Haluatko olla vapaa?

iloinen_naurajaa

Haluatko olla vapaa? Haluatko eroon Raamatun kirotuista valheista? Haluatko eroon rahaa kuppaavista pastoreista? Haluatko eroon inhottavasta seurakunnastasi?

Ala ateistiksi. Siitä lähtee liikkeelle henkinen tervehtyminen ja lopulta olet vapaa kuten minäkin. :-) :-) :-)

42

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Todellinenvapaus

"Joka tekee syntiä, on synnin orja. Jos Poika tekee teidät vapaiksi, niin olette todella vapaat."- apostoli Johannes.

• ljdgheihgisdh

Ja oletko sinä jo tämän kirjoittamasi lauseen nojalla käynyt julistamassa tuomion omille seurakuntalaisillesi,jotka syntiä tekevät? Epäilen. Onko Jeesus tehnyt vapaiksi ne naiset ja lapset,joita uskon varjolla hakataan,raiskataan,kaltoinkohdellaan henkisesti jne..? Epäilenpä sitäkin.

• todentotta
        ljdgheihgisdh kirjoitti:

Ja oletko sinä jo tämän kirjoittamasi lauseen nojalla käynyt julistamassa tuomion omille seurakuntalaisillesi,jotka syntiä tekevät? Epäilen. Onko Jeesus tehnyt vapaiksi ne naiset ja lapset,joita uskon varjolla hakataan,raiskataan,kaltoinkohdellaan henkisesti jne..? Epäilenpä sitäkin.

siis puhut ihmiskaupastako. Onhan se uskontoa maailmassa ja uskovat ateistiukot sitten hyväksikäyttävät heitä. Ilotalot ovat naisten orjuuttajia tänäpäivänä.

• jgieahjlgelig

Mitenkäs ateksi aletaan? Se saattaa olla hiukan työlästä ja psyykkisesti liian rikkovaa,jos joutuu hylkäämään uskonsa Jumalaan(mikäli usko tuo ihmisen elämään hyviä tekoja,ajatuksia jne)...Pitäköön ne,jotka saavat uskostaan jotain lohtua,uskonsa,jottei maahamme syntyisi liian suurta hengellistä tyhjiötä-muslimit sitä jo kovin ovat täyttämässä,pelottavaa...Elän mieluummin kristityssä kuin mullah-valtiossa,uskontoja kun ei ihmiskunnasta koskaan täysin pois kitketyiksi saada :) Ihmisoikeusrikkomukset ovatkin sitten asia erikseen,tapahtuipa sellaista minkä tahansa uskonnon varjolla hyvänsä.

• >>> Pitäköön ne,jotka saavat uskostaan jotain lohtua,uskonsa >>

Onpas kaunis ajatus, mutta sitten kirjoitat näin:

>>>muslimit sitä jo kovin ovat täyttämässä,pelottavaa...Elän mieluummin kristityssä kuin mullah-valtiossa >>

Eli et tainnutkaan kirjoittaa ensimmäisessä kohdassa sitä mitä siinä näyttää lukevan?

Siinä pitäisi lukea ilmeisesti että pitäköön kaikki sen uskon, jonka sinä voit hyväksyä ja muut eivät saa uskoa (tai heidän ei pitäisi uskoa) omaan jumalaansa, koska se on sinusta väärin.

Voisitko nyt loogisesti perustella tällaiselle perus uskonnottomalle, että miksi sinun uskontosi on kannatettava mutta toisen uskonto ei ole?

Entäpä jos sen toisen uskonnon kannataja saa omasta jumalastaan lohtua, niin sekö ei sinulle merkitse mitään? Sinäkö olet sen lohdun valmis viemään pois, kun se ei sovi sinulle jostain syystä?

Vain sinun uskontosi jumalan tuoma lohtu on sallittu, mutta ei toisen jumalan?

Mitä peliä tuo tuollainen on?

• seipäännokkaan
        bushmanni kirjoitti:

>>> Pitäköön ne,jotka saavat uskostaan jotain lohtua,uskonsa >>

>>>muslimit sitä jo kovin ovat täyttämässä,pelottavaa...Elän mieluummin kristityssä kuin mullah-valtiossa >>

Eli et tainnutkaan kirjoittaa ensimmäisessä kohdassa sitä mitä siinä näyttää lukevan?

Siinä pitäisi lukea ilmeisesti että pitäköön kaikki sen uskon, jonka sinä voit hyväksyä ja muut eivät saa uskoa (tai heidän ei pitäisi uskoa) omaan jumalaansa, koska se on sinusta väärin.

Voisitko nyt loogisesti perustella tällaiselle perus uskonnottomalle, että miksi sinun uskontosi on kannatettava mutta toisen uskonto ei ole?

Entäpä jos sen toisen uskonnon kannataja saa omasta jumalastaan lohtua, niin sekö ei sinulle merkitse mitään? Sinäkö olet sen lohdun valmis viemään pois, kun se ei sovi sinulle jostain syystä?

Äärimuslimit haluaa sinunkin ajatuksesi, fyysisen pääsi mukana. Noh, vanha tuo lanttu jo lieneekin. He voivat saada lohtua siitä kun katselevat päitä, jotka eivät enää puhu. Pojjaat on poikia, kyllä niitten tarii vahvistua.:----)

• seipäännokkaan kirjoitti:

Äärimuslimit haluaa sinunkin ajatuksesi, fyysisen pääsi mukana. Noh, vanha tuo lanttu jo lieneekin. He voivat saada lohtua siitä kun katselevat päitä, jotka eivät enää puhu. Pojjaat on poikia, kyllä niitten tarii vahvistua.:----)

>>> Äärimuslimit haluaa sinunkin ajatuksesi, fyysisen pääsi mukana. >>>

No eivät siis eroa äärikristityistä ollenkaan. Mitä siitä pitäisis ajatella? Jos siis pääsi on vielä hartioiden kannattelemana ja siellä pään sisällä jotain eloa?

• bushmanni kirjoitti:

>>> Pitäköön ne,jotka saavat uskostaan jotain lohtua,uskonsa >>

Bushmanni oli kerrankin ihan oikeilla jäljillä .. mutta sitten meni taas siihen samaan uskontojen yleistämiseen. Mutta jos ajattelemme (vaikeaa?) asiaa siten että on olemassa vain yksi totuus / Esimerkkinä : 5 5=10 on totta ja kaikki muut vastaukset ovat vääriä.

Nyt jos joku meistä sanoisi että 5 5=10,1 ja joku toinen että 5 5=9,9 .. niin totuus ei siitä muuttuisi (siis 5 5=10 mitä me sitten sanommekin) .

Näin minä ainakin näen asiat myös kun keskustelemme Jumalan olemuksesta - toisin sanoen ihmiset eivät voi puheillaan luoda Jumalaa - vaan Jumala On ... se mikä Jumala on ..

2. Moos. 3:14 Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen se joka olen."
        Hän sanoi vielä: "Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Minä-olen' on lähettänyt minut teidän luoksenne."

alex

• tali.tintti
        alex.kasi kirjoitti:

Bushmanni oli kerrankin ihan oikeilla jäljillä .. mutta sitten meni taas siihen samaan uskontojen yleistämiseen. Mutta jos ajattelemme (vaikeaa?) asiaa siten että on olemassa vain yksi totuus / Esimerkkinä : 5 5=10 on totta ja kaikki muut vastaukset ovat vääriä.

Nyt jos joku meistä sanoisi että 5 5=10,1 ja joku toinen että 5 5=9,9 .. niin totuus ei siitä muuttuisi (siis 5 5=10 mitä me sitten sanommekin) .

Näin minä ainakin näen asiat myös kun keskustelemme Jumalan olemuksesta - toisin sanoen ihmiset eivät voi puheillaan luoda Jumalaa - vaan Jumala On ... se mikä Jumala on ..

2. Moos. 3:14 Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen se joka olen."
        Hän sanoi vielä: "Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Minä-olen' on lähettänyt minut teidän luoksenne."

alex

Minkään uskonnon edustajat eivät osoittaneet omaavansa sen totuuden.

• pyhpyh

Ateistit eivät ole vapaita, vaan Saatanan orjia.

• jalatmaahan

Jos aloittaja on vapaa, niin minä olen hämähäkkimies.

• iloinen_naurajaa

Kyllä minä olen vapaa. Mieleni on vapaa ajattelemaan ja voin toimia omaehtoisesti ilman uskontojen sairaita valheita, jotka ohjaisivat tekemisiäni. Olen todellakin vapaa-ajattelija.

• iloinen_naurajaa kirjoitti:

Kyllä minä olen vapaa. Mieleni on vapaa ajattelemaan ja voin toimia omaehtoisesti ilman uskontojen sairaita valheita, jotka ohjaisivat tekemisiäni. Olen todellakin vapaa-ajattelija.

Sanot että olet vapaa.
        Ok - sitten kai sanot myös, että se mitä teet ja puhut, siitä myös vastaat itse .. :)) kannat tekojesi seuraukset .. et jätä niitä muiden kannettavaksi .. niinkö?
        ---
        Mutta jos ymmärtäisit .. ei kaikki usko ole samaa .. monet uskonnot todella orjuuttaa .. usko todelliseen Jumalaan taas vapauttaa .. Voisi sanoa, että oikeassa uskonnossa ollaan vapaita .. väärässä ei olla ..

Ja eikös ateistit juuri halua, että ollaan vapaita ?

Miksi ihmiset eivät saisi uskoa Jumalaan - eikö esimerkiksi palstan bushmanni ole juuri sitä uskonvapautta kritisoinut, että miksi Jumala (johon ei ateistit edes usko) antaa ihmisten valita, kun niin monet valitsevat väärin ja samaan aikaan yrittää saada ihmiset valitsemaan ateismin ..
        Miksi ateistit syyttävät Jumalaa ... vaikka syy on ihmisissä ... heidänkin mielestään.

Että ihmiset tekevät vaikka minkälaisia julmuuksia Jumalan nimeen, ei tarkoita että se olisi Jumalan tahto - se on vastoin Jumalan tahtoa .. mutta koska ihminen saa valita (lyhyen aikansa) - ja monet löytävät Jumalan tahdon omaan elämäänsä : Jumalan hyvä tahto on, että ihminen itse valitsee rakkauden ja oikeudenmukaisuuden tien sen joka vie elämään .. sen kulkemiseen antaa Jumala sitten avun..

Ateistilla ei ole mitään tarjottavaa ihmisille, olen aikaisenmin verrannut ateismia tyhjään tynnyriin - se kumisee paljon .. juuri siksi koska se on tyhjä .. ateismi oppina käsittää tavallisesti sanonan "Ei ei ei" - sillä ateisti ei ymmärrä mistä todellisessa uskossa on kyse ja samaistaa kaiken uskon.

Ateisti etsii todisteita Jumalaa vastaan, Jumalan tahtoa vastustavista, vääristä, ihmisiä orjuuttavista uskonnoista ja uskomuksista ja harhaan johdatettujen ihmisten typeristä uskomuksista ja teoista.

Totuus on että Jumala on looginen viisas, kaikkivoipa, oikeudenmukainen, rakkaudellinen ja ... vapaa .. ja juuri vapaus on Jumalan lasten etuoikeus.
        Kaikki pakko-uskonto, pakko-elämä ja pakko-teot ovat väärää uskontoa ..

Oikeassa uskonnossa keikella on looginen tarkoitus ..

alex

• alex.kasi kirjoitti:

Sanot että olet vapaa.
        Ok - sitten kai sanot myös, että se mitä teet ja puhut, siitä myös vastaat itse .. :)) kannat tekojesi seuraukset .. et jätä niitä muiden kannettavaksi .. niinkö?
        ---
        Mutta jos ymmärtäisit .. ei kaikki usko ole samaa .. monet uskonnot todella orjuuttaa .. usko todelliseen Jumalaan taas vapauttaa .. Voisi sanoa, että oikeassa uskonnossa ollaan vapaita .. väärässä ei olla ..

Miksi ihmiset eivät saisi uskoa Jumalaan - eikö esimerkiksi palstan bushmanni ole juuri sitä uskonvapautta kritisoinut, että miksi Jumala (johon ei ateistit edes usko) antaa ihmisten valita, kun niin monet valitsevat väärin ja samaan aikaan yrittää saada ihmiset valitsemaan ateismin ..
        Miksi ateistit syyttävät Jumalaa ... vaikka syy on ihmisissä ... heidänkin mielestään.

Että ihmiset tekevät vaikka minkälaisia julmuuksia Jumalan nimeen, ei tarkoita että se olisi Jumalan tahto - se on vastoin Jumalan tahtoa .. mutta koska ihminen saa valita (lyhyen aikansa) - ja monet löytävät Jumalan tahdon omaan elämäänsä : Jumalan hyvä tahto on, että ihminen itse valitsee rakkauden ja oikeudenmukaisuuden tien sen joka vie elämään .. sen kulkemiseen antaa Jumala sitten avun..

Ateistilla ei ole mitään tarjottavaa ihmisille, olen aikaisenmin verrannut ateismia tyhjään tynnyriin - se kumisee paljon .. juuri siksi koska se on tyhjä .. ateismi oppina käsittää tavallisesti sanonan "Ei ei ei" - sillä ateisti ei ymmärrä mistä todellisessa uskossa on kyse ja samaistaa kaiken uskon.

Ateisti etsii todisteita Jumalaa vastaan, Jumalan tahtoa vastustavista, vääristä, ihmisiä orjuuttavista uskonnoista ja uskomuksista ja harhaan johdatettujen ihmisten typeristä uskomuksista ja teoista.

Totuus on että Jumala on looginen viisas, kaikkivoipa, oikeudenmukainen, rakkaudellinen ja ... vapaa .. ja juuri vapaus on Jumalan lasten etuoikeus.

alex

>>> Mutta jos ymmärtäisit .. ei kaikki usko ole samaa .. >>

On rakas Alex. Kaikki usko on samaa ja niiden taustalla on tietämättömyys ja taikausko.

>> monet uskonnot todella orjuuttaa .. >>

Höpsis. Uskonto orjuuttaa vain kilpailevan uskonnon suunnasta katsottuna, eli yksikään uskova ei pidä omaa uskontoaan orjuuttavana vaan ainoastaan toisen uskoa pidetään orjuuttavana.

>>> Miksi ihmiset eivät saisi uskoa Jumalaan >>>

Tietenkin saa uskoa, vaikka heinäseipääseen, mutta eihän sinunkaan mielestä saa uskoa sellaiseen jumalaan kuin itsestä hyvältä tuntuu, eli sinustakin saa uskoa vain sellaiseen jumalaan, jonka sinä hyväksyt.

Minusta on aivan sama että mihinkä jumalaan, menninkäiseen tai tonttuun ihminen uskoo, sillä jokainen tarjoaa uskon tilalle aivan yhtä paljon, eli ei mitään. Joten järkevintä on olla uskomatta, mutta toki saa uskoa. Onhan näissä valinnanvaraa:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lists_of_deities

>>> Että ihmiset tekevät vaikka minkälaisia julmuuksia Jumalan nimeen, ei tarkoita että se olisi Jumalan tahto >>>

No onhan se, jos jumalat eivät tee elettäkään estääkseen nimissään tapahtuvia asioita ja kaameuksia.

Jos joku porukka alkaa tuolla listiä muita ihmisiä sinun nimissäsi, niin kyllä sinä koetat tehdä kaikkesi, että se ei onnistu ja teet mitä tahansa, jotta sinua ei enää yhdistettäisi sellaiseen toimintaan, jota et voi hyväksyä.

Mutta jos sinä et tee mitään, kun joku porukka tappaa muita ihmisiä sinun nimissäsi, niin poliisit ovat ovellasi alle aikayksikön ja sinut viedään oikeuteen ja jos et sielläkään tee elettäkään ilmoittaaksesi, että ne muita tappavat tyypit eivät toimi sinun nimissäsi, niin sinut suljetaan vankilaan jopa loppuelämäksesi.

Joten jumalien hiljaisuus lienee kaiken nykyisen oikeustajun mukaan myöntymisen merkki, eli he kyllä hyväksyvät kaiken, koska eivät puutu tilanteeseen.

>> Ateistilla ei ole mitään tarjottavaa ihmisille >>

On. Elämä ENNEN kuolemaa. Musiikki, kulttuuri, taide, tiede, kuvataide, luonto, elokuvat, kirjallisuus, biologia, fysiikka ja ties mitä. Sille mitä ateismi voi tarjota, ei ole mitään rajaa.

Uskonto lupaa vain elämää kuoleman jälkeen, ei mitään muuta ja se on kaiken nykyisen tiedon valossa äärettömän epätodennäköistä. Mahdollissu on niin käsittämättömän pieni, että itse en tuhlaa asialle enää edes ajatuksen puolikasta. Ei ole enää edes järkevää ajatella, että jos se kuitenkin olisi mahdollista. Ei ole.

>>> Ateisti etsii todisteita Jumalaa vastaan >>

Ei suinkaan. Ateisti on etsinyt kuumeisesti todisteita jumalasta sekä jumalista ja kun edes yhtä ei ole löytynyt, hän on kyennyt tekemään siitä selkeän johtopäätöksen, vaikka se on saattanut tuntua ikävältä ja se on saattanut sotia sitä vastaan, mikä olisi tietenkin jokaisesta hauskaa ja mukavaa.

Jumalia ei ole tai se on äärettömän epätodennäköistä, eli sille ei juurikaan kannata ajatuksiaan enää uhrata, mutta ymmärrän kyllä, että vielä noin 200 vuotta sitten jumalilla oli paljon piilopaikkoja, joissa he saattoivat lymyillä ihisiä piilossa ja tämän johdosta osa ihmisistä saattoi pitää toivetta jumalista yllä.

>>> Kaikki pakko-uskonto, pakko-elämä ja pakko-teot ovat väärää uskontoa .. >>>

Sinun uskontosi on pakko-uskonto kaikista muista uskonnoista käsin katsottuna.

>>> Oikeassa uskonnossa keikella on looginen tarkoitus .. >>

Jokainen uskonto väittää tätä juuri omasta uskonnostaan löytyväksi ja että sitä ei löydy kilpailevasta uskonnosta.

Eikä se kerro Alexille mitään?

• rehellisyyttä
        bushmanni kirjoitti:

On rakas Alex. Kaikki usko on samaa ja niiden taustalla on tietämättömyys ja taikausko.

Höpsis. Uskonto orjuuttaa vain kilpailevan uskonnon suunnasta katsottuna, eli yksikään uskova ei pidä omaa uskontoaan orjuuttavana vaan ainoastaan toisen uskoa pidetään orjuuttavana.

Tietenkin saa uskoa, vaikka heinäseipääseen, mutta eihän sinunkaan mielestä saa uskoa sellaiseen jumalaan kuin itsestä hyvältä tuntuu, eli sinustakin saa uskoa vain sellaiseen jumalaan, jonka sinä hyväksyt.

Minusta on aivan sama että mihinkä jumalaan, menninkäiseen tai tonttuun ihminen uskoo, sillä jokainen tarjoaa uskon tilalle aivan yhtä paljon, eli ei mitään. Joten järkevintä on olla uskomatta, mutta toki saa uskoa. Onhan näissä valinnanvaraa:

>>> Että ihmiset tekevät vaikka minkälaisia julmuuksia Jumalan nimeen, ei tarkoita että se olisi Jumalan tahto >>>

No onhan se, jos jumalat eivät tee elettäkään estääkseen nimissään tapahtuvia asioita ja kaameuksia.

Jos joku porukka alkaa tuolla listiä muita ihmisiä sinun nimissäsi, niin kyllä sinä koetat tehdä kaikkesi, että se ei onnistu ja teet mitä tahansa, jotta sinua ei enää yhdistettäisi sellaiseen toimintaan, jota et voi hyväksyä.

Mutta jos sinä et tee mitään, kun joku porukka tappaa muita ihmisiä sinun nimissäsi, niin poliisit ovat ovellasi alle aikayksikön ja sinut viedään oikeuteen ja jos et sielläkään tee elettäkään ilmoittaaksesi, että ne muita tappavat tyypit eivät toimi sinun nimissäsi, niin sinut suljetaan vankilaan jopa loppuelämäksesi.

Joten jumalien hiljaisuus lienee kaiken nykyisen oikeustajun mukaan myöntymisen merkki, eli he kyllä hyväksyvät kaiken, koska eivät puutu tilanteeseen.

On. Elämä ENNEN kuolemaa. Musiikki, kulttuuri, taide, tiede, kuvataide, luonto, elokuvat, kirjallisuus, biologia, fysiikka ja ties mitä. Sille mitä ateismi voi tarjota, ei ole mitään rajaa.

Uskonto lupaa vain elämää kuoleman jälkeen, ei mitään muuta ja se on kaiken nykyisen tiedon valossa äärettömän epätodennäköistä. Mahdollissu on niin käsittämättömän pieni, että itse en tuhlaa asialle enää edes ajatuksen puolikasta. Ei ole enää edes järkevää ajatella, että jos se kuitenkin olisi mahdollista. Ei ole.

Ei suinkaan. Ateisti on etsinyt kuumeisesti todisteita jumalasta sekä jumalista ja kun edes yhtä ei ole löytynyt, hän on kyennyt tekemään siitä selkeän johtopäätöksen, vaikka se on saattanut tuntua ikävältä ja se on saattanut sotia sitä vastaan, mikä olisi tietenkin jokaisesta hauskaa ja mukavaa.

Jumalia ei ole tai se on äärettömän epätodennäköistä, eli sille ei juurikaan kannata ajatuksiaan enää uhrata, mutta ymmärrän kyllä, että vielä noin 200 vuotta sitten jumalilla oli paljon piilopaikkoja, joissa he saattoivat lymyillä ihisiä piilossa ja tämän johdosta osa ihmisistä saattoi pitää toivetta jumalista yllä.

Jokainen uskonto väittää tätä juuri omasta uskonnostaan löytyväksi ja että sitä ei löydy kilpailevasta uskonnosta.

Vai et sinä enää uhraa ajatuksen puolikastakaan Jumalan pohdintaan, tulkitsin tekstistäsi. Ateismi on vapauttanut sinut näemmä epärehellisyyteen. Sinä olet tällä palstalla iloisen_naurajan kanssa, kaikkein pakotetuin, "kuumeisesti" etsimään todisteita Jumalan mahdollisesta piilopaikasta. Mahdollisen virhearvioinnin seurauksena jalkateriä jo kuumottaa ikävästi. Se mainitsemasi "äärettömän epätodennäköinen", on käytännössä, suoraan sanotusti piinaavan epävarma. Urakkaa piisaa siis vielä, ei kirvestä kaivoon kannata heittää(eikä voi).

• iloinen_naurajaa
        rehellisyyttä kirjoitti:

Vai et sinä enää uhraa ajatuksen puolikastakaan Jumalan pohdintaan, tulkitsin tekstistäsi. Ateismi on vapauttanut sinut näemmä epärehellisyyteen. Sinä olet tällä palstalla iloisen_naurajan kanssa, kaikkein pakotetuin, "kuumeisesti" etsimään todisteita Jumalan mahdollisesta piilopaikasta. Mahdollisen virhearvioinnin seurauksena jalkateriä jo kuumottaa ikävästi. Se mainitsemasi "äärettömän epätodennäköinen", on käytännössä, suoraan sanotusti piinaavan epävarma. Urakkaa piisaa siis vielä, ei kirvestä kaivoon kannata heittää(eikä voi).

Me tiedämme, että organisoitujen uskontojen jumalat ovat ihmisten lapsellisia ja ristiriitaisia luomuksia. Spinozalainen panteistinen "jumala" taas ei ole muuta kuin toinen nimi luonnolle ja kaikelle olevaiselle. Viisaat ateistit eivät usko mielikuvitusolentoihin. :-):-):-)

• pyhpyh
        iloinen_naurajaa kirjoitti:

Orja sinä olet. Mutta vielä voit vapautua ja pelastua.

• pyhpyh

Me tiedämme, että sinä valehtelet.

• Kysykaloilta

Tässä pikkuisen Raamatun satuja. Tuom.9:8-15. Toinen Raamatun paikka. Job.12:7-9. Mutta Raamattu ei valehtele, minusta pikkuisen valehtelee.

• Kysykaloilta kirjoitti:

Tässä pikkuisen Raamatun satuja. Tuom.9:8-15. Toinen Raamatun paikka. Job.12:7-9. Mutta Raamattu ei valehtele, minusta pikkuisen valehtelee.

Tuom.9:1-15

Mutta Abimelek, Jerubbaalin poika, meni Sikemiin äitinsä veljien luo ja puhui heille sekä kaikille, jotka olivat sukua hänen äitinsä isän perheelle, ja sanoi: "Puhukaa kaikkien Sikemin miesten kuullen: Kumpi teille on parempi, sekö, että teitä hallitsee seitsemänkymmentä miestä, kaikki Jerubbaalin pojat, vai että teitä hallitsee yksi mies? Ja muistakaa, että minä olen teidän luutanne ja lihaanne."
        Niin hänen äitinsä veljet puhuivat hänen puolestaan kaikkien Sikemin miesten kuullen kaiken tämän. Ja heidän sydämensä taipui Abimelekin puolelle, sillä he sanoivat: "Hän on meidän veljemme". Ja he antoivat hänelle seitsemänkymmentä hopeasekeliä Baal-Beritin temppelistä. Niillä Abimelek palkkasi tyhjäntoimittajia ja huikentelijoita, ja ne seurasivat häntä.
        Sitten hän lähti isänsä taloon Ofraan ja surmasi veljensä, Jerubbaalin pojat, seitsemänkymmentä miestä, saman kiven päällä; mutta Jootam, Jerubbaalin nuorin poika, jäi henkiin, sillä hän oli piiloutunut.
        Sen jälkeen kokoontuivat kaikki Sikemin miehet ja koko Millon väki, ja he menivät ja tekivät Abimelekin kuninkaaksi Muistomerkkitammen luona, joka on Sikemissä.
        Kun se kerrottiin Jootamille, niin hän meni, asettui seisomaan Garissimin vuoren laelle ja korotti äänensä, huusi ja sanoi heille:
        "Kuulkaa minua, te Sikemin miehet, että Jumalakin kuulisi teitä. Puut lähtivät voitelemaan itsellensä kuningasta. Ja he sanoivat öljypuulle: 'Ole sinä meidän kuninkaamme'. Mutta öljypuu vastasi heille: 'Jättäisinkö lihavuuteni, josta jumalat ja ihmiset minua ylistävät, mennäkseni huojumaan ylempänä muita puita!'
        Niin puut sanoivat viikunapuulle: 'Tule sinä ja ole meidän kuninkaamme'.

Mutta viikunapuu vastasi heille: 'Jättäisinkö makeuteni ja hyvät antimeni, mennäkseni huojumaan ylempänä muita puita!'

Niin puut sanoivat viinipuulle: 'Tule sinä ja ole meidän kuninkaamme'.

Mutta viinipuu vastasi heille: 'Jättäisinkö mehuni, joka saa jumalat ja ihmiset iloisiksi, mennäkseni huojumaan ylempänä muita puita!'

Niin kaikki puut sanoivat orjantappuralle: 'Tule sinä ja ole meidän kuninkaamme'.

Ja orjantappura vastasi puille: 'Jos todella aiotte voidella minut kuninkaaksenne, niin tulkaa ja etsikää suojaa minun varjossani; mutta ellette, niin tuli lähtee orjantappurasta ja kuluttaa Libanonin setrit'.

Jos te nyt olette menetelleet uskollisesti ja rehellisesti tehdessänne Abimelekin kuninkaaksi ja jos olette kohdelleet hyvin Jerubbaalia ja hänen perhettänsä ja jos olette palkinneet häntä siitä, mitä hänen kätensä ovat hyvää tehneet sillä sotihan minun isäni teidän puolestanne ja pani alttiiksi henkensä ja pelasti teidät Midianin käsistä, mutta te olette tänä päivänä nousseet minun isäni perhettä vastaan ja surmanneet hänen poikansa, seitsemänkymmentä miestä, saman kiven päällä ja tehneet Abimelekin, hänen orjattarensa pojan, Sikemin miesten kuninkaaksi, koska hän on teidän veljenne jos te siis olette tänä päivänä menetelleet uskollisesti ja rehellisesti Jerubbaalia ja hänen perhettänsä kohtaan, niin olkoon teillä iloa Abimelekista ja myöskin hänellä olkoon iloa teistä; mutta ellette ole, niin lähteköön tuli Abimelekista ja kuluttakoon Sikemin miehet sekä Millon väen; ja samoin lähteköön tuli Sikemin miehistä ja Millon väestä ja kuluttakoon Abimelekin."
        Sitten Jootam lähti pakoon ja pääsi pakenemaan Beeriin; hän asettui sinne suojaan veljeltään Abimelekilta.

-----

Nytkö sinä ihmettelet että mistä tuossa on kysymys.

alex

• alex.kasi kirjoitti:

Tuom.9:1-15

Mutta Abimelek, Jerubbaalin poika, meni Sikemiin äitinsä veljien luo ja puhui heille sekä kaikille, jotka olivat sukua hänen äitinsä isän perheelle, ja sanoi: "Puhukaa kaikkien Sikemin miesten kuullen: Kumpi teille on parempi, sekö, että teitä hallitsee seitsemänkymmentä miestä, kaikki Jerubbaalin pojat, vai että teitä hallitsee yksi mies? Ja muistakaa, että minä olen teidän luutanne ja lihaanne."
        Niin hänen äitinsä veljet puhuivat hänen puolestaan kaikkien Sikemin miesten kuullen kaiken tämän. Ja heidän sydämensä taipui Abimelekin puolelle, sillä he sanoivat: "Hän on meidän veljemme". Ja he antoivat hänelle seitsemänkymmentä hopeasekeliä Baal-Beritin temppelistä. Niillä Abimelek palkkasi tyhjäntoimittajia ja huikentelijoita, ja ne seurasivat häntä.
        Sitten hän lähti isänsä taloon Ofraan ja surmasi veljensä, Jerubbaalin pojat, seitsemänkymmentä miestä, saman kiven päällä; mutta Jootam, Jerubbaalin nuorin poika, jäi henkiin, sillä hän oli piiloutunut.
        Sen jälkeen kokoontuivat kaikki Sikemin miehet ja koko Millon väki, ja he menivät ja tekivät Abimelekin kuninkaaksi Muistomerkkitammen luona, joka on Sikemissä.
        Kun se kerrottiin Jootamille, niin hän meni, asettui seisomaan Garissimin vuoren laelle ja korotti äänensä, huusi ja sanoi heille:
        "Kuulkaa minua, te Sikemin miehet, että Jumalakin kuulisi teitä. Puut lähtivät voitelemaan itsellensä kuningasta. Ja he sanoivat öljypuulle: 'Ole sinä meidän kuninkaamme'. Mutta öljypuu vastasi heille: 'Jättäisinkö lihavuuteni, josta jumalat ja ihmiset minua ylistävät, mennäkseni huojumaan ylempänä muita puita!'
        Niin puut sanoivat viikunapuulle: 'Tule sinä ja ole meidän kuninkaamme'.

Mutta viikunapuu vastasi heille: 'Jättäisinkö makeuteni ja hyvät antimeni, mennäkseni huojumaan ylempänä muita puita!'

Niin puut sanoivat viinipuulle: 'Tule sinä ja ole meidän kuninkaamme'.

Mutta viinipuu vastasi heille: 'Jättäisinkö mehuni, joka saa jumalat ja ihmiset iloisiksi, mennäkseni huojumaan ylempänä muita puita!'

Niin kaikki puut sanoivat orjantappuralle: 'Tule sinä ja ole meidän kuninkaamme'.

Ja orjantappura vastasi puille: 'Jos todella aiotte voidella minut kuninkaaksenne, niin tulkaa ja etsikää suojaa minun varjossani; mutta ellette, niin tuli lähtee orjantappurasta ja kuluttaa Libanonin setrit'.

Jos te nyt olette menetelleet uskollisesti ja rehellisesti tehdessänne Abimelekin kuninkaaksi ja jos olette kohdelleet hyvin Jerubbaalia ja hänen perhettänsä ja jos olette palkinneet häntä siitä, mitä hänen kätensä ovat hyvää tehneet sillä sotihan minun isäni teidän puolestanne ja pani alttiiksi henkensä ja pelasti teidät Midianin käsistä, mutta te olette tänä päivänä nousseet minun isäni perhettä vastaan ja surmanneet hänen poikansa, seitsemänkymmentä miestä, saman kiven päällä ja tehneet Abimelekin, hänen orjattarensa pojan, Sikemin miesten kuninkaaksi, koska hän on teidän veljenne jos te siis olette tänä päivänä menetelleet uskollisesti ja rehellisesti Jerubbaalia ja hänen perhettänsä kohtaan, niin olkoon teillä iloa Abimelekista ja myöskin hänellä olkoon iloa teistä; mutta ellette ole, niin lähteköön tuli Abimelekista ja kuluttakoon Sikemin miehet sekä Millon väen; ja samoin lähteköön tuli Sikemin miehistä ja Millon väestä ja kuluttakoon Abimelekin."
        Sitten Jootam lähti pakoon ja pääsi pakenemaan Beeriin; hän asettui sinne suojaan veljeltään Abimelekilta.

-----

Nytkö sinä ihmettelet että mistä tuossa on kysymys.

alex

Kun Abimelek oli hallinnut Israelia kolme vuotta, lähetti Jumala pahan hengen Abimelekin ja Sikemin miesten väliin, niin että Sikemin miehet luopuivat Abimelekista, jotta Jerubbaalin seitsemällekymmenelle pojalle tehty väkivalta tulisi kostetuksi ja heidän verensä tulisi Abimelekin, heidän veljensä, päälle, joka oli heidät surmannut, ja Sikemin miesten päälle, jotka olivat auttaneet häntä surmaamaan veljensä.
        Ja Sikemin miehet asettivat vuorten kukkuloille väijyjiä, ja nämä ryöstivät jokaisen, joka kulki sitä tietä heidän ohitsensa. Se kerrottiin Abimelekille. Mutta Gaal, Ebedin poika, tuli veljineen, ja he poikkesivat Sikemiin; ja Sikemin miehet luottivat häneen. Ja he menivät kedolle ja korjasivat sadon viinitarhoistaan, polkivat rypäleet ja pitivät ilojuhlan; he menivät jumalansa huoneeseen ja söivät ja joivat ja kirosivat Abimelekia. Ja Gaal, Ebedin poika, sanoi: "Mikä on Abimelek, ja mikä on Sikem, että me häntä palvelisimme? Eikö hän ole Jerubbaalin poika, eikö Sebul ole hänen käskynhaltijansa? Palvelkaa Hamorin, Sikemin isän, miehiä. Miksi me palvelisimme häntä? Olisipa minulla tuo kansa vallassani, niin minä toimittaisin pois Abimelekin; ja Abimelekista hän sanoi: 'Lisää sotajoukkoasi ja tule!' Mutta kun Sebul, kaupungin päällikkö, kuuli Gaalin, Ebedin pojan, sanat, syttyi hänen vihansa. Ja hän lähetti salaa sanansaattajia Abimelekin luo sanomaan: "Katso, Gaal, Ebedin poika, ja hänen veljensä ovat tulleet Sikemiin, ja nyt he yllyttävät kaupunkia sinua vastaan. Nouse siis yöllä, sinä ja väki, joka on sinun kanssasi, ja asetu kedolle väijyksiin. Ja karkaa aamulla varhain, auringon noustessa, kaupungin kimppuun. Kun hän ja väki, joka on hänen kanssaan, silloin lähtee sinua vastaan, niin tee hänelle, minkä voit."
        Silloin Abimelek ja kaikki väki, joka oli hänen kanssaan, lähti liikkeelle yöllä, ja he asettuivat väijyksiin Sikemiä vastaan neljässä joukossa. Ja Gaal, Ebedin poika, tuli ulos ja asettui kaupungin portin ovelle; niin Abimelek ja väki, joka oli hänen kanssaan, nousi väijytyspaikasta.
        Kun Gaal näki väen, sanoi hän Sebulille: "Katso, väkeä tulee alas vuorten kukkuloilta". Mutta Sebul vastasi hänelle: "Vuorten varjot näyttävät sinusta miehiltä". Gaal puhui taas ja sanoi: "Katso, väkeä tulee alas Maannavalta; ja toinen joukko tulee Tietäjätammelta päin". Silloin Sebul sanoi hänelle: "Missä on nyt sinun suuri suusi, kun sanoit: 'Mikä on Abimelek, että me häntä palvelisimme?' Siinä on nyt se väki, jota halveksit. Mene nyt ja taistele heitä vastaan."
        Niin Gaal lähti Sikemin miesten etunenässä ja taisteli Abimelekia vastaan.
        Mutta Abimelek ajoi hänet pakoon, ja hän pääsi pakenemaan häntä; ja heitä kaatui paljon, aina portin ovelle asti. Ja Abimelek jäi Arumaan; mutta Sebul karkoitti Gaalin ja hänen veljensä pois Sikemistä. Seuraavana päivänä kansa lähti ulos kedolle, ja siitä ilmoitettiin Abimelekille. Silloin hän otti väkensä ja jakoi sen kolmeen joukkoon ja asettui väijyksiin kedolle. Ja kun hän näki kansan lähtevän kaupungista, hyökkäsi hän heidän kimppuunsa ja surmasi heidät.
        Abimelek ja ne joukot, jotka olivat hänen kanssaan, karkasivat näet esiin ja asettuivat kaupungin portin ovelle, samalla kuin muut kaksi joukkoa karkasivat kaikkien niiden kimppuun, jotka olivat kedolla, ja surmasivat heidät. Sitten Abimelek taisteli kaupunkia vastaan koko sen päivän, valloitti kaupungin ja surmasi kansan, joka siellä oli. Ja hän hävitti kaupungin ja kylvi suolaa sen paikalle.
        Kun kaikki Sikemin tornin miehet sen kuulivat, menivät he Eel-Beritin temppelin holviin. Mutta kun Abimelekille kerrottiin, että kaikki Sikemin tornin miehet olivat kokoontuneet sinne, niin Abimelek nousi Salmonin vuorelle, hän ja kaikki väki, joka oli hänen kanssaan. Ja Abimelek otti kirveen käteensä ja löi poikki puunoksan, nosti ja pani sen olalleen ja sanoi väelle, joka oli hänen kanssaan: "Mitä näitte minun tekevän, se tehkää tekin joutuin". Niin väestäkin löi poikki oksansa kukin; sitten he seurasivat Abimelekia, panivat oksat holvin päälle ja sytyttivät holvin heidän päällään palamaan. Niin saivat surmansa myöskin kaikki Sikemin tornin asukkaat, noin tuhat miestä ja naista. Sitten Abimelek meni Teebekseen, asettui leiriin Teebestä vastaan ja valloitti sen.
        Mutta kaupungin keskellä oli luja torni, ja kaikki miehet ja naiset, kaikki kaupungin asukkaat, pakenivat siihen. He sulkivat jälkeensä oven ja nousivat tornin katolle. Niin Abimelek tuli tornin ääreen ja ryhtyi taisteluun sitä vastaan; ja hän astui tornin ovelle polttaakseen sen tulella.
        Mutta eräs nainen heitti jauhinkiven Abimelekin päähän ja murskasi hänen pääkallonsa.
        Silloin hän heti huusi palvelijalle, joka kantoi hänen aseitansa, ja sanoi hänelle: "Paljasta miekkasi ja surmaa minut, ettei minusta sanottaisi: 'Nainen tappoi hänet'". Ja hänen palvelijansa lävisti hänet, ja hän kuoli. Kun Israelin miehet näkivät, että Abimelek oli kuollut, menivät he kukin kotiinsa. Näin Jumala kosti Abimelekille sen pahan, minkä hän oli tehnyt isäänsä kohtaan ...

alex

• pyhpyh

Juuri näin.

• pyhpyh
        Kysykaloilta kirjoitti:

Valheesi ei hetkauta.

• bushmanni kirjoitti:

Aika kummallinen mies - puhuu yksinkertaisia ja tuntuu vielä uskovan omiin puheisiinsa ..tämä palstan buskamies .. Sanoi, että ei kaikki usko ole samaa - mutta nyt buskamies uskoo tietävänsä, että kaikki usko on samaa :)))

Ja sen pituinen se .. sen enempää asioita tutkimatta .. siis hah hah ..

alex

• rie
        alex.kasi kirjoitti:

Sanot että olet vapaa.
        ---

alex

Eihän adeistit syytä jumalaa, kun sellaista jumalaa ole olemassakaan. Eihän nyt kukaan vähänkään terveesti ajatteleva voikkaan uskoa sellaiseen missä ei ole mitään järkeä uskoa, vain ymmärryksen puute saattaa aiheuttaa tuollaisia sairaita ja järjettömiä päätelmiä vajaalla aivotoiminnalla elävällä ihmisellä!

• tämäontotuussinusta

Jos iloinen_nauraja jos olet vapaa, niin miksi sinä olet tällä palstalla, olisit omiesi parissa, mutta sinä et ole täysin vapaa ja siksi ne todelliset ateistit ovat heittäneet sinut ulos palstaltaan ja täällä sinä tunnut olevan kuin kotonasi.

• iloinen_naurajaa
        tämäontotuussinusta kirjoitti:

Jos iloinen_nauraja jos olet vapaa, niin miksi sinä olet tällä palstalla, olisit omiesi parissa, mutta sinä et ole täysin vapaa ja siksi ne todelliset ateistit ovat heittäneet sinut ulos palstaltaan ja täällä sinä tunnut olevan kuin kotonasi.

Olen vapaa. Olen täällä siksi, että haluan vapauttaa muitakin. On tärkeää, että uskontojen orjat vapautetaan ja heistä tulee vapaa-ajattelijoita!!! :-):-):-)

• tämäontotuussinusta

Olen vapaa. Olen täällä siksi, että haluan vapauttaa muitakin. On tärkeää, että uskontojen orjat vapautetaan ja heistä tulee vapaa-ajattelijoita!!! :-):-):-)

Kuka nyt haluaa sinun vapauteesi iloinen_ nauraja juopottlemaan, kirjoilemaan ja alaikäisille viinaa hommaamaan ja oikein rumia päästelemään päästään, vaikka ei ole uskossa ei kukaan halua tuollaista elämää viettää.

• iloinen_naurajaa
        tämäontotuussinusta kirjoitti:

Kuka nyt haluaa sinun vapauteesi iloinen_ nauraja juopottlemaan, kirjoilemaan ja alaikäisille viinaa hommaamaan ja oikein rumia päästelemään päästään, vaikka ei ole uskossa ei kukaan halua tuollaista elämää viettää.

Hyvin moni uskovainen haluaa olla kaltaiseni eli vapaa mieli. Valitettavasti uskonnolliset harhat estävät loogisen vapaa-ajattelun ja ateismin. Parantuminen uskonnosta on kuitenkin mahdollista jos yrittää tosissaan. :-):-):-)

• KuisOn
        bushmanni kirjoitti:

Busmanni olet yksinkertaisesti väärässä sanoessas että kaikki uskonnot ovat samanlaisia. Ovatko kaikki väritkin mielestäs samanlaisia?

Kuinka on mahdollista että viitsit käyttää tämän lyhyen elämäs paskan jauhamiseen internetissä maailman pienimmän kirkon sivuilla? Luulis että miehellä olis parempaakin tekemistä.

• Uskkonnot.haittaa

Hyvin moni uskovainen haluaa olla kaltaiseni eli vapaa mieli. Valitettavasti uskonnolliset harhat estävät loogisen vapaa-ajattelun ja ateismin. Parantuminen uskonnosta on kuitenkin mahdollista jos yrittää tosissaan. :-):-):-)

"Hyvin moni uskovainen haluaa olla kaltaiseni eli vapaa mieli."

- tietystikin haluaa ja minä uskovana saan olla myös sitä :D

" Valitettavasti uskonnolliset harhat estävät loogisen vapaa-ajattelun ja ateismin. "

- uskonnollisuus onkin pahin elävän uskon vihollinen

" Parantuminen uskonnosta on kuitenkin mahdollista jos yrittää tosissaan. :-):-):-)"

- uskonnosta pitääkin parantua, Jeesus ei ole uskonto, vaan ELÄVÄ PERSOONA.

• Adventtikirkko orjuuttaa henkisesti ja taloudellisesti. Adventismissa joudut aina pastoreidesi orjaksi ja tekemään maallikkona heille kuuluvat työtkin, koska pastorisi on patalaiska loinen, joka on vain vaatimassa itselleen, mutta ei koskaan anna sinulle mitään muuta kuin käskyjä ja säädöksiä. Pastorit käskevät sinua tuomaan rahaa joka lauantai kirkkoon, että pastori saisi nauttia helppoa elämää sinun rahoituksellasi.

• pyhpyhpyhpyhpyh

Puhut täyttä potaskaa. Taidat olla et-niin-terve.

• Raamattu.on.saastainen

Uskonlahkot tekevät ihmisen todella sairaaksi henkisellä tasolla.

• iloinen_naurajaa

Kyllä. Raamattu on täyttä vitun paskaa saatana.

• rumakäytöksinen

Kyllä. Raamattu on täyttä vitun paskaa saatana.

Iloinen_nauraja, ethän sinä onneton osaa edes käytös tapoja täällä sinä haistattelet ja kiroilet, opettele ensin herrasmies tavat ja kerro sitten että olet ateisti, ateistit ovat hyvin puhuvia ihmisiä eikä haistattelijoita ja ruma käytöksisiä kuten sinä täällä olet ollut.

• iloinen_naurajaa
        rumakäytöksinen kirjoitti:

Iloinen_nauraja, ethän sinä onneton osaa edes käytös tapoja täällä sinä haistattelet ja kiroilet, opettele ensin herrasmies tavat ja kerro sitten että olet ateisti, ateistit ovat hyvin puhuvia ihmisiä eikä haistattelijoita ja ruma käytöksisiä kuten sinä täällä olet ollut.

Vittu, kiroilen jos huvittaa perkele. :-):-):-)

• rumakäytöksinen

iloinen_nauraja oletko sinä humalassa viinasta joka päivä kun kirjoittelet kuin olisit lähes umpi kännissä.

• iloinen_naurajaa
        rumakäytöksinen kirjoitti:

iloinen_nauraja oletko sinä humalassa viinasta joka päivä kun kirjoittelet kuin olisit lähes umpi kännissä.

En ole. En ole ollut humalassa kahteen viikkoon, mutta nyt tulevana viikonloppuna saatan taas juoda laadukasta skottiviskiä jumalauta!!! :-):-):-)

• Huomasin

että olet kuin 3 vuotias kun äiti osta "karkkia" - lapsellista uhmaa täynnä.

• iloinen_naurajaa
        Huomasin kirjoitti:

että olet kuin 3 vuotias kun äiti osta "karkkia" - lapsellista uhmaa täynnä.

Haistapa vittu!!! :-):-):-)

• pyhpyhpyhpyhpyh

Olet melkoinen ihmisraasu, päästäsi vialla.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      61
      3757
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      3000
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2914
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      366
      1970
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1152
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1141
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1125
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      949
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      47
      931
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      108
      918
    Aihe