Royal Enfield

Intiasta m.pyörä

Ajelin tossa viikonloppuna Intiassa moottoripyörällä vuoristossa ja tykästyin tuohon kaverin Royal Enfield moottoripyörään ja ajattelin tuoda sellaisen Suomeen. Ko. laitehan ei siellä maksa juuri mitään uutena, mutta saako tälläisen Suomeen rekisteriin ja muutenkin kaatuuko omaan toivottomuuteen byrokratian kanssa?

26

8941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • field

      Tuosta on jo joku juttu täällä,muistaakseni.

    • Kajdhrhy

      Miski et osta sellaista Piikkiön maahantuojalta?
      Saat rekisteriin ja takuukin pelaa. Verot maksettuna jne.
      Vai tuleeko se Intiasta roudattu kapine jopa 500€ halvemmaksi? Jos sen yleensäkään saa rekisteriin. Katsos, kun siellä myytävät eivät välttämättä ole samoja, kuin EY:n alueella. Valot, päästöt jne....

      • Intiasta m.pyörä

        Eli sullakaan ei sitten tietoa asiasta. Voin tietty ostaa toki Piikkiöstäkin, mutta tätäkin vaihtoehtoa tulin ajatelleeksi, koska enska ei maksa kuitenkaan mahdottomia Intiassa ja saisin tulemaan sen kontissa sopivasti Suomeen. Toki näissä on ongelmia ollut, ettei kaikkia enskoja ole saannut kilpiin Suomeen, mutta niistä kokemuksista olisin halunnut lukea, jos kellä nyt niitä on.


      • Kajdhrhy
        Intiasta m.pyörä kirjoitti:

        Eli sullakaan ei sitten tietoa asiasta. Voin tietty ostaa toki Piikkiöstäkin, mutta tätäkin vaihtoehtoa tulin ajatelleeksi, koska enska ei maksa kuitenkaan mahdottomia Intiassa ja saisin tulemaan sen kontissa sopivasti Suomeen. Toki näissä on ongelmia ollut, ettei kaikkia enskoja ole saannut kilpiin Suomeen, mutta niistä kokemuksista olisin halunnut lukea, jos kellä nyt niitä on.

        >>...saako tälläisen Suomeen rekisteriin...


      • Intiasta m.pyörä
        Kajdhrhy kirjoitti:

        >>...saako tälläisen Suomeen rekisteriin...

        Kuvittelin kyllä ostavani samanlaisen, mitä Piikkiöstäkin saa ostettua. Tää uusin malli tietty kiinnostaa, mut kai pitää sitten saada todistus jo Intiasta, että on sama fillari, mitä myydään Suomeenkin, voi tosin olla hieman hankalaa. Onhan nää tuontijutut aina aika hankalia, aikanaan tuotiin lentokone Englanista, ennen tätä EU-aikaa ja siinäkin oli pientä vääntöä, mutta loppujen lopuksi lennettiin sillä kummakseen.

        Onko tolla takuulla suurikin merkitys? Voihan niitä enskoja pistää vaikka pari samaan konttiin varaosiksi.


      • Kajdhrhy
        Intiasta m.pyörä kirjoitti:

        Kuvittelin kyllä ostavani samanlaisen, mitä Piikkiöstäkin saa ostettua. Tää uusin malli tietty kiinnostaa, mut kai pitää sitten saada todistus jo Intiasta, että on sama fillari, mitä myydään Suomeenkin, voi tosin olla hieman hankalaa. Onhan nää tuontijutut aina aika hankalia, aikanaan tuotiin lentokone Englanista, ennen tätä EU-aikaa ja siinäkin oli pientä vääntöä, mutta loppujen lopuksi lennettiin sillä kummakseen.

        Onko tolla takuulla suurikin merkitys? Voihan niitä enskoja pistää vaikka pari samaan konttiin varaosiksi.

        Oletetaan sitten, että tuot Intiasta uuden "EU-mallisen" Enskan. Tehdashinta saattaa olla suht. pieni
        Huomaa kuitenkin, että siihen sitten tulee muita kustannuksia:
        - Rahti vakuutus Suomeen
        - Tulli 6%
        - Ajoneuvovero 19,5%
        - ALV 22% lasketaan tullaushinta tulli -summasta
        - Rekisteröintikatsastus
        Tämän lisäksi Sinulta vaaditaan Vaatimustenmukaisuusvakuutus, jolla valmistaja pyhästi vannoo, että kyseinen pyörä - siis yksilö - on valmistettu EU:n ao. direktiivien mukaan ja täyttää ne vaatimukset.

        Piikkiö kertoo : "Hinta on 6.950,- malli- ja paikkakuntakohtaiset toimituskulut"
        Jos lasket tästä pois alv:n ja ajoneuvoveron ja arvioidun tehdashinnan, niin paljonko jää jäljelle?
        Siitä summasta Sinä säästät. Mutta saatko pyörän tehdashinnalla? Ja suoraan tehtaalta?
        Jos ostat sen pyörän intialaisesta kaupasta, niin siinä on sitten se kauppiaan kate...
        Nopeasti laskin, että RE 500cc hinta satamassa on ~3500. Jos vaikka rahti olisi 500€, niin pyörän hinta on 3000€ ja tuosta summasta siis aiota säästää. Paljonko?

        Maahantuonti itsessään ei ole mitään rakettioppia. Olen itse tehnyt teknistä maahantuontikauppaa >25v. Ja homma toimii päivittäin ilman rypistelyjä.
        MP:n tapauksessa saattaa säästö itse tuodun vs. Piikkiöstä ostetun välillä olevan lähinnä marginaalinen, eikä siitä välttämättä tuntipalkaansa tienaa.

        En tee töitä mp-alalla, joten lehmäni ei tässä ole missään ojassa. Mutta nyt kannattaa ihan oikeasti laskea panos-tuotos -suhde. Väitän edelleen, että Piikkiöstä saa edullisemmin uuden RE:n.

        Tee tahtosi mukaan ja paljon onnea hankinnalle!
        Ja muista, että Sinua yritetään viilata silmään Intiassa ja ihan joka paikassa...


      • Intiasta m.pyörä
        Kajdhrhy kirjoitti:

        Oletetaan sitten, että tuot Intiasta uuden "EU-mallisen" Enskan. Tehdashinta saattaa olla suht. pieni
        Huomaa kuitenkin, että siihen sitten tulee muita kustannuksia:
        - Rahti vakuutus Suomeen
        - Tulli 6%
        - Ajoneuvovero 19,5%
        - ALV 22% lasketaan tullaushinta tulli -summasta
        - Rekisteröintikatsastus
        Tämän lisäksi Sinulta vaaditaan Vaatimustenmukaisuusvakuutus, jolla valmistaja pyhästi vannoo, että kyseinen pyörä - siis yksilö - on valmistettu EU:n ao. direktiivien mukaan ja täyttää ne vaatimukset.

        Piikkiö kertoo : "Hinta on 6.950,- malli- ja paikkakuntakohtaiset toimituskulut"
        Jos lasket tästä pois alv:n ja ajoneuvoveron ja arvioidun tehdashinnan, niin paljonko jää jäljelle?
        Siitä summasta Sinä säästät. Mutta saatko pyörän tehdashinnalla? Ja suoraan tehtaalta?
        Jos ostat sen pyörän intialaisesta kaupasta, niin siinä on sitten se kauppiaan kate...
        Nopeasti laskin, että RE 500cc hinta satamassa on ~3500. Jos vaikka rahti olisi 500€, niin pyörän hinta on 3000€ ja tuosta summasta siis aiota säästää. Paljonko?

        Maahantuonti itsessään ei ole mitään rakettioppia. Olen itse tehnyt teknistä maahantuontikauppaa >25v. Ja homma toimii päivittäin ilman rypistelyjä.
        MP:n tapauksessa saattaa säästö itse tuodun vs. Piikkiöstä ostetun välillä olevan lähinnä marginaalinen, eikä siitä välttämättä tuntipalkaansa tienaa.

        En tee töitä mp-alalla, joten lehmäni ei tässä ole missään ojassa. Mutta nyt kannattaa ihan oikeasti laskea panos-tuotos -suhde. Väitän edelleen, että Piikkiöstä saa edullisemmin uuden RE:n.

        Tee tahtosi mukaan ja paljon onnea hankinnalle!
        Ja muista, että Sinua yritetään viilata silmään Intiassa ja ihan joka paikassa...

        Ehkä tulee ostettua Piikkiöstä Enska, pikkasen kyllä kuitenkin houkuttaisi ihan mielenkiinnosta kokeilla tuota Intiastakin ostoa. Aika veijareitahan siellä ovat, vaikka itselleni ei olekaan sattunut suurempia. Olen kyllä ollut tekemisissä jonkun verran tullin kanssa ja selvittänyt aikanaan näitä "äidin kengän numeroita" ihan riittävästi rekisteröitävän ajoneuvon kohdalla. Ei vain enään ole vuosiin tullut oltua tekemisissä näiden asioiden kanssa.


      • enska....
        Kajdhrhy kirjoitti:

        >>...saako tälläisen Suomeen rekisteriin...

        Mitäs jo kaveri tuo intiasta uuden??


    • Bullet500

      Hieman epäilen tuota. Lähinnä juurikin noiden EU sääntöjen takia, toki sitä tuodaan EU alueelle, mutta se saatko ostettua ikäänkuin ohi virallisten kanavien? Eli jos aiot saada säästöä, niinkuin jo aiemmin joku kertoi, sinun pitäisi saada se ns. tukkuhintaan. Ja se jos mikä on haastavaa. Tuskin pääset palkoille. Näin ainakin jos hankit uuden RE:n. Ja käytettyä tuskin kannattaa ostaa senkään vertaa. Mutta eihän ne tosiaan mitään huippuhintaisia ole siellä. Vähän riippuu varusteista, mutta alle 2000 euroa kuitenkin kaupasta.

      • Intiasta m.pyörä

        Käytettynä tuskin kannattaa sitäkään vähää alkaa Intiasta pyörää roudaamaan tänne. Uusi oli kyllä mielessä, mutta taitaa jäädä toistaiseksi, jollen keksi sitten jotain muuta tuotavaa ja siinä sivussa sitten toisin kokeeksi yhden Enskan. Hinnathan ei siellä tosiaankaan ole mitään valtavia liikkeessäkään, kaverin pyörä maksoi n. 1500€ uutena ja kuitenkin ihan mukavilla varusteilla (suht´ samat varusteet, mitä täällä Suomessakin, levyjarru, kaatumaraudat, sähköstartti ym. ym.). Pyörä, jolla itse ajelin oli "rukkasmalli" ja halvempi, mutta siinäkin oli kaikki tarpeellinen, levyjarru, kaatumaraudat, sähköstartti, 5-vaihdetta jne.


      • Jokos olet pyörän ha
        Intiasta m.pyörä kirjoitti:

        Käytettynä tuskin kannattaa sitäkään vähää alkaa Intiasta pyörää roudaamaan tänne. Uusi oli kyllä mielessä, mutta taitaa jäädä toistaiseksi, jollen keksi sitten jotain muuta tuotavaa ja siinä sivussa sitten toisin kokeeksi yhden Enskan. Hinnathan ei siellä tosiaankaan ole mitään valtavia liikkeessäkään, kaverin pyörä maksoi n. 1500€ uutena ja kuitenkin ihan mukavilla varusteilla (suht´ samat varusteet, mitä täällä Suomessakin, levyjarru, kaatumaraudat, sähköstartti ym. ym.). Pyörä, jolla itse ajelin oli "rukkasmalli" ja halvempi, mutta siinäkin oli kaikki tarpeellinen, levyjarru, kaatumaraudat, sähköstartti, 5-vaihdetta jne.

        Jokos olet pyörän hankkinut?


      • tytsy kesämekossa
        Jokos olet pyörän ha kirjoitti:

        Jokos olet pyörän hankkinut?

        Asun nykyisin Goalla ja huristelen Royalilla niin maan paljon päivittäin.
        Ostin täältä uuden Bulletin ja myyn pois parin vuoden oleskelun jälkeen. Saan siis omani varmasti takaisin. Kyllä elämä täällä on IHANAA!


      • Intiasta m.pyörä
        Jokos olet pyörän ha kirjoitti:

        Jokos olet pyörän hankkinut?

        En itselle tänne Suomeen! Itseasiassa olen ollut Intiassa ajelemassa Royal Enfieldillä nytkin keväällä ja olin viime talvenakin, mutta Suomeen en ole niitä sieltä tuonnut. Suomessa en ole Enskaa ostanut, vaan ostin Harrikan.
        Yksi Royal Enfield me kaverin kanssa tänne Suomeen katsasteltiin Intian kilvistä muuttopyöränä viime kesänä, simppeli juttu.
        Olen sitten ostanut aivan muuta tuotavaa Intiasta, kuin noita Enskoja. Kyllä Enskan tuonti edelleen tietty kiinnostaa Intiasta, sen verran asiaa on selvitetty, ettei se mahdotonta ole. Tällä erää kuitenkaan ei tuoda, koska markkinat on rajalliset useammalle pyörälle ja yhtä ei kannata alkaa tuomaan.


      • 7timesgoa
        Intiasta m.pyörä kirjoitti:

        En itselle tänne Suomeen! Itseasiassa olen ollut Intiassa ajelemassa Royal Enfieldillä nytkin keväällä ja olin viime talvenakin, mutta Suomeen en ole niitä sieltä tuonnut. Suomessa en ole Enskaa ostanut, vaan ostin Harrikan.
        Yksi Royal Enfield me kaverin kanssa tänne Suomeen katsasteltiin Intian kilvistä muuttopyöränä viime kesänä, simppeli juttu.
        Olen sitten ostanut aivan muuta tuotavaa Intiasta, kuin noita Enskoja. Kyllä Enskan tuonti edelleen tietty kiinnostaa Intiasta, sen verran asiaa on selvitetty, ettei se mahdotonta ole. Tällä erää kuitenkaan ei tuoda, koska markkinat on rajalliset useammalle pyörälle ja yhtä ei kannata alkaa tuomaan.

        Vieläkös kiinnostaa enskan tuonti intiasta? itellä sama suunnitelmissa ajattelin kysäistä oletko saanut selvitettyä ne vaadittavat paperit?


    • Päätä seinään

      Mikähän idea tässä nyt on?Tuoda tavallinen Romuenkeli noin vaikeasti kun saat samanlaisen vehkeen EU kelpoisena ihan kohtuuhintaan täältä Suomesta!
      Muutaman satasen voit voittaa tai yhtähyvin voi käydä ettet saa ikinä kilpiin paljon rahaa ylimääräisiin kuluihin=varaosiksi pilahintaan.
      Kyllä minä toki ymmärrän jos kyseessä olisi joku auto tai moottoripyörä jota ei täältä saa ja olisi pakko saada moinen.
      Vaikkapa Japanista joku omille markkinoille tarkoitettu erikoismalli,USA:sta paikallisen dealerin spesiaalimalli,Auto/Mp Malli mitä ei tuoda Eurooppaan tai vaikka Australiasta Holden,Italiasta oman maan kuumaverinen tms...
      Käytettynähän voi ostaa nykyään mistä tahansa mitä tahansa mutta kaikissa näissä vaihtoehdoissa on tämä suuri EU ongelma ja voi vaatia mitä ihmeellisimpiä todistuksia tyypityksistä ja kolari tms testeistä tai saastepäästöistä ja melutodistusta jne.
      Uusiin vehkeisiin nämä on tosi hankalia ellei kyseessä muuttoauto/pyörä jolloin poikkeuslupamahdollisuus...Aikaa rahaa norttia menee!!
      Käytettyihin nämä on helpompia,ainakin kun tarpeeksi vanha tuontikapine jolloin näitä ei vaadittu valmistusaikanaankaan siis jotain 30v-saa suht vähin vaivoin veroin tuotua ja kilpiin.
      Lycka Till,ite en tuommoisen takia vaivoittelisi...

      • Intiasta m.pyörä

        Joo, osittain totta mitä kirjoitat. Selvitin asiaa jonkun verran ja ei se nyt ihan mahdotonta ole alkaa tuomaan uutta Enskaa ja kyllä se natsakin siitä välistä jää vielä kohtuulliseksi, mutta... jo muutamalla Enskalla Suomen pienet markkinat kyllästyy. Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, ostin Harrikan tänne Suomeen ja ajelen Intiassa RoyalEnfieldillä.


    • Jartsa

      Itsekin Enskaa katselen ja on kyllä järkyttävää tuo, että sama pyörä, mikä maksaa Intiassa 1500€, maksaa täällä 4 kertaa enemmän. Sitten vielä Suomen paljon kovempi työn, yritysten ja välillinen verotus tuohon päälle ja en kyllä yhtään ihmettele, miksi paljon oikeasti päteviä ystäviä ja tuttuja yrittäjiä on siirtynyt täältä ulkomaille. Suomi ei vain sosialistimaana ole kilpailukykyinen vaihtoehto enää.

      Mutta joo jos rahti on 500€, pyörän hinta 1500€ ja siihen viranomaiskulut, verot ja muut maksut noin 1000€ päälle, niin kyllä tuo tuntuisi 2000€ halvemmaksi tulevan kuin Piikkiöstä. Vai olenko väärässä?

    • Esko

      Itse olen myös miettinyt Enfieldin tuomista suomeen ja päädyin suunnilleen samaan laskutoimitukseen Jartsan kanssa.
      Kyllä se tulis helkkarin paljon halvemmaksi, jos lomareissun/reppureissun ohessa hakisi tuommoisen pois ja järjestelisi esim jo aikaisemmin mainitut valot paikanpäällä semmoiseen kuntoon ettei niistä tulisi suomessa sanomista. Samalta tehtaaltahan ne tulee molemminpuoleisiin liikenteisiin.

    • moto

      Täysin uudistunut Bullet Classic EFI on moottoripyörä joka täyttää nykyajan vaatimukset tinkimättä tyylistään. Uusi UCE- moottori (Unit Construction Engine) on yksisylinterinen (499 cc) ja pitkäiskuinen, jotta vanha fiilis ja tunnelma on saatu säilytettyä. Moottori täyttää tiukimmatkin Euro III -normit ja siinä on polttoaineen ruiskutusjärjestelmä... Valotkin ovat nykyään siellä myytävissä pyörissä e-hyväksytyt..

      Eli vanhoja kaasarivehkeitä (-1994-2010). ei saa ilveelläkään täällä kilpiin..

    • eläkeukko

      Ehkä kannattais tuoda uusi varaosiksi jos ovat niin ha

    • Roijaali

      Paljooko noi Rojalit kulkee kun oon lukenut että hitaita? Pääseekö niillä satasta, siis näillä Intiassa valmistetuilla?

    • ~~~

      Kulkunopeus ei ole oleellinen asia. Oleellista on se, että ne kulkevat suunnilleen samanlaisessa maastossa, jossa ajetaan enduropyörillä. Tosin kulkevat noin 130 km/h, mutta ei ole mitään järkeä niillä yrittää ajaa kovaa, siihen on muita pyöriä.
      Oikean Bulletin valmistus on lopetettu ja nuo uudet ovat eri moottorilla, joten perinne on siltä osin loppunut. Jos Intiasta tuo Suomeen, on aina parempi tuoda vanha pyörä ajalta, jolloin ei vaatimuksenmukaisuustodistusta tarvita, olikohan se tarve tässä vanhempi kuin vuodelta 1990 muistaakseni???
      Joka tapauksessa vanhat saa rekisteröityä helposti ja ovat parempia kuin uudemmat. Monesti näkee Suomessa myynnissä monenlaisia sekasikiöitä tuotuna Intiasta muka vanhoina pyörinä, vaikka osista näkee heti, että ne ovat uudempia, joten jonkinlaista tarkkuutta, tietämystä ja silmää tarvitaan kunnollisen tuontiin. Minä katsoin aikoinaan parhaimmaksi ostaa omani Suomalaiselta maahantuojalta, vaikka se ei samanlainen olekaan kuin Intialaiset. Oikeanlaisen tuontikipinä on kuitenkin minullakin itämässä, jos joskus löytäisin sopivasti patinoituneen, hyvässä kunnossa olevan jostain 60-70 -luvulta. Sitä en tiedä törmäänkö ikinä sellaiseen, koska ovat Intiassakin kysyttyjä.

    • Ole varovainen!

      >>...on aina parempi tuoda vanha pyörä ajalta, jolloin ei vaatimuksenmukaisuustodistusta tarvita...

    • Royal Enfield Bullet Trials 500
      ₹ 2,07,766 = 633,18 EUR todellinen ostohinta
      Oma lentolippu 613 EUR moto lentopakkaus ja lento (samalla lennolla) 217 EUR = 830 EUR LENTO
      Suomen tulli = 710 EUR
      Suomen EU ARK katsastus ja rekisteröinti sekä kilvet = 2100 EUR
      Yhteensä kuluja: 4.273,18 EUR plussa hermoje kulutusta ja verottajan kanssa rahojen saanti selvitystä (yhteensä 21 kalenteripäivä).
      Tästä vastaus, kannattaako itse tuonti.

      • Anonyymi

        Eikö noita kukaan tuo maahan enään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö noita kukaan tuo maahan enään?

        Ilkeästi sanottuna kukaan ei osta pyöriä korjattavaksi, paitsi jos ne tulee Amerikasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1545
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1374
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1277
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1156
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe