Down->raskauden keskeytys->matka->APUA

Ei lokavauvaa,äiti73

Saimme eilen tietää lv-punktion vastauksen; Downin syndrooma.Rv 18 4.Ilmeisesti keskeytyslääkitys aloitetaan ensi tiistaina ja torstaina polille. Ongelmana on nyt se, että kevättalvella varasimme koko perheelle ulkomaanmatkan(ennestään 2 poikaa)luullessamme kaiken olevan Ok. Lähtöpäivä vain olisi operation jälk. lauantaina!! Onko kenelläkään kokemusta/neuvoja missä kunnossa on kesk.jälkeen eli pystyisinkö matkustamaan noin pian operaation jälkeen vai otanko turhia riskejä? En haluaisi tuottaa pettymystä pojille perumalla matkan,koska eivät koskaan ole olleet ulkomailla. Ja haluaisin itsekkin muutakin ajateltavaa.Life still go on.

81

29456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TJM

      Eikö se "life still go on" voi toteutua down-syndroomaisen lapsen kanssa?
      Eipä silti,ei ole minun tehtävä sanoa mikä on oikein ja mikä ei.Ajattelin vain itseäni samaan tilanteeseen.

    • Äiti

      Jo seuraavana päivänä olo on aivan normaali pientä vuotoa lukuunottamatta, joka on kuukautisten tapaista. Uintia ja saunomista ei suositella aivan heti.

    • elena

      raskautesi on jo niin pitkällä että sikiön synnytys on rankempi kuin aikaisemmilla viikoilla tehty abortti. et välttämättä ole heti henkisesti tai fyysisesti siinä kunnossa että haluaisit lähteä loma matkalle. olet kuitenkin menossa kohta tekemään pieni muotoisen synnytyksen. toiseksi en itse ainakaan olisi kovin innostunut lähtemään matkalle menetettyäni lapsen. mikä downin syndroomassa on sellaista ettet halua lapsen syntyvän? ihmiset joilla on tämä syndrooma voivat elää kuitenkin hyvän elämän.

    • täti-tyy

      Olet kyllä fyysisesti ihan matkustuskunnossa lukuunottamatta vuotoa, mikä saattaa olla jonkin verran runsaampaa kuin normaali kuukautisvuoto.
      Kipulääkkeillä hoidat mahdolliset kivut kuten kuukautiskipujenkin suhteen.

    • Ei lokavauvaa,äiti73

      Kiitos vastauksista! Tosin en pyytänyt näsäviisaita kommentteja, joissa arvostellaan ratkaisuamme.Selvästi omakoht.kokemuksia teillä ei ole,joten miksi vastasitte? Kun nimenomaan kaipaan samankokeneitten vastauksia. Ei ole todellakaan helppoa päättää oman lapsen elämästä, mutta me teimme näin. Matkaa koskien vielä; onko mahdollista että kohtuun jää vielä "kamaa" mikä ei tule ulos ja saattaa aiheuttaa tulehduksia? Ei meinaa uskaltaa luottaa että Itä-Euroopan maissa osataan asialle tehdä jotain jos jotakin sattuu; vielä kun itsellä kielitaito on huonommasta päästä. ;)

      • pipp

        Itse en uskaltaisi lähteä matkalle niin pian. Ei koskaan voi tietää etukäteen kuinkakauan sikiön poistuloon menee aikaa se ei välttämättä tule heti ensimmäisien lääkkeiden jälkeen eikä aina sinä päivänäkään. Jos näin käy voit joutua kaavintaan. Kaavinta tehdään nukutuksessa ja anestesiakaasujen poistuminen elimistöstä vie n. vuorokauden jolloin et saa edes autoa ajaa. Itselläni kaavittiin tuulimuna 13 viikolla ja silloin ei kaikkea raskausmateriaalia oltu saatukaan pois ja muutaman päivän kuluttua alkoi kovat alavatsakivut ja runsas hyytymäinen vuoto jo ihan vuodottoman jakson jälkeen. Silloin en kyllä olisi mistään hinnasta halunnut olla ainakaan itä-euroopan maissa lomamatkalla, siellä terveydenhuollon taso on melkoisen ala-arvoista, hygieniasta ja laitteistoista puhumattakaan. Voisitko ajatella että mienisit parin päivän päästä perästä jos kaikki sujuu hyvin?? Jos lähdet älä kuitenkaan rasita itseäsi liikaa vaan jätä mm. pitkät patikkaretket muille. Tsemppiä vaikean päätöksen suhteen!


      • Ei lokavauvaa,äiti73

        Hyvä Emppu; huomaa että sinulla itselläsi ei ole omakoht.kokemuksia,joten mikä olet tuomitsemaan muita? Jos oikein ruvettaisiin jeesustelemaan ja tuomitsemaan muita, niin ajattele näin: Onko ihminen Jumala kun estää raskaudet E-pillereillä, kortsuilla jne. Saati sodat; ihminenhän silloinkin päättää kuka elää kuka ei. Joten onko ihminen Jumalan asemassa päättäessään kys. tilanteessa. Toivon että Sinulle ei elämäsi varrella tule sellaista tilannetta vastaan, missä joutuisit elämästä ja kuolemasta päättämään. Ja luulet kai että lomalle mennään vain rälläämään ja remuamaan eli kovonkaan vanha et taida olla. Minulla on muitakin perheenjäseniä joita pitää ajatella eikä vain tuijottaa omaan napaan. Hauskaa kesänjatkoa!


      • hoitsu

        Ihan niin kuin abortin jälkeen, tai synnytyksen jälkeen, on mahdollista että kohtuun jää vielä jäänteitä, jotka sitten oireilevat muutaman päivän kuluttua toimenpiteestä. Oireina voi olla esim. kuume ja kovat alamahakivut. Samoin pahan hajuinen vuoto.
        Silloin joudutaan tekemään uusi kaavinta... joten ihan heti abortin jälkeen en kyllä suositteleisi lomalle lähtöä. Varsinkaan kun kohdemaan terveydehuollosta ei niinkään ole takeita.


      • Tyttö24
        hoitsu kirjoitti:

        Ihan niin kuin abortin jälkeen, tai synnytyksen jälkeen, on mahdollista että kohtuun jää vielä jäänteitä, jotka sitten oireilevat muutaman päivän kuluttua toimenpiteestä. Oireina voi olla esim. kuume ja kovat alamahakivut. Samoin pahan hajuinen vuoto.
        Silloin joudutaan tekemään uusi kaavinta... joten ihan heti abortin jälkeen en kyllä suositteleisi lomalle lähtöä. Varsinkaan kun kohdemaan terveydehuollosta ei niinkään ole takeita.

        Kaverini sai mahdollisen keskenmenon matkaa edeltävänä yönä.
        Soitti päivystykseen ja kysyi mitä tehdä.
        Sanoivat sairaalasta että hauskaa matkaa..


      • hoitsu
        Tyttö24 kirjoitti:

        Kaverini sai mahdollisen keskenmenon matkaa edeltävänä yönä.
        Soitti päivystykseen ja kysyi mitä tehdä.
        Sanoivat sairaalasta että hauskaa matkaa..

        Mitä aikaisemmin keskenmeno tulee, sitä todennäköisempää on että kaikki jäänteet tulevat ihan itsekseen ulos eikä kaavintoja tarvita. Usein riittää se, että itse tarkkailee vuotoa, ja tekee raskaustestin vuodon loputtua, esim 2 viikon kuluttua oletetusta keskenmenosta.


      • heips

        tosiaan kyllä kohtuun voi jäädä jotain repaleita ihan kuten täysaikaisessa synnytyksesssä ja tulla joku tulehdus...no saahan siellä ulkomaillakin lääkkeitä ja hoitoa mut se on sitten toinen kuka suostuu siellä niiden hoitoihin...


      • ?????

        mitäpä jos "jumala" on päättänyt että sen vanhemmat päätyvät tähän ratkaisuun.... oletko miettinyt sitä???


      • CIA
        ????? kirjoitti:

        mitäpä jos "jumala" on päättänyt että sen vanhemmat päätyvät tähän ratkaisuun.... oletko miettinyt sitä???

        Ei voi muuta sanoa kuin onko tämä vastustaja kunta joka jauhaa jumaluudesta miettinyt todellakin tätä. Tai miettinyt onko se abortti kuitenkaan murha koska se laissa sallitaan.


      • vastaa synnytystä

        Jos olet heti synnytyksen jälkeen ollut niin hyvässä kunnossa, että voit matkustaa, niin siitä vain! Mutta kuolleena syntyvän vauvan synnyttäminen on kyllä HENKISESTI paljon rankempaa kuin elävän, varsinkin kun on itse vastuussa sen kuolemasta. Voit olla syvästi masentunut tapauksen jälkeen.


    • Sindy

      ...on hyvin pieni riski saada tulehdusta... Joskus sinne voi vielä jotain jäädä ja sitten täytyy mennä kaavintaan..
      Minä luulen että voit ihan hyvin lähteä matkalle, murehtimatta tulehduksista ja muusta sellasesta.

    • minimei

      Hei, minulla todettiin istukkatutkimuksessa lapsella turnerin syndrooma ja paadyin raskauden keskeytykseen. menin myos torstaina osastolle jossa supistuksia aiheuttava laake annettiin. Paasin pois perjantaina ja silloin olin ainakin viela ihan tokkurassa. Lauantaina pystyin elamaan ihan normaalisti, joten luulisin etta voit lahtea loma matkalle. Jos paatatte lahtea, niin oikein hauskaa ja aurinkoista matkaa!

    • kuulostaa niin helpolta..

      et yks polilla käynti ja ohi on...ei välttämättä ole sieltä lähtiessä, fiilis voi olla toisenlainen. Itselleni ei silloin kyl tullu matkat mieleen, hyvä ku kykenin syödä ja muute huolehtia ittestäni..mut toivotaan et sulla toisin..

      Hyvää matkaa, vaan!

    • Minä vaan

      ennen sitä tapahtumaa, että elämä jatkuu...reilu kaksi vuotta on mennyt enkä ole tainnut nähdä sitä päivää...yllättäviä juttuja mahtuu elämään.

      • Ei lokavauvaa,äiti73

        Kiitos kaikille kommenteista. Elän toivossa että kaikki menisi ok; jos ei niin matka perutaan. Pitää ajatella muitakin kun omaa itseäni; pojat odottaa matkaa kuin joulupukkia enkä tahtoisi pilata heidänkin kesäloman alkua. Tiedän että surutyö vie aikansa,mutta ajattelen myös että maisemanvaihdos voisi tehdä hyvää ettei jää kotiin neljän seinän sisälle surkuttelemaan. Niin julmaa kuin elämä onkin, niin se myös jatkuu!


      • tsemppiä
        Ei lokavauvaa,äiti73 kirjoitti:

        Kiitos kaikille kommenteista. Elän toivossa että kaikki menisi ok; jos ei niin matka perutaan. Pitää ajatella muitakin kun omaa itseäni; pojat odottaa matkaa kuin joulupukkia enkä tahtoisi pilata heidänkin kesäloman alkua. Tiedän että surutyö vie aikansa,mutta ajattelen myös että maisemanvaihdos voisi tehdä hyvää ettei jää kotiin neljän seinän sisälle surkuttelemaan. Niin julmaa kuin elämä onkin, niin se myös jatkuu!

        voimia sinulle, varmasti päätöksesi on oikea, mutta myös vaikea, ja tosiaankin elämä jatkuu joka tapauksessa. Jokainen tekee itse omat päätöksensä, eikä kenenkään tarvitse ruveta moralisoimaan


    • minä vaan

      Minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia avausviestissä esitettyyn ongelmaan. Päätin kuitenkin kirjoittaa, koska närkästyin miten asiattomia viestejä oli tullut vastaukseksi asialliseen kysymykseen.
      Päätös abortista on henkilökohtainen ja vaikea asia. Mikäli itse saisin kuulla odottavani esim. Down-lasta, päätyisin luultavasti aborttiin. Tosin, en voi tästä päätksestä olla täysin varma koska en voi kuvitellakaan minkälainen tilanne on saada tietää tuollainen uutinen. Tottakai, jos synnyttäisin Down-lapsen, rakastaisin häntä samoin kuin mahdollisia muitakin lapsiani.
      Sinä, joka kerroit, että Down-lapsilla on lähes normaali elämä, et selvästikään tiedä mistä puhut. Puolella Down-lapsista on sydänvika, joka saattaa olla vaikea ja altistaa lapsen vaikeille sydänkirurgisille toimenpiteille, josta toipumista ei voi ennustaa. Toisaalta, on Down-mosaiikkeja (eli 21-trisomiaa ei ole kaikissa soluissa), jotka saattavat pystyä asumaan itsenäisesti ja tekemään suojatyötä. Suurin osa Down-lapsista kuitenkin tarvitsee avustusta koko elämänsä.
      Kuten jo sanoin, omaa päätöstä abortistaan ei voi ennakoida ennen kuin on tilanteen omakohtaisesti kokenut. Siispä puhukaa vain asioista joista tiedätte, ja lopettakaa turhanpäiväinen jeesustelu.

      • elena

        olen ollut töissä kehitysvamma laitoksessa sekä kokemuksia minulla on kehitysvammaisesta serkustani sekä siskoni miehen tyttärestä jolla on mosaiikki down. kaikilla ihmisillä on sairauksia elämänsä varrella ja down-lasten sydänviat ovat yleensä korjattavissa leikkauksella. kaikkihan me tarvitsemme myös apua. ongelmana on läheisten jaksaminen ja heidän surunsa vammaisesta lapsesta. kehitysvammainen itse ei ymmärrä olevansa erilainen ja lapsen viattomalla ajatusmailmalla varustettu henkilö elää onnellista elämää. olen nähnyt minkälaista on elää kehitysvammaisena. mielestäni voin siis tulla sanomaan mielipiteeni. abrttiin päätynyt ihminen tekee valintansa usein mielikuvien perusteella eikä tiedä minkälaisia kehitysvammaiset oikeasti ovat. en sano että abortti on aina huono ratkaisu, mutta sitä pitää tarkasti harkita. kun saa tietää odottavansa vammaista lasta, niin olisi hyvä tutustua tälläisten lasten elämään.


      • Ei lokavauvaa,äiti73
        elena kirjoitti:

        olen ollut töissä kehitysvamma laitoksessa sekä kokemuksia minulla on kehitysvammaisesta serkustani sekä siskoni miehen tyttärestä jolla on mosaiikki down. kaikilla ihmisillä on sairauksia elämänsä varrella ja down-lasten sydänviat ovat yleensä korjattavissa leikkauksella. kaikkihan me tarvitsemme myös apua. ongelmana on läheisten jaksaminen ja heidän surunsa vammaisesta lapsesta. kehitysvammainen itse ei ymmärrä olevansa erilainen ja lapsen viattomalla ajatusmailmalla varustettu henkilö elää onnellista elämää. olen nähnyt minkälaista on elää kehitysvammaisena. mielestäni voin siis tulla sanomaan mielipiteeni. abrttiin päätynyt ihminen tekee valintansa usein mielikuvien perusteella eikä tiedä minkälaisia kehitysvammaiset oikeasti ovat. en sano että abortti on aina huono ratkaisu, mutta sitä pitää tarkasti harkita. kun saa tietää odottavansa vammaista lasta, niin olisi hyvä tutustua tälläisten lasten elämään.

        Meillä molemmilla on kokemusta Down-lapsista suvun ja ystävien ja minulla jopa työn kautta. Unohdit sen että osa down-sikiöistä saattaa mennä kesken esim.vkon 30 tienoilla, syntyvät kuolleina tai hädin tuskin elävät yksivuotiaiksi asti. Emme todellakaan ole päätöstämme tehneet kevein perustein..........


      • Ei lokavauvaa,äiti73

        Kiitos tuesta!!!


      • elena
        Ei lokavauvaa,äiti73 kirjoitti:

        Meillä molemmilla on kokemusta Down-lapsista suvun ja ystävien ja minulla jopa työn kautta. Unohdit sen että osa down-sikiöistä saattaa mennä kesken esim.vkon 30 tienoilla, syntyvät kuolleina tai hädin tuskin elävät yksivuotiaiksi asti. Emme todellakaan ole päätöstämme tehneet kevein perustein..........

        hyvä, että ette tehneet päätöksiä kevein perustein. anteeksi negatiivinen asenteeni aborttia kohtaan.en tarkoittanut loukata. on vain monia naisia jotka tekevät abortin pienin perustein. ne ärsyttävät minua.


      • Saara
        elena kirjoitti:

        hyvä, että ette tehneet päätöksiä kevein perustein. anteeksi negatiivinen asenteeni aborttia kohtaan.en tarkoittanut loukata. on vain monia naisia jotka tekevät abortin pienin perustein. ne ärsyttävät minua.

        Kukaan nainen joka ei halua jatkaa raskauttaan, ei ole liikkeellä pienin perustein. Onko todella sinusta raskaus ja synnytys "pieni" juttu?


      • elena
        Saara kirjoitti:

        Kukaan nainen joka ei halua jatkaa raskauttaan, ei ole liikkeellä pienin perustein. Onko todella sinusta raskaus ja synnytys "pieni" juttu?

        ystäväni tuttu teki juuri abortin vaikka oli halunnut tämän lapsen poikaystävänsä kanssa. vauva oli tehty tarkoituksella, mutta tyttöä rupesi kaduttamaan ja abortti tehtiin viikolla 17 tytön nuoren iän perusteella. en yhtään ihmettelisi vaikka hän alkaisi katua aborttia ja tekisi lapsen uudestaan. en tarkoita, että synnytys sekä raskaus olisivat pieniä juttuja, mutta lapsi on iso asia, jota pitäisi suojella. mielestäni abortti ei aina ole lapsen paras, vaan joskus myös naisen oman etu on etu sijalla.


      • murhaajako?:(
        Ei lokavauvaa,äiti73 kirjoitti:

        Kiitos tuesta!!!

        Raskauden keskeyttämisen päätös ei ole koskaan helppo, eikä se "oikea" ratkaisu. Omakohtaisesti sanon että vaihtoehdot olivat musertavat. Oikealta tuntuvaa, varmaa vaihtoehtoa/ratkaisua ei ollut. Selvää oikeaa tai väärää vaihtoehtoa, kun järki ja tunteet poukkoilivat puolelta toiselle, ei ollut. Päätös piti tehdä aikaisessa vaiheessa. Enkä voi koskaan tietää etten tehnyt väärin. Suru on ainoa mitä tiedän tällähetkellä.
        Raskauden keskeytys on henkisesti todella rankkaa!
        Voimia kaikille ja hyvää kesää


      • verran
        elena kirjoitti:

        olen ollut töissä kehitysvamma laitoksessa sekä kokemuksia minulla on kehitysvammaisesta serkustani sekä siskoni miehen tyttärestä jolla on mosaiikki down. kaikilla ihmisillä on sairauksia elämänsä varrella ja down-lasten sydänviat ovat yleensä korjattavissa leikkauksella. kaikkihan me tarvitsemme myös apua. ongelmana on läheisten jaksaminen ja heidän surunsa vammaisesta lapsesta. kehitysvammainen itse ei ymmärrä olevansa erilainen ja lapsen viattomalla ajatusmailmalla varustettu henkilö elää onnellista elämää. olen nähnyt minkälaista on elää kehitysvammaisena. mielestäni voin siis tulla sanomaan mielipiteeni. abrttiin päätynyt ihminen tekee valintansa usein mielikuvien perusteella eikä tiedä minkälaisia kehitysvammaiset oikeasti ovat. en sano että abortti on aina huono ratkaisu, mutta sitä pitää tarkasti harkita. kun saa tietää odottavansa vammaista lasta, niin olisi hyvä tutustua tälläisten lasten elämään.

        Kyllä on kehitysvammaisia jotka tiedostavat olevansa erillaisia. He ovat juuri niitä joiden elämä on raskainta, henkisesti. Tietävät olevansa erillaisia mutta, eivät ymmärrä. Itse työskentelen tälläisten henkilöiden parissa ja lähes jokainen heistä toivoo ettei olisi syntynyt (ainakin hoidon alkuaikana) tai yrittää tappaa itsensä.
        Asiasta onko abortti oikeutettu tällaisessa tilanteessa en osaa sanoa. En ole tuomari enkä osaa sanoa kuinka itse toimisin.


    • Ebba

      Voimia perheellenne. Olette joutuneet tekemään vaikean ratkaisun. Tosiasia on kuitenkin se, että Down-lapsilla on USEIN paljon muitakin ongelmia kuin alhainen älykkyysosamäärä ja elinikä. Esim. hyvin vaikeita sydänvikoja jne. Lääketieteellisesti lääkäri sanoi meille, että kaikki perheet, jotka ovat ETUKÄTEEN tienneet Down-syndroomasta, OVAT KESKEYTTÄNEET raskauden sairauden vakavuudesta johtuen. Aina löytyy tietenkin tapauksia, joissa asia tulee esiin vasta syntymän jälkeen. Itsellämme ei ole omakohtaista kokemusta juuri tästä sairaudesta.

      Turha lähteä ketään tuomitsemaan näistä ratkaisuista. Vanhemmat ajattelevat lapsen parasta. Ja kukaan lapsi ei pysty omaa mielipidettään vielä kohdussa ilmaisemaan. Jos asialle on lääketieteen tuki, vanhemmat päättäkööt oman henkisen jaksamisensa ja muiden tekijöiden puitteissa. My opinion.

      En itse kuitenkaan lähtisi lomamatkalle. Voi tulla tulehduksia tai muita komplikaatioita. Lisäksi homma on henkisesti raskas! Loma voi mennä pilalle.

    • memmu

      Halaus sinulle ja teille! Olette tehneet vaikean valinnan. En osaa kysymykseesi vastata koska ei ole omakohtaista kokemusta asiasta. Mutta haluan oikein rutistaa sinua ja toivon sinulle ja koko perheellenne paljon jaksamista ja hyviä hetkiä!!

    • Ei lokavauvaa,äiti73

      ...Itä-Euroopan maiden terv.huollosta? Ajattelinpa tuossa että tapahtuuhan näissäkin maissa samanlaisia sairauksia, tapaturmia, jopa keskenmenoja tai abortteja kuin Suomessakin. Ei kai ne nyt ihan tumpeloita siellä ole!!!? ;)Jopa turisteille sattuu ja tapahtuu enkä oo kovin monen kuullut esim. kuolleen huonoon hoitoon lomareissulla.........

      • Sanelma

        Mikäli kyse on rantalomasta, oletan että kyseessä on entinen Jugoslavia? Itselläni on kokemuksia Puolasta. Ei mitään taattua tasoa. Sieltä löytyy todella lahjakkaita huippukirurgeja ja toisaalta aivan tumpeloita otuksia, joiden ajatusmaailma on sotia edeltävältä ajalta. Esim. kävin kerran gynellä, joka oli kauhuissaan hormonikierukastani ja olisi saman tien halunnut vetää sen pois....

        Suurin ongelma on kielitaito, sillä kommunistisena aikana ei opetettu "rappio"kieliä.

        Eli oman kokemukseni mukaan en ehkä uskaltaisi lähteä, MUTTA mikäli kyseessä on turistipaikka, voisi olettaa asian oleva hiukan paremmin järjestyksessä. Sitten muistathan senkin, ettei matkavakuutus korvaa mikäli ongelma on saanut alkunsa jo ennen matkaa.


      • ......

        Raskaudenkeskeytys rv 18 on hieman eri asia kuin aikaisemmassa vaiheessa. Sikiö on kookkaampi. Kohtuun saattaa jäädä raskausmateriaalia, varsinkin jos istukka ei tule kokonaisena. Toisinaan joudutaan turvautumaan vielä kaavintaan, joten varaudu siihen että matkasi peruuntuu joka tapauksessa.

        Kipuja voi olla vielä seuraavana päivänä, muista varata myös riittävästi terveyssiteitä ja huolehtia hygieniastasi. Ei uimaan altaisiin eikä luonnonvesiin. Saunaa kannattaa vältää, koska lämpö vilkastuttaa verenkiertoa ja lisää vuotoriskiä. Varaa siis kipulääkkeitä riittävästi mukaan.

        Itäeuroopan terveydenhuoltoon ei voi luottaa siinä määrin kuin mitä olemme täällä Suomessa tottuneet. Tarkista hotellista tai matkan järjestäjältä, mitä terveyspalveluja on käytettävissä jos satut niitä tarvitsemaan. Lisäksi huomioi, ettei vakuutuksesi välttämättä korvaa aiheutuvia kuluja, koska "vaiva" on hankittu kotimaassa ja otat tietoisen riskin lähtiessäsi matkaan.

        Sinuna hankkisin myös esim. tukisukat lentomatkaa varten. Verenvuoto, sairaalassaolo ja pitkä paikallan istuminen saattavat altistaa myös laskimotukosten syntyä.


      • Ticia

        Eikös sinun kannattaisi keskustella pikimmiten lääkärisi kanssa matkustamisesta ja kysyä hänen mielipidettään? Samalla hän varmasti kertoisi minkälaisia oireita voi tulla ja mistä pitäisi huolestua.

        Kun minulle oli tehty abortti niin sen jälkeen oli kyllä sen verran vajaakuntoinen olo, että tuskin olisi minusta ollut matkalle lähtijäksi.. Minä en henkilökohtaisesti kyllä uskaltaisi sinuna lähteä matkalle. Ymmärrän ettet halua tuottaa pojillesi pettymystä mutta he varmasti ymmärtävät jos äiti on kipeä.


      • Ei lokavauvaa,äiti73
        ...... kirjoitti:

        Raskaudenkeskeytys rv 18 on hieman eri asia kuin aikaisemmassa vaiheessa. Sikiö on kookkaampi. Kohtuun saattaa jäädä raskausmateriaalia, varsinkin jos istukka ei tule kokonaisena. Toisinaan joudutaan turvautumaan vielä kaavintaan, joten varaudu siihen että matkasi peruuntuu joka tapauksessa.

        Kipuja voi olla vielä seuraavana päivänä, muista varata myös riittävästi terveyssiteitä ja huolehtia hygieniastasi. Ei uimaan altaisiin eikä luonnonvesiin. Saunaa kannattaa vältää, koska lämpö vilkastuttaa verenkiertoa ja lisää vuotoriskiä. Varaa siis kipulääkkeitä riittävästi mukaan.

        Itäeuroopan terveydenhuoltoon ei voi luottaa siinä määrin kuin mitä olemme täällä Suomessa tottuneet. Tarkista hotellista tai matkan järjestäjältä, mitä terveyspalveluja on käytettävissä jos satut niitä tarvitsemaan. Lisäksi huomioi, ettei vakuutuksesi välttämättä korvaa aiheutuvia kuluja, koska "vaiva" on hankittu kotimaassa ja otat tietoisen riskin lähtiessäsi matkaan.

        Sinuna hankkisin myös esim. tukisukat lentomatkaa varten. Verenvuoto, sairaalassaolo ja pitkä paikallan istuminen saattavat altistaa myös laskimotukosten syntyä.

        Kiitos vastauksesta ja neuvoista. Olemme varautuneet myös siihen, että matka peruuntuu mutta elän toivossa.... Matkasuunnitelmat auttavat eteenpäin kun ei koko ajan ajattele kesk. Ja jos emme nyt pääse lähtemään niin ehkä myöhemmin... Perjantai-iltana jo luulisin olevani taas vähän fiksumpi tämän asian suhteen.


      • Ei lokavauvaa,äiti73
        Sanelma kirjoitti:

        Mikäli kyse on rantalomasta, oletan että kyseessä on entinen Jugoslavia? Itselläni on kokemuksia Puolasta. Ei mitään taattua tasoa. Sieltä löytyy todella lahjakkaita huippukirurgeja ja toisaalta aivan tumpeloita otuksia, joiden ajatusmaailma on sotia edeltävältä ajalta. Esim. kävin kerran gynellä, joka oli kauhuissaan hormonikierukastani ja olisi saman tien halunnut vetää sen pois....

        Suurin ongelma on kielitaito, sillä kommunistisena aikana ei opetettu "rappio"kieliä.

        Eli oman kokemukseni mukaan en ehkä uskaltaisi lähteä, MUTTA mikäli kyseessä on turistipaikka, voisi olettaa asian oleva hiukan paremmin järjestyksessä. Sitten muistathan senkin, ettei matkavakuutus korvaa mikäli ongelma on saanut alkunsa jo ennen matkaa.

        ...Olisi kohdemaana; eli rantaloma. Esite ym. tietojen mukaan kohteessa on päivystävät erikoislääkärit; mitä sekin sitten tarkoittaa heidän mittapuun mukaan.;)
        Mutta tosin perjantai-iltaan mennessä luulisin olevani fiksumpi että tiedän mitä tehdä. Ja perua matkan tarpeen mukaan... Elän toivossa; matkasta on tullut eräänlainen kiinnekohta mihin kiinnittää ajatukset kun rupeaa "ahdistamaan". Terapiamaa... Onneksi on ihana mies tukena. Pojille emme ole vielä puhuneet keskeytyksestä; he kun hädin tuskin ovat tottuneet ajatukseen että perhe kasvaa. Mutta eikö kaikki asiat selviä ennemmin tai myöhemmin. Lääkärin kanssa on keskusteltu, mutta vastaukset on "ympäripyöreitä". Netistä ja teiltä saa paljon enemmän tietoa mistä kiitokset!


      • The Sun
        Ei lokavauvaa,äiti73 kirjoitti:

        ...Olisi kohdemaana; eli rantaloma. Esite ym. tietojen mukaan kohteessa on päivystävät erikoislääkärit; mitä sekin sitten tarkoittaa heidän mittapuun mukaan.;)
        Mutta tosin perjantai-iltaan mennessä luulisin olevani fiksumpi että tiedän mitä tehdä. Ja perua matkan tarpeen mukaan... Elän toivossa; matkasta on tullut eräänlainen kiinnekohta mihin kiinnittää ajatukset kun rupeaa "ahdistamaan". Terapiamaa... Onneksi on ihana mies tukena. Pojille emme ole vielä puhuneet keskeytyksestä; he kun hädin tuskin ovat tottuneet ajatukseen että perhe kasvaa. Mutta eikö kaikki asiat selviä ennemmin tai myöhemmin. Lääkärin kanssa on keskusteltu, mutta vastaukset on "ympäripyöreitä". Netistä ja teiltä saa paljon enemmän tietoa mistä kiitokset!

        Bulgariassa ollessamme, yksi seurueestamme sairastui pahaan vatsatautiin, hotellissa oli lääkärin vastaanotto. Lääkäri vaikutti ihan asialliselta ja määräsi todella tehokkaat lääkkeet. Tilanteesi olisi tosin ihan eri, mutta kaipa ne lääkärit sieläkin jonkin koulutuksen ovat saaneet..
        Jos olette jonkin matkatoimiston järjestämällä matkalla, oppaat (yleensä) ovat hyvin avuliaita ja opastavat tällaisissa tilanteissa ja auttavat kieliongelmissa.


    • Keskeytyksen kokenut

      Keskeytys on rankka juttu koko perheelle. Fyysisesti palaudut nopeasti, pidät vain hygieniasta hyvää huolta. Lähtekää matkalle, surutyö on tärkeää,sitä ei tarvitse tehdä neljän seinän sisällä. Matka varmasti yhdistää teitä. Hyvää jatkoa sinulle.

    • kristan

      hei! en jaksanut lukea kaikkia kirjoituksia, voi olla että joku on jo ehdottanutkin.. mietin tuossa vain, että olisiko sinun mahdollista yrittää aikaistaa päivällä tai parilla operaatioon menoa..?

      ymmärrän hyvin päätöksesi ja olen samaa mieltä, että näissä tapauksissa jokainen tekee oman päätöksensä. KENELLÄKÄÄN ei siinä ole arvostelemisen aihetta.

      samoin ajattelen sinun poikiasi, ovat varmaan innolla lähdössä reissuun ja odottavat sitä suuresti. varmaan olisi suuri pettymys heille jos et pääsisi mukaan heti tai tulisi kokonaan muutos lähtöön.

      sinuna yrittäisin saada aikaistettua operaatiota.

      mukavaa lomaa ja jaksamisia koko perheelle!

      • Ei lokavauvaa,äiti73

        ....ja itse asiassa kesk. oli alunperin tark.tehdä viikonlopun aikana, alkulääke viime torstaina, mutta kun... Teo:lle(terv.huollon oikeusturvakesk.) osoitettu hakemus ei ehtinyt torstain kokoukseen ja he eivät pidä kokouksia kuin ti ja to. Tälläisissä tapauksissa, kun raskaus on näin pitkällä, niin "herrat ja rouvat" Hesassa antaa lopullisen luvan,että saako kesk. tehdä. Joten eilen otin esilääk. ja huomenna polille. Olossa ei mitän "vikaa", ei vuotoja eikä kipuja. Epäilyttää jo et oliko lääkkeessä ns. "tehoja" eli tapahtuuko niinkuin joillekkin että lääkkeellinen kesk. on epäonnistunu täysin...


      • kristan
        Ei lokavauvaa,äiti73 kirjoitti:

        ....ja itse asiassa kesk. oli alunperin tark.tehdä viikonlopun aikana, alkulääke viime torstaina, mutta kun... Teo:lle(terv.huollon oikeusturvakesk.) osoitettu hakemus ei ehtinyt torstain kokoukseen ja he eivät pidä kokouksia kuin ti ja to. Tälläisissä tapauksissa, kun raskaus on näin pitkällä, niin "herrat ja rouvat" Hesassa antaa lopullisen luvan,että saako kesk. tehdä. Joten eilen otin esilääk. ja huomenna polille. Olossa ei mitän "vikaa", ei vuotoja eikä kipuja. Epäilyttää jo et oliko lääkkeessä ns. "tehoja" eli tapahtuuko niinkuin joillekkin että lääkkeellinen kesk. on epäonnistunu täysin...

        ok. olet sitten tänään ilmeisesti keskeytyksessä..

        toivottavasti keskeytys menee ok, ja pääset perheesi kanssa matkaan. kirjoitahan sitten mitä kuuluu.

        keskeytys on henkisesti tietenkin rankka, mutta yritähän reissulle "unohtaa" vaikka väkisin tilanne, että lapsesi nauttivat odotetusta matkasta. kotiin palattuasi itke surusi pois.

        kaikki menee hyvin.


    • Pers

      On se vaa nniin julmaa mikä helvetin oikeus sulla on päättää sen lapsen elämästä!

      Kyllä tämän maan laeissa on turvattu terveen lapsen oikeudet, tietty raja sille milloin abortin saa tehdä, eikä se tosiaankaan ole mikään 18 viikkoa! Mutta entäs lapsi joka on sattunut pääsemään alulleen vammaisena, ei minkäänlaista ihmisarvoa! Uskomatonta.

      Ja omakohtaista kokemusta minulta löytyy ei ole siitä kiinni tämä kyyninen asenne. Olen kaksi vuotiaan downlapsen äiti, enkä missään tapauksessa olisi suostunut aborttiin jos vahingossa olisin saanut tietää odottavani vammaista lasta. Tätä en tiennyt sillä en suostunut minkäänlaisiin tutkimuksiin.

      Turha aloittaa mitään keskustelua siitä onko ihminen jumala kun voi käyttää ehkäisyä, sinä ainakin olet saatan tappaessasi jo hedelmöittyneen sikiön ja vielä raskauden ollessa noin pitkällä! Se, että ihminen syö pillereitä ja munasolu häviää ja mhdolliset siittiöt eivät pääse sitä hedelmöittämään ei ole tappamista, sillä ne eivät yksinään pysty mitään tekemään! Silloinhan jokaiset kuukautisetkin ovat murha kun munasolu tulee ulos eikä pysty hedelmöittymään.

      Mutta hyvä se on jo parin lapsen jälkeen naida vaan lisää ja kun tositilanne eteen tulee niin ei vastuuta kanneta. Miksi ihmeessä ei tämä lapsi voinut olla sinulle yhtä rakas kuin mahdollinen terve lapsi?

      Anteeksi hyökkäävä asenteeni ja ikävät sanani mutta minua ottaa tämmöinen päähän ihan tosissaan. Sitäpaitsi, tässä maassa harva "heitteillejätetty" downlapsi elää yksi vuotiaaksi asti ennenkuin pääsee adoptioperheeseen. Mutta kun ei lasta haluta itse niin miksipä sitä niille lapsettomillekaan annettasisi jotka ovat monta vuotta yrittäneet ja olisivat valmiita sinun vammaisen lapsesi ottamaan eikä häntä tarvitsisi tappaa!

      Tulee varmaan ihana loma. Minä ainakin pystyisin nauttimaan ätysin rinnoin kun olisi nedellisenä päivänä tehnyt murhan.

      Aikuinen ihminen, ennestään lapsia, tuossa vaiheessa vastuu pitäisi osata kantaa.

      • Tyttö24

        Minä olen ainakin miekkoseni kanssa sopinut, että abortti on edessä jos lapsi todetaan vammautuneeksi.

        Se on meidän päätös. Down-lapsen synnyttäminen on sinun päätös. Tartteeko toisten päätöksistä kimpaantua. Sikiötutkimukset on täysin laillisia eikä vammautuneen sikiön keskeyttäneitä katsota pahalla, muuten kun jonkun henkilökohtaisen mielipiteen vuoksi.

        On hienoa että on ihmisiä, jotka on valmiita synnyttämään ja kasvattamaan vammautuneen lapsen. Itse en olisi valmis edes adoptoimaan vammautunutta lasta.

        Viikon 23 loppuun saakka saa täysin laillisesti tehdä raskauden keskeytyksen, jos sikiöllä todetaan jokin vamma.

        Sikiötutkimus on täysin vapaaehtoinen, samoin jatkotutkimus ja abortin tekeminen on jälleen kerran vapaaehtoinen.

        Abortti on vastuunottoa siinä missä synnytyskin.

        Eikä tervettä lasta lykätä adoptioon yhtään sen "nopeempaa" kuin vammautunutta!


      • pers
        Tyttö24 kirjoitti:

        Minä olen ainakin miekkoseni kanssa sopinut, että abortti on edessä jos lapsi todetaan vammautuneeksi.

        Se on meidän päätös. Down-lapsen synnyttäminen on sinun päätös. Tartteeko toisten päätöksistä kimpaantua. Sikiötutkimukset on täysin laillisia eikä vammautuneen sikiön keskeyttäneitä katsota pahalla, muuten kun jonkun henkilökohtaisen mielipiteen vuoksi.

        On hienoa että on ihmisiä, jotka on valmiita synnyttämään ja kasvattamaan vammautuneen lapsen. Itse en olisi valmis edes adoptoimaan vammautunutta lasta.

        Viikon 23 loppuun saakka saa täysin laillisesti tehdä raskauden keskeytyksen, jos sikiöllä todetaan jokin vamma.

        Sikiötutkimus on täysin vapaaehtoinen, samoin jatkotutkimus ja abortin tekeminen on jälleen kerran vapaaehtoinen.

        Abortti on vastuunottoa siinä missä synnytyskin.

        Eikä tervettä lasta lykätä adoptioon yhtään sen "nopeempaa" kuin vammautunutta!

        kyse olikin siitä, että downit adoptoidaan ja niille on halukkaita vanhempia.

        tänne on turha tulla surkuttelemaan ja omiaan murehtimaan jos ei muilla ole oikeutta sanoa mielipidettään. minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että abortti on murha, ole sinä sitten vaikka sitä että nahkakengät ovat.

        kyllä, abortin saa lain mukaan tehdä vammaiselle lapselle myöhemmin kuin terveelle, eli tässä ei nyt käytäntö kohtaa puhuttua. siis vammaisella lapsella ei edes syntymättömänä ole lähellekkään samat oikeudet tässä maassa kuin terveellä lapsella.

        aborttiin vaan joo tottakai jos lapsi on vammainen. kuka sellaista itselleen haluaisi. Kova työ ja taakka, mutta ah mitä iloja se terveen lapsen kasvattaminen tuo vammaiseen lapseen verrattuna. niinpä niin.


      • Tyttö24
        pers kirjoitti:

        kyse olikin siitä, että downit adoptoidaan ja niille on halukkaita vanhempia.

        tänne on turha tulla surkuttelemaan ja omiaan murehtimaan jos ei muilla ole oikeutta sanoa mielipidettään. minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että abortti on murha, ole sinä sitten vaikka sitä että nahkakengät ovat.

        kyllä, abortin saa lain mukaan tehdä vammaiselle lapselle myöhemmin kuin terveelle, eli tässä ei nyt käytäntö kohtaa puhuttua. siis vammaisella lapsella ei edes syntymättömänä ole lähellekkään samat oikeudet tässä maassa kuin terveellä lapsella.

        aborttiin vaan joo tottakai jos lapsi on vammainen. kuka sellaista itselleen haluaisi. Kova työ ja taakka, mutta ah mitä iloja se terveen lapsen kasvattaminen tuo vammaiseen lapseen verrattuna. niinpä niin.

        Minä en itse ole valmis synnyttämään kertaakaan lasta vartavasten adoptioon. Voin kyllä luovuttaa munasolujani.
        Lapsen synnyttäminen ja pois antaminen vaatii enemmän kuin abortti.
        Vammaisen lapsen adoptoijia ei ole kovinkaan paljoa.

        En pidä murhana nahkakenkien käyttöä, mielestäni on vaan positiivista, että teuraseläimestä otetaan mahdollisimman paljon hyötyä..

        Keskustelu on aina hyvästä, minä en ymmärrä että sanoo vastustajien olisi turha vastata kirjoitukseen.. Miksei? Ainii, on niin ihanaa kun toiset on samaa mieltä ja saa kannatusta mielipiteelleen, oli se kuinka tomppeli tahansa..

        Ja faktaa; keskenmeno yleensä tupataan tekemään ennen rv 12. mutta jos lapsi olisi toivottu, sikiön kunto voidaan tutkia vasta siinä viikon 12 kierteessä, jonka jälkeen mennään jatkotutkimuksiin. Joten mahdollinen abortti tavallaan "myöhästyy" ihan vaan tutkimusten takia. Aborttia ei todellakaan tehdä huvikseen myöhempään jos sikiöllä on vamma!

        Ja suututan tässä abortin tehneitä, laitan järjestystä "surulle", mielestäni vahinkovauvan abortoija pääsee "helpommalla" kuin ne, joiden sikiöllä on todettu joku vamma ja raskauden alkuinto päättyy aborttiin.
        Abortti on juuri niin raskas naiselle, kuin mitä henkisesti jaksaa surun kantaa, mutta aste suruun ja menetykseen kasvaa, jos toivottu raskaus joudutaan päättämään.

        Syntymättömällä sikiöllä ei tässä maassa ole mitään oikeuksia, oli sikiö vammautunut tai ei!

        Ja lopuksi vammautuneen abortoinnista. Mihin se abortin raja sitten pitäisi vetää? Joskus sikiöllä ei ole mitään eloonjäämismahdollisuuksia, tai syntyneenä joutuu koneeseen loppuelämäkseen? Entä jos lapsesta kasvaa aikuinen joka ei osaa huolehtia edes jokapäiväsistä askareista, puhumattakaan töistä? Minä ainakin toivon, että lapseni saa mahdollisimman hyvän startin elämään ja pystyy itsenäiseen elämään, johon ei kuulu mahdollinen laitoshoito kun minä ja mieheni kuolemme.


      • JEP
        Tyttö24 kirjoitti:

        Minä en itse ole valmis synnyttämään kertaakaan lasta vartavasten adoptioon. Voin kyllä luovuttaa munasolujani.
        Lapsen synnyttäminen ja pois antaminen vaatii enemmän kuin abortti.
        Vammaisen lapsen adoptoijia ei ole kovinkaan paljoa.

        En pidä murhana nahkakenkien käyttöä, mielestäni on vaan positiivista, että teuraseläimestä otetaan mahdollisimman paljon hyötyä..

        Keskustelu on aina hyvästä, minä en ymmärrä että sanoo vastustajien olisi turha vastata kirjoitukseen.. Miksei? Ainii, on niin ihanaa kun toiset on samaa mieltä ja saa kannatusta mielipiteelleen, oli se kuinka tomppeli tahansa..

        Ja faktaa; keskenmeno yleensä tupataan tekemään ennen rv 12. mutta jos lapsi olisi toivottu, sikiön kunto voidaan tutkia vasta siinä viikon 12 kierteessä, jonka jälkeen mennään jatkotutkimuksiin. Joten mahdollinen abortti tavallaan "myöhästyy" ihan vaan tutkimusten takia. Aborttia ei todellakaan tehdä huvikseen myöhempään jos sikiöllä on vamma!

        Ja suututan tässä abortin tehneitä, laitan järjestystä "surulle", mielestäni vahinkovauvan abortoija pääsee "helpommalla" kuin ne, joiden sikiöllä on todettu joku vamma ja raskauden alkuinto päättyy aborttiin.
        Abortti on juuri niin raskas naiselle, kuin mitä henkisesti jaksaa surun kantaa, mutta aste suruun ja menetykseen kasvaa, jos toivottu raskaus joudutaan päättämään.

        Syntymättömällä sikiöllä ei tässä maassa ole mitään oikeuksia, oli sikiö vammautunut tai ei!

        Ja lopuksi vammautuneen abortoinnista. Mihin se abortin raja sitten pitäisi vetää? Joskus sikiöllä ei ole mitään eloonjäämismahdollisuuksia, tai syntyneenä joutuu koneeseen loppuelämäkseen? Entä jos lapsesta kasvaa aikuinen joka ei osaa huolehtia edes jokapäiväsistä askareista, puhumattakaan töistä? Minä ainakin toivon, että lapseni saa mahdollisimman hyvän startin elämään ja pystyy itsenäiseen elämään, johon ei kuulu mahdollinen laitoshoito kun minä ja mieheni kuolemme.

        Ihanaa lukea mielipiteitä ihmiseltä, joka ilmaisee oman mielipiteensä ilman turhaa kiihkoilua!:) Aihealue, josta tällä palstalla puhutaan, on tulenarka. Ymmärrystä peliin, ihmiset. Elämän varrella monet meistä joutuu vaikeiden valintojen eteen, eikä muiden tuomitseminen auta yhtään. Olen aivan varma, että jokainen meistä tekee elämänsä aikana asioita, jotka toivoisi tekemättömäksi tai katuu. Ja joskus tapahtuu asioita, joiden tarkoitusta ei heti ymmärrä. Ja yhdyn edelliseen viestiin; keskustelu on hyvästä. Lisäisin vielä sanan "asiallinen" siihen eteen.:)


      • Pers
        Tyttö24 kirjoitti:

        Minä en itse ole valmis synnyttämään kertaakaan lasta vartavasten adoptioon. Voin kyllä luovuttaa munasolujani.
        Lapsen synnyttäminen ja pois antaminen vaatii enemmän kuin abortti.
        Vammaisen lapsen adoptoijia ei ole kovinkaan paljoa.

        En pidä murhana nahkakenkien käyttöä, mielestäni on vaan positiivista, että teuraseläimestä otetaan mahdollisimman paljon hyötyä..

        Keskustelu on aina hyvästä, minä en ymmärrä että sanoo vastustajien olisi turha vastata kirjoitukseen.. Miksei? Ainii, on niin ihanaa kun toiset on samaa mieltä ja saa kannatusta mielipiteelleen, oli se kuinka tomppeli tahansa..

        Ja faktaa; keskenmeno yleensä tupataan tekemään ennen rv 12. mutta jos lapsi olisi toivottu, sikiön kunto voidaan tutkia vasta siinä viikon 12 kierteessä, jonka jälkeen mennään jatkotutkimuksiin. Joten mahdollinen abortti tavallaan "myöhästyy" ihan vaan tutkimusten takia. Aborttia ei todellakaan tehdä huvikseen myöhempään jos sikiöllä on vamma!

        Ja suututan tässä abortin tehneitä, laitan järjestystä "surulle", mielestäni vahinkovauvan abortoija pääsee "helpommalla" kuin ne, joiden sikiöllä on todettu joku vamma ja raskauden alkuinto päättyy aborttiin.
        Abortti on juuri niin raskas naiselle, kuin mitä henkisesti jaksaa surun kantaa, mutta aste suruun ja menetykseen kasvaa, jos toivottu raskaus joudutaan päättämään.

        Syntymättömällä sikiöllä ei tässä maassa ole mitään oikeuksia, oli sikiö vammautunut tai ei!

        Ja lopuksi vammautuneen abortoinnista. Mihin se abortin raja sitten pitäisi vetää? Joskus sikiöllä ei ole mitään eloonjäämismahdollisuuksia, tai syntyneenä joutuu koneeseen loppuelämäkseen? Entä jos lapsesta kasvaa aikuinen joka ei osaa huolehtia edes jokapäiväsistä askareista, puhumattakaan töistä? Minä ainakin toivon, että lapseni saa mahdollisimman hyvän startin elämään ja pystyy itsenäiseen elämään, johon ei kuulu mahdollinen laitoshoito kun minä ja mieheni kuolemme.

        Jos lapso jää koneiden varaan loppuelämäkseen tai ei pysty huolehtimaan arkisista asioista tai töistään? Kuka helvetti sen sulle kertoo ennenkuin se lapsi on sen ikäinen että se tiedetään? Mistä tiedät, onko nyky lääketiede niin pitkälle kehittynyt että asiasta voidaan olla 100%varmoja? Voihan lapsi olla vammainenkin syntyessään vaikka kaikki tutkimuksen sanoisivat sen olevan terve. Oho, löytyy epäkohtia.

        Se nahkakenkä juttu oli esimerkki. Joku pitää murhana lihan syöntiä ja eläinten tappamista, minä pidän lapsen tappamista.

        Sille, jos äitu tahtoo tappaa lapsensa ei voida lailla puuttua. Ei voida kehittää lakia joka kieltää alkoholinnauttimisen, tupakoinnin, ylipainon ja huumeet. Mutta sille missä vaiheessa lapsen saa baortoida laillisesti voidaan tehdä jotain. Miksi sellaiseen tutkimukseen ylipäänsä pitää mennä? Miksi ei olla valmiita ottamaan sitä mitä luonto on antamassa? Syntymättömällä ei vammaisella sikiöllä on tässä maassa enemmän oikeuksia kuin syntymättömällä vammaisella sikiöllä. Itsehän juuri kerroit niistä viikko määristä, eikö vain?

        Mistä sitä kukaan tietää sattuuko 12 viikkoista sikiötä kun se abortoidaan, tai sattuukko 30 viikkoista, muta aivan, eihän vammaista ainakaan satu. Ja kuka sellaista edes haluaisi?

        Mitne on mahdollista, että äiti voi rakastaa toista lasta enemmän kuin toista? Silloin kun kyseessä on tahallinen abortti esim avioliitossa on kyse juuri tästä.


      • Tyttö24
        Pers kirjoitti:

        Jos lapso jää koneiden varaan loppuelämäkseen tai ei pysty huolehtimaan arkisista asioista tai töistään? Kuka helvetti sen sulle kertoo ennenkuin se lapsi on sen ikäinen että se tiedetään? Mistä tiedät, onko nyky lääketiede niin pitkälle kehittynyt että asiasta voidaan olla 100%varmoja? Voihan lapsi olla vammainenkin syntyessään vaikka kaikki tutkimuksen sanoisivat sen olevan terve. Oho, löytyy epäkohtia.

        Se nahkakenkä juttu oli esimerkki. Joku pitää murhana lihan syöntiä ja eläinten tappamista, minä pidän lapsen tappamista.

        Sille, jos äitu tahtoo tappaa lapsensa ei voida lailla puuttua. Ei voida kehittää lakia joka kieltää alkoholinnauttimisen, tupakoinnin, ylipainon ja huumeet. Mutta sille missä vaiheessa lapsen saa baortoida laillisesti voidaan tehdä jotain. Miksi sellaiseen tutkimukseen ylipäänsä pitää mennä? Miksi ei olla valmiita ottamaan sitä mitä luonto on antamassa? Syntymättömällä ei vammaisella sikiöllä on tässä maassa enemmän oikeuksia kuin syntymättömällä vammaisella sikiöllä. Itsehän juuri kerroit niistä viikko määristä, eikö vain?

        Mistä sitä kukaan tietää sattuuko 12 viikkoista sikiötä kun se abortoidaan, tai sattuukko 30 viikkoista, muta aivan, eihän vammaista ainakaan satu. Ja kuka sellaista edes haluaisi?

        Mitne on mahdollista, että äiti voi rakastaa toista lasta enemmän kuin toista? Silloin kun kyseessä on tahallinen abortti esim avioliitossa on kyse juuri tästä.

        Rautalangasta väännän; Ei toivotut lapset (oli vammanen tai terve kyseessä) yleensä keskeytetään mahdollisimman pian. Kun taas pari, joka toivoo lasta ja tulee raskaaksi, osallistuu sikiötutkimuksiin -jos haluaa! Ja niskapussinturvotusta EI PYSTYTÄ mittäämään esim. viikolla 8.

        Minä olen mittaamisen puolella, koska yksinkertaisesti haluan pienentää riskiä synnyttää vammautuneen sikiön. Toki hianoa, että kaltaisiasi on olemassa! Pisteet siitä sulle.

        Voihan lapseni vammautua synnytyksessäkin tai myöhemmässä iässään, mutta jos asiaa voidaan tutkia ja vielä puuttua tilanteeseen, parempi niin.
        Olikohan se, että 1 viidestä jatkotutkimuksiin osallistuvista äideistä kantaa vammautunutta lasta, eli suuri osa ekassa tutkimuksessa käyneistä on ns. "vääriä hälyytyksiä".

        Sitten voisit hankkia oikeaa tietoa minulle rakkaasta aiheesta alkoholi ja raskaus!

        Ylipaino ei sinänsä ole ongelma. Ainoa mitä tehdään on laitetaan tuleva äiti raskausdiabetes-seurantaan. Miten ylipainon kieltää??
        Jotain järkee noihin heittoihis, pitäskö tupakoivalle naiselle antaa selkäsauna, ilmasia tupakkalaastareita vai sakkoa? Ja kuka lakia seuraa? Naapurit?
        Ehkä abortti pitäis kieltää laissa? Miksi? Ja mitä se aiheuttaa?

        Ja meni täysin ohi miten rakastaa toista lasta enemmän kuin toista..


      • Tyttö24

        Muako tässä nyt sitten jo Hitleriin verrataan? Huh huh! Täysin laillinen asia johon jokainen omalla mielipiteellään sitten reagoi.. Murhaajaa musta ei saa vaikka tekisinkin abortin, oli sikiö sitten down -tai ei! Se on täysin laillista, perusteluja ei tartte kenenkään teille vastaansanojille antaa. Se, että pidät aborttia murhana, on sun oma henkilökohtanen asias, sitä se ei ole Suomen laissa!

        Kantti ei riitä down-lapsen äidiksi ja miehestäni ei ole down-lapsen isäksi. Mutta toisaalta en pidä lasten kasvattamista kantti asiana!
        Terveenkin lapsen kasvattaminen on rankkaa, vammautuneen on rankempaa. Lapsi joutuu tasantarkkaan eriarvoiseen asemaan maailmassa -syrjitään-
        Sydänvika, tulehdusherkkyys ja suurempi mahdollisuus sairastua leukemiaan. Haluan tarjota lapselleni mahdollisimman hyvät lähtökohdat, jos lapseni päättää aikanaan pitää down-lapsen, niin tuen häntä ratkasussaan.

        Sikiöllä on mahdollisuus 13- ja 18- trisomiaan, joka usein johtaa kohdunsisäiseen keskenmenoon tai kuolemaan pian syntymän jälkeen. Ehdottomasti tekisin abortin!

        Seulonnassa on mahdollisuus tunnistaa 60-80% raskauksista joissa sikiöllä on down.
        Ultrassa 30% iso epämuodostuneisuus löytyy viikolla 11-14 ja 50% 19-20 viikoilla. Aivojen suuret rakennepoikkeavuudet löytyy miltei 100%, sydämen kehitysvirheistä vain 10-15%.

        Seulantapositiivisuus tarkoittaa, että vaikean kehityshäiriön riski on suurentunut. Ei tarkoita, että sikiö olisi sairas. Valtaosa riskiraskauksien ryhmään joutuneista lapsista syntyy terveinä ja vain 1:llä 4:stä testipositiivisesta on poikkeava kromosomisto.

        Minulla on vattassa kasvamassa testien mukaan terve esikoinen, mutta olisin tehnyt abortin jos olisi todettu kehityshäiriö.
        En koe olevani rasisti, tämä on minun ja mieheni valinta.
        Olen seurustellut Bangladeshilaisen ja Irakilaisen kanssa ennen nykyistä avosieppaani ja työskennellyt down-henkilön kanssa, joka oli oikein mukava ja hauska tyttö.


      • minäkin olen
        Tyttö24 kirjoitti:

        Muako tässä nyt sitten jo Hitleriin verrataan? Huh huh! Täysin laillinen asia johon jokainen omalla mielipiteellään sitten reagoi.. Murhaajaa musta ei saa vaikka tekisinkin abortin, oli sikiö sitten down -tai ei! Se on täysin laillista, perusteluja ei tartte kenenkään teille vastaansanojille antaa. Se, että pidät aborttia murhana, on sun oma henkilökohtanen asias, sitä se ei ole Suomen laissa!

        Kantti ei riitä down-lapsen äidiksi ja miehestäni ei ole down-lapsen isäksi. Mutta toisaalta en pidä lasten kasvattamista kantti asiana!
        Terveenkin lapsen kasvattaminen on rankkaa, vammautuneen on rankempaa. Lapsi joutuu tasantarkkaan eriarvoiseen asemaan maailmassa -syrjitään-
        Sydänvika, tulehdusherkkyys ja suurempi mahdollisuus sairastua leukemiaan. Haluan tarjota lapselleni mahdollisimman hyvät lähtökohdat, jos lapseni päättää aikanaan pitää down-lapsen, niin tuen häntä ratkasussaan.

        Sikiöllä on mahdollisuus 13- ja 18- trisomiaan, joka usein johtaa kohdunsisäiseen keskenmenoon tai kuolemaan pian syntymän jälkeen. Ehdottomasti tekisin abortin!

        Seulonnassa on mahdollisuus tunnistaa 60-80% raskauksista joissa sikiöllä on down.
        Ultrassa 30% iso epämuodostuneisuus löytyy viikolla 11-14 ja 50% 19-20 viikoilla. Aivojen suuret rakennepoikkeavuudet löytyy miltei 100%, sydämen kehitysvirheistä vain 10-15%.

        Seulantapositiivisuus tarkoittaa, että vaikean kehityshäiriön riski on suurentunut. Ei tarkoita, että sikiö olisi sairas. Valtaosa riskiraskauksien ryhmään joutuneista lapsista syntyy terveinä ja vain 1:llä 4:stä testipositiivisesta on poikkeava kromosomisto.

        Minulla on vattassa kasvamassa testien mukaan terve esikoinen, mutta olisin tehnyt abortin jos olisi todettu kehityshäiriö.
        En koe olevani rasisti, tämä on minun ja mieheni valinta.
        Olen seurustellut Bangladeshilaisen ja Irakilaisen kanssa ennen nykyistä avosieppaani ja työskennellyt down-henkilön kanssa, joka oli oikein mukava ja hauska tyttö.

        mutta Suomen laissa on on taattu myös mielipiteenvapaus. Onko hienoa suorittaa valinta, jolla pyritään poistamaan erilaisuus ja sen sietäminen yhteiskunnasta. Minusta kaikki abortin tekevät ovat murhaajia, jos siihen ei liity suoranaista äidin hengelle vaarallisia tekijöitä. Elämä on tehty elettäväksi ja siihen liittyy suuria riskejä ja epäonnistumisen mahdollisuuksia ja se on kuitenkin se juttu, joka tekee elämästä elämän makuisen.
        Minusta kehitysvammaiset ovat ihmisiä, joilla on oikeudet yhdenvertaiseen elämään. Mahdollisuuksien mukaan tänä päivänä heillä on oikein hyvät kodinomaiset hoitopaikat, jos vanhemmat eivät jaksa.


      • Tyttö24
        minäkin olen kirjoitti:

        mutta Suomen laissa on on taattu myös mielipiteenvapaus. Onko hienoa suorittaa valinta, jolla pyritään poistamaan erilaisuus ja sen sietäminen yhteiskunnasta. Minusta kaikki abortin tekevät ovat murhaajia, jos siihen ei liity suoranaista äidin hengelle vaarallisia tekijöitä. Elämä on tehty elettäväksi ja siihen liittyy suuria riskejä ja epäonnistumisen mahdollisuuksia ja se on kuitenkin se juttu, joka tekee elämästä elämän makuisen.
        Minusta kehitysvammaiset ovat ihmisiä, joilla on oikeudet yhdenvertaiseen elämään. Mahdollisuuksien mukaan tänä päivänä heillä on oikein hyvät kodinomaiset hoitopaikat, jos vanhemmat eivät jaksa.

        Nii, synnytetään kaikki mahdolliset raskaudet, sehän vastaus kaikkeen! Ei ole väliä sillä halutaanko lasta vai ei, katsotaan kuinka vanhemmat jaksaa terveen tai sairaan lapsen kanssa ja lykätään adoptioon jos ei jakseta???

        Onnesta noin ei toimita!!! Mä en haluis joutua arvuuttelemaan omaa jaksamistani. Äidin henki menee sulla rajana, eikö sun mielestä lapsella ole mitään oikeutta terveeseen elämään? Jaa nii, mutta elämä itsessään on ylivoimasen arvokasta ettei ole väliä missä kunnossa syntyy, kunhan syntyy.. ja jos lasta ei synnytyksen jälkeen ole valmis huolehtimaan niin tuupataan muualle.. -Sillä saataisiin kyllä parissakymmenessä vuodessa Suomelle työntekijöitä omasta takaa.. ei tartte ottaa virosta sun muualta työvoimaa.. Sitten kun meitä on liikaa, niin tuupataan ulkomaille adoptioon ja otetaan käyttöön yhden lapsen politiikka.. ai, mut sit ollaan taas alkupisteessä!

        On hienoa, että voi valita synnyttääkö lapsen vai ei!
        Todella kypsää perustella aborttia murhalla, koska murha se ei ole. Sun henkilökohtainen mielipide on sun oma, mutta se on vaan sitä mielipide -muttei faktaa muuta yhtään miksikään.

        Abortti kielletään joissain maissa uskonnon vuoksi, minkä vuoksi se pitäisi suomessa kieltää?


      • Sinna
        minäkin olen kirjoitti:

        mutta Suomen laissa on on taattu myös mielipiteenvapaus. Onko hienoa suorittaa valinta, jolla pyritään poistamaan erilaisuus ja sen sietäminen yhteiskunnasta. Minusta kaikki abortin tekevät ovat murhaajia, jos siihen ei liity suoranaista äidin hengelle vaarallisia tekijöitä. Elämä on tehty elettäväksi ja siihen liittyy suuria riskejä ja epäonnistumisen mahdollisuuksia ja se on kuitenkin se juttu, joka tekee elämästä elämän makuisen.
        Minusta kehitysvammaiset ovat ihmisiä, joilla on oikeudet yhdenvertaiseen elämään. Mahdollisuuksien mukaan tänä päivänä heillä on oikein hyvät kodinomaiset hoitopaikat, jos vanhemmat eivät jaksa.

        "oikein hyvät kodinomaiset hoitopaikat, jos vanhemmat eivät jaksa." Vai että niin, no miltäs siitä lapsesta mahtaa sellainen tuntua?
        Vanhemmat ei nyt jaksa sua enää niin laitetaan sut hoitolaitokseen. Onko sinulla mitään tietoa kuinka paljon "kodinomaiset" hoitopaikat maksavat?

        Jos itsellään ei ole kokemusta kehitysvammaisesta lapsesta niin turha silloin muiden ratkaisuja on moittia. Kaikilla ei ole voimavaroja ja resursseja kasvattaa vammaista lasta. Ratkaisu ei ole että sysätään lapsi johonkin muualle.

        Toivon aina että te abortin vastustajat joudutte elämässänne sellaisen tilanteen eteen jossa joudutte punnitsemaan arvojanne kahteen kertaan. Ehkä se siinä tilanteessa ei olekaan niin itsestään selvyys.


      • CIA
        minäkin olen kirjoitti:

        mutta Suomen laissa on on taattu myös mielipiteenvapaus. Onko hienoa suorittaa valinta, jolla pyritään poistamaan erilaisuus ja sen sietäminen yhteiskunnasta. Minusta kaikki abortin tekevät ovat murhaajia, jos siihen ei liity suoranaista äidin hengelle vaarallisia tekijöitä. Elämä on tehty elettäväksi ja siihen liittyy suuria riskejä ja epäonnistumisen mahdollisuuksia ja se on kuitenkin se juttu, joka tekee elämästä elämän makuisen.
        Minusta kehitysvammaiset ovat ihmisiä, joilla on oikeudet yhdenvertaiseen elämään. Mahdollisuuksien mukaan tänä päivänä heillä on oikein hyvät kodinomaiset hoitopaikat, jos vanhemmat eivät jaksa.

        Oma mielipiteeni on seuraava. Suomen laki sanoo varmasti niin että on mielipiteen eli sananvapaus mutta Suomen laki myös sallii abortit. Elämän kehittyminenkään ei ole niin yksiselitteistä. Hedelmöittyminen kun tapahtuu aina kaikki ei mene niin kuin luonto on sen suunnitellut. Siksi tulee myös keskenmenoja mutta aina se luontoäiti ei tehtäväänsä suorita siksi se suorittaa lääkäri mikäli vahempi/vanhemmat niin ovat päättäneet. Päätös ei koskaan ole helppo oli syy mikä tahansa joten luulen ettei sinun asiasi ole muita siitä syyllistää. Siksihän nämä seulannat ovat käytössä. Hyväksy muiden mielipiteet ja kysy itseltäsi että miksi olet sitä mieltä ettei aborttia saisi tehdä kuin silloin kun äidin henki on vaarassa? vastaukseksi ei kelpaa se että se on vain yksi ja hyväksyttävä syy. Ja abortin tekevä ei todellakaan ole murhaaja vaikka sinä väität että kehitys vammainen on ihminen itse väitän että hän on saanut ihmisoikeutensa vasta synnyttyään. Omasta mielestäni ihmisoikeutta et omaa vielä kohdussa. Ja itse olen myö näiden vammaisten lasten hoitaja ollut eikä ole vammaisen hoitaminen edes laitoksissa sen helpompaa. Jos vanhemmat ajattelevat ettei he kykene tai jaksa tulevaisuudessa ei sinun asiasi ole siitäkään syyllistää. Mielipiteesi on ettet kannata aborttia mutta perustele se kunnolla. Oma mielipiteeni on että kannatan, silloin kun vanhemmalla/vanhemmille on selvinnyt että lapsi ei ole terve, taloudellinen tilanne ei sitä salli, ei halua ryhtyä yksinhuoltajaksi, elämäntilanne, ikä tai ns. vahinkolapsi joka ei ole toivottu. Onko siis esim. oikein synnyttää lapsi hoitaa sitä mutta ei rakastaa? Onko oikein olla yrittämättä tarjota lapselle taloudellisesti hyvä elämä? Onko oikein synnyttää lapsi joka on vammainen lapsi jos itse tietää ettei siihen pysty? Onko oikein synnyttää lapsi esim. raiskauksesta alkunsa saanut? Onko oikein synnyttää lasta jos tietää ettei kykene yksinhuoltajaksi? Onko oikein synnyttää lapsi 13 - 15 vuotiaana jos ei siihen silloin kykene? Onko sekään oikein synnyttää lapsi jos lapsi ei ole toivottu eikä häntä haluta? mielestäni ei. Lapsettomuudesta kärsivienkään asia ei ole tulla sanomaan anna adoptoitavaksi älä tee aborttia tuntuu siltä että silloin on oma lehmä ojassa. Mielestäni meidän jotka pystymme lapsia saamaan ei ole mikään velvollisuus lapsia teille synnyttää mikäli kyse ei ole ns. laina kohdusta tai silloin kun abortti on jo liian myöhäinen ja on jo asian päättänyt ettei lasta itsellään pitää halua.


      • sappi
        CIA kirjoitti:

        Oma mielipiteeni on seuraava. Suomen laki sanoo varmasti niin että on mielipiteen eli sananvapaus mutta Suomen laki myös sallii abortit. Elämän kehittyminenkään ei ole niin yksiselitteistä. Hedelmöittyminen kun tapahtuu aina kaikki ei mene niin kuin luonto on sen suunnitellut. Siksi tulee myös keskenmenoja mutta aina se luontoäiti ei tehtäväänsä suorita siksi se suorittaa lääkäri mikäli vahempi/vanhemmat niin ovat päättäneet. Päätös ei koskaan ole helppo oli syy mikä tahansa joten luulen ettei sinun asiasi ole muita siitä syyllistää. Siksihän nämä seulannat ovat käytössä. Hyväksy muiden mielipiteet ja kysy itseltäsi että miksi olet sitä mieltä ettei aborttia saisi tehdä kuin silloin kun äidin henki on vaarassa? vastaukseksi ei kelpaa se että se on vain yksi ja hyväksyttävä syy. Ja abortin tekevä ei todellakaan ole murhaaja vaikka sinä väität että kehitys vammainen on ihminen itse väitän että hän on saanut ihmisoikeutensa vasta synnyttyään. Omasta mielestäni ihmisoikeutta et omaa vielä kohdussa. Ja itse olen myö näiden vammaisten lasten hoitaja ollut eikä ole vammaisen hoitaminen edes laitoksissa sen helpompaa. Jos vanhemmat ajattelevat ettei he kykene tai jaksa tulevaisuudessa ei sinun asiasi ole siitäkään syyllistää. Mielipiteesi on ettet kannata aborttia mutta perustele se kunnolla. Oma mielipiteeni on että kannatan, silloin kun vanhemmalla/vanhemmille on selvinnyt että lapsi ei ole terve, taloudellinen tilanne ei sitä salli, ei halua ryhtyä yksinhuoltajaksi, elämäntilanne, ikä tai ns. vahinkolapsi joka ei ole toivottu. Onko siis esim. oikein synnyttää lapsi hoitaa sitä mutta ei rakastaa? Onko oikein olla yrittämättä tarjota lapselle taloudellisesti hyvä elämä? Onko oikein synnyttää lapsi joka on vammainen lapsi jos itse tietää ettei siihen pysty? Onko oikein synnyttää lapsi esim. raiskauksesta alkunsa saanut? Onko oikein synnyttää lasta jos tietää ettei kykene yksinhuoltajaksi? Onko oikein synnyttää lapsi 13 - 15 vuotiaana jos ei siihen silloin kykene? Onko sekään oikein synnyttää lapsi jos lapsi ei ole toivottu eikä häntä haluta? mielestäni ei. Lapsettomuudesta kärsivienkään asia ei ole tulla sanomaan anna adoptoitavaksi älä tee aborttia tuntuu siltä että silloin on oma lehmä ojassa. Mielestäni meidän jotka pystymme lapsia saamaan ei ole mikään velvollisuus lapsia teille synnyttää mikäli kyse ei ole ns. laina kohdusta tai silloin kun abortti on jo liian myöhäinen ja on jo asian päättänyt ettei lasta itsellään pitää halua.

        Hyväksy muiden mielipiteet blaa blaa taitaa olla itelläs ongelmia, hyväksy itsekin!

        ensiksi, 13-15-vuotiaana ei kuulu harrastaa seksiä, saatikka tietää mitä sillä tarkoitetaan. jos niin tyhmä kuitenkin on, niin ihminen on jo siinä iässä että vastuu täytyy osata kantaa, kyllähän kaikista teoista täytyy osata vastuu kantaa.

        "Hyväksy muiden mielipiteet ja kysy itseltäsi että miksi olet sitä mieltä ettei aborttia saisi tehdä kuin silloin kun äidin henki on vaarassa? vastaukseksi ei kelpaa se että se on vain yksi ja hyväksyttävä syy. Ja abortin tekevä ei todellakaan ole murhaaja vaikka sinä väität että kehitys vammainen on ihminen itse väitän että hän on saanut ihmisoikeutensa vasta synnyttyään"

        Miten niin vastauksesksi ei kelpaa tuo mainitsemasi? Tämä on minun mielipiteeni pidä sinä omasi mutta et voi kumota toisen ihmisen mielipidettä! Samoin kysymys siitä onko abortti murha on 100% mielipidekysymys, koska sille ei laissa ole asetettu mitään erityisiä piirteitä. Jokainen ihminen saa oikeutensa vasta synnyttyään, ja näin ei todellakaan pitäisi olla. Ai niin mutta sinähän hyväksyt abortin ja lapsen vammauttaamisen viinalla ja tupakalla. Eihän se lapsi tosiaan mitään oikeuksia tarvitsekaan.

        Lapsen kanssa tulee taloudellisesti toimeen kun laittaa taloutensa järjetykseen. Tässä maassa on moni teiniäiti pärjännyt ihan yhteiskunnan tuella(kuten pärjäävät myös vanhemmat naiset jotka lapsia saavat joten älä puutu tähän). Minulla on 2-vuotias downlapsi ja olen itse 18-vuotias. Oikein hyvin on pärjätty, omasta olen sen nipistänyt mitä lapsi on tarvinnut. Ei joka kuukausi tarvitse ostaa Vuittonin laukkua tai käydä ulkona syömässä.


      • pers
        Tyttö24 kirjoitti:

        Rautalangasta väännän; Ei toivotut lapset (oli vammanen tai terve kyseessä) yleensä keskeytetään mahdollisimman pian. Kun taas pari, joka toivoo lasta ja tulee raskaaksi, osallistuu sikiötutkimuksiin -jos haluaa! Ja niskapussinturvotusta EI PYSTYTÄ mittäämään esim. viikolla 8.

        Minä olen mittaamisen puolella, koska yksinkertaisesti haluan pienentää riskiä synnyttää vammautuneen sikiön. Toki hianoa, että kaltaisiasi on olemassa! Pisteet siitä sulle.

        Voihan lapseni vammautua synnytyksessäkin tai myöhemmässä iässään, mutta jos asiaa voidaan tutkia ja vielä puuttua tilanteeseen, parempi niin.
        Olikohan se, että 1 viidestä jatkotutkimuksiin osallistuvista äideistä kantaa vammautunutta lasta, eli suuri osa ekassa tutkimuksessa käyneistä on ns. "vääriä hälyytyksiä".

        Sitten voisit hankkia oikeaa tietoa minulle rakkaasta aiheesta alkoholi ja raskaus!

        Ylipaino ei sinänsä ole ongelma. Ainoa mitä tehdään on laitetaan tuleva äiti raskausdiabetes-seurantaan. Miten ylipainon kieltää??
        Jotain järkee noihin heittoihis, pitäskö tupakoivalle naiselle antaa selkäsauna, ilmasia tupakkalaastareita vai sakkoa? Ja kuka lakia seuraa? Naapurit?
        Ehkä abortti pitäis kieltää laissa? Miksi? Ja mitä se aiheuttaa?

        Ja meni täysin ohi miten rakastaa toista lasta enemmän kuin toista..

        "Sitten voisit hankkia oikeaa tietoa minulle rakkaasta aiheesta alkoholi ja raskaus!

        Ylipaino ei sinänsä ole ongelma. Ainoa mitä tehdään on laitetaan tuleva äiti raskausdiabetes-seurantaan. Miten ylipainon kieltää??
        Jotain järkee noihin heittoihis, pitäskö tupakoivalle naiselle antaa selkäsauna, ilmasia tupakkalaastareita vai sakkoa? Ja kuka lakia seuraa? Naapurit?
        Ehkä abortti pitäis kieltää laissa? Miksi? Ja mitä se aiheuttaa?"

        Itse olen ylipainoinen ja kyllä se ylipaino on vaaraksi lapsen terveydelle kuten myös odottavalle äidille. Raskauteni aikana en tupakoinut tai käyttänyt mitään päihteitä. Nimenomaanhan mä sanoin ettei noita asioita voida kieltää lailla, ei sellaista lakia voida tehdä! Joten ihmettelen ylipäänsä mikä kappale tuo oli? Jospa vähän selventäisit, etenkin tuota kohtaa Sitten voisit hankkia oikeaa tietoa minulle rakkaasta aiheesta alkoholi ja raskaus! Mitähän tarkoitit tuolla? Kyllä jokainen aivan varmasti tietää siitä mitä alkoholi lapselle aiheuttaa. FAS-lapsen elämä ei ole helppoa, he ovat täysin normaaleja eli käyvät tavallista koulua jne mutta poikkeavat jopa paljon ulkonäöltään ja siarastavat usein ADHD:tä tai MBD:tä. Ei sillä että downinkaan elämä olisi helppoa, mutta down ei ole äidin aiheuttama syndrooma! Usein jos äiti saa FAS-lapsen jatkuu alkoholin käyttö myös synnytyksen jälkeen, eli lapsen elämä ei muutenkaan ole helppoa.


      • tassi
        Tyttö24 kirjoitti:

        Nii, synnytetään kaikki mahdolliset raskaudet, sehän vastaus kaikkeen! Ei ole väliä sillä halutaanko lasta vai ei, katsotaan kuinka vanhemmat jaksaa terveen tai sairaan lapsen kanssa ja lykätään adoptioon jos ei jakseta???

        Onnesta noin ei toimita!!! Mä en haluis joutua arvuuttelemaan omaa jaksamistani. Äidin henki menee sulla rajana, eikö sun mielestä lapsella ole mitään oikeutta terveeseen elämään? Jaa nii, mutta elämä itsessään on ylivoimasen arvokasta ettei ole väliä missä kunnossa syntyy, kunhan syntyy.. ja jos lasta ei synnytyksen jälkeen ole valmis huolehtimaan niin tuupataan muualle.. -Sillä saataisiin kyllä parissakymmenessä vuodessa Suomelle työntekijöitä omasta takaa.. ei tartte ottaa virosta sun muualta työvoimaa.. Sitten kun meitä on liikaa, niin tuupataan ulkomaille adoptioon ja otetaan käyttöön yhden lapsen politiikka.. ai, mut sit ollaan taas alkupisteessä!

        On hienoa, että voi valita synnyttääkö lapsen vai ei!
        Todella kypsää perustella aborttia murhalla, koska murha se ei ole. Sun henkilökohtainen mielipide on sun oma, mutta se on vaan sitä mielipide -muttei faktaa muuta yhtään miksikään.

        Abortti kielletään joissain maissa uskonnon vuoksi, minkä vuoksi se pitäisi suomessa kieltää?

        jopas oli naurettavaa tiedät itsein ettei siinä noin kävisi. tämän maan ihmiset kuolevat sukupuuttoon jokatapauksessa, synnytysten määrä lähentelee nälkävuosien tasoa. Abortteja ei vuodessa tehdä niin paljon että vaikuttaisi suomen ihmisiin tuolla tavalla. mietipä vähän ennenkuin kirjoitat.

        On hienoa, että voi valita synnyttääkö lapsen vai ei!
        Eikö olekin! On myös hienoa valita äänstääkö vai ei ja ottaako nyt jääkaapista vanukkaan vai lenkkimakkaraa. Ihanaa kun meillä kaikille on vaihtoehtoja joista valita!

        Todella kypsää perustella aborttia murhalla, koska murha se ei ole. Sun henkilökohtainen mielipide on sun oma, mutta se on vaan sitä mielipide -muttei faktaa muuta yhtään miksikään.

        Aivan, tämä on sinun mielipiteesi aisasta. Mielestäsi abortti ei ole murha, eli tottakai kaikki jotka niin sanovat ovat epäkypsiä ja tyhmiä. Sittenhän me ollaan kaikki, jokainen ihminen vastustaa jotakin vaikka sitä eilaissa ole kielletty. Ainakin lähes jokainen. Ei ehkä ihminen joka elää pelkän lakikirjan varassa.

        Aborttia ei suomess atarvitsisi kieltää kokonaan, muta mietipä esim yli 25-vuotiaiden(otin tämän iän sillä usein miten ihmiset ovat valmistuneet ja käyvät töissä jne) abortit. Miksi sellainen pitää tehdä? En itse keksi yhtäkään hyväksyttävää syytä, etenkään silloin jos lapsi on vammainen ja terve lapsi olisi kyllä saanut syntyä.

        Eri asia ovat teiniäidit. Heidän ei kuuluisi seksistä mitän edes tietää(en puhu nimellä teiniäiti yli 17-vuotiaista). Samoin, jos äidin henki on vaarassa raskauden takia, on abortti mielestäni hyväksyttävää jos raskaus johtaisi sekä äidin että lapsen kuolemaan. Jos olisi mahdollista pelastaa edes toinen lähtisin itse synnyttämään.


      • Tyttö24
        pers kirjoitti:

        "Sitten voisit hankkia oikeaa tietoa minulle rakkaasta aiheesta alkoholi ja raskaus!

        Ylipaino ei sinänsä ole ongelma. Ainoa mitä tehdään on laitetaan tuleva äiti raskausdiabetes-seurantaan. Miten ylipainon kieltää??
        Jotain järkee noihin heittoihis, pitäskö tupakoivalle naiselle antaa selkäsauna, ilmasia tupakkalaastareita vai sakkoa? Ja kuka lakia seuraa? Naapurit?
        Ehkä abortti pitäis kieltää laissa? Miksi? Ja mitä se aiheuttaa?"

        Itse olen ylipainoinen ja kyllä se ylipaino on vaaraksi lapsen terveydelle kuten myös odottavalle äidille. Raskauteni aikana en tupakoinut tai käyttänyt mitään päihteitä. Nimenomaanhan mä sanoin ettei noita asioita voida kieltää lailla, ei sellaista lakia voida tehdä! Joten ihmettelen ylipäänsä mikä kappale tuo oli? Jospa vähän selventäisit, etenkin tuota kohtaa Sitten voisit hankkia oikeaa tietoa minulle rakkaasta aiheesta alkoholi ja raskaus! Mitähän tarkoitit tuolla? Kyllä jokainen aivan varmasti tietää siitä mitä alkoholi lapselle aiheuttaa. FAS-lapsen elämä ei ole helppoa, he ovat täysin normaaleja eli käyvät tavallista koulua jne mutta poikkeavat jopa paljon ulkonäöltään ja siarastavat usein ADHD:tä tai MBD:tä. Ei sillä että downinkaan elämä olisi helppoa, mutta down ei ole äidin aiheuttama syndrooma! Usein jos äiti saa FAS-lapsen jatkuu alkoholin käyttö myös synnytyksen jälkeen, eli lapsen elämä ei muutenkaan ole helppoa.

        Tarkoitin että alkoholia voi raskaana oleva nainenkin juoda, myös imetettäessä, asiasta liikkuu niin monta mutua kun on raskauttakin. Mutta mutu ei ole faktaa.. Eli kaikki ei todellakaan tiedä, että nainen, jolle alkoholi ei ole ongelma, voisi juoda alkoholia raskaana. Moneen otteeseen ollaan aiheesta väännetty, lisää löytyy alkon kotisivuilta tai niitten myymälästä ilmaisesite.

        Äidin ylipaino ei ole vaarallista sikiölle, vaan äidin mahdollinen diabetes. Jokaisella lihavalla se ei silti puhkea. Laihoillakin on siihen mahdollisuus.
        Raskausdiabetes johtuu hormoneista ja loppuu kun istukka on syntynyt.
        Vauvasta kasvaa ylisuuri joka saattaa hankaloittaa synnytystä. Joissain tapauksissa vauvan insuliinituotanto on niin sekaisin, että taaperoa joudutaan herättelemään maidolle parin tunnin välein. Jotkut onnettomat joutuu tiputukseen.

        Luin varmaan väärin mitä tarkoitit nautintoaineista, sori..

        Minä olen lopettanut myös tupakoinnin, mutta ymmärrän niitä jotka eivät siihen pysty. Alkoholia juon silloin kun mieli tekee siideriä.

        Fetaalialkoholisyndrooma (FAS) -lapset syntyvät pienipäisinä, laihoina ja lyhyinä. Imemisrefleksi huonosti kehittynyttä tai ei ime ollenkaan ja johtaa aliravitsemukseen.
        Normaalia kasvua ei tapahdu, vaan kasvu on hidasta, myös silloin kun ravitsemuksesta on huolehdittu hyvin.
        Pienipäisyyden on todettu olevan vakavin löydös, jolla on ennuste tulevaa henkistä ja fyysistä jälkeenjääneisyyteen.

        Jälkeenjääneisyys riippuu alkoholialtistuksen määrästä.
        Lapsi ei opi kääntymään, istumaan eikä ryömimään. Puheenkehitys viivästyy 80%:lla lapsista. Kuulovaurio mahdollinen.

        Leikki -ja kouluiässä tarkkaavaisuushäiriöitä, joka haittaa koulutyötä.
        Selvimmät vaikeudet tarkkaavaisuushäiriön lisäksi on impulsiivisuus, yleinen levottomuus, vaikeuksia sosiaalisuuden -ja ihmissuhteiden kanssa.

        FAS-lasten älykkyysosamäärä on keskimäärin 60-70. Joukossa älykkäitäkin, joilla jonkin alueen erityislahjakkuus.


      • Anne
        sappi kirjoitti:

        Hyväksy muiden mielipiteet blaa blaa taitaa olla itelläs ongelmia, hyväksy itsekin!

        ensiksi, 13-15-vuotiaana ei kuulu harrastaa seksiä, saatikka tietää mitä sillä tarkoitetaan. jos niin tyhmä kuitenkin on, niin ihminen on jo siinä iässä että vastuu täytyy osata kantaa, kyllähän kaikista teoista täytyy osata vastuu kantaa.

        "Hyväksy muiden mielipiteet ja kysy itseltäsi että miksi olet sitä mieltä ettei aborttia saisi tehdä kuin silloin kun äidin henki on vaarassa? vastaukseksi ei kelpaa se että se on vain yksi ja hyväksyttävä syy. Ja abortin tekevä ei todellakaan ole murhaaja vaikka sinä väität että kehitys vammainen on ihminen itse väitän että hän on saanut ihmisoikeutensa vasta synnyttyään"

        Miten niin vastauksesksi ei kelpaa tuo mainitsemasi? Tämä on minun mielipiteeni pidä sinä omasi mutta et voi kumota toisen ihmisen mielipidettä! Samoin kysymys siitä onko abortti murha on 100% mielipidekysymys, koska sille ei laissa ole asetettu mitään erityisiä piirteitä. Jokainen ihminen saa oikeutensa vasta synnyttyään, ja näin ei todellakaan pitäisi olla. Ai niin mutta sinähän hyväksyt abortin ja lapsen vammauttaamisen viinalla ja tupakalla. Eihän se lapsi tosiaan mitään oikeuksia tarvitsekaan.

        Lapsen kanssa tulee taloudellisesti toimeen kun laittaa taloutensa järjetykseen. Tässä maassa on moni teiniäiti pärjännyt ihan yhteiskunnan tuella(kuten pärjäävät myös vanhemmat naiset jotka lapsia saavat joten älä puutu tähän). Minulla on 2-vuotias downlapsi ja olen itse 18-vuotias. Oikein hyvin on pärjätty, omasta olen sen nipistänyt mitä lapsi on tarvinnut. Ei joka kuukausi tarvitse ostaa Vuittonin laukkua tai käydä ulkona syömässä.

        On mukavaa, että sinulla menee lapsesi kanssa hyvin. Kuitenkaan sinun elämänvalintasi eivät automaattisesti sovi kaikille. Jos abortti täysin kielletään ja rangaistavaksi määrätään myös sikiön "tahallinen" vahingoittaminen ( olen kyllä muuten samaa mieltä, tupakointi ja viinan juonti raskauden aikana on edesvastuutonta ja väärin), nainen taantuu synnytyskoneeksi. Sitäkö te abortinvastustajat haluatte? koska naisen ihmisoikeuksiahan te poljette. Miksi sikiö, rumasti sanottuna äidistään riippuvainen kasvain, on jotenkin ainutlaatuisempi kuin sen ravinnonantaja? Voihan olla, että vielä todetaan syöpäkasvaimillakin olevan jonkinlainen tajunta. Vaaditteko silloin siillekin elinoikeutta yli niiden kantajan?


      • CIA
        Anne kirjoitti:

        On mukavaa, että sinulla menee lapsesi kanssa hyvin. Kuitenkaan sinun elämänvalintasi eivät automaattisesti sovi kaikille. Jos abortti täysin kielletään ja rangaistavaksi määrätään myös sikiön "tahallinen" vahingoittaminen ( olen kyllä muuten samaa mieltä, tupakointi ja viinan juonti raskauden aikana on edesvastuutonta ja väärin), nainen taantuu synnytyskoneeksi. Sitäkö te abortinvastustajat haluatte? koska naisen ihmisoikeuksiahan te poljette. Miksi sikiö, rumasti sanottuna äidistään riippuvainen kasvain, on jotenkin ainutlaatuisempi kuin sen ravinnonantaja? Voihan olla, että vielä todetaan syöpäkasvaimillakin olevan jonkinlainen tajunta. Vaaditteko silloin siillekin elinoikeutta yli niiden kantajan?

        Aivan, siis olen täysin samaa mieltä Annen kanssa asiasta. Teidän perustelunne on täysin naurettavia suorastaan yhtä naurettavia kuin se että vaatisitte syöpäkasvaimelle oikeutta elää. Herätkää nyt vastustajat jo tähän päivään. Ei ketään naista voi pelkäksi synnytys koneeksi vaatia jos itse haluatte sitä olla niin olkaa mutta älkää tulko haukkumaan ja syyllistämään niitä jotka ei halua sellainen olla. Tosin ryyppääminen tai tupakan poltto ei abortille ole mikään syy. Mutta muut syyt mielestäni olivat aivan yhtä hyvin käyviä kuin abortin vastustajien syy että vain kun äidin henki on vaarassa.


      • tietoinen

        ehkäisystä ja varautua siihen, että kun harrastaa seksiä niin seurauksena voi olla raskaus. Abortti ei ole ehkäisy väline ja sitä tuskin on siihen tarkoitettu. Kyllä yli 25-vuotias on täysi idiootti jos ei käytä muuta ehkäisyä.


      • kokemus
        CIA kirjoitti:

        Oma mielipiteeni on seuraava. Suomen laki sanoo varmasti niin että on mielipiteen eli sananvapaus mutta Suomen laki myös sallii abortit. Elämän kehittyminenkään ei ole niin yksiselitteistä. Hedelmöittyminen kun tapahtuu aina kaikki ei mene niin kuin luonto on sen suunnitellut. Siksi tulee myös keskenmenoja mutta aina se luontoäiti ei tehtäväänsä suorita siksi se suorittaa lääkäri mikäli vahempi/vanhemmat niin ovat päättäneet. Päätös ei koskaan ole helppo oli syy mikä tahansa joten luulen ettei sinun asiasi ole muita siitä syyllistää. Siksihän nämä seulannat ovat käytössä. Hyväksy muiden mielipiteet ja kysy itseltäsi että miksi olet sitä mieltä ettei aborttia saisi tehdä kuin silloin kun äidin henki on vaarassa? vastaukseksi ei kelpaa se että se on vain yksi ja hyväksyttävä syy. Ja abortin tekevä ei todellakaan ole murhaaja vaikka sinä väität että kehitys vammainen on ihminen itse väitän että hän on saanut ihmisoikeutensa vasta synnyttyään. Omasta mielestäni ihmisoikeutta et omaa vielä kohdussa. Ja itse olen myö näiden vammaisten lasten hoitaja ollut eikä ole vammaisen hoitaminen edes laitoksissa sen helpompaa. Jos vanhemmat ajattelevat ettei he kykene tai jaksa tulevaisuudessa ei sinun asiasi ole siitäkään syyllistää. Mielipiteesi on ettet kannata aborttia mutta perustele se kunnolla. Oma mielipiteeni on että kannatan, silloin kun vanhemmalla/vanhemmille on selvinnyt että lapsi ei ole terve, taloudellinen tilanne ei sitä salli, ei halua ryhtyä yksinhuoltajaksi, elämäntilanne, ikä tai ns. vahinkolapsi joka ei ole toivottu. Onko siis esim. oikein synnyttää lapsi hoitaa sitä mutta ei rakastaa? Onko oikein olla yrittämättä tarjota lapselle taloudellisesti hyvä elämä? Onko oikein synnyttää lapsi joka on vammainen lapsi jos itse tietää ettei siihen pysty? Onko oikein synnyttää lapsi esim. raiskauksesta alkunsa saanut? Onko oikein synnyttää lasta jos tietää ettei kykene yksinhuoltajaksi? Onko oikein synnyttää lapsi 13 - 15 vuotiaana jos ei siihen silloin kykene? Onko sekään oikein synnyttää lapsi jos lapsi ei ole toivottu eikä häntä haluta? mielestäni ei. Lapsettomuudesta kärsivienkään asia ei ole tulla sanomaan anna adoptoitavaksi älä tee aborttia tuntuu siltä että silloin on oma lehmä ojassa. Mielestäni meidän jotka pystymme lapsia saamaan ei ole mikään velvollisuus lapsia teille synnyttää mikäli kyse ei ole ns. laina kohdusta tai silloin kun abortti on jo liian myöhäinen ja on jo asian päättänyt ettei lasta itsellään pitää halua.

        Minulla on perustelu miksi en hyväksy automaattista aborttia; Elämä syntyy siinä hetkenä kun siittiösolu hedelmöittää munasolun. Se on aivan eriasia kun syöpäsolu alkaa kasvaa, joka on virheellinen solu tyyppi. Raskauden merkitys on ihmiskunnalle välttämätön ja jos tarkastelemme ihmiskunnanhistoriaa, jossa on erilaisten hirmuhallitsijoiden määräyksestä tapettu erilaisia ihmisryhmiä - voimme kaiketi olla yhtämieltä, että ne ovat kansanmurhia. Entäpä jos niitä verrataan siihen, että se on parempi jollekin ryhmälle, että ne ihmiset tapetaan. Silloihan toteutuu oikeus. Ei ne ihmiset siis tienneet, että niiden merkitys ihmiskunnalle on vain merkitys kuolleena. Samoin voimme tarkastella sikiötä ryhmänä ihmisiä, joilla on merkitys kuolla ja ne abortoidaan. Äidit ottavat siis ryhmän sikiöt valtaansa ja tekevät heidän pyrkimyksensä jatkaa ihmiskunnan kehittymistä tarpeettomaksi. Mikä on silloin elämän merkitys?
        Jos vammaisuus otetaan yhdeksi kriteeriksi oikeudeksi kuolla, niin samalla voisi ottaa vaikka lyhyt jalkaisuuden, älykkyyden tai ehkä vain luontaisen vastenmielisyydenkin. Minusta on ainakin todella masentavaa nämä nyky-yhteiskunnan egoistit, jotka eivät näe elämää oman ruumiinsa ulkopuolella. Se on yksi määritelmä kehitysvammaisuudessa, että ihminen on niin keskittynyt itseensä, ettei ole muita mielihyväntuottajia kuin oma ruumis ja sen eritteet. Hyvää kesää sinullekin.


      • Jaahas...
        kokemus kirjoitti:

        Minulla on perustelu miksi en hyväksy automaattista aborttia; Elämä syntyy siinä hetkenä kun siittiösolu hedelmöittää munasolun. Se on aivan eriasia kun syöpäsolu alkaa kasvaa, joka on virheellinen solu tyyppi. Raskauden merkitys on ihmiskunnalle välttämätön ja jos tarkastelemme ihmiskunnanhistoriaa, jossa on erilaisten hirmuhallitsijoiden määräyksestä tapettu erilaisia ihmisryhmiä - voimme kaiketi olla yhtämieltä, että ne ovat kansanmurhia. Entäpä jos niitä verrataan siihen, että se on parempi jollekin ryhmälle, että ne ihmiset tapetaan. Silloihan toteutuu oikeus. Ei ne ihmiset siis tienneet, että niiden merkitys ihmiskunnalle on vain merkitys kuolleena. Samoin voimme tarkastella sikiötä ryhmänä ihmisiä, joilla on merkitys kuolla ja ne abortoidaan. Äidit ottavat siis ryhmän sikiöt valtaansa ja tekevät heidän pyrkimyksensä jatkaa ihmiskunnan kehittymistä tarpeettomaksi. Mikä on silloin elämän merkitys?
        Jos vammaisuus otetaan yhdeksi kriteeriksi oikeudeksi kuolla, niin samalla voisi ottaa vaikka lyhyt jalkaisuuden, älykkyyden tai ehkä vain luontaisen vastenmielisyydenkin. Minusta on ainakin todella masentavaa nämä nyky-yhteiskunnan egoistit, jotka eivät näe elämää oman ruumiinsa ulkopuolella. Se on yksi määritelmä kehitysvammaisuudessa, että ihminen on niin keskittynyt itseensä, ettei ole muita mielihyväntuottajia kuin oma ruumis ja sen eritteet. Hyvää kesää sinullekin.

        "Entäpä jos niitä verrataan siihen, että se on parempi jollekin ryhmälle, että ne ihmiset tapetaan. Silloihan toteutuu oikeus. "

        No huhhuh..siis että jonkun ihmisryhmän kuolema on hyvä? Kiva rasisti keskuudessamme.
        Ja kyllä se on ihme juttu, kun n. 1cm:n pituinen alkio rinnastetaan aikuisen ihmisen (tai lapsen) kanssa. Haluaisin todella tavata ihmisen, joka työntelee vaunuissaan alkiota väittäen, että se on lapsi..


      • Saara
        tietoinen kirjoitti:

        ehkäisystä ja varautua siihen, että kun harrastaa seksiä niin seurauksena voi olla raskaus. Abortti ei ole ehkäisy väline ja sitä tuskin on siihen tarkoitettu. Kyllä yli 25-vuotias on täysi idiootti jos ei käytä muuta ehkäisyä.

        todentotta tietää yhtä sun toista ehkäisystä, iso tyttö tietää raskaaksi tulon riskistä ehkäisystä huolimatta ja iso tyttö osaa etsiä aborttiklinikan ajanvarausnumeron jos huonosti sattuu. Isot tytöt ovat aika näppäriä.


      • Anne
        kokemus kirjoitti:

        Minulla on perustelu miksi en hyväksy automaattista aborttia; Elämä syntyy siinä hetkenä kun siittiösolu hedelmöittää munasolun. Se on aivan eriasia kun syöpäsolu alkaa kasvaa, joka on virheellinen solu tyyppi. Raskauden merkitys on ihmiskunnalle välttämätön ja jos tarkastelemme ihmiskunnanhistoriaa, jossa on erilaisten hirmuhallitsijoiden määräyksestä tapettu erilaisia ihmisryhmiä - voimme kaiketi olla yhtämieltä, että ne ovat kansanmurhia. Entäpä jos niitä verrataan siihen, että se on parempi jollekin ryhmälle, että ne ihmiset tapetaan. Silloihan toteutuu oikeus. Ei ne ihmiset siis tienneet, että niiden merkitys ihmiskunnalle on vain merkitys kuolleena. Samoin voimme tarkastella sikiötä ryhmänä ihmisiä, joilla on merkitys kuolla ja ne abortoidaan. Äidit ottavat siis ryhmän sikiöt valtaansa ja tekevät heidän pyrkimyksensä jatkaa ihmiskunnan kehittymistä tarpeettomaksi. Mikä on silloin elämän merkitys?
        Jos vammaisuus otetaan yhdeksi kriteeriksi oikeudeksi kuolla, niin samalla voisi ottaa vaikka lyhyt jalkaisuuden, älykkyyden tai ehkä vain luontaisen vastenmielisyydenkin. Minusta on ainakin todella masentavaa nämä nyky-yhteiskunnan egoistit, jotka eivät näe elämää oman ruumiinsa ulkopuolella. Se on yksi määritelmä kehitysvammaisuudessa, että ihminen on niin keskittynyt itseensä, ettei ole muita mielihyväntuottajia kuin oma ruumis ja sen eritteet. Hyvää kesää sinullekin.

        ...mutta silti kysyn. Lääketiede tietää syövästä, sen syistä ja syntymisestä aika vähän. TÄMÄN hetken tiedon mukaan se on soluvirhe. Mitä me tiedämme 5 vuoden päästä? Mikä on syövän tarkoitus? Mutaatioitahan tapahtuu ihmisessä koko ajan, osa hyödyllisiä, osa ei. Mitä ihmisruumis yrittää saada aikaan kehittäessään kasvaimen?

        Ja edelleenkin sanon, että naisen ihmisoikeuksia poljetaan, jos sikiön oikeudet menevät äidin ohitse. Hevoset pystyvät "luomaan" ts. abortoimaan varsan tarvittaessa. Miksi se olisi kielletty ihmiseltä, varsinkin kun syyt ovat monesti painavat?

        Pyydän tässä vammaisilta anteeksi kovia sanojani, mutta ollaanpa rehellisiä. nykyajan lääketiede pitää elossa sellaisiakin tapauksia, jotka luomummassa yhteiskunnassa kuolisivat pois. En kiistä lisääntymisen merkitystä, mutta kylläkin kannan puhtauden laiminlyönnin. Luonto pyrkii mahdollisimman terveeseen ja toimivaan eliökantaan. Miksi ihmiset pyrkivät nimenomaan päinvastaiseen, vaatimalla elinoikeutta yksilöille, jotka eivät yksinkertaisesti selviä ja vaativat kohtuuttomia ponnistuksia ympäröiviltä terveiltä? Ja muutenkin, meitä on tällä planeetalla jo nyt useampi miljardi enemmän kuin luonto pystyy elättämään. Seurauksena on sotia ja kurjuutta, nälkää ja sairauksia. Ja jotkut sitten vielä vaativat rajoittamatonta lisääntymistä!


      • Tyttö24
        tassi kirjoitti:

        jopas oli naurettavaa tiedät itsein ettei siinä noin kävisi. tämän maan ihmiset kuolevat sukupuuttoon jokatapauksessa, synnytysten määrä lähentelee nälkävuosien tasoa. Abortteja ei vuodessa tehdä niin paljon että vaikuttaisi suomen ihmisiin tuolla tavalla. mietipä vähän ennenkuin kirjoitat.

        On hienoa, että voi valita synnyttääkö lapsen vai ei!
        Eikö olekin! On myös hienoa valita äänstääkö vai ei ja ottaako nyt jääkaapista vanukkaan vai lenkkimakkaraa. Ihanaa kun meillä kaikille on vaihtoehtoja joista valita!

        Todella kypsää perustella aborttia murhalla, koska murha se ei ole. Sun henkilökohtainen mielipide on sun oma, mutta se on vaan sitä mielipide -muttei faktaa muuta yhtään miksikään.

        Aivan, tämä on sinun mielipiteesi aisasta. Mielestäsi abortti ei ole murha, eli tottakai kaikki jotka niin sanovat ovat epäkypsiä ja tyhmiä. Sittenhän me ollaan kaikki, jokainen ihminen vastustaa jotakin vaikka sitä eilaissa ole kielletty. Ainakin lähes jokainen. Ei ehkä ihminen joka elää pelkän lakikirjan varassa.

        Aborttia ei suomess atarvitsisi kieltää kokonaan, muta mietipä esim yli 25-vuotiaiden(otin tämän iän sillä usein miten ihmiset ovat valmistuneet ja käyvät töissä jne) abortit. Miksi sellainen pitää tehdä? En itse keksi yhtäkään hyväksyttävää syytä, etenkään silloin jos lapsi on vammainen ja terve lapsi olisi kyllä saanut syntyä.

        Eri asia ovat teiniäidit. Heidän ei kuuluisi seksistä mitän edes tietää(en puhu nimellä teiniäiti yli 17-vuotiaista). Samoin, jos äidin henki on vaarassa raskauden takia, on abortti mielestäni hyväksyttävää jos raskaus johtaisi sekä äidin että lapsen kuolemaan. Jos olisi mahdollista pelastaa edes toinen lähtisin itse synnyttämään.

        Kattelin tossa ihan kylmiä lukuja tän maan menosta..
        Abortteja tehään vuosittain 10 000 (vuonna 2002 Stakes).
        Elävinä syntyviä 56 000 (tilastokeskus, vuonna 2003).
        Kuolleita ihmisiä 49 000 (tilastokeskus, 2003).

        Jos kaikkien raskauksien annettaisiin jatkua, niin huomaat varmaan mitä tapahtuu?

        Valinta on toki hiano asia, kiva että ollaan samaa mieltä, toisaalta jäin miettimään että jos pidät aborttia murhana ja sitä kautta naista (tai lääkäriä) murhaajana, annat heille vapauden yhä valita?
        Minä en ainakaan antaisi murhaajien kävellä vapaana kaduilla..

        Äänestäminen on kansalaisvelvollisuus, pöhköä puhua valinnanvapaudesta äänestääkö vai ei, tai ainakin mielestäni menettää vapauden valittaa kun taas kansa valitsi surkeet edustajat..

        Abortti ei ole murha, koska laki niin sanoo ja se on tasan fakta. Syntyneen lapsen murha tai tappo on rangaistavaa.
        En sano että olette tyhmiä tai epäkypsiä jos vastustatte murhaa, mutta lainsallima lääketieteellinen toimenpide on hyväksyttävää ja kummastelen jos joku sitten paheksuu abortin tekijää.

        Olen alle 25-vuotias, työssäkäyvä nainen ja jos sikiöllä olisi todettu niskaturvotuksessa ongelma ja jatkotutkimus näyttänyt lisää epäilyjä niin olisin ottanut abortin. Mutta koska sikiö on todettu terveeksi, niin pian meille syntyy esikoinen kolmen vuoden kuumeilun ja vuoden yrittämisen jälkeen.

        Itse en voisi kuvitellakaan että jos synnyttäminen vaarantaisi minun ja sikiön hengen menisin synnyttämään välittämättä omasta elämästäni sen turkastakaan. Mulla raskausviikkoja on pian 33 ja kyllä jäisi vauva saamatta jos siihen menisi. Seuraavaa muksua vaan uudestaan yrittämään..

        Seksistä kuuluu kertoa jo mahdollisimman nuorille. Ei voida olettaa, että koska on alle täysi-ikäinen seksi ei kiinnostaisi.
        Seksivalistus toimii, jos aloitetaan ajoissa ja nuori tietää mitä tehdä kun tilanne tulee omalle kohdalle.

        Tosi noloa ruveta selvittään että sallisin abortin sulle ja sulle ja tolle ja tolle.. Niinhän se tasa-arvoisessa yhteiskunnassa toimii..


      • on ihan kaksvuotias

        minä tunnen 28-vuotiaan, joka on ikänsä ollut kotihoidossa, välillä käy vammaisille tarkoitettua koulua, ei osaa oikeasta puhua, ymmärrettävästi, mutta muuten ihan kiva tyttö.

        Mutta ei voi hetkeksikään jättää yksin.

        Pointti on kuitenkin se, että et vielä tajua kuinka raskasta se tulee tulevaisuudesa olemaan, lapsesi ei ole loppuikäänsä suloinen vähän erikoisen näköinen vauveli, vaan mahdollisesti aikuinen, joka ei selviä yksinään.

        Uskotko kun sanot, että vielä sinäkin väsyt, vaikka nyt tuntuisi miltä.


    • Iina

      Luin aivan järkyttyneenä tuota Down-vauvan keskeytystarinaa... Mä en voi kertakaikkiaan ymmärtää, miten jollain ihmisellä tai perheellä voi olla SYDÄNTÄ tehdä noin. Miten itsekästä!Itselläni on down- sisko, ja tulin niin surulliseksi, että ihan kyyneleet vierivät poskilleni, ajatellessani, että vanhempani olisivat tehneet vastaavan päätöksen silloin aikanaan. Häntä ei olisi olemassa. Minun rakasta siskoani. Hän ei ole varmasti yhtään sen huonompi tai vähäarvoisempi ihminen, kuin me muutkaan. Voin sanoa jopa, että hänen elämänsä on onnellisempi, kuin meidän muiden. Hän saa elää elämänsä lapsena - vailla meidän aikuisten suruja ja murheita.
      --- ja se, mikä minua kaikista eniten surettaa. Ne testit, mitä raskauden aikana sikiölle tehdään, eivät ole todellakaan 100%:n luotettavia. Hyvä jos luotettavuus on yli 50 %. Tunnen erään äidin, jolle kerrottiin seulontojen jälkeen, että hän odottaa down- lasta. Hän päätti pitää silti lapsensa ja kuinkas.. Syntyikin terve tyttö vauva!

      • Joku Vaan

        Muistahan nyt Iina että tämä päätös on vanhempien yhteinen. Eikä sinulla mielestäni ole aihetta siitä ketään kritisoida, koska päätös on heidän ei meidän muiden. Jos et kerran kestä aborttia mainittavankaan ja se saa sinut noin huonolle tuulelle niin sinun kai pitäisi pysyä pois abortti keskusteluista. Ja olen jo sinun listoillasi varmasti sarjamurhaaja äiti kun on 6 keskeytystä takana mutta kun et vain ymmärrä mitkä eri asiat ja tilanteet päätöksiin on vaikuttanut.


      • Anne

        Sinäkö hoidat sisartasi täysipäiväisesti? Elätät hänet ja huolehdit hänestä? Pystyykö siaresi elämään yksin, esim. tukiasunnossa? Jos pystyy niin hyvä. Et maininnut, oletko hänen iso- vai pikkusiskonsa, mutta sillä on merkitystä. jos olet isosisko, olet ehtinyt saada varmasti sinulle kuuluvan huomion ja rakkauden, mutta entäs pikkusisko? Pienempi sisar jää helposti vähemmälle huomiolle kuin perheen erityislapsi, vaikka vanhemmat kuinka yrittäisivät. On aika kohtuutonta vaatia ihmisiä uhraamaan koko elämänsä down-lapsen hoivaamiseen, sillä siihen se usein menee. "Normaali"-lapsen vanhemmat voivat sentään odottaa lapsen huolehtivan itsestään parinkymmenen vuoden iässä, aikä tarvitse pelätä lapsen enneaikaista kuolemaa sydänkomplikaatioiden tms. takia. Onnettomuuksiahan toki sattuu.

        Siskosi on sinulle rakas ja se on hyvä. Hänestä on varmasti paljon iloa perheelle. Kaikki eivät kuiten kaan ole yhtä vahvoja kuin sinun vanhempasi. Ja mieti, ihan rehellisesti, halusivatko sinun vanhempasi nimenomaan down-lapsen? Vai odottivatko he jotain tavallista? Eikä kaikille käy yhtä hyvin kuin tuntemallesi äidille. minäkin tunnen yhden äidin, jonka lapsi oli seulontojen mukaan terve, ja sieltä sitten tulikin pahasti kehitysvammainen lapsi. Avioliitto meni puihin kolmen vuoden jälkeen kun isä ei enää "jaksanut", äiti istuu nyt kotonaan, työttömänä, kun ei jaksa muuta eikä ehdi. Vierailla ei voi käydä, koska lapsi pelkää vieraita ja saa kohtauksia. Äiti ei voi lähteä ulos, koska ei ole hoitajaa, koska lapsi ei totu vieraisiin, jollaisia hoitajatkin aluksi ovat. Laitokseen hän ei raaski ainokaistaan laittaa. Ihana elämä, koko ajan kotona hoitamassa lasta, tänä vuonna, ensi vuonna, kymmenen vuoden päästä, aina. Kuolemaan asti, joko hänen tai lapsen.


      • Iina
        Anne kirjoitti:

        Sinäkö hoidat sisartasi täysipäiväisesti? Elätät hänet ja huolehdit hänestä? Pystyykö siaresi elämään yksin, esim. tukiasunnossa? Jos pystyy niin hyvä. Et maininnut, oletko hänen iso- vai pikkusiskonsa, mutta sillä on merkitystä. jos olet isosisko, olet ehtinyt saada varmasti sinulle kuuluvan huomion ja rakkauden, mutta entäs pikkusisko? Pienempi sisar jää helposti vähemmälle huomiolle kuin perheen erityislapsi, vaikka vanhemmat kuinka yrittäisivät. On aika kohtuutonta vaatia ihmisiä uhraamaan koko elämänsä down-lapsen hoivaamiseen, sillä siihen se usein menee. "Normaali"-lapsen vanhemmat voivat sentään odottaa lapsen huolehtivan itsestään parinkymmenen vuoden iässä, aikä tarvitse pelätä lapsen enneaikaista kuolemaa sydänkomplikaatioiden tms. takia. Onnettomuuksiahan toki sattuu.

        Siskosi on sinulle rakas ja se on hyvä. Hänestä on varmasti paljon iloa perheelle. Kaikki eivät kuiten kaan ole yhtä vahvoja kuin sinun vanhempasi. Ja mieti, ihan rehellisesti, halusivatko sinun vanhempasi nimenomaan down-lapsen? Vai odottivatko he jotain tavallista? Eikä kaikille käy yhtä hyvin kuin tuntemallesi äidille. minäkin tunnen yhden äidin, jonka lapsi oli seulontojen mukaan terve, ja sieltä sitten tulikin pahasti kehitysvammainen lapsi. Avioliitto meni puihin kolmen vuoden jälkeen kun isä ei enää "jaksanut", äiti istuu nyt kotonaan, työttömänä, kun ei jaksa muuta eikä ehdi. Vierailla ei voi käydä, koska lapsi pelkää vieraita ja saa kohtauksia. Äiti ei voi lähteä ulos, koska ei ole hoitajaa, koska lapsi ei totu vieraisiin, jollaisia hoitajatkin aluksi ovat. Laitokseen hän ei raaski ainokaistaan laittaa. Ihana elämä, koko ajan kotona hoitamassa lasta, tänä vuonna, ensi vuonna, kymmenen vuoden päästä, aina. Kuolemaan asti, joko hänen tai lapsen.

        Nimenomaan olen pikkusisko enkä ole laisinkaan katkera osastani, miksi olisin...? ehkä olen tottunut siihen, että omalla tavallaan hän on saanut enemmän huomiota kuin minä, mutta se on kasvattanut minusta vain toiset huomioon ottavan, auttavan ja hoivaavan. omasta mielestäni pystyn hyväksymään vammaisuutta, joka on luonnollinen osa elämää ja ihmiskuntaa. nykyään vain on semmoinen käsitys, että ihmisen tulisi olla viisas, kaunis, rahakas ja rohkea, jotta elämä olisi jonkin arvoista. kyllä vammaisuus on rikkaus, niinko kaikki erilaisuus yleensä.

        tällä hetkellä en elä down- siskoni kanssa yhdessä, mutta aivan vasta olen elänyt ja tiedän tasan tarkkaan mitä se on. mutta hyvä anne. jos kuvittelet, että elämä on aina ruusuilla tanssimista, niin olet väärässä. oli elämätilanne mikä tahansa, elämä on kurjaa, jos siihen niin asennoituu. itse ajattelen, että tuopa elämä mitä tahansa tullessaan, olen onnellinen, jos itse haluan olla onnellinen. onnellisuus tulee pitkälti tyytyväisyydestä. tiedän varsin hyvin, että elämä vammaisen lapsen kanssa on raskasta ja välillä on hyvinkin epätoivoinen olo, mutta siltikään elämä ei ole onnetonta, jos pystyy näkemään vammaisuuden sellaisena rikkautena, mitä se on.
        kerroit tuttavaperheesi tilanteesta. olen kyllä surullinen heidän perheensä puolesta. ja voin kuvitella sen ahdistuksen, mitä noin sidottuna oleminen voi tuoda. mutta omat kokemukseni ovat kyllä aivan toisenlaiset. perheemme ystäväpariskunnat, joilla on myös kehitysvammainen lapsi, ovat mielestäni vain hitsautuneet lähemmin toisiinsa juuri yhteisen raskaan kokemuksen myötä. ehkä tämä tuntemasi pariskunta ei huolehtinut omasta keskinäisestä suhteestaan tässä elämäntilanteessaan. ...ja aina kehitysvammaisen perheelle, etenkin jos perheessä on vaikeasti kehitysvammainen, järjestetään tukea jo yhteiskunnankin puolelta, että vanhemmat eivät väsy. eikö perheellä ole tällä hetkellä sitten lainkaan ihmisiä, joihin tämä vammainen lapsi olisi tottunut? ovatko he yrittäneet pikkuhiljaa totuttaa ja tutustuttaa häntä johonkin uuteen ihmiseen, kenestä voisi olla heidän perheelleen apua?... itse en kyllä ainakaan luovuttaisi tuollaisessa tilanteessa.

        siis kaikessa tässä omassa ajattelussani on kyse siitä, että en pidä lapsen murhaa (=sikiön murhaa)missään tapauksessa vaihtoehtona. ajattelen, että jos minulle on tarkoitettu elämäntehtäväkseni kasvattaa ja hoitaa kehitysvammaista tai muuten erilaista lasta, se on sitten minun elämäni tarkoitus.


      • teippi
        Iina kirjoitti:

        Nimenomaan olen pikkusisko enkä ole laisinkaan katkera osastani, miksi olisin...? ehkä olen tottunut siihen, että omalla tavallaan hän on saanut enemmän huomiota kuin minä, mutta se on kasvattanut minusta vain toiset huomioon ottavan, auttavan ja hoivaavan. omasta mielestäni pystyn hyväksymään vammaisuutta, joka on luonnollinen osa elämää ja ihmiskuntaa. nykyään vain on semmoinen käsitys, että ihmisen tulisi olla viisas, kaunis, rahakas ja rohkea, jotta elämä olisi jonkin arvoista. kyllä vammaisuus on rikkaus, niinko kaikki erilaisuus yleensä.

        tällä hetkellä en elä down- siskoni kanssa yhdessä, mutta aivan vasta olen elänyt ja tiedän tasan tarkkaan mitä se on. mutta hyvä anne. jos kuvittelet, että elämä on aina ruusuilla tanssimista, niin olet väärässä. oli elämätilanne mikä tahansa, elämä on kurjaa, jos siihen niin asennoituu. itse ajattelen, että tuopa elämä mitä tahansa tullessaan, olen onnellinen, jos itse haluan olla onnellinen. onnellisuus tulee pitkälti tyytyväisyydestä. tiedän varsin hyvin, että elämä vammaisen lapsen kanssa on raskasta ja välillä on hyvinkin epätoivoinen olo, mutta siltikään elämä ei ole onnetonta, jos pystyy näkemään vammaisuuden sellaisena rikkautena, mitä se on.
        kerroit tuttavaperheesi tilanteesta. olen kyllä surullinen heidän perheensä puolesta. ja voin kuvitella sen ahdistuksen, mitä noin sidottuna oleminen voi tuoda. mutta omat kokemukseni ovat kyllä aivan toisenlaiset. perheemme ystäväpariskunnat, joilla on myös kehitysvammainen lapsi, ovat mielestäni vain hitsautuneet lähemmin toisiinsa juuri yhteisen raskaan kokemuksen myötä. ehkä tämä tuntemasi pariskunta ei huolehtinut omasta keskinäisestä suhteestaan tässä elämäntilanteessaan. ...ja aina kehitysvammaisen perheelle, etenkin jos perheessä on vaikeasti kehitysvammainen, järjestetään tukea jo yhteiskunnankin puolelta, että vanhemmat eivät väsy. eikö perheellä ole tällä hetkellä sitten lainkaan ihmisiä, joihin tämä vammainen lapsi olisi tottunut? ovatko he yrittäneet pikkuhiljaa totuttaa ja tutustuttaa häntä johonkin uuteen ihmiseen, kenestä voisi olla heidän perheelleen apua?... itse en kyllä ainakaan luovuttaisi tuollaisessa tilanteessa.

        siis kaikessa tässä omassa ajattelussani on kyse siitä, että en pidä lapsen murhaa (=sikiön murhaa)missään tapauksessa vaihtoehtona. ajattelen, että jos minulle on tarkoitettu elämäntehtäväkseni kasvattaa ja hoitaa kehitysvammaista tai muuten erilaista lasta, se on sitten minun elämäni tarkoitus.

        täytyy sanoa että kirjoitit aika hieosti. tavallaan sait sanoiksi sen mitä mitnä olisin halunnut sanoa.

        Siskosi on ihana ja arvokas ihminen, ole aina hänen tukenaan mitä ikinä hän tarvitsee. Sinua hän ainakin tarvitsee elämässään aina.


      • Anne
        Iina kirjoitti:

        Nimenomaan olen pikkusisko enkä ole laisinkaan katkera osastani, miksi olisin...? ehkä olen tottunut siihen, että omalla tavallaan hän on saanut enemmän huomiota kuin minä, mutta se on kasvattanut minusta vain toiset huomioon ottavan, auttavan ja hoivaavan. omasta mielestäni pystyn hyväksymään vammaisuutta, joka on luonnollinen osa elämää ja ihmiskuntaa. nykyään vain on semmoinen käsitys, että ihmisen tulisi olla viisas, kaunis, rahakas ja rohkea, jotta elämä olisi jonkin arvoista. kyllä vammaisuus on rikkaus, niinko kaikki erilaisuus yleensä.

        tällä hetkellä en elä down- siskoni kanssa yhdessä, mutta aivan vasta olen elänyt ja tiedän tasan tarkkaan mitä se on. mutta hyvä anne. jos kuvittelet, että elämä on aina ruusuilla tanssimista, niin olet väärässä. oli elämätilanne mikä tahansa, elämä on kurjaa, jos siihen niin asennoituu. itse ajattelen, että tuopa elämä mitä tahansa tullessaan, olen onnellinen, jos itse haluan olla onnellinen. onnellisuus tulee pitkälti tyytyväisyydestä. tiedän varsin hyvin, että elämä vammaisen lapsen kanssa on raskasta ja välillä on hyvinkin epätoivoinen olo, mutta siltikään elämä ei ole onnetonta, jos pystyy näkemään vammaisuuden sellaisena rikkautena, mitä se on.
        kerroit tuttavaperheesi tilanteesta. olen kyllä surullinen heidän perheensä puolesta. ja voin kuvitella sen ahdistuksen, mitä noin sidottuna oleminen voi tuoda. mutta omat kokemukseni ovat kyllä aivan toisenlaiset. perheemme ystäväpariskunnat, joilla on myös kehitysvammainen lapsi, ovat mielestäni vain hitsautuneet lähemmin toisiinsa juuri yhteisen raskaan kokemuksen myötä. ehkä tämä tuntemasi pariskunta ei huolehtinut omasta keskinäisestä suhteestaan tässä elämäntilanteessaan. ...ja aina kehitysvammaisen perheelle, etenkin jos perheessä on vaikeasti kehitysvammainen, järjestetään tukea jo yhteiskunnankin puolelta, että vanhemmat eivät väsy. eikö perheellä ole tällä hetkellä sitten lainkaan ihmisiä, joihin tämä vammainen lapsi olisi tottunut? ovatko he yrittäneet pikkuhiljaa totuttaa ja tutustuttaa häntä johonkin uuteen ihmiseen, kenestä voisi olla heidän perheelleen apua?... itse en kyllä ainakaan luovuttaisi tuollaisessa tilanteessa.

        siis kaikessa tässä omassa ajattelussani on kyse siitä, että en pidä lapsen murhaa (=sikiön murhaa)missään tapauksessa vaihtoehtona. ajattelen, että jos minulle on tarkoitettu elämäntehtäväkseni kasvattaa ja hoitaa kehitysvammaista tai muuten erilaista lasta, se on sitten minun elämäni tarkoitus.

        Minä nimenomaan en kuvittele elämän olevan ruusuilla tanssimista. Sinä sen sijaan näyt elävän jatkuvassa auringonpaisteisessa muumilaaksossa. Elämä on minua kovettanut, myönnän kyllä ja toivonkin ettei sinulle käy niinkuin minulle. Minä nimittäin abortoin sellaisen pahasti kehitysvammaisen sikiön kymmenen vuotta sitten. Lapseltani puuttui useita sisäelimiä ja se oli muutenkin pahasti vaurioitunut. Ressukka oli hyvin huonossa kunnossa jo abortin alkaessa. Minun henkeni oli vaarassa, olisin luultavasti kuollut, ellen olisi abortoinut. En siis osaa oikein ajatella asiaa murhana, minulla nimittäin oli ja on paljon elämänhalua. En ole niin hyvä äiti, että kuolisin elinkelvottoman sikiön puolesta, elävien lasteni kylläkin.

        Et oikein lukenut viestiäni kunnolla. Tuttavani ei ole pariskunta. Hän on yksinäinen nainen, jolla ei ole juuri mitään kontaktia ulkomaailmaan. Kyllä lasta on koetettu totuttaa hoitajiin, sukulaisiin ja ystäviin. Ei ole kyetty selvittämään miksi lapsi niin hylkii kaikkia muita ihmisiä. Tosin lapsen nähneenä voin sanoa, että on epätodennäköistä havaitseeeko lapsi ollenkaan kaikkia ympärillään olijoita kunnolla, ei hän äitiinsäkään aina reagoi. Ja kyllä yhteiskunta auttaa - mutta määrärahat ovat pienet, henkilökunta vaihtuu.


      • Iina
        Anne kirjoitti:

        Minä nimenomaan en kuvittele elämän olevan ruusuilla tanssimista. Sinä sen sijaan näyt elävän jatkuvassa auringonpaisteisessa muumilaaksossa. Elämä on minua kovettanut, myönnän kyllä ja toivonkin ettei sinulle käy niinkuin minulle. Minä nimittäin abortoin sellaisen pahasti kehitysvammaisen sikiön kymmenen vuotta sitten. Lapseltani puuttui useita sisäelimiä ja se oli muutenkin pahasti vaurioitunut. Ressukka oli hyvin huonossa kunnossa jo abortin alkaessa. Minun henkeni oli vaarassa, olisin luultavasti kuollut, ellen olisi abortoinut. En siis osaa oikein ajatella asiaa murhana, minulla nimittäin oli ja on paljon elämänhalua. En ole niin hyvä äiti, että kuolisin elinkelvottoman sikiön puolesta, elävien lasteni kylläkin.

        Et oikein lukenut viestiäni kunnolla. Tuttavani ei ole pariskunta. Hän on yksinäinen nainen, jolla ei ole juuri mitään kontaktia ulkomaailmaan. Kyllä lasta on koetettu totuttaa hoitajiin, sukulaisiin ja ystäviin. Ei ole kyetty selvittämään miksi lapsi niin hylkii kaikkia muita ihmisiä. Tosin lapsen nähneenä voin sanoa, että on epätodennäköistä havaitseeeko lapsi ollenkaan kaikkia ympärillään olijoita kunnolla, ei hän äitiinsäkään aina reagoi. Ja kyllä yhteiskunta auttaa - mutta määrärahat ovat pienet, henkilökunta vaihtuu.

        En elä jatkuvassa auringonpaisteessa. Elämä on ollut välillä hyvinkin vaikeaa, mutta se on opettanut, että positiivinen asenne on se, mikä kantaa. Jokaisen raskaan kokemuksen jälkeen ihminen on entistä vahvempi kestämään uusia koettelemuksia.
        Luulen, että luonto olisi hoitanut sisälläsi kasvavan vammaisen lapsen kivuttomamminkin pois, ilman että sinun olisi tarvinnut hänen elämäänsä puuttua. Yleensähän keskenmenot johtuvat juuri näistä elämään kykenemättömistä vauvoista. Mistä se ajatus, että sinun henkesi oli tämän raskauden vuoksi vaarassa? Ilmeisesti sinun omassa terveydessäsi oli jotain hämminkiä, vaara ei niinkään varmaan johtunut vauvasta, vai kuinka? --yleensä ei.

        Mielestäni kerroit nimenomaan pariskunnasta (=nainen mies, joka lähti kolmen vuoden jälkeen kävelemään), vai ymmärsinkö jotenkin aivan väärin...? ... Kerroit, että tuttavallasi ei ole juuri mitään kontaktia ulkomaailmaan. Pistää vain miettimään, johtuukohan tämä lainkaan kehitysvammaisesta lapsesta, vaan ihan vain tuttavasta itsestään ja hänen omasta persoonastaan. Hyvä on vammaista lasta syyttää omasta onnettomasta elämästä, jos ei itse halua/kykene sitä itse parantamaan.


      • Anne
        Iina kirjoitti:

        En elä jatkuvassa auringonpaisteessa. Elämä on ollut välillä hyvinkin vaikeaa, mutta se on opettanut, että positiivinen asenne on se, mikä kantaa. Jokaisen raskaan kokemuksen jälkeen ihminen on entistä vahvempi kestämään uusia koettelemuksia.
        Luulen, että luonto olisi hoitanut sisälläsi kasvavan vammaisen lapsen kivuttomamminkin pois, ilman että sinun olisi tarvinnut hänen elämäänsä puuttua. Yleensähän keskenmenot johtuvat juuri näistä elämään kykenemättömistä vauvoista. Mistä se ajatus, että sinun henkesi oli tämän raskauden vuoksi vaarassa? Ilmeisesti sinun omassa terveydessäsi oli jotain hämminkiä, vaara ei niinkään varmaan johtunut vauvasta, vai kuinka? --yleensä ei.

        Mielestäni kerroit nimenomaan pariskunnasta (=nainen mies, joka lähti kolmen vuoden jälkeen kävelemään), vai ymmärsinkö jotenkin aivan väärin...? ... Kerroit, että tuttavallasi ei ole juuri mitään kontaktia ulkomaailmaan. Pistää vain miettimään, johtuukohan tämä lainkaan kehitysvammaisesta lapsesta, vaan ihan vain tuttavasta itsestään ja hänen omasta persoonastaan. Hyvä on vammaista lasta syyttää omasta onnettomasta elämästä, jos ei itse halua/kykene sitä itse parantamaan.

        Kuulehan Iina, en ole koskaan tavannut ikävämpää fanaatikkoa kuin sinä. Sinusta kaikki on aina jostain muusta kuin sikiöstä kiinni. Kuinka voit olla niin sinisilmäinen ja noin julmalla tavalla syyttää toisia tuntematta mitään taustoja. En ala tässä toistamaan aborttini yksityiskohtia, mutta voin vakuuttaa, että olin tuolloin paitsi terve, myös todellisessa raskauden aiheuttamassa hengenvaarassa. Ajatus hengenvaarastani ei ollut minun - minä nimenomaan yritin sen kieltää viime hetkeen asti. Ota huomioon, että jouduin tekemään abortin reilusti 12 vkon jälkeen.

        Mitä tulee tuttavaani, niin yleensä, jos toinen osapuoli lähtee ja kieltäytyy yhteydenpidosta, ei voida enää parista puhua. Tuttavallani ei ole kontaktia ulkomaailmaan koska a)lasta ei voi jättää ilman hoitajaa ja b)hän ei sopeudu uusiin ihmisiin, joita hoitajat alussa ovat kaikki. Ettäs kehtaat pistää kaiken tuttavani syyksi. Kyllä lapset ovat ihania, mutta eiköhän tuollainen jumalankaltaiseen virheettömyyteen korottaminen ole jo sairasta. Ilmeisesti loikkasit takajaloillesi noin pahasti kun joku kehtasi olla eri mieltä vanhempiesi ratkaisuista siskosi suhteen. Emme ole kiistäneet sisaresi ihanuutta tai oikeutta elää, olemme vain todenneet, että kaikki eivät jaksa tai pysty samaan kuin sinun vanhempasi. Jos et kestä kriittistä pohdintaa elämänvalintojen suhteen, älä tule levittelemään niitä nettipalstalle.


    • Ei lokavauvaa,äiti73

      Kotona jälleen; ja mielenkiinnolla oon täs lukenu asiasta käytyä keskustelua joka on välillä käyny oikein kuumana... useimmiten asian vierestä.. Mutta kuitenkin, en väitä olevani onnellinen keskeytyksen tehtyäni mutta ratkaisu oli meidän ja mielestäni oikea. Jokainen tekee omat päätöksensä elämänsä varrella. Keskeytys eteni omaan tahtiinsa ja kipeää teki niin fyysisesti kuin psyykkisesti; seuraavana päivänä vielä kaavintaan. Matkalle kuitenkin lähdimme ja sitäkään en kadu! Teki hyvää päästä irtautumaan arjesta ja suunnitella elämää eteenpäin. Monet itkut on itketty ja tullaan vielä itkemään, mutta kuten sanottua; elämä jatkuu! Hulluksihan tässä tulisi jos jäisi märehtimään tehtyjä ja tekemättömiä asioita ja jossittelemaan...
      Toivon teille kaikille hyvää kesää; etenkin niille jotka ovat osoittaneeet ymmärrystä. Ja teille muille..... toivottavasti elämän varrella joudu suurien päätöksien eteen; voisi käydä niin ettette selviäisi niistä.

      • kristan

        hyvä tyttö! elämä jatkuu.

        toivon mukaan loma meni hienosti.

        jossain vaiheessa jokainen meistä tekee jotain mitä joku toinen ei voi hyväksyä..

        mukavaa kesää sinulle ja perheellesi!


      • kromosomi

        Otan osaa! Raskauden keskeytys on mielestäni murha. Kun näkee pienen sydämen sykkivän ultraäänessä tulee mieleen miten kukaan voi keskyttää elämää. Synnytin down lapsen enkä kadu sitä. Se on suloinen ja vaatii paljon rakkautta ja huolenpitoa, mutta siltikin se on minun lihaani ja vertani ja näin on Jumala tahtonut meille käyvän. Olen iloinen pienestä.Pienen pienet söpöt varpaat ja kädet, pieni ihmisen alku. Kiitos Jumalalle tästä lahjasta!


      • näin on
        kromosomi kirjoitti:

        Otan osaa! Raskauden keskeytys on mielestäni murha. Kun näkee pienen sydämen sykkivän ultraäänessä tulee mieleen miten kukaan voi keskyttää elämää. Synnytin down lapsen enkä kadu sitä. Se on suloinen ja vaatii paljon rakkautta ja huolenpitoa, mutta siltikin se on minun lihaani ja vertani ja näin on Jumala tahtonut meille käyvän. Olen iloinen pienestä.Pienen pienet söpöt varpaat ja kädet, pieni ihmisen alku. Kiitos Jumalalle tästä lahjasta!

        suomen lakien mukaan ei ole murha, eikä sitä siksi pitäisi nimittää.

        sitäpaitsi jumalan olemassaoloa ei ole mitenkään todistettu.


      • Anonyymi
        näin on kirjoitti:

        suomen lakien mukaan ei ole murha, eikä sitä siksi pitäisi nimittää.

        sitäpaitsi jumalan olemassaoloa ei ole mitenkään todistettu.

        Täällä taas m.urhan ylistäjät kiistää r.aivoisalla vimmalla sanakirjassa todetun faktan, mitä se ihmisen suunnitelmallinen tappaminen onkaan.. eikä kukaan ole vielä toistaiseksi kyennyt aborttiakaan siitä määritelmästä poissulkemaan. Niin ja sitten vasta toisena siellä on se juridinen määritelmä mihin täällä takerrutaan.


    • Anonyymi

      Murhaaja. Miltä nyt tuntuu kun näet downlapsia ja ihmisiä? Käsittämätöntä että jotku voi päättää oman lapsensa elämän.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6293
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4036
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2446
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1433
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe