KUITUSILTA

tarve

Mitä se on, mistä tehty, onko vahva?

51

19227

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silta kuidusta

      Kuitusilta on lasikuitua, sen päälle rakennetaan uusi hammas paikkausmuovista. Silta kiinnitetään viereisiin hampaisiin, joten yleensä ei tarvitse tehdä edes porauksia. Kuitusiltoja on ollut käytössä jo yli 10 vuotta ja niistä on paljon tutkittua tietoa. Kuitusilta on kyllä kestävä, mutta sitä ei ole tutkittu yhtä kauan, kun esimerkiksi implanttia. Kannattaa kuitenkin kokeilla, sillä mitään ei menetä. Itselläni on korvattu yksi puuttuva hammas etualueelta n. 6 vuotta sitten. Olen ollut ratkaisuun tosi tyytyväinen. Silloin hammaslääkärini arvioi sen kestävyydeksi muutaman vuoden. Tämä on vähän sama asia, kun muovipaikat, niidenkin kestävyyttä kritisoitiin melkoisesti, nyt muovipaikkoja on kuitenkin ollut älyttömän pitkään.

      • 1415

        Googlasin ahkerasti, löytyi hyvin tietoja:) Innostuin hirveästi!!! Tosiaan, ei menettää mitään...paitsi rahat;) Mutta ymmärsin, että niitä on helppo ja halvempi korjata, toisin kun keraamisia siltoja. Implantti on riski: jos elimistö hylkää niin omaan pussiin sekin mene... Jossain palstoilla törmäsin kirjoitukseen, että jos keraamiset tai posliinit lohkea korjataan muovilla :ooo? Ja että kalliitkin sillat, kruunut saattaa kestä vaan 10-15 vuotta.


      • 1415 kirjoitti:

        Googlasin ahkerasti, löytyi hyvin tietoja:) Innostuin hirveästi!!! Tosiaan, ei menettää mitään...paitsi rahat;) Mutta ymmärsin, että niitä on helppo ja halvempi korjata, toisin kun keraamisia siltoja. Implantti on riski: jos elimistö hylkää niin omaan pussiin sekin mene... Jossain palstoilla törmäsin kirjoitukseen, että jos keraamiset tai posliinit lohkea korjataan muovilla :ooo? Ja että kalliitkin sillat, kruunut saattaa kestä vaan 10-15 vuotta.

        400€


    • tosiasiat

      Halpa, halvan näköinen, kestävyys purtaessa heikko. Vähän sama kuin laatottaisi homeista kylpyhuonetta, jotta saa siistit pinnat. Toimii väliaikaisratkaisuna. Paras valinta on aina titaaninen ymplantti leukaluuhun ja siihen posliinipäällysteinen kultahammas päälle. tai tällä periaatteella rakennettava hammassilta.

      Ota vaikka pankkilaina tai myy anoppisi ja teetä kunnon hampaat itsellesi. Toimiva ja esteettisesti kaunis purukalusto on asia jota ei rahassa mitata.

      Kunnon remontti maksaa 20te kokonaan hampaattomaan suuhun.

      • nuo

        kuitusillat, itse olen nähnyt niitä käytettävän menestyksellisesti heiluvien hampaiden kiskottamiseen ja jos sieltä välistä on puuttunut esim. yksi alaetuhammas, se on voitu muotoilla paikkausmuovilla kiskon varaan.

        Käyttääkö joku niitä laajemminkin?

        Halvempia korjata: kyllä.


      • nonni

        URPO!!!!!


      • Odontologi

        Kaikki eivät halua olla amerikkalaisia, joille hampaat ovat maailman tärkein asia. Kuitusilta on tosi kustannustehokas ja esteettinen vaihtoehto hampaan puuttumisen korjaamiseksi.


      • Anonyymi

        Minulle kyllä tehtiin oikein kaunis kuitusiltahammas. Ei erotu viereisistä hampaista, värikin on ihan sama vaalea. Halpa kyllaä on, mutta ei halvan näköinen. Nyt minulla ollut neljä vuotta ja kestänyt on normaalin syömisen, värikään ei olen muuttunut, kun en tupakoi, enkä juo punaviinejä . En ole edes kokeillut purra porkkanoita tai onenaa. Niitä voi syödä muussa muodossa.
        Jos hammas hajoaa, otan uuden kuitusillan. On halpa ja kaunis, tietysti tekijästäkin riippuu. Taiteellista silmää täytyy olla tämänkin hampaan teossa, ja minulle sattui tälläinen hammaslääkäri, tai suositeltiin. Enkä pettynyt.


    • no smile

      hei onko joku helsingin alueella ottanut tälläisen ja mitä maksoi? itse tarvitsisin 2 kpl näitä, hampaani ovat rumat ja kärsin siitä, mutta kaikki muut vaihtoehdot ovat aivan liian kalliita!!

      • 400€ tuli maksaa mulle.1kp


      • Onnellinen hymyilijä

        Sain juuri kuitusiltahampaan. Ihanaa. Kari Kivi, Itäkeskus. Todella hyvä hammaslääkäri. Hammas onnistui loistavasti ja otan toisenkin. Hampaani ovat huonossa kunnossa. Hinta oli kohtuullinen n. 300. Suosittelen.


    • harvahammas

      onnistuiskohan kuitusillalla korvata kaksi puuttuvaa vierekkäistä hammasta?
      kyseessä olisi ylhäällä juurena oleva välihammas (vitonen) ja myös juurena oleva poskihammas (kutonen)
      ei ole varaa korvata implanteilla enkä perinteistä hammassiltaa halua, koska muuten ovat ylähampaat kunnossa.

    • kjhgf

      Kuitusiltaa ei yleensä tehdä kun yhden hampaan korvaamiseksi koska pidempi silta ei kestä purennassa.
      Kuitusiltojahan on kahdenlaisia, silta voidaan teettää laboratoriossa (hinta n.500€). Halvempi tapa tehdä vastaanotolla kuiduista ja paikkamuovista.
      Keraamista paikkaa ei oikein pysty paikkamuovilla korjaamaan koska paikkamuovi ei "sidostu" keraamiseen kruunuun.

    • no smile

      no mulla on etualueella ne kolot mitkä haluaisin pois ja saada kauniin hymyn ekaa kertaa elämässäni. En ole tähän päivään mennessä voinut syödä omenaa sitä ensin pilkkomatta joten ei nuo kuitusillat mun kohdalla muuttais asiaa mihinkään!!

    • Suu täydeksi

      Voiko siis "viimeisen poskihampaan" korvata kuitusillalla, kun vain toisella
      puolella olisi tukihammas? Kestääkö normaalin ruokailun?

      • jozzucca

        Ei voi, jos ei voi tukea siltaa kahden hampaan väliin. Kuvaamasi tilanne vaatisi ns. riippuvan väliosan, joita joskus tehdään metalli -tai zirconium runkoisiin siltoihin.
        Lasikuidussa ei kestä..... Ekalla puraisulla lähtisi pois...


      • Eräs esimerkki

        Aika hyvin pärjää jopa useamman poskihampaan puuttuessa. Minulta puuttui jo kauan ylhäältä kaikki poskihampaat ja ne korvattiin vasta nyt osaproteesilla kun toinen kulmahammaskin hajosi ja jouduttiin poistamaan. Alhaalla on vain yhdet poskihampaat. Tällä vajaalla "aseistuksella" pystyi syömään mielestäni kohtuullisen hyvin. Vähän hankalaa se kyllä oli pelkillä etuhampailla ja yöllinen narskuttelu ehti kuluttaa etuhampaita pahasti kun ei ollut poskihampaita ottamassa puruvoimaa vastaan.

        Ilmeisesti ainoa vaihtoehto tapauksessasi on implantti, mutta kannattaako koska yhden poskihampaan puuttuminen ei vielä ole kovin paha asia. Kun minulta joskus vuosikymmeniä sitten jouduttiin poistamaan ensimmäinen poskihammas, en murehtinut sitä lainkaan. Siihen aikaan se oli aivan normaali hoitotoimenpide jos hammasta ei saatu enää hoidettua kuntoon.


    • stickdent

      Olen juuri lasikuituhoitoihin erikoistunut hammaslääkäri ja pystyn täydelliseksi neuvomaan jokaisen potilaan jolla on suussa puutuvat hampaat. Soita vaan puh: 0449 339 242. StickDent Arabian Hammasasema. Kaj Franckin Katu 1 TH 2 Helsinki 00560. www.kuitusilta.fi HML Alvi.

    • stickdent

      Sorry! Unohdin ilmoittaa että ei ole mitään lisämaksua soittostasi ja eikö neuvottelustakaan. Alvi.

    • Alykäs

      Menetin tapaturmassa kaksi etuhammasta ja hammaslääkäri ehdotti minulle kuitusiltaa. Kyseisellä hammaslääkärivastaanotolla ei siltoja valmistettu, joten etsin paikan jossa niitä tehdään. Helsingistä Arabiasta löytyi klinikka, jossa hammaslääkäri teki erittäin onnistuneen kuitusillan ja olen ollut todella tyytyväinen.

      • Mitä maksoi

        Kuinka paljon sinulle tuli maksamaan tämä kahden hampaan korvaaminen kuitusillalla ?


      • Sillan käyttäjä
        Mitä maksoi kirjoitti:

        Kuinka paljon sinulle tuli maksamaan tämä kahden hampaan korvaaminen kuitusillalla ?

        Kyllä totta kirjoietaan. Implateeja ja kultasiltoja tehdään hammaslääkäreiden ja -teknikkojen suuren taloudellisen katteen takia. Ja implanttifirmakin rokottavat sikamiesesti maankuoren yleiseimmästä alkuaineesta , titaanista tehdyn ruuvin valmistamisesta. Luottakaa kuithin erikoistuneisiin hammaslääkäreihin.


      • Seroquel66
        Sillan käyttäjä kirjoitti:

        Kyllä totta kirjoietaan. Implateeja ja kultasiltoja tehdään hammaslääkäreiden ja -teknikkojen suuren taloudellisen katteen takia. Ja implanttifirmakin rokottavat sikamiesesti maankuoren yleiseimmästä alkuaineesta , titaanista tehdyn ruuvin valmistamisesta. Luottakaa kuithin erikoistuneisiin hammaslääkäreihin.

        Itseasiassa implantin hinta on vain noin 200 euroa. Muu on hammaslääkärin kustannuksia.


    • omppua syövä

      Minulle tehtiin kuitusilta, yksi ylähammas (välihammas). Ei maksanut paljon kai 200 euroa mutta ei myöskään kestänyt kuin noin kaksi viikkoa, sitten laitettiin lisää paikkamassaa päälle ja jonkun kuukauden jälkeen tippui hammas pois. Eli ei ainakaan tuo halpa ratkaisu kestä syömistäm ehkä jos laitattaa hammasteknikolla metallisen tuen johon hammas kiinnitetään ja sitten liimataan kiinni se voisi kestää. Muuten taitaa olla liian joustava. Nyt laitan osaproteesin kun muitakin hampaita pitää korvata.

      • kokemusta on

        Olisi pitänyt kestää. Kuitusiltoja on tehty jo 15 vuotta ja oikein tehtynä toimii hyvin.


      • SuttaJaSekundaa
        kokemusta on kirjoitti:

        Olisi pitänyt kestää. Kuitusiltoja on tehty jo 15 vuotta ja oikein tehtynä toimii hyvin.

        Ei kestänyt mullakaan kuituhammas (900 e) kuin vajaan kuukauden eikä ko. lekuri meinanmut suostua korjaamaan tekelettään. Hammasta korjaili/paikkaili sitten 6 eri yksityishammaslekuria yht. 7 kertaa, kunnes se oli jo sen verran rujonnäköinen, että piti tehdä uusi jne. Varmaan riippuu tekijästäkin, miten kestää, mutta kyseistä tamperelaista lääkäriä en todellakaan suosittele! Nimeä en uskalla mainita...


      • Anonyymi
        SuttaJaSekundaa kirjoitti:

        Ei kestänyt mullakaan kuituhammas (900 e) kuin vajaan kuukauden eikä ko. lekuri meinanmut suostua korjaamaan tekelettään. Hammasta korjaili/paikkaili sitten 6 eri yksityishammaslekuria yht. 7 kertaa, kunnes se oli jo sen verran rujonnäköinen, että piti tehdä uusi jne. Varmaan riippuu tekijästäkin, miten kestää, mutta kyseistä tamperelaista lääkäriä en todellakaan suosittele! Nimeä en uskalla mainita...

        Minä sain kuitusillan monta vuotta sitten, maksoi 300 € ja on kestänyt ja olen pureskellut jopa pähkinöitä. Kysyin hammaslääkäriltä silloin, että kestääkö ja sanoi, että voi kestää pitkään tai sitten ei. Eli odotin, että rikkoutuu parissa vuodessa, nyt on mennyt varmaan kuusi vuotta ja toivottavasti kestää vielä pitkään.


    • hampaat suussa

      Voi korvata useita hampaita
      Kyllä kuitusillalla voidaan korvata montakin hammasta. Kyse on hammaslääkärin taidosta käyttää lujitekuituja. Tiedän kuiduilla korvatun neljäkin puuttuvaa vierekkäistä hammasta hyvällä menestyksellä. Siis puutosaukon molemmissa päissä on oltava omat tukihampaat. Ulkonäkökin on hienoi jos hammaslääkärillä on taiteellista silmää. Etsikää osaava hammaslääkäri www-sivulta puuttuvahammas.fi.

    • Helmeri

      Kuinka nopeasti poistetun hampaan tilalle voi laittaa kuitusiltasysteemin? Itseltä poistettiin hammas reilu viikko sitten.

      • kokemusta on

        Kuitusillan voi tehdä vaikka samalla kertaa kun oma hammas poistetaan. Hammas poistetaan normaalisti, haava-alue suojataan kumikalvolla ja uusi kuitusilta valmistetaan haava-alueen päälle. Parhaassa tapauksessa omasta poistetusta hampaasta voidaan ottaa kruunuosa talteen ja käyttää sitä kuitusillan hampaana.

        Hyvin toimii kunhan vain laitetaan riittästi kuituja ja käytetään huolellissta liimausteknikkaa. Pisimmät seurannat ovat n 15 vuotta!


    • puuttuva 1

      Kuitusillat kestävät jos hammaslääkäri osaa työnsä. Tähän liittyy kuulemma myös purennan tarkka hionta, jotta silta ei ole korkea purennassa ja hajoa sen takia.

      Käytä asiaan perehtynyttä hammaslääkäriä!

      www.puuttuvahammas.fi

    • kuituhammas

      Minulle laitettiin kuitusillat molemmille puolille ylös, minullta puutui molemmilta puolin kaksi hammasta, eli väilt oli aika isot ja ne oli ollut jo pitkään ilman hampaita, mutta kun olivat tuolla vähän sivussa niin ei niin hirveän paljon ollut estreettistä haittaa mutta oli kumminkin. Niin laitatin sitten kuitusillat Helsingissä Arabian Hammasl.asemalla ja yhdellä kertaa tehtiin molemmat, lääkäri vähän epäröi aluksi kun välit oli niin isot, mutta teki ne kuitenkin, eli väleistä oli kaksi hamasta pois mutta lääkäri teki niihin kumpaankin yhden vähän isomman hampaan, aikaa tästä on nyt vuosi ja hyvin ovat kestäneet ja maksoivat yhteensä sen 650 e.

    • hammaskeiju1

      Kuitusilloista kun puhutaan niin onko väliä sillä mikäli puuttuvaan hampaaseen on tehty aikoinaan juurihoito ?

      • kuituhammas

        Puuttuvaan hampaaseen tehty juurihoito?, eikö se puuttuva hammas puutu juurineen ja juurihoitoineen päivineen?


    • pullinkainen

      Tietääkö kukaan, mitä aineita se liima sisältää, jota käytetään kuitusillan kiinnittämiseen? Olen allerginen hartsille ja olisi ikävää jos kovikeaineena olisi juuri sitä.

    • Palle Moukari

      lauvantai ehtoina edulliset hampaidenpoistot kauppatorin hesejonossa .... vaikka useampi yhdellä kertaa.
      terveisin Palle Moukari (pikkusen tyhmä, mutta tehokas)

    • lkjh2

      halvempi kuin oikee

    • Plandentti

      Itä-Helsingin kallein leguri.

    • Anonyymi

      Minulla on ollut ylhäällä, sivulla kahden hampaan lasikuitusilta ja sen kesto oli 10 vuotta. Vähän varovaisempi pitää olla, kuin omien hampaiden kanssa ja varsinkin jos on ikää, esim toffee, pähkinät, kovan pureskelu ym.

      • Anonyymi

        Onhan tekniikkakin jo kehittynyt pistetäänkö samanlailla sementillä kiinni kun norm,siltakin.


      • Anonyymi

        Mulle pistettiin kanssa silta voiko saman sillan uudelleen myöhemmin pistää siis lasikuitusillan.Lääkärit kun puhuvat ja suosittelevat vain metallokeraamista siltaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mulle ei käy kun ei oo molemmilla puolen hammasta.Kuitusilloista ei enää paljon mainita.Tekeeköhän kuka Tampereella kuitusiltoja.Huonoo on tuo tietämys asiakkailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle ei käy kun ei oo molemmilla puolen hammasta.Kuitusilloista ei enää paljon mainita.Tekeeköhän kuka Tampereella kuitusiltoja.Huonoo on tuo tietämys asiakkailla.

        Kyllä niitä tehdään tottakai mutta paremman katteen saa implanteista.


    • Anonyymi

      Hammaslankaa ei ainakaan saa enää noihin väleihin.
      Vaikeuttaako puhdistamista?

      • Anonyymi

        Minulle antoi hammaslääkäri neuvon, että puhdistus pienellä hammaväliharjalla, hyvin on onnistunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle antoi hammaslääkäri neuvon, että puhdistus pienellä hammaväliharjalla, hyvin on onnistunut.

        Yläosaan saa hammasväliharjan muuten huonoa puhdistaa vieköhän plakin jos usein käyttää suuvettä.


    • Anonyymi

      Kuitusiltaa ei ole ollut, mutta katkenneen hampaan päälle rakennettu kuituhammas oli ja hyvin toimi, kunnes koko hammas piti viiden vuoden päästä poistaa.

      Tuntuisi olevan mielestäni käsityötaitoa parhaimmillaan, ja silloin lopputulos on ehkä hiukan tekijästä kiinni. Itsellä tuntui käyneen hyvä tuuri!

    • Anonyymi

      Mistä te olette saaneet noin halvalla kuituhampaan ?
      Hesassa ei alle tonnin saa yhtäkään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe