Nuoleminen

posliinikilli

Kysynpä jos joku tietää???.Kissa on vanha 8 v ja on ruvennut nyt vanhemmiten nuolemaan omaa mahaansa ja samalla pureskelee alimmat tissit turvoksiin ja ruvelle.Ihan kuin pitäisi niitä likana.Samoin se nuolee nuolemistaan takajalkoja kintereistä niin kauan että siellä on karvattomat kohdat.Mahassa myös on 5x5 cm alue posliinia!!!!Mikä avuksi????Tervaanko????Elkää vaan sanoko et se turhautunut tai jotain....kissa on kova maatiaiskissa,leikattu,myyränpyytäjä....onko se vain liian siisti???Pesee liikaa???On muuten karvaltaan tosi puhdas....pesee vaik tunnin itseään....)

21

4460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kollikoo,

      Kissa nuolee kun se on stressaantunut, tai sitä koskee, erityisesti kun noin selvästi tiettyä aluetta, virtsakivet on esim aika yleinen ja kivulias vaiva, ei auta kuin käyttää lääkärissä.

      • happycat2

        sori vaan mut kissa ei oo kipeä,eikä kivulias..........voisin jopa sanoa että tyytyväisyyden huippu ja ylen onnellinen....D


      • sinä sen
        happycat2 kirjoitti:

        sori vaan mut kissa ei oo kipeä,eikä kivulias..........voisin jopa sanoa että tyytyväisyyden huippu ja ylen onnellinen....D

        tiedät, ettei ole kipuja vai kertoiko kissa sen sinulle?

        Jokuhan sillä vikana on jos se karvansa nuolee ja sinäkin halusit kysyä syytä. Vai luuletko, että kissasi tekee sitä kiusallaan jotta sinä pohtisit mitä se sillä oikein tarkoittaa? Kissa ei nuole eikä hypi karvojaan syyttä, jos sinä et usko sillä olevan mitään vikaa, niin mitä edes kyselet.


      • tietäväinen kisu...
        happycat2 kirjoitti:

        sori vaan mut kissa ei oo kipeä,eikä kivulias..........voisin jopa sanoa että tyytyväisyyden huippu ja ylen onnellinen....D

        muista että kissa ei näytä kipujaan muille, koska on saaliseläin itse!!
        jolloin kissan kivuliaisuus on erittäin vaikea havaita..
        ainoa asia mistä kissan kipuilun näkee on MUUTTUNUT KÄYTÖS!!
        kissat eivät ole koiria!!! koira näyttää jos siihen sattuu.. kissat eivät.. kissat ovat kautta aikojen olleet saaliseläimiä jolloin ne eivät voi näyttää heikkouttaan muille.. koska heikot eivät selviä pitkälle luonnossa!!
        nyt viet kissasi ehdottomasti ja pian lääkäriin ja lopetat tuon "sori vaan....." koska et näytä tietävän kissastasi mitään!!


      • kollikoo,
        happycat2 kirjoitti:

        sori vaan mut kissa ei oo kipeä,eikä kivulias..........voisin jopa sanoa että tyytyväisyyden huippu ja ylen onnellinen....D

        kissa parani heti kun tuli rahasta kyse vai lapsi asialla.


      • kutiseva kisu
        sinä sen kirjoitti:

        tiedät, ettei ole kipuja vai kertoiko kissa sen sinulle?

        Jokuhan sillä vikana on jos se karvansa nuolee ja sinäkin halusit kysyä syytä. Vai luuletko, että kissasi tekee sitä kiusallaan jotta sinä pohtisit mitä se sillä oikein tarkoittaa? Kissa ei nuole eikä hypi karvojaan syyttä, jos sinä et usko sillä olevan mitään vikaa, niin mitä edes kyselet.

        Minä olen aina luullut, että kissa on tyytyväinen kun se pesee itseään kovinkin usein. Eihän se käytä vettä ja saippuaa vaan omaa sylkeään ja karkeata kieltään. Miksi siinä on jokin vialla kun se "karvansa nuolee," kuten kirjoitit.
        Jos kissa repii karvansa "kaljuksi" niin luulisin siinä olevan jotain ihosairautta tai muuta joka aiheuttaa kutinaa. Eläinlääkäri varmmaankin antaa oikeat lääkkeet.


      • kissa...
        kutiseva kisu kirjoitti:

        Minä olen aina luullut, että kissa on tyytyväinen kun se pesee itseään kovinkin usein. Eihän se käytä vettä ja saippuaa vaan omaa sylkeään ja karkeata kieltään. Miksi siinä on jokin vialla kun se "karvansa nuolee," kuten kirjoitit.
        Jos kissa repii karvansa "kaljuksi" niin luulisin siinä olevan jotain ihosairautta tai muuta joka aiheuttaa kutinaa. Eläinlääkäri varmmaankin antaa oikeat lääkkeet.

        ei pese itseään ylettömästi eikä revi karvojaan tai nuole niitä irti. Tyytyväinen kissa kyllä pesee ja puhdistaa itseään, muttei liiallisesti. Kissan ylenpalttinen peseminen ja tietystä paikasta, kertoo että jotakin on vialla. Ilman tutkimusta ei voi tietää mikä on vialla, sillä nuolemisen paikalla on väliä. Jos kissa esim. nuolee vatsanalueelta karvat pois, voi kyseessä olla esim. kohtutulehdus tai jokin muu ongelma sillä alueella - mikäli kissalla kohtu on paikoillaan. Sillä voi olla pissatulehdus tai rakon ongelma - kiteitä/kiviä tmv. Sillä voi olla hormonaalinen ongelma joka yleensä aiheuttaa vatsan ja/tai takajalkojen alueen nuolemista ja sitä kautta karvattomuutta. Sillä voi olla matoja tai jotakin muuta vatsavaivaa.

        Ihan vastaavasti jos kissalla on korvissaan ongelmia, se pyrkii siitä (kipua, kutinaa jne.) eroon raapimalla korviansa. Korviaan kissa ei pysty nuolemaan, joten se käyttää silloin takajalkojensa kynsiä rapsutteluun. Samoin jos kaulan alueella on kutinaa tai kipeitä paikkoja, se rapsuttaa takajaloillaan kaulaansa kun ei pysty sitä nuolemaan. Koska kissa ei pysty raapimaan vatsaansa, se pyrkii ongelmista eroon nuolemalla. Samoin kaikista muista paikoista joihin se ei takajaloillaan yllä, se nuolee.

        Kun kissa nuolee tai rapsuttaa jonkin paikan karvattomaksi, on syytä epäillä ettei kaikki ole hyvin. Ihosairaudet (ulkoloiset, sieni jne.) eivät ole ainoita asioita jotka sellaista aiheuttaa, mutta voivat olla kyllä syyllisiä nekin. Allergia on myöskin yksi mahdollinen syyllinen. Pelkkä stressikin voi aiheuttaa tuollaista käytöstä kissalla tai jopa rasvahappojen puute (omega-3).


      • järki käteen3
        tietäväinen kisu... kirjoitti:

        muista että kissa ei näytä kipujaan muille, koska on saaliseläin itse!!
        jolloin kissan kivuliaisuus on erittäin vaikea havaita..
        ainoa asia mistä kissan kipuilun näkee on MUUTTUNUT KÄYTÖS!!
        kissat eivät ole koiria!!! koira näyttää jos siihen sattuu.. kissat eivät.. kissat ovat kautta aikojen olleet saaliseläimiä jolloin ne eivät voi näyttää heikkouttaan muille.. koska heikot eivät selviä pitkälle luonnossa!!
        nyt viet kissasi ehdottomasti ja pian lääkäriin ja lopetat tuon "sori vaan....." koska et näytä tietävän kissastasi mitään!!

        Vai ei kissa näytä kipujaan...höpöhöpö...männä viikolla kissa tuli kipeenä kotiin...lie auto tönäissyt tai naapurin kolli....oli kipee kuin mikä..käveli kolmella jalalla,ei syönyt,ei lähtenyt ulos moneen päivään,ei antanut nostaa...Suhisi minulle,mitä ei ole koskaan tehnyt!!!!
        Älykkäänä ihmisenä päättelin(enkä kysynyt täältä asiantuntijoilta) että se on kipeä.Kehräsi kyllä mutta koskettelu paljasti sen kipeeksi.Eiköhän jos kissalla ois esim.virtsakivet,tosi kivuliaat,niin ei se varmaan kellisi kun sitä mahasta rapsuttelee ja painelee...toinen juttu tää imeminen...pikkulapset imee peukaloaan joskus.....onko se kipeä??kynsisieni???tulehtunut???Nuolemisessa on se huono puoli jos ne irto karvat joutuu sen vatsaan....sitten on hätää myydä asti!!!Kyllä edelleen olen sitä mieltä että kissan tyytyväisyyden ja terveyden tunnistaa jo sen ulkonäöstä....)


      • töllikkä
        järki käteen3 kirjoitti:

        Vai ei kissa näytä kipujaan...höpöhöpö...männä viikolla kissa tuli kipeenä kotiin...lie auto tönäissyt tai naapurin kolli....oli kipee kuin mikä..käveli kolmella jalalla,ei syönyt,ei lähtenyt ulos moneen päivään,ei antanut nostaa...Suhisi minulle,mitä ei ole koskaan tehnyt!!!!
        Älykkäänä ihmisenä päättelin(enkä kysynyt täältä asiantuntijoilta) että se on kipeä.Kehräsi kyllä mutta koskettelu paljasti sen kipeeksi.Eiköhän jos kissalla ois esim.virtsakivet,tosi kivuliaat,niin ei se varmaan kellisi kun sitä mahasta rapsuttelee ja painelee...toinen juttu tää imeminen...pikkulapset imee peukaloaan joskus.....onko se kipeä??kynsisieni???tulehtunut???Nuolemisessa on se huono puoli jos ne irto karvat joutuu sen vatsaan....sitten on hätää myydä asti!!!Kyllä edelleen olen sitä mieltä että kissan tyytyväisyyden ja terveyden tunnistaa jo sen ulkonäöstä....)

        Mitä luulet voisiko olla niin että jossain vaiheessa kissallekin kipu olisi niin suurta ettei se pysty sitä enää peittämään? Täytyykö avun hakemisen mielestäsi odottaa niin kauan että se kipu on niin suurta? Oletko kuullut sellaista väitettä että kissa voi kehrätä myös kun siihen koskee, vaikkapa rauhoittaakseen itseään?

        Virtsakivet voivat tulla joskus ulos jos eivät ole liian suuret ja hetkeksi vaiva helpottaa, vaiva voi siis kehittyä kissalla pitkäänkin. Ap kissallahan nyt voi olla moni muukin vaiva, lääkärit on sitä varten.


      • että kun
        järki käteen3 kirjoitti:

        Vai ei kissa näytä kipujaan...höpöhöpö...männä viikolla kissa tuli kipeenä kotiin...lie auto tönäissyt tai naapurin kolli....oli kipee kuin mikä..käveli kolmella jalalla,ei syönyt,ei lähtenyt ulos moneen päivään,ei antanut nostaa...Suhisi minulle,mitä ei ole koskaan tehnyt!!!!
        Älykkäänä ihmisenä päättelin(enkä kysynyt täältä asiantuntijoilta) että se on kipeä.Kehräsi kyllä mutta koskettelu paljasti sen kipeeksi.Eiköhän jos kissalla ois esim.virtsakivet,tosi kivuliaat,niin ei se varmaan kellisi kun sitä mahasta rapsuttelee ja painelee...toinen juttu tää imeminen...pikkulapset imee peukaloaan joskus.....onko se kipeä??kynsisieni???tulehtunut???Nuolemisessa on se huono puoli jos ne irto karvat joutuu sen vatsaan....sitten on hätää myydä asti!!!Kyllä edelleen olen sitä mieltä että kissan tyytyväisyyden ja terveyden tunnistaa jo sen ulkonäöstä....)

        kissa nuolee itseltään karvat irti, tässä tapauksessa siis ihon paljaaksi, on se vain onnellinen???

        Kissan karvapeite on sen suojavarustus, eli tarkoitus ei suinkaan ole, että iho on mistään kohtaa paljaana - ellei nyt puhuta karvattomista kissoista. Karvapeitteellään kissa suojaa itseään kylmältä sekä kuumalta, että myöskin mahdollisten hyökkääjien hampailta ja kynsiltä. Terveellä kissalla siis kuuluu olla ne karvat kaikkialla missä ne kuuluu olla ja kaikki poikkeava on tutkittava.

        Etkö itse huolestuisi jos sinulla alkaisi olla päässäsi paljaita laikkuja joista hiukset olisivat lähteneet? Kyseessä voisi silloin olla stressi, silsa, hiiva, verenkiertohäiriö päänahassa jne. jne. Ajattelisitko, että "hitto kun olenkin niin onnellinen, että hiukset lähtee päästä", tuskinpa vain?

        Kissa ei todellakaan näytä kipujaan helposti, vasta kun tilanne on todella vakava. Kissalle luonteenomaista on se, että se pyrkii peittämään kipunsa tai huonon kuntonsa mahdollisilta saalistajilta. Vaikka kissa on itsekin peto, on se myös saalis sitä isommille ja vahvemille saalistajille.

        Pikkulapsi ei ime peukaloaan koska on onnellinen vaan koska se antaa turvallisuuden tunnetta epävarmassa olossa. Se on äidin nisän ja sitä kautta turvallisen olon korvike, samoin kuin tuttikin. Lapselle äidin nisä on kohdun jälkeen se kaikkein turvallisimman olon antaja. Joten en sanoisi, että peukaloa imevä lapsi olisi onnellinen...


      • killi kunnossa...
        että kun kirjoitti:

        kissa nuolee itseltään karvat irti, tässä tapauksessa siis ihon paljaaksi, on se vain onnellinen???

        Kissan karvapeite on sen suojavarustus, eli tarkoitus ei suinkaan ole, että iho on mistään kohtaa paljaana - ellei nyt puhuta karvattomista kissoista. Karvapeitteellään kissa suojaa itseään kylmältä sekä kuumalta, että myöskin mahdollisten hyökkääjien hampailta ja kynsiltä. Terveellä kissalla siis kuuluu olla ne karvat kaikkialla missä ne kuuluu olla ja kaikki poikkeava on tutkittava.

        Etkö itse huolestuisi jos sinulla alkaisi olla päässäsi paljaita laikkuja joista hiukset olisivat lähteneet? Kyseessä voisi silloin olla stressi, silsa, hiiva, verenkiertohäiriö päänahassa jne. jne. Ajattelisitko, että "hitto kun olenkin niin onnellinen, että hiukset lähtee päästä", tuskinpa vain?

        Kissa ei todellakaan näytä kipujaan helposti, vasta kun tilanne on todella vakava. Kissalle luonteenomaista on se, että se pyrkii peittämään kipunsa tai huonon kuntonsa mahdollisilta saalistajilta. Vaikka kissa on itsekin peto, on se myös saalis sitä isommille ja vahvemille saalistajille.

        Pikkulapsi ei ime peukaloaan koska on onnellinen vaan koska se antaa turvallisuuden tunnetta epävarmassa olossa. Se on äidin nisän ja sitä kautta turvallisen olon korvike, samoin kuin tuttikin. Lapselle äidin nisä on kohdun jälkeen se kaikkein turvallisimman olon antaja. Joten en sanoisi, että peukaloa imevä lapsi olisi onnellinen...

        Varmaan heti ottaisin yhteyttä lääkäriin jos omasta päästä hiukset lähtisi sen takia että nuolen niitä liikaa.......voi olla että tilaisin ajan ihan psykiatrille suoraan.....)
        Mutta kissapa makoilee tuossa tyytyväisesti selällään käpälät kohti kattoa,kermapisarat viiksissä....
        pitänee housut virkata pakkasille jos vielä enempi nuoleskelee....
        Ihanaa kun täällä palstalla on näitä perus/kansakoulun käyneitä eläinammattilaisia...voi harmi kun ette ole eläinlääkäreiksi asti lukenut noilla tietämyksillä....tai luuloilla....mut kenties juuri siksi nyt tohtoroitte täällä......:D
        Edelleen väitän kissoja 35 vuotta pitäneenä että erotan kipeän ja sairaan kissan toisistaan....toisekseen kissa on nytkin minun silmien alla..teidän diagnoosit on aika lailla vedetty hatusta potilasta näkemättä....virtsakivet,hiiva,stressi?????Voi olla että kissa ei kerro mulle kipujaan!!??,mutta ei kai se teillekään ole kirjoittanut/kertonut???


      • haloo pahvi,herää jo
        että kun kirjoitti:

        kissa nuolee itseltään karvat irti, tässä tapauksessa siis ihon paljaaksi, on se vain onnellinen???

        Kissan karvapeite on sen suojavarustus, eli tarkoitus ei suinkaan ole, että iho on mistään kohtaa paljaana - ellei nyt puhuta karvattomista kissoista. Karvapeitteellään kissa suojaa itseään kylmältä sekä kuumalta, että myöskin mahdollisten hyökkääjien hampailta ja kynsiltä. Terveellä kissalla siis kuuluu olla ne karvat kaikkialla missä ne kuuluu olla ja kaikki poikkeava on tutkittava.

        Etkö itse huolestuisi jos sinulla alkaisi olla päässäsi paljaita laikkuja joista hiukset olisivat lähteneet? Kyseessä voisi silloin olla stressi, silsa, hiiva, verenkiertohäiriö päänahassa jne. jne. Ajattelisitko, että "hitto kun olenkin niin onnellinen, että hiukset lähtee päästä", tuskinpa vain?

        Kissa ei todellakaan näytä kipujaan helposti, vasta kun tilanne on todella vakava. Kissalle luonteenomaista on se, että se pyrkii peittämään kipunsa tai huonon kuntonsa mahdollisilta saalistajilta. Vaikka kissa on itsekin peto, on se myös saalis sitä isommille ja vahvemille saalistajille.

        Pikkulapsi ei ime peukaloaan koska on onnellinen vaan koska se antaa turvallisuuden tunnetta epävarmassa olossa. Se on äidin nisän ja sitä kautta turvallisen olon korvike, samoin kuin tuttikin. Lapselle äidin nisä on kohdun jälkeen se kaikkein turvallisimman olon antaja. Joten en sanoisi, että peukaloa imevä lapsi olisi onnellinen...

        Sanoinko minä että peukaloa imevä lapsi on onnellinen?????
        Entäs jos kissallekin nuoleminen antaa turvallisuutta...????Onko se silloin sairas???Entä jos kissa on vain arempi,säikympi tai pelokas ja etsii turvaa tai lohtua nuolemalla???
        Monesti olen nähnyt pentukissoja jotka imevät omaa mahaansa,oletettavasti kun vieroitus on tehty liian aikaisin tai ne ei ole vielä eronnut emostaan kokonaan????Onko ne vietävä lääkäriin??


      • töllikkä
        haloo pahvi,herää jo kirjoitti:

        Sanoinko minä että peukaloa imevä lapsi on onnellinen?????
        Entäs jos kissallekin nuoleminen antaa turvallisuutta...????Onko se silloin sairas???Entä jos kissa on vain arempi,säikympi tai pelokas ja etsii turvaa tai lohtua nuolemalla???
        Monesti olen nähnyt pentukissoja jotka imevät omaa mahaansa,oletettavasti kun vieroitus on tehty liian aikaisin tai ne ei ole vielä eronnut emostaan kokonaan????Onko ne vietävä lääkäriin??

        ap kissanomistaja kertoo käytöksenmuutoksesta 8 vuotiaalla kissalla, käytöksenmuutos on oire jostakin, stressistä tai sairaudesta. Ap kissanomistaja ei tunnu tietävän mistä on kyse, jos ei tiedetä kärsiikö kissa eikö ainoa vaihtoehto ole viedä se lääkäriin joka asian selvittää. Entä jos -oletukset eivät auta tätä kissaa.


      • töllikkä
        killi kunnossa... kirjoitti:

        Varmaan heti ottaisin yhteyttä lääkäriin jos omasta päästä hiukset lähtisi sen takia että nuolen niitä liikaa.......voi olla että tilaisin ajan ihan psykiatrille suoraan.....)
        Mutta kissapa makoilee tuossa tyytyväisesti selällään käpälät kohti kattoa,kermapisarat viiksissä....
        pitänee housut virkata pakkasille jos vielä enempi nuoleskelee....
        Ihanaa kun täällä palstalla on näitä perus/kansakoulun käyneitä eläinammattilaisia...voi harmi kun ette ole eläinlääkäreiksi asti lukenut noilla tietämyksillä....tai luuloilla....mut kenties juuri siksi nyt tohtoroitte täällä......:D
        Edelleen väitän kissoja 35 vuotta pitäneenä että erotan kipeän ja sairaan kissan toisistaan....toisekseen kissa on nytkin minun silmien alla..teidän diagnoosit on aika lailla vedetty hatusta potilasta näkemättä....virtsakivet,hiiva,stressi?????Voi olla että kissa ei kerro mulle kipujaan!!??,mutta ei kai se teillekään ole kirjoittanut/kertonut???

        hienoa että kissi onkin kunnossa, miksi alunperin kysyit palstalta neuvoa jos tiedät että kunnossa on?


      • on ilmiselvä
        töllikkä kirjoitti:

        hienoa että kissi onkin kunnossa, miksi alunperin kysyit palstalta neuvoa jos tiedät että kunnossa on?

        halu provoilla, tosin hyvin huono sellainen.


      • juuri...
        haloo pahvi,herää jo kirjoitti:

        Sanoinko minä että peukaloa imevä lapsi on onnellinen?????
        Entäs jos kissallekin nuoleminen antaa turvallisuutta...????Onko se silloin sairas???Entä jos kissa on vain arempi,säikympi tai pelokas ja etsii turvaa tai lohtua nuolemalla???
        Monesti olen nähnyt pentukissoja jotka imevät omaa mahaansa,oletettavasti kun vieroitus on tehty liian aikaisin tai ne ei ole vielä eronnut emostaan kokonaan????Onko ne vietävä lääkäriin??

        se turvallisuuden hakeminen (peukalon imeminen tai kissalla karvojensa nuoleminen) on OIRE jostakin ja se voi olla stressin oire. Turvattomuus aiheuttaa helposti stressiä ja stressi taas laukaisee helposti muita sairauksia päälle.

        Pikkulapsi ja kissakin voivat olla stressaantuneita, tai niillä voi olla jokin muu turvattomuutta aiheuttava ongelma.

        Kirjoitinko minä, että sinä sanoit peukaloa imevän lapsen olevan onnellinen? En vaan totesin vain sen, ettei peukaloaan imevä pikkulapsi ole onnellinen vaan kokee turvattomuutta jonka oireena hän imee peukaloaan. Eli sen imemisen syynä on jokin asia joka sitä turvattomuutta aiheuttaa. Se ei välttämättä ole sairaus, mutta jos sitä jatkuu pitkään ja tulee muita oireita, pitää sekin asia selvittää.

        Kissalla ei ole muita keinoja kertoa omistajalleen, että sillä on jokin asia huonosti. Ainut on sen käytös ja nimenomaan sen muuttuminen tavalla tai toisella. Pissaaminen väärään paikkaan, voi olla ainut tapa kertoa, että kissalla on tulehdus tai kiviä. Se ei tule sanomaan sinulle, että "hei nyt pitää lähtee lekuriin". Kissalla kohtutulehdus voi oireilla vain siten, että naaras nuolee peräpäätään tai vatsanaluetta liian voimallisesti.

        Oletettavasti, ilman tutkimusta se todellakin on vain olettamusta. Olettamus ei aina ole oikea diagnoosi, paremminkin yleensä se ei sitä ole.


      • ihan hallitse
        killi kunnossa... kirjoitti:

        Varmaan heti ottaisin yhteyttä lääkäriin jos omasta päästä hiukset lähtisi sen takia että nuolen niitä liikaa.......voi olla että tilaisin ajan ihan psykiatrille suoraan.....)
        Mutta kissapa makoilee tuossa tyytyväisesti selällään käpälät kohti kattoa,kermapisarat viiksissä....
        pitänee housut virkata pakkasille jos vielä enempi nuoleskelee....
        Ihanaa kun täällä palstalla on näitä perus/kansakoulun käyneitä eläinammattilaisia...voi harmi kun ette ole eläinlääkäreiksi asti lukenut noilla tietämyksillä....tai luuloilla....mut kenties juuri siksi nyt tohtoroitte täällä......:D
        Edelleen väitän kissoja 35 vuotta pitäneenä että erotan kipeän ja sairaan kissan toisistaan....toisekseen kissa on nytkin minun silmien alla..teidän diagnoosit on aika lailla vedetty hatusta potilasta näkemättä....virtsakivet,hiiva,stressi?????Voi olla että kissa ei kerro mulle kipujaan!!??,mutta ei kai se teillekään ole kirjoittanut/kertonut???

        saivartelun hienouksia joten jätä ne paremmin osaaville.

        Kissalla ei ole muuta keinoa saada kutinaa pois kuin nuolemalla ja puremalla itseään. Sinä voit raapia päätäsi kynsilläsi tai voit kammalla rapsutella sitä. Et siis voi täysin verrata itseäsi kissaan ja sen käytökseen ;) Apinalajit sen sijaan pystyvät lähes samaan kuin ihmiset.

        Mistäs sinä tiedät mikä muiden kirjoittajien koulutus on, saattaisit yllättyä jos se sinulle selviäisi. Sinun kirjoitustapasi sen sijaan kertoo koulutustasosta enemmän kuin mikään muu - käytöstavoista puhumattakaan.


      • sucks
        juuri... kirjoitti:

        se turvallisuuden hakeminen (peukalon imeminen tai kissalla karvojensa nuoleminen) on OIRE jostakin ja se voi olla stressin oire. Turvattomuus aiheuttaa helposti stressiä ja stressi taas laukaisee helposti muita sairauksia päälle.

        Pikkulapsi ja kissakin voivat olla stressaantuneita, tai niillä voi olla jokin muu turvattomuutta aiheuttava ongelma.

        Kirjoitinko minä, että sinä sanoit peukaloa imevän lapsen olevan onnellinen? En vaan totesin vain sen, ettei peukaloaan imevä pikkulapsi ole onnellinen vaan kokee turvattomuutta jonka oireena hän imee peukaloaan. Eli sen imemisen syynä on jokin asia joka sitä turvattomuutta aiheuttaa. Se ei välttämättä ole sairaus, mutta jos sitä jatkuu pitkään ja tulee muita oireita, pitää sekin asia selvittää.

        Kissalla ei ole muita keinoja kertoa omistajalleen, että sillä on jokin asia huonosti. Ainut on sen käytös ja nimenomaan sen muuttuminen tavalla tai toisella. Pissaaminen väärään paikkaan, voi olla ainut tapa kertoa, että kissalla on tulehdus tai kiviä. Se ei tule sanomaan sinulle, että "hei nyt pitää lähtee lekuriin". Kissalla kohtutulehdus voi oireilla vain siten, että naaras nuolee peräpäätään tai vatsanaluetta liian voimallisesti.

        Oletettavasti, ilman tutkimusta se todellakin on vain olettamusta. Olettamus ei aina ole oikea diagnoosi, paremminkin yleensä se ei sitä ole.

        Peukaloa imevä lapsi voi olla onnellinen,koska hän saa sitä turvallisuutta peukalostaan.Se antaa hyvän olon.Ei se tenava itse tiedosta ongelmiaan välttämättä.Tuskin itse ymmärtää imemisen perimmäisiä syitä ja/tai omia ongelmiaan.Sitten kun tähän soppaan tulee vanhemmat,opettaja,kouluth,psykologi,niin avot...lapsella on ongelmia muille jakaa.....)


      • lapsi...
        sucks kirjoitti:

        Peukaloa imevä lapsi voi olla onnellinen,koska hän saa sitä turvallisuutta peukalostaan.Se antaa hyvän olon.Ei se tenava itse tiedosta ongelmiaan välttämättä.Tuskin itse ymmärtää imemisen perimmäisiä syitä ja/tai omia ongelmiaan.Sitten kun tähän soppaan tulee vanhemmat,opettaja,kouluth,psykologi,niin avot...lapsella on ongelmia muille jakaa.....)

        saisi siitä imemisestä turvallisuuta ja sitä kautta onnellisuutta, sen imemisen perimmäinen syy pitäisi selvittää. Ihan samalla tavalla kissankin, joka tässä aiheena alkujaan oli, itsensä liiallinen nuoleminen pitää selvittää. Oikea tapa ei ole hoitaa oiretta, vaan oireen aiheuttajaa siis syytä.

        Lapsilla tuohon peukun imemiseen puututaan nopeasti koska se aiheuttaa helposti mm. hampaiden virheasentoja. Mieluummin annetaan imeä tuttia ja vieroittaa siitä pois, joka onkin helpompaa. Vai luuletko, ettei esim. 4 vuotiaan lapsen peukun imemiseen pitäisi puuttua, vaan antaa imeä kun "lapsi on sitten onnellinen".


      • saivarteluako
        lapsi... kirjoitti:

        saisi siitä imemisestä turvallisuuta ja sitä kautta onnellisuutta, sen imemisen perimmäinen syy pitäisi selvittää. Ihan samalla tavalla kissankin, joka tässä aiheena alkujaan oli, itsensä liiallinen nuoleminen pitää selvittää. Oikea tapa ei ole hoitaa oiretta, vaan oireen aiheuttajaa siis syytä.

        Lapsilla tuohon peukun imemiseen puututaan nopeasti koska se aiheuttaa helposti mm. hampaiden virheasentoja. Mieluummin annetaan imeä tuttia ja vieroittaa siitä pois, joka onkin helpompaa. Vai luuletko, ettei esim. 4 vuotiaan lapsen peukun imemiseen pitäisi puuttua, vaan antaa imeä kun "lapsi on sitten onnellinen".

        Pitääkö puuttua aikuisten tupakan imemiseen,vaikka he siitä itse pitävät???
        Pitäisikö puuttua satoihin muihin huonoihin tapoihin tms.sen tähden että se haittaa muita enemmän kuin itse asianosaista???Entä jos se riippuvuus on pienempi haittta,kuin se mikä tulee vieroituksesta???Onko silloin oikein kiusata ketään???Eikö jokaisella ole oma oikeus päättää??Loppujen lopuksi kuuluuko se meille ollenkaan????


      • saivartelua..
        saivarteluako kirjoitti:

        Pitääkö puuttua aikuisten tupakan imemiseen,vaikka he siitä itse pitävät???
        Pitäisikö puuttua satoihin muihin huonoihin tapoihin tms.sen tähden että se haittaa muita enemmän kuin itse asianosaista???Entä jos se riippuvuus on pienempi haittta,kuin se mikä tulee vieroituksesta???Onko silloin oikein kiusata ketään???Eikö jokaisella ole oma oikeus päättää??Loppujen lopuksi kuuluuko se meille ollenkaan????

        ensinnäkin kyse on alkujaan ollut kissan oirehtimisesta ja kysyttiin mikä avuksi. Tosin jo kysymyksen asettelusta näki, että provosta oli kyse ei oikeasta halusta tietää miten se pitäisi hoitaa.

        Lapsen peukalon imemisellä ja aikuisen tupakan poltolla ei ole juurikaan yhteneväisyyttä. Aikuinen ei ala imemään tupakkaa jotta voisi olla onnellinen, vaikkakin sekin on eräänlainen sijaistoiminto. Lapsi imee peukkuaan kun kokee turvattomuutta, eikä siihen ole muuta tarjolla kuin tutti, peukalo, unirätti tmv. Kun turvattomuuden syy saadaan selvitettyä, jää imeminenkin pois. Tupakan poltto ei välttämättä jää, se kun aiheuttaa riippuvuutta. On huono verrata tupakkaa, alkoholia, huumeita yms. lapsen peukalon imemiseen. Nuo kun ovat jo sen ikäisten ihmisten juttuja, joilla on itsellään tietoisuus päättää elämästään. Pieni lapsi ei sellaisia päätöksiä pysty tekemään.

        Joten palataanpas alkuperäiseen aiheeseen eli kissan karvojen nuolemiseen ja sen syihin. Ne on kerrottu jo useaankin kertaan ja jos et ymmärrä niiden olevan todellisia, se on lähinnä sinun ongelmasi. Ei pidä kysyä apua jos sitä ei sitten kuitenkaan halua tai ole valmis ottamaan vastaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3608
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      198
      1720
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1347
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      148
      1224
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      865
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      56
      833
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      830
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe