Välilevyn pullistuma

Ahistaa

Moro

Eli lokakuun lopussa 2009 selkä alkoi jumittamaan urakalla sähly-pelin aikana. Puolen tunnin pelin jälkeen päätin lopettaa kun en kunnolla enää päässyt edes liikkumaan. Ihmettelin että mikä selkää oikein vaivaa. No, sinnittelin seuraavaan aamuun jolloin en saanut edes sukkia itse jalkaan ja kivut alaselässä olivat kovat. Vaimo auttoi sukat jalkaan ja eikun lekuriin. Lekuri totesi että alaselästä lihas revähtänyt/revennyt. Viikko saikkua ja lääkettä, särkylääkettä ja lihasrelaksanttia.

Tämän jälkeen muutamaksi päiväksi töihin, jossa ei kuitenkaan voinut olla koska selän kivut olivat niin kovat että joutui makaamaan toimiston lattialla että saisi kipua edes pikkasen pois. Taas lekuriin ja sama kuvio, saikkua pari viikkoa, lääkettä ja "kivun sallimissa rajoissa liikkumista". Töihin muutamaksi päiväksi, ja taas lekuriin ja nyt otettiin röntgen, ei näkynyt mitään erikoista. Saikkua jne...

Oireet tässä vaiheessa olivat sellaiset että kipu säteili rankasti vasempaan pakaraan ja koko vasempaan jalkaan, ja alkoi esiintyä osittaista tunnottomuutta, siis tuntui että jalka oli osittain puutunut. Mutta ei ollut (eikä ole edelleenkään) virtsan tai muunkaan karkailua jota lääkäri usein tiedusteli.

Tämä rumba jatkui aina helmikuulle asti jolloin vihdoin lääkäri laittoi lähetteen magneettikuvaukseen. Maaliskuun alussa kävin Jorvissa magneettikuvauksessa jossa heti kuvauksen jälkeen jo magneettikoneen hoitaja sanoi että "onpas sulla iso välilevyn pullistuma".

Tämän jälkeen juttelin Jorvin lääkärin kanssa ja hän totesi että leikataan pois, jos haluan, tai voidaan vielä odottaa että lähteekö itsestään pois, koska kuulemma n. 90% lähtee itsestään pois ajan kanssa. Toisilla lähtee nopeammin, joillain voi kestää vuoden päivät. Halusin ainakin kuukauden miettimis-/paranemis-aikaa jotta voisin miettiä että mitä tekisin.

Minulla on ollut ollut iskiastyyppistä kipua aiemminkin, ne kivut tosin ovat lähteneet pois itsestään viimeistään kolmen viikon sisällä. Nyt on ollut sen verran pitkään enemmän tai vähemmän kipeetä että olen ajatellut että josko sitten kuitenkin leikkaus olisi paikallaan. Pikkasen tuo leikkausjuttu arveluttaa, mutta tässä tilanteessa en enää jaksa odottaa kun ei pysty tekemään mitään asioita normaalisti selkäkipujen takia.

Huomenna on lääkäriaika ja pitäisi kaiketi ilmottaa että haluan leikkaukseen.

Kenelläkään kokemusta vastaavanlaisesta "tarinasta" ja miten itse hoidatit selkäsi? Miten leikkaus tehdään? Tähystetäänkö? Puudutetaanko vai nukutetaan? Leikkausjonon pituus Jorviin (jos kenelläkään hajua) Miten toivuit?

16

9195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ahistaa

      Jäi mainitsematta että olen 40v. mies.

    • Jonoa on

      Selkäni leikattiin prolapsin vuoksi 90-luvulla nukutuksessa.Ennen leikkausta en pystynyt kävelemään kuin 50 m ja pakko oli kivun takia pysähtyä ja istuminen oli hirveää. Kortosoniakin sain mut ei auttanut.
      Leikkauksen jälkeen oli tärkeää olla taivuttamatta selkää, joten olin kuin kanki selästä useita viikkoja (n. 6 vkoa), vierustoverini sairaalassa ei tätä pyyntöä toteuttanut ja on nyt rullatulissa.

      Olen leikkauksen jälkeen ollut täysin kivuton ja selkävaivaton.Elämästäni ei olisi ilman leikkausta tullut mitään! Jos on pätevä lääkäri, niin suosittelen ehdottomasti leikkausta.

    • kkddkk

      Olen 50-mies.
      Leikattu 2v. sitten.
      Vuoden päivät oli jalat "kireällä" - luulin että pitää venytellä.
      Puolisen vuotta kävelin köppänästi. Sitten yksi aamu pullistuma repesi, ei muuta kuin viikoksi sairaalaan.
      Kivut oli kovat.
      Siitä kaksi viikkoa ja leikattiin isot prolapsit, molemman puoliset, 4-5 nikaman välistä.
      Kivut jäivät, pari kuukautta liikuin varovasti, kuukauden päästä kampesin pyörän selkään (varovasti).
      Liikkuvuuus parani 1-2 vuoden päästä.
      Ei mitään ongelmia.
      Tähustysleikkaus, 2 tikkiä, Helsingissä.
      Selvitä itsellesi hyvä ortopedi-lekuri, jotta ei töki hermoja huonoon kuntoon.
      Leikkausarvet voivat joskus jälkikäteen tökkiä hermoon, aiheuttaen kipua. Arpeutumis-ongelma.
      Itselläni onneksi onnistui hyvin - kannattaa kuulostella.

    • Selkävaivainen

      Mulla reilu vuosi sitten todettiin hermojuurta painava prolapsi ja lisäksi vielä 3 pienempää pullistumaa. Hermokivut aikamoiset, kävely onnistui vain ontumalla. Leikkauksesta kieltäydyin, kuntouttanut olen selkääni jumpalla, jumpalla ja jumpalla. Treenaten poikittaista vatsalihasta ja selkälihaksia. Vieläkin on ajoittain kipuja, mutta olen siihen asennoitunut, että tämä kestää. Leikkauksesta kieltäydyin, koska parantumista kuitenkin tapahtui koko ajan ja totuushan on, että aika usein myös leikattuun selkään tulee uusia vaivoja. Selän omaehtoinen kuntouttaminen vaan vaatii työtä. Ja eihän leikkauksella hoideta muuta kuin oiretta, tulisi selvittää ja tutkia mistä esim pullistumat johtuvat...

    • zzzzzzzzzzzzzzzz

      itsellä selkä sanoi yhteistyösopimuksen irti viimekesänä. jalat hävis alta. mies raahasi päivystykseen, kävely oli mahdotonta. yö sairaalassa ja sitten kotiin, kun alkoi jalat hieman ottaa alle. kotrolli kuukauden päähän. kivut oli todella kovat, kotrollissa määrättiin rötkeniin jossa ei mitään löytynyt. siitä mangneettikuvaukseen jossa löytyi välilevyn pullistuma. leikkaus aika sovittiin kuukauden päähän, kiireellisyys luokka 1. ennen leikkausta olin jo niin huonossa kunnossa että kävelin keppien kanssa.

      leikkaus ei parantanut. säteily kivut hävisi pariksi kuukaudeksi mutta palasivat takaisin. nyt ei kärsi seisoa tai istua pitkään, kävellä ei jaksa paria kilometriä pitempää matkaa. toisesta jalasta katoaa välillä tunto kävellessä.

      kroonisista kivuista saan kärsiä lopun elämää. nyt kutooutuksella yritetään saada kivuista siedettävämpiä.

      miehellä taas välilevyn pullistuman leikkaus onnistui hyvin, kivut jäi leikkauspöydälle eikä vaiva ole tullut kolmessa vuodessa takaisin.
      on ihan tuuri peliä kuinka käy. mutta pitkään jos leikkausta venyttää hermovauriot saattavat jäädä pysyviksi, ja kivuista joutuu kärsimään lopun elämää.....

      • Ahistaa

        Kiitos kaikille vastauksista. Juttelin lääkärin kanssa ja päätettiin että leikataan. Ei päivystys kiireellisenä mutta heti seuraava kiirreellisyys luokka. Leikkauspäivä on nyt 7.5.2010. Onneksi sai ajan noinkin nopeasti.

        Voin tänne kirjoitella kuinka leikkaus sujui ja miten pärjäilen, jos vaikkapa joku vastaavanlaiseen tilanteeseen joutuva/joutunut eksyy tälle palstalle.

        Hyvää kevättä kaikille!


      • L4-5
        Ahistaa kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista. Juttelin lääkärin kanssa ja päätettiin että leikataan. Ei päivystys kiireellisenä mutta heti seuraava kiirreellisyys luokka. Leikkauspäivä on nyt 7.5.2010. Onneksi sai ajan noinkin nopeasti.

        Voin tänne kirjoitella kuinka leikkaus sujui ja miten pärjäilen, jos vaikkapa joku vastaavanlaiseen tilanteeseen joutuva/joutunut eksyy tälle palstalle.

        Hyvää kevättä kaikille!

        Siitä on 5 vuotta kun itselläni tuli pullistuma 5-väliin ja repeämä toiseen väliin kaatumisen seurauksena.
        Vaikka olin tod kipeä ja suolen kanssakin oli ongelmia ja pissa ei tahtonut pelata silti jäätiin seuraamaan vaan..
        Kipupolilla olin 2 vuotta asiakkaana ja kuntoutusta alusta . Menin vaan huonommaksi ja huonommaksi mutta kokoaika sanottiin et seurataan vielä ja olisi pitänyt leikata 3 kk-n sisällä jos leikataan.

        No nyt on mennyt 5 vuotta, siitä 1,5 v olen ollut aikaajoin paremmassa kunnossa. Lääkkeitä syön loppuiän, sillä sinne jäi hermovaurio minulle 5-väliin. Olin katkera aikani ettei tehty leikkausta ajoissa mutta nyt olen tod tyytyväinen siihen että jäätiin odottamaan koska leikkauksessa olisi voinut tulla vielä isompiakin hermovaurioita. Itselleni sanoi jokainen lääkäri että kun leikataan niin voi tulla arpikudosta joka painaa hermoa ja taas sitä joudutaan leikkaamaan.

        Työkyky meni niin että omaan ammattiini en enää voinut palata, siirryin ihan erihommiin. On hyviä kausia, on niitä huonompia kausia. Ota ja tiedä, onko leikkaus hyväksi vai pahaksi.
        Luota omaan lääkäriisi jos hän on sitä mieltä et leikataan niin mene. Loppuu ainakin nopeampaa kivut jos onnistuu kerralla ja saat avun.

        Sen voin sinulle sanoa että tämän kanssa on vain opittava elämään. Oli leikattu selkä tai ei mutta kerran resu= aina resu!!!

        Tsemppiä sulle, tiedän mitä on olla loppuiän hermokivusta kärsivä ihminen...


      • kyllä on raastavinta
        L4-5 kirjoitti:

        Siitä on 5 vuotta kun itselläni tuli pullistuma 5-väliin ja repeämä toiseen väliin kaatumisen seurauksena.
        Vaikka olin tod kipeä ja suolen kanssakin oli ongelmia ja pissa ei tahtonut pelata silti jäätiin seuraamaan vaan..
        Kipupolilla olin 2 vuotta asiakkaana ja kuntoutusta alusta . Menin vaan huonommaksi ja huonommaksi mutta kokoaika sanottiin et seurataan vielä ja olisi pitänyt leikata 3 kk-n sisällä jos leikataan.

        No nyt on mennyt 5 vuotta, siitä 1,5 v olen ollut aikaajoin paremmassa kunnossa. Lääkkeitä syön loppuiän, sillä sinne jäi hermovaurio minulle 5-väliin. Olin katkera aikani ettei tehty leikkausta ajoissa mutta nyt olen tod tyytyväinen siihen että jäätiin odottamaan koska leikkauksessa olisi voinut tulla vielä isompiakin hermovaurioita. Itselleni sanoi jokainen lääkäri että kun leikataan niin voi tulla arpikudosta joka painaa hermoa ja taas sitä joudutaan leikkaamaan.

        Työkyky meni niin että omaan ammattiini en enää voinut palata, siirryin ihan erihommiin. On hyviä kausia, on niitä huonompia kausia. Ota ja tiedä, onko leikkaus hyväksi vai pahaksi.
        Luota omaan lääkäriisi jos hän on sitä mieltä et leikataan niin mene. Loppuu ainakin nopeampaa kivut jos onnistuu kerralla ja saat avun.

        Sen voin sinulle sanoa että tämän kanssa on vain opittava elämään. Oli leikattu selkä tai ei mutta kerran resu= aina resu!!!

        Tsemppiä sulle, tiedän mitä on olla loppuiän hermokivusta kärsivä ihminen...

        mitä tiedän. Itselläni on selkäydinsairaus jossa oireina sekä tunnottomuus, puutuminen ja sitten nämä hermokivut. Kivun voi laukaista esim yskiminen ja sitä tuntemusta ei voi sanoin kuvata. Kipulääkkeet auttavat vain jatkuvaan jomotuskipuu mutta noita sähköiskunomaisia kipuja lääkitys ei ole vähentänyt. Kumartelut sekä muut äkilliset liikkeet tekevät kipua myös. Itselleni tehdään leikkaus jonka tarkoituksena on tehdä selkäytimeen lisää tilaa hermopuristuksen vähentämiseksi. Lääkärit ovat kuitenkin sanoneet, että leikkaus ei välttämättä poista jo olemassa olevia kipuja, koska hermovauriota on jo tapahtunut.


      • oioioioioioioioi
        kyllä on raastavinta kirjoitti:

        mitä tiedän. Itselläni on selkäydinsairaus jossa oireina sekä tunnottomuus, puutuminen ja sitten nämä hermokivut. Kivun voi laukaista esim yskiminen ja sitä tuntemusta ei voi sanoin kuvata. Kipulääkkeet auttavat vain jatkuvaan jomotuskipuu mutta noita sähköiskunomaisia kipuja lääkitys ei ole vähentänyt. Kumartelut sekä muut äkilliset liikkeet tekevät kipua myös. Itselleni tehdään leikkaus jonka tarkoituksena on tehdä selkäytimeen lisää tilaa hermopuristuksen vähentämiseksi. Lääkärit ovat kuitenkin sanoneet, että leikkaus ei välttämättä poista jo olemassa olevia kipuja, koska hermovauriota on jo tapahtunut.

        Minulta leikattiin pullistuma 2001.
        Kärsin siitä monta vuotta, se tuli ja meni.. Olin kuntoutuksessakin jo 1993 koska sitä ei haluttu leikata. Pärjäsin selkäni kanssa melkohyvin, ihan tuonne 1996 asti kunnes sitten ajoin kolarin jolloin tilanne paheni.
        Eikä sitä leikattu silloinkaan heti, taistelin monta vuotta, viimeiset kaksi vuotta kävelin kyynärsauvojen avulla ja olin pitkiä aikoja sairaslomalla. Syksyllä 2001 sanoi kirurgi viimein että tämä on ihan pakko leikata.
        Leikkaus meni hyvin ja toivuin siitä. Mutta pitkä sairastaminen jätti jälkensä. Selässä ja niskassani on muitakin vaurioita osaksi johtuen autokolarista.
        Lonkkaniveleni on myöskin jouduttu vaihtamaan 2003 ja 20004.

        Toissa kesänä sitten sattu että istahdin eräänä maanantiaamuna huolimattomasti vessanpytylle ja tunsin kuinka oikeassa reidessä nykäsi lujaa. Enkä pystynyt nouseen jalan päälle. Jouduin soittamaan ambulanssin.
        Sain morfiinia suoneen jotta pystyivät siirtämään minua. MAgneettikuvissa näkyi iso pullistuma oikealle puolen 4-5 välilevyn välivvä ristiselässä. Aikasempi leikattu oli vasemmalle puolen.

        Minulle nousi kuitenkin korkea kuume ja aloin saamaan kuumehorkkia joten minua ei voitu leikata. Tulehdusarvot huiteli 119. Käsivarsi jossa neula oli turposi aivan muodottomaksi.

        Luulin jo että nyt tämä tyttö lähtee tästä maailmasta kunnes sitten eräs lääkäri ymmräsi ottaa oikeat kokeet ja sain oikean penisillin jota kuitenkaan ei voitu laittaa suoneen suoraan tulehtuneen käden vuoksi.
        Meni kaksi viikkoa että se verenmyrkytys saatiin aisoihin ja sinä aikana tyynty myös selkä.
        en ensin pystynyt käveleen ollenkaan mutta sairaalasta kävelin ulos omin jaloin. Ilman leikkausta. Olinhan levännyt kaksi viikkoa.

        Selkäni muistuttaa minua päivittäin mutta yritän elää niin että ei enää tarvis leikata.
        Minut on aina leikattu nukutuksessa.

        Olen työelämässä. JA nautin elämästäni voimieni ja kuntoni mukaan.


    • usko loppuu..

      2000 vuonna (olin silloin 17v)sai ekan kerran iskiaksen kun kaksi välilevyä pullistui silloin tilanne oli todella paljon helpompi kuin nykyään vaikka leikkaustuomion sain silloinkin mutta en suostunut leikkauseen ja ainoa kipu oli vaan jalassa jota lyyhäsin.Liki 10v pärjäsin kun tilanne rysähti tammiuussa.Selkää alkoi ensin polttaa seisominen oli tuskallista ja yhdessä päivässä jumituin kokonaan tuskat oli kuin helvetistä selkä ei taipunut ollenkaan välillä tuli kunnon jumi kohtaus ja selkä "hyppäsi" eriasentoon olin joka kumarassa tai kierossa.Ilman lääkkeitä en päässyt edes kävelemään,nukkuminen oli mahdotonta.2kk yritin toipua sen verran että pystyin matkaamaan lähimmälle kiropraktikolle joka avasi selkälukot ja laittoi si-nivelen ja lonkan paikoilleen,tilanne helpottui huomattavasti muttei parantunut täysin mutta pystyin jo nukkumaan ja pärjäsin kotona suht hyvin ilman lääkkeitä tosin selkä ei liikkunut edelleenkään kunnolla ja olin joko kumarassa tai vinossa.Noin kuukausi sitten yksi aivastus vei takaisin lähtö pisteeseen tällä kertaa jo mentiin heti megneettin (oli muuten järjettömän tuskallista yrittää olla paikoillaan) josta löytyi samat pullistumat kuin 10v sitten,matkasin kiropraktikolle jälleen si-nivel ja lonkka paikoilleen mutta joku vaan jumittaa lantiossa.Fysiatrille on aika toukokuun aikana mutta en usko että kipujen suurin syy on välilevyissä vaan lantiossa tosin lääkärit eivät sitä usko,kortisonipiikin haluan jo sen vuoksi että saisin hetken rauhan kivuista mutta en suostu leikkaukseenkaan koska tiedän että en tule sillä kuntoon.Tiedän mitä on pelkkä välilevy peräinen iskiaskipu ja nyt on selvästi ongelmia muualla ja kaikenlisäksi pullistuneen välilevyn kanava on niin ahdas että arpikudos aiheuttaisi kipua.
      Lääkärit tietävät todella vähän selkäongelmien perimmäisistä syistä monet sanovat jopa ettei si-nivel voi olla paikoiltaan ja kieltävät myös kiropraktikoiden ym. vaihtoehtoisten hoitojen käytön,vaikka ilman niitä en olisi edes tässä kunnossa missä nyt olen.
      Alkaa vaan jo tympiä olla vankina kotona kipujen kanssa,autoa en voi ajaa,kaupassa en voi käydä kun jalka ei kanna kunnolla ja kiero asento tekee kipuja kylkeen,nukuttua ei saa kunnolla eikä töihin paluusta ole mitään tietoa.

      • Ahistaa

        Moi taas

        To. 6.5.2010 oli sitten leikkaus. Menin sisään Jorviin aamulla klo. 7.00 kun näin pyysivät. Huonetoveri vietiin ensin leikkaukseen n. 7.30 ja ajattelin että pääsen itse suht nopeasti leikattavaksi. Toisin kävi. Sain esilääkityksen (Diapam) klo. 9.00 ja ajattelin että kohta varmaan pääsen leikattavaksi. Jännitti ihan hirveästi ja Diapam rauhoitti mukavasti. Mutta aika kului ja esilääkityksen vaikutus hävisi.

        Vasta klo. 12.45 minut kiikutettiin heräämöön jossa tehtiin leikkausvalmistelut, eli elektrodit rintaan ja verenpainemittari käteen. Verenpaineet huiteli suht korkealla, suurin syy tähän oli se että jännitin aivan kauheasti. Olisi toinen Diapam ollut aikaisemmin paikallaan mutta silloin osastohoitaja totesi että en tarvitse koska kohta kuitenkin nukutetaan. Klo. 13.15 vietiin leikkaussaliin jossa laitettiin vielä unensyvyysanturi otsaan ja ohimoon. Leikkaussaliporukka kävi vielä toimenpiteet ym. läpi ja sitten naamani yläpuolelle laitettiin happinaamari joka ei koskettanut kasvoja.

        Anestesialääkäri sanoi että hengitä pari kertaa syvään, jonka jälkeen alkaa pikkuhiljaa väsyttää. Hengitin pari kertaa syvään, jonka jälkeen alkoi väsyttämään ja totesin lekurille että nyt tuntuu jotain. Heti tämän jälkeen vintti pimeni.

        Seuraavaksi heräsinkin sitten heräämössä. Kurkku oli pikkasen kipeä, ääni oli todella käheä ja alahuuli oli oikealta puolelta ruvella. Ilmeisesti oli ollut putki suussa/kurkussa ja sillee. Muutaman tunnin heräämössä olon jälkeen minut siirrettiin osastolle. n. klo. 17 jossa sain pikkasen vettä ja mehua juodakseni. Iltapalaa en saanut oksennusriskin takia. Seuraavan kerran sain ruokaa vasta seuravana aamuna, oli pikkasen nälkä kun olin ollut ilman ruokaa jo 36 tuntia!

        Minulle oli myös leikkauksessa laitettu ns. dreeni selkään, eli eräänlainen "hukkaputki" jota pitkin leikkaushaavasta vuotanut pieni määrä verta valui pussiin. Tämä poistettiin seuraavana aamuna. Vieruskaverilla, jolle tehtiin sama operaatio, ei tällaista ollut koska hänen haavansa ei vuotanut.

        Olosuhteisiin nähden olo oli suht hyvä osastolle päästyäni. Ei ollut päänsärkyä eikä pahaa oloa niinkuin olin joiltain vastaavanlaisen operaation läpikäyneiltä kuullut. Hoitajat kiikuttivat kipulääkitystä joka muodossa. Oli tablettia, kapselia, nestemäistä suun kautta (joka oli todella pahaa) ja tippapussikamaa. Yhdessä vaiheessa oli pikkasen huono olo, mutta se lähti itsestään yhtä nopeasti kuin oli tullutkin.

        Olisin päässyt kotiin jo heti seuraavana päivänä sillä kivut olivat hallinnassa ja pystyin melko hyvin kävelemään. Minulla oli kuitenkin vaikeuksia saada ulostetta tulemaan joten päätin että jään varmuuden vuoksi vielä yhdeksi yöksi osastolle jossa kuitenkin on apu ja lääkitys ym. lähellä ja heti saatavilla. La. 8.5. n. klo. 12.30 lähdin sitten vaimon kyydillä kotiin.

        Nyt on muutama päivä leikkauksesta ja olo on melkolailla hyvä. Ei ole hermopinteestä johtuvaa kipua, selkäkipua toki on mutta onhan tuota selkää aika paljon ronkittukin. Syön kahta eri lääkettä, Panacodia sekä Arcoxiaa särkyyn. Olen jo pikkasen jumpannut selkää saamieni ohjeiden mukaan, ja tuntuu että parempaan päin ollaan menossa.

        Voin kirjoittaa tänne taas vähän ajan päästä että kuinka kuntoutus etenee, niin asiasta kiinnostuneet voivat siitä sitten lukea.

        Toivottavasti tästä "tarinasta" on apua jollekin joka painii vastaavanlaisen tilanteen kanssa. Itse olen ainakin toistaiseksi sitä mieltä että leikkaus oli kohdallani oikea ratkaisu. Katsotaan mikä selän tilanne on lähitulevaisuudessa.

        Hyvää kesänalkua kaikille!


    • Ahistaa

      Nonii,

      Nyt on n. 1,5 vuotta leikkauksesta ja selkä on ollut kunnossa. Joskus selkää on jomottanut jonkin verran huonossa asennossa rehkimisen takia, mutta jomotus on ollut sellasta ns. "hyvää kipua", ei puhettakaan mistään hermopinne kivusta.

      Kaikki ihmiset ovat yksilöitä, mut omalta osaltani voin sanoa että leikkaus ehdottomasti kannatti. Olisin varmaan jo aikaisemmin kallistunut leikkauksen puolelle jos olisin tiennyt että miten hyvin se onnistui. Ei olisi turhaan tarvinut niin pitkään kärsiä.

      Tsemppiä kaikille vastaavanlaisessa tilanteessa oleville!

      • täysin kypsä!!!

        Ahistaa nimimerkillä kirjoittaneelle suuret kiitokset. Olen itse 25vuotias, ja selkä on vaivannut jo vuodesta 2005 asti. Tämä kipu alkoi kun odotin esikoistani ja ilmeisesti eteen tullut paino ja joku väärä liike teki sen että selkä kivut alkoi alaselässä. Issias vaivoja, jalat lähti alta, ja kun istui pitkään niin hyvä että enään liikkeelle pääsi. selkä on aina välillä ollut oireeton, ja taas jostain rasituksesta uudestaan tullut kipeäksi ja olen ollut pitkillä sairauslomilla paljon, ja lääkkeitä joudun aina kipukausina syömään ihan liikaa.
        lukemattomilla lääkärikäynneilläni yritin aina sanoa lääkäreille että tiedän melko varmasti että minulla on välilevyn pullistuma alimmassa selkänikamassa ennen ristinikamaa, ja pyysin lähetettä magneettiin, sitä kuitenkaan saamatta. Aina sanottiin että hoidetaan kivut ensin pois lääkkeillä. Kävin fysioterapioissa, ortopedilla, salilla jumppasin vatsa ja sekälihaksia fysioterapeutin ohjeiden mukaan ja käytin tukivyötä. Mikään ei auttanut
        Vuosi sitten helmikuussa pääsin vihdoin työterveyden kautta mehiläiseen magneettikuvaan, ja löydöksenä oli kookas pullistuma juuri tuossa L5/S1 välissä, aiheuttaen hermopinteen. Hoitona jatkettiin taas lääkkeitä ja kuntoutusta. Vuosi meni oireillen vaihtelevasti.
        Nyt kuitenkin 1,5 viikkoa sitten selkä tuli taas kipeäksi, en pystynyt kävelemään kun vaappuen puolelta toiselle. Jalkoihin alkoi tulemaan reisiin ja pohkeisiin sähköiskun tuntuisia tällejä. Tramalia taas iltapalaksi ja itkua silti tuhersin useamman tunnin. Kun yritin nukkua niin silloin huomasin että jalat alkoi menemään tunnottomiksi, ja varpaat kylmiksi. polvet särki ja niitä kuumotti ja sen lisäksi jalkoihin alko tulemaan sellaisia lihas nykimisiä (vähän niin kuin elonhiiri silmässä). Koskaan aikaisemmin 6vuoden aikana ei ole jaloista tunto lähtenyt eikä tullut noita sähköiskuja ja nykimisä. Tuosta säikähtäneenä lähdin yöllä tk: päivystykseen jossa mulle annettiin YKSI KETORINI ja käskettiin painumaan kotiin. Kivut jatkuivat ja torstaina sairaalan ensiapuun ja sieltä sain lähetteen uuteen magneettiin ja pääsin kuvaan samana päivänä. illalla lähettivät kotiin ja sanoivat laittaneensa lähetteen ortopedille, mutta kun mulla on kestänyt vaiva jo yli 6vuotta, niin ei kuulemma ole mitään syytä laittaa kiireellisenä ja ajan saanti voi viedä useamman kuukauden.
        No sieltä ortopedian osastolta kuitenkin soitettiintoissapäivänä ja kertoi että lääkäri oli katsonut kuvat ja lähetteen ja halusi mimnut sinne jo torstaina. Eli ilmeisesti ortopedi kuitenkin koki asiani kiireellisemmäksi kun päivystyksen lääkäri. eli sairaalaan hakeutumisesta viikon sisällä sain magneetin ja ortopedin. Nyt sitten odotan huomista ortopedin aikaa.
        Haluaisin leikkausken koska tämä on kestänyt jo niin toivottomanb kauan ja tämän hetkinen tilanne selässä on aivan sama kun vuosi sitten, eli luultavasti ei ole edes itse häviämässä sieltä mihinkään tuo pullistuma.
        Pomokin jo pelottelee että ei voi pitää minua töissä enää kauaa jos ei tätä selkää leikata, hänkin tietää että kaikki on jo kokeiltu.

        vaikea pyörittää arkea kahden lapsen kanssa, hoitaa koti ja vielä työt kun selkä on totaallisen PASKA!!!

        pelkään myös että onko nämä hermo säryt ja nykimiset ym pysyviä vikoja mihin ei enään mikään auta.

        Niin ja minkä kokoisia teidän pullistumat on olleet? Eli siis minkäkokoinwen luokitellaan kookkaaksi?


      • täysin kypsä!!! kirjoitti:

        Ahistaa nimimerkillä kirjoittaneelle suuret kiitokset. Olen itse 25vuotias, ja selkä on vaivannut jo vuodesta 2005 asti. Tämä kipu alkoi kun odotin esikoistani ja ilmeisesti eteen tullut paino ja joku väärä liike teki sen että selkä kivut alkoi alaselässä. Issias vaivoja, jalat lähti alta, ja kun istui pitkään niin hyvä että enään liikkeelle pääsi. selkä on aina välillä ollut oireeton, ja taas jostain rasituksesta uudestaan tullut kipeäksi ja olen ollut pitkillä sairauslomilla paljon, ja lääkkeitä joudun aina kipukausina syömään ihan liikaa.
        lukemattomilla lääkärikäynneilläni yritin aina sanoa lääkäreille että tiedän melko varmasti että minulla on välilevyn pullistuma alimmassa selkänikamassa ennen ristinikamaa, ja pyysin lähetettä magneettiin, sitä kuitenkaan saamatta. Aina sanottiin että hoidetaan kivut ensin pois lääkkeillä. Kävin fysioterapioissa, ortopedilla, salilla jumppasin vatsa ja sekälihaksia fysioterapeutin ohjeiden mukaan ja käytin tukivyötä. Mikään ei auttanut
        Vuosi sitten helmikuussa pääsin vihdoin työterveyden kautta mehiläiseen magneettikuvaan, ja löydöksenä oli kookas pullistuma juuri tuossa L5/S1 välissä, aiheuttaen hermopinteen. Hoitona jatkettiin taas lääkkeitä ja kuntoutusta. Vuosi meni oireillen vaihtelevasti.
        Nyt kuitenkin 1,5 viikkoa sitten selkä tuli taas kipeäksi, en pystynyt kävelemään kun vaappuen puolelta toiselle. Jalkoihin alkoi tulemaan reisiin ja pohkeisiin sähköiskun tuntuisia tällejä. Tramalia taas iltapalaksi ja itkua silti tuhersin useamman tunnin. Kun yritin nukkua niin silloin huomasin että jalat alkoi menemään tunnottomiksi, ja varpaat kylmiksi. polvet särki ja niitä kuumotti ja sen lisäksi jalkoihin alko tulemaan sellaisia lihas nykimisiä (vähän niin kuin elonhiiri silmässä). Koskaan aikaisemmin 6vuoden aikana ei ole jaloista tunto lähtenyt eikä tullut noita sähköiskuja ja nykimisä. Tuosta säikähtäneenä lähdin yöllä tk: päivystykseen jossa mulle annettiin YKSI KETORINI ja käskettiin painumaan kotiin. Kivut jatkuivat ja torstaina sairaalan ensiapuun ja sieltä sain lähetteen uuteen magneettiin ja pääsin kuvaan samana päivänä. illalla lähettivät kotiin ja sanoivat laittaneensa lähetteen ortopedille, mutta kun mulla on kestänyt vaiva jo yli 6vuotta, niin ei kuulemma ole mitään syytä laittaa kiireellisenä ja ajan saanti voi viedä useamman kuukauden.
        No sieltä ortopedian osastolta kuitenkin soitettiintoissapäivänä ja kertoi että lääkäri oli katsonut kuvat ja lähetteen ja halusi mimnut sinne jo torstaina. Eli ilmeisesti ortopedi kuitenkin koki asiani kiireellisemmäksi kun päivystyksen lääkäri. eli sairaalaan hakeutumisesta viikon sisällä sain magneetin ja ortopedin. Nyt sitten odotan huomista ortopedin aikaa.
        Haluaisin leikkausken koska tämä on kestänyt jo niin toivottomanb kauan ja tämän hetkinen tilanne selässä on aivan sama kun vuosi sitten, eli luultavasti ei ole edes itse häviämässä sieltä mihinkään tuo pullistuma.
        Pomokin jo pelottelee että ei voi pitää minua töissä enää kauaa jos ei tätä selkää leikata, hänkin tietää että kaikki on jo kokeiltu.

        vaikea pyörittää arkea kahden lapsen kanssa, hoitaa koti ja vielä työt kun selkä on totaallisen PASKA!!!

        pelkään myös että onko nämä hermo säryt ja nykimiset ym pysyviä vikoja mihin ei enään mikään auta.

        Niin ja minkä kokoisia teidän pullistumat on olleet? Eli siis minkäkokoinwen luokitellaan kookkaaksi?

        Jos olet Etelä-Suomesta, voit tulla meille Neurokirurgian klinikkaan hoitoon ja leikkaukseen, olemme suurin selkäkirurgian yksikkö yli tuhannella leikkauksella vuodessa. Osaamme kaikki leikkaukset hyvin ja turvallisesti.


    • puhun asiat suoraan

      Onko sulla sentraalinen pullistuma siellä? Jos aikaa jo noin kauan, yli vuosi?
      niin 95% varmuudella ei siihen auta enään leikkauskaan. Riippuu ns.tapauksesta,
      mutta valitettavasti ne aiheuttavat pysyviä vaurioita. Onko pomosi olevinaan
      joku lääkäri? Todennäköisesti menee vain pahempaan suuntaan eli voit
      saada hermovaurion..ei millään pahalla. On nimittäin kokemusta "hoidoista"
      selän suhteen. Koita kestää.

    • Kivut tuttu juttu

      Tervehdys

      Minun selkäni alkoi oireilemaan heinäkuussa 2011 ja leikattiin yksityisellä nyt maaliskuussa 2012.
      Kivut veivät pahimmillaan lähes järjen, jos minulla ei olisi pieniä lapsia en kirjoittelisi tässä viestiä. Lääkärit määräsivät kipulääkettä kipulääkkeen perään, kellään ei kiinostanut hoitaa itse vaivaa. Julkiselle puolelle oli pitkät jonot eikä sieltä saanut mitään apua vaivoihin, joten päätin mennä yksityiselle puolelle. Magneettikuvaus alaselkään a 600 euroa josta ilmeni pullistuma vasemmalla puolella 4-5 välissä. Leikkaus yksityisellä hinta 3900 euroa vuorokausi osastolla 417 euroa. Leikkaus tehtiin mikrokirurgisesti nukutuksessa jossa välillä läpivalaistaan leikkauskohtaa. Leikkauksen aikana olet koneiden varassa, hengityskoneella puhalletaan ilmaa keuhkoihin. Nyt toipuminen käynnissä.....ja se on todella hidasta. Leikkauksesta 6 viikkoa ja kivut jalassa ja pakarassa välillä aivan mielettömiä. Kävely auttaa paljon.

      Tsemppiä kipujen kanssa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4460
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      243
      2218
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1630
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      159
      1427
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      285
      1292
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1127
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1084
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      55
      980
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      118
      957
    Aihe