Mikä koirarotu minulle?

Noboby

Olen 14-vuotias tyttö joka on harkinnut oman koiran ostoa(Asun omakotitalossa).Olen selannut lukemattomia koirakirjoja ja lehtiä joten "Mene kirjastoon ja lainaa koirakirja"-kommentit voisi jättää pois,kiitos.Koira tulisi ihan seuralaiseksi sisälle.Muutamia ehtoja koiran rodussa kuitenkin on:
-Mieluiten alle 40 cm eli ei mitään suuren suurta
-Rauhallinen ja korkeaärsytyskynnys(Jos hankin 10 vuoden kuluttua lapsia niin ei pitäisi tulla hirveästi ongelmia)
-Turkkitoivomuksena voisin sanoa ettei mieluiten koneella trimmattavaa rotua.Voin titenkin tehdä poikkeuksen jos koirarotu muuten miellyttää.
-Miellyttämishalu plussaa
-Ei jokapäiväistä aktivointia vaativa,kuten ei myöskään tuhottoman pitkiä lenkkejä vaativa.Tulee tyytyä mieluiten mysö lyhempiin lenkkeihin
-Sopiva aloittelijalle,ja tulee antaa pikku virheet anteeksi.
-Mieluiten hiljainen
-Ei mieluusti kovin riista-.vahti-.suojeluviettinen
-Ei kovin harvinainen
-Sopeutuvainen

Olen miettinyt erilaisia rotuja,mutta nyt etusijalla olisivat mm.villakoira,mopsi,cavalier,ceskyterrieri.Ja ehdottele ihmeessä erirotuja.Ja myös "Osta pehmolelu!"-kommentitkin voivat jäädä pois...Ylempänä mainituista ehdoista voin kyllä joustaa jos koirarotu miellyttää muuten.

23

1881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • imm3

      Jokainen rotu vaatii jonkinlaista aktivointia JOKA AINOA PVÄ!
      Oli sitten kyse palloleikeistä tai koulutushetkistä.
      Mutta on niitä rotuja jotka pärjäävät hiukan vähemmälläkin, joille periaatteessa riittää lenkitys ja seura.
      Westie joka ystävälläni on, on todella hauska tapaus. Pieni, rauhallinen, miellyttämisenhaluinen yksilönä ainakin ja energinen innostuessaan.
      Se ei harrasta haukkumista, mutta rotutoverit voivat siihen kyllä sortua oman kokemukseni mukaan, en kuitenkaan ole mikään spesialisti tämän rodun suhteen.

      Villakoiran turkki ajettava koneella, mutta muuten ihana tapaus (ne mihin olen törmännyt).
      Kuitenkin energinen rotu, joka vaatii stimulointia. Se on älykäs ja oppivainen.
      Liikunnan määrä on kuitenkin yksilöllistä; jokainen koira vaatii sitä eri määrän. Mutta jos et ole valmis uhraamaan tuntia/pvä lenkittämiseen, on melkein turha edes harkita omaa koiraa.

      Kaikki koirat antavat yksittäiset virheet anteeksi, jos puhut kouluttamisesta. Mutta toistuvat virheet johtavat hampaiden kiristykseen ja närään sinun ja koirasi välillä. Koirasi ei ymmärrä sinua etkä sinä koiraasi.
      Virheitä kuten potkimista, sivuun sysäämistä tai sairauden vähättelyä, ei mikään koira anna anteeksi.


      Olen sitä mieltä, että sinun vielä kannattaa harkita asiaa. Olet vasta 14, kohta alkaa lukio ja tulee poikaystävät ja tapahtumat jonne haluaa mennä. Koiraa on ULKOILUTETTAVA ja AKTIVOITAVA joka päivä, ettei se kyllästy ja tee mahd tuhojaan ja hauku. Voi sen asian vanhempienkin niskoille sysätä, mutta siitä ei olla kotona mielissään.

      Olen itse 17, ja halunnut koiraa koko ikäni. Meillä on ollut koiria syntymästäni saakka, mutta ei ikinä ihan omaa.
      Nyt toinen koiramme on jo vanhus 9v(iso koira, 9 on iäkäs), toinen 5v.
      Olisin saanut koiran jo vuosi sitten, ja kuinka paljon sitä halusinkaan silloin! Mutta päätin odottaa ja katsella miten jaksan koiriemme täysipäiväisen hoidon kanssa.

      Tunnin lenkit joka pvä, koulutusta joka pvä, ruokinta joka pvä ja leikkimistä joka pvä. Lisäksi menen metsälle minne koirat pääsevät mukaan.
      Olen tehnyt tätä nyt muutaman VUODEN ja huomannut että rakastan sitä!

      Nyt olen siis vasta hankkimassa omaa koiraa, vaikka olen halunnut sitä jo paljon sinua nuorempana. Olen nyt hieman vakiintuneempi, mutta tiedän elämänmuutoksien tulevan ja olen siihen varautunut; armeija, lisäopiskelut, työt, aviomies, lapset.
      Sinun kannattaa ottaa koira vasta sitten kun olet 120% varma jaksavasi touhuta sen kanssa seuraavat 10-15vuotta joka päivä.

      • lollolllololo

      • Noboby

        Aivan,en ole juuri nyt hankkimassa koiraa mutta muutaman vuoden kuluttua aion ehkä.Silloin kun olen saanut elämäni vakiintumaan ja sopiiko koira elämäntilanteeseeni,ja saattaa olla etten voi hommata koiraa ennen kuin täytän 30.Tiedostan myös asian että koirallani saattaa elää hyvinkin vanhaksi useimmiten (pienet koirat) yli 15,koiraa on lenkitettävä joka päivä satoi tai paistoi.Meillä on ollut/on nyt kissoja,kaneja ja marsuja joten tiedän että eläimet tarvitsevat jokapäiväistä huomiota vaikka kuinka ärsyttäisi tai olisi kiire,ja ikinä ei voi tietää milloin lemmikille käy jotain.Ja tiedän myös että villakoira on ajettava koneella,mutta luonne ja käyttäytyminen ovat tärkeimpiä vaikka ei niistäkään voi olla varma.

        Mistä sen tietää jos sattuu samaan pentueen kovimman ja dominoivimman yksilön,kaikki ovat yksilöitä.Ja "-Ei jokapäiväistä aktivointia vaativa,kuten ei myöskään tuhottoman pitkiä lenkkejä vaativa.Tulee tyytyä mieluiten mysö lyhempiin lenkkeihin." tarkoitin ettei koira tarvitse joka ikinen päivä vaativaa aivotyöskentelyä,ja ettei sen kanssa tarvitse riehua ja lenkkeillä koko ajan jotta se olisi tyytyväinen.Ja aina ei ihminenkään voi tehdä pitkiä lenkkejä.

        Tiedän myös että jos otan koiran se vaatii uhrauksia,esim. juhliin ei voi aina mennä koska koiraa on kotona odottamassa.Myös rahaa pitää säästää,sillä koira pitää syöttää,rokottaa ja ostaa kaikki tarvittava.Jos koira jääkin auton alle,joudun pulittamaan pitkän pennin.
        Enkä voi asua siellä missä haluan jos esim. rivitalossa ei saa pitää koiria.Tai jos asun kerrostalossa ja koira haukkuu niin voin saada häädön.

        Mutta koiraa en ole juuri nyt hankkimassa vaikka saisinkin,koira tulee silloin kun on tullakseen jos silloinkaan.Mutta kiitos vastauksesta 8)


    • rerty

      itse suosittelisin keskikokoista (ei liian pieni lasten kanssa oleiluun)villistä tai ceskyä mutta cavis ja mopsikin ok mutta terveys niillä huono..eli sanoisin noi mitä olet aatellut on hyviä. :)

      onhan niitä muitakin mutta vaihtoehtosi on ihan hyviä..tosin usein villis vaatii aktiviteettia enemmän..ehkä ceskykin.

    • FallenOne.

      Meillä oli koko lapsuuteni ajan villakoiria, tälläkin hetkellä on vielä kaksi vanhusta jotka asuvat äitini luona.
      Itse asun poikaystäväni kanssa omassa taloudessa jo.
      Villakoirat on suht. helppoja (tietysti yksilöllistä) kouluttaa, tietysti vaativat paljon opetelua ym.
      Meillä ollut aina hirveän miellyttämishalusia, eivätkä hauku paljoa. Yleensä vain sillon kun kotiin tullut niin moikkaamaan tullut! Ei ainakaan pitäisi olla riista-vahti-suojeluviettejä paljoa, tietysti omaa perhettä kohtaan on kova suojelemaan ja vahtimaan (ainakin meillä ollut!) Vaatii paljon kyllä aivotyöskentelyä, ja lenkityksetkin voisivat olla pidempiä kuin 15min pikalenkit, koska kaikki koirat ansaitsevat liikuntaa!
      Turkki tietysti suht haastava, paitsi jos pitää sen koko ajan lyhyenä, jolloin sitä tarvitsee vain harjata!
      Ja kokoja on paljon kys. rodusta.

      Mutta iästäsi olen vielä kanssa sitä mielä että olet turhan nuori (jonka olet selvästi itsekkin tajunnut.)
      Itselleni ja poikaystävälleni tuli ensimmäinen koira kun itse olin 17-vuotias. Pitkän harkinnan jälkeen, ja pidimme äitini koiria meillä koko ajan katsoaksemme että selviämmekö/jaksammeko.

      Pari vuotta tuosta on ja vielä sama koira, haaveena ottaa tulevaisuudessa toinenkin.
      Rakkaus koiriin on vain kasvanut :)

      • Noboby

        Eräällä kaverillani on kääpiövillakoira ja cockeri,sitä kautta aloinkin miettimään villakoiraa.Aivan ihana koira! Tottelevainen,kiltti,suht hiljainen(haukkuu kun ovikello soi tai koputtaa ja silloin kun innostuu haukahtaa muutaman kerran) ja kätevän kokoinen.Kyllä se cockerikin on ihana mutta pidän kyllä enemmän siitä villakoirasta.Mutta kyllä tässä on vuosia aikaa pohtia rotuja,tosin veikkaan että villakoira pysyy ehdotuslistalla,onhan se niin monipuolinen.


    • ole niin että

      14-vuotiaalla lapsella vanhemmat määräävät sen tuleeko sitä koiraa vai ei. Eläintä ei saisi edes myydä alaikäiselle. Koiralehtien ja kirjojen selailu ei anna vielä mitään todellista kuvaa koiran vaatimasta ajasta ja työstä. Koira kuin koira vaatii jokapäiväista aktivointia voidakseen hyvin. Se tarvitsee myös noin kaksi tuntia liikuntaa päivässä. Pennun kasvatus, koulutus ja sosiaalistaminen on rankkaa työtä. Oletko tosiaan valmis seuraavan 10-15 vuoden ajan nousemaan varhain ennen kouluun/ töihin menoa ja lähtemään koiran kanssa lenkille? Entä tuletko sitten juoksujalkaa kotiin mennäksesi taas koiran kanssa lenkille? Tiedätkö että esim. villakoiran turkki vaatii tuntien työn viikossa pysyäkseen hyvänä? Vaikka rotu olisi kuinka "helppo" hyvänsä, koira tarvitsee myös säännöllistä koulutusta.

      Monet lapset sinun tavallasi haaveilevat koirasta, mutta hyvin harvat jaksavat sitä koiraa loppujen lopuksi hoitaa, vaan se jää vanhempien vastuulle.

      • Noboby

        Aivan,kuten aikaisemminkin olen ilmoittanut en aio hankkia koiraa vielä,sitten kun elämäni on vakiintunut saattaisi se koira tullakin,jos minulla tietenkin olisi silloin aikaa,rahaa,kokemusta,innostusta yms.Tiedostan myös että pienet koirat elävät useasti helposti yli 15 vuoden,joten minulla saattaa olla lapsia.Tämä rotukysely on juuri sitä että silloin kun aion hankkia koiran (mikä voi tapahtua jopa 30 vuoden kuluttua) tiedän roduista sen verran että löydän itselleni parhaiten sopivan rodun.Ja meillä on koira,beagle.Joten en ole aivan kokematon,mutta nyt tiedän että vaikka beaglet ovat mukavia koiria en silti hankkisi sellaista.


      • hau
        Noboby kirjoitti:

        Aivan,kuten aikaisemminkin olen ilmoittanut en aio hankkia koiraa vielä,sitten kun elämäni on vakiintunut saattaisi se koira tullakin,jos minulla tietenkin olisi silloin aikaa,rahaa,kokemusta,innostusta yms.Tiedostan myös että pienet koirat elävät useasti helposti yli 15 vuoden,joten minulla saattaa olla lapsia.Tämä rotukysely on juuri sitä että silloin kun aion hankkia koiran (mikä voi tapahtua jopa 30 vuoden kuluttua) tiedän roduista sen verran että löydän itselleni parhaiten sopivan rodun.Ja meillä on koira,beagle.Joten en ole aivan kokematon,mutta nyt tiedän että vaikka beaglet ovat mukavia koiria en silti hankkisi sellaista.

        Mielestäni kuulostat melko kypsältä ikäiseksesi, sillä tunnut tiedostavan koiranomistajan vastuun. Sinulla on myös kokemusta eläimistä, ja tiedät myös mitä koiran päivittäinen aktivointi sekä muu hoitaminen kouluttamisten, lääkärikäyntien jne. ohella on. Joten miksei, jos siltä tuntuu että olet valmis vastuuseen? Upea koiraharrastusten maailma aukeaa monine mahdollisuuksineen, ja etenkin nuorten piirissä voi saada paljon uusia samanmielisiä ystäviä, ja upeita kokemuksia koiraharrastusten parissa. Koiran omistaminen kasvattaa myös sinänsä, kun oppii ottamaan vastuuta itsensä lisäksi myös toisesta elävästä olennosta; koirastasi.

        Ymmärrän kyllä että nuorta patistetaan aina harkitsemaan sen monen monta kertaa, ja mittaamaan tosissaan sitä sitoutumistaan koiran hoitamiseen. Ja sitä suosittelen minäkin. Paljon mietintää ja suunnitelmia, sekä useisiin koirarotuihin tutustumista. En näe mitään estettä sille, ettettekö voisi koiraa perheenne kanssa hankkia, jos kaikki palaset tuntuvat loksahtavan paikalleen juuri oikeana aikana ja juuri oikean koiran kohdalla. Kannattaa harkita sitä koirarodun valitsemista tarkkaan, sillä tietyt rodut usein soveltuvat paremmin tiettyihin harrastuksiin. Mieti mitä koiralta haluat, ja kysy kasvattajilta ja harrastajilta, jotta saat yleistä kuvaa siitä, mikä on juuri se sinulle sopivin rotu. :-)


    • Vinkkiiiiiiiii

      - korkeus on n. 28cm
      - osaa olla rauhallinen, mutta varmasti vilkas pentuna kuitenkin niinkuin kaikki muutkin koirat
      - ei pidä trimmailla, mutta säännöllinen harjaus on pakollinen ettei mene turkki aivan takkuun
      - on erittäin miellyttämisenhaluinen ja melko usein nameilla palkittava, ellei ole nirso
      - vaatii kyllä aktivointia, muuten turhautuu ja masentuu. mielellään tekee ja juoksee paljon (pitkät lenkit on kivoja perhosien mielestä) mutta pärjää pienemmälläkin ulkoilumäärällä
      - sopii aloittelijalle, mutta koulutuksessa ei saa olla liian jyrkkä, muuten passivoituu eikä ole enään kiinnostunut, tarvitee kuitenkin tiukat säännöt ettei pääse pomottamaan mikä on mahdollista!
      - haukkuu kun on jotain haukuttavaa. joku tulee tai jossain joku muu haukkuu
      - omaa pienen riistavietin, mutta ei suurempaa
      - ei ole harvinainen rotu laisinkaan
      - on sopeutuvainen.

      Vaikka on pieni koira niin säännöt ovat paikallaan. Osaa kyllä olla hieman omapäinenkin. ;)

      • HAVANESE 12345

        Molemmat 20-30 cm säkäkorkeudeltaan, suht hiljaisia, miellyttämishaluisia, iloisia, sopeutuvaisia, ei omaa riistaviettiä, oppii helposti temppuja ja rakastaa niitä, ei tarvitse paljoa ulkoilutusta ja on hyviä koiria aloittelijallekin :)

        Turkkeja ei kummaltakaan tarvitse trimmata mutta kampaamista ja pesua tarvitsee säännöllisesti. Turkista tulee helppohoitoisempi, jos leikkaa kotikoirilla lyhyemmäksi kuin näyttelykoirilla, joilla karvat voivat laahata jopa maata. Bolognese on melko harvinainen Suomessa, toisin kuin havanese :)

        Niin ja bolognese voi olla luonteeltaan hieman varautunut, eli lapsiperheeseen suosittelisin enemmän havanesea. Väriltään bologneset ovat valkoisia tai kermanvärisiä, havaneseista taas on useita värimuunnoksia. Kummallakaan ei ole pohjavillaa.

        Molemmat näistä roduista elävät n. 15 v =)


      • Ilpepa
        HAVANESE 12345 kirjoitti:

        Molemmat 20-30 cm säkäkorkeudeltaan, suht hiljaisia, miellyttämishaluisia, iloisia, sopeutuvaisia, ei omaa riistaviettiä, oppii helposti temppuja ja rakastaa niitä, ei tarvitse paljoa ulkoilutusta ja on hyviä koiria aloittelijallekin :)

        Turkkeja ei kummaltakaan tarvitse trimmata mutta kampaamista ja pesua tarvitsee säännöllisesti. Turkista tulee helppohoitoisempi, jos leikkaa kotikoirilla lyhyemmäksi kuin näyttelykoirilla, joilla karvat voivat laahata jopa maata. Bolognese on melko harvinainen Suomessa, toisin kuin havanese :)

        Niin ja bolognese voi olla luonteeltaan hieman varautunut, eli lapsiperheeseen suosittelisin enemmän havanesea. Väriltään bologneset ovat valkoisia tai kermanvärisiä, havaneseista taas on useita värimuunnoksia. Kummallakaan ei ole pohjavillaa.

        Molemmat näistä roduista elävät n. 15 v =)

        Hei, olen itsekin pian 14 vuotias, tyttö joka omistaa bichon frisen. Toivoin todella kauan koiraa ja kun vanhempani vihdoin suostuivat koiraan oli ongelmana se että useat tuttumme ovat allergisia. Olimme kuulleet että bichon ei allergisoi joten monien kirjojen ja puheluiden jälkeen haimme bichonin. Nyt jälkeenpäin olen todella tyytyväinen rotuvalintaan. Bichon ei ole ainakaan meidän tutuillamme allergiaa aiheuttanut ( vaikkakin tiedän että ei ole olemassa rotua joka olisi 100% allergisoimaton ). Bichon on mielestäni täydellinen sinullekkin. Se ei helposti ärsyynny, on lapsiystävällinen, trimmattava, ei hauku ( paitsi ovikellolle, mutta sen voi opettaa pois ) , pienehkö, miellyttämishaluinen ja rakastaa olla huomion keskipisteenä ja oppia temppuja. Se Tykkää kyllä pitkistä lenkeistä ja me käymmekin usein toooodella pitkilläkin lenkeillä eikä väsy helpolla, mutta rakastaa sohvalla löhöilyäkin :D Bichon sopii täydellisesti aloittelijalle, sillä ei ole riista- eikä vahtimisviettiä tai riista viettiä ei ainakaan ole koska meillä on myös kaksi kania ja Paavo leikkii niiden kanssa ( kanit kylläkin häkissa eikä Paaavo sinne pääse ). Niin ja sopeutuvainenkin on ja pehmolelun näköinen. Harrastaa voi kaikenlaista, näyttelyitä, mätsäreitä, tokoa, agilityä, ihan mitä haluat. Mutta todellakin suosittelen tätä rotua :)


      • anteeksivaan:)
        Ilpepa kirjoitti:

        Hei, olen itsekin pian 14 vuotias, tyttö joka omistaa bichon frisen. Toivoin todella kauan koiraa ja kun vanhempani vihdoin suostuivat koiraan oli ongelmana se että useat tuttumme ovat allergisia. Olimme kuulleet että bichon ei allergisoi joten monien kirjojen ja puheluiden jälkeen haimme bichonin. Nyt jälkeenpäin olen todella tyytyväinen rotuvalintaan. Bichon ei ole ainakaan meidän tutuillamme allergiaa aiheuttanut ( vaikkakin tiedän että ei ole olemassa rotua joka olisi 100% allergisoimaton ). Bichon on mielestäni täydellinen sinullekkin. Se ei helposti ärsyynny, on lapsiystävällinen, trimmattava, ei hauku ( paitsi ovikellolle, mutta sen voi opettaa pois ) , pienehkö, miellyttämishaluinen ja rakastaa olla huomion keskipisteenä ja oppia temppuja. Se Tykkää kyllä pitkistä lenkeistä ja me käymmekin usein toooodella pitkilläkin lenkeillä eikä väsy helpolla, mutta rakastaa sohvalla löhöilyäkin :D Bichon sopii täydellisesti aloittelijalle, sillä ei ole riista- eikä vahtimisviettiä tai riista viettiä ei ainakaan ole koska meillä on myös kaksi kania ja Paavo leikkii niiden kanssa ( kanit kylläkin häkissa eikä Paaavo sinne pääse ). Niin ja sopeutuvainenkin on ja pehmolelun näköinen. Harrastaa voi kaikenlaista, näyttelyitä, mätsäreitä, tokoa, agilityä, ihan mitä haluat. Mutta todellakin suosittelen tätä rotua :)

        Ja muuten on espanjanvesikoira on 100% allergia vapaa ja monilla tu7tuillani jotaka ovat vakavasti allergisia koirille (saavat kauhean nuhan), niin heillä on kolme espanjanvesikoiraa ja se on ihan koirakirjoiusakin kerrottu:)


      • dirlin
        anteeksivaan:) kirjoitti:

        Ja muuten on espanjanvesikoira on 100% allergia vapaa ja monilla tu7tuillani jotaka ovat vakavasti allergisia koirille (saavat kauhean nuhan), niin heillä on kolme espanjanvesikoiraa ja se on ihan koirakirjoiusakin kerrottu:)

        ei ole 100% allergia vapaa. jokaikinen rotu hilseilee ja erittää syljessään aineita jotka allergisoivat ihmisiä, toiset enemmän ja toiset vähemmän. espanjanvesikoira vähemmän, mutta kuitenkin. on myös yksilöstä kiinni. koiraa ei kannata allergiaperheeseen ottaa oli minkä rotuinen tahansa, ennenkuin kasvattajan tai jonkun kyseisen koirarodun omistajan luona on vierailtu ja käytännössä todettu ettei oireita ilmene.


    • de tulear.

      Siinä on samassa paketissa kaikki mitä tarvitset ;)

    • cavalier.

      cavalier ehdottomasti itselläni on ensimmäisenä koirana cava, ihana rotu ja helppo hoitonen kiintyy omistajaan ei hauku suotta tulee kaikkien kanssa juttuun, suosittelen suuresti:)

    • sweet^^

      Itselläni tuli mieleen Perhoskoira, tiibetinspanieli, bichon frise, Bichon havanais, cavalier, vehnäterieri, espanjanvesikoira, villakoira....... :D Niitä on monia rotuja, jotka sinulle mielestäni sopisivat..

      Oisko tästä apua: http://www.iltasanomat.fi/hauvakone/

    • ranskanbulldoggi :)
      täyttää kriteerit:)

    • El55luska

      Hei oletko miettinyt sitä että hos et pysty koirasi kunnolla kouluttaa niin silloin se oon tottelematon ja karkailee niin josse karkaa jaksatko juostaa sen perässä ölen itse vastaa 12 vuottaa mulla oon oma koira pystyn pitää sen kurissa mutta se tottele hyvin ja helpo koulutteva mutta atkittiviontia paljon käyn koulus mutta herään viideltä lenkkille koiran kanssa ja jaksan päivän mahtavasti mutta jos oket niin utse varma että pysty pitää koiras sit kurissa mikäs sinä mitten se meidän koira on lappari

    • Anonyymi

      Chihuahua tai pomeranian

      • Anonyymi

        Varmaan on jo koiran hankkinut. Minä kyllä tykkään lapinkoirista, noutajista & sheltti on kyllä ihku ♡♡♡♡♡♡♡♡


    • Anonyymi

      Suosittelen lämpimästi tiibetinspanielia. Pieni seurakoirarotu. Turkki helppohoitoinen, ei tarvitse trimmata. Tyytyy pienenpiinkin lenkkeihin. Suht helposti koulutettava. Sopii aloittelijalle. Ei hauku, saattaa ilmoittaa jos kuuluu outoja ääniä. Spanielia vain nimi, ei yhtään riista/saalisviettiä. Suosittelen!;)<3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe