Frettien koulutus & niiden hyvät ja huonot puolet

Frettiä harkitseva

Eli haluaisin, että listaisitte frettien koulutusmenetelmiä, sekä niiden hyviä ja huonoja puolia.

Koulutuksesta haluaisin tietää ainakin sen, miten fretin saa opetettua olemaan purematta ihmisiä, sekä sähköjohtoja tms. Lisäksi haluaisin kuulla, miten erilaisia temppuja saa opetettua, koska haluaisin sellaista virikettä mahdolliselle tulevalle fretilleni tarjota. Kyseessä olisi siis ensimmäinen frettini, ja vaikka olen jo paljon tietoa hankkinut, on minulla vielä opittavaa. Eli siis kaikki koulutusmenetelmät tervetulleita! 8>

Olenko oikeassa, että fretin saa koulutettua käymään hiekkalaatikolla siten, että kun huomaa sen hakeutuvan johonkin nurkkaan tekemään asioitaan, nostaa sen hiekkalaatikkoon?

Frettien hyviä ja huonoja puolia haluaisin kuulla siksi, että voisin esitellä fretin vanhemmilleni mahdollisimman hyvin (siis olen siitä kyllä jo aiemminkin keskustellut heidän kanssaan muttamutta), niin sen hyvät kuin huonotkin puolet. En halua, että olen luonut fretistä todella ruusuisen kuvan, ja tullessaan meille se onkin sitten varsinainen tuholainen (äärivertaus).

Fretin häkeistä sen verran, että mistä olette hankkineet fretillenne häkin? Millainen (/oikeastaan minkä kokoinen) häkin teidän mielestänne pitäisi olla, jos fretti olisi siinä koulupäivieni ajan (max. 7 h) ja kun tulisin koulusta, päästäisin sen häkistä? Ja pidättekö te yön ajan frettejänne häkissä?

Lisäksi jos joku tietää, mistä saa (ja minkä nimisiä) fretin hoito-oppaita, ottaisin tämän tiedon mielelläni vastaan. Lisätiedosta ei koskaan ole haittaa!

Muistakin fretteihin liittyvistä asioista, joista saattaisi olla hyötyä, saa toki puhua. Muistakaa kuitenkin, etten ole kuitenkaan ihan ulalla frettiasioista :-------D

Kiitos kaikille jotka auttavat !

PS. Tein toisenkin keskustelun koskien frettejä, etsin nimittäin Oulun alueella asuvia fretin omistajia. Linkki keskusteluun >> http://keskustelu.suomi24.fi/node/9682839

12

2667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meillä.

      "Olenko oikeassa, että fretin saa koulutettua käymään hiekkalaatikolla siten, että kun huomaa sen hakeutuvan johonkin nurkkaan tekemään asioitaan, nostaa sen hiekkalaatikkoon?"

      MInun kohdalle aina sattunut kyllä sellaisia jästipäitä että tuo ei ole onnistunut, ainut tapa on laittaa laatikko siihen nurkkaan mihin huomaa että fretti hakeutuutarpeileen, toisin sanoen en ole itse valinnut frettien vessapaikkaa vaan ha ovat sen itse valinnut.. Jos laatikko laitetaan muualle, tarpeet tehdään kuitenkin siihen samaan tuttuun nurkkaan...=)
      Freteilläni on oma huona, ja huoneessa kolme laatikkoa joten heillä on kuitenkin myös valinnanvaraa..
      Suosittelenkin että on monta laatikkoa käytössä, fretille kun saattaa tulla todella nopeasti vessahätä ja jos hän on keittiössä leikkimässä, ja laatikko on olohuoneessa, saattaa olla että tarpeet tehdään keittiön lattialle..
      Täällä hirviöt kyllä juoksee omaan huoneeseen vessaan jos hätä yllättää.

      "Fretin häkeistä sen verran, että mistä olette hankkineet fretillenne häkin? Millainen (/oikeastaan minkä kokoinen) häkin teidän mielestänne pitäisi olla, jos fretti olisi siinä koulupäivieni ajan (max. 7 h) ja kun tulisin koulusta, päästäisin sen häkistä? Ja pidättekö te yön ajan frettejänne häkissä?"

      Suosittelen isoa häkkiä, kolme-kerroksisen missä on paljon virikkeitä.
      Vaihtoehtoisesti marshallin ferret play pen:in, googlettamalla löytyy kuvia. Nyt iski aivokatkos, en muista mistä omani tilasin=) Suomalaisilta sivuilta kuitenkin. Meillä tosiaan kuitenkin freteillä oma huone, tuo aitaus hankittu jotta ne voisi tulla kesäisin mukaan mökille.

      Purematta oppiminen.. No, tyttöni puree vieläkin tiettyjä ihmisiä, minä en pysty asiaan vaikuttamaan, vaan hän kokeilee joakista yksilöä erikseen mitä saa tehdä, ja valitettavasti sitten epävarmat ihmiset saavat tuntea miltä fretinhampaat tuntuu..
      Joku keino toimii yhdelle mutta ei mitenkään toiselle jne, keinoja on varmaan yhtä monta kuin frettejäkin=)

      Omiani en ole mitenkään kouluttanut, muuta kuin olmeaan purematta ja paskomatta nurkkiin, joten siinä en osaa ollenkaan auttaa.

      Ja johdoista sen veraan että eivät ole ikinä niistä kiinnostuneet, niin ei ole siitä tarvinnut murehtia=)

      • Frettiä harkitseva

      • näyttää
        Frettiä harkitseva kirjoitti:

        Ok, ja kiitos vastauksesta ;> Näyttäisikös esimerkiksi tällainen hyvältä ? >> http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/hakit_aitaukset/fretti/197613

        onko kellään kokemusta zooplussasta, että onko luotettava paikka?

        kyllä oikein hyvältä.

        Frettihän kuitenkin nukkuukin todella paljon vuorokaudessa, joten jos hän on häkissä sen 7h minkä olet koulussa, niin eihän hän hereillä ole kuitenkaan koko ajan.
        Kun on tylsää eikä mitään tapahdu meillä ainakin nuakhdetaan... Huomaa varsinkin näyttelyissä, ensin ollaan niin vilkkaita eikä malteta rauhoittua häkissä ollenkaan, ja kun on tuomaroinnin aika saakin jo ravistella puoliväkisin hereille=)


      • Anonyymi
        Frettiä harkitseva kirjoitti:

        Ok, ja kiitos vastauksesta ;> Näyttäisikös esimerkiksi tällainen hyvältä ? >> http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/hakit_aitaukset/fretti/197613

        onko kellään kokemusta zooplussasta, että onko luotettava paikka?

        On luotettava kaikki on tullut perille mutta koot kannattaa aina katsoa tarkkaan mitä isompi sen parempi:)


    • tytytytytytytyt

      Kaikilla on eri menetelmät kouluttaa frettejään, joten sinunkin pitäisi sitten vain kokeilla mikä toimisi. Kaikki konstit ei toimi kaikkiin fretteihin.
      Fretille kuin mille tahansa eläimelle voi opettaa mitä haluaa, mielikuvitus on rajana. Tosin fretti ei opi asioita kovin helposti.

      Joillain freteillä toimii tuo laatikolle nostaminen, mutta meidänkään toinen fretti ei sitä ymmärrä. Jästipää fretti meilläkin, aina ollut hankala tapaus.

      Jos olet frettiä haluamassa niin silloinhan sun itsesi pitäisi tietää miksi haluat juuri fretin etkä jotain muuta eläintä. Fretissä kun missä tahansa muussa eläimessä on hyvät ja huonot puolet.
      Fretillä on voimakas ominaishaju, osaa siis haista todella pahalle. Fretit osaa purra lujaa. Löytyyhän näitä, mutta sinun itsesi pitää tietää syy miksi fretistä haaveilet.

      Minä olen tehnyt itse freteilleni häkin, tosin se on aina auki kun freteilläni on oma huone. Jos sinulla fretti tulee samaan huoneeseen missä nukut niin suosittelen pitämään frettiä häkissä, jos fretillä on tapana kiivetä sänkyyn ja purra jalkojasi. Näin meillä ainakin oli, mutta jokainen fretti on yksilö.<

      Freteistä on suomeksi todella vähän kirjallisuutta, mutta joistain kirjastoista saattaa löytyä, mutta sitä en tiedä onko se kuinka laaja tietopaketti. Netistä on paras etsiä tietoa.

      En tiedä ikääsi mutta ilmeisesti olet kovinkin nuori, niin kannattaa miettiä mitä teet ainakin seuraavat 6vuotta. Ettet kuvittele frettiä helpoksi eläimeksi ja sitten kun fretti osottautuukin hankalaksi/kiinnostus lopahtaa/lähdet opiskelemaan toiselle paikkakunnalle niin olet sitä myymässä.
      Lue freteistä paljon ja käy kattomassa jonkun luona millaisia ne ovat, tosin silloinkin kannattaa ottaa huomioon että jos menet katsomaan aikuista frettiä että se on jo koulutettu. Koulutus jää omiin käsiisi ja kaikki fretit on yksilöitä, toiset helpompii ja toiset äärettömän vaikeita.
      Mieti myös tarkkaan mistä hankit frettisi, ehdottomosti käänny kasvattajan puoleen!

      • Frettiä harkitseva

        Juu, kuten sanoinkin mulla on pitkä litania fretin hyviä ja huonoja puolia, ja tiiän kyllä miksi haluan fretin, enkä jotain muuta ;>

        Tulevaisuutta oon miettiny, ja joo kasvattajalta aion fretin hankkia, koska en aio tukea mitään pentutehtailijoita. Nyt olisi sopiva pentuekin tulossa tänä vuonna, en tosin ole varma ehdinkö siitä saada pentua koska en halua ostaa frettiä hätiköidysti (vaikka onhan tässä monta vuotta mietitty).


    • maumaumau

      Itse kiinnostais, miten saa kitkettyä puremisen pois? Ja kun fretti tulee kotio ekaa kertaa, niin päästättekö suoraan vapaaksi vai mitä teette? Ja onko freteille omat kynsisakset? Miun fretti saa kolmikerroksisen häkin, missä on silloin kun minä tai mieheni ei ole kotona ja yöllä...

      Itselle tulossa fretti muutaman viikon sisällä ja vähän jänskättää, vaikka tietoa kyllä on ja onhan tätä 15 vuotiaasta asti haluttu, mutta nyt on vasta parikymppisena otan, koska haluan että sillä on hyvät oltavat. :)

      Nyt vaan toivotaan ettei mieheni äiti olisi kamalan allerginen näille, kun kissoille on todella pahasti allerginen. Mutta, eihän se meillä asu :D

      • muotitietoinen

        No on ehkä helpompi kertoa miten puremista EI saa kitkettyä pois. Simppelisti: 1. älä koskaan käsittele frettiä vihaisena, ärtyneenä tms. aina rauhallisesti, mutta kuitenkin varmasti (eli tukevat otteet, mutta älä purista).
        2. älä pelkää frettiä, ovat kuitenkin aika älykkäitä ja tajuavat mitä saavat aikaan puremisella ja näykkimisellä. Mikäli otteet on epävarmat, eläin aistii sen ja tulee itsekin epävarmaksi -> seurauksena pureminen.
        3. opi mitä frettisi pelkää, kammoksuu tai mitä se mieluiten välttää. Kaikille ei toimi samat metodit purukoulutuksen kanssa. Uroksilla toimii järeämmät, ehkä fyysisemmät metodit (takaisin pureminen) ja tytöillä yleensä hieman lempeämmät, henkisemmät metodit (huomiotta jättäminen, sieraimiin puhaltaminen).

        Omasta kokemuksesta naaraat purevat enemmän, ja niillä hampaat kyllä uppoavat ihoon kuin naskalit, kirjaimellisesti. Kuitenkin kun kerran meillä tyttö oppi ettei purra, niin ei sen jälkeen ole ketään maistanut. Uros taas ei ole minulle ikinä haavaa (niin että olisi verta tullut ja laastaria tarvittu) purrut, tosin kiima-aikana ja vieraita kohtaan aikas aggressiivinen vieläkin. Tosin hän on ehkä enemmän tämmöinen yhden ihmisen fretti.

        Sekin riippuu ihan eläimestä, että miten se haluaa tutustua uuteen ympäristöön. Meillä kotiin tullessa poika oli heti ihan kotonaan, mutta tytsyllä meni aikaa koko taloon tottumiseen. Mene siis ihan eläimen ehdoilla. Kannattaa aloittaa varmuuden vuoksi yhdestä huoneesta, mieluiten siitä missä häkki on. Pistä putkula häkkii, vaikka ylimpään kerrokseen ja anna sen sieltä tulla omia aikojaan alempiin ja jätä alemmasta kerroksesta luukku auki. Mikäli näyttää siltä ettei ole mitään ongelmaa, niin anna otuksen saman tien tutustua koko asuntoon, jos kuitenkin näyttää siltä että se arastaa tulla häkistä/huoneesta pois niin pistä ihan suosiolla ovi kiinni (jää kuitenkin itse eläimen kanssa huoneeseen, vaikka lattialle läppärin kanssa tai lue jotain kirjaa, ole ihan normaalisti) ja anna uuden asukkaan tutustua häkkiin ja huoneeseen. Ensimmäinen päivä saisi mennä ihan näädän tottuessa uuteen ympäristöön, eli sitä ei turhaan kannata kanniskella ja paijailla, paras tapa on vain mennä istumaan lattialle ja antaa elukan itse tulla tekemään tuttavuutta. Myös kanniskelu huoneesta toiseen saattaa hämmentää näätää, kun se ei vielä tiedä miten se pääsee sieltä takaisin ”turvaan” omaan huoneeseensa/häkkiinsä. Ensimmäisinä päivinä saattaa kakkoja ja pissoja myös tulla sinne sun tänne, mutta tässä vaiheessa niille ei kannata vielä tehdä yhtään mitään. Eläin on sen verran hämmentynyt jo valmiiksi, että jos siinä alkaa sille riehua vielä siitä että tarpeet on tehty matolle niin pikkunen hämmentyy vielä entisestään. Painotan vielä että tässä kannattaa edetä täysin eläimen ehdoilla.

        Itse leikkaan pötkylöiden kynnet samoilla kynsisaksilla kuin omatkin kynteni, eli ei, en suosittele hankkimaan niille mitään omia kynsisaksia.

        Ja sitten vielä semmoinen vinkki, että jos haluat saada uuden asukin heti tuntemaan olonsa turvalliseksi ja mukavaksi, niin frettiä ei voi hemmotella paremmin millään muulla kuin jollain todella pehmeällä, pörröisellä ja _puhtaalla_. Usko pois, se on fretti joka on ensimmäisenä vasta vaihdetuissa petivaatteissa pyörimässä : )


    • maumaumau

      Kiitos vastauksista. :) Noi kyllä melkein itsekin tiesi, mitä ei kannata tehdä, vaikka aivan eri eläimiä hevonen ja fretti ovatkin ( :D ) kun itsellä hevonen on. Niin samanlailla se hevonen aistii jos pelkää yms.

      Toivottavasti ton puremisen saa sitten kitkettyä pois, se on ehkä se isoin juttu mitä ns. jänskää vähäsen :) Mut eiköhän sekin ole ihan normaalia. Jaahas, pitää laittaa joku pyyhe etc pesuun ja tunkee se häkkiin :)

      Meillä häkki olohuoneessa, et tää on paha laittaa suljetuks tilaks, kun ainoastaan meidän makkarissa on ovi ja tietenkin vessassa ja parvekkeella :)

    • Fretin omistaja

      pyyhkeestä puheenollen, jos siinä on niitä pienen pieniä silmukoita, niin fretin kynnet jäävät niihin helposti kiinni..joku lakana,fleece jne missä ei oo semmosii silmukoita olisi varmaan kätevämpi, ei tartu kynnetkää kiinni..

    • Frettikokenut

      Ketjun aloittajalle (ja myös muillekkin): Jos asut vanhempiesi luona, sinulla on varmaankin oma huone. Olisiko sinun mahdollista pitää frettiä huoneessasi koulupäivien ajan ovi kiinni pidettynä? Fretti on sen verran aktiivinen ja tilaa tarvitseva eläin, että jo 7tuntisen koulupäivän aikana fretti turhautuu todella helposti, varsinkin ollessaan häkissä. Häkin kaltereista näkee läpi ympäristöön, jota fretti todellakin luonteensaomaisesti haluaa päästä tutkimaan. Kun fretti ei sinne pääse, se turhautuu ja alkaa purra ja repiä kaltereita. Tällöin fretin kulmahampaat todennäköisesti tuhoutuvat jossakin vaiheessa fretin elämää, eikä se ole todellakaan eläimelle hyväksi. Tiedän monia frettejä joille näin on käynyt ihan jo pitkän automatkan aikana. Lisäksi urosfretit jäävät häkim kaltereihin todella helposti kiinni penisluustaan, ja fretti ei siitä yksin pääse irti muutenkuin repimällå itsensä siitä. Tämä aiheuttaa eläimelle suunnatonta tuskaa verenhukkaa ja mahdollisesti myös kuoleman. Tällaisia tapauksia on myös ollut. Lisäksi kaupoissa ei edes ole myytävänä häkkejä, joissa fretillä olisi tilaa lajinomaiseen käytökseen. Häkissä fretillä ei ole tilaa juosta tai hyppiä estoitta, tai edes ollenkaan.

      Lisäksi voin ikävä kyllä sanoa, ettei häkissä paljon pidetyt fretit käyttäydy samoin kuten fretit, joita on pidetty kuten kuuluukin, eli vapaana asunnossa. Häkissä pidetyillä freteillä on usein vaikeuksia kouluttamisessa; niitä on paljon vaikeampi kouluttaa puremattomaksi tai hiekkalaatikolle. Saati sitten mitään temppuja. Jo yksi häkissä vietetty koulupäivä päivittäin on liikaa fretille, se ei todellakaan vain nuku koko aikaa. Sitten jos häkissä vietettyyn aikaan lisätään vielä yö joka tekee sellaiset 8h lisää, on frettiparka häkissä suurimman osan vuorokaudesta. Tällöin on aivan turha odottaa fretistä kehkeytyvän mitään kilttiä purematonta lemmikkiä. Oikeastaan tämä on mielestäni eläinrääkkäystä. Ja olen onnellinen siitä, että lain mukaisiin frettien tilavaatimuksiin on kaavailtu muutosta, uusi laillinen tila fretin pitämiseksi tulusi tämän mukaan olemaan neliömetrejä. Toivon tämän lakmuutoksen tulevan voimaan mahdollisimman pian, jottaeläinparkojen häkittäjät ja väärinkohtelijat edes tekevänsä väärin. Fretti on aktiivisuudeltaan kissaan ja koiraan, efretin ollen jopa aktiivisempi eläin. Pitäisitkö kissaa tai koiraa häkissä poissaolosi ja jopa yöunesikin aja? Oikealla käsittelyllä fretistä kasvaa purematon ja sisäsiisti, mitä ihanin lemmikki. HUOM. oikealla käsittelyllä!

      Tuossa hieman luettavaa fretistä haaveileville:
      www.frettiliitto.fi
      www.taskuvarkaani.blogspot.com
      www.tassujentahdissa.blogspot.com
      www.hirvioni.blogspot.com

      • Frettikokenut

        Vähän vanha topicci, mutta tiedoksu nykyisille ja tulevillekkin omistajille sekä freteistä haaveileville. Yllämainittujen blogien kirjoittajilta kannattaa myös kkysyä neuvoa jos jokin askarruttaa, sieltä saa todennäköisesti parempia ja asiantuntevampia vastauksia kuin täältä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe