Kaajeet ja romanikieli

Tsihko diives, romanit! Minä kyselisin sitä että SAAKO KAAJEET PUHUA ROMANIKIELTÄ? Minä tunnen yhden valkolaisnaikkosen joka huutelee romanikieltä pitkin pitäjiä. Minä en haluaisi että kielemme leviäisi valataväestön kekuuteen. Pitäiskö asialle tehdä jotain? Nyt kysynkin teiltä, rakkaat kaaleet, mikä on teidän mielipiteenne? Miten voisimme estäävalkolaisia puhumasta romanikieltä. Vastatkaa rakkaat kaaleet. Vastatkaa.
Ilmoita

97 Vastausta

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Sar tu frestavas gaajen te rakkiben kaalengo tsimb? Vaihdan nyt suomeen: ja kuinka moni kaajo yleensä haluaa opetella ja puhua kaaleen kieltä? Ja miksi?

Hyvä Esmeralda, nykyään kaikki kielet ovat avoinna kaikille. Jos joku haluaa opetella vaikkapa swahilia tai somalikielen murteita, se on mahdollista. Kaaleen kielen säilyttäminen on mahdollista vain, jos tutkijoille annnetaan mahdollisuus tallentaa ja perehtyä siihen.

Otanpa taas kerran hyvin tuntemani esimerkin. Saamelaiset, toinen kansallinen vähemmistö - koko Euroopan ainoa alkuperäiskansa, baskeja lukuunottamatta. Saamelaiset ovat joutuneet aivan saman sorron kohteeksi kuin kaaleetkin. Heiltäkin otettiin 60-70 -luvulla lapset sisäoppilaitoksiin, joissa saamen kielen puhumisesta rangaistiin nälällä, piiskaamalla tai arestilla. Siitä huolimatta saamen kieli kukoistaa ja koko saamelaiskulttuuri on korkeassa arvossa. Saamelaiset eivät suinkaan kiellä valtaväestöä opettelemasta kieltään - päinvastoin, pitävät kunnia-asiana, jos joku ulkopuolinen vaivautuu opettelemaan heidän kieltään ja kulttuuriaan. Ainoastaan eräät mytologiaan (uskomusmaailmaan) liittyvät seikat ovat sellaisia, joista he eivät halua ulkopuolisille kertoa. Kiitos saamelaisystävieni, olen saanut tilaisuuden perehtyä myös näihin "kiellettyihin" asioihin.

Mutta he ovat hyvin otettuja, jos ulkopuolinen osaa vaikka vähänkin saamenkieltä. Eivät koe sitä uhkana omalle identiteetilleen tai kulttuurilleen. Miksi siis kaaleet?

t. Mirkku
16 VASTAUSTA:
Kysymykseesi on helppo vastata-Miksi siis kaaleet ? Kaaleet ovat kautta aikojen käyttäneet omaa kieltään hyväksi huijatessaan ja epärehellisissä myynti tilanteissa omanaan kommunikaatio salakieltä keskenään vastaan meitä valkolaisia.
Valitettavaa että näin on, nyt kuitenkin ymmärrämme paremmin asian tarkoituksen.
Muuta kulttuurista tarkoitusta kielen tunnetuksi tekemisen estämiselle en näe , vaikka katson minne.
Valitettavaa jos ja kun vieläkin kaaleet ovat kielensä leviämisen esteenä.
Jaaro seera
Sinä Mirkku- markku olet täysi rakli, tai vanha kaaji. Oikia kaajeen vanha piika. Aloittaja- nappaa tukasta kiini sitä kaajia ,te les riso mui. Ei kaajeet saa puhua meidän kieltä. Onneksi tuo mirkku kaaji ei sitä osaa oikein, mitä lie sian saksaa.
manu manne kirjoitti:
Sinä Mirkku- markku olet täysi rakli, tai vanha kaaji. Oikia kaajeen vanha piika. Aloittaja- nappaa tukasta kiini sitä kaajia ,te les riso mui. Ei kaajeet saa puhua meidän kieltä. Onneksi tuo mirkku kaaji ei sitä osaa oikein, mitä lie sian saksaa.
Samaa mieltä kanssasi, ei kustakkaan kaajeisiin päin.
manu manne kirjoitti:
Äläpäs sinä hauku palstalla meidän Mirkkua. Miksi kutsut häntä vanhaksi kaajiksi. Hänellä on mustalaisverta niin kuin sinullakin. Ehkä pikkusen vähemmän. Mutta jos sinulle veresi on arvokasta, niin älä yritä liata toista joka kantaa arvokasta vertasi. Sitäpaitsi hän ei ole piika vaan opiskelee vieläkin yliopistossa. Pystyisitkö sinä siihen? Jos vielä sanot, että hän on vanha, (53 vuotias) niin missä kunnioitus vanhempaa ihmistä kohtaan?

Alavujelaisenkaan ei tarvitse kusta kaajeesiin päin, mutta Mirkku kun ei ole vain kaaje. Kysyn nyt sinulta mukula, mihin suuntaan päätät sitten kusta?

Olisi kiva, jos ne jotka kirjoittavat ja kaipaavat Mirkkua taas palstalle, myös voisivat nyrkkiä lyöden pöytään, sanoa mielipiteensä kun häntä täällä sorretaan. Tämä solidarisuuden puute puoleltanne ottaa aivoon.

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

ihan hyvällä: olet tosi sairas ihminen. Tarvitset asiantuntijan apua. Ja tällä palstalla tosiaan ihmisarvo määriytyy sen mukaan, onko täysverinen, onko puolikas vai vartti. Meno on kuin vanhan Aatun aikana.

Aatun aikana meidät olisi kaikki määrätty kaasutettaviksi. Varmaan olisit vielä kaasukammion ovella vaatinut, että täysveriset kaasutetaan ensiksi, sitten vasta puolikkaat ja vartit. Ettei olisi tarvinnut kokea sitää häpiää, että puolikkaat ja vartit olisivat sekoittuneet joukkoon. Siitä huolimatta, että lopputulos oli ihan sama.

Ja oletko koskaan kuullut termiä: "Lifelong Learning"? Eli elinikäinen oppiminen. Jos meinaa pysyä tahdissa mukana, sitä vaaditaan tänä päivänä. Kerropas omasta opiskeluhistoriikistasi: minä taasen meinaan valmistua syksyllä maisteriksi! Ja jätä nuo lakanajutut : tuot ihan mieleen Kalle Päätalon isä-Herkon, joka näki lakanan heilutuksessa merkkejä ja merkityksiä. Ja tulkitsi niitä omalla tavallaan.

t. Mirkku
Mankkaanesko Mirkku kirjoitti:
ihan hyvällä: olet tosi sairas ihminen. Tarvitset asiantuntijan apua. Ja tällä palstalla tosiaan ihmisarvo määriytyy sen mukaan, onko täysverinen, onko puolikas vai vartti. Meno on kuin vanhan Aatun aikana.

Aatun aikana meidät olisi kaikki määrätty kaasutettaviksi. Varmaan olisit vielä kaasukammion ovella vaatinut, että täysveriset kaasutetaan ensiksi, sitten vasta puolikkaat ja vartit. Ettei olisi tarvinnut kokea sitää häpiää, että puolikkaat ja vartit olisivat sekoittuneet joukkoon. Siitä huolimatta, että lopputulos oli ihan sama.

Ja oletko koskaan kuullut termiä: "Lifelong Learning"? Eli elinikäinen oppiminen. Jos meinaa pysyä tahdissa mukana, sitä vaaditaan tänä päivänä. Kerropas omasta opiskeluhistoriikistasi: minä taasen meinaan valmistua syksyllä maisteriksi! Ja jätä nuo lakanajutut : tuot ihan mieleen Kalle Päätalon isä-Herkon, joka näki lakanan heilutuksessa merkkejä ja merkityksiä. Ja tulkitsi niitä omalla tavallaan.

t. Mirkku
Unohdin äsken kertoa Sinulle puhelimessa, että parvekkeellani on 24 astetta. Puut ovat kaikki vihreitä ja ne muut puut kukkii. En ole muistaakseni Sinulle kertonut, että asun paikalla, sama mistä ikkunasta katon ulos on ympärillä 300-800 metrin korkuisia rinteitä. Voit kuvitella miten kauniita ne nyt on.

Odotan viestiäsi ja uudelleen kivaa lauantai iltaa ja hyvää ruokahalua.

kah, tuas kömmit piilostas sama vanaha räyhähenki, elä puhu potaskata! Ite usseilla nimimerkillä essiinnyt ja puhut niinku pulloper*e sika.

Viestisi vilisee kirjoitusvirheitä, eli et kyllä kauan ole koulun penkeillä istunut. Yleensä näistä virheistä en kommentoi, mutta sinä loukkaat Mirkkua ja minua. Sitä en siedä. Mirkku on hyvin sivistynyt ihminen ja sivistää itseänsä aina eteen päin.
Itsekkään en enään tiedä onko eteenpäin yksi vai kaksi sanaa. Nämä ovat asioita jotka unohtuu ajan mittaan.
Sitten, osoitettani en tule missään nimessä antamaan palstalle. Lähin Kakola täällä on Königsfelden, eli en aio tehdä riskiä, että minut haetaan sinne, koska heiluttelen lakanoita parvekkeellani! Olet kovin röyhkeä ja primitiivi.

Kerroppas itse jotain itsestäsi.
Mikä on osoitteesi?
Missä asut?
Oletko aviossa ja kenen kanssa?
Onko sinulla lapsia?
Käytkö töissä?
Ja mikä on ammattisi jne. jne.
No miltä tuntuu jos sinun anonymiteettisi pitäisi avata palstalla.
manu manne kirjoitti:
sinä manu manne oot, tiedät kyllä itte mikä ; )
Vaalea Sveitsistä kirjoitti:
Unohdin äsken kertoa Sinulle puhelimessa, että parvekkeellani on 24 astetta. Puut ovat kaikki vihreitä ja ne muut puut kukkii. En ole muistaakseni Sinulle kertonut, että asun paikalla, sama mistä ikkunasta katon ulos on ympärillä 300-800 metrin korkuisia rinteitä. Voit kuvitella miten kauniita ne nyt on.

Odotan viestiäsi ja uudelleen kivaa lauantai iltaa ja hyvää ruokahalua.
no onhan eroja. kuinkas hyvinkääl voi olla noin kylmä. varmaan kaljois kattelit
Tää on taas näitä kulttuuri-ihmisten mielipiteitä. Kuinka monelta mustalaisilta te olette kysyneet lupaa opettaa mustalaiskieltä yleisesti. Kentän kanta on, että sitä ei saisi opettaa. Kannattais käyttää voimavarat muuhun tarkoitukseen ja opetukseen!
kaalo ja romanikieli kirjoitti:
Tää on taas näitä kulttuuri-ihmisten mielipiteitä. Kuinka monelta mustalaisilta te olette kysyneet lupaa opettaa mustalaiskieltä yleisesti. Kentän kanta on, että sitä ei saisi opettaa. Kannattais käyttää voimavarat muuhun tarkoitukseen ja opetukseen!
Komiikkaa vai tragediaa?

Romani vaalii itsepäisesti omaa kieltään, jota ei itsekään osaa puhua eikä kirjoittaa. Hän haluaa pitää salakielen, jota valkolainen ei osaa. Siihen hänellä on oikeus. Mutta yhtäläinen oikeus opiskella kieltä on ihmisellä, joka ei ole etniseltä taustaltaan romani.

Halu salakieleen kertoo asenteesta. Tai pelosta? En halua verkostua, enkä yhdistyä. Vuoden 2012 Suomessa valkolainen on minulle edelleen uhka.
Olisihan se nyt ihan kamalaa jos puhuttaiisiin samaa kieltä, samoilla äänenpainoilla ja jopa ymmärrettäisiin toisamme.

En halua!

Romanilla tuntuu olevan jatkuvasti sellaista sanottavaa ja sellaisia ajatuksia, joita valkolaisen korvat eivät kestä kuulla. KAIKKI valkolaiset on tyhmiä.
Rasismia? Riittää kun pystyy keskustelemaan vain oman heimonsa kanssa.

Muut maailman kulttuurit avautuvat. Yksilöt kertovat kokemuksiaan pakolaisleireiltä, ympärileikkauksista, kuvailevat sitä mikä omassa kulttuurissa mättää. Mutta kertovat myös asioista, jotka ovat hyvin ja kauniita. He opettavat omaa kieltää, haluavat lähestyä ja tulla nähdyiksi.

Mitä tekee suomen romani. Vetää piirin tiukaksi sumpuksi, lukitsee portin ja heittää avaimen metsään. Käpertyy itsensä ja heimonsa sisälle tekemään hidasta kuolemaa. On muitakin kansoja, joita on vainottu ja tapettu. Isovanhemmat ovat tappaneet sodassa toisiaan. Mutta pitääkö meidän, jotka elämme vuotta 2012 vihata toisiamme esivanhempiemme tekojen tähden. Meillä ei niihin tekoihin ole osaa, eikä arpaa.

Kun näkee omaisensa ammuttavan, tulee raiskatuksi, kuulee aikuisten sekovan, menettää maansa, kotinsa, omaisuutensa, päätyy lopulta kylmään suomeen luulisi ihmisen olevan katkera. katkeruuttakin esiintyy, mutta hirmuisen moni näistä ihmisistä on tyytyväinen, koska kokee vihdoinkin olevansa turvassa.

Eikö suomen romanikansa koe vieläkään tätä tunnetta, olen turvassa ja hyväksytty?
manu manne kirjoitti:
manumannelle lopeta heti suomenkielen puhuminen tai saat turpaan puhu englantia jos ssat ennelsmanneilta luvan meiltä et lupaa saa suomen kieleen, suomipoika juha
Hyvin kirjotettu Mirkku. Näinhän se monesti on. Monet ulkomaalaisetkin on todella otettuja siitä jos joku vaivautuu opettelemaan edes hiukan heidän kieltään ja osaa edes tervehtiä heidän omalla kielellään.

Mitä niin merkillistä on romanikielessä että se haluattan pitää vain itsellä? Se vaan ei taida enään olla nykyaikana edes mahdollista, kun romanikielen oppikijaakin on saatavana ihan kelle vaan :)
Alavujelta kirjoitti:
Samaa mieltä kanssasi, ei kustakkaan kaajeisiin päin.
Kaajeet maksaa teiänkin laiskojen hameet sun muut,turpa rullalle vanha tinali!
Se on kummallista kun kaaleet(eivät kaikki) nostatte itsenne muiden yläpuolelle? Millä perusteella? Eikö jokainen ihminen ole samanarvoinen? Meikäläisiä haukutte talonpojiksi ja ihmettelette kun teitä syrjitään. Kannattaisi muuttaa omaa asennettaan niin voitte pärjätä paremmin,. Huonoon itsetuntoonko perustuu talonpojaksi haukkuminen? Ne ajat menivät jo, kun mustalaisista maksettiin tapporahaa, nyt eletään 2000-lukua ja ihmisarvo on jokaisella. Develeseko frediba.
+Lisää kommentti
kyllä se on niin etä romanikieli häviää suomesta jos sitä ei opeteta vaaleille sekä kaaleille.
Ilmoita
en usko että kukaan moista tosissaan ehdottaa.
Ilmoita
Mopopojat ovat kuulemma vaarallisia vanhemmille naisille ;D
Ilmoita
että mustalaiset lopettavat Suomenlielellä puhumisen. Puhukaa sitä omaa mongerustanne mutta älkää tätä meidän kieltämme joka on tarkoitettu suomalaisten puhuttavaksi.
2 VASTAUSTA:
Olen täysin samaa mieltä Vaalean Sveitsiläisen kanssa.
Minusta olisi aika korkea aika miettiä, että mitä jorisee täällä. En tiiä teistä, mutta minusta mustalaiset ovat myös suomalaisia, vai ollaanko sitä väärässä? on suomenmustalaisia ja ruotsin jne.. se kieli jota me kaaleet puhutaan on se meidän tapa kommunikoida eikä haluttaisi kenenkään ulkopuolisen sitä löpöttävän kylillä. Silloinhan se olisi aivan sama, ei olisi romanikieli vaan yksi kieli muiden joukossa.. esim. kuin englanti! Silloin sitä varmaan opetettaisiinkin peruskoulussa? ken tietää.... eipä mulla sen enempää ajattelin vain valaista teille kaajeille mitä me kaaleet tahomme!
+Lisää kommentti
Näin on.
2 VASTAUSTA:
Minä en muuten olekaan nähnyt tuolla kirjakaupoissa kierrellessäni ainuttakaan kaaleista kertovaa kirjaa, vaikka sellaisia on tiemmä kirjoitettu. Mieleeni nousi, että miksi ihmeessä? Vaikka nyt kaaleita satun itse olemaankin. Tokihan on ostettavissa kaikenlaisia muitakin kirjoja, useiden eri ammattialojen kirjoja yms yms. Tai sitten ei ole vain sattunut silmään. Olisin itse etsinyt sellaista lahjaksi eräälle tutulle ala-asteen luokanopettajalle, joka olisi voinut sitten halutessaan käyttää kirjaa apuna kertoessaan luokalle uutta.
.,n_kahdenkymmenen kirjoitti:
Minä en muuten olekaan nähnyt tuolla kirjakaupoissa kierrellessäni ainuttakaan kaaleista kertovaa kirjaa, vaikka sellaisia on tiemmä kirjoitettu. Mieleeni nousi, että miksi ihmeessä? Vaikka nyt kaaleita satun itse olemaankin. Tokihan on ostettavissa kaikenlaisia muitakin kirjoja, useiden eri ammattialojen kirjoja yms yms. Tai sitten ei ole vain sattunut silmään. Olisin itse etsinyt sellaista lahjaksi eräälle tutulle ala-asteen luokanopettajalle, joka olisi voinut sitten halutessaan käyttää kirjaa apuna kertoessaan luokalle uutta.
Suosittelen Yökettu -kirjoja, tekijöinä Helena Blomérus jne
+Lisää kommentti
se on kieli siinä missä toisetkin kielet.
Se on aivan turha huudella eilisen perään kun se on jo historiaa.
Nämä ihmiset jotka aikoinaan rupesivat hössöttämään ja tekemään kirjoja kaaleen kielestä.
Turha siitä enää on voivotella. Sitä paitsi ei ole enää hortto kaaloja muuta kuin nämä aivan vanhat kaaleet jotka ovat 70-80 vuotiaita, heihin se sitten loppuukin.
Ja te nuoret ja vähän vanhemmat ette ole muuta kuin seka perillisiä siis tällä tarkotan sitä että vaalee ja tumma kulttuuri on niin kauan sekottunut kun tässä maassa ollaan oltu, niin että raja kulttuuriemme välillä vähenee koko ajan.

Mutta mitäs me näistä kaanaan häistä, raamattukin sanoo että aikanaan kaikki ihmiset sekoittuvat keskenään ja niin myöskin kulttuurit siinä samassa.
Minä henkilökohtaisesti olen tyytyväinen kun on katto pään päällä ja leipää pöydässä.

Voikaa hyvin tummat ja vaaleet
Ilmoita
Ihan älytön kysymys ja ajatus. Aika ylimielinen.
Saattehan tekin asua suomessa ja saatte puhua suomea ja vastaanotatte suomalaisen yhteiskunnan palvelut ja tuet ja sitten suomalainen ei sais puhua teidän kieltänne!?
4 VASTAUSTA:
Kaaleen kieltä ei opi kukaan, jos sitä ei aito kaale hänelle opeta luonnon menetelmällä. Olen opetellut kyseistä kieltä. Ensin kielioppia ja sanastoa aapisen ja sanakirjan avulla ja mitä sanoja en ole sieltä löytänyt, olen ottanut ne etymologisesta sanakirjasta.
Kukaan mustalainen ei ymmärtäisi, jos yrittäisin hänelle puhua kieltäni, enkä minä myöskään kenenkään heikäläisen. Niin paljon eri murteet ja käytännön kieli poikkeavat kirjakielestä.
Elikkä voitte olla aivan rauhassa siltä ajatukselta, että joku voisi itseoppia kielenne siten ,että siitä olisi käytännön hyötyä. Itse sain ajatuksen opetella sitä lauluharrastukseni kautta, että oppisin paremmin ymmärtämään mustalaiskielisten laulujen sanomaa. Siitä sitten jatkoin, mutta en tiedä mitä nyt kieli-
taidollani muuta voisin tehdä. Pärjäisinkö ulkomailla ?
Sinulle kotimaani ompi Suomi, niin se on miukin kotimaa tää Suomi ja toinen on taivaassa sitten aikanaan kun lähtö tulloo.
Puhu sie poika niin paljon kun haluat ei siitä se kieli kulu ja hyvä on kun ossaa monia kieliä niin pärjää paremmi maailmalla.

T: Äijä vaan
Laulaja poika kirjoitti:
Kaaleen kieltä ei opi kukaan, jos sitä ei aito kaale hänelle opeta luonnon menetelmällä. Olen opetellut kyseistä kieltä. Ensin kielioppia ja sanastoa aapisen ja sanakirjan avulla ja mitä sanoja en ole sieltä löytänyt, olen ottanut ne etymologisesta sanakirjasta.
Kukaan mustalainen ei ymmärtäisi, jos yrittäisin hänelle puhua kieltäni, enkä minä myöskään kenenkään heikäläisen. Niin paljon eri murteet ja käytännön kieli poikkeavat kirjakielestä.
Elikkä voitte olla aivan rauhassa siltä ajatukselta, että joku voisi itseoppia kielenne siten ,että siitä olisi käytännön hyötyä. Itse sain ajatuksen opetella sitä lauluharrastukseni kautta, että oppisin paremmin ymmärtämään mustalaiskielisten laulujen sanomaa. Siitä sitten jatkoin, mutta en tiedä mitä nyt kieli-
taidollani muuta voisin tehdä. Pärjäisinkö ulkomailla ?
Meidän lapsella oli oma kieli nelivuotiaaksi asti. Selostuksesi mustilaisten "kielestä" kuulostaa ihan samanlaiselta mongerrukselta: mitä lie itse perheen sisällä keksittyä siansaksaa, jolla yritetään vonkua itselle tukieuroja "oman kielen" säilyttämiseksi.

Hyödytöntä roskaa koko mustilaisten kieli.
Aivan niin .teillä valkolaisilla ei oleoikeutta opetella romaani se on meidän oma kulttuuri kieli . Eikö meillä romaaneilla sais olla sun mielestä mitään omaa kun asumme suomessa .tiedoksi sulle tyhymimys .me olemme tallaneet 1500 luvulta tätä suomen maata niin kyllä tämä on myös meidän suomi niinku teidänki.
+Lisää kommentti
Ei ehdottomasti ei saa kaajeet alkaa puhumaan kaaleen kieltä. Ne ketä on pitänny joskus akkanaan kaajetta niin ne akat on oppineet sitte siinä.Pitääkö meiltä kaikki viijä? Eikö saa tummaheimo elää ja olla? On hieno asija että on oma kieli. On oma kulttuuri tavat ja perinteet.Entis aikoja ei haikailla eikä ne hyvijä muistoja kaikille olekkaa...vaa on niin että kautta historian on siittä ollu vaa haittaa jos on kaajeet tietoisia kaaleen asijoista. Ja tää on totuus.Kaajeittwen maassa kumminki asutaan ja eletään eli tullaan toimeen. Ei mitään henkilökohtaista ja vastaan mutta minun mielipide on Kaaleen kieli kuuluu vaa KAALEILLE.
4 VASTAUSTA:
Olen valkolainen eikä yhtään kiinnosta osata mitään mustalaisten kieltä. enkä tunne yhtään valkolaista, joka kovasti haluaisi sitä oppia.

Romanikielen säilyminen on pelkästään teidän itsenne varassa. Jos muut suomalaiset ei teidän mielestänne saa sitä osata eikä opetella, niin ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin teidän itsenne puhua sitä jälkeläisillenne ja sillä lailla siirtää kieli heille. Niinhän te olette ilm. tehneetkin, mutta tekeekö tulevat polvet? Oppikirjojen laatiminen on arveluttavaa, samoin kuin yleensäkään minkään romanikielisen julkaisun tekeminen, koska ne voi aina joutua myös muiden kuin romanien käsiin.

Teitä ei voida palvella omalla kielellänne, jos vain te itse sitä puhutte. Joten vaikea vaatia romanikielelle virallista asemaa. Jos esim. kauppojen tuotepakkauksissa olisi sääntöjen mukaan tiedot myös mustalaiskielellä, niin siitähän ne valkolaisetkin sen näkisivät ja ties vaikka vähitellen oppisivat. Kun eivät ihan pahkapäitä ole ja monet aikamoisia kielinerojakin.

Joten asioitten on kai parasta antaa olla niin, niin kuin ne nyt ovat. Eli puhukaa vain keskenänne, mutta pitäkää huoli, että opetatte sen sitten itse eteenpäin, JOS sitä tärkeänä pidätte. Mua itseäni ei haittaa millään tavalla, vaikka ihmiset ympärillä puhuisi mitä kieliä, kunhan vaan keskenämme kommunikoidessamme ymmärrämme toisiamme. Se on tärkeintä.

Edellinen kirjoittaja kysyi, että pitääkö meiltä kaikki viedä, ja että eikö tumma heimo saa elää ja olla.
Voi hyvä ihminen, mitä teiltä on viety? Miten niin ette saa elää ja olla? Ei teidän kieltä ainakaan ole kukaan vienyt, eikä mitään muutakaan. Kaikki on omissa käsissänne. Ei kieltä eikä tapoja voi kukaan toisilta viedä, vaan kaikki omassa vallassa, säilytättekö ne vai ette. Jos joku tapa on sellainen, että sitä ei nykyaikana voi ilman suuria vaikeuksia säilyttää, niin eikö niitä silloin pitäisi muuttaa ja soveltaa? Niin on aina maailmassa ollut kaikissa maissa ja kaikissa kulttuureissa. Ei me valkolaisetkaan enää voida elää samojen sääntöjen ja tapojen mukaan kuin joskus muinoin.

Muuten olis kiva, jos tietäisimme toisistamme edes vähän enemmän ja oltaisiin enemmän tekemisissä. Ainakin pitäisimme toisiamme kenties vähemmän tomppeleina ja ääliöinä, niin kuin nyt valitettavasti teemme, koska ei tunneta toistemme ajatusmaailmaa eikä ymmärretä toisiamme. Ja kunnioitusta toisiamme ja toistemme elämää kohtaan tarvittaisiin myös, eikä niin, että "tolle saa sanoa tai tehdä mitä vaan, koska se on mustalainen / valkolainen eikä siitä tarvi välittää."
Vaalea Merja kirjoitti:
Olen valkolainen eikä yhtään kiinnosta osata mitään mustalaisten kieltä. enkä tunne yhtään valkolaista, joka kovasti haluaisi sitä oppia.

Romanikielen säilyminen on pelkästään teidän itsenne varassa. Jos muut suomalaiset ei teidän mielestänne saa sitä osata eikä opetella, niin ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin teidän itsenne puhua sitä jälkeläisillenne ja sillä lailla siirtää kieli heille. Niinhän te olette ilm. tehneetkin, mutta tekeekö tulevat polvet? Oppikirjojen laatiminen on arveluttavaa, samoin kuin yleensäkään minkään romanikielisen julkaisun tekeminen, koska ne voi aina joutua myös muiden kuin romanien käsiin.

Teitä ei voida palvella omalla kielellänne, jos vain te itse sitä puhutte. Joten vaikea vaatia romanikielelle virallista asemaa. Jos esim. kauppojen tuotepakkauksissa olisi sääntöjen mukaan tiedot myös mustalaiskielellä, niin siitähän ne valkolaisetkin sen näkisivät ja ties vaikka vähitellen oppisivat. Kun eivät ihan pahkapäitä ole ja monet aikamoisia kielinerojakin.

Joten asioitten on kai parasta antaa olla niin, niin kuin ne nyt ovat. Eli puhukaa vain keskenänne, mutta pitäkää huoli, että opetatte sen sitten itse eteenpäin, JOS sitä tärkeänä pidätte. Mua itseäni ei haittaa millään tavalla, vaikka ihmiset ympärillä puhuisi mitä kieliä, kunhan vaan keskenämme kommunikoidessamme ymmärrämme toisiamme. Se on tärkeintä.

Edellinen kirjoittaja kysyi, että pitääkö meiltä kaikki viedä, ja että eikö tumma heimo saa elää ja olla.
Voi hyvä ihminen, mitä teiltä on viety? Miten niin ette saa elää ja olla? Ei teidän kieltä ainakaan ole kukaan vienyt, eikä mitään muutakaan. Kaikki on omissa käsissänne. Ei kieltä eikä tapoja voi kukaan toisilta viedä, vaan kaikki omassa vallassa, säilytättekö ne vai ette. Jos joku tapa on sellainen, että sitä ei nykyaikana voi ilman suuria vaikeuksia säilyttää, niin eikö niitä silloin pitäisi muuttaa ja soveltaa? Niin on aina maailmassa ollut kaikissa maissa ja kaikissa kulttuureissa. Ei me valkolaisetkaan enää voida elää samojen sääntöjen ja tapojen mukaan kuin joskus muinoin.

Muuten olis kiva, jos tietäisimme toisistamme edes vähän enemmän ja oltaisiin enemmän tekemisissä. Ainakin pitäisimme toisiamme kenties vähemmän tomppeleina ja ääliöinä, niin kuin nyt valitettavasti teemme, koska ei tunneta toistemme ajatusmaailmaa eikä ymmärretä toisiamme. Ja kunnioitusta toisiamme ja toistemme elämää kohtaan tarvittaisiin myös, eikä niin, että "tolle saa sanoa tai tehdä mitä vaan, koska se on mustalainen / valkolainen eikä siitä tarvi välittää."
Kiitos sulle hyvin asiallisesta kirjoituksesta joka piti paljon totuutta sisällään. Kaikkea hyvää sulle!
Vaalea Merja kirjoitti:

Kyllä minä ainakin romanikieltä haluaisin oppia siinä missä muitakin kieliä, mutta ymmärrän kyllä alkuperäistäkin kirjoittajaa. Romanikieltä opettelevien valkolaisten kuuluu toimia yhteisymmärryksessä romanien kanssa ja romanien kulttuuria kunnioittaen.
Vaalea Merja kirjoitti:

Kyllä kylmä tosiasia on se, että romanikieli kuolee, ellei sitä kaajeet opeta eteenpäin. Vai kuinka monella kaaleella on opettajan pätevyys?
+Lisää kommentti
Mielestäni olet aivan oikeassa, vihaan sitä että kaajeet puhuvat romanikieltä ! Niillä lupneilla ei ole mitään oikeuksia sekaantua meidän kieleemme ! Itse olen miettinyt tätä samaa asiaa monta kertaa ja ajatellut että kuinka me voisimme estää valkolaisia puhumasta kaaleitten kieltä. Minun mielestäni asialle todellakin pitäisi tehdä jotain. Rakkain terveisin Joensuun Mirette.
2 VASTAUSTA:
Elä sie ämmä huorittele ihmisiä.
Jospa tää varsinanen "Lady_Mirette" sitten huorittelisi vaan ihan omaa sakkiaan ja ketä sellaiseksi tiedät. Ei se minun mielestäni ainakaan kenestäkään huoraa tee jos osaa romanikieltä tai jos on valkolainen. Niitä "Lupneja" kyllä löytyy ihan teidän omastakin sakista ihan kirjaimellisesti.
+Lisää kommentti
On mielestäni väärin että ihan täys kaajeet huutelee romanikieltä eikä edes välttämättä ymmärrä siitä mitään. Itse olen osittain kaaleita ja haluaisin oppia oman sukuni kieltä vähän paremmin koska olen elänyt koko lapsuuteni pelkkien valkolaisten keskellä. Mustalaissuku on isäni puolelta. Isänikään ei tiedä paljoakaan mustalaisten kielestä eikä paljon muustakaan mustalaisiin liittyvästä, paitsi perusjuttuja esimerkiksi vanhojen ihmisten kunnioittaminen ja siisteys.. Yritän sanoa että haluaisin että joku kunnon mustalainen opettaisi minulle vähän edes lisää mustalaisista. MItä mieltä olet tästä ? Olisi kunnia kuulla mielipiteesi. Muutkin saa vapaasti antaa mielipiteitään !! Jumalan Siunausta Kaikille Kaaleille.
3 VASTAUSTA:
Niin jos tummien kieltä ei saa puhua eikä ymmärtää kuin tummat, niin miksi tummat pääsääntöisesti sitten puhuvat valtaväestön kieltä eli suomea? Voisivatko tummat pitää oman kielensä kukoistuksessa ja vahvana käyttämällä sitä ja lopettamalla suomenkielen käyttämisen?
Sniper_.222 kirjoitti:
Niin jos tummien kieltä ei saa puhua eikä ymmärtää kuin tummat, niin miksi tummat pääsääntöisesti sitten puhuvat valtaväestön kieltä eli suomea? Voisivatko tummat pitää oman kielensä kukoistuksessa ja vahvana käyttämällä sitä ja lopettamalla suomenkielen käyttämisen?
Mie se vasta tinalo oonkin.. ootteko ihan tosissanne näissä jutuissa? osa mustalaisista on täysin rasisteja ja suurin osa kaajeista ja räkleistä ja muistakin...
älkää täällä pitäkö vihaa viisas vois olla vaiti joten siitä itteni pistin tällä puheella jo ulos.... en nuole mustalaisen persettä mutten valkolaisenkaan.. tuttuja on molemmissä leireissä...
ass12 kirjoitti:
Mie se vasta tinalo oonkin.. ootteko ihan tosissanne näissä jutuissa? osa mustalaisista on täysin rasisteja ja suurin osa kaajeista ja räkleistä ja muistakin...
älkää täällä pitäkö vihaa viisas vois olla vaiti joten siitä itteni pistin tällä puheella jo ulos.... en nuole mustalaisen persettä mutten valkolaisenkaan.. tuttuja on molemmissä leireissä...
Minulla oli koulussa samalla luokalla Mertsi ja Tenho, ne opetti mulle muutaman lauseen romanikieltä.
Kirjoitin juuri Metrille fb: hen terveisiä, ja muistutin vanhoista hyvistä ajoista.
Olen itse joskus huudellut romanikielellä jottain mutta en paljoo, kun en paljoa ymmärräkään.
Mulla on äiti tumma Lunberg, repilää siitä huumoria!
+Lisää kommentti
oon saa mieltä sun kans lady_ mirette ... ....... ei kaajeet saa puhua romani kieltä ja eikä sitä saa opettaa niile
2 VASTAUSTA:
oon samaa mieltä sun kans lady_ mirette ... ....... ei kaajeet saa puhua romani kieltä ja eikä sitä saa opettaa niile
kaaleen mies... kirjoitti:
oon samaa mieltä sun kans lady_ mirette ... ....... ei kaajeet saa puhua romani kieltä ja eikä sitä saa opettaa niile
eikä romanit saa puhua suomea, eikä savvoo
+Lisää kommentti
No voi puhukaa ihmeessä ja opetelkaa kaaleen kieltä, onpahan hieno ja muinainen kieli mutta ongelma on se että suomessa sitä ei puhu enää ees romanit kuin hyvin hyvin harva ja sen mitä puhutaan on suurimmaksi osaksi vain sanoja sieltä täältä ruotsin ja muitten kielien sekotusta.

Aikoinaan suomessa kieltivät kaaleen kielen puhumisen ja se sitten katosi lähes kokonaan kaaleitten keskuuesta.

Minusta se on kunnian osoitus meitä kohtaan jos joku kaajeista vaivautuu opettelemaan meidän muinaisen kielen, ei se enää mikään sala-kieli ole se on tallennettu kirjoihin ja kansiin kaikkialla euroopassa eri murteiltaan, yleisimmät murteet taitaa olla sinti, kalderash ja luvara, niissä on kuitenkin vielä miljoonia puhujia!

Kaaleen kieli on kehitetty ilmeisesti joskus 200jkr sotilas-.kastiin silloisen rajasthanin alueelle jossa isot sukukunnat ajoivat eri valloittajia poies.Näitä kutsittiin Rajaputana tarkoittaa kuninkaan poikia!
Ilmoita
tuokin on totta kyllä että kaaleen kieli ei oo enää sala kieli koska sitä osaa monet kaajeet ja sitä tallennettu joka paikkaan ...... kyllä se ottaa aivoon kun kaajeet puhuu kaaleen kieltä,,,,, ja harvassa on kaaleista joka osaa täyren kaaleen kielen tänä päivänä........
Ilmoita
olen valkolainen ja olen kiinnostunut kielistä. Nuorena olin kiinnostunut romanien kielestä ja kulttuurista ja opinkin kieltä musiikin kautta. Joskus sitten ulkomailla tapasin romaneja ja puhuin mitä osasin sitä kieltä. Sitten leimauduin romaniksi joka kiisti juurensa koska sanoin että en ole romani. Jouduin siitä kyllä hankaluuksiin. enkä ole ikinä sen jälkeen sanaakaan kaaleen kieltä sanonut.
Ilmoita
Olen todella yllättynyt tästä että löytyy romaneja jotka ovat noinkin kovasti sitä vastaan että ei-romani puhuisi romanikieltä. Mikä muu voisi olla tuollaisen asenteen taustalla paitsi pöyristyttävä rasismi?
En olisi uskonut.
Ilmoita
TOTTA HELVETIS JOKAINEN SAA PUHUA JUURI SITÄ KIELTÄ MITÄ TAHTOO, JA SATTUU OSAAMAAN, JOS SEN TARPEELLISEKSI TUNTEE. JOS VALKOLAINEN PAMLAA MUSTALAISTENKIELTÄ, NIIN KENEN KANSSA HÄN SITÄ PUHUU??
Pitäisin melko pölvästin touhuna yrittää esim asioida virastoissa tms paikoissa kielellä, jota virkailija ei ymmärrä, vai oman pätemistarpeen tyydyttämiseksi, kannattaa puhua vaikka zwasilia, jos saa siitä jonkin tyydytyksen, toki voi keksiä myös oman kieleln, jota ei taatusti kukaan muu ymmärrä, tämä tästä.
1 VASTAUS:
Olen terveydenhuoltoalalla hommissa ja minusta on kiva tervehtiä potilasta hänen omalla äidinkielellään. Niinpä osaankin toivottaa hyvät huomenet kiinaksi, thaiksi, vietnamiksi, arabiaksi, portugaliksi ja puolaksi. Mustalaiset tapaavat puhua selvää suomea, mutta olisi silti hauskaa yllättää vanhempi romani tervehtimällä häntä romanikielellä. Sen kummempaa kielitaitoa en havittele kuin fraasien "hyvää huomenta", "hyvää päivää", "kiitos" ja "näkemiin" hallintaa. Jos joku kieltä osaava viitsisi opettaa nämä fraasit ääntämisasussaan, olisin kiitollinen.
+Lisää kommentti
olen romani ja haluaisin oppia sitä mutta iso isäni ei suostu opettamaan sitä minulle mistä voisin opetell sitä
1 VASTAUS:
jää miks ei suvostu?
+Lisää kommentti
no morjesta kaaleet, missä mä löytäisin jonkun hyvän sivun missä voin oppia kaaleen kieltä, osaan mä hyvin sitä mut haluan oppia enempi.

ja iso plus jos se on käänetty suomeks

kiitosnam t kurikan jeuno
3 VASTAUSTA:
Kimmo Granqvist

Kimmo Granqvist (19. heinäkuuta 1968 Ahvenanmaa) on suomalainen romanin kielen tutkija. Hän on Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa osastonjohtaja.[1]

Granqvist on opiskellut kreikan kieltä Helsingin ja Tukholman yliopistoista ja on väitellyt tohtoriksi Tukholmasta. Hän tuli 1997 siviilipalvelukseen Kotimaisten kielten tutkimuskeskukseen samaan aikaan, kun siellä aloitettiin romanikielen tutkimusta, ja tähän työhön Granqvist osallistui, alkuun sanakirjatyössä. Nykyisin hän on kielen ylin auktoriteetti ja opettaa sitä ja kreikkaa Helsingin yliopistossa.[1]

Granqvist on tehnyt romanikielestä lyhyen kieliopin Lyhyt Suomen romanikielen kielioppi, ja valmistumassa on perusteellisempi. Tekeillä on myös kielihistoria. Vastaavia ei ole aiemmin tehty.[1]
[muokkaa] Teokset

Oriste! nykykreikan alkeiskurssi, Kimmo Granqvist ym., Finn Lectura, 2006 ISBN 951-792-257-4
Suomen romanin äänne- ja muotorakenne, Suomen itämainen seura: Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2007 ISBN 978-951-9380-69-8
Vaaguno! Suomen romanikielen alkeet, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2011 ISBN 978-952-5446-66-1
Lyhyt Suomen romanikielen kielioppi, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2011 Verkkojulkaisu ISBN 978-952-5446-69-2
kato tuolta kirjoitti:
Kimmo Granqvist

Kimmo Granqvist (19. heinäkuuta 1968 Ahvenanmaa) on suomalainen romanin kielen tutkija. Hän on Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa osastonjohtaja.[1]

Granqvist on opiskellut kreikan kieltä Helsingin ja Tukholman yliopistoista ja on väitellyt tohtoriksi Tukholmasta. Hän tuli 1997 siviilipalvelukseen Kotimaisten kielten tutkimuskeskukseen samaan aikaan, kun siellä aloitettiin romanikielen tutkimusta, ja tähän työhön Granqvist osallistui, alkuun sanakirjatyössä. Nykyisin hän on kielen ylin auktoriteetti ja opettaa sitä ja kreikkaa Helsingin yliopistossa.[1]

Granqvist on tehnyt romanikielestä lyhyen kieliopin Lyhyt Suomen romanikielen kielioppi, ja valmistumassa on perusteellisempi. Tekeillä on myös kielihistoria. Vastaavia ei ole aiemmin tehty.[1]
[muokkaa] Teokset

Oriste! nykykreikan alkeiskurssi, Kimmo Granqvist ym., Finn Lectura, 2006 ISBN 951-792-257-4
Suomen romanin äänne- ja muotorakenne, Suomen itämainen seura: Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2007 ISBN 978-951-9380-69-8
Vaaguno! Suomen romanikielen alkeet, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2011 ISBN 978-952-5446-66-1
Lyhyt Suomen romanikielen kielioppi, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2011 Verkkojulkaisu ISBN 978-952-5446-69-2
mä oon ihan valkolaismies.. ja mulle mun kaverit jokka on täys mustalaisia on opetttanu aika laillaki kaaleen kieltä :D .. JOSKUS ku on jossain ollu ja mustalaisia tullu nii pysyny aika hyvin kärryillä mitä ne puhuu... esimerkki: olin huoltoasemalla jossa mun takana oli kaks mustalaismiestä poliisit ajo pihaan.. toinen sanoi tyyliin petskot tuloo mee vessaan vie kartiini ja louvvot nikki.. poliisit tuli ja mä seurasin mustalaismistä vessaan katoin mihin se meni pesin muka käsiä ja sitku se lähti vein kartiinin ja 5000e Rahaaaaaaa :) :)
jupe3000 kirjoitti:
mä oon ihan valkolaismies.. ja mulle mun kaverit jokka on täys mustalaisia on opetttanu aika laillaki kaaleen kieltä :D .. JOSKUS ku on jossain ollu ja mustalaisia tullu nii pysyny aika hyvin kärryillä mitä ne puhuu... esimerkki: olin huoltoasemalla jossa mun takana oli kaks mustalaismiestä poliisit ajo pihaan.. toinen sanoi tyyliin petskot tuloo mee vessaan vie kartiini ja louvvot nikki.. poliisit tuli ja mä seurasin mustalaismistä vessaan katoin mihin se meni pesin muka käsiä ja sitku se lähti vein kartiinin ja 5000e Rahaaaaaaa :) :)
"toinen sanoi tyyliin petskot tuloo mee vessaan vie kartiini ja louvvot nikki.. "

No tuo ei kyllä ole mitään kaaleen kieltä, vaan suomea johon tiputeltu sinne tänne romanikielisiä sanoja ja vielä kaiken lisäksi muokattu suomen kielen taivutussääntöjä vastaaviksi.

(Totta kyllä, että monien 2000-luvun Suomen mustalaisten taito "oman kielensä" osalta rajoittuukin juuri tuollaiseen suomenvoittoiseen sekapuheeseen.)

Eihän ennen sotia puhuttu vanha ("oikea") stadin slangikaan mitään ruotsin kieltä ollut, ei edes ruotsin murretta, vaikka se vilisikin ruotsalaisperäisiä lainasanoja/väännöksiä...
+Lisää kommentti
Ja minä olen sitä mieltä, että mustalaiset eivät saisi puhua suomen kieltä. Kirjoittaahan he eivät osaa mitään kieltä, hyvä jos sen verran osaavat lukea, että sossun lomakkeet tulee täytettyä.
Ilmoita
Voi elämä puhuttehan tekii helvition sekarotuset sun muut väärän väriset meen kieltä??? Vai mitä vitun kieltä aloittaja puhuu, ymmärrän kuitenkin aloittajan postauksen, enkä tosiaan ymmärrä paljookaan muista kjielistä???? Nauraa..
Ilmoita
Mun mielestäni kaaleen kieli ei saa levitä!!! Itse olen mustalaistyttö 15 vuotias, minä en näytä kaalelta koska minulla on siniset silmät, en käytä kulttuurimekkoja.... Haluaisin osata romanikieltä koska mun äitini on romani. ON IHANAA OLLA ROMANI!!!
3 VASTAUSTA:
Mannen nimipäivänä kaikki saavat puhua "manne längvistiä"
Puavo vuaan kirjoitti:
Mannen nimipäivänä kaikki saavat puhua "manne längvistiä"
Voi hyvää päivää!!! Miks kukaan täysjärkinen ees haluis puhua jotain järkkyä mannemöngerrystä??! Niin ruman kuuloista mongerrusta on jotta oksat poies!!! JA te arvoisat mulliturvat: Puhukaa te SUOMENKIELTÄ VAIN asioidessanne esim.kaupassa, soskussa tms.Keskenãnne teillä on lupa puhua VAIN mannea!!!
No...se on nyt vähän myöhäistä estää tämän kielen leviämistä, koska yli 20 miljoonaa puhuu jo romania äidinkielenään (Intian ulkopuolella siis) !!!

Ja se tosiasia, että *Roma* on esimerkiksi Euroopan sekä nopeimmin kasvava, että muista eristäytyvin väestö tällä hetkellä, takaa sen; että kieli tulee säilymään jatkossakin...
+Lisää kommentti
On tää nyt merkillistä. Opetaan mustalaiskieli valkolaisille ja jopa yliopistotasolla. Minkä takia? Eikö vanhat mustalaiset saa rajaa tilanteeseen vai onko palkkiot tärkeimpää kuin oma kulttuuri.
Ilmoita
Ei mitenkään. Moni valkolainen juoppo osaa joitakin mustaliskielen sanoja koska ne oppii sitä niiltä juoppokaveri kaaleilta...sillä niitäkin on :) Sitten nää valkolaiset juopot on niin polleeta kun ne osaa jonkun sanan sitä et niitten on ihan pakko huudella ja osoittaa näin kuin paljon he tykkää romaneista. Joten ei se ole paha juttu...nehän vaan osotta et ne haluaa olla teidän kavereita :))

Ei kai se niin kamalaa ole jos valkkolaiset "puhuu" romani kieltä...puhuuhan romanitkin suomea, eikä me ole kielletty sitä teiltä :))

Elkää kuulkaa olko niin tiukka pipoja, ettehän ;)
1 VASTAUS:
Se on kuule aikanaa ollu aik paha kaalee ei saanu puhuu, tapettii suuripiirtei suamee oli pakko puhuu opetel puhuu
+Lisää kommentti
aloittaja on provo ja yhtä alhaalla kehityksestä on he jotka uskovat tuon provo viestiä
Ilmoita
ishihid:lle Ovatko siis kaikki mustalaiset, jotka tähänkin keskusteluun ovat osallistuneet tuolla mentalilteetilla provoja? Tarkoitatko että kaikki mustalaiset, jotka kirjoittavat tökeröä tekstiä ovatkin oikeasti valtaväestöön kuuluvia?

Tämän keskustelun vastaaja Mirkku kirjoitti erittäin monipuolisen ja viisan selvityksen kyseisestä aiheesta. Totta on että harvat mustalaiset puhuvat sujuvasti omaa kieltään ja tälläkin palstalla näkee kuinka he nimittelevät ja nauravat toistensa virheille. Eikö tuo ole jo hieman lapsellista? Viittaan esimerkiksi aikaisemman keskustelun "Romanien sanat" sisältöön.

Eikö teidän pitäisi tukea toisianne ja korjata auttavasti toistenne virheet? Minulle tulisi ainakin mustalaisena paineita oman kieleni käyttämisessä, jos joutuisin pelkäämään sitä, että minulle nauretaan aina kun teen virheen tai olen ymmärtänyt jotain väärin.

Nimimerkki Mirkulle toivon menestystä opintojen loppurutistuksiin. Näillä ihmisillä olisi paljon opittaa sinulta ja muilta tämän palstan kirjoittajilta kuten esim. "vaalea sveitsistä", joka osui myös naulan kantaan.

"Sinä Mirkku- markku olet täysi rakli, tai vanha kaaji. Oikia kaajeen vanha piika."
Ilmoita
Lukekaapa joskus "sanakirjaa" - laavesko liin... Suokaa minulle kolmen minuutin tauko naurua varten.
Ilmoita
Voin kertoa tän asian näin,joskus oli kielto ettei saanut tummat puhua kieltänsä suomes ja näin ollen romaanit pelkäsivät siksi niin monelta sen aikaisilta nuorilta se jäi pois ja eikä sitä kunnolla oppinut.romaani kieli on kaunista ja arvostan kieltä kun sitä puhutaan ettei tule suomalaista sanaa välissä.kysyisin kuinka romaanit voi opettaa kieltä kun ne eivät itsekään sitä kunnolla osaa.On hyvin harvinaista vaikka näet vanhoja romaneita et he puhuvat keskenänsä kieltänsä vaan puhuvat suomea niin kun kaikki muutkin suomes.En ymmärrä kuinka Aina te jaksatte puhua suoranaisesti paskaa romaneista kun tämänkin asian saitte niin et romaanit puhuu siksi kieltänsä et tekevät rikolisuutta.Maailmaan ei ole luotu sellaista ihmistä joka tekis pahuutta tai rikolisuutta kielensä takia.moni ihminen niin valtaväestö kun romaanit osavat tehdä pahaa.
Ilmoita
Mitä, mitä ihmettä? Että SAAKO kaajeet puhua/ opetella romanikieltä?
Mitähän tällä kiellolla saataisi aikaan?
Kirjastossa on monia vieraiden kielien sanakirjoja, mm.romanikielen. Pitäisikö kirjastovirkailijan kutsua poliisi, kun lainaan k.o. kirjan? Vai pitäisikö minun kutsua poliisi koska virkailija antaa minun lainata kirjan?
Miten ihmeessä joku voi kieltää opettelemasta tai kiinnostumasta muista kielistä, kulttuureista?
MInä olen savolainen. Hyvä on. nyt juuri tällä sekunnilla kiellän kaikkia ei-savolaisia opettemasta, puhumasta yhtään savon sanaa.
Tai olen saamelainen. Älkää opetelko meidän kieltämme.Jne.
Entäs kun olen sattumalta kuullut tai lukenut romani-kieltä. Mitä teen nyt? Tapanko itseni etten vain lipsauttaisi vahingossa kaaleen kieltä?
Mitä pahaa siinä on jos joku oppii uutta kieltä? Ja miten tuollainen kielto voitaisiin totetuttaa käytännössä? Ja miksi, mitä hyötyä siitä olisi.
2 VASTAUSTA:
Nimim. mitää. ei tuohon vastata.
"MInä olen savolainen. Hyvä on. nyt juuri tällä sekunnilla kiellän kaikkia ei-savolaisia opettemasta, puhumasta yhtään savon sanaa."

Savon murre ei ole mikään oma kielensä vaan yksi suomen kielen murteista.
+Lisää kommentti
voi te jullien rinsat mitä ootte elukat
0 VASTAUS:
+Lisää kommentti
No ei todellakaan saa opettaa muille, ku mustalaisille. Tuntuukin, että kyseessä on rahastus ja ku ei päästä muualle töihin ni tehdään toisen mustalaisen kustannuksella.
Onko se oikein. Missä romanuus?
Ilmoita
Jouku lähetti minulle omituisen viestin ja olen ihmetellyt mitä se voisi tarkoittaa?? Viimeinen sana on romano ja latinaakaan se ei ole. Viesti menee näin oster ramost doar romano. Se oli kirjoitettu paperille ja en ole varma jokaisesta kirjaimesta. Kysyn nyt täältä apua voisiko tämä viesti olla jollain tavalla Romanikieltä???
Ilmoita
Mitä se sulle kuuluu, mitä kieltä me valkolaiset puhutaan? Suomessa saa kuka vaan puhua ihan mitä kieltä huvittaa. Sille te romanit ette mahda yhtään mitään.
Ilmoita
kuulehan on valtaväestössä hyviä ja pahoja ihmisiä .osasit sanoa avuksi ovat olleet mustalaisille on olleet mutta on paljon tehneet pahaakin se mitä sanot halveksunnaksi mistä tiedät mitä sanalla tarkoitin jos olet valtaväestöä ja kasvattama.se mikä kuuluu mustalaiselle itseleen miksi pitää teidän tunkea ihon alle oikein jotain mikä ei kuulu teille ok riitäkö miksi et kysy mitä syötte tänään.miksi tartutte ihme juttuihin.samalla tavalla mustalainen on kuuluva suomeen kuin tekin suomalaisena .en tajua sinun ylimielisyttä .
Ilmoita
Juu ihmisiä on joka lähtöön, mutta menepä kysymään 18 vuotiaalta mustalais mieheltä : "mikä sinusta tulee isona" ? Eipä tule vastauksena kuin hevosmies tai autojen ostaja/myyjä ja naisilla ammatti on kotiäiti joka myy pimeää viinaa....(mustalais kullttuurissa nainen pitää olla paksuna jo 17-18 vuotiaana).

Jospa Suomessa asuvat mustalaiset alkaisivat käydä koulua sen sijaan että valittavat oloistaan !!!
Ilmoita
aivan kuin olisit valitusluukulla töissä niissä hauskoissa suomi esityksissä mitä suomen tv yhteen aikaan esiteliälä sinä hultakanna kyllä tämä tästä .sinulla varmaankin suuret uni häiriöt kun kannat tämmösestäkin huolta.
Ilmoita
Saako kaajeet puhua romanikieltä. Saako kajeet puhua stadin slangia? Saako kaalot puhua raumanmurretta? Saanko mina puhua saamea?

Miten kukaan voi estää ketään puhumasta mitä tahansa kieltä? Millä tavoin se estetään?
Mitä haittaa siitä on jos puhun vaikka mitä tahansa kieliä? Ei kukaan voi estää minua puhumasta ihan mitä kieltä vaan haluan!
Ilmoita
ite olen kaaje,mut ollut koko ikäni kaaleittet kans enkä silti puhu Romanikieltä vaik osaan..vain omien seuras voi tul sana jos toinenkin..ja maas maan taval ja ku suomes ollaan ni suomee puhutaan..mut en pane pahakseni et jotkut puhuu jöötteporii,lontoota tai Kaale kielel..kaikl vapaus omaan kieleensä..ite puhun suomeen vaik porin murteel..ni kuiteskin..siunausta jokaisel..
Ilmoita
HÖÖ! Osaako sossun täti mokellustanne vai puhutteko hänelle suomea kun käytte rahaa kerjäämässä? Puhutte vissiin suomea myös vanhuksia ryöstäessänne?

HAHAHA!!!! HÖÖÖÖÖ MULLITURVAT HÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!!!!
Ilmoita
Olen joskus miettinyt, minkälainen, olisi se mustalaisten maa?
1 VASTAUS:
Hai sielois paljo kaaleit hai
+Lisää kommentti
> Nyt kysynkin teiltä, rakkaat kaaleet, mikä on teidän mielipiteenne?
[...]
> Olen joskus miettinyt, minkälainen, olisi se mustalaisten maa?

Jos kantaväestöön kuuluva saa kommentoida, niin sanon vain tämän:

Opetelkaa
Käyttämään
Välimerkkejä
Oikein.

(Vihje: virkkeen loppuun kuuluu ...mikä?)
1 VASTAUS:
Virkkeenloppuunkuuluu...HAI SIE!!!
+Lisää kommentti
Ei tarvi miettiä miksi nää tasoerot on olevinaan nii suuria valtaväestön ja mustalaisten välillä ko nää suomalaiset luulee olevansa aina parempia, aina saa omiansakki hävetä ja oon ite mustalaisten kanssa kasvanu, ja oon siitä ylpee joten menkää vaihokaspaskat suomalaiset itteenne ketkä luulette olevanne parempia, kaikilla ei oo samat lähtökohdat mutta teillä ei oo lähtökohtia ollenkaa ko puhutte nii ko olisitte jotai paljokin parempia. Niiko sanoin mä häpeen tämmösiä ihmisiä.
1 VASTAUS:
Joss oot semmone kaale niin puhu ja kirjota sitä mustalais mongerrusta. Kaikkia sanoja ei tarvi osata voi keksiä ite sanoja.
+Lisää kommentti
Komodo pihevi rölölölööö!!! Kitanai omaku! Käi persse! Rölökakkasääh! Hevipaskanuliuli! MPK! Lietewaunumiess Sääh! Prönts!! Kääntä pönttö toisknpäin. Käsisuihkukälli homomode vittusaatanamannehomorunkkuJallumkiljusaatanavittujeesusperkeleMassenallekarkitseinäänsaatana!!!
1 VASTAUS:
No nyt on ylilaudan animehomo päissään ja narkeissa!
+Lisää kommentti
Minu mielestä kaajeitte ei pitäis puhuva meiti kiältä. Son meijjä äidinkieli joten ei mun mielestä ois kiva jos kaajeet sitä puhuis. Ikäisilläni näkyy myt sosiaalisessa mediassa jossa he esim sanovat ” tänään helsinkiin linnanmäelle hava hoplaa” tai jos tykkäävät jostain laulusta niin ”hajaa tää laulaja osaa laulaa”. Olen siis nuori. Samoin jossain kouluissa jossa opetetaan meiti kieltä ja opettaja oikee opettaa niin opettaja sanoo myös niitä sanoja kaajeitte lapsille. Jos tätä nyt luke joku kaajo nii elekää puhuko meiti kieltä. Tv. Keuruulta
2 VASTAUSTA:
No älä sinä puhu suomea ja painu pois Suomesta. On se kumma että kyllä suomen tuet kelpaa ja sitten kuvitellaan että voidaan määräillä suomalaisia. Ei mikään ihme että manneja vihataan, just tuollaiset ku sinä aiheutatte muillekin vihaa päälle. Häpeisin silmät päästäni jos olisin samaa heimoa.
Anonyymi kirjoitti:
No älä sinä puhu suomea ja painu pois Suomesta. On se kumma että kyllä suomen tuet kelpaa ja sitten kuvitellaan että voidaan määräillä suomalaisia. Ei mikään ihme että manneja vihataan, just tuollaiset ku sinä aiheutatte muillekin vihaa päälle. Häpeisin silmät päästäni jos olisin samaa heimoa.
Paskasakkia.
+Lisää kommentti
Kyllä kaajeilla on Suomen lain mukaan oikeus puhua ja kirjoittaa romanikieltä. Ja kuulkaa, vaikka tienata sillä. Sehän sillä tienaa joka sitä parhaiten taitaa!

Muussa tapauksessa joudutaan myös romanikansalta kieltämään suomen ja ruotsi sekä muiden kielten puhuminen.

Tämmöisiä terveisiä MIrantalle.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kaajeet ja romanikieli

Tsihko diives, romanit! Minä kyselisin sitä että SAAKO KAAJEET PUHUA ROMANIKIELTÄ? Minä tunnen yhden valkolaisnaikkosen joka huutelee romanikieltä pitkin pitäjiä. Minä en haluaisi että kielemme leviäisi valataväestön kekuuteen. Pitäiskö asialle tehdä jotain? Nyt kysynkin teiltä, rakkaat kaaleet, mikä on teidän mielipiteenne? Miten voisimme estäävalkolaisia puhumasta romanikieltä. Vastatkaa rakkaat kaaleet. Vastatkaa.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta