Datanomin palkka & työtehtävät

MiettiväOpiskelija

Hei,

Onko teillä kokemuksia datanomin töistä, koulutuksesta ja palkasta? Paljonko on keskimääräinen palkka? Onko työpaikkoja hyvin?

Ajattelin hakea seuraavassa yhteishaussa joko datanomiksi tai merkinomiksi.

56

23291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EIKANNATA!!!!!

      joo siis..

      valmistuin vuosi sitten datanomiksi ja koko koulutus oli pelkkää pelailua päivästä toiseen.. harvemmin tehtiin kunnon töitä..

      nykyään olen töissä kassalla kun ei tältä alalta muualle pääse

    • älä missään nimessä

      älä hae
      palkka sukkaa eikä töitä

    • Janimatias90

      Minä hain vuonna 2008 datanomiksi ja voin yhtyä 100% näiden muitten kirjoittelijoiden kanssa. Tosi huono koulutus ja tosi huono "ammatti". Itse jätin koulun kesken ja vaihdoin rakennusalalle.

      En suosittele myöskään.

    • kyyll..

      Kannattaa käydä esim. merkonomilinja. Siitä sitten jatkaa AMK-opintoilla liiketaloutta.
      Datanomilinjasta voisit jatkaa AMKissä tietojenkäsittelypuolella.
      Molemmat ovat peruskoulutusta. Erikoistuminen tapahtuu jatko-opinnoissa.

    • ehiz

      Ei kannata, kannattaa valita joku toinen ala. Toi on oikeesti aika tylsää hommaa. No jos tykkää siitä paperityöstä ja kaikesta siitä "kaupankäynnin" harjotuksista niin sit kannattaa. Meillä pääs heikoimmat 5,9 keskiarvolla et ihmettelen noita pääsykokeita :D

      Ite roikuin datanomi-linjalla liian pitkään, onneks vaihdoin sit koulua. Jos tykkäät tehdä asioita muutenkin kuin paperilla niin sit amikseen.

      Lisäys: ennen kuin joku tulee korjaamaan kirjoituksiani, niin kävin siis ekat puoltoista vuotta aktiivisemmin koulua. Sitten katos innostus ja roikuin siellä kirjoilla. En siis tiedä mitä siellä loppuvaiheessa opetettiin. Oli siellä aika paljon tietokoneella istumista mutta sellanen käsin tehtävä työ puuttui.

    • luukulle

      Sossun luukulle jonottamaan rahaa.

      Itse opiskelin datanomiksi ja täytyy sanoa, että aivan hukkaan meni kolme vuotta. Töistä ei tietoakaan ja koulu ei tarjonnut juurikaan vastusta vaan kaikki oli aivan ylihelppoa (no okei, oli ne yrityksen kannattavuuslaskelmat, kirjanpidot ym. vähän hankalia, kun eivät paljoa kiinnostaneet).

    • Ota raksa

      datanomin töistä = Kassa
      koulutuksesta = Officea ja netissä pelailua
      palkasta = valmistumisen (mitä epäilen kun eihän tota alaa kukaan täysjärkinen valitse..) jälkeen saat ehkä tuurilla sen 1800€ jostain Citymarketin kassalta
      Onko työpaikkoja hyvin? = Juuri luin lehdestä että kassoille ei ole paljon kovin kysyntää joten uskon että varmasti saat työpaikan

    • noin 1500e

      Jos ala kiinnostaa, suosittelen vahvasti käymään lukion ja menemään sen jälkeen esim. yliopistoon

      Ei ole omaa kokemusta, mutta en ole kaveripiirissäni nähnyt vielä yhtäkään datanomia, joka olisi työlistynyt oman alansa hommiin

    • ex-datanomi

      Opiskelin yhden vuoden, enkä oppinut YHTÄÄN mitään siellä.

      Datanomilinja on hyvä heille, jotka eivät ole koskaan käyttänyt tietokonetta. Siellä opetettiin mm. kansioiden luontia, kopiointia ja jopa käyttämään googlea!! :O Vuoden lopussa pääsimme jopa käyttämään exceliä joka oli älyttömän helppoa.

      Datanomin on melkeinpä turha yrittää löytää työpaikkoja, ellei ole hyviä suhteita.

    • Ei missään nimessä

      Datanomi on kassatäti, joka osaa exceliä.

      • 32424

        Totta


    • MikkoA20

      Älä mene datanomiksi ota merkonomi jos pakko on mennä kauppikseen, itse valmistuin iloisena datanomina, noh työkkäriin siitä kyselin paikkakunnan atk liikeistä hommia eipä tippunut ja työkkäristäkin sanottiin että datanomeille on todella huonosti hommia ellei sitten osaa koodata jotenkuten.

      Tässä sitä sitten ollaan Datanomin papereilla paikallisella sahalla vääntämässä lankkua naama irvessä ja V käyrä taivaassa.

    • MiettiväOpiskelija

      Kaipaisin lisää vastauksia..

      • IT-HR henkilö

        Lue ensin merkonomiksi, ja hae valmistuttuasi AMKhon lukemaan joko tradenomiksi tai tietotekniikkapuolen insinööriksi.
        Harva IT alalla osaa oikeasti liiketoiminnan ja osaa soveltaa teknisiä taitojaan tukemaan sitä, vaikka se on asia mitä kaikki yritykset haluavat henkilöstöltään.

        Datanomi on liian ruohonjuuritason tutkinto ollakseen varsinaisesti hyödyllinen työelämässä tietotekniikan parissa, ellet ole oikeasti asiasta itse kiinnostunut ja opiskele itsenäisesti tuon oppimäärän tuplana. Tosin tällöin tarvitset myös liittyvää työkokemusta todistamaan että harrastuneisuus on tuonut osaamista.

        Korkeastikoulutetuillakin on hankaluuksia saada IT alan töitä nykytilanteessa ja paikat joihin datanomit voisivat hakea normaalisti täytetään mielummin korkeammin koulutetuilla jotka suostuvat töihin hieman matalammalla palkalla.


      • MiettiväOpiskelija
        IT-HR henkilö kirjoitti:

        Lue ensin merkonomiksi, ja hae valmistuttuasi AMKhon lukemaan joko tradenomiksi tai tietotekniikkapuolen insinööriksi.
        Harva IT alalla osaa oikeasti liiketoiminnan ja osaa soveltaa teknisiä taitojaan tukemaan sitä, vaikka se on asia mitä kaikki yritykset haluavat henkilöstöltään.

        Datanomi on liian ruohonjuuritason tutkinto ollakseen varsinaisesti hyödyllinen työelämässä tietotekniikan parissa, ellet ole oikeasti asiasta itse kiinnostunut ja opiskele itsenäisesti tuon oppimäärän tuplana. Tosin tällöin tarvitset myös liittyvää työkokemusta todistamaan että harrastuneisuus on tuonut osaamista.

        Korkeastikoulutetuillakin on hankaluuksia saada IT alan töitä nykytilanteessa ja paikat joihin datanomit voisivat hakea normaalisti täytetään mielummin korkeammin koulutetuilla jotka suostuvat töihin hieman matalammalla palkalla.

        Ok kiitos.

        Muita kokemuksia?


      • PASKANOMI
        MiettiväOpiskelija kirjoitti:

        Ok kiitos.

        Muita kokemuksia?

        Koulussa käytiin liirum-laarumia päivästä toiseen, ei tietoakaan oikeasti hyödyllisistä jutuista...Ei saatana tässä ollaan työttömän vielä ensivuostuhannellakin jos pelkkää datanomi paikkaa hakee, pitäs jatko-opiskella ziljardivuotta jos meinaa saaja kunnon datailuhommia, niin paljon on tarjolla...
        Aivan turhaa paskaa, jos voisin kulkea ajassa taaksepäin niin menisin vaikka raksapuolelle ennemmin, siellä sentään saisi edes kesäisin hommia.

        Elikkä, itseasiaan... Datanomin tehtäviin kuuluu työhakeminen lopunikää, ajantappaminen siinä sivussa....

        EN SUOSITTELE DATANOMIA.


      • ikrum
        PASKANOMI kirjoitti:

        Koulussa käytiin liirum-laarumia päivästä toiseen, ei tietoakaan oikeasti hyödyllisistä jutuista...Ei saatana tässä ollaan työttömän vielä ensivuostuhannellakin jos pelkkää datanomi paikkaa hakee, pitäs jatko-opiskella ziljardivuotta jos meinaa saaja kunnon datailuhommia, niin paljon on tarjolla...
        Aivan turhaa paskaa, jos voisin kulkea ajassa taaksepäin niin menisin vaikka raksapuolelle ennemmin, siellä sentään saisi edes kesäisin hommia.

        Elikkä, itseasiaan... Datanomin tehtäviin kuuluu työhakeminen lopunikää, ajantappaminen siinä sivussa....

        EN SUOSITTELE DATANOMIA.

        jos jatkokouluttaudut ja erikoistut ohjelmointiin niin kyllä, muuten voit vaikka ampua ihtes.


      • töitätekevä

        Se on itsestä kiinni saatko töitä vai et... Itse sain juuri vuoden työttömyyden jälkeen töitä järjestelmäasiantuntijana ja brutto 2400/kk.


    • dtyhkjgyiku

      Myös minua kiinnostaa tietää datanomeista enemmän, mutta tämä ketju ei oikein antanut vastauksia.

      Voisiko joku kertoa asiallisesti mihin datanomi koulutus käytännössä valmistaa? Onko se atk-tuki, helpdesk, asennus vai mihin? Mihin tehtäviin olette työllistyneet silloin kun olette oman alan töihin mennyt? Tuskin kaikki datanomit kauppojen kassoilla istuu.

      • Putkipete75

        Itse olin vuoden opiskelemassa datanomiksi merkonomi-tutkinnon jälkeen, kunnes päätin vaihta-alaa. Opiskelin LVI-asentajaksi ja keskimääräinen kuukausipalkka noin 3700 euron luokkaa. Suosittelen. Mielenkiintoinen työ, hyvä palkkaus ja työtä riittää. Omakohtaisista kokemuksista ja mitä tuttuja on Merkonomi, Tradenomi, Datanomi tutkinnon omaavina niin työnsaanti ja pääosin kehno palkkaus todellisuutta, joten suosittelen opiskelemaan teknistä alaa. IT-ala on suureksi osaksi siirtymässä kolmansiin maihin. Nokia irtisanoo jatkuvasti porukkaa ja alihankinnat tilataan jo suureksi osaksi jostain muualta kuin Suomesta, joten väitän että tulevaisuuden näkymä on aika heikkoa. Jos itse olisin siinä pisteessä, että joutuisin valitsemaan minne alalle kouluttaudun niin ensiksi tarkastelisin markkinoita ja keskipalkkoja eri aloita ja ensisijaisena kriteerinä olisi hyvä palkkaus ja toisena työn mielekkyys, koska ei ole kiva olla kolmekymppisenä siinä pisteessä, että tekee pätkä hommia toisensa perään tai ahertaa vakituisena jossain paperihommissa 1500-2000 euron kk-palkalla.


      • öaöaöas

        Eli kertokaa datanomit, minkälaisiin hommiin olette työllistyneet?


      • Anonyymi

        Mikrotukihenkilöt työskentelevät tietotekniikan laitteiden, ohjelmistojen ja verkkojen tukitehtävissä yrityksissä ja organisaatioissa. Keskeistä työssä on käyttäjien opastaminen ja vikatilanteiden selvittäminen. Ammatti edellyttää tietoteknistä osaamista, oma-aloitteisuutta, ongelmanratkaisukykyä ja palveluhenkisyyttä.
        Tietotekniikan ja tietoliikenteen häiriötön toiminta on keskeisen tärkeää nykyaikaisissa työympäristöissä. Mikrotukihenkilö on tietotekniikkapalveluiden ammattilainen, joka vastaa yrityksen tai organisaation tietokoneiden, oheislaitteiden sekä verkkojen toimivuudesta.
        Mikrotukihenkilön tehtäviin kuuluvat tietokoneiden, niiden oheislaitteiden, ohjelmistojen ja verkkojen asennukset ja ylläpitotyöt, joita ovat esimerkiksi uusien ohjelmaversioiden päivitykset sekä tulostimien värikasettien vaihdot.
        Vika- ja häiriötilanteiden selvittely on oleellinen osa työtä. Mikrotukihenkilö selvittää ongelman ja muuttaa tarvittaessa laitteiston kokoonpanoa, asentaa uusia ohjelmia ja tarvittaessa myös vaihtaa komponentteja tietokoneeseen, kuten esimerkiksi verkkokortteja tai näytönohjaimia.
        Tietotekniikan käyttäjien neuvonta on tärkeä tehtäväalue. Käyttäjiä ovat esimerkiksi yritysten ja organisaatioiden henkilökunta, oppilaitosten opiskelijat jne. Mikrotuki opastaa käyttäjiä ohjelmistoihin ja laitteisiin liittyvissä ongelmissa. Neuvonta voi joskus liittyä myös esimerkiksi digikameroihin tai muihin digitaalisiin laitteisiin.
        Mikrotukihenkilö on tyypillisesti mukana myös laite- ja ohjelmistohankintojen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tehtäviin kuuluu myös tutustumista uusiin ohjelmiin ja laitteisiin sekä alan kehityksen jatkuvaa seuraamista.
        Osa yrityksistä ja organisaatioista on ulkoistanut mikrotukensa. Tällöin palveluja tarjoavan yrityksen mikrotukihenkilö tulee paikalle tarvittaessa. Joitakin ongelmia voidaan selvittää myös etäyhteydellä asiakkaan tietokoneisiin ja palvelimiin.
        Varsinaisen lähituen lisäksi neuvontaa ja vikatilanteiden selvittämistä voidaan antaa myös puhelimitse ja sähköpostitse. Helpdesk on puhelinpalvelua, johon käyttäjät voivat soittaa ja kysyä neuvoa ongelmiinsa.
        Mikrotukihenkilö työskentelee useimmiten suurehkossa työyhteisössä, jossa voi työskennellä jopa satoja henkilöitä. Suurissa työpaikoissa on myös useampia mikrotukihenkilöitä. Työ on sosiaalista palvelutyötä, jossa käytetään apuna tietotekniikkaa, ohjelmistoja ja käsikirjoja.
        Työympäristönä ovat tilat, joihin työasemat ja muut tietotekniset laitteet on yrityksessä tai virastossa sijoitettu. Työ on yleensä päivä- tai virastotyöaika, mutta työajat voivat venyä. Työtahti on vaihteleva ja usein kiireinen, sillä tehtävät ovat pitkälti hälytysluontoisia.
        Mikrotukihenkilöiden koulutustaustat vaihtelevat. Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon datanomi.
        Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa myös tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinnon ICT-asentaja / elektroniikka-asentaja.

        Näiden ed. mainittujen lisäksi nykyään voi valmistua ohjelmoijaksi valitsemalla ohjelmoinnin pää-aineekseen. Ohjelmoija voi työllistyä, niin verkkopalvelualustojen ohjelmoijaksi, kuin ohjelmatuotantoon, tai peliohjelmatuotantoon. Puhelinohjelmatuotanto on yksi vaihtoehto. Varsinaisiin ohjelmien koodaajaksi usein vaaditaan lisä/jatko/omaehtoistakoulutusta, työ sisältää paljon onglemanratkaisua ja jatkuvaa mielenkiintoa ohjelmointia kohtaan, joten työ vaatii henkilöltä intoa ohjelmointiin, sekä halua oppia aina uutta ja halua ratkoa ongelmia, paineensietokykyä, matemaattista ajattelua, lannistumattomuutta, kykyä organisoida sekä dogumentoida työtään ja kärsivällisyyttä.

        Moni datanomi, ei osaa etsiä työtä oikeilta tahoilta. Pelkällä datanomipaperilla ei töihin useinkaan päästä, kannattaa dokumentoida kaikki mitä on tehnyt ja esitellä oikeaa osaamistaan pelkän paperin sijaan.


    • KehitysKe

      Tessin mukaan vajaa 2k/kk.

      Ihan hyvin menee. T: Datanomi.

      • datizxzx

        Eli näitä voi olla mm:
        Mikrotuki / tekninen tuki / helpdesk. Vaatii asiakaspalvelua ja ongelmanratkaisu(tietoa)taitoa jota opitaan työharjoittelussa ja kesätöissä.
        Graafinen suunnittelija. Vaatii tiettyä luovuutta ja itse oppimista. Niillä koulun 2 kurssilla et tule photoshoppia oppimaan riittävästi.
        Ohjelmoija. Luultavasti yleisin ohjelmointitehtävä on nettisivut eli XHTML/CSS/PHP. Myös mySQL-kieltä opitaan. Javaa löytyy vaihtelevasti eri kouluista. Luulisin että Java-, C tai vastaavan kielen ohjelmointityö vaatii korkeakoulututkinnon.
        Ja tietenkin voi aina perustaa yrityksen. Yleisimmät liikeideat ovat nettisivut, koneiden huolto tai mainospalvelut (logot, mainonta jne.). Mutta on vaikeaa tehdä näistä hyvin tuottavia.
        Itselläni on ollut tavoitteena korkeampi koulutus jo pitkään. Ei ole kovin optimistiset näkymät työmarkkinoille tällä koulutuksella. Työ/taito on se mikä puhuu, ja näiden kautta muodostetaan suhteita lähiseudun työnantajiin. Itselläni näitä suhteita ei kovin paljoa ole.


    • jahaha

      Ei tolla koulutuksella mitään tee lukion kauttaa kanattaa ATK puolelle mennä jos haluat yli 3000 kuussa datanomi saa 1600-2000 ekee kuus joten ei se kauheesti ole

    • dasssdsdsd

      Palkka itsellä n. 2300 e/kk bruttona, teen toimistohommia mikrotuen tehtävät. 5v työkokemuksella. Jos nyt pitäisi valita, en lähtisi lukemaan datanomiksi kuitenkaan. Hyvin tyytyväinen olen kuitenkin palkkaan/työhön, käsittääkseni datanomit eivät kuitenkaan yleensä järin hyvin työllisty.

    • skills ftw

      Suurin osa datanomiopiskelijoista on alalla kun kuvittelee sen olevan helppoa tietokoneella istumista eikä tarvitse tehdä hirveästi mitään ( niinku se onkin ). Datanomiks kannattaa opiskella jos oikeasti kiinnostaa ala ja teet samaa hommaa (mikrotuki/ohjelmointi tms.) paljon vapaa-ajallakin. Ei sillä pelkällä tutkinnolla nykyään töitä saa, vaan kunnon osaamisen ja tutkintosuoritusten kokonaisuudella.

      • sanon vain

        Tosiaan datanomitutkinnon arvostus on huonoa, koska näin yleistäen suurin osa datanomiopiskelijoista on kiinnostunut vain koneella istumisesta eikä it-alasta kokonaisuutena. Koulutuksena datanomi antaa oivan pohjan it-alalle kouluttautumisessa, etenkin kaksoistutkintona.


    • 342432434342

      Datanomi ja kaksoistutkinto ni sillä pötkii hyvin. ja on omaa kokemusta

    • Älä kysele täältä

      Tää on viimenen paikka mistä tämmöstä tietoo kanttii ettiä. Porukka ei muuta osaa puhua ku paskaa joten toivottavasti kukaan ei usko näitä kommentteja...

    • heppunen1

      Kaikki riippuu niin yksilöstä. Datanomin tutkinolla pääsee IT alalla alkuun jos on aitoa kiinnostusta varsinkin, jos ihan perus webbikehitys kiinnostaa enemmän kuin monimutkaisemmat ohjemointi ja palvelin tehtävät. Alkuun palkka ei ole ihmeellinen ja on vähän vaikeampi työllistyä. Mutta IT ala on nuori ja siellä ei kaikkialla paperit merkitse kaikkea, vaan se mitä osaa tehdä. Taitojen karttuessa tehtävät ja palkka karttuuu. Pitää olla myös itse aika hereillä töiden suhteen. Sellainen jalka oven väliin ja 30 vuotta samassa firmassa toteutuu ehkä yhä harvemmin. Kaikkeen vaikuttaa oma harrastuneisuus ja mielenkiinto. Mikäli ala kiinnostaa sinua niin siitä vain datanomiksi tai lukioon.

    • Datanomi08

      Yläpuolella hyvä vastaus. Oma motivaatio ratkaisee IT-alalla paljon.

      Itse valmistuin datanomiksi 6 vuotta sitten. Menin töihin ohjelmoijaksi reilun parin tonnin palkalla. Sittemmin olen vaihtanut työpaikkaa kerran. Ohjelmoin edelleen, mutta työnkuvaan on tullut lisäksi myös projektien vetovastuuta ja asiantuntijatehtäviä. Palkka on noussut reiluun kolmeen tonniin.

    • tsiisuscrais

      Ite oon menossa Suomen Liikemiesten Kauppaopistoon https://www.businesscollege.fi/ 11.8.2016 heti peruskoulun jälkeen luultavasti peliohjelmointi puolelle.. ! 8.7 keskiarvolla en tahtonut mennä lukioon, koska ei oo varaa/aikaa semmoseen tuhlailla (köyhä perhe). Toivon tulevaisuudessa että töitä saisin hyvin, kun osaamista ja intohimoa löytyy rutkasti!

      • hyvä_provo

        Kirjoittele vuoden päästä uudelleen ja kerro miten on mennyt :-)


    • TaivaallaPaistava

      Voin kyllä yhtyä hyvin moneen tarinaan täälä. Valmistuin itse datanomiksi 2007 ja olen sivusta seurannut monen datanomin touhuja. Hain kouluun koska yläasteen opo sekä hyvä ystävä suositteli ja elettiin it buumin toiveaikaa sekä koitettiin saada ihmisiä enemmän innostumaan amiksesta/ kauppikseta lukion sijaan.

      Koulun puitteet olivat hulppeat, amk tasoa, suurin osa opettajista moivoituneita ja osaavia. Oppilaat suureksi osaksi epämotivoituneita lukuunottamatta pientä ryhmää jotka harrastivat ja koodasivat vapaa aijallaankin (tämä porukka työlistyi oman alan hommiin, suorastaan revittiin niihin).

      Itsellä meni kaikella koneella istumisesta selkä, jopa leikkaukseen asti. Oman alan hommia olen tehnyt palkkatuella noin vuoden tomistossa satunnaisia huolto ja myynti hommia. Muuten olen ollut pätkätyöläinen ja joka paikan höylä, näissä töissä it osaaminen on aina katsottu eduksi. Lopuksi epävarmuuteen ja pitkiin työttömyys jaksoihin kyllästyneenä hain datanomin papereilla sosionomiksi ja työllistyin vakituiseen työsuhteeseen ennenkuin olin kunnolla koulusta ulkonakaan. Myös tällä alalla it osaaminen katsotaan eduksi. Datanomi koulutuksesta jäi siis käteen tietokoneiden perus hommat softa ja hardware puolella sekä kaiken pelailun jälkeen olen melko hyvä fps pelissä. Saa olla lähipiirin ja työkavereiden mikrotukena.

      Datanomiksi kannattaa hakea jos kone hommat kiinostaa, on harrastuneisuutta ja on aikomusta jatkokouluttautua yliopistossa tai amkissa insinööriksi. Datanomina kuitenkin saa keskittyä niinihin koneisiin saaden samalla käytännön kokemusta harjoittelusta lukioon verrattuna. Mutta varaudu siihen että avaat myös koodaus kirjan vapaa aijalla sekä pidät fyysisestä kunnostasi huolta että ei paikat hajoo istumiseen.

    • MikkoPolitiikko

      Datanomit tienaa perkeleesti. Ite sain tunti palkka tonni.

    • steffu7

      Olen 16 vuotias poika joka lopetta 9 luokan ja mulla ois 3 viikkoa aikaa päättä, että mihin alalle menen. onko wörtti mennä datanomit ku mulla ei o mitään hajua mitä siellä tehdään ja en osa mitään! olen pelannu konella jo noin yli 7 vuotta.. palkkakin on huono ja 90% ovat työttämiä / menivät johonkin toiselle alalle.

      • EiHanttihommiin

        Jos vain uskoo itseensä ja yrittää, eikä anna periksi, niin pääsee vaikka minne töihin. Ihmiset vain ihan itse asettaa tavoitteensa tosi alas, joten saavatkin sitten pienipalkkaisen työn. Koska eivät usko ansaitsevansa parempaa... Johtotasolla tienataan 3000-15000 €/kk, Sosiaalisia taitoja tarvitaan. Ei kannata jäädä neljän seinän sisään vaan pelaamaan, vaan käydä muissakin harrastuksissa. Jotkut käy yliopistoja ja ammattikorkeakouluja vasta yli 25 vuotiaana ja yli 30 v:näkin, kun ovat olleet pienipalkkaisissa ja raskaissa töissä ja kyllästyneet, joten kannattaa ennemmin miettiä tarkkaan mitä haluaisi tehdä, kuin vain yrittää valmistua kiireellä ja helpolla johonkin. Jos pääsee helpolla opinnoissa niin töissä ei pääse ja toisinpäin... Opiskelu kestää vain muutaman vuoden, mutta työt kestää kymmeniä vuosia. Mitään kiirettä ei ole. Aina kannattaa opiskella uutta ja Suomessa on hyvin tukeva ja rahoittava koululaitosjärjestelmä. Siitä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti. Huumeita käyttämällä vain pääsee hautaan kolmekymppisenä.


    • Indeedhelp

      Pitääkö osata kauheena englantia opinnoissa?
      Pärjääkö sellainen, joka ei oo ollu paljoa koneella?

      • dubspeed

        olen itsekkin menossa datanomi opiskeluun ja datanomissa opiskellaan eri koodikieliä esim, C#, C , jossa tarvitaa englantia tietenkin. Nyky päivänä datanomeja tarvitaan paljon.


      • dubspeed

        ja uskon että opit kyllä käyttämään tietokonetta datanomi koulutuksessa


    • IT.ala.kiinnostaa

      Kannattaako yli nelikymppisen hakeutua datanomikoulutukseen aikuisopiskeluna? Nyt olen teollisuustyöntekijä jossa on huono palkka ja fyysisesti raskas 3-vuorotyö, alkaa käydä raskaaksi tällä iällä. Tuntipalkka nyt 11.29e vuorolisät.
      Kauppis käytynä josta valmistuin merkantiksi 1993, liekö tuosta enää hyötyä jos aloittaa koulun, saako uuden tutkinnon lyhyemmässä ajassa?

    • videopelit

      Ite olen miettinyt sitä ttä haluan videopelialalle ja mitä nyt on löytynyt, niin olisi että opiskelen datanomiksi ja siitä sitten ammattikorkeaan opiskelemaan sitä mitä oikeasti haluan. En oikein tiedä miten muuten pääsisin videopelialalle... Tietty lukio ja siitä jkl yilopistoon, mutta 4 vuoden lukion jälkeen ei ole minun juttuni

      • Simppa2019

        Moi. Porvoossa Careeriassa voi opiskella Datanomiksi ohjelmistotuotannon osaamisalalla ja suuntautua pelikehitykseen!
        Pelejä oppii tekemään kyllä youtuben äärelläkin sekä tutkimalla Unity 3d dokumentaatioita, mutta koulun kautta oppiminen on jotenkin jäsennellympää ja kokonaisuus paremmin rakennettu.

        Itse kävin pelikehityksen johdantokurssin ja nyt mulla on unity koneella ja osaan tehdä 2d pelejä jos haluan omaksi tai lasten iloksi.
        Työllistyminen vaatii kiinnostusta ja treenaamista, mutta jos se on päämäärä niin sitä kannattaa tavoitella.


    • datanomimaisteriinsinöör

      Datanomin paperit ei takaa työpaikkaa nykypäivänä. Jos haluat esim. ohjelmoimaan työksesi niin ennen kaikkea pitää olla kiinnostunut ohjelmoinnista. Jos lähdet datanomi koulutukseen asenteella, "etten tiedä mistään mitään ja käyn tutkinnon ja sitte varmaan on töitä" niin todennäköisesti joudut pettymään. Jos taas koodailet aamusta iltaan web-sivuja ja pythonia, javaa, C#, javascriptiä ja muita juttuja jo ennen koulutusta ja olet kiinnostunut ja osaat ratkaista ongelmia ja automatisoida asioita niin sitten datanomi koulutus voi tukea kehitystäsi. Laitat kaikki projektit siististi githubiin ja varaudut esittelemään koodejasi tulevalle työnantajalle niin työpaikka voisi irrotakin. Pitää siis olla materiaalia ja näytettävää, pelkkä datanomin tutkinto voi olla aika heiveröinen. Toisaalta jos on kiinnostunut ja osaa itse tehdä ja opetella itsenäisesti niin tarviiko sitten hirveesti edes sitä datanomin tutkintoa.

      Vuonna 1985 kaikki datanomit pääsivät suoraan töihin. Datanomi koulutusta oli vähän ja ohjelmointi oli arvostettua: 10.000 mk kouraan ja autoetu. Nykypäivänä näin ei enää ole. Koko IT-ala on poljettu huonoon jamaan ja jos itse olisin nyt valitsemassa opiskelupaikkaa niin mitään IT-juttua en lähtisi opiskelemaan, koska työ on niin epävarmaa. Miksi kannattaisi käydä kouluja sellaisella alalla jossa työpaikka on epävarma kun samalla ajalla voi käydä sellaisiakin kouluja mistä töitä löytyy?

    • Simppa2019

      Ohjelmistotuotannon osaamisala on ihan toinen asia!
      Se on kuumaa nykyään. Pitää kiinnostaa koodarin työ ja olla halua ja intoa oppia ja tutkia asioita.
      Itse olen vuoden opiskellut ja paljon on opittu uutta. Pelkkää asiaa käytännön koodaamisen kautta. Nettisivuja, web ja mobiili sovelluksia. IoT toteutuksia, scrum projektityö menetellää. Ohjelmistojen mallintamista ja testausta, tietokanta asioita.

    • Anonyymi

      Datanomi, palkka. Keskimääräinen kuukausipalkka on 3700 euroa kuukaudessa.

    • Anonyymi

      Datanomitutkinnolla voi työllistyä, tai kouluttautua seuraaville aloille:
      Kieliteknologi
      Mikrotukihenkilö
      Ohjelmistosuunnittelija ja ohjelmoija
      Palvelinohjelmoija
      Päälliköt, tietotekniikka
      Suunnittelijat, tietotekniikka
      Tietokoneasentaja
      Tietoliikenneasentaja
      Tietoliikenneinsinööri
      Webmaster

    • Anonyymi

      Palkka riippuu paljon tehtävästä ja sen vaativuudesta.
      Alkupalkka voi olla esim. n. 2000€/kk
      Ylärajaa ei voi edes arvata... :D
      Mahdollisia työpaikkoja joko suoraan, tai lisäopintojen jälkeen:
      - Kieliteknologi
      - Mikrotukihenkilö
      - Ohjelmistosuunnittelija ja ohjelmoija
      - Palvelinohjelmoija
      - Päälliköt, tietotekniikka
      - Suunnittelijat, tietotekniikka
      - Tietokoneasentaja
      - Tietoliikenneasentaja
      - Tietoliikenneinsinööri
      - Webmaster
      - Palvelinohjelmoija
      - Peliartisti
      - Peliohjelmoija
      - Pelisuunnittelija
      - Pelitestaaja
      - Yhteisömanageri
      jne. Katso näiden ammattien kuvaukset sivulta: http://www.ammattinetti.fi/ammatit/alahaku/22

    • Anonyymi

      Palkka riippuu paljon tehtävästä ja sen vaativuudesta.
      Alkupalkka voi olla esim. n. 2000€/kk
      Ylärajaa ei voi edes arvata... :D
      Mahdollisia työpaikkoja joko suoraan, tai lisäopintojen jälkeen:
      - Kieliteknologi
      - Mikrotukihenkilö
      - Ohjelmistosuunnittelija ja ohjelmoija
      - Palvelinohjelmoija
      - Päälliköt, tietotekniikka
      - Suunnittelijat, tietotekniikka
      - Tietokoneasentaja
      - Tietoliikenneasentaja
      - Tietoliikenneinsinööri
      - Webmaster
      - Palvelinohjelmoija
      - Peliartisti
      - Peliohjelmoija
      - Pelisuunnittelija
      - Pelitestaaja
      - Yhteisömanageri
      jne. Katso näiden ammattien kuvaukset sivulta: http://www.ammattinetti.fi/ammatit/alahaku/22

    • Anonyymi

      Itse olen datanomi ja olen kyllä päässyt koodaustöihin, tosin johtunee siitä, että olen harrastanut koodailua koko ikäni ja tehnyt myös joitain näyttäviä 3D-juttuja Unityllä. Kuitenkin palkka on vain 2300e/kk, koska ilman korkeakoulututkintoa on ihan mahdotonta saada korkeampaa palkkaa, osaamisesta riippumatta. Itse hallitsen kyllä kieliä ja tekniikoita ison liudan, mutta loppupeleissä se paperi ratkaisee.

      • Anonyymi

        Ei ratkaise välttämättä se paperi, se työpaikka ratkaisee. Itse datanomi myöskin, niin työskentelen 2.tason softatuessa, niin viime kuun palkasta tuli verojen jälkeen käteen 2600€. Eli brutto oli reilusti yli 3000€.


    • Anonyymi

      On pitkälti itsestä kiinni kehittääkö omaa osaamistaan, tai jääkö sen koulun tarjoaman hyvinkin suppean opin varaan. Itse olen valinnut sen tien, että mieluumin kehitän itseäni, kuin sen, että olisin jättäytynyt koulun oppien varaan.

    • Anonyymi

      Onko datanomin palkka aina sama paikasta riippumatta?

      • Anonyymi

        ei läheskään ihan riippuu tehtävistä


    • Anonyymi

      Datanomina tässä työskennellään ICT-asiantuntijan roolissa, varsinaisena multitaskaajana IT-tuesta suunnitteluun ja asiakasrajapinnasta kotisivujen tekoon oman tiimin "esimiehenä". Palkka on päälle 3000€/kk. Muutama vuosi työkokemusta, jatkuva oppimishalu ja kehittäminen päällä. Kyllä alalta töitä tekijöille riittää, lusmuilijoille ei.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe