Mikä ihmeen indeksikorotus ja miten se tehdään?

Indeksimies

Moi.
Olen hieman "pyytämättä ja yllättäen" joutunut tai päässyt kiinteistösijoittajaksi perimisen kautta.

Nyt pitäisi tiloja vuokraavan yrityksen kanssa tehdä uusi sopimus ja entisessä mainittiin jotain että vuokra tarkistetaan indeksillä vuosittain, mutta kun en ymmärrä nyt tätä juttua ollenkaan.

On näköjään olemassa elintaso ja kuluttajaindeksiä ja mutta minkä ihmeen indeksin sopimukseen laitan ja miten se lasketaan ja milloin korotus tehdään?

Tyhmiä kysymyksiä tiedän, mutta kun olisi ihan pakko saada tietää miten tämä homma toimii ja ensi viikolla pitäisi tehdä sopimus.
Kiitos asiallisista vastauksista.

4

3182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edc6ty7ougpbioälmpö

http://www.stat.fi/tup/verkkokoulu/data/ind/05/02/index.html

Kiinteistön ylläpidon kustannusindeksi 2000=100
      Kiinteistön ylläpidon kustannusindeksi (KYKI) kuvaa eri rakennustyyppien ylläpidon kustannusten kehitystä kiinteällä kustannusrakenteella. Rakennustyypeistä mukana ovat asuin-, myymälä-, toimisto-, koulu-, terveyskeskus- ja teollisuushallirakennus. Lisäksi omakotitalolle laaditaan erillistä kustannusindeksiä. Indeksi laaditaan myös tehtävittäin ja kustannuslajeittain. Indeksi julkaistaan neljännesvuosittain noin puolitoista kuukautta neljänneksen päättymisestä. Kiinteistön ylläpidon kustannusindeksin sarjat ovat käytettävissä vuodesta 1978 lähtien.

Tilastokeskuksen kiinteistöjen ylläpitoindeksi lienee paras tarkoituksiisi. kts linkki yllä.

Asuntovuokrauksessa monesti käytetään elinkustannusindeksiä, mutta tuo kiinteistöjen ylläpitoindeksi on minusta parempi. Aion omatkin uudet vuokrasopimukseni siirtää siihen.

Ja verkkokoulusta opiskelemaan indeksin käyttöä.

http://www.stat.fi/tup/verkkokoulu/data/ind/index.html

• Indeksimies

Kiitoksia.
        Tästähän tämä taitaa lähteä solmu aukemaan.

• Vuokraa ja indeksiä.

vuokrankorotus kuuluu elinkustannusindeksin piiriin.

• Vuokranantajana
        Vuokraa ja indeksiä. kirjoitti:

vuokrankorotus kuuluu elinkustannusindeksin piiriin.

On saman tekevää mihin indeksiin vuokran sitoo ei lopputulokseen vaikuta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe