et ole oivaltanut oikein buddalaisutta, jos pidät sitä makuasiana. Makuasiat kun ovat varsin itsekkäitä mieltymyksiä, jossa jokin jaetaan hyvään ja huonoon. Olennaista on se, mikä on sinulle hyväksi, ei se mistä pidät.

        Buddhalaisuus ei ole minulle elämää rajoittava tekijä. Kuuntelen mieleistäni musiikkia, mutta en ota sitä niin vakavasti, että menettäisin mielenrauhan sen takia. Jos joku jonkunlaisesta musiikista menettää, niin silloin sitä musiikkia ei kannata kuunnella. Soitan kitaraa, ja se on minulle meditatiivista. Mieli on silloin vapaa muusta. Jopa itse soittamisesta, en useinkaan suunnittele mitä soitan, vaan mitä mieleen tulee. Tietysti pitää osatakin jotain, että pystyy soittamaan musiikilta kuulostavaa ilman etukäteen suunniteltuja sävel/sointukulkuja. Kävelymeditaatio on myös suosikkejani, ennemmin kuin paikoillaan oleminen. Thich Nhat Hanh opastaa kirjassaan Puhtaan maan polulla kävelymeditaation hyvin.
        Meditoidessa ei ole tarkoitus pysäyttää ajattelua väkisin, vaan antaa ajatusten tulla ja mennä, ja tunnistaa että ne ovat vain ajatuksia. Olla ikäänkuin oman mielen tarkkailija. Jos lähtee seuraamaan jotain ajatusta tai ajatuskulkua, silloin pitää vain palauttaa mieli hengitykseen (tai meditaation kohteeseen). Kun huomaa että on seurannut jotain ajatusta, ei pidä hermostua tyyliin: ei tästä mitään tule, tms. Ajatukset kyllä hiljenevät aikanaan. Aloittaminen on vaikein osa. Aloittaa voi vaikka aluksi edes minuutti.
        Jos ajatukset pyrkii pysäyttämään väkisin, jos siinä joku onnistuu, tällöin löytynyt "mielenrauha" ei ole aitoa. Silloin vain ego on päällimmäisenä pitämässä ajatukset poissa.
        Yongey Mingyur Rinpoche kertoo jutun, jossa eräs perhe on taidemuseossa. Isä katsoo taulua ajatellen että miten kallis se on ja kuinka siihen aikaan osattiin tehdä maalisekoituksia ja onpa se hyvin säilynyt yms. Äiti ajattelee että olisipa se hieno kotiseinällä, tuttavatkin olisivat kateellisia. Lapsi katsoo taulua ja näkee millainen se on. Jos osaa elää edes osan aikaa hetkessä eikä menneessä tai tulevaisuudessa, on elämä paljon helpompaa. Se hetkessä eläminen on itseasiassa meditoimista sekä tila mihin meditoimalla pyritään. Muistakaa vielä tämä, Buddhan lausuma: Ei kannata murehtia asioita joita voi muuttaa, eikä kannata murehtia asioita joita ei voi muuttaa.
        Meni vähän ohi aiheen, vai menikö?


      • J.R.
        J.R. kirjoitti:

        Buddhalaisuus ei ole minulle elämää rajoittava tekijä. Kuuntelen mieleistäni musiikkia, mutta en ota sitä niin vakavasti, että menettäisin mielenrauhan sen takia. Jos joku jonkunlaisesta musiikista menettää, niin silloin sitä musiikkia ei kannata kuunnella. Soitan kitaraa, ja se on minulle meditatiivista. Mieli on silloin vapaa muusta. Jopa itse soittamisesta, en useinkaan suunnittele mitä soitan, vaan mitä mieleen tulee. Tietysti pitää osatakin jotain, että pystyy soittamaan musiikilta kuulostavaa ilman etukäteen suunniteltuja sävel/sointukulkuja. Kävelymeditaatio on myös suosikkejani, ennemmin kuin paikoillaan oleminen. Thich Nhat Hanh opastaa kirjassaan Puhtaan maan polulla kävelymeditaation hyvin.
        Meditoidessa ei ole tarkoitus pysäyttää ajattelua väkisin, vaan antaa ajatusten tulla ja mennä, ja tunnistaa että ne ovat vain ajatuksia. Olla ikäänkuin oman mielen tarkkailija. Jos lähtee seuraamaan jotain ajatusta tai ajatuskulkua, silloin pitää vain palauttaa mieli hengitykseen (tai meditaation kohteeseen). Kun huomaa että on seurannut jotain ajatusta, ei pidä hermostua tyyliin: ei tästä mitään tule, tms. Ajatukset kyllä hiljenevät aikanaan. Aloittaminen on vaikein osa. Aloittaa voi vaikka aluksi edes minuutti.
        Jos ajatukset pyrkii pysäyttämään väkisin, jos siinä joku onnistuu, tällöin löytynyt "mielenrauha" ei ole aitoa. Silloin vain ego on päällimmäisenä pitämässä ajatukset poissa.
        Yongey Mingyur Rinpoche kertoo jutun, jossa eräs perhe on taidemuseossa. Isä katsoo taulua ajatellen että miten kallis se on ja kuinka siihen aikaan osattiin tehdä maalisekoituksia ja onpa se hyvin säilynyt yms. Äiti ajattelee että olisipa se hieno kotiseinällä, tuttavatkin olisivat kateellisia. Lapsi katsoo taulua ja näkee millainen se on. Jos osaa elää edes osan aikaa hetkessä eikä menneessä tai tulevaisuudessa, on elämä paljon helpompaa. Se hetkessä eläminen on itseasiassa meditoimista sekä tila mihin meditoimalla pyritään. Muistakaa vielä tämä, Buddhan lausuma: Ei kannata murehtia asioita joita voi muuttaa, eikä kannata murehtia asioita joita ei voi muuttaa.
        Meni vähän ohi aiheen, vai menikö?

        Tunnistaa että ne ovat vain ajatuksia- kohtaan lisään, että ne ajatukset ovat varsin hallitsevia jos ne liittyvät todelliseen uhkaan tms.
        Jos asia on mielessä päällimmäisenä, siihen on vaikea keksiä mitään ja epätoivo voi vallata mielen. Mielikuvituskin voi alkaa laukkaamaan ja keksiä asian vielä pahemmaksi. Mutta kun saat otettua asiaan etäisyyttä niin ettei se pyöri mielessä koko ajan, ratkaisu ongelmaan on silloin helpompi keksiä. Meditoiminen on tässä suhteessa sama, kuin vanha viisaus nukkua yön yli ennen jotakin päätöstä.
        Minulla on käynyt usein siten että vastaus vain yhtäkkiä tulee mieleen myöhemmin.


      • Zigzig
        Minervä kirjoitti:

        saattavat piillä juuri musiikissa. Voit harjoittaa musiikkia, kunhan se ei ole maallista mammonaa. Vain harrastuksena, olisi ehkä oikeaoppinen vastaus. Itse vastaisin tämän päivän Buddhalaisen kirjoituksen osalta näin, että koska musiikki on ongelma, mun tulisi pyrkiä minäsuhteeseen musiikin kanssa. Oikein vai väärin? Mikä nämä asiat erottaa toisistaan? Yhteisöllisyys, luostari, nykyajan tekniikka ja luonnonihmeet. Ihan siis maailmanlaajuisessa merkityksessä. Musiikki oli aistitoiminnoilleni jotenkin vetreyttävä ajatus, se teki hyvää liikunnallisesti.

        On vain yksi ääni! On oltava yhtä ilmiöiden kanssa, välissä ei saa olla mitään eroa - vaikka kyseessä olisi sadepisaroiden ääni. Niin kahdesta tulee yksi ja oivallus on täydellinen.

        Muusikolla voi olla suhde minkä kanssa hyvänsä, Buddhall on suhde kaiken kanssa.


      • Miss Logiikka
        zenopis kirjoitti:

        Siksi, että musiikki nostaa keinotekoisesti esiin tunteita, joista juuri pyritään eroon. Ei ole siis mielekästä lisätä omaa tunnekuormaansa musiikilla ja samalla koittaa rauhoittaa mieltä meditaatiolla. Esim. rankka hevi korostaa vihaa ja on buddalaiselle aivan turhaa, jopa haitallista. Mieltä rauhoittava, meditatiivinen musiikki ei ole haitallista, ja voi olla ihan hyvä apu, joskaan ei itsessään edistä mitään.

        Et ole oivaltanut oikein buddalaisutta, jos pidät sitä makuasiana. Makuasiat kun ovat varsin itsekkäitä mieltymyksiä, jossa jokin jaetaan hyvään ja huonoon. Olennaista on se, mikä on sinulle hyväksi, ei se mistä pidät.

        Vaikka et tätä minulle osoittanutkaan, niin silmään pisti pari ristiriitaista juttua.
        "Makuasiat ovat varsin itsekkäitä mieltymyksiä, joissa jokin jaetaan hyvään ja huonoon. Olennaista on se, mikä on sinulle hyväksi, ei se mistä pidät."
        -Onko musiikkimaku itsekästä?
        -Mistä voin tietää mikä on minulle hyväksi ellei sitä jaa hyväksi tai huonoksi?
        -Onko kaikki mistä pidän, huonoa?


      • zenopis
        Miss Logiikka kirjoitti:

        Vaikka et tätä minulle osoittanutkaan, niin silmään pisti pari ristiriitaista juttua.
        "Makuasiat ovat varsin itsekkäitä mieltymyksiä, joissa jokin jaetaan hyvään ja huonoon. Olennaista on se, mikä on sinulle hyväksi, ei se mistä pidät."
        -Onko musiikkimaku itsekästä?
        -Mistä voin tietää mikä on minulle hyväksi ellei sitä jaa hyväksi tai huonoksi?
        -Onko kaikki mistä pidän, huonoa?

        -Onko musiikkimaku itsekästä?

        Periaatteessa kai kyllä, jos sillä lisätään omia aistinautintoja. Mutta jos tuo mieltymys ei aiheuta sinulle haittaa (kinaa levyvalinnasta tms) niin eipä kai siitä muuta haittaa ole, kun ehkä satunnaisia turhia tunnekuohuja.

        -Mistä voin tietää mikä on minulle hyväksi ellei sitä jaa hyväksi tai huonoksi?

        On eri asia mitä haluat ja mikä on sinulle hyväksi. Halut ovat egon imentymiä, kun taas se mikä on hyväksi on eettinen kysymys. Esimerkiksi vaikka ruoka on hyvää, niin vain kohtuullinen määrä sitä on hyväksi. Tai toisaalta hyväkin ruoka saattaa olla vain haitallista (epäterveellistä). Jos luet buddalaisia kirjoja, niissä on paljon juttuja oikeista ajatuksista ja oikeista teoista, jotka nojaavat buddalaiseen etiikkaan.

        -Onko kaikki mistä pidän, huonoa?

        Ei. Mutta kaikki teot ja ajatukset, joilla kasvatat egoasi ovat haitallisia. Buddalaisuuden mukaan kaikki halut muuttuvat enemmin tai myöhemmin pettymyksiksi, kun eivät täyty (=kärsimykseksi) ja ovat siksi haitallisia. Kyse on siis hyvin paljon myös teon (tai halun) motiivista.


      • zenopis
        J.R. kirjoitti:

        Buddhalaisuus ei ole minulle elämää rajoittava tekijä. Kuuntelen mieleistäni musiikkia, mutta en ota sitä niin vakavasti, että menettäisin mielenrauhan sen takia. Jos joku jonkunlaisesta musiikista menettää, niin silloin sitä musiikkia ei kannata kuunnella. Soitan kitaraa, ja se on minulle meditatiivista. Mieli on silloin vapaa muusta. Jopa itse soittamisesta, en useinkaan suunnittele mitä soitan, vaan mitä mieleen tulee. Tietysti pitää osatakin jotain, että pystyy soittamaan musiikilta kuulostavaa ilman etukäteen suunniteltuja sävel/sointukulkuja. Kävelymeditaatio on myös suosikkejani, ennemmin kuin paikoillaan oleminen. Thich Nhat Hanh opastaa kirjassaan Puhtaan maan polulla kävelymeditaation hyvin.
        Meditoidessa ei ole tarkoitus pysäyttää ajattelua väkisin, vaan antaa ajatusten tulla ja mennä, ja tunnistaa että ne ovat vain ajatuksia. Olla ikäänkuin oman mielen tarkkailija. Jos lähtee seuraamaan jotain ajatusta tai ajatuskulkua, silloin pitää vain palauttaa mieli hengitykseen (tai meditaation kohteeseen). Kun huomaa että on seurannut jotain ajatusta, ei pidä hermostua tyyliin: ei tästä mitään tule, tms. Ajatukset kyllä hiljenevät aikanaan. Aloittaminen on vaikein osa. Aloittaa voi vaikka aluksi edes minuutti.
        Jos ajatukset pyrkii pysäyttämään väkisin, jos siinä joku onnistuu, tällöin löytynyt "mielenrauha" ei ole aitoa. Silloin vain ego on päällimmäisenä pitämässä ajatukset poissa.
        Yongey Mingyur Rinpoche kertoo jutun, jossa eräs perhe on taidemuseossa. Isä katsoo taulua ajatellen että miten kallis se on ja kuinka siihen aikaan osattiin tehdä maalisekoituksia ja onpa se hyvin säilynyt yms. Äiti ajattelee että olisipa se hieno kotiseinällä, tuttavatkin olisivat kateellisia. Lapsi katsoo taulua ja näkee millainen se on. Jos osaa elää edes osan aikaa hetkessä eikä menneessä tai tulevaisuudessa, on elämä paljon helpompaa. Se hetkessä eläminen on itseasiassa meditoimista sekä tila mihin meditoimalla pyritään. Muistakaa vielä tämä, Buddhan lausuma: Ei kannata murehtia asioita joita voi muuttaa, eikä kannata murehtia asioita joita ei voi muuttaa.
        Meni vähän ohi aiheen, vai menikö?

        "Buddhalaisuus ei ole minulle elämää rajoittava tekijä."

        Ihminen itse on elämäänsä rajoittava tekijä. Buddalaisuus on yksi tapa yritää nähdä tämä tosiasia.


      • Sama mikä ääni
        Zigzig kirjoitti:

        On vain yksi ääni! On oltava yhtä ilmiöiden kanssa, välissä ei saa olla mitään eroa - vaikka kyseessä olisi sadepisaroiden ääni. Niin kahdesta tulee yksi ja oivallus on täydellinen.

        Muusikolla voi olla suhde minkä kanssa hyvänsä, Buddhall on suhde kaiken kanssa.

        Ääni kuin ääni. Kaikki samaa.


    • Apinabutta

      Kasveillahan on kokeiltu erilaista musiikkia ja saatu siitä myös tuloksia. Rauhallinen musiikki saa kasvit kasvamaan ja rauhaton taas aiheuttaa vastakkaisen ilmiön. Apinat kuulemma taas rauhoittuvat metallimusiikista!

      Kumpiahan me ollaan? Kasveja vai apinoita? No, buttalaisiahan me ollaan! :)

      Ehkä olis ihan hyvä aatella ihan ite ja ottaa asioista selvää? Pitääkö ne uskomukset tunkea joka paikkaan?

      Ollaanhan me tosin uskonto-palstalla, mutta siitä huolimatta...

    • theravada mahayana

      Hyvä J R olet väärässä kun kirjoitat:

      "Ei ole mitään kieltoja musiikin suhteen. Jos joku niin väittää, se on hänen itse keksimänsä kielto"

      Olkaahan tarkkoja kun kirjoitatte!

      Kuten mainitsin edellä musiiki on kokonaan kielletty theravada-MUNKEILTA. Ei siis laulua, ei soittoa, ei radiota, ei konsertteja. Olet muusikko ja kerrot kyllä mietiskelystä ihan ookoo mutta olet väärässä siinä, että kiellot olisivat väärin. Ei ole theravadassa.

    • ÄO EIOO
      • zenopis

        "Musiikkia kuuneilleilla korkeampi ÄO"

        Ei korkea ÄO tee ihmisestä onnellista. Sen (ÄO:nsa) tiedostaminen saattaa olla jopa haitallista, kun alkaa pitämään itseään älykkäänä, ego juhlii!

        (Tämä ei ollut mielipide musiikkia vastaan)


      • ÄO EIOO
        zenopis kirjoitti:

        "Musiikkia kuuneilleilla korkeampi ÄO"

        Ei korkea ÄO tee ihmisestä onnellista. Sen (ÄO:nsa) tiedostaminen saattaa olla jopa haitallista, kun alkaa pitämään itseään älykkäänä, ego juhlii!

        (Tämä ei ollut mielipide musiikkia vastaan)

        Olet selvästi kovin kiintynyt egoilemiseesi! Anna jo mennä, hyvä ihminen! ;)

        Kyllä se hyvä ja kaunis musiikki kehittää myös tunnettakin. Joskus aikoinaan luin muuten ennustuksen, jossa Jeesuksen jälleentuleminen kuulee lapsuudessaan paljon mm. Beatlesin musiikkia. Jesse olis siis todennäköisesti uudelleen ingarnoitunut n. vuosina 1965-1970. Vai voisiko se olla kuitenkin Buddha?

        Raamattu-uskovat pitävät muuten Beatlesia satanistisena musiikkina! :-0

        Oishan tää maailma paratiisi jos kaikilla olis ÄO 200 ja tunnettakin 100%! ;) Usko tai älä! :)


      • zenopis
        ÄO EIOO kirjoitti:

        Olet selvästi kovin kiintynyt egoilemiseesi! Anna jo mennä, hyvä ihminen! ;)

        Kyllä se hyvä ja kaunis musiikki kehittää myös tunnettakin. Joskus aikoinaan luin muuten ennustuksen, jossa Jeesuksen jälleentuleminen kuulee lapsuudessaan paljon mm. Beatlesin musiikkia. Jesse olis siis todennäköisesti uudelleen ingarnoitunut n. vuosina 1965-1970. Vai voisiko se olla kuitenkin Buddha?

        Raamattu-uskovat pitävät muuten Beatlesia satanistisena musiikkina! :-0

        Oishan tää maailma paratiisi jos kaikilla olis ÄO 200 ja tunnettakin 100%! ;) Usko tai älä! :)

        Olen samaa mieltä, että musiikkia kannattaa kuunnella, etenkin sellaista, joka tuo hyvän mielen.

        Mutta siksi, että se parantaa ÄO:ta, on aika huono peruste. Ok, sekoitan tähän sen, että ÄO on usein vain pätemisen aihe, vaikka älykkyys sinänsä on aina ihmiselle hyvästä.

        Minä en pidä mitään musiikkia satanistisena, mutta en aina ymmärrä miksi halutaan kuunnella musiikka, joka tekee vihaiseksi tai herättää suuria kaipauksia - eikö ihmisen ole helpompi elää ilman noita tunteita? Miksi keinotekoisesti lisätä niitä, kun aitojakin on ihan riittävästi?


      • niin tai näin
        zenopis kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että musiikkia kannattaa kuunnella, etenkin sellaista, joka tuo hyvän mielen.

        Mutta siksi, että se parantaa ÄO:ta, on aika huono peruste. Ok, sekoitan tähän sen, että ÄO on usein vain pätemisen aihe, vaikka älykkyys sinänsä on aina ihmiselle hyvästä.

        Minä en pidä mitään musiikkia satanistisena, mutta en aina ymmärrä miksi halutaan kuunnella musiikka, joka tekee vihaiseksi tai herättää suuria kaipauksia - eikö ihmisen ole helpompi elää ilman noita tunteita? Miksi keinotekoisesti lisätä niitä, kun aitojakin on ihan riittävästi?

        Jepulis!

        Nykyäänhän puhutaan ns. tunneälystä, joka on älyn kokonaisvaltaista käyttöä hyvän elämän saamikseksi sekä itselleen, että muille ihmisille. Varsinkin viimeisen 100 vuoden aikanahan älyä on käytetty myös paljon tyhmyyteenkin.

        Olen kyllä itse aika toiveikas siinä mielessä, että jaksan vielä uskoa ihmiseen ja siihen, että älykkyyttäkin osataan käyttää koko ajan paremmin. Aika kaaokseltahan tää aikamme nyt vaikuttaa, mutta ehkä kyse onkin vain "synnytystuskista"? Vanha maailma on kuolemassa uuden tieltä, mutta yrittää kuitenkin tehdä kaiken estääkseen sen.

        Itse en juurikaan ihaile näitä aikamme ns intellektuelleja, jotka pätevät älyllään. Ei sieltä oikein viisasta ihmistä löydä hakemallakaan. Vähempikin äly riittää, jos sen vaan osaa kanavoida oikein. Liiallinen älykkyys voi tehdä ihmisestä melko sokean ymmärtämään syvemmin sen mistä ihmisyydessäkin on oikein kyse? Hän ei oikein kykene ymmärtämään tyhmempiään, tai saattaa jopa kuvitella, että muut ovat samanlaisia kuin hän itsekin on, mikä taas tekee hänestä hyvin naiivin ja sinisilmäisen ihmisen.

        >>Minä en pidä mitään musiikkia satanistisena, mutta en aina ymmärrä miksi halutaan kuunnella musiikka, joka tekee vihaiseksi tai herättää suuria kaipauksia - eikö ihmisen ole helpompi elää ilman noita tunteita? Miksi keinotekoisesti lisätä niitä, kun aitojakin on ihan riittävästi?


      • zenopis
        niin tai näin kirjoitti:

        Jepulis!

        Nykyäänhän puhutaan ns. tunneälystä, joka on älyn kokonaisvaltaista käyttöä hyvän elämän saamikseksi sekä itselleen, että muille ihmisille. Varsinkin viimeisen 100 vuoden aikanahan älyä on käytetty myös paljon tyhmyyteenkin.

        Olen kyllä itse aika toiveikas siinä mielessä, että jaksan vielä uskoa ihmiseen ja siihen, että älykkyyttäkin osataan käyttää koko ajan paremmin. Aika kaaokseltahan tää aikamme nyt vaikuttaa, mutta ehkä kyse onkin vain "synnytystuskista"? Vanha maailma on kuolemassa uuden tieltä, mutta yrittää kuitenkin tehdä kaiken estääkseen sen.

        Itse en juurikaan ihaile näitä aikamme ns intellektuelleja, jotka pätevät älyllään. Ei sieltä oikein viisasta ihmistä löydä hakemallakaan. Vähempikin äly riittää, jos sen vaan osaa kanavoida oikein. Liiallinen älykkyys voi tehdä ihmisestä melko sokean ymmärtämään syvemmin sen mistä ihmisyydessäkin on oikein kyse? Hän ei oikein kykene ymmärtämään tyhmempiään, tai saattaa jopa kuvitella, että muut ovat samanlaisia kuin hän itsekin on, mikä taas tekee hänestä hyvin naiivin ja sinisilmäisen ihmisen.

        >>Minä en pidä mitään musiikkia satanistisena, mutta en aina ymmärrä miksi halutaan kuunnella musiikka, joka tekee vihaiseksi tai herättää suuria kaipauksia - eikö ihmisen ole helpompi elää ilman noita tunteita? Miksi keinotekoisesti lisätä niitä, kun aitojakin on ihan riittävästi?

        "Itse en juurikaan ihaile näitä aikamme ns intellektuelleja, jotka pätevät älyllään."

        Kuin myös, en minäkän.

        Olen miettinyt sellaista ajatusta, että aly ja viisaus ovat kuin vesiämpäreitä, mitä ihminen kantaa mukanaan. Mitä enemmän vettä, sen hitaammin kiiruhtaa, mutta sitä enemmän on eväitä elämään. Toisaalta jos ämpärit ovat kovin epätasapainossa, niin ihminen alkaa pyöriä loputa paikoilaan, joko älykkönä tai viisastelijana.

        "Tietyssä mielentilassa jopa raskas hevimusiikkikin voi olla ihan ok!. Se voi rentouttaa ja auttaa purkamaan paineet tavalla, joka ei aiheuta lähimmäisillekään ylimääräistä kärsimystä."

        Tuo on totta, ja samasta syytä kai sitä lätkääkin pelataan, estää isompia "sotia" :)


    • Jepu jee

      Sama musiikki vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla. Siihen vaikuttavat geneettiset tekijät, kaikki elämänkokemukset, mm. se millaista musiikkia on kuullut lapsuuden ympäristössään (ja jo kohdussa), miten lapsuudessa on suhtauduttu eri musiikin lajeihin jne. Lukemattomia ehdollistumia, joiden summana on ns. oma musiikkimaku ja siihen liittyvät tunnekokemukset.

      Siksi minusta on järjetöntä leimata jotain musiikkia haitalliseksi ja kieltää sen kuunteleminen esim. uskonnollisista syistä. Jokaisen täytyy sen sijaan itse tutkia ja tunnistaa, miten musiikki hänen mieleensä vaikuttaa ja siltä pohjalta tehdä asiassa valintoja, jos on tarpeen. Ulkopuolelta ei tällaista voi ohjata.

      Ymmärrän, että musiikki, joka aiheuttaa ahdistusta (olkoon sitten voimakasta pelkoa tai voimakasta vihaa tai mitä tahansa), voi olla tarpeen mahdollisuuksien mukaan sulkea pois kokemuspiiristään. Sen sijaan muunlaiset musiikin herättämät tunteet eivät ole haitallisia, päinvastoin ne tarjoavat tilaisuuden tutustua itseensä ja kenties oppia jotakin siitä, mitä tunteet ovat, mitä minussa tapahtuu. Niinkuin myös se ahdistusta herättävä musiikki, mutta sen kohtaaminen vaatii rohkeutta.

      Eikö buddhalaisen mietiskelyn ydin ole havainnoimisessa, tiedostamisessa, asioiden näkemisessä sellaisina kuin ne ovat? Jos, niin silloinhan ei ole tarpeen kieltää mitään, vaan harjoittaa pelkästään tiedostamista.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toni Niemisen lapset otettu huostaan

      Heidi Nieminen, Tonin ex vaimo onko kyseessä? Eihän Tonilla ole muiden naisten kans enää niin pieniä lapsia? Eli mitä siellä on tapahtunut? Neljä last
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      2354
    2. Oma kansa ensin?

      Mitä tarkoittaa oma kansa ensin? Mihin verrattuna. Muitten kustannuksella? Miten voisimme olla erillään maailmasta? Mikä on se kansa, joka on vauras
      Maailman menoa
      456
      1783
    3. Yllätys! Maajussille morsian -sarjan maajussi ja tangokuningatar v. 2019 Temptation Islandissa!

      Oooo, Maajussille morsian kohtaa Tempparit… Aika villiä. Mitä tunteita herättää, aiotko katsoa nyt Temptation Islandia, jos olet katsonut Maajussill
      Tv-sarjat
      13
      1349
    4. Soini lähdössä viemään persuilta ääniä

      Soini harkitsee lähtevänsä jo seuraavissa eduskuntavaaleissa ensi keväänä ehdokkaaksi. Myös EU vaalit parin vuoden kuluttua häntä kiinnostavat. Aika m
      Perussuomalaiset
      116
      1160
    5. Taas sun kuvaasi

      katselin 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      58
      945
    6. Bonussyy seuraavan askeleen ottamiselle

      Huvittaa jo valmiiksi joidenkin reaktio jos tulevaisuudessa näkevät meidät yhdessä.
      Ikävä
      57
      824
    7. Venäjän rintama romahtanut. Lännen pitää alkaa miettiä pilkotaanko venäjä useaksi pikkuvaltioksi

      Venäjän rintama näyttää romahtaneen täysin myös Hersonin suunnalla. Asiasta twiittaa muun muassa sotahistorian asiantuntija ja suomenkielistä Ukraina
      Maailman menoa
      180
      723
    8. Persut erotti rokotekriitikon

      Turun ”korona­paasaaja” heitettiin ulos perus­suomalaisten ryhmästä: https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009111451.html?share=b969f2bb00583cc8f0a2
      Maailman menoa
      176
      697
    9. Kysy mitä vain peurasta torstaina 6.10. kello 14-20

      Suomen riistakeskuksen asiantuntijat vastaavat Suomi24:n käyttäjien kysymyksiin Puhutaan peurasta -keskustelussa torstaina 6.10. kello 14—20. Valkoh
      Suomi24 Blogi ★
      12
      693
    Aihe