tai korkea moraali. Viime päivien väittelyt ja haistattelut päivän polttavista aiheista ovat paljastaneet sen, että uskovaisia ei kiinnosta hyveellinen elämä, oikeudenmukaisuus tai edes "reilu peli".
Heitä kiinnostaa vain se uskooko joku Jahve -nimiseen jumalaan.
Uskovaisia ei kiinnosta eettisyys
28
367
Vastaukset
- Kössönöm
Vallankäyttö on se, joka uskonnoista ensiksi tulee mieleen. Taitaa sittenkin olla toissijaista se, uskooko joku jahveen, allahiin, jumalaan tai mitä niitä onkaan. Säännöt, kirjoitusten tulkinnat, hinku ylipapiksi jne ovat uskonnoissa tärkeimipiä asioita.
- mönössöK
Kössönöm haluaa käyttää ns. uskonnottomuuttaan (hänhän on tosiasiassa fundiskristitty pahinta laatua) nimenomaan vallan välineenä: vääräuskoisten (=muslimien) alistamiseen ja syrjimiseen.
- Kössönöm
mönössöK kirjoitti:
Kössönöm haluaa käyttää ns. uskonnottomuuttaan (hänhän on tosiasiassa fundiskristitty pahinta laatua) nimenomaan vallan välineenä: vääräuskoisten (=muslimien) alistamiseen ja syrjimiseen.
Onko uskiksilla valehtelu verissä?
"Kössönöm haluaa käyttää ns. uskonnottomuuttaan (hänhän on tosiasiassa fundiskristitty pahinta laatua) nimenomaan vallan välineenä: vääräuskoisten (=muslimien) alistamiseen ja syrjimiseen."
- Olen ateisti, en usko jumaliin. Haluan että Suomesta tulee sekulaari valtio. Saag paneerit voivat muuttaa ihannoimansa uskonnon pariin jonnekin muslimimaahan. - ja sen huomaa...!
Mielestäni uskovaisia juuri kiinnostaa se korkea moraali, seksikin kun kuuluu avioliittoon. Tuo muu sinun kirjoittelusi on pelkkää omaa ilkeilyäsi kun yleistät kaikki uskovaisen samaan muottiin, kun et tunne ketään uskovaista ihmistä.
- mrs Missukka
Riippuu katsojan silmistä. Joillekin se on vallankäyttö, joillekin mukava turva tai totuus. Kertoo yhtä paljon tai jopa enemmän katsojasta kuin katsotusta.
Mainitsit sellaisia hyveitä, että ne ovat auttamatta liian kalliita uskonnoille ja niiden kannattajille. He joutuisivat uhraamaan aivan liikaa omasta maailmankatsomuksestaan päästäkseen mainitsemiisi asioihin.
- Lev Trotskij
usko onkin tärkeämpää kuin arvot, moraali tai hyvät teot.
- .....
Lev Trotskij kirjoitti:
On minulla Mora, ostin vuosi sitten Tokmannilta.
- meillä kans
oikeen hyveellisyyden perikuva.
käys mies hakemassa omia kirjotuksisas näistä keskusteluista, niin katotaan kuka haistattelee ja ketä. - kaikki muu turhuutta
Lev Trotskij kirjoitti:
Usko on tärkeää siksi, että ihminen pelastaa oman sielunsa, kun Jeesus tarjoaa maksamansa hinnan ansiosta ihmiselle iankaikkista elämää...!
- usko_vainen
En tiedä viime päivien väittelyistä ja haistatteluista. Käyn tällä palstalla äärimmäisen harvoin.
Olen uskovainen ja minua kiinnostaa eettisyys ja korkea moraali joka suhteessa.
Pyrin hyveelliseen elämään, toisten hyväksyntään ja oikeudenmukaisuuteen omassa elämässäni. Yritän myös vaikuttaa, että sekä yksilöiden välinen että yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo toteutuisivat niin kotimaassa kuin muuallakin.
"Reilu peli" tarkoittaa minulle myös sitä, ettei eri tavoin ajattelevia ja erilaisen elämän- ja maailmankatsomuksen omaavia leimata yksiselitteisesti eettisesti ja moraalisesti vähempiarvoisiksi.
Minua kiinnostaa ihminen siitä riippumatta uskooko hän Jahveen tai yleensä mihinkään jumaliin.
Itse uskon kristillisen uskon Jumalaan ja Jeesukseen.- Kössönöm
"Olen uskovainen ja minua kiinnostaa eettisyys ja korkea moraali joka suhteessa.
Pyrin hyveelliseen elämään, toisten hyväksyntään ja oikeudenmukaisuuteen omassa elämässäni. Yritän myös vaikuttaa, että sekä yksilöiden välinen että yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo toteutuisivat niin kotimaassa kuin muuallakin."
- Kannatat siis homojen tasavertaisia oikeuksia ja vastustat pakollista uskonnonopetusta pakkoliitetyille.
""Reilu peli" tarkoittaa minulle myös sitä, ettei eri tavoin ajattelevia ja erilaisen elämän- ja maailmankatsomuksen omaavia leimata yksiselitteisesti eettisesti ja moraalisesti vähempiarvoisiksi."
- Jospa sitten yrität toimia sen puolesta, että kanssauskovaiset lopettavat moraalittoman hyökkäyksen ateisteja vastaan. Onnistuuko?
"Minua kiinnostaa ihminen siitä riippumatta uskooko hän Jahveen tai yleensä mihinkään jumaliin.
Itse uskon kristillisen uskon Jumalaan ja Jeesukseen."
- iksi juuri kristilliseen jumalaan? Miksei juutalaiseen tai islamilaiseen? Samasta hepusta on kuitenkin kyse. - usko_vainen
Kössönöm kirjoitti:
"Olen uskovainen ja minua kiinnostaa eettisyys ja korkea moraali joka suhteessa.
Pyrin hyveelliseen elämään, toisten hyväksyntään ja oikeudenmukaisuuteen omassa elämässäni. Yritän myös vaikuttaa, että sekä yksilöiden välinen että yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo toteutuisivat niin kotimaassa kuin muuallakin."
- Kannatat siis homojen tasavertaisia oikeuksia ja vastustat pakollista uskonnonopetusta pakkoliitetyille.
""Reilu peli" tarkoittaa minulle myös sitä, ettei eri tavoin ajattelevia ja erilaisen elämän- ja maailmankatsomuksen omaavia leimata yksiselitteisesti eettisesti ja moraalisesti vähempiarvoisiksi."
- Jospa sitten yrität toimia sen puolesta, että kanssauskovaiset lopettavat moraalittoman hyökkäyksen ateisteja vastaan. Onnistuuko?
"Minua kiinnostaa ihminen siitä riippumatta uskooko hän Jahveen tai yleensä mihinkään jumaliin.
Itse uskon kristillisen uskon Jumalaan ja Jeesukseen."
- iksi juuri kristilliseen jumalaan? Miksei juutalaiseen tai islamilaiseen? Samasta hepusta on kuitenkin kyse.>>Kannatat siis homojen tasavertaisia oikeuksia ja vastustat pakollista uskonnonopetusta pakkoliitetyille. > Jospa sitten yrität toimia sen puolesta, että kanssauskovaiset lopettavat moraalittoman hyökkäyksen ateisteja vastaan. Onnistuuko?
- ymmärtäjä
usko_vainen kirjoitti:
>>Kannatat siis homojen tasavertaisia oikeuksia ja vastustat pakollista uskonnonopetusta pakkoliitetyille. > Jospa sitten yrität toimia sen puolesta, että kanssauskovaiset lopettavat moraalittoman hyökkäyksen ateisteja vastaan. Onnistuuko?
Uskomisessa ei tosiaan sinänsä ole mitään vikaa. Se on vain tärkeää ettei uskova ihminen sokeasti tee mitä Raamattu sanoo. Ihmisen pitää uskaltaa myös muodostaa oma käsityksensä siitä että mikä on oikein ja mikä väärin, vaikka se olisi ainakin näennäisesti ristiriidassa Raamatun kanssa. Muutenhan Jumala voisi huomenna määrätä vaikka mitä kauheuksia ja uskovalla ei olisi mitään vaihtoehtoja kuin totella.
Jos Jumala on olemassa, uskon että Hän rakastaa ihmisiä täysin ehdoitta eikä vaadi meiltä mitään muuta kuin että parhaamme mukaan yrittäisimme olla hyviä ihmisiä. Meillä itsellämme on kyky erottaa hyvä ja paha. Jumala varmasti haluaa meidän sitä käyttävän. - usko_vainen
ymmärtäjä kirjoitti:
Uskomisessa ei tosiaan sinänsä ole mitään vikaa. Se on vain tärkeää ettei uskova ihminen sokeasti tee mitä Raamattu sanoo. Ihmisen pitää uskaltaa myös muodostaa oma käsityksensä siitä että mikä on oikein ja mikä väärin, vaikka se olisi ainakin näennäisesti ristiriidassa Raamatun kanssa. Muutenhan Jumala voisi huomenna määrätä vaikka mitä kauheuksia ja uskovalla ei olisi mitään vaihtoehtoja kuin totella.
Jos Jumala on olemassa, uskon että Hän rakastaa ihmisiä täysin ehdoitta eikä vaadi meiltä mitään muuta kuin että parhaamme mukaan yrittäisimme olla hyviä ihmisiä. Meillä itsellämme on kyky erottaa hyvä ja paha. Jumala varmasti haluaa meidän sitä käyttävän.Kirjoitit hyvin. Voin yhtyä ajatuksiisi.
Totta puhuen olen hämmästynyt suvaitsevaisuudestasi.
Luettuani joitakin kirjoituksia tällä palstalla en osannut odottaa noin ymmärtäväistä asennetta.
Liian monet ovat ennakkoasenteidensa vammauttamia.
Profeetta Miikan kirjasta löytyy mielestäni yksinkertaisen hyvä ohjeistus ihmiselle:
Miika 6:8
Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvä on; ja mitä muuta Herra sinulta vaatii, kuin että teet sitä, mikä oikein on, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä?
Ehkäpä em. teksti sopii ainakin osittain ateistienkin pirtaan.
P.S.
Kuten sanoin, käyn erittäin harvoin tällä palstalla. Vuosia sitten kirjoitin jotain ja Vappuna otin täällä kantaa HS:n artikkeliin koskien kirkon piirissä esiintulleita pedofiliatapauksia.
Nyt lienee aika taas hyvästellä ja toivottaa palstalaisille antoisia keskusteluja ja kaikin puolin hyvää elämää.
Ja toisaalta "yleistäminen" on? Hyve?
- pahempi juttu
Etiikalla ja hyvällä moraalilla ei tietenkään ole juuri mitään tekemistä ahdasmielisen ja
suvaitsemattoman taikauskon kanssa tai kiivaan ja kostonhimoisen kansanmurhaaja-
jumalan palvomisen kanssa. Uskonto on silkkaa egoismia, jossa kiinnostaa vain oma
taivaspaikka ja kaikkien toisinajattelijoiden loputon vainoaminen mahdollisimman
julmasti, johon uskonnon jyrkkä suvaitsemattomuus antaakin hyvät eväät. Jokainen
maailmanhistoriansa lukenut tietää mitä tämä on ihmiskunnan historiassa aiheuttanut.
“Kirkon menettelytavat olivat kuvottavat. Kun syytetty oli viimein tunnustanut, hänet sakotettiin, pantiin vankilaan tai poltettiin roviolla. Hänen omaisuutensa lankesi kirkolle, joten tunnustuksien saaminen oli siksikin välttämätöntä. Kidutus alkoi yleensä peukaloruuveilla, sitten seurasi tusina ruoskaniskua. Sääripuristimin murskattiin seuraavaksi sääret ja nilkat, minkä jälkeen uhria venytettiin piinapenkissä tai roikutettiin köydessä niin, että olkavarret menivät sijoiltaan.
Eräs noitatuomari Heinrich von Schultheis ylisti kidutusta “Jumalan katsetta miellyttäväksi työksi“.
Kerran hän viilsi erään naisen jalat auki ja kaatoi haavoihin kuumaa öljyä“. Uhrien ulvoessa kivusta ja menehtyessä tuskiinsa syyttäjät, pyövelit ja piispat kahmivat omaisuuksia. Eräs heistä, Bambergin piispa Johan Georg II oli vuonna 1631 ansainnut teloituttamiltaan ja vangitsemiltaan ihmisiltä 720 000 kultafloriinia."- usko on sairasta
Jumala käskee hävittämään pahan keskuudestamme, ja hävittämistapoina tämä on antanut ohjeeksi mm. kuoliaaksi kivittämisen ja miekalla teloittamisen. Moni päästään vinksahtanut uskovainen määrittelee mikä on sitä pahaa, ja mielestään on sitten oikeutettu tappamaan kanssakulkijoita.
Älä tapa -käsky koskee vain siinä tapauksessa, kun joku neliraajahalvauspotilas pyytää armeliaasti, että hänet päästettäisiin vuosikymmenten kärsimyksestä haudan lepoon. Vaan ei päästetä, koska jumala on määrännyt tämän ihmisen kärsimään, niin kärsiköön oikein kunnolla sitten.
Itseäni surettaa eniten lapset, jotka joutuvat niin helposti uskontojen uhreiksi asemansa ja ymmärtämättömyytensä puolesta. Kurittaminen ja alistaminen ovat Suomen lain mukaan kiellettyjä, mutta uskovaiset vähät välittävät miltä muista tuntuu, vaan seuraavat orjallisesti raamatun käskyjä, että itsellä olisi tuo kuviteltu kuolemanjälkeinen elämä tarjolla.
- uskis
"Heitä kiinnostaa vain se uskooko joku Jahve -nimiseen jumalaan. "
Mikä on jahve, taitaa olla ateistien harhajumala , minä uskon jeesukseen kristkseen, siunausta teille.- ymmärtäjä
Jahve, Jumala tai Allah, kaikki ne ovat vain eri tulkintoja samasta asiasta.
Jeesus olisi itse sanonut siitä, että 2000 vuotta myöhemmin jossain joku väittää hänen olleen jumala?
Jahve on juutalaisten jumala ja Jeesus uskoi häneen niin kuin muutkin juutalaiset.- siinä syytä
Zelig kirjoitti:
Jeesus olisi itse sanonut siitä, että 2000 vuotta myöhemmin jossain joku väittää hänen olleen jumala?
Jahve on juutalaisten jumala ja Jeesus uskoi häneen niin kuin muutkin juutalaiset.Raamatussa on varoitettu mainitsemasta Jumalan nimeä turhaan, olisi sen takia viisaammin ajateltu, jos asioita kirjoittaessasi kirjoittaisit vain sanan: Jumala. Minä kyllä tunnen nimen jota käytit, olen kristinuskovainen, mutten halua sen takia lausua sitä turhan takia.
- Kössönöm
siinä syytä kirjoitti:
Raamatussa on varoitettu mainitsemasta Jumalan nimeä turhaan, olisi sen takia viisaammin ajateltu, jos asioita kirjoittaessasi kirjoittaisit vain sanan: Jumala. Minä kyllä tunnen nimen jota käytit, olen kristinuskovainen, mutten halua sen takia lausua sitä turhan takia.
- ymmärtäjä
siinä syytä kirjoitti:
Raamatussa on varoitettu mainitsemasta Jumalan nimeä turhaan, olisi sen takia viisaammin ajateltu, jos asioita kirjoittaessasi kirjoittaisit vain sanan: Jumala. Minä kyllä tunnen nimen jota käytit, olen kristinuskovainen, mutten halua sen takia lausua sitä turhan takia.
Älä pelkää. On selvää että vanha testamentti ja uusi testamentit puhuvat aivan eri jumalista. Ei Jahve loukkaannu vaikka kuinka hänen nimeään toistaisit koska olet muutenkin jo eksynyt hänen tahdostaan.
- uskis
siinä syytä kirjoitti:
Miksi sitten jotkut typerät uskovaiset ottavat Jumalan nimen nimimerkikseen?
Älytöntä on esiintyä itse Jumalana. yli 10 heistä on maininnut jopa olevansa Jumala.
Minusta alkaa tuntua, että eroan kirkosta, jos näitä hulluja kanssauskovia tulee vielä lisää! - Kössönöm
ymmärtäjä kirjoitti:
Älä pelkää. On selvää että vanha testamentti ja uusi testamentit puhuvat aivan eri jumalista. Ei Jahve loukkaannu vaikka kuinka hänen nimeään toistaisit koska olet muutenkin jo eksynyt hänen tahdostaan.
eli niitä jumalia on vähintään kaksi?
- ymmärtäjä
Kössönöm kirjoitti:
eli niitä jumalia on vähintään kaksi?
Juutalaisten Jumala on sentään rehellinen ja on avoimesti tyranni ja ilkimys, toisin kuin se uudempi joka teeskentelee niin kovasti rakastavansa ihmisiä. Monet jumalat ovat aina olleet jonkin tason mulkkuja ja ne ovat paljon hauskempia sellaisina.
- joulupukki..
uskis kirjoitti:
Miksi sitten jotkut typerät uskovaiset ottavat Jumalan nimen nimimerkikseen?
Älytöntä on esiintyä itse Jumalana. yli 10 heistä on maininnut jopa olevansa Jumala.
Minusta alkaa tuntua, että eroan kirkosta, jos näitä hulluja kanssauskovia tulee vielä lisää!Monihan esiintyy mielellään satuhahmona, kuten joulun aikaan tulee ilmi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 518220
Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää
Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/1367236Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka593909Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi
Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu953900- 1053692
- 553273
Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod743255Antifasismi - mitä se on?
Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint372623IL- KELA:n pääjohtaja, lääke- ja oikeustieteen tohtori Lasse Lehtonen sekavassa tilassa Brysselissä!
"Iltalehden tietojen mukaan Lehtosen käytös Brysselin lentokentällä on herättänyt huomiota, ja hänen olemuksensa on tulk2392551- 531764