500 päivää työttömyyttä?

500 päivää

Onko kukaan onnistunut pitämään liiton 500 päivää työttömyyttä putkeen? Siis eikö sen takia ole liitolle maksanut että ne turvaa työttömyyden tuon 500 päivän ajan? Olen jäänyt työttömäksi hyvä palkkaisesta työstä ja hakenut koko jotain vastaavaa työtä kuitenkaan sitä saamatta. Nyt kun olen ollut vuoden työttömänä niin kaupunki työllistää minut puoleksi vuodeksi niin että palkka on pienempi kuin työttömyyspäiväraha (hyvä motivaatio varmaan) ja puolen vuoden jälkeen se päivärahakin sitten pienenee. Voiko tässä tehdä mitään? (muuta kun hullunlailla kattella parempaa työtä koko ajan...)

110

5970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt on hyvin

      Ensiksikin en kuulunut ammattiliittoon vaan YTK:hon. Ja koska jäin eläkeputkeen, sain ansiosidonnaista yli 500 päivää, noin 1100 päivää. Sitten pääsin työttömyyseläkkeelle, jossa olin 5 vuotta ja nyt vanhuuseläkkeellä. Enpä muuta sano, kuin että onneksi olin jo niin vanha! Tosin yritin minäkin hakea uutta työtä, mutta kukapas vanhoja palkkaisi.

      • Pohdiskelva Aslakkki

        Oletko miettinyt miksi ole saanut olla näin pitkään työttömä ja saanut päivärahaa?.
        Kuka on ollut näitä lakia vaatimassa säädettäväksi?, että on tämän mahdollistanut.
        Se on selvä ei kukaan ota vanhaa ihmistä töihin

        Mietippä oliko siinä YTK osuuttaa, vaan jollain muulla instansilla.


      • Iivan
        Pohdiskelva Aslakkki kirjoitti:

        Oletko miettinyt miksi ole saanut olla näin pitkään työttömä ja saanut päivärahaa?.
        Kuka on ollut näitä lakia vaatimassa säädettäväksi?, että on tämän mahdollistanut.
        Se on selvä ei kukaan ota vanhaa ihmistä töihin

        Mietippä oliko siinä YTK osuuttaa, vaan jollain muulla instansilla.

        Ammattiyhdistysliike vaati, ja Ilkka Kanerva ja Matti Puhakka viilasivat pykälät.


      • iäkäs työtön

        pakkohan porvarin on palkata kun eläkeikääkin väkisin nostetaan, liekö geriatrikot perempaa työvoimaa sitten, voidaan hyväkuntoiset nuoret pitää työttömänä kun vanhat ja heikot yrittää pärjätä raskaissa töissä.


    • ei tunnu olevan laki

      Olen 1952 syntynyt kunnallisen puolen pätkätyöläinen. NS.Paltamon malli ei salli työttömyysputkeen jääntiä, vaan on mentävä entiselle homeiselle koululle "askartelemaan" Onkohan laki ns. työötömyysputkesta muuttunut?

      • yksi mikrosiru

        Kuulin viikonloppuna kuinka homeet rukoillaan pois. Sitten kaveri palkattiin muuannekin rukoilemaan homeita pois. Töitä riittää, jos ottaa haasteen vastaan.


      • PA kollinen
        yksi mikrosiru kirjoitti:

        Kuulin viikonloppuna kuinka homeet rukoillaan pois. Sitten kaveri palkattiin muuannekin rukoilemaan homeita pois. Töitä riittää, jos ottaa haasteen vastaan.

        Pohjosessa ajoi saarnaajat tyttäristä ja vaimoväestä saman tauvin poikeen.


    • Mulla on tilanne sellainen,että pääsisin eläkkeelle jo alkusyksystä kun 500 päivää täynnä.Kukahan sellasen eläkkeen varhennusvähennyksen on keksinyt?
      Eli toisinsanoen mun ei kannata jäädä syksyllä vaan odottaa helmikuuhun 2012.
      (varhennusvähennys kohdallani n.300-400 € )
      Jäisin ilman muuta eläkkeelle jo syksyllä jos tällaista typerää vähennystä ei olis.

    • naru jo varattuna

      jos pelkää kunnan työlistämisiä, kannattaa hakeutua jollekkin kurssille, olla siellä ja oppia jotain uutta, mutta samalla voi etsiä sitä uutta hyväpalkkaista työtä.

      tosia asia että työelämä on tarkoitettu nuorille, ei kokemusta enään missään kaivata tai säännöllisesti töissäkäyvää.
      olen kohta sen 500 pv ollu jouten ja kurssilla.

      Kahteen paikkaan noin 200 hakemuskesta olen päässy haastatteluun, mutta nuoremmat on kummankin paikan saanneet.

      vaihtoehdot alkavat olla aika vähäiset, perheen kannalta tulevaisuudessa on leskeneläke ja orpojen korvaus, heille parasta tuloa. Näin se vaan menee.

    • päivärähat

      Muistelen lukeneeni jostakin että tämmösissä tapauksissa työtä ei tarvitse ottaa vastaan jos työstä maksettava palkka on pienempi mitä tämänhetkiset tulosi.

      • PAAVI TYÖTÖN

        Kaikki työ on otettava vastaan mitä tarjotaan 3kk,työttömyyden jälkeen.
        Akateemisen on otettava ilta siivoojan palkka tai joutuu karenssiin.
        Tästä on armahdettu työrajoitteiset,mutta työn kuin työn on otettava vastaan


      • työn orja
        PAAVI TYÖTÖN kirjoitti:

        Kaikki työ on otettava vastaan mitä tarjotaan 3kk,työttömyyden jälkeen.
        Akateemisen on otettava ilta siivoojan palkka tai joutuu karenssiin.
        Tästä on armahdettu työrajoitteiset,mutta työn kuin työn on otettava vastaan

        Tiedän monia jotka ovat olleet työttöminä jo monia vuosia, eikä heitä edes kiinnosta työnteko. Mutta nostelevat vaan kaikenlaisia etuuksia. Eräs nainen on nostellut vuosikausia työttömyyskorvausta ja asumistukea ym. vaikka hänellä asuu mies siellä joka tienaa hyvin, että rahallisesti niillä mene hyvin. Ihme ettei Kela tai sossu puutu näihin huijareihin vaikka niistä ilmoitetaankin. Valtio saisi hyvät rahat kun panostaisi näihin huijareihin, ja niitähän riittää.


      • H..s.a p.s.a
        työn orja kirjoitti:

        Tiedän monia jotka ovat olleet työttöminä jo monia vuosia, eikä heitä edes kiinnosta työnteko. Mutta nostelevat vaan kaikenlaisia etuuksia. Eräs nainen on nostellut vuosikausia työttömyyskorvausta ja asumistukea ym. vaikka hänellä asuu mies siellä joka tienaa hyvin, että rahallisesti niillä mene hyvin. Ihme ettei Kela tai sossu puutu näihin huijareihin vaikka niistä ilmoitetaankin. Valtio saisi hyvät rahat kun panostaisi näihin huijareihin, ja niitähän riittää.

        Näitä urbaani tarinoita riittää - mutta totuudeksi ja oikeaan elämään ei.
        Kokkarien höpinöitä.


      • puolison siivellä
        työn orja kirjoitti:

        Tiedän monia jotka ovat olleet työttöminä jo monia vuosia, eikä heitä edes kiinnosta työnteko. Mutta nostelevat vaan kaikenlaisia etuuksia. Eräs nainen on nostellut vuosikausia työttömyyskorvausta ja asumistukea ym. vaikka hänellä asuu mies siellä joka tienaa hyvin, että rahallisesti niillä mene hyvin. Ihme ettei Kela tai sossu puutu näihin huijareihin vaikka niistä ilmoitetaankin. Valtio saisi hyvät rahat kun panostaisi näihin huijareihin, ja niitähän riittää.

        hei, työmarkkinatukea ei saa ollenkaan, jos aviopuoliso tienaa hyvin (raja kulkee tossa n. 2400e jos toinen tienaa, pitäisi elättää työtön puoliso). Työn orja katsohan Kelan sivuille!


      • MPI
        PAAVI TYÖTÖN kirjoitti:

        Kaikki työ on otettava vastaan mitä tarjotaan 3kk,työttömyyden jälkeen.
        Akateemisen on otettava ilta siivoojan palkka tai joutuu karenssiin.
        Tästä on armahdettu työrajoitteiset,mutta työn kuin työn on otettava vastaan

        Ottaisin vastaan vaikka siivoojan tehtäviä. Eipä ole työvoimatoimisto tarjonnut mitään tehtävää. Olen ollut jo 3 vuotta pois palkkatyöstä. Olen akateemisesti koulutettu ja lisäksi löytyy AMK tutkinto ja ammattikoulututkinto, sekä ylioppilastutkinto. Tämä taitaa olla mahdollista vain Suomessa...


      • wertyuiopertyuiop
        MPI kirjoitti:

        Ottaisin vastaan vaikka siivoojan tehtäviä. Eipä ole työvoimatoimisto tarjonnut mitään tehtävää. Olen ollut jo 3 vuotta pois palkkatyöstä. Olen akateemisesti koulutettu ja lisäksi löytyy AMK tutkinto ja ammattikoulututkinto, sekä ylioppilastutkinto. Tämä taitaa olla mahdollista vain Suomessa...

        Kyllä työtön voi olla jos ei kerran halua työtä tehdä. Kaikkiko pitäis koulutetulle tuoda tarjottimella eteen?


      • työttömät laiskoja
        puolison siivellä kirjoitti:

        hei, työmarkkinatukea ei saa ollenkaan, jos aviopuoliso tienaa hyvin (raja kulkee tossa n. 2400e jos toinen tienaa, pitäisi elättää työtön puoliso). Työn orja katsohan Kelan sivuille!

        Ansiosidonnaista saa.


      • valhetta valhetta
        MPI kirjoitti:

        Ottaisin vastaan vaikka siivoojan tehtäviä. Eipä ole työvoimatoimisto tarjonnut mitään tehtävää. Olen ollut jo 3 vuotta pois palkkatyöstä. Olen akateemisesti koulutettu ja lisäksi löytyy AMK tutkinto ja ammattikoulututkinto, sekä ylioppilastutkinto. Tämä taitaa olla mahdollista vain Suomessa...

        ottaisin mitä työtä vaan ja mitään en ole saanut


      • työn orja kirjoitti:

        Tiedän monia jotka ovat olleet työttöminä jo monia vuosia, eikä heitä edes kiinnosta työnteko. Mutta nostelevat vaan kaikenlaisia etuuksia. Eräs nainen on nostellut vuosikausia työttömyyskorvausta ja asumistukea ym. vaikka hänellä asuu mies siellä joka tienaa hyvin, että rahallisesti niillä mene hyvin. Ihme ettei Kela tai sossu puutu näihin huijareihin vaikka niistä ilmoitetaankin. Valtio saisi hyvät rahat kun panostaisi näihin huijareihin, ja niitähän riittää.

        Ei niitä etuuksia niin vaan nostella. Juttusi on samaa tasoa kuin että leipäjonoissa kaikilla on mersut alla.


      • Mersumarsu
        Lobotomia kirjoitti:

        Ei niitä etuuksia niin vaan nostella. Juttusi on samaa tasoa kuin että leipäjonoissa kaikilla on mersut alla.

        Hei Lobotomia ! Mersuja saa muutamalla satasella. Ei se ole mikään eliittiauto kun se tarpeeksi vanha on sekin.


      • määrällä..
        wertyuiopertyuiop kirjoitti:

        Kyllä työtön voi olla jos ei kerran halua työtä tehdä. Kaikkiko pitäis koulutetulle tuoda tarjottimella eteen?

        Jos ei saa töitä, se ole sama asia kuin että ei halua. Sääli, että työt menevät ymmärryskyvyttömille ääliöille, ehkä ääliöitä otetaan mieluummin? Minä sain hurjan hakemusrumban jälkeen oman alan töitä. Ei yhtäkään haastattelua ns. hanttihommiin, vaikka puolet hakemuksista oli niihin.


      • PA kollinen
        työttömät laiskoja kirjoitti:

        Ansiosidonnaista saa.

        Ehdotomasti olen samaa mieltä työttömät opetetaan olemaan työttömämänä, Meillähän suomessa on tuo ihmistyyppi joka ei vaan haluu. Osoita tuolle ryhmälle työtä, kun kaasutus olisi halvempi keino Olisin tullaisen laitoksen valmis rakentamaan koska MINÄ haluun.


      • PA kollinen
        Mersumarsu kirjoitti:

        Hei Lobotomia ! Mersuja saa muutamalla satasella. Ei se ole mikään eliittiauto kun se tarpeeksi vanha on sekin.

        Osta minulta 3000 käteen, niin saat automaattimersun, jonka historian tunnen.? mitäs poju vastaa? niin -vm 96


      • Mersumarsu kirjoitti:

        Hei Lobotomia ! Mersuja saa muutamalla satasella. Ei se ole mikään eliittiauto kun se tarpeeksi vanha on sekin.

        Saa niitä mersuja varmaan muutamalla satasella, mutta saako sellaisia joilla pystyy ajamaan. Toiseksi pitää olla myös paalua maksaa vakuutukset ja bensat jos aikoo autosta nauttia. Käyttö maksaa maltaita tänä päivänä.


      • kaaleppia viisampi
        PA kollinen kirjoitti:

        Ehdotomasti olen samaa mieltä työttömät opetetaan olemaan työttömämänä, Meillähän suomessa on tuo ihmistyyppi joka ei vaan haluu. Osoita tuolle ryhmälle työtä, kun kaasutus olisi halvempi keino Olisin tullaisen laitoksen valmis rakentamaan koska MINÄ haluun.

        Tuo se on kivaa työttömänä. Kun on tekemässä 535. hakemusta, saa kuulla olevansa osaamaton, laiska ja joutavansa kaasutettavaksi. Kyllä moni työtön tappaa noiden asenteiden takia itsensä ihan itse, itsekin harkitsin, onneksi sain töitä.

        Mutta sinne edemmäksi: Miten kukaan voi olla niin äärimmäisen TYHMÄ ja TYPERÄ, että kuvittelee, että sossuun on mitään asiaa jos puoliso tienaa hyvin? Ainoa tuki mitä voi saada, on ansiosidonnainen rajoitetun ajan ja sen jälkeen harkinnanvaraista työmarkkinatukea vähän aikaa. Sitten tulot tippuu. Mitään sossun tukia ei saa, kyllä on älynlahjat vähissä jos kuvittelee työttömyyden itsesään oikeuttavan tukiin. Tolisaalta naurattaa nämä ääliöt, jotka ovat kateellisia tuista, joita ei kateuden kohde saa yhtään mitään. Tarkistakaa pönttöaivot kelan sivuilta faktat, sieltä löytyy. Ei kai nämä taliaivot oikeesti ole jossain töissä mokaamassa..noilla älynlahjoilla.


      • kaaleppia viisaampi
        määrällä.. kirjoitti:

        Jos ei saa töitä, se ole sama asia kuin että ei halua. Sääli, että työt menevät ymmärryskyvyttömille ääliöille, ehkä ääliöitä otetaan mieluummin? Minä sain hurjan hakemusrumban jälkeen oman alan töitä. Ei yhtäkään haastattelua ns. hanttihommiin, vaikka puolet hakemuksista oli niihin.

        Ihan kuin minun näppikseltäni..vai onko?


    • Samaa Paskaa

      Alkaa se 500 päivää häämöttää n. kuukauden päästä. Ei töistä tietoakaan, vaikken ole iällä pilattu. Voisko joku kertoa, miksei vanhoja päästetä eläkkeelle, että nuoret pääsis leivän syrjään kiinni?

      Mut joutenaika kannattaa laittaa opiskeluun, ettei käpy leviä lattialle. Uuteen yhteishakuun vaan opiskeleen se 4. ammatti, vaikkei nappaa yhtään...

      • 7yuh9iokt5rfv

        Mihin sitä sitten pääsee töihin, kun on kymmenkunta ammattia? Ei tiedä enää itsekään mitä haluaa tehdä.


      • jghjfgjngh

        Sama tilanne ja 3. ammattia omaehtoisesti opiskelen. Kaikilta koulutustasoilta on sitten jo ammatti. Lisäksi työvoimakoulutuksiakin takana. Käpy kovilla...


      • näin on mansikat

        Opiskele ammattikorkeassa röntgenhoitajaksi tai bioanalyytikoksi, niin sinusta tapellaan kuka saa työhön. Ollaan nytkin vajauksella töissä kun ko. alan ihmisiä ei ole yhtään työttömänä, eikä tule.


      • jxxxxx

        "Voisko joku kertoa, miksei vanhoja päästetä eläkkeelle, että nuoret pääsis leivän syrjään kiinni?"
        Mikä työpaikka siitä muka vapautuu jos sinä pääset eläkkeelle? Ethän sinä ole edes töissä. Nuorille jää vain sinun eläkkeesi ja muiden kulujen maksaminen, asia jonka sinä niin "armollisesti" unohdit. Jokainenhan meistä haluaisi eläkkeelle jäädä, iästä riippumatta. Eläkkeellä oleminen kun on toisten rahoilla elämistä, aivan niin kuin työttömänä oleminenkin, mutta isommalla korvauksella.


      • muntelo

        Olen vanha ja yrittäjä. Pakko tehdä töitä, kun ei pääse eläkkeelle. Ottaisin töihin osaavia nuoria mutta niitä ei ole. Nukkuvat pommiin, eivät tule töihin, haluavat vapaapäiviä milloin sattuu kun sattuu olemaan asoita. Ei ole työmoraalia, ja ennenkaikkea ei halua opetella tekemään töitä. Kun ei tämä työ kiinnostakkaan, kun pitää tehdä töitä. Etsin helpomman homman jossa ei tarvi tehdä juuri mitään. Hyvin vähän on arkeria tyuöhönsä sitoutuneita nuoria työntekijöitä. Heidän ei siten tarvi työttömänä ollakkaan.


      • saatanan blondit

        en kyllä jaksa ainakaan enää opiskella yhtään mitään, 25 vuoden jälkeen

        ja en yllä vielä eläkeikään,

        ellen saa tehdä työtä, jota osaan, kun se annettiin jolleki nuorelle tytölle


      • miksi huijaat
        näin on mansikat kirjoitti:

        Opiskele ammattikorkeassa röntgenhoitajaksi tai bioanalyytikoksi, niin sinusta tapellaan kuka saa työhön. Ollaan nytkin vajauksella töissä kun ko. alan ihmisiä ei ole yhtään työttömänä, eikä tule.

        toi ei ole edes totta


        jos se olisi totta, niin miksei uusien opiskelijoiden määriä nostetan

        tietääkö Virkkunen tuon


        bioanalyytikot on suurta huijausta, Suomessa ei töitä ole ollut ja töitä ei tule, todella suuri kupla, miten kehtaat väittää jotain tuollaista, ihan viimeinen ala, jota kannattaa opiskella, pitäisi lopettaa kaikki ne koulutukset


      • Iivan
        muntelo kirjoitti:

        Olen vanha ja yrittäjä. Pakko tehdä töitä, kun ei pääse eläkkeelle. Ottaisin töihin osaavia nuoria mutta niitä ei ole. Nukkuvat pommiin, eivät tule töihin, haluavat vapaapäiviä milloin sattuu kun sattuu olemaan asoita. Ei ole työmoraalia, ja ennenkaikkea ei halua opetella tekemään töitä. Kun ei tämä työ kiinnostakkaan, kun pitää tehdä töitä. Etsin helpomman homman jossa ei tarvi tehdä juuri mitään. Hyvin vähän on arkeria tyuöhönsä sitoutuneita nuoria työntekijöitä. Heidän ei siten tarvi työttömänä ollakkaan.

        Nämä ovat niitä, jotka nurkissa lusmuilevat ja puhuvat paskatöistä. Eivät ymmärrä, että tuottavat joka tunti tappiota työnantajalle, ja sitten suuresti ihmettelevät kun ei makseta parempaa palkkaa, eikä edes oteta töihin.


      • työkyöpeli
        muntelo kirjoitti:

        Olen vanha ja yrittäjä. Pakko tehdä töitä, kun ei pääse eläkkeelle. Ottaisin töihin osaavia nuoria mutta niitä ei ole. Nukkuvat pommiin, eivät tule töihin, haluavat vapaapäiviä milloin sattuu kun sattuu olemaan asoita. Ei ole työmoraalia, ja ennenkaikkea ei halua opetella tekemään töitä. Kun ei tämä työ kiinnostakkaan, kun pitää tehdä töitä. Etsin helpomman homman jossa ei tarvi tehdä juuri mitään. Hyvin vähän on arkeria tyuöhönsä sitoutuneita nuoria työntekijöitä. Heidän ei siten tarvi työttömänä ollakkaan.

        Hei. Ottaisitko pommiin nukkuvien ja työmoraalittomien nuorien sijaan palkkalistoillesi tällaisen viisikymppisen , 35 vuoden työkokemuksen omaavan , vain 2 pitkää työsuhdetta takana ja kertaakaan töistä myöhästymättömän ja muutenkin auringontarkan ja tunnollisen työntekijän ?
        Eipä taitaisi kelvata senkään vertaa.
        Aina te yrittäjät haukutte työntekijöitä ja valitatte oli niin tai näin.
        Sitten kun olisi sellainen joka toiveenne täyttäisi työntekijänä ,niin ei teille mokomille kelpaa.


      • tulevabioanalyytikko
        miksi huijaat kirjoitti:

        toi ei ole edes totta


        jos se olisi totta, niin miksei uusien opiskelijoiden määriä nostetan

        tietääkö Virkkunen tuon


        bioanalyytikot on suurta huijausta, Suomessa ei töitä ole ollut ja töitä ei tule, todella suuri kupla, miten kehtaat väittää jotain tuollaista, ihan viimeinen ala, jota kannattaa opiskella, pitäisi lopettaa kaikki ne koulutukset

        Kyllä vaan bioanalyytikoilla töitä riittää. Esim. Jyväskylän alueella haetaan tällä hetkellä 8 bioanalyytikkoa.. Bioanalyytikkojen tarve on kuulemma todellakin kasvussa koko maassa.. Ota asioista selvää, ennenkuin väität toista. Mol-sivusto ei kerro bioanalyytikkojen tarvetta, koska suurin osa työllistyy koulun työharjoittelujen kautta.


      • PA kollinen
        muntelo kirjoitti:

        Olen vanha ja yrittäjä. Pakko tehdä töitä, kun ei pääse eläkkeelle. Ottaisin töihin osaavia nuoria mutta niitä ei ole. Nukkuvat pommiin, eivät tule töihin, haluavat vapaapäiviä milloin sattuu kun sattuu olemaan asoita. Ei ole työmoraalia, ja ennenkaikkea ei halua opetella tekemään töitä. Kun ei tämä työ kiinnostakkaan, kun pitää tehdä töitä. Etsin helpomman homman jossa ei tarvi tehdä juuri mitään. Hyvin vähän on arkeria tyuöhönsä sitoutuneita nuoria työntekijöitä. Heidän ei siten tarvi työttömänä ollakkaan.

        Ei ole työmraalia ja vielä käyttävät niitä huimastusaineita ja kuuntelevat stereomusiikkia , pahoja ovat, hyvin pahoja. Lahkolais-saarnajalla on helpot päivät, ei muuta kun naida napsauttaa sillointällöin mummut ja mukulat, sano.


      • Selvä Zeki
        PA kollinen kirjoitti:

        Ei ole työmraalia ja vielä käyttävät niitä huimastusaineita ja kuuntelevat stereomusiikkia , pahoja ovat, hyvin pahoja. Lahkolais-saarnajalla on helpot päivät, ei muuta kun naida napsauttaa sillointällöin mummut ja mukulat, sano.

        Tasi PA kollinen tulla kapakasta ja hiukkasen horjuen kun taas kirjoittaa puuta-heinää ja katsokaa kellonaikaa , siitä ilmenee kapakasta ulosheittoaika ja sitten palstalle söpertämään.


    • Metalli mies

      Kahdeksan kuukautta töitä vaaditaan kahden vuoden aikana, sitten menee uudelleen laskentaan. Ja jos on ollu ennen hyvä päiväraha niin se voi laskea vain
      15% edellisestä. Muistaakseni.

      • Hallitukseen pettyny

        Maan hallitus on täysin unohtanut nuoret, ajavat omia etujaan.Vanhoja eläkkeelle haluavia rääkkejä yritetään väkisin pitää työelämässä, niin samalla viedään monilta nuorilta mahdollisuus työhön pääsyyn ja samalla tuhotaan monen hyvänkin nuoren yrittäminen. Kyllä nuoretkin maksaisivat veroja työstään. Koko työelämä ja eläkepolitiikka on läpeensä mätä. Jokainenhan tietää, miten vanhempiä työhön haluavia tänä päivänä kohdella ja että työn saanti lähes mahdotonta, mutta eläkkeelle ei pääse. ANTAKAA JO NUORILLE MAHDOLLISUUS TYÖELÄMÄÄN !!!


    • sas-1

      Ei tarvi ees muistaa, ottaa vaan Irwin malli, ommia määkii ja hommta kitara,
      ja sanoittaja tarvittaessa sanoittaja tai eläke....

    • 567uijkhgfghjm

      Hyvä se on saa liikuntaa välillä. Sittenhän se päiväraha taas jatkuu jonkinaikaa.Tuskin pääset enää yhtähyvälle päivärahalle. Tuo kun ärsyttää suunnattomasti yrittäjiä, että olet makoillut suurilla päivärahoilla. Työllistämistöihin se on nyt vaan totuteltava. Se että lyhyt työllistäminen tuntuu kauhealta kertoo lähinnä laiskuudesta.

    • rikas..

      8€ päivä ja tötteröt päälle kyllä sillä pärjää?maha hankaa selkärankaa suolet huutaa tuokaa ruokaa..

    • senkin kokenut

      Työvoimapoliittinen koulutus..sellaista saattoi ainakin ennen käydä samalla korvauksella kuin tuo työttömyyspäiväraha oli. Eikä se vähentänyt 500 päivää vaan oli sen lisänä..siellä välisssä vaan :)

    • lomautettu11

      Itsellä jo 3 lomautusta takana 3:ssa viime vuodessa. Ammaatillista työuraa takana reilu 4 vuotta ja koululuja ala-asteelta lähtien 16 vuotta. Siihen sitten vielä työllisyyskurssit ehkä 1 vuosi, armeija 1/2 vuotta ja työhärjoittelua yms. kesätöitä 2 vuotta. Työttömänäkin olen ollut varmaan yhteensä jo 2 vuotta (lomautettuna 7kk).

      Valmistui onneksi korkea suhdanteen aikaan 2006 ja pääsin vaikeuksien kautta lopulta töihin. Kyllä sitä itsekin mietti jo valmistumisen jälkeen, että onko tässä mitään järkeä, jos suoraan kortistoon mennään. Voin vain kuvitella miten vaikeaa on nyt vastavalmistuneen löytää töitä. Sitten vielä pitäisi yrittää pysyä siellä töissä, kun väkeä vähennetään koko ajan.

      • Hame-Qatainen kok.

        Eestiläisiä ym muita pimeän työn tekijöitä on jokaisella raksalla.Qatainen-Vanhanen- Sinnemäki-Holmlund-Filatov loivat rikollisille kissan päivät.
        Ikää 54 v ja myös noin 10 v kokemus raksalla.Ansiosidonnainen kohta loppu ja onneksi ei rahat ettei tarvi vetää hirteen.
        Peruspäivärahalle ei ole asiaa mutta omalta pankkitililtä saa ottaa itelleen tilin tai työttömyyskorvauksen
        Nim
        Tein virheen muuttaessani takaisin Zuomeen Ruotsissta v 2004


      • älyväly
        Hame-Qatainen kok. kirjoitti:

        Eestiläisiä ym muita pimeän työn tekijöitä on jokaisella raksalla.Qatainen-Vanhanen- Sinnemäki-Holmlund-Filatov loivat rikollisille kissan päivät.
        Ikää 54 v ja myös noin 10 v kokemus raksalla.Ansiosidonnainen kohta loppu ja onneksi ei rahat ettei tarvi vetää hirteen.
        Peruspäivärahalle ei ole asiaa mutta omalta pankkitililtä saa ottaa itelleen tilin tai työttömyyskorvauksen
        Nim
        Tein virheen muuttaessani takaisin Zuomeen Ruotsissta v 2004

        kummallisinta on, että ulkomailta pitäis tuoda työntekijöitä. Koko aika herrat väittää, että tulee työvoimapula. Kyllä kaikki työttömät pitäis kortistosta työllistää. Kaikki yli 55 vuotiaat eläkkeellle niin halutessaan. Jos on ikänsä tehny töitä ni eiköhän sitä voi jo luovuttaa ja lähtee eläkkeelle. Itse olen 55 ja osa sairaseläkkeellä.


    • eeellläääkee

      Jaa varmaankin fiksuinta hankkia itselleen työkyvyttömyyseläke pään sairauden takia!! Eihän sitä helpolla saa mutta kun viitti 2 vuotta käydä psykoterapiassa 2 kertaa kuussa ja esittää roolinsa hyvin niin kyllä se läpi menee lopulta. mä en ainakaan nakkaa paskaa mitä muut ajattelee työkyvyttömyys eläkkeestä..itse ainakin elän hyvää elämää ja rahalla tulee toimeen!!. 30vuotta oli takana työelämää ja viimeiset 10 vuotta täyttä paskaa sellaista!! nykyään ihmistä kohdellaan kuin koiraa työelämässä!! no lycka till!!

    • Vanhukainen

      Kyllä onnistuu. Sama tilanne kuin sullakin. Jäin yllättäen työttömäksi hyvästä työpaikasta ja hyvältä palkalta kesällä 2008 ja olen työtön tälläkin hetkellä. Työtä olen hakenut aktiivisesti koko ajan, mutta löytämättä. Parisen lyhyttä työllisyyskurssia olen käynyt eikä niistäkään ole apua ollut.
      Sen veraan pätevä sälli olen, että jopa kahteen työhaastatteluun olen yltänyt 2,5 vuoden aikana! Muuten kyllä kelpaisin vaan kun sitä ikää on kuulemma jo liikaa -kaikkiaan 45v! Eihän sitä ihminen tässä iässä enää uutta opi ja vanhatkin opit ovat jo unohtuneet -näin siis työnantajien puheista voi ymmärtää. Nuorille on annettava tilaa, jotta ehtivät oppimaan ja omaksumaan työnsä ennen eläkeelle siirtymistä noin 7-kymppisenä.
      Työkkäristä laittoivat ensimmäisen työhönosoituksen kunnan hommiin helmikuun alussa. Pakko oli siis hakea. Hakijoita oli yhteensä 50 enkä päässyt edes haastatteluun asti. Olenko ollut jo liian kauan työttömänä, kun enää edes kunnalle kelpaa? Olin kaupungilla työharjoittelussa 1,5 kuukautta työllisyyskurssin kautta. Tykkäsin työstä ja olin motivoitunut pitkästä aikaa. Ollisivat halunneet minut sinne, mutta kaupunki ei halunnut rekrytoida. Olen epäillyt kaupungin tarjoamia "suojatöitä" aina, mutta nyt olisin sellaisen ottanut, vaikkakin palkka olisit ollut sama luokkaa kuin ekassa työpaikassani 23 vuotta sitten. No en siis kelvannut kaupungin työntekijäksikään.

    • TYÖHALUINEN PÄTKÄTYÄ

      Päivärahasi ei mihinkään pienene, ennenkuin olet tehnyt 34 viikkoa töitä (työtunteja väh.18/viikko). ja mikäli työaikasi kaupungilla jää alle 75 % täydestä työajasta, niin liitto maksaa sinulle soviteltua päivärahaa. Tarkoittaa, että työllistämisajan palkasta huomioidaan 50 % määriteltäessä sovotellun päivärahan suuruutta. Joten et kyllä häviä mitään, vaan päinvastoin. kokonaisansio on suurempi kuintyöttömänä ja saattaahan hyvällä onnella siitä vaikka löytyä parempaakin työtä tulevaisuudessa. Toisekseen, et silloin leimaudu pitkäaikaistyöttömäksi. Että kannattaa ajatella aina kokonaisuutta.
      Itse olen roikkunut jo kymmenen vuotta kaikenlaisissa pätkätöissä, mutta saanut aina lisäturvan liitosta. Jos heittäydyt käyttämään koko 500 päivää putkeen turvaa, olet sen jälkeen peruspäivärahan varassa. Joten kannattaa punnita kumpi on mielestäsi järkevämpää...

      • vieroksujat

        ei kai ansiosidonnaisen perään voi saada Kelan peruspäivärahaa= sehän olisi aivan väärin, jos suoraan saisi jatkaa peruspäivärahalla


    • 2:denäippä

      Moi, mulla alkaa ne 500päivää 15.3, työkkärin kurssi alkaa 14.3...oon 28v ja työuraa takana 13½v...ja kumminki on vaikea löytää töitä.

      Mulla on pikku perhe ja meillä talo ja siihen tietty just otettu laina, voin kertoa että vähän pelottaa kuinka käy...

      Hain kouluunki nyt, kirjettä sit odotella vaan..

      Nyt pitäis sit tottua työttömyyteen ja siihen ettei raha riitä oikein mihinkään...=(

    • Nyt on uusi työ

      Itse jäin lomautetuksi maaliskuussa 2009 cnc-koneistustehtävistä, ja vaikka on pitkä ja melko ansiokas ura metallialalta ja lisäksi sekä teknikon että amk-insinöörin tutkinnnot, niin oli vaikeaa löytää töitä. Lähetettyihin hakemuksiin kyllä oltiin kiinnostuneita, ja useita työpaikkoja tuli käytyä katsomassa. Mutta osa pajoista olisi tarjonnut aivan orjan palkkatasoa, ja usein vielä jonkin vuokrafirman kautta.

      Itselläkin tuli käytettyä noin 450 kassapäivää, eli olisin pudonnut legendaariselle kelan perusrahalle nyt huhti-toukokuun vaihteessa. Eli tulot eivät olisi riittäneet kunnon elantoon. Mutta onneksi nyt sain uuden työpaikan, ja ihan kohtuulisen palkan. Lisäksi suuressa firmassa voi tulla uusia haasteita vastaan, kunhan ensin kykyni huomataan. Lisäksi firman sisäisen haun kautta voin hieman potkia uusia ovia. Se että työmatka kasvoi kaksinkertaiseksi, lähes 100 km:iin päivässä, ja kun bensan hinta on korkealla niin se on se hinta, mikä täytyi maksaa uudestaan työllistymisestä.

      Voimaa kaikille joilla on edessä riski putoamisesta ansiosidonnaiselta pois. Näihin aikoihin on paljon esim. metallialan osaajia vaaravuöhykkeessä. Suomen hallitus ei ole oikein vielläkään ymmärtänyt, miten hankala tilanne teknologiateollisuudessa koettiin noin 2 vuotta sitten. Tuskin uusi hallitus mitään uutta saa aikaan, vaikka siellä ihmiset vaihtuisivat.

      • selavii...

        Aivan totta puhut. Kaks vuotta sitten kuului kummia teknologiasta. Mä jäin kotiin kans niillä main. Onneks ottivat yliopistoon. Nytten oon matem-luonnontieteellisessä ja toivon pirusti, että pääsen kesäduuniin ja siitä takasin työelämään. Alko sikana vtuttaa,kun olis tietoo ja taitoo, mutta eipä sitten kumminkaan kelpaa. Kaikenlaista on koettu.Onnea työpaikasta tuntematon.


    • yli 10vuotta liiton

      olen ollut yli 10v. liiton päivärahoilla , 500 pv. täyteen sen jälkeen saa kelanrahan normaalipalkan työstä ylitöitä ja 8kk päästä taas liiton hyville rahoille. että tehdään niikuin herrat on päättäneet. En hae vaki paikkaa, koska nuoret tarvitsee sen paremmin.

    • oooopppp

      Ollut "leikissä" mukana jo 20 vuotta. Kaksi kertaa olen pudonnut 0-eurolle. Puolison pienienkin tulojen vuoksi!
      Kerran olen itse lähtenyt työpaikasta, 30 vuoden aikana. Työt ovat VAIN loppuneet noin 15 kertaa. Kaksi kertaa olen ollut yhteenmenoon samassa paikassa nelisen vuotta. Muuten pätkät ovat olleet päivästä kuuteen kuukauteen.
      Haku-ennätys 1000 hakemusta yhdellä kertaa, postin suorajakeluna paikkakunnan kaikkiin yrityksiin... Ei yhtään vastausta avoimeen työpaikkahakemukseen.

    • Miehellä kanssa päivät loppumassa, noin kuukausi jäljellä. 24v metallimies, itse opiskelen ja hän aloittaa myös työkkärin koulutuksen, että ei tässä hurraata huudeta.

    • brode_-

      Hyviä töitäkin saa, jos on valmis vaihtamaan tarvittaessa paikkakuntaa.
      Itse olen nyt työllistämiskoulutuksessa(korvausten vuoksi), mutta jätän sen kesken kun kuukauden päästä alkaa työt toisella paikkakunnalla.

    • että sillee

      Itse teen melelläni pätkätöitä, muita en enää haekaan. Olen 56 v. ja aina on töitä riittänyt. Kyllä kokemuksella ja nimenomaan nykypäivänä vaadittavilla ominaisuuksilla joustavuus ja vuorovaikutustaidot on erittäin suuri merkitys. Tapasin erään henkilön junamatkalla ja tämä mies sanoi olevansa mukana rekrytointitilanteissa yrityksessään. Hän sanoi, että hän ei koskaan palkkaa nuoria ihmisiä töihin, vaan mieluummin kokemuksen omaavia.

    • misterhoney

      Hienoa, se on kerrassaan upeaa kuinka hommat luistavat Suomessa.
      Kuinka ovatkaan osanneet näin hienosti asiat siellä arcadianmäellä hoitaa, hyviä ihmisiä ovat kerrassaan.

      EU:kin niin ahkerasti jaksaa meille tietämättömille uudet direktiivit ja ohjeet antaa.

      Itsekin olen vai hieman syrjäytynyt, koska en ole viitsinyt yrittää tarpeeksi. Siitä syystä naapurillani menee nyt niin hienosti, kun hän on aidosti ollut hyvä tyyppi ja käynyt kouluja.

      Harmittaa vaan hieman, ettei minussa ole aivan sitä tarvittavaa potentiaalia, jota ystävällishenkiset rekryihmiset niin usein hakevat.

      Olen kyllä aikeissa laittaa toiminimen ja ryhtyä yrittäjäksi, minusta Katainen on hieno mies, koska tahtoo meille ihmisille sydämmestään niin paljon hyvää. Stub:kin osaa kerrassaan taivaallinen johtaja, siunattuja miehiä ovat.

      Kiitos Jeesus
      ;)

    • onnellinen työtön

      Itse olen ollut työttömänä 18 vuotta. Ensin sen 500 päivää ansiosidonnaisella ja sen jälkeen ilman mitään korvausta. Työttömyyteen tottuu ja siinä on myös hyviä puolia. Olen täysin raitis ja harrastelen kuntourheilua ja taideharrastuksia. Mitään motivaatiota työhän ei ole enkä aktiivisesti työtä etsi. Säästöjä on sen verran että pärjään mainiosti eläkkeelle asti.

    • YöPimiäDunari

      Meikäläinen ollu työttömänä vuodesta 2002 lähtien. En taida enää mennä minnekkää töihin vaikka pyytäsivät. Tässä kenenkää orjaksi enää lähetä ja sillä selevä. On jo sopeuduttu tähän tulotasoon ja lisäansioita tulee pikku hommeleista. Ei tässä enää viitti sen muutaman euron vuoksi itteään stressata orjatöissä kun se eläke on kuitenki niin mitätön. Sossukaa maksa mitään kun on tullut töissä ollessa rakennettua pari kiinteistöä itselle. Toinen järvenrannassa ja toinen isompi jossa asutaan. Kävin kysymässä kerran ja sanoivat että myy mökkis pois. En myyny, mutta en mee töihinkää vakituiseksi. Teen mitä saan ja haluan, se on tärkeintä. Pistän mökin vuosivuokralle ja elelen iisisti. Sit eläkkeellä niistä saa lisäeläkettä vuokrina kun rakennan pikkuhiljaa itselleni sellasta piilopirttiä kaikilla mukavuuksilla metsästysmaiden keskelle. Aikaa on vielä 10 vuotta rakennella ennen eläkeikää. Ai niin. Jäi sanomatta että olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Oli nuorempana niin hyvät hommelit ja tuli tehtyä duunia oikeen olan takaa. Ei sit selkä ja muut nikamat ja nivelet kestäneet. Eivät myöntäneet täyttä eläkettä vaan keksivät pistää osatyökyvyttömäksi. Se osatyökyvyttömyyseläke on just sen verran korkea, että en saa työmarkkinatukeakaan, niin eipä haittaa vaikka tulee karenssejakin. heh. Haistakoot paskat kun juonivat vakuutusyhtiöiden kanssa poliitikot näitä lakejaan. Kehittelen vielä lisäansioiksi jonkin laittomanki bisneksen ja otan sen minkä saan. Niinhän nuo isot herrat on mallia näyttäneet ja virkamiehet pakottavat. Ei sitä muuten 2 litrasella autolla ajella näillä bensan hinnoilla. Pitää vaan pikkasen aina kehittää bisnestä että saa vaihdettua sen autonki ja maksettua kiinteistöverot. Mutta sen sanon että valtion rahoista ne maksetaan yleensä. Ihmiset ajetaan tahallaan perikatoon epäämällä työkyvyttömältä täysi työkyvyttömyyseläke ja sit yritetään vielä viedä talot ja mökit, jotka on rakennettu kovalla työllä ja niska limassa töitä puskien.. tana.. :):) Mutta rikolliseksi rupean ja pidän kovalla työllä hankkimani omaisuuden kunnes kuolen.. prkl.. se on niin..:)

    • Koukerot suoriksi

      Hakeudu enshätiin sairaslomalle. Siihen sulla tulee kiire sillä se on aloitettava ennen työllisyystyötä. Kannattaa selvittää itse kaikki koukerot jotta voi käyttää järjestelmää hyväkseen. Minut kans ensin lomautettiin hyväpalkkaisesta työstä.Sitten kun olettivat että minulla alkaa päivät loppumaan niin toimitusjohtaja lähetti kirjeen jossa tarjosi vaatimattomia töitä pulta huonommalla palkalla. En tietenkään ottanut tarjousta vastaan niin sitten ne irtisanoivat. Tuossa vaiheessa ansiot nousivat paremmaksi kuin työssäoloaikana kun olin silloin ollut jo hyvän aikaa sairaslomalla. Siis irtisanomisajan palkka sairaspäiväraraha/pv. Huomio tuossa vaiheessa että saat riittävän pitkän jakson sairaslomaa jotta se ei katkea kesken irtisanomisajan palkkaa. Sitten kun sairaspäivärahapäivät loppuivat (300 pv) niin palasin takaisin ansiosidonnaiselle päivärahalle. Käytin ne lähes loppuun,jäi jotain 40 päivää käyttämättä. Onnistuin saamaan vasta liki samapalkkaisen työn kuin 760 päivärahapäivää aiemmin. Sairaslomalla voit saada liikkuvuusavustukset työpaikkahaastatteluun joita käytin itse 8 kpl. Kaikkiaan lähetin työhakemuksia liki 130 eri yritykseen joihin kuvittelin pääseväni haastatteluun. Haastatteluun pääsin siis 760 pv aikana 19 kertaa. Pisempi loma oli todella tarpeen. Olin aina tavoitettavissa ja sain viriteltyä kaverisuhteita uuteen nousuun. Lasten kanssa sain olla tekemisissä päivittäin ja seurata niiden kehitystä. Omia tekemättömiä töitä tuli puskettua toden teolla. Ylempi AMK opiskelupaikka ois edelleen voimassa kunhan tässä kevään aikana virittelee sellaisen aiheen jotta opiskelu menis töiden ohessa kahdessa vuodessa läpi. Töissä olen ollut 15v. Tutkintoja kouluasteelta 2 kpl. Teknillinen opistolta 1 kpl. AMK tutkintoja1 kpl.Työsuhteita 6 kpl kesätyösuhteet nuorena 4kpl, pisin työsuhde 4v1kk. Uskon että jaksan puskea työsuhdetyötä sen rapia 20 v ennenkä eläkeikä tulee vastaan. Voimia kaikille työnhakijoille..

    • On se näinkin

      Ansiosidonnainen ei ole sitä varten, että voi tuurilla jäädä lomailemaan pariksi vuodeksi. Se on tarkoitettu työnHAUN aikaiseksi toimeentulon tueksi. Hiukan sapettaa kuunnella ihmisten kitinää kun "joutuu töihin" (ymmärrettävästi pienellä palkalla työskentely sapettaa mutta eipä kulu ne 500 päivän kallisarvoiset päivätkään siltä ajalta, lisäksi jos työ on osa-aikainen voi saada palkan päälle osan ansiosidonnaisesta joka työpätkän jälkeen päivärahan suuruutta ei tarkisteta vaan 8kk:n työssäolon jälkeen).
      Tai oletetaan että tuki on automaattinen kun "olen maksanut jäsenmaksua niin ja niin kauan ja tässäkö on kiitos". Täytyy olla jonkinlaiset ehdot, kenelle ansiosidonnaista voidaan maksaa koska kikkalijoita riittää. Jäsenmaksua ei ole pakko maksaa, pistäkää säästöön rahanne vaikka sijoitustilille jos haluatte varman rahan käteen pahan päivän sattuessa.

      • Nöytä

        Kelle niitä liiton päiviä sitten kerätään, kun nimi merkillä on se näinkin näkee asian näin. Saat sinä kuule niitä töitä hakea ja et taatusti itsekään lähde pienillä ansioilla joista jää vähemmän käteen, kuin mitä ansiosidonnaisella saat niin töitä tekemään. Saati sitten, jos tee terveydenhoito puolella keikkaa, niin keikkalaisen palkkoja saat odottaa n. puolitoista kuukautta ennen kuin ne maksaa. Itse olin niin rehellinen, kun ilmoitin työtön ja töissä, niin siinä sait sitten odotella kun tili tuli ja lähetit palkkakuitin liittoon että n. viiden päivän kuluttua sait työttömyyskorvauksen. Eli ei kannata ja ei pysty, koska lapset on ruokittava ja laskut jotenkin maksettava. Kyllä se on niin hoitoalalla, että ei pitempiaikaisia töitä ole tarjolla vaikka on paljon puhuttu hoitajapulasta. Pätkiä löytyy, ei mitään muuta. Tyhjän saa pyytämättäkin. Pitää muistaa myös omat oikeudet ja olla alistumatta kaikkeen.


      • Nimi Merkki
        Nöytä kirjoitti:

        Kelle niitä liiton päiviä sitten kerätään, kun nimi merkillä on se näinkin näkee asian näin. Saat sinä kuule niitä töitä hakea ja et taatusti itsekään lähde pienillä ansioilla joista jää vähemmän käteen, kuin mitä ansiosidonnaisella saat niin töitä tekemään. Saati sitten, jos tee terveydenhoito puolella keikkaa, niin keikkalaisen palkkoja saat odottaa n. puolitoista kuukautta ennen kuin ne maksaa. Itse olin niin rehellinen, kun ilmoitin työtön ja töissä, niin siinä sait sitten odotella kun tili tuli ja lähetit palkkakuitin liittoon että n. viiden päivän kuluttua sait työttömyyskorvauksen. Eli ei kannata ja ei pysty, koska lapset on ruokittava ja laskut jotenkin maksettava. Kyllä se on niin hoitoalalla, että ei pitempiaikaisia töitä ole tarjolla vaikka on paljon puhuttu hoitajapulasta. Pätkiä löytyy, ei mitään muuta. Tyhjän saa pyytämättäkin. Pitää muistaa myös omat oikeudet ja olla alistumatta kaikkeen.

        Kyllä sitä lähtee pienilläkin palkoilla töihin, mutta popula ei tajua, että työnsaannin suurin este on se työttömyys. Kas kun se 500 päivän jälkeen tippuu siihen työmarkkinatuelle, mikä on paljonkin sitä ansiosidonnaista pienempi. Moni kuvittelee, että menee sitten töihin kun tippuu työmarkkinatuelle, mutta kun hakijoita on kymmeniä, ellei satoja. Tukitöihinkin on tyrkyllä porukkaa. Jos on työttömänä tappiin asti, saa ollat työttömänä lopun ikäänsä ja moni katuukin sitten, ettei ottanut sitä satasen verran pienempipalkkaista työtä vastaan. Joillekin tulee sekin yllätyksenä, että puolison tulot vaikuttavat, eikä sitten enää tipukaan muutaman vuoden kuluttua mistään mitään, vaan sillä yhdellä palkalla pitää elää.


      • PA kollinen

        Ota ehdottomasti yhteys työttömyyskassaasi,vai onko se ollutkin työn ANTAJASI joka sinua vedättää. Muista! yksikään liitto ei maksa sinulle mitään . Tätä mieltä on eläkeputkimies jolle ei liitto maksa sentin senttiä,työttömyyskassa tosin tuon hoitelee, homma hoituu niikuin pitääkin.


    • Iivan

      Pieniä valheita! Liitot johtavat tahallaan jäseniään harhaan.
      Ansiosidonnaisesta päivärahasta maksaa, hieman liitosta riippuen:
      Valtio n 50%.
      Työnantajat n 45%.
      Työttömyyskassa n 5%.
      Aammattiliitot 0%.

      • Totaalinen umpikuja

        Suomessa kun kokoajan irtisanotaan satoja eri aloilta ja eläkeikää aiotaan nostaa 65v jo monet kuusikymppiset ovat olleet työelämässä 45 vuotta kun
        samaanaikaan nuoremmille ei löydy millään töitä, jolloin pari nuorempaa
        sukupolvea jää pian täysin vailla työkokemusta. Kun samanaikaisesti
        nöyryytetään näitä kuusikumppisiä pitkäaikaistyöttömiä kaikenlaisilla turhilla
        kursseilla tai työllisyys töillä josta maksetaan 9e päivä, täysin järjetöntä.

        Vielä ennen edellistä eläkeuudistusta 2005 niin 60v täyttäneet pääsi eläkkeelle
        kun apteekin hyllyltä jos halusivat ja suurin osa halusi, ja jätti tilaa nuoremmille.


    • Opiskelemaan

      Itse jäin työttömäksi hyväpalkkaisesta ammatista. Työkkärin listoilla ja kursseja piti käydä siinä uskossa, että töitä saa. Yhtään paikkaa ei työkkäristä ole koskaan tarjottu. Uudelleen kouluttauduin lähihoitajaksi, kun sitä niin kehuttiin. Työ suuri pettymys. Ihmiset joita hoidetaan todella ihania, mutta hoitajat ja työyhteisöt sieltä syvältä pe... voimat menee siihen, että saat kuunnella räksytystä ja minä itse täydellisyyksiä päivät pitkät sekä kolmivuoro jota et ole tottunut tekemään etkä totu, vaikka kuin yrität on liikaa vaadittu. Hain ammattikorkeaan opiskelemaan sosionomiksi ja sain paikan. No nytpä työkkäri eväsi omaehtoisen koulutustuen, sillä perusteella että on jo työllistävä ammatti alla. Olen edelleen työtön viimesyksystä lähtien, kun ei ole muuta kuin pätkiä tarjolla ja n. 1-2 päivän keikkoja. Millä ne kuvittelee, että elän. Kävin nyt uudelleen työkkärissä ja virkailija oikein kehoitti hakemaan uudelleen tätä omaehtoisen koulutuksen tukea, joka on sama kuin olisin kotona ansiosidonnaisella. No minäpä ilmoitin itseni ammattikorkean opiskelijaksi ja aloitan siellä elokuussa ottaen opintolainan ja opintotuen ja säästäen liiton päivät myöhemmäksi. Käytetään sitten yhteiskunnan varoja, kun työkkäri niin haluaa. Ei tarvi varmaankaan kenenkään pelätä, että työkkäristä töitä tarjotaan.

    • Oi typerä maamme

      Paljon on kommenttia heitelty ...

      Työttömyyttä takana muutamia vuosia ... En kuulu mihinkään liittoon, koska koskaan ei ole se ah niin ihana 10kk minimi tullut täyteen.

      Alussa pistin 30 hakemusta kirjallisesti menemään mukana merkillä varustettu palautuskuori, yksikään mahdollinen työnantaja ei lähettänyt kuorta takaisin edes sanoakseen ei kiitos.

      Puhelimitse olen päässyt 10-12 kertaa haastatteluun, aina se kaatui samaan asiaan, sinulla ei ole tarpeeksi työkokemusta tai koulutusta ei ole riittävästi, tai sitten se meni suhteilla tutulle.

      Palkkavaataanikaan ei ole mitenkään suuri, tulen toimeen vallanmainiosti jos kk palkka on 1400€, kelakorvaus kun on sen 500€ hujakoilla josta lähtee se 100€ veroja.

      On se hieno lukea kuinka töitä on jos niitä haluaa, tai kuinka työttömänä elää kuin herra.

      Tämän maan systeemi kusee totaalisesti, ei vain vanhoja kohtaan vaan myös nuoria ... En tosin taida enää kuulua nuoriin hmm kuitenkin.

      Jos haluat töitä, tulee sinulla olla koulutus, no niin pääset koulutuksellasi haastatteluun, onko sitä työkokemusta ... no ei valmistuin juuri, no se on ikävä se, tässä hommassa tarvitaan kokemusta ainakin se 5 vuotta.

      Se on kumma kun hakee kuskiksikin paikalliseen yritykseen ja sanotaan, että kuskilta vaaditaan 5 vuotta kokemusta ... Niin enhän osaa ajaa, yhdistelmiä ajoin armeijassa sen 330pv aikana, se kuorma-autohan on eri asia kuin yhdistelmä.

      Mutta on se hyvä tietää, että maassa on työvoimapula. Mutta ei hätää ystävämme Mehmed ja Achmed sen korjaavat.

    • voimia

      Koko ajan kannattaa hakeutua kaikille mahdollisille työvoimatoimiston kursseille ja jos pitkä työura hakeutua uudelleen koulutettavaksi----ne toimet eivät syö sitä 500 päivää ja kuitenkin saat saman tulon ja opit vielä lisäksi.

      Tosin sitten näissä koulutus jutuissa tulee se puoli vastaan että olet harjoittelussa vaikka saat siitä palkan työttömyys ansion muodossa, olet siis työnantajalle ilmaista työvoimaa (joka siis vääristää monella alalla kilpailua ja tuo muitakin ongelmia)
      Ja sitten toinen ongelma,jos koulutusta jo liikaa...niin et pääse mihinkään koska on niitäkin joilla ei mitään koulutusta.

      • Ticoo66

        Väärin! Kyllä ne syö sitä 500 päivää. Tuli voimaan 2010 alussa!!!!!


      • Nimi Merkki
        Ticoo66 kirjoitti:

        Väärin! Kyllä ne syö sitä 500 päivää. Tuli voimaan 2010 alussa!!!!!

        Pitää paikkansa. Päivärahat kuluvat nykyään myös kurssilla, mutta kannattaa hakea kurssille lähialueille, jos on. Siitä saa 9 euron verottoman kulukorvauksen ja kun pitää eväät ja kävelee kurssipaikalle, se on säästöä sekin.


    • 66666

      Kyllä se on ihan mahdollista ainakin täällä Lahden seudulla. 500 päivää täyteen ja työvoimatoimistolta ei elettäkään asian korjaamiseksi. Ei koulutusta ei mitään. Eli herää kysymys myös kyseisen organisaation työskentelytehokkuudesta.
      Ottaisin vastaan jopa harjoittelupaikan jos vaan joku tarjoaisi!!!

      • Laiska-Jaakko

        Mitäs teen kun haluaisin välttää karenssin ja menen osoitettuun työhön ja siellä todetaan etten sovellukaan sinne. Toisinsanoen käyttäydyn ja tumpuloin hommissa siten että työsuhteeni on päätettävä ja takaisin kortistoon. Onko kellään kokemusta miten saa 500 päivää uudelleen ?


    • mk

      Päivärähäsi ei pienen koska silloin pitää olla 10 kuukautta töissä ja sitten kun asiosidonnaispäivät nollaattuu niin silloin palkka vaikuttaa päivärähään. Kun olet vain puolivuotta töissä niin sen loputtua saat sitä alkuperäistä työttömyyskassan päivä´rahaa ja muista pitää työhaku kokoajan ajan tasalla työvpoimatoimsitossa niin ettei tule katkoja olenkaan niin ei ole mitään haittaa noin lyhyessä työsuhteessa.

    • hmm...

      Luin maikkarin uutisista: Yritysten johtajien puhetta siitä, että työtävieroksuvat nuoret pitäisi piiskata ja saada töihin. No ensiksikin, helppohan se on siinä tilanteessa sanoa, toiseksi, minä ollut turhankin monesti kortistossa, koska ei missään tarjolla muuta kuin lyhkäisiä pätkätöitä joiden päätyttyä - kortistoon. Olen nuori 23 v, ja voin kokemuksesta ja lähipiirini tuntemuksesta sanoa että työttömät nuoret eivät ole työtävieroksuvia! Minäkin tein jo 18 vuotiaana kahta työtä, sillä rakastan puuhailua.Jokaisesta työpaikasta olen saanut ylistäviä työtodistuksia. Totuus on kuitenkin se, että työpaikkoja ei ole tarpeeksi. Henkilökohtaisesti minä koen todella stressaavana sen, että työympäristö ja päivärytmi vaihtuu jatkuvasti pätkätöiden takia. Kärsiikö nuorten motivaatio työelämään siitä, että nuoria ei arvosteta työmaailmassa. Ja suomessahan on tunnetusti tämä periaate, että suhteilla mennään. Olen kyllä työhaastatteluissa sen huomannut... Mutta minulla tullut mitta täyteen kyllä tätä suomen touhua, ja olenkin lähdössä hakemaan itselleni uutta korkeaa koulutusta, jonka jälkeen suunnitelmissa muutto ulkomaille... Jos täällä suomessa vielä kestäis sen muutaman vuoden...

    • Härskiä

      Yhteiskunnan rakenne työn tekemisessä vääristynyt. Työnantajat käyttävät häikäilemättömästi hyväksi esim. hoitotyössä palkkaavat työllistymistuella olevia ihmisiä 3-6 kk jaksoihin töihin. Työn päätyttyä palkataan uudet. Samoin käytetään opiskelijoita tekemään jo valmistuneiden hoitajien työt palkka vain -10% vähempi normaali palkasta. Siis ei tarvitse palkata kesälomittajia ja maksella monen palkkoja päällekkäin, kun lomia ei kerkiä kertyä. Samoin teetetään työvuoroja esim. 8-19 tai 9-20 näin ollen ei tarvitse ottaa niin paljon henkilökuntaa vaan vähemmällä tullaan toimeen, kun välivuorossa olevat tekevät tuplapäivät. Jos et suostu on tyyli ota tai jätä. Tilinauhaa saa jatkuvasti kytätä ja tapella hampaat irvessä, kun tunnit ja lisät ovat väärin laskettu. Samoin itse koin miten tienatut kesälomat maksettiin helmikuun lopulla rahana ja näin ollen kesälomat jäi pitämättä. Vastaus oli ota tai jätä, jos ei miellytä voit lähteä kävelemään.

      • Ulkolainen työvoima

        Näin taannoin olisiko ollut 45 minuuttisessa katsauksen eteläsuomesta. Sairaanhoitaja tullut olkoon nyt vaikka Thaimaasta suomeen leveämmän leivän perässä turvaten omaisilleen paremmat olot rahallisilla avutuksilla heille kotimaahan. Ohjelmassa näytettiin miten heidän kanssaan mukana kulki kumminkin pätevä suomalainen hoitaja työparina, joka on kummeksuttavaa, sillä ei kaksi suomalaissyntyistä hoitajaa mene yhdessä ottamaan verinäytettä osastolla, kyllä siitä yksin pitää selvitä. Mihin meidän veromarkat menevät ja kuka meidän työt kohta tekee. Onko todella niin paljon parempia työntekijöitä nämä ulkolaiset, kuin kotimaassa pitkälle koulutetut ja vahvan ammattitaidon omaavat hoitajat ovat.
        Samoin eilen postin ulosmarssissa näkyi vain tummaihoisia kavereita, jotka kävelivät ulos työpaikalta.


    • lomautettu P-Pmaa

      Olen lomautettuna jo 1v 10 kk. Ja olen hakeutunut eri kurseille, mutta siellä vaan otetaan täystyöttömiä. Vaikka lomautetut on samaa väkeä, työttömyysuhan alla, mutta ei pääse minnekään. Pomo irti ei sano, ottaa vain uusia työntekijöitä palkkatuella. Missä on oikeus? Etsin kovasti töitä, haluan työelämään. Kotiharrastukset jo alkaa väsyttää.

      • nou nou

        ei saa palkata palkkatuella jos on lomautuksia.
        ei edes ottaa harjoitteluun.
        pomosi voisit käräyttää te-toimistoon.
        palkkatuella työllistäminen samaan aikaan kun on lomautuksia on petos :)


      • lomautettu P-pma
        nou nou kirjoitti:

        ei saa palkata palkkatuella jos on lomautuksia.
        ei edes ottaa harjoitteluun.
        pomosi voisit käräyttää te-toimistoon.
        palkkatuella työllistäminen samaan aikaan kun on lomautuksia on petos :)

        Hyvä nimimerkki, Nou Nou!
        Olet oikeassa, mutta se vaan niin on. Ja ei kukaan käräytä pomoani. Se on niin kuin leijonien tcaari. TE-toimisto on tietoinen, mutta. :--((


      • maan tapa
        nou nou kirjoitti:

        ei saa palkata palkkatuella jos on lomautuksia.
        ei edes ottaa harjoitteluun.
        pomosi voisit käräyttää te-toimistoon.
        palkkatuella työllistäminen samaan aikaan kun on lomautuksia on petos :)

        Petos sekin on, että työ loppuu kun tuki loppuu ja sitten uusi tukityöllistettävä tilalle. Voiko selvempää tukien hyväksikäyttöä olla.


    • TilpiTappi

      Sun ei kannata missään tapauksessa ottaa sitä duunia vastaan. Eikä oo pakko. Jos meet työsuhteeseen puoleksi vuodeksi, menetät oikeuden ansiosidonnaiseen, koska sitä vastaan vaaditut työviikot ei täyty 6 kk:ssa. Eli jos työsuhde 6 kk jälkeen päättyy, tipahdat työmarkkinatuelle. Mee johonkin kurssille joka tukee sun kokemusprofiilia ja auttaa sua työllistymään omalle alallesi, niin saat ainakin perusteltua itses kannalta järkevämmän valinnan. Mäkin ehdin vuoden verran olla työttömänä ennenkuin sain uuden vakiduunin. Työkkärin työllistämistoimenpiteet on aika karuja, eikä ne välttämättä ollenkaan ole sun eduksi tulevaisuuttasi ajatellen. Ihan mihin tahansa ei pidä suostua jotta joskus vielä pääsisit takaisin omalle urallesi.

      • yuiopoiuyuioiuui

        Omituista höpinää, töihin vaan ja samalla etsit työpaikkaa jossa saat tarvittavat viikot täyteen tai mieluummin pitkäaikaisen työn.


    • sdwdd

      Töihin vaan!! Noita hemmetin lippulappuja, hakemuksia yms tullu kirjoiteltua pilvin pimein, vaan on tyhjästä vaikeeta työpaikkaa nyhjästä.

      Kannattaa aina käräyttää nuo palkkatuella elinkeinotoimintaa harjoittavat firmat. Vuokrafirmat, opiskelijat, palkkatuki, pätkätyöt, onko suuryritykset tosiaan niin tiukoilla, että noihin keinoihin on pitänyt alkaa turvautua?? Ja käyttää palkansaajia jalkarätteinä.

      Itä-Suomen suunnalla töitä ei näytä olevan kuin myyjille tai määräaikaispätkiä sairaanhoitajille. Aloitin bioenergiaopinnot tulevaisuuden alana, vaan ei. Tällä hetkellä ei vielä sekään puoli vedä väkeä. Koko metsäsektori ihan puissa.

      • ffsafsafsa

        Minä opiskelen oppisopimuksella kopiokoneen käyttöä ja kahvinkeittoa, koulutusta on jo pohjalla...papereissa lukee ihan muuta. Aion lopussa kyllä olla rehellinen ja kertoa täsmällisesti, mitä olen tehnyt...


    • ihan oikein sulle

      Yritä elää peruspäivärahalla, kuten muutkin rehelliset työn tekijät.

      • ponsse 987654321

        Opiskele metsäkoneen kuljettajaksi on vapaa homma ja töitä on.


      • P-pma

        Jaa, mutta ei kiinosta istua kotona ja vielä päivärahalla. Kun koko elämän , ennen lomautusta, olin työssä käyvä henkilö.Ootko sinä työelämässä ollenkaan ollut? Vaan mikisi noin kirjoitat?


      • P-pma
        ponsse 987654321 kirjoitti:

        Opiskele metsäkoneen kuljettajaksi on vapaa homma ja töitä on.

        Mielellään opiskelisin metsäkoneen kuljettajaksi, mutta minun mielestä ei se ole naisten homma. Vaan mitä?


      • uytreeerty
        P-pma kirjoitti:

        Mielellään opiskelisin metsäkoneen kuljettajaksi, mutta minun mielestä ei se ole naisten homma. Vaan mitä?

        Enenevässämäärin myös naisia, voin suositella.


      • fsdfaf
        P-pma kirjoitti:

        Mielellään opiskelisin metsäkoneen kuljettajaksi, mutta minun mielestä ei se ole naisten homma. Vaan mitä?

        *Naisia otetaan mielellään isojen koneiden kuskeiksi nykyään. Siinä on sellainen juttu, että naisilla on havaittu parempi syvyysnäkö sekä he ovat hellempiä konekuskeja. Ei muuta kuin maanrakennuskoneenkuskiksi jonnekin kaivokselle vaan! Itse aion seuraavaksi yrittää jotain sellaista, kun nykyinen määräaikainen loppuu. Olen hento nelikymppinen nainen.


    • ansaittu loma sulla

      Jos työstä maksetaan huonommin kuin tämän hetkiset tulosi ovat, voit työstä kieltäytyä ilman seuraamuksia.
      En lukenut koko viestiketjua, hyvä että hiukan alkua, enkä tarkistanut tämän tiedon tarkkoja pykäliä mutta itse olen näin toiminut kun oli liiton raha lähes kaksinkertainen tulevaan palkkaan verrattuna ja ensimmäinen raha vasta saatu.

    • pliis

      0500712260 tekstaaaa

    • Motokuskiksi?

      Mites tuo motokuskin homma, kun toisaalta kuulin että työ on aika syvältä. Joutuu ajeleen työmaalleen millon minnekin asti, työvuorot 10-12 tuntia. Kurja lähtöpalkka, ja työt riippuu ihan miten tilauksia saattuu olemaan. Eli mitään varmuutta töiden riittävyydestä ei ole. Ilmeisesti alan kannattavuus vähän parantunut muutaman vuoden takaisesta? Ois kiva kuulla positiivisiakin puolia.

      Duunaripuolen hommia taitaa vielä tässä maassa olla...
      Muuten miettinyt, että kuntoutuksessa terveyssektorilla pitäis töitä piisata, vaan onko kohta valtiolla tai kunnilla varoja kovin suuresti väkeä palkata...?

      • äölkjhgfghjklö

        Semmoset terveyssektorin liksat saat motokuskina tuplaten.


      • fdsafasdf
        äölkjhgfghjklö kirjoitti:

        Semmoset terveyssektorin liksat saat motokuskina tuplaten.

        Motokuskina saa myös tehdä työtä omassa rauhassa, eikä ole äkäisiä asiakkaita. Itse aion tosiaan johonkin koneenkuskiksi, kirjoitin just tuonne ylemmäskin. Hyvästi kiukkuiset asiakkaat valtion virastoissa!


      • PA kollinen
        äölkjhgfghjklö kirjoitti:

        Semmoset terveyssektorin liksat saat motokuskina tuplaten.

        http://www.youtube.com/watch?v=AaHLrzCxnzA
        On kumma juttu, jos luistaa "kytkin" asiantuntemusta löytyy äidistä tyttäreen ja siitä isoisän kautta kummisetään. JA ?


    • oikeeveronmaksaja

      Mitenkä on mahdollista että esim raksalla betonisaumaaja (kesätyö ulkona tehtävä) tai asfaltti mies voi olla talvet ansisidonnaisilla?
      Tunnen tyyppejä jotka näin toimii HÄRSKIÄ kusetusta edut kyllä kelpaa.

      • Mesi Erkki

        Pieni hiljainen pakkohan se on. Vai oletkos kuullut talvella tehtävää kesätyötä betonisaumauksen merkeissä entä oletkos nähnyt asfalttitöitä talvisin myöskään suuressa määrin tehtävän ?
        Katsos maailmassa monta on ihmeellistä asiaa , se hämmästyttää kummastuttaa pientä ja välillä vähän isompaakin kulkijaa.


      • Aina ay
        Mesi Erkki kirjoitti:

        Pieni hiljainen pakkohan se on. Vai oletkos kuullut talvella tehtävää kesätyötä betonisaumauksen merkeissä entä oletkos nähnyt asfalttitöitä talvisin myöskään suuressa määrin tehtävän ?
        Katsos maailmassa monta on ihmeellistä asiaa , se hämmästyttää kummastuttaa pientä ja välillä vähän isompaakin kulkijaa.

        Oikeeveronmaksaja tuskin maksaa veroja enempää kuin asfalttimiehet ja betonisaumarit! Muutenkin aika älyvapaa kirjoitus.


    • ihmettelevä duunari

      joo tiedän kanssa näitä luusereita jotka ovat olleet vuosikymmeniä
      "suunnitelmatyöttömiä" Kesät tehdään sen verran töitä että päivät täyttyy
      syksyn tullen liiton rahoilla "serkun" pimeelle mökkityömaalle!!!!!

      Kauankohan meidän taloudella on varaa ruokkia näitä?

      • Aina ay

        Pitäiskö asfalttimiehen joka tienaa 4500€/kk:ssa vaihtaa toimistotöihin joissa tienaa 2400€/kk:ssa että te pölvästit olisitte tyytyväisiä? Ne maksaa veroa enemmän kun te valittajat. Joidenkin on nekin työt tehtävä ja talvella ei niitä voi tehdä. Kumpikohan on parempi veronmaksaja asfalttimies vai nää valittajat jotka ei pärjäis pitkää päivää näilläkään helteillä siinä 300C lämpimän massan vieressä kolaamassa sitä?


    • PA kollinen

      Maksaako jokin liitto päivärahaa, entäs yöt?

      • PA kollinen

        Kyllä asfalttimiehen täytyy kk palkasta ottaa puolet pois, koska pomo on niin mukava. hän hoitelee kaikki.


    • uuskreikka?

      Eli "työtön" voi kieltytyä paskaduunista? Koska ansisidonnaisilla tienaa saman tai enemmän!

    • epävarmuus

      Mies on 58v ja kohta 59v ja määrää töihin vaikka on mahdollisuus päästä eläkeputkeen.Mies tehnyt 43 v töitä ja suurimman osan ilman lomia sillä pienet työnantajat eivät lomia tunne. Maksavat ne kyllä. Onko pakko ottaa vastaan uusi työ taas pienellä työnantajalla.Viimeinen työnantaja oli iso firma joka myytiin ulkomaille. Tämän firman ansiosidonnainen on ollut nyt 6kk.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1515
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1312
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1247
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe