Trileptal & alkoholi - kokemuksia?

2 x 300 mg / vrk

Pystyn vetämään rankankin baari-illan/yön läpi kunnialla, mutta iltalääkettä en uskalla ottaa. Juon litran vettä ennen nukkumaan menoa. Viina nousee päähän herkasti ja jo pari kaljaa / kolme kuoharilasillist saa pään huippaamaan.

Mulla ei koskaan ole ollut pää kipeä. Lääkäri sanoi, että se johtuu Trileptalista jota käytetään myös erittäin vahvana päänsärkylääkkeenä ja skitsofrenialääkkeenä. :O

Mites muilla?

36

11324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peeth.

      Itse pidän nimenomaan siitä huolen että jos otan, otan myös lääkkeen. Eikö ole nimenomaan tärkeää että pää saa normaalin tarvittavan lääkeannoksen, jos lisäksi nauttii alkoholia?? En tiedä sitten miten Trileptalin kanssa on, mutta itselläni (Neurotol Slow ja Keppra) on moneen kertaan neuvottu että tärkeintä on että jos ottaa, pitää lääke muistaa ottaa.

    • kiosked

      Minulla on Trileptal ja otan sen myös baari-illan jälkeen. Näin lääkäri on neuvonut.

    • Hugo.

      Minun käsitykseni on, että lääkitys pitää ottaa, vaikka ottaa alkoholia. Tosin rankan keikan jälkeen tuskin muistaa ottaa, jos edes kotoa itsensä löytää vaan mennyt naisiin. Ehkä rankat iltasi eivät kuitenkaan niin hirveän rankkoja ja hyvä niin.

      • Anonyymi

        miehiin homot memee


    • ...***...

      Mulla on kokemusta kummastakin. Alussa jätin varmuuden vuoksi Trileptalin ottamatta esim. baari-illan yhteydessä (siis kun reilummin humalassa), ettei siis olisi liian pöllyssä. Mutta myöhemmin tuli testattua lääkkeen kanssa alkoholi, niin eipä se "käy päähän" sen enempää. Neurotolin kanssa aikoinaan sama homma. Musta tuntuu tärkeimmältä, että aamulla krapulassa(?) ottaa heti sen lääkkeen, kun ylös pääsee.
      Mutta huom! Mulla ei ole ikinä alkoholi altistanut kohtauksille. Joskus, ennen kuin oli mitään lääkitystä, poissaolokohtaus-oireita saattoi tulla hiukan (hiukan!) herkemmin krapulassa, mutta ei humalassa kuitenkaan.

    • alalla.....

      Tripleptanin indikaatioita EI todellakaan ole mikään skitsofrenia eikä päänsärky.....ehei, ei tosiaankaan...

      "1. MITÄ TRILEPTAL ON JA MIHIN SITÄ KÄYTETÄÄN

      Mitä Trileptal on
      Trileptalin vaikuttava aine on okskarbatsepiini.
      Trileptal kuuluu epilepsialääkkeiden ryhmään.

      Mihin Trileptalia käytetään
      Trileptalia ja muita samankaltaisia lääkkeitä käytetään epilepsian hoitoon.
      Epilepsialle ovat tyypillisiä toistuvat kohtaukset, joiden yhteydessä voi esiintyä kouristuksia. Kohtaukset johtuvat aivojen sähköisen viestinkulun tilapäisestä häiriöstä. Aivosolut ohjaavat normaalisti elimistön liikkeitä lähettämällä hermojen kautta järjestelmällisiä viestejä lihaksille. Epilepsian yhteydessä aivosolujen sähköinen toiminta häiriintyy, mikä johtaa epileptiseen kohtaukseen.

      Trileptal on tarkoitettu paikallisalkuisten kohtausten hoitoon. Tällaisten kohtausten yhteydessä saattaa esiintyä myös toissijaisesti yleistyneitä tajuttomuus-kouristuskohtauksia.
      Paikallisalkuiset kohtaukset alkavat tietyltä aivoalueelta, mutta saattavat levitä koko aivojen alueelle ja aiheuttaa yleistyneen tajuttomuus-kouristuskohtauksen. Paikallisalkuiset kohtaukset voidaan jakaa yksinkertaisiin ja monimuotoisiin kohtauksiin. Yksinkertaisten paikallisalkuisten kohtausten aikana potilas on tajuissaan, mutta monimuotoisten paikallisalkuisten kohtausten aikana myös tajunnan taso muuttuu.

      Trileptal normalisoi hermosolujen viestintää ja estää näin kohtauksia tai vähentää niiden määrää.

      Trileptalia voidaan käyttää yksinään tai yhdessä muiden epilepsialääkkeiden kanssa.
      Hoidossa pyritään yleensä käyttämään vain yhtä, sinulle tai lapsellesi parhaiten sopivaa lääkettä. Jos epilepsia on vaikea, kohtausten estämiseen saatetaan kuitenkin tarvita kahta tai useampaa lääkettä.
      Trileptal on tarkoitettu käytettäväksi aikuisilla ja vähintään 6-vuotiailla lapsilla."

      Ja lääke OTETAAN vaikka olisikin ottanut alkoa, ei sitä jätetä ottamatta!

      • Hugo.

        Älä huuda.


      • mr.69

        no mutta sitä määrätään myös masennus yms. potilaille. itse popsin k.o. lääkettä ja joskus tasapainoaisti heittää. mutta otan napit vaikka olisikin aamukrapula )


      • liplatus

        Hugo, eihän tuo nyt huutamista ollut, kun painottaa yhtä sanaa!


      • Gta
        liplatus kirjoitti:

        Hugo, eihän tuo nyt huutamista ollut, kun painottaa yhtä sanaa!

        Isoilla kirjoittaminen on aina huutamista.


    • repepok

      Ei lääkkeitä jätetä ottamatta vaikka kuinka pöhnässä olisi!

      • Hugo.

        Paitsi kun on pöhnässä, niin ne vaan jää ottamatta, kun muisti menee tai on niin vauhdissa.


    • tuulahdus89

      Itellä kans trileptal enkä pysty juomaan ees yhtä siideriä ilman kamalaa päänsärkyä. Mulle sanottu sen päänsäryn olevan sivuvaikutus siitä kun lääkkeet ja alkoholi reagoi keskenään. Tosin juon vain pari kertaa vuodessa yhden siiderin ja muuten sitten täysin alkoholiton linja lääkärin määräyksestä, että ehkä silläkin on vaikutusta asiaan.

      • Jopottaja

        Mulla on ollut trileptal ja deprakine lääkkeinä muutamia kuukausia. Suunnilleen sillon, kun deprakine tuli kuvioihin, olen saanut epileptisen kohtauksen jos juon vajaan alkoholiannoksen.
        Muutenkin alkoholi tekee huonon olon tällä lääkeyhdistelmällä, enkä tietenkään käytä alkoholia tällä hetkellä. Aijemmin, kun käytin pelkkää trileptalia, pystyin käyttämään alkoholia ihan normaalisti. Olen ajatellut, että voisikohan tämä lääkeyhdistelmä tosiaan reagoida alkoholin kanssa aiheuttaen nämä ongelmat?


    • Vahva lääke..

      Trileptalia KÄYTETÄÄN myös päänsärky/migreenilääkkeenä sekä psykoosien hoitoon, koska se rauhoittaa aivotoimintaa.

      Näin sanoi mulle tk-lääkäri.

    • LL

      Tk-lääkäri nyt ei olen neurologian asiantuntija tai psykiatrian. Kuten tuolla jo todettiinkin, kys.lääkkeen indikaatioita ei ole psykoosi tai päänsärky..

    • onkoniintärkeää?

      No jos nyt oma lääke ja alkoholi eivät sovi keskenään, niin kyllä ennemmin jättäisin alkoholin pois kuin lääkkeen...

    • Anselmi

      Meille neurologi kertoi että Trileptalia käytetään myös migreenilääkkeenä.

    • LiisDeR

      Mulla on ollut epilepsialääkkeenä Neurotol, Deprakine, Trileptal, Neurontin, Topimax ja nykyinen Keppra...

      Aikaisemmista Trileptal oli ainoa, joka aiheutti alkoholin kanssa ongelmia. Ei kännätessä, mutta muutaman kerran vei jalat alta ...seuraavana päivänä, krapulassa.

      Tosin toi "ongelma" ilmeni vasta sitten, kun alkuperäinen annos 150x2 oli nostettu määrään 600x2

      Lääkkeet pitää aina ottaa, on sitten pämpännyt tai ei...!!!

    • kulasana

      Mulla on kanssa Trileptal lääkkeenä ja hyvin oon alkoholia sen kanssa pystynyt juomaan. Mulla menee kyllä päähän helposti, mut en oo huomannut, että lääkitys olis siihen vaikuttanut, aina vaan ollut huono viinapää. :) Mut tosiaan lääkkeet kyl kannattaa ottaa vaikka juomaan lähtiskin.

    • ....................

      Mulla Trileptal aiheutti hyponatremiaa (matala suolataso). Kesähelteellä sen sitten huomasi: illan kun vietti baarissa kaljaa litkien, aamulla helteellä krapulassa ei meinannut pysyä pystyssä, kun huimaili niin pahasti. Siitä selvisi reilulla suola-annoksella.

    • Helin1

      Mun lääkäri on sanonut mulle, et varsinkin silloin trileptal pitää ottaa, kun aikoo ottaa alkoholia. Sen määrän mikä on määrätty. Ai, en tiennyt, et tätä käytetään myös särkylääkkeenä. Tiedän lääkkeistä jonkin verran, mut on ole asiantuntija.
      Päänsärkyyn taas otan jotain muuta lääkettä.

      • Sama täällä

        Samoin minulle oli yllätys, että Trileptal olisi migreenin hoitoon. Minulle se on AIHEUTTANUT migreeniä, ja siihen on oma lääkityksensä.


      • eräs gaijin
        Sama täällä kirjoitti:

        Samoin minulle oli yllätys, että Trileptal olisi migreenin hoitoon. Minulle se on AIHEUTTANUT migreeniä, ja siihen on oma lääkityksensä.

        Luin hiljattain, että Trileptalia kokeiltiin jossain vaiheessa migreenin estolääkkeenä mutta tutkimuksessa todettiin, ettei siitä ollut siihen hyötyä.


    • ei voi jättää

      Lääkäri sanoi mullekin että ei missään nimessä, missään tilanteessa tai missään tilassa pidä jättää lääkkeitä väliin, sillä se jo on päälle raskasta että alkoholi tulee lisänä, mutta se jos vielä lisäksi jättää säännöllisen lääkkeen väliin niin ei hyvä seuraa..

    • Epileptikkoinen

      Edelleen kysyn tässäkin keskustelussa, MIKSI juotte kun on vakava sairaus, jonka kohtauksen todennäköisyyttä alkoholi lisäähuomattavasti? Onko oma henki niin vähäpätöinen? :)
      Ehkä jonnekin AA-kerhoon, jos ei pysty viinaa jättämään tälläisen sairauden kanssa? :D

    • enummarra

      Nytki haluttas viinaa, onko kokemuksia hydantinin ja alkoholin yhtäreistä?

    • ????????

      Sanokaapa Trileptal vai hydantin?

      • no alcohol

        Kummankaan kanssa ei saa nauttia runsaasti alkoholia. Sivuvaikutukset (esim. väsymys) voimistuvat alkoholin ja epilepsialääkkeen yhdistelmäkäytössä. Epilepsialiiton aikuisten oppaasta löytyy tietoa asiasta.


      • varovasti kokeillen
        no alcohol kirjoitti:

        Kummankaan kanssa ei saa nauttia runsaasti alkoholia. Sivuvaikutukset (esim. väsymys) voimistuvat alkoholin ja epilepsialääkkeen yhdistelmäkäytössä. Epilepsialiiton aikuisten oppaasta löytyy tietoa asiasta.

        No niinhän sitä sanotaan jokaisen lääkkeen kohdalla. Tai sitten "jos otat, ota varovasti". Se on ihan yksilöllistä kenelle alkoholi sopii ja kenelle ei. Mä olen syönyt kuutta eri lääkettä ja jokaisen kanssa ottanut alkoholia aivan normaalisti (tottakai alussa varovasti jotta näen ettei sivuvaikutuksia tule), eikä ole ollut mitään ongelmia tai oireita, tai kohtauksia.
        Jotkut puolestaan ei voi ottaa tippaakaan. Sen näkee vain kokeilemalla.


    • ioutri

      Mulle neurologit on sanoneet monta kertaa että ÄLÄ unohda ottaa lääkkeitä, otit mitä viinaa tahansa. Haet vaikka kotoa ne lääkkeet, mutta ei viinaa jos ei lääkettäkään. Vaikutukset ovat pahemmat. Lääkkeina on ollut Neurotol Slow, Keppra, Lamictal, Frisium ja Zonegran (kaikki eri aikaan siis), ja minkään kanssa ei ole ollut ongelmia, vaikka olen ottanut silloin tällöin enemmänkin alkoholia, mutta tämä on hyvin yksilöllistä. Jotkut eivät pysty ottamaan lainkaan. Se on vain hiljalleen "testattava" juttu.

    • Antaapalaavaan

      Itsellä ei ongelmaa Trileptalin ja alkon käytön kanssa. Tosin aamulla, jos on krapulaa, tuppaa tulemaan auroja ja on siis kohtausherkkää aikaa. Parempi juoda siis vain maltillisia määriä, nukkua riittävästi ja huolehtia lääkkeiden ottamisesta mielellään aika tasaisesti samoina ajankohtina.

    • asd18

      Itselläni ainakin oli tosi paha migreeni, kun mulla todettiin epilepsia. Nii antoivat Trileptalin, joka toimii sekä migreeninestolääkkeenä sekä epilepsiaan. Ja kyllä on huomattavasti migreenikohtaukset harvemmassa ja REILUSTI lievempiä..

    • Anonyymi

      Tosi vanha keskustelu, mutta kerronpahan silti omia kokemuksiani Trileptalista ja alkomaholista. Olen syönyt ko. lääkettä nyt reilut 3 kk ja parina kertana juonut reipaamminkin (itselleni eli n. 5-6 annosta illasa) alkoholijuomia. Ei ole tullut mitään kohtaukseen viittaavia oireita illan aikana eikä sen jälkeenkään. Myöskään ei krapulaista oloa en ole havainnut. Shotit ym. terävät olen tosin jättänyt lääkkeen aloituksen myötä.

      • Anonyymi

        No nyt ei lasketa enää vanhaksi keskusteluksk, kun viimenen viesti kuukauden vanha :D
        No mut itellä todettiin epilepsia vuosi sitten, ja alkoi trileptal resepti.
        Joka vklp 2päivää kovaa ryyppäämistä ja kesällä parinkin viikon rankkaa putkea, mutta lääkkeet olen syönyt ajallaan ja tosiaan pientä poissaolo-kohtausta meinaa kovassa rapulassa tulla.
        Kerrotaan nyt kanssa että olin 4kk juomatta tippaakaan, enkä lääkkeitäkään syönyt ollenkaan. Pilveä poltin päivittäin eikä mitään oireita mistään. :)
        Nyt voisi toisaalta kaiken jättää pois, paitsi lääkkeet että ajokortti ja terveys säilyy! :D


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe