Ilosanomaa Jeesuksesta vai jotakin muuta?

kuunteleva_kirkko

Millaisena sinä kuulet kirkon viestin? Kuuletko armoa, rakkautta vai jotain muuta? Ja mistä tuo viesti tulee? Kuka sitä julistaa, kirjoittaa, puhuu, viestii? Ja missä sen kuulet? Vai onko hiljaista eikä viesti tule perille? Mitä haluaisit kuulla?

Tulipa monta kysymystä, mutta vastaa yhteen, ei kaikkeen tarvitse. Tai sano jotkain muuta painavaa tai mieltä askarruttavaa koskien kikron viestintää.


Hyvää syyskuun ensimmäistä viikkoa,

Merja Lampila, pappi

12

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivusta seuraten

      Kuulen ilosanomaa, jonka ytimen ymmärtääkseen ja siitä jotain saadakseen, sen ilosanomaksi käsittääkseen, on ensin tunnettava syyllisyyttä ja riittämättömyyttä ("synnintuntoa"). Ilosanoma olisi sitten siinä, että siitä syyllisyydestä ja sen seurauksista on mahdollista vapautua. Psykologiassa tuosta käytetään termiä kaksoissidos. Jos joku ei koe syyllisyyttä ja on tyytyväinen elämäänsä tai löytää merkitystä ja lohtua jostain muusta uskonnosta, ideologiasta tai ajattelumallista, hänelle pyritään osoittamaan, että hänen toivonsa on kestämättömällä pohjalla ja hän ei tajua, mitä oikeastaan tarvitsee.

      Herätysliikkeissä ja fundamentalistiuskovien piirissä tämä viestitään hyvin selkeällä ja konstailemattomalla tavalla. Kirkko viestii kohteliaammin, epäsuoremmin ja empaattisemmin, mutta se viesti on silti luettavissa rivien välistä.

      En kirjoita tätä arvostellakseni, ymmärrän, että kirkolla on oma uskonsa ja totuutensa, jota se pyrkii välittämään ja jonka kautta se asioita lähestyy.

    • huono kuuluvuus

      Jaa-a. Jos elän ns. normaalia elämääni, en kuule siihen kirkon viestiä mitenkään. Se ei kuulu tiedotusvälineissä, julkisessa elämässä, ihmisten puheissa ja tekemisissä. Kaikki mikä näkyy ja kuuluu on vain maallista. Paitsi häissä, hautajaisissa, ristäisissä kuuluu se pakollinen kirkon viestin osuus, mutta niitä on harvoin.

      Jos haluan kuulla kirkon viestiä, minun täytyy hakeutua itse aktiivisesti sen pariin. Mennä kirkkoon, kuunnella radiosta jumalanpalveluksia ja hartauksia, yms.

      Maailma on nykyään täynnä ääntä. Sitä suolletaan joka tuutista, eikä siinä metelissä kuulu kirkon ääni. Ei ole ihme, etteivät ihmiset enää tunne kristinuskoa. Mitä tehdä? Vai tekeekö aika tehtävänsä, ihmiset kyllästyvät nykymenoon ja uskonto nousee tärkeäksi. Silloin se alkaa myös näkyä ja kuulua enemmän, kun sitä pidetään esillä paljon. Tuollaisesta kehityssuunnasta on kyllä viitteitä.

      • syvämietteitäni

        Ei sitä minustakaan kuule missään nykyhälyltä. Luulen, että ihmiset eivät oikeastaan ole ymmärtäneet, että nyt on seisova pöytä ja täytyy itse hakea. Muuten jää ihan muiden yhteiskunnan viestien armoille.

        En silti usko, että kuulemme enemmän. Jos tulemme kuulemaan enemmän, se tulee olemaan vähän sekavampaa. Nyt on vasta sekaantuminen alussa, mutta näyttää siltä, että ihmiset eivät pidä varaansa eivätkä ymmärrä, että ehkä pian nuo seisovat pöydät eivät olekaan tuossa. Sikäli aina jännä tilanne samalla, ja outo. Ihmiset kuolevat henkiseen nälkään hengellisten herkkupöytien ääressä, joista heille on sanottu, että ne sisältävät jotain vaarallista myrkkyä. Ihan sääliksi käy.


      • Puolueeton1
        syvämietteitäni kirjoitti:

        Ei sitä minustakaan kuule missään nykyhälyltä. Luulen, että ihmiset eivät oikeastaan ole ymmärtäneet, että nyt on seisova pöytä ja täytyy itse hakea. Muuten jää ihan muiden yhteiskunnan viestien armoille.

        En silti usko, että kuulemme enemmän. Jos tulemme kuulemaan enemmän, se tulee olemaan vähän sekavampaa. Nyt on vasta sekaantuminen alussa, mutta näyttää siltä, että ihmiset eivät pidä varaansa eivätkä ymmärrä, että ehkä pian nuo seisovat pöydät eivät olekaan tuossa. Sikäli aina jännä tilanne samalla, ja outo. Ihmiset kuolevat henkiseen nälkään hengellisten herkkupöytien ääressä, joista heille on sanottu, että ne sisältävät jotain vaarallista myrkkyä. Ihan sääliksi käy.

        Kansa on liitetty viekkaaseen järjestelmään lapsikasteen avulla tulevana sijoittajina kirkon kolehtihaaviin.Pakkoverottaminen on yhtä oikeudenmukaista kuin ansiotyönkin verottaminen.Se on taas valtion väärinkäytöstä omia kansalaisiaan kohtaan.Jokaisella ihmisellä on oikeus tutkia itsenäisesti raamattua,ainakin alustavasti ettei kansaa voisi huiputtaa.Esimerkkinä,jos raamattu todistaa Jumalan olevan YKSI,niin miksi kirkko vääristelee sen tarkoittavan KOLMEA HENKIPERSOONAA.Jo puolijärjelläkin varustettu ihminen huomaa jotakin menevän pieleen heti alkumetreillä.Raamatunpaikat tukevat toisiaan,jos sitä ei heti ymmärrä,niin se vaatii lisätutkimuksia.Järjettömiin sepustuksiin ei pidä sortua,muka automaattisina totuuksina.Jeesus kehoitti "koettelemaan,ja riitelemään oppiasioista",koska ne eivät ole aina ,heti oivallettavissa.


      • Puolueeton1

        Länsivalloissa kuulee uskontoja vaikka minkävärisiä.Radioissa,TVeessä,samaa kuolleitten taivaaseen lähettämistä.Yksikään julistaja ei unohda kysyä,jos tuli rahapussi mukaan.Uskontoa myydään biljoonien dollareiden tuloksilla.Yksikään puhuja ei mainitse mitään maanpäällisestä ihmisen tulevaisuudesta,vaikka Jumala itse on ilmoittanut raamatun välityksellä uudistavansa kaiken "saavuttaen viimein PARATIISIMAISEN tilan",missä leijona syö ruohoa kuin raavas,ja imeväinen leikkii myrkkykäärmeen kololla.Missään ei enää tehdä pahaa,eikä aiheuteta vahinkoa.Hieno lupaus,todellakin.


      • Puolueeton1
        syvämietteitäni kirjoitti:

        Ei sitä minustakaan kuule missään nykyhälyltä. Luulen, että ihmiset eivät oikeastaan ole ymmärtäneet, että nyt on seisova pöytä ja täytyy itse hakea. Muuten jää ihan muiden yhteiskunnan viestien armoille.

        En silti usko, että kuulemme enemmän. Jos tulemme kuulemaan enemmän, se tulee olemaan vähän sekavampaa. Nyt on vasta sekaantuminen alussa, mutta näyttää siltä, että ihmiset eivät pidä varaansa eivätkä ymmärrä, että ehkä pian nuo seisovat pöydät eivät olekaan tuossa. Sikäli aina jännä tilanne samalla, ja outo. Ihmiset kuolevat henkiseen nälkään hengellisten herkkupöytien ääressä, joista heille on sanottu, että ne sisältävät jotain vaarallista myrkkyä. Ihan sääliksi käy.

        Viihdeohjelmat ovat sivuuttaneet kansan tiedonjanon ihmiskunnan tulevaisuudesta.Armagedonista puhutaan ja kirjoitellaan maapallon tuhona,mitä se ei ole ollenkaan,raamatun mukaan,vaan se on "kokoaminen",jossa eroitellaan lampaat vuohista maailmanvaltojen tuhoutuessa.Luoja itse ohjaa poikansa KUNINKAAN johtamana palauttaen järjestyksen pysyväksi olosuhteeksi ikuisesti.Tasapainoiset raamatuntutkijat eivät odota "Armagedonia" rangaistuksena ,vaan vapauttavana toimenpiteenä kaikesta politiikan saasteista maan päällä.


    • ei miellytä oikein

      Kuulen mielistelevää nuoleskelua.
      Jeesuksesta kuulee hyvin harvoin.

      Varsinaisesti en kyllä kuule kirkon ääntä yhtään missään.

      • Puolueeton1

        Kirkon "oppineet" eivät ole kyvykkäitä riitelemään yleisillä palstoilla raamatun-tutkijoiden piirissä.He voivat vaarantaa auktoriteettinsä sekä ammattinsa.Jos keskustelu menisi heidän oppilaitostensa teologiaan,niin siihen me tavalliset pulliaiset emme yletä.Me haluamme pysyä pelkästään raamatussa eikä minkään-maan aputeoksissa.Uskonto ja politiikka kulkevat käsi-kädessä.Heidän jäädessä "alakynteen" alkaa henkilökohtaiset panettelut.


    • maku menny

      Miksi te aina kyselette, mitä kansa haluaa kuulla.

      Teillä pitäs olla jotain sanottavaa, haluupa kansa sitten kuulla tai ei. ..

      Enemmän teitä kuitenkin silloin arvostettaisiin, jos teillä oikeasti olisi jotain, mistä pidätte kiinni.
      Vaikka oltaisikin eri mieltä.

      Nyt kansa tykkää, muttei arvosta.
      Vähän sama kun pelkkää karkkia syöttävästä iskästä tykätään, muttei arvosteta.

    • voi pas...

      Minulle kirkko on näyttäytyy vain akateemisena pullamössöidioottina ja koneistona, joka surraa ja surraa, muttei tuota mitään.

      Ihan oikeasti mietin, pitäisikö kirkosta erota, jos se ketään kiinnostaa. Eniten surettaa se, etteivät kirkon vastaajat tuolla toisella puolella, eivät omassa seurakunnassa, eivät yhtään missään osoita minkäänlaista oikeaa faktapohjaista ja älyllistä kiinnostusta kehitysyhteistyötä ja diakoniaa kohtaan. Kirkko puhuu vain lempeää lässytystä.

      Minä toivoisin, että kirkko alkaisi tekemään ja lopettaisi puhumisen.

      Tämänkin palstan aiheet ovat tyhjää fiilistelyä - kirkkoa tyypillisimmillään.

    • Puoluueeton1

      Kirkko osoittaa tarpeellisuuden löytää UUSI Martin Luther,edistämään kirkon oppien puhdistusta.Vanha suomalainen tapa on tehdä kevät,sekä joulusiivous,samoin olisi vihdoinkin kirkon laita.Teoloogiset oppilaitokset sivuuttavat raamatun opit selitellessään mielivaltaisesti raamatunpaikkoja seurakuntalaisille.Uskon-tunnustus on kaikkein epäraamatullisin "liturgia",mitä kirkko on keksinyt.Jumalan nimen salaaminen suurin ja vakavin rikos ihmiskunnalle.Siihen ei verukkeita tarvita.Helsingin tuomiokirkon ulkoseinällä on kaiverrus ( Tetragrammaton) JHVH,Kreikaksi JEHOVA.Hebrealainen lausunta YAHWE.Luojan nimi on esiintynyt raamatussa alunperin yli 7000 kertaa,mutta epäkristilliset kääntäjät ovat ne poistaneet,huolimatta varoituksista raamatun viimeisellä sivulla.Erittäin vakava rikos,josta ei ilmeisesti ole anteeksiantoa.

    • Hei, kiitos mielenkiintoisista näkökulmista. Se miksi kirkossa kysellään, että mitä ihmiset tahtovat tai miten kuulevat, kysellään siksi, että omille sanomisille niinkuin kirjoituksillekin turtuu itse niin, ettei osaa ajatella miltä se muista kuulostaa. Ja haluamme tietää osaammeko kirkossa sanoa asioita ymmärrettävällä tavalla.

      Tuo oli aika pysäyttävä ajatus, että kirkon ääni ei kuulu tavallisen elämän keskellä, vaan sitä pitää tulla kuulemaan kirkon järjestämään tilaisuuteen. Ja ajatus hälystä, jossa ei kuule mitään on aika tuttua arkisen elämän keskellä.

      Onkohan kirkonkin elämässä liikaa hälyä, liikaa touhuamista ja katoaako Jeesus kaiken muun keskelle?

      Merja Lampila, pappi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      254
      2516
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1645
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      74
      1454
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1305
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1232
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1162
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      84
      1039
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      998
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      942
    10. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      103
      896
    Aihe