Jos toinen tienää 5000e ja toinen 2000e niin onko teistä oikein että asunnon vuokra maksetaan puoleksi?
raha asiat
101
1409
Vastaukset
- silirimpsis_-67
Siis nettoja nuo luvut? Paljonko vuokra on? Onko asunto yhdessä hankittu?
- 7268
Kyllä on oikein! Molempien tulot kokonaiusuudessaan laitetaan yhdelle ja samalle tilille josta maksetaan kaikki kulut ml.vuokra.
Helppoa ja hauskaa eikä tarvitse exelöidä laskentaa.- silirimpsis_-67
Vaikutti, ettei ap:llä ollenkaan ollut kyse yhteisestä tilistä... Eihän tuossa olisi mitään kyselemistä silloin edes ollut.
- 7268
silirimpsis_-67 kirjoitti:
Vaikutti, ettei ap:llä ollenkaan ollut kyse yhteisestä tilistä... Eihän tuossa olisi mitään kyselemistä silloin edes ollut.
Siitä nimenomaan on kysymys. Aloittaja kysyi. Minä tein ehdotuksen!
- Woman-50v
Neuvot kyllä ihan pieleen ihmisiä. Parisuhteessa on tärkeää, että molemmilla on omat tilit ja omat tulot. Yhteisistä menoista sovitaan.
- 7268
Woman-50v kirjoitti:
Neuvot kyllä ihan pieleen ihmisiä. Parisuhteessa on tärkeää, että molemmilla on omat tilit ja omat tulot. Yhteisistä menoista sovitaan.
Asiantuntijat neuvovat. Minä vain ehdotin ja totean oman 46:n vuoden kokemuksella meillä hyvin toimineen järjestelyn.
Vaimoni oli vuosikaudet tulojen suhteen 0-linjalla. Ajatuskin jakamisesta oli älytön. Mentyään töihin olivat tulomme erittäin epäbalanssissa.
Tietenkin järjetely edellyttää täydellistä luottamusta ja saman tyyppistä asennetta talouden hoitamiseen. - kinkkinenrahameno
Woman-50v kirjoitti:
Siinä palkka ja yt neuvottelut menee samalla , kumpi menee lakkoon ? Neuvottelevat yöllä , väsyneempi maksaa sit koko vuokran . Näinhän se menee isoissakin piireissä.
- MrBolivar
Woman-50v kirjoitti:
Miksi näin? perustele? kuinka ratkaiset tilanteen joissa toisella on rahaa ja toisella ei esim. työttymyydestä johtuen ?
Ja ap; Anopin kannattaa jättää tämmöiset asiat ihan pariskunnan omaksi asiaksi.Olisitko itse tykännyt jos anoppisi olisi tullut kertomaan miten asiat hoidetaan ? Ja toisaalta, jos lapsesi on tuo 2k tienaava niin mieti asiaa niin päin että se olisi 5k tienaava, olisitko edelleen samaa mieltä asiasta ? - rahako_ratkaisee
"kuinka ratkaiset tilanteen joissa toisella on rahaa ja toisella ei esim. työttymyydestä johtuen ?"
Saahan työtönkin päivärahaa, joten ne ovat ainakin hänen käytössään. Joidenkin työttömyyskorvaus tosin on parempi kuin toisen palkka... Tilanteen ja sopimusten mukaan mennään siis tuossakin, vai mitä? - MrBolivar
rahako_ratkaisee kirjoitti:
"kuinka ratkaiset tilanteen joissa toisella on rahaa ja toisella ei esim. työttymyydestä johtuen ?"
Saahan työtönkin päivärahaa, joten ne ovat ainakin hänen käytössään. Joidenkin työttömyyskorvaus tosin on parempi kuin toisen palkka... Tilanteen ja sopimusten mukaan mennään siis tuossakin, vai mitä?Jaaa-a, itse en edes ymmärrä ajatusta missä molemmat tikuttaa omista rahoistaan. Jos ollaan oikeasti parisuhteessa ja eletään yhdessä - sekä on jopa yhteiset lapset - on elämä ainakin olevinaan yhteistä joten on myös rahatkin.
Jos kokee että raha on jotain niin arvokasta ja kallista että ei pysty toisen kanssa asioita jakamaan, kannattaa miettiä haluaako edes asua yhdessä.Silloin voi olla parempi että molemmat asuu omissa osotteissa ja aikaa vietetään vain yhdessä. - rahako_ratkaisee
MrBolivar kirjoitti:
Jaaa-a, itse en edes ymmärrä ajatusta missä molemmat tikuttaa omista rahoistaan. Jos ollaan oikeasti parisuhteessa ja eletään yhdessä - sekä on jopa yhteiset lapset - on elämä ainakin olevinaan yhteistä joten on myös rahatkin.
Jos kokee että raha on jotain niin arvokasta ja kallista että ei pysty toisen kanssa asioita jakamaan, kannattaa miettiä haluaako edes asua yhdessä.Silloin voi olla parempi että molemmat asuu omissa osotteissa ja aikaa vietetään vain yhdessä."Jos kokee että raha on jotain niin arvokasta ja kallista että ei pysty toisen kanssa asioita jakamaan, kannattaa miettiä haluaako edes asua yhdessä."
Ihmiset voivat kyllä asua parisuhteessa, jakaa asioita, mutta rajansa kaikella. Raha on kuule erittäin arvokasta ja kallista mitä "harvinaisempaa" se on. Kuten silloin jos toisella on paljon velkaa. Tai hänellä ns. raha polttaa näppejä. Tai hän käyttää puolisoa taloudellisesti hyväksi. Tai mitä tahansa vastaavaa.
7268 kirjoitti:
"Isäni ei kyennyt hoitamaan raha-asioita ja maksamattomien verojen vuoksi meni kuormuri myyntiin."
Ja sitten 7268:n äiti hoiti kaikki raha-asiat. Varmasti heille paras ratkaisu.
Itse olen aivan tarpeekseni (oikeastaan kurkkua myöten) nähnyt miten perheen talouden saa ajettua täydellisesti alas, kun toinen on holtiton rahankäytössä tai velkaantunut/ylivelkaantunut. Pakollisten menojen ja laskujen jälkeen jos nelihenkiselle perheelle jää 100 euroa, niin sillä ei elä. Apua ei saa mistään, ei tukea. Käytännössä on pakko erota, ellei sukulaiset jeesaa. Tosin sukulaisetkaan ei kovin montaa vuotta yleensä kykene jeesaamaan. Yleensä ei ollenkaan. - MrBolivar
"Jos kokee että raha on jotain niin arvokasta ja kallista että ei pysty toisen kanssa asioita jakamaan, kannattaa miettiä haluaako edes asua yhdessä."
Ihmiset voivat kyllä asua parisuhteessa, jakaa asioita, mutta rajansa kaikella. Raha on kuule erittäin arvokasta ja kallista mitä "harvinaisempaa" se on. Kuten silloin jos toisella on paljon velkaa. Tai hänellä ns. raha polttaa näppejä. Tai hän käyttää puolisoa taloudellisesti hyväksi. Tai mitä tahansa vastaavaa.
7268 kirjoitti:
"Isäni ei kyennyt hoitamaan raha-asioita ja maksamattomien verojen vuoksi meni kuormuri myyntiin."
Ja sitten 7268:n äiti hoiti kaikki raha-asiat. Varmasti heille paras ratkaisu.
Itse olen aivan tarpeekseni (oikeastaan kurkkua myöten) nähnyt miten perheen talouden saa ajettua täydellisesti alas, kun toinen on holtiton rahankäytössä tai velkaantunut/ylivelkaantunut. Pakollisten menojen ja laskujen jälkeen jos nelihenkiselle perheelle jää 100 euroa, niin sillä ei elä. Apua ei saa mistään, ei tukea. Käytännössä on pakko erota, ellei sukulaiset jeesaa. Tosin sukulaisetkaan ei kovin montaa vuotta yleensä kykene jeesaamaan. Yleensä ei ollenkaan.Niin, tuota tuhlailevaa puolisoa ei voi sitten etukäteen valita vai ?
Ei sen toisen kanssa heti tarvitse muuttaa yhteen eikä perustaa yhteistä tiliä mihin rahat laitetaan. Kyllä sitä ajan saatossa näkee miten toinen rahaa käyttää. Jos on kovin höltti käsi heittelemään niin en uskaltaisi ottaa edes yhteistä asuntolainaa.
Ja rehellisesti sanoen, kyllä jos aletaan itkemään omien rahojen perään, on raha silloin tärkeämpi kuin rakkaus enkä itse sellaiseen suhteeseen lähde. Haluan toteuttaa yhteisiä unelmia ja elämää, EN leikkiä yhtiön toista osakasta. - rahako_ratkaisee
MrBolivar kirjoitti:
Niin, tuota tuhlailevaa puolisoa ei voi sitten etukäteen valita vai ?
Ei sen toisen kanssa heti tarvitse muuttaa yhteen eikä perustaa yhteistä tiliä mihin rahat laitetaan. Kyllä sitä ajan saatossa näkee miten toinen rahaa käyttää. Jos on kovin höltti käsi heittelemään niin en uskaltaisi ottaa edes yhteistä asuntolainaa.
Ja rehellisesti sanoen, kyllä jos aletaan itkemään omien rahojen perään, on raha silloin tärkeämpi kuin rakkaus enkä itse sellaiseen suhteeseen lähde. Haluan toteuttaa yhteisiä unelmia ja elämää, EN leikkiä yhtiön toista osakasta.Ei näe ei, onko tuhlaavainen. Kuten ei näe rahankäyttöä, eikä sen tuloa muutenkaan, koska tulevaisuuteen on vaikea nähdä... Vielä vähemmän aikaan siihen asti jolloin on lapsia. Ihmisen käsitys ja suhde rahaan muuttuu hyvinkin paljon, etenkin kriisitilanteissa, KUN sitä ei ole eikä tule. Vain maksut on ja lisääntyy.
Etpä taida tietää MrBolivar mitään 90-luvun alun talouslamasta. Kosketti 60000 pienyritystä, joista suurin osa meni pyllylleen. Siinä meni aika monen PERHEEN raha-asiat täysin sekaisin. Osa on vieläkin velka-ahdingossa, jotkut loppuelämänsä. Raha on siinä mielessä tärkeämpää kuin rakkaus, koska ilman rakkautta voi elää, ilman rahaa ei. Pelkällä rakkaudella ei myöskään voi kasvattaa lapsia. Siihen tarvitaan rahaa. Hyvä elämä on mahdotonta ilman kohtuullista toimeentuloa. Miten sinä toteuttaisit yhteisiä unelmia ja elämää, jos puolisollasi oli yrityksestään jäljellä vain pelkät velat? Miten sinä elättäisit normaalilla naisenpalkalla puolison, lapset ja maksaisit puolison firman velat? Voin sanoa, ettet mitenkään, koska se on mahdoton yhtälö. - rahako_ratkaisee
Lisään vielä. Rahalla voi rehvastella vain ne, joilla ei ikinä ole siitä puutetta. On olemassa pilvin pimein ammatteja, joissa toimeentulo on hyvin epävarmaa ja -säännöllistä. Kuten kaupanmyyjä, elintarviketyöläinen, taksinkuljettaja, muusikko kaikki taiteen alat (ellei satu olemaan hyvin suosittu alansa huippu) jne. Puhumattakaan, jos parisuhteessa toinen on työtön ja toinen muusikko.
Ja jos on avioliitossa esim. yrittäjän tai muusikon kanssa, niin vain typerys ei tee avioehtoa. - 7268
MrBolivar kirjoitti:
Niin, tuota tuhlailevaa puolisoa ei voi sitten etukäteen valita vai ?
Ja rehellisesti sanoen, kyllä jos aletaan itkemään omien rahojen perään, on raha silloin tärkeämpi kuin rakkaus enkä itse sellaiseen suhteeseen lähde. Haluan toteuttaa yhteisiä unelmia ja elämää, EN leikkiä yhtiön toista osakasta.Yhdessä viihtyminen. Kahden seurusteluvuoden aikana ehdimme, paitsi todeta fyysisen yhteen soveltuvuutemme, niin myöskin muut asenteemme arkisiin asioihin saman suuntaisiksi. Tausta, harrastukset, moraalikysymykset, jopa asenteemme lasten kasvatukseen vaikka se ei ollutkaan ajankohtainen ja suhteemme rahaan ja sen käyttöön.
Kaikki ovat pitäneet ja kestäneet. Raha-asioissa todelliset pulavuodet ja hieman löysemmätkin ajat.
Ei noita asioita nuorena varsinaisesti analysoinut. Oli vaan hiivatin mukava olla yhdessä muutenkin kuin seksin vuoksi.
Tuo viimeeksi mainittu on , muiden asioiden lisäksi, kestänyt tähän päivään saakka.
Kiima hiipuu mutta ei katoa, kiintynmys vahvistuu, arki sujuu. Mitä muuta kaksi ikäriä voisi odottaa elämältä? - MrBolivar
Lisään vielä. Rahalla voi rehvastella vain ne, joilla ei ikinä ole siitä puutetta. On olemassa pilvin pimein ammatteja, joissa toimeentulo on hyvin epävarmaa ja -säännöllistä. Kuten kaupanmyyjä, elintarviketyöläinen, taksinkuljettaja, muusikko kaikki taiteen alat (ellei satu olemaan hyvin suosittu alansa huippu) jne. Puhumattakaan, jos parisuhteessa toinen on työtön ja toinen muusikko.
Ja jos on avioliitossa esim. yrittäjän tai muusikon kanssa, niin vain typerys ei tee avioehtoa.No nyt lähti mopo käsistä totaallisesti! Kyse on normaalista pariskunnasta ja asiasta, onko yhteiset rahat vai omat ? Ja kyllä olen nähnyt 90-luvun laman - ollut jotain 10v - eikä pahemmin muistoa siitä.
Jos tuolle tielle kuitenkin lähtee niin voisi kysyä onko nälän hätä pahempi asia kuin raha pula? nälän hädässä voit kuolla milloin mutta raha pulassa on edes toivo selviytymisestä. - MrBolivar
7268 kirjoitti:
Yhdessä viihtyminen. Kahden seurusteluvuoden aikana ehdimme, paitsi todeta fyysisen yhteen soveltuvuutemme, niin myöskin muut asenteemme arkisiin asioihin saman suuntaisiksi. Tausta, harrastukset, moraalikysymykset, jopa asenteemme lasten kasvatukseen vaikka se ei ollutkaan ajankohtainen ja suhteemme rahaan ja sen käyttöön.
Kaikki ovat pitäneet ja kestäneet. Raha-asioissa todelliset pulavuodet ja hieman löysemmätkin ajat.
Ei noita asioita nuorena varsinaisesti analysoinut. Oli vaan hiivatin mukava olla yhdessä muutenkin kuin seksin vuoksi.
Tuo viimeeksi mainittu on , muiden asioiden lisäksi, kestänyt tähän päivään saakka.
Kiima hiipuu mutta ei katoa, kiintynmys vahvistuu, arki sujuu. Mitä muuta kaksi ikäriä voisi odottaa elämältä?Niin, siis juuri tuota tarkoitan; Ihmisten pitäisi rauhassa tutustua toiseen, jotta oikeasti tietääkin toisesta jotain.
Jotenkin tuntuu että porukka menee yhteen ja sitten ihmtellään kun rahat häviää tuhlaillen, toinen ei halua lapsia ja toinen haluaa tai toinen onkin meneisyydessä ollut pankkirosvo. Turha on sitten enää itkeä kun maito on kaatunut.Opiksi pitää tälläisten ihmisten ottaa ja tutustua oikeasti toiseen. - wweew
MrBolivar kirjoitti:
No nyt lähti mopo käsistä totaallisesti! Kyse on normaalista pariskunnasta ja asiasta, onko yhteiset rahat vai omat ? Ja kyllä olen nähnyt 90-luvun laman - ollut jotain 10v - eikä pahemmin muistoa siitä.
Jos tuolle tielle kuitenkin lähtee niin voisi kysyä onko nälän hätä pahempi asia kuin raha pula? nälän hädässä voit kuolla milloin mutta raha pulassa on edes toivo selviytymisestä.Minusta sinulla on turhan yksipuolinen näkövinkkeli asiaan. Maailmassa, johon myös tuo edellinen kirjoittaja kuuluu, on erilaisia ihmisiä, joiden tilanne on myös täysin erilainen.
Minun ex perusti firman - 80-luvun lopulla, otti siihen lainaa. Itse en olisi tätä halunnut. Se oli kuitenkin hänen intohimonsa, joten niin tapahtui. Meillä meni muutenkin tässä vaiheessa oikein hyvin. Lapset syntyivät, ja jouduin enemmän ja enemmän ottamaan heistä vastuuta, sekä myös taloudellista vastuuta. Aika heikkoa muuten äitiyslomarahoista... Lopulta firma meni nurin. Mies ja hänen yhtiökumppaninsa makselivat velkojaan. Minä en pystynyt palkallani elättämään koko perhettä. Ei liene yllätys, ettei yhden palkalla elä.
"onko nälän hätä pahempi asia kuin raha pula? nälän hädässä voit kuolla milloin mutta raha pulassa on edes toivo selviytymisestä"
Irvailetko? Mikään perhe ei aikuisten oikeasti elä parilla sadalla. Omat vanhempani maksoivat kaikki lastemme kulut (häpesin sitä, ja jyrsii edelleen) ja tukivat muutenkin taloudellisesti. Tämän myötä kiima hiipui ja katosi, samoin kiintymys vaihtui apatiaksi. Suhde kuoli, oltiin vain. Miehelle tuli mielenterveysongelmia, pahojakin, mutta hän ei välittänyt. Koko perhe kärsi niistä. Pitkän kitumisen jälkeen erosin.
PS. seurustelimme exän kanssa 3 vuotta, asuimme yhdessä 2 vuotta. Vasta sen jälkeen avioiduimme. Tunsin silloisen mieheni oikein hyvin. Mutta katsos elämä muuttaa ihmisen, jopa täysin vastakohdakseen. Eikä se ole mitenkään ennustettavissa. Lapsenuskoisesti uskon yhä, ettei myöskään ex-mieheni tahallaan ajautunut katastrofiin firmansa kanssa, eikä sitä halunnut. Niin vain kuitenkin kävi. - MrBolivar
wweew kirjoitti:
Minusta sinulla on turhan yksipuolinen näkövinkkeli asiaan. Maailmassa, johon myös tuo edellinen kirjoittaja kuuluu, on erilaisia ihmisiä, joiden tilanne on myös täysin erilainen.
Minun ex perusti firman - 80-luvun lopulla, otti siihen lainaa. Itse en olisi tätä halunnut. Se oli kuitenkin hänen intohimonsa, joten niin tapahtui. Meillä meni muutenkin tässä vaiheessa oikein hyvin. Lapset syntyivät, ja jouduin enemmän ja enemmän ottamaan heistä vastuuta, sekä myös taloudellista vastuuta. Aika heikkoa muuten äitiyslomarahoista... Lopulta firma meni nurin. Mies ja hänen yhtiökumppaninsa makselivat velkojaan. Minä en pystynyt palkallani elättämään koko perhettä. Ei liene yllätys, ettei yhden palkalla elä.
"onko nälän hätä pahempi asia kuin raha pula? nälän hädässä voit kuolla milloin mutta raha pulassa on edes toivo selviytymisestä"
Irvailetko? Mikään perhe ei aikuisten oikeasti elä parilla sadalla. Omat vanhempani maksoivat kaikki lastemme kulut (häpesin sitä, ja jyrsii edelleen) ja tukivat muutenkin taloudellisesti. Tämän myötä kiima hiipui ja katosi, samoin kiintymys vaihtui apatiaksi. Suhde kuoli, oltiin vain. Miehelle tuli mielenterveysongelmia, pahojakin, mutta hän ei välittänyt. Koko perhe kärsi niistä. Pitkän kitumisen jälkeen erosin.
PS. seurustelimme exän kanssa 3 vuotta, asuimme yhdessä 2 vuotta. Vasta sen jälkeen avioiduimme. Tunsin silloisen mieheni oikein hyvin. Mutta katsos elämä muuttaa ihmisen, jopa täysin vastakohdakseen. Eikä se ole mitenkään ennustettavissa. Lapsenuskoisesti uskon yhä, ettei myöskään ex-mieheni tahallaan ajautunut katastrofiin firmansa kanssa, eikä sitä halunnut. Niin vain kuitenkin kävi.Siis Rahako_ratkaisee sanoma on tiivistettynä että raha on rakkautta tärkeämpää tilanteissa joissa on rahat tiukilla tai sitä on todella riittämättömästi.Rahalla ihminen elää ja maksaa kaiken.
Kyllä, rahalla ihminen elää eikä Suomen kaltaisessa maassa ole juuri mitään saa työttömyyskorvauksilla tai äitiyslomarahoilla.
Alkuperäisesti ei ollut kysymys yrittäjän arjesta vaan yleisellä tasolla, mitenkä rahat asiat hoidetaan parisuhteessa. Ja sitä itse olen kommentoinut.
Jos taas mietitään yrittäjän tai pienillä tuolloilla elävän pariskunnan elämää, niin eikö silloin olisi todella tärkeää puhaltaa yhteen hiileen koska "hiiliä" on vähän ? Ja kyllä, jos käy firmalle huonosti niin varmasti koettelee parisuhdetta. Toisaalta, koettelumukset ei aina vain erota vaan ne voivat myös vahvistaa suhdetta - ihan kuten kaikki muutkin rankat asiat elämässä. Tietysti se voi myös hajottaa, sitä en kiellä.
Bepoint, rakkaus kumppaniin ja läheisiin ihmisiin voi olla tiukassa paikassa ainut mitä ihmisillä on.Se voi olla alusta jolta voi ponnistaa syvältäkin ylöspäin. MrBolivar kirjoitti:
Siis Rahako_ratkaisee sanoma on tiivistettynä että raha on rakkautta tärkeämpää tilanteissa joissa on rahat tiukilla tai sitä on todella riittämättömästi.Rahalla ihminen elää ja maksaa kaiken.
Kyllä, rahalla ihminen elää eikä Suomen kaltaisessa maassa ole juuri mitään saa työttömyyskorvauksilla tai äitiyslomarahoilla.
Alkuperäisesti ei ollut kysymys yrittäjän arjesta vaan yleisellä tasolla, mitenkä rahat asiat hoidetaan parisuhteessa. Ja sitä itse olen kommentoinut.
Jos taas mietitään yrittäjän tai pienillä tuolloilla elävän pariskunnan elämää, niin eikö silloin olisi todella tärkeää puhaltaa yhteen hiileen koska "hiiliä" on vähän ? Ja kyllä, jos käy firmalle huonosti niin varmasti koettelee parisuhdetta. Toisaalta, koettelumukset ei aina vain erota vaan ne voivat myös vahvistaa suhdetta - ihan kuten kaikki muutkin rankat asiat elämässä. Tietysti se voi myös hajottaa, sitä en kiellä.
Bepoint, rakkaus kumppaniin ja läheisiin ihmisiin voi olla tiukassa paikassa ainut mitä ihmisillä on.Se voi olla alusta jolta voi ponnistaa syvältäkin ylöspäin.Samaa mieltä.
Vaikeudet joko erottavat tai vahvistavat.
Samaa linjaa kulkeminen ja yhteen hiileen puhaltaminen on kaiken perusta.
Ja Rakkaus on se rahaa suurempi voima loppupeleissä. Jos sitä ei alussa oikeasti ole, vaan on jotain muuta kiintymystä tms, niin lopulta se tulee ilmi ja pelkkä raha ei onnea tuo ja yksinäistä on ihmisellä pelkän rahan voimalla ilman rakkautta.
Loppujen lopuksi aika harva tietää mitä Rakkaus oikeasti on. Moni luulee kyllä tietävänsä, mutta harva oikeasti tietää.
Itsekkyys on yksi Rakkauden tuhoajista.
Näitä juttuja kun täällä lukee ja on itse kokenut elämää, niin ei uskalla enää muuttaa yhteen asumaan kenenkään kanssa. Jos muuttaa vaikka toisen luokse ja tulee ero, on taas lähtöpisteessä ja muutto edessä. Toinen voi kyllästyä ja ajaa pois jos rakkautta ei ole tarpeeksi tai se on kulutettu loppuun. Eli sitä ei ollut alun alkaen sittenkään tarpeeksi. Myös halu itse lähteä huonosta suhteesta on rankkaa, jos on asunnon hankinnat ym. edessä. Ja elämänmuutos on henkisesti sekin rankkaa kun siihen tulee asunnon haku tai se, että jää yksin liian isoon asuntoon (ja yksin maksaa kulut). Miten kullakin on.
Kun on asunto jossa tykkään ollla ja asua, niin on parasta se myös pitää, ei vaihtaa eikä luopua. Ympäristö rauhallinen ja luonnon keskellä. Hyvät harrastusmahdollisuudet, paikka jossa käydä töissä ja tukiverkosto (ystävät, seura). Kun on itsestä ottanut vastuun ja hoitaa raha-asiansa tuntee olonsa turvalliseksi. Suhteessa on käytetty hyväksi ja siitä taloudellisesti (ja henkisesti kärsinyt, mutta itse siitä ilman apua selvinnyt - Olen sitä mieltä että itse siitä on selvittäväkin ilman apua, sillä itse olet itsesi paras auttaja). Jos itse tässä parisuhteeseen ja yksinasumiseen joskus alan, niin siihen en halua sotkea rahaa mukaan. Kummankin on on oltava harkitsevia raha-asioissa ja omat päätökset kustannettava itse. Tietenkin tiukan paikan tullen suostun ruokkimaan (kunhan se ei ole itsestään selvyys ja sitä ei käytetä hyväksi).- justniin_-65
Minäpä kommentoisin tätä
"Rakkaus on se rahaa suurempi voima loppupeleissä. Jos sitä ei alussa oikeasti ole, vaan on jotain muuta kiintymystä tms, niin lopulta se tulee ilmi ja pelkkä raha ei onnea tuo ja yksinäistä on ihmisellä pelkän rahan voimalla ilman rakkautta"
Olen nimittäin juuri vähän päinvastaista mieltä. Jos rakkautta ei ole, liitto kestää paremmin surkeat rahakiemurat. Käytännöllinen sinnittely on tavallista ihan normiliitoissa. Mutta tuossa edellisissä tapauksissa ja itsellänikin on kokemusta siitä, että rahan puute ja pula vaikuttaa suuresti myös siihen ihmiseen, josta parisuhteen/perheen talouden "kurakeli" johtuu. Tulee kaikenlaista häpeää, syyllisyyttä, jopa valehtelua ihan suoraan esim. sukulaisille. Tai ylipäänsä kaikille ihmiselle joiden kanssa ollaan tekemisissä. Jos nyt sitten edes ollaan tekemisissä kenenkään kanssa. Ystävät, muut sosiaaliset suhteet jää kokonaan, tai niiden hoitamisesta tulee näyttelijäsuorituksia.
Itsekin olen ollut tuossa tilanteessa. Sen enempää selittämättä sitä, voin kertoa, että vuosia jatkunut sinnittely kuluttaa koko perhettä aivan kamalasti, ellei suorastaan traumatisoi. Jos vaikka rakkautta on joskus ollut, niin jossain vaiheessa sitä ei aivan varmasti ole. Etenkään silloin, kun toisella ei ole mitenkään mahdollista maksaa velkojansa elämänsä aikana.
Kun velkaantunut puoliso antaa vierailuille mentäessä ohjeita "älä sano sitä, äläk' tätä", niin ymmärsin periaatteessa häntä, mutta pidin silti henkisenä väkivaltana sitä, että kumppani määrää mitä sanotaan. Silloin teinkin niin, että muutaman ensimmäistä vuotta en kertonut asiasta kenellekään. Sitten tein oman päätöksen, koska en jaksanut esittää ja valehdella, että kerroin asioista omille ystäville ja sukulaisille. Erotessa myös miehen sukulaisille, mutta vain pelastaakseni hänet täydelliseltä tuholta. Exällä ei ollut vuosiin ennen eroa eikä sen jälkeen yhtäkään ystävää. Sukulaisiaan hän ei ollu kiinnostunut tapaamaan. - 7268
justniin_-65 kirjoitti:
Minäpä kommentoisin tätä
"Rakkaus on se rahaa suurempi voima loppupeleissä. Jos sitä ei alussa oikeasti ole, vaan on jotain muuta kiintymystä tms, niin lopulta se tulee ilmi ja pelkkä raha ei onnea tuo ja yksinäistä on ihmisellä pelkän rahan voimalla ilman rakkautta"
Olen nimittäin juuri vähän päinvastaista mieltä. Jos rakkautta ei ole, liitto kestää paremmin surkeat rahakiemurat. Käytännöllinen sinnittely on tavallista ihan normiliitoissa. Mutta tuossa edellisissä tapauksissa ja itsellänikin on kokemusta siitä, että rahan puute ja pula vaikuttaa suuresti myös siihen ihmiseen, josta parisuhteen/perheen talouden "kurakeli" johtuu. Tulee kaikenlaista häpeää, syyllisyyttä, jopa valehtelua ihan suoraan esim. sukulaisille. Tai ylipäänsä kaikille ihmiselle joiden kanssa ollaan tekemisissä. Jos nyt sitten edes ollaan tekemisissä kenenkään kanssa. Ystävät, muut sosiaaliset suhteet jää kokonaan, tai niiden hoitamisesta tulee näyttelijäsuorituksia.
Itsekin olen ollut tuossa tilanteessa. Sen enempää selittämättä sitä, voin kertoa, että vuosia jatkunut sinnittely kuluttaa koko perhettä aivan kamalasti, ellei suorastaan traumatisoi. Jos vaikka rakkautta on joskus ollut, niin jossain vaiheessa sitä ei aivan varmasti ole. Etenkään silloin, kun toisella ei ole mitenkään mahdollista maksaa velkojansa elämänsä aikana.
Kun velkaantunut puoliso antaa vierailuille mentäessä ohjeita "älä sano sitä, äläk' tätä", niin ymmärsin periaatteessa häntä, mutta pidin silti henkisenä väkivaltana sitä, että kumppani määrää mitä sanotaan. Silloin teinkin niin, että muutaman ensimmäistä vuotta en kertonut asiasta kenellekään. Sitten tein oman päätöksen, koska en jaksanut esittää ja valehdella, että kerroin asioista omille ystäville ja sukulaisille. Erotessa myös miehen sukulaisille, mutta vain pelastaakseni hänet täydelliseltä tuholta. Exällä ei ollut vuosiin ennen eroa eikä sen jälkeen yhtäkään ystävää. Sukulaisiaan hän ei ollu kiinnostunut tapaamaan.Jauhan edelleenkin samaa. Kun on yksi, yhteinen kassa niin kumpikaan ei velkaannu erikseen vaan yhteinen talous velkaantuu, tai sitten ei!
Kun puute ja tavoitteet ovat yhteisiä niin ei tarvitse laskea kuka, mitä, miksi ja milloin vaan haasteet ja onnistumisten ilot ovat yhteisiä ja yhteiselämää vahvistavia!
Elimme muutaman vuoden tilanteessa jossa ei todellakaan voinut edes ajatella mitään henkilökohtaisia hankintoja. Pariin vuoteen ei edes muita vaatteita kuin välttämättömät aluskledjut.
Kahden pienen lapsen perheessä oli keräilytaloudella täydennettävä ravintoa.
Toinen tenava ei ole tuon jälkeen syönyt sieniä.
Lasten perustarvikkeet halvalla kamapörsseistä ja vaatteet niihin erikoistuneista vaihtopuodeista.
Oli hiivatin tyydyttävä tunne kun alkoi tulla hieman pelivaraa mutta se ei johtanut tuhlaukseen vaan pahimpien puutteiden paikkaamiseen.
Ei tuossa edellä kuvatussa tilanteessa olisi voinut olla "omia rahoja" koska yhteisetkään eivät riittäneet kuin äärimmilleen soveltaen. - poppooog
7268 kirjoitti:
Jauhan edelleenkin samaa. Kun on yksi, yhteinen kassa niin kumpikaan ei velkaannu erikseen vaan yhteinen talous velkaantuu, tai sitten ei!
Kun puute ja tavoitteet ovat yhteisiä niin ei tarvitse laskea kuka, mitä, miksi ja milloin vaan haasteet ja onnistumisten ilot ovat yhteisiä ja yhteiselämää vahvistavia!
Elimme muutaman vuoden tilanteessa jossa ei todellakaan voinut edes ajatella mitään henkilökohtaisia hankintoja. Pariin vuoteen ei edes muita vaatteita kuin välttämättömät aluskledjut.
Kahden pienen lapsen perheessä oli keräilytaloudella täydennettävä ravintoa.
Toinen tenava ei ole tuon jälkeen syönyt sieniä.
Lasten perustarvikkeet halvalla kamapörsseistä ja vaatteet niihin erikoistuneista vaihtopuodeista.
Oli hiivatin tyydyttävä tunne kun alkoi tulla hieman pelivaraa mutta se ei johtanut tuhlaukseen vaan pahimpien puutteiden paikkaamiseen.
Ei tuossa edellä kuvatussa tilanteessa olisi voinut olla "omia rahoja" koska yhteisetkään eivät riittäneet kuin äärimmilleen soveltaen."yhteinen talous velkaantuu, tai sitten ei!"
Haloo miten tyhmää! Jos on vähänkin järkeä päässä, niin molemmilla vähintään yhdet eri kassat. On PALJON parempi, että vain toiselta menee luottotiedot, ja toinen säilyttää ne!
Jos toinen velkaantuu esim. juuri yrityksensä tai what ever vuoksi, niin velkaantuminen on kaikenlisäksi vain hänen päätöksensä! On TÄYSIN JÄRJENTÖNTÄ edes antaa toisen puolison velkaantua asiasta, joka ei häneen mitenkään liity!
Eipä ole täällä mitään talousneroja kyllä liikkeellä. Hämmästyttävän typerää talouden hoitoa. Ei voi muuta sanoa. - MrBolivar
poppooog kirjoitti:
"yhteinen talous velkaantuu, tai sitten ei!"
Haloo miten tyhmää! Jos on vähänkin järkeä päässä, niin molemmilla vähintään yhdet eri kassat. On PALJON parempi, että vain toiselta menee luottotiedot, ja toinen säilyttää ne!
Jos toinen velkaantuu esim. juuri yrityksensä tai what ever vuoksi, niin velkaantuminen on kaikenlisäksi vain hänen päätöksensä! On TÄYSIN JÄRJENTÖNTÄ edes antaa toisen puolison velkaantua asiasta, joka ei häneen mitenkään liity!
Eipä ole täällä mitään talousneroja kyllä liikkeellä. Hämmästyttävän typerää talouden hoitoa. Ei voi muuta sanoa.Eli sinustako parisuhteessa raha asiat hoidetaan normi business - mentaliteetilla ? tai yrityksen toisena osakkaana ? Raha on rahaa ja se puhuu omalla kielellään ?
Siinä se on todellinen kulta kimpale jollekkin! ;) - poppooog
MrBolivar kirjoitti:
Eli sinustako parisuhteessa raha asiat hoidetaan normi business - mentaliteetilla ? tai yrityksen toisena osakkaana ? Raha on rahaa ja se puhuu omalla kielellään ?
Siinä se on todellinen kulta kimpale jollekkin! ;)Ei, vaan YHTEISET raha-asiat hoidetaan järkeä käyttäen, suunnitelmallisesti. Kumpikin hoitaa omat henkilökohtaiset bisneksensä erikseen. Vaikuttaa siltä, että palstalaiset hoitaa raha-asioitaan "silmät kiinni ja toivotaan parasta" -tunteella. Se ei mielestäni ole ollenkaan hyvä tapa.
- MrBolivar
poppooog kirjoitti:
Ei, vaan YHTEISET raha-asiat hoidetaan järkeä käyttäen, suunnitelmallisesti. Kumpikin hoitaa omat henkilökohtaiset bisneksensä erikseen. Vaikuttaa siltä, että palstalaiset hoitaa raha-asioitaan "silmät kiinni ja toivotaan parasta" -tunteella. Se ei mielestäni ole ollenkaan hyvä tapa.
No et se sinäkkään kovin suuri Äly Välkky ole. Jos nimittäin on yhteinen asuntolaina joka hoidetaan taloustililtä ja toinen on yksityisyrittäjä joka vetää konkaan, menee siinä kaikki yrittäjän omaisuus joka ajaa samalla myös kumppanin loukkoon asuntolainan yms. kautta kun ei saa toista puoliskoa maksettua.
Ja edelleen, jos tuntuu että pitää saada pitää itsellään omat rahat, on syytä miettiä vakavasti miksi muuttaa yhteen. Ei se ole mitään yhteistä jaettua elämää että molemmat elää ns. erillistä elämää lainojen ja rahojen suhteen. Kaikki on jaettua ja yhteisellä työllä ansaittua tai ei sitten mitään. - poppooog
MrBolivar kirjoitti:
No et se sinäkkään kovin suuri Äly Välkky ole. Jos nimittäin on yhteinen asuntolaina joka hoidetaan taloustililtä ja toinen on yksityisyrittäjä joka vetää konkaan, menee siinä kaikki yrittäjän omaisuus joka ajaa samalla myös kumppanin loukkoon asuntolainan yms. kautta kun ei saa toista puoliskoa maksettua.
Ja edelleen, jos tuntuu että pitää saada pitää itsellään omat rahat, on syytä miettiä vakavasti miksi muuttaa yhteen. Ei se ole mitään yhteistä jaettua elämää että molemmat elää ns. erillistä elämää lainojen ja rahojen suhteen. Kaikki on jaettua ja yhteisellä työllä ansaittua tai ei sitten mitään.Toisten solvaaminen on mielestäsi sitten älykästä, vai?
"Jos nimittäin on yhteinen asuntolaina"
Yrittäjä puolison kanssa EI pidäkään olla yhteistä asuntoa, ei yhteistä lainaa. Ei mitään yhteistä omaisuutta. Ainakaan ilman tarkkaa avioehtoa. Näin yrittäjän puolison omaisuus on suojattu konkurssitapauksessa. Myös mahdolliset perheen lapset hyötyvät.
Omat rahat eivät ole olleet minulle, ei ex-miehelleni, ei nykyiselle mikään ongelma. Eikä kenellekään tuntemallani pariskunnille, ei vanhemmilleni, ei appivanhemmille. Miksi se on sinulle? Ei yhteistä elämää rahojen kautta eletä.
"Kaikki on jaettua ja yhteisellä työllä ansaittua tai ei sitten mitään. "
Jos molemmat työskentelevät samassa perheyrityksessä, rahat ovat yhteisellä työllä ansaittuja. Ei muuten. - MrBolivar
poppooog kirjoitti:
Toisten solvaaminen on mielestäsi sitten älykästä, vai?
"Jos nimittäin on yhteinen asuntolaina"
Yrittäjä puolison kanssa EI pidäkään olla yhteistä asuntoa, ei yhteistä lainaa. Ei mitään yhteistä omaisuutta. Ainakaan ilman tarkkaa avioehtoa. Näin yrittäjän puolison omaisuus on suojattu konkurssitapauksessa. Myös mahdolliset perheen lapset hyötyvät.
Omat rahat eivät ole olleet minulle, ei ex-miehelleni, ei nykyiselle mikään ongelma. Eikä kenellekään tuntemallani pariskunnille, ei vanhemmilleni, ei appivanhemmille. Miksi se on sinulle? Ei yhteistä elämää rahojen kautta eletä.
"Kaikki on jaettua ja yhteisellä työllä ansaittua tai ei sitten mitään. "
Jos molemmat työskentelevät samassa perheyrityksessä, rahat ovat yhteisellä työllä ansaittuja. Ei muuten.No, vastauksestasi päätellen, luulempa että vaikka kuinka jauhaisin aiheesta parisuhde ja yhdessä rakenettu elämä tai että raha menee mielestäni tuollaisessa rakkauden edelle, niin se taitaisi mennä hukkaan..joten antaapa olla.. jos on lusikalla annettu, ei kauhalla voi ottaa ;)
- jabraw
MrBolivar kirjoitti:
No, vastauksestasi päätellen, luulempa että vaikka kuinka jauhaisin aiheesta parisuhde ja yhdessä rakenettu elämä tai että raha menee mielestäni tuollaisessa rakkauden edelle, niin se taitaisi mennä hukkaan..joten antaapa olla.. jos on lusikalla annettu, ei kauhalla voi ottaa ;)
Onko sinulle tullut mieleen, että parisuhteet, ihmiset ovat erilaisia? Ja niissä tilanteet täysin erilaisia? Itse et näytä ymmärtävän, ettei oma tapasi toimia ole ainoa oikea. Parisuhdetta hoidetaan tunteella, ei rahalla. Mutta jos perheen toimeentulo on uhattuna, taloustilanne toivoton, niin on sata varmaa, että rakkaus katoaa. Näin kävisi sinullekin sellaisessa vaikeassa tilanteessa missä et ole ollut.
- MrBolivar
jabraw kirjoitti:
Onko sinulle tullut mieleen, että parisuhteet, ihmiset ovat erilaisia? Ja niissä tilanteet täysin erilaisia? Itse et näytä ymmärtävän, ettei oma tapasi toimia ole ainoa oikea. Parisuhdetta hoidetaan tunteella, ei rahalla. Mutta jos perheen toimeentulo on uhattuna, taloustilanne toivoton, niin on sata varmaa, että rakkaus katoaa. Näin kävisi sinullekin sellaisessa vaikeassa tilanteessa missä et ole ollut.
Eli onko rakkaus = raha ja raha = rakkaus ?
Ja toistan viellä aikaisemmin sanomani että tiukassa tilanteessa - on se sitten rahan puute tai muu kriisi - se joko vahvistaa tai hajottaa parisuhteen. Asiaa voi kuitenkin niinkin ajatella että, silloin kun ei ole mitään muuta, niin ainakin on kumppani jota/joka oikeasti rakastaa ja välittää. Yhteisillä voimilla ja toisesta samaalla voimalla voi elämässä ponistaa eteenpäin.
Ja_kyllä. _ Tällä palstalla törmää auttamatta ajatukseen siitä mitenkä ihmiset ajattelee elämää ja asioita hyvin pintapuolisesti, materiallisesti. Ikävä fakta, että suurin osa ihmisistä on tomppeleita jotka seuraavat toisinaan ja yhteiskuntaa ilman minkäälaista omaa ajatusta elämästä tai maailmasta - puhumattakaan syvemmästä näkemyksestä elämän ja asioiden taakse. Ja kyllä_olen kusipää sekä ylimielinen.Tiedän.
Ps. En ole kertonut yllä mitenkä muiden tulisi nähdä tai elää elämää_ kerron vain kuinka itse koen ja näen asian.
- Woman-50v
Riippuu paljonko vuokra on, onko yhdessä vuokrattu.
- maailmanvanhinammatti
Ja voiko maksaa luonnossa ? tai luonnossa osamaksulla ? :D
Mun eräs sukulaisnainen teki tuolleen kun oli nuori.Antoi ja mies teki asioita mielellään - tietämättään.
Kokemusteni mukaan jos mies on suurituloisempi, hänen tulisi maksaa enemmän tai kokonaan. Jos taas mies on pienituloisempi, tasa-arvo on tärkeä arvo, joten vuokra maksetaan puoliksi.
- odiii
Ai. Minun kokemusten mukaan mies odottaa, että vaimo maksaa puolet vuokrasta tai jopa asuntolainasta, vaikka olisi äitiyslomalla tai työttömänä, eikä saisi mitään rahaa edes sen puolikkaan vuokran vertaa. Tiedossani ei ole ainuttakaan vastaavaa tapausta, jossa nainen odottaisi mieheltä mahdotonta.
- 7268
odiii kirjoitti:
Ai. Minun kokemusten mukaan mies odottaa, että vaimo maksaa puolet vuokrasta tai jopa asuntolainasta, vaikka olisi äitiyslomalla tai työttömänä, eikä saisi mitään rahaa edes sen puolikkaan vuokran vertaa. Tiedossani ei ole ainuttakaan vastaavaa tapausta, jossa nainen odottaisi mieheltä mahdotonta.
Mitä aloitukseen liittyvää "mahdotonta" nainen voisi odottaa mieheltään?
odiii kirjoitti:
Jospa siinä maksetaan pottuja pottuina. Minunkin entinen avovaimoni ehdotti yhteistalouteen siirtymistä, kun olin vihdoin työllistynyt häntä huomattavasti parempipalkkaiseen työhön. Arvata saattaa, ettei se armeijan, opiskelun ja työttömyyden aikaisen penninvenytyksen jälkeen houkutellut.
- rahako_ratkaisee
Ratikkakuski kirjoitti:
Jospa siinä maksetaan pottuja pottuina. Minunkin entinen avovaimoni ehdotti yhteistalouteen siirtymistä, kun olin vihdoin työllistynyt häntä huomattavasti parempipalkkaiseen työhön. Arvata saattaa, ettei se armeijan, opiskelun ja työttömyyden aikaisen penninvenytyksen jälkeen houkutellut.
Minun ex-mieheni tuhlasi mielellään kaikki rahansa, silloin kun sellaista oli - en tiedä mihin, ja elää kitkuteltiin sitten minun- ihan kohtuullisella palkalla, mutta ei se oikein 5 henkiselle perheelle riittänyt.
- rahako_ratkaisee
7268 kirjoitti:
Mitä aloitukseen liittyvää "mahdotonta" nainen voisi odottaa mieheltään?
Eikös tuossa mies odottanut mahdotonta vaimoltaan?
"mies odottaa, että vaimo maksaa puolet vuokrasta tai jopa asuntolainasta, vaikka olisi äitiyslomalla tai työttömänä, eikä saisi mitään rahaa edes sen puolikkaan vuokran vertaa."
Siis juuri tuosta itsekin kirjoitin. Parisuhteessa sovitaan ensin jotain miten maksetaan, mutta parin elämäntilanteen muuttuessa suunnitelmaa on pakko muuttaa, eli tarkistaa. 7268: vaikka on sovittu, että vaimo maksaa puolet asuntolainasta, niin ei hän pysty suoriutumaan siitä ollessaan esim. äitiyslomalla, vaikka mies kuinka vaatisi! - Ovulaatio
Eikös tuossa mies odottanut mahdotonta vaimoltaan?
"mies odottaa, että vaimo maksaa puolet vuokrasta tai jopa asuntolainasta, vaikka olisi äitiyslomalla tai työttömänä, eikä saisi mitään rahaa edes sen puolikkaan vuokran vertaa."
Siis juuri tuosta itsekin kirjoitin. Parisuhteessa sovitaan ensin jotain miten maksetaan, mutta parin elämäntilanteen muuttuessa suunnitelmaa on pakko muuttaa, eli tarkistaa. 7268: vaikka on sovittu, että vaimo maksaa puolet asuntolainasta, niin ei hän pysty suoriutumaan siitä ollessaan esim. äitiyslomalla, vaikka mies kuinka vaatisi!Ja mies hänet on siihen äitiyslomatilaan vielä laittanut. Jos ei halua vastuuta jatkossa, niin pitää miehenkin suostua käyttämään ehkäisyä. Ehkäisy ei aina sovi kaikille naisille. Tai sitten ei saa itkeä sitä, että nainen pihtaa.
- Kierrättäjä
Ovulaatio kirjoitti:
Ja mies hänet on siihen äitiyslomatilaan vielä laittanut. Jos ei halua vastuuta jatkossa, niin pitää miehenkin suostua käyttämään ehkäisyä. Ehkäisy ei aina sovi kaikille naisille. Tai sitten ei saa itkeä sitä, että nainen pihtaa.
Vaihtamalla usein paranee.
- oijjoijoi
Ei ole, tietenkään. Vuokra maksetaan suhteessa tuloihin. Se maksaa enemmän, joka tienaa enemmän.
- odiii
Sillä ei lopulta ole mitään merkitystä mitä mieltä muut ovat. Jokainen pari hoitaa raha-asiansa omalla tavallaan. Siksi pidän itsestään selvänä, että jos ko. esimerkin kumppanukset maksavat vuokran puoliksi, niin se on heidän mielestään oikein. Miksi he muuten niin tekisivät?
- Diion
Juuri näin. TUolla esimerkkiparilla on sen verran hyvät tulot molemmilla, että vaikka vuokra laitettaisiinkin fifty-fifty molemmille jää taskurahaa. Ehkä enemmän neuvoteltavaa onkin muista kuluista, jos yleensä neuvoteltavaa on.
- ojssy
Riippuu suhteesta. Jos on tuore seurusteleva pari, niin kaikki menot jaetaan puoliksi. Ajan kuluessa asian pitäisi muuttua. Vuosia yhdessä, ehkä lapsiakin jne... Silloin pitäis löytyä jo me-henkeä niin paljon, että rahat ja kulut jaetaan tasapuolisesti.
- fadwe
Tämä on suhdekohtaista mikä toimii kelläkin. Itse suosittelisin että molemmat laittaisivat esim. 30 % palkasta taloustilille josta sitten maksetaan vuokrat, laskut, ruoat yms.
Tiedän myös paljon pariskuntia jotka laittaa kaiken puoliksi. Kunhan molemmista tuntuu, että on reilu jako. - jantzzu
Naiseni tienaa n. 4500e kk ja minä tienaan vajaa 1000e. Olemme alusta asti päättäneet sen että raha-asioilla ei sotketa parisuhdetta ja kiistellä kumpi hoitaa mitäkin. Täten laitamme kaikki yhteen möttiin ja hoidetaan mitä tarvii. Keskitymme elämässä enimmäkseen ei-materiaalisiin tekemisiin ja elämme vastaavilla arvoilla joten tuo on molemmille luonnollinen ratkaisu eikä synny mitään kitkaa että toinen tienaa 5 kertaa enemmän.
Tilanne voi joskus olla se että minä tienaan 5000e ja naiseni 0e. Se on ihan okei. On myös ollut se ettei ollut 2kk aikana varaa kämppään jolloin asuimme teltassa.
Tämän teimme siitä hetkestä kun muutimme yhteen.- rahako_ratkaisee
Joo, raha-asioilla ei sotketa parisuhdetta, jos yhteiset tulot ovat 5500 e kk. Mutta jos ne ovat esim. 1000 e/kk (600 400), niin kiistoja voi tulla. Etenkin jos kyse on vähänkin materialistisimmasta parista kuin te.
Silloin kun on pienet tulot, niin tärkeintä on, että vuokra asumiskulut tulee maksetuksi.
- jkuio
Asia ei ole niin yksiselkoinen. Suuri merkitys sillä on, millainen suhde on, kesto, avio-vai avosuhde. On vielä epävarmalla pohjalla.
Ilmeisesti ovat ihan tasolla koulutuksessa.
Jos avoliitto on syytä pitää erillään tilit ja varat yksi tili vaikka yhteinen, josta hoituu nämä arjen asiat, onko omistusasunto ja kenen maksama vai vuokrakämppä on merkitystä.
Tietenkin olisi jonkinlainen prosentuaalisuus ehkä järkevää, mutta ei koskaan samalle tilille omia palkkoja ja muita tuloja.
Jos avioliitto ja ei avioehtoa, voisi suurutuloinen todella ottaa vastuuta enemmän maksuista, oliko 40 % ja 60 % jaolla. Mielestäni ei koskaan voi ajatella, että voisi toisen siivellä elää, elämisen kuluihin pitää omalta osaltaan maksaa.
Minkäänlainen suhde ei siihen oikeuta, että ei tarvitse maksaa mistään elämisestä mitään. Sitten ovat myös nämä erilaiset tavat käyttää rahaa, toinen aina palkkapäivän jälkeen korttiluottoineen täysin nollassa ja toinen sitten pakon perään joutuu maksumieheksi toisen ostovimmalle, Laittaisin oitis ulos huushollista, mikään rakkaus ei kestä holtitonta rahankäyttöä.
Joten esitä vaikka että maksaisit tuon 40 % arjen kuluista, silloin olisi kohtuutettu palkan suhteessa. Muistettava vain on, että mihinkään ostoshurmokseen ei ole syytä sortua ja ajatella että toiselle on niin hyvä palkka ja siten hänen pitäisi antaa löysiä. - OonSunKaaJosMaksatTonnin
Jos se 5kEuron puoliso on ihan mörkö ja sai 2kEuron puolisosta serti-luokan siipan lupaamalla makeaa elämää kalliissa kodissa, niin pitäähän lupaukset lunastaa ja latoa paalua tiskiin.
Jos taas molemmat esittivät itsensä itsenäisinä aikuisina ihmisinä toisilleen, niin ei sitäkään voi jälkikäteen muuttaa niin, että toisen pitäisi ruveta toista sponsoroimaan. Kulut pitää vaan silloin sopeuttaa köyhemmän mukaan. - 34234324
Mikä teidän parisuhteessa on tärkeintä ja miten olette rakentaneet yhteisen elämän ja kuinka vakavasti olette yhdessä. Mikä teidän parisuhdetta kontrolloi, raha vai jokin muu? Oletteko tasavertainen pari ja elättä tasavertaisessa suhteessa (tällä ei ole mitään tekemistä rahan kanssa)
Kannattaa huomioida, että tilanteessa, jossa enemmän tienaava maksaa enemmän saattaa vähemmän tienaavalle syntyä velvollisuus lahjaveron maksamiseen. Tähän ei vaikuta suhteen laatu, avioliitossakin molemmat osapuolet hallitsevat omaa omaisuuttaan (avioerotilanteessa voi sitten saada verotonta tasinkoa).
- rahako_ratkaisee
Älä nyt höpötä. Jos toinen tienaa 100e ja toinen 10000e, jolloin enemmän tienaava käytännössä kustantaa kaiken, niin siinä ei totta totisesti vähemmän tienaava joudu maksamaan lahjaveroa esim. asumisestaan, ruuastaan, no kaikesta elämisestä.
Kalliit tavarat ovat asia erikseen. - repsahdus
Ihanko tosiassi olet.. lahjaveroa.. näinkö todella väität ?! :DD
Voi hyvä jumala.. ja tommosten kanssa pitäisi tehdä elämän suurimpia kaupoja..
- aklafd
Vuokran puoliksi maksaminen on tällaisessa tapauksessa ok, jos asunto on valittu niin, että vuokra on vähemmänkin ansaitsevan tuloihin nähden kohtuullinen. Omassa suhteessani suosin sitä ratkaisua, että enemmän ansaitseva (siis minä) maksaa suuremman osuuden yhteisistä kuluista.
- monika-täti
Juuri näin, mutta yhteisistä kuluista on sovittava. Nimittäin ruokaan ja juomaan saa menemään satoja ja jopa tuhansia euroja, jos ostetaan aina mitä sattuu huvittamaan.
- ranteitapakottaa
Kokemuksestani voi sanoa, että mieheni tienasi enemmän kuin minä. En minäkään nyt hirveän huonotuloinen ole vieläkään, mutta.... kaiken maksatti puoliksi meillä. Viimeiset puoli vuotta ennen eroa elin höyryillä. Maksoin minkä pystyin. Rahaa jäi hänelle laskujen jälkeen , muttei minulle. Nyt kun eron jälkeen asun omillani oli järkytys huomata kuinka paljon rahaa oikeasti jäi pakollisten laskujen jälkeen käteen. Minusta toimivampi malli olisi ollut se, että se maksaa enemmän jolla rahaa onkin enemmän. No nyt pärjään. Taisi vain käyttää minua hyväkseen..
- kokokook
Tuohan on narsismia häneltä. Hänen kontrollointia parisuhteessa, hänen ehdoilla, hän määrää. Hän tietää että sinä kärsit ja jatkaa siitä huolimatta.
Onneksi pääsit eroon!
- 7268
Nyt tällä kerralla asiasta aivan vakavasti.
Oleellista lienee se, miten asioiden on alun perin katsottu sujuvan parhaiten. Tuskin on yhtä, ainoaa, oikeaa mallia.
En tarkoita neuvottelutuloksena syntynyttä ratkaisua vaan keskustelujen seurauksena tapahtunutta, siihen tilanteeseen sopivaa tapaa jota voidaan muuttaa tilanteiden mukaan.
Olen lesoillut yhteisellä kassalla johon kummallakin on rajoittamaton käyttöoikeus.
Kahden vuoden seurustelumme aikana tuo muotoutui itsekseen, ilman mitään sopimuksia. Meillä on koulutuksessa 4:n tason ero ja valmistuessani 1969 oli vielä selvää, että koulutuksesta maksettiin. Noin 5 x vaimoni täysiaikaisen liikeapulaisen palkka.
Oli myös itsestään selvä, että vaimoni jää kotiin hoitamaan lapsiamme ilman mitään mistään saatavaa kompensatiota.
Vuosien jälkeen hän meni osa-aikaiseksi kassatyöläiseksi ja jäi lopulta pois töistä samoihin aikoihin kun minä siirryin putkeen 57 vuotisena.
Nuo näkyvät pieninä ja todella eri kokoisina eläkkeinä mutta ei haittaa.
Vaimoni kuluttaa sen minkä kuluttaa. En tiedä määrää mutta luotan hänen harkintaansa. Yhteisten matkojemme lisäksi hän tekee omia reisujaan enkä ole koskaan seurannut luottokorttiemme laskujen sisältöä ja jakaumaa.
Tämä ei merkitse, että rahaa olisi rutkasti vaan sitä, että kumpikin tajuaa sen rajallisuuden.
Mutta, vaikka kuinka ajattelen vaihtoehtoja niin en näe mitään syytä miksi "yhteiskassa" menetelmä ei toimisi olivatpa tulosuhteet mitkä tahansa.- monika-täti
"vaikka kuinka ajattelen vaihtoehtoja niin en näe mitään syytä miksi "yhteiskassa" menetelmä ei toimisi olivatpa tulosuhteet mitkä tahansa"
Voi voi, olet niin sinisilmäinen 7268, ihan naurattaa :)!
Yhteiskassa menetelmä ei toimi missään tapauksessa jos toinen tuhlaa ja toinen säästää. Ei edes silloin, jos toinen tuhlaa ja säästää ja vain toinen tuhlaa. Kaikkein vähiten silloin, kun molemmat tuhlaavat! Tuhlaamisella en edes tarkoita (pelkkää) oikeasti tuhlaamista, vaan yleensä rahankäyttöä.
Yhteiskassa menetelmä ei myöskään toimi, kun toisen tai molempien tulot ovat epäsäännöllisiä, puoliso on esim. yrittäjä, muusikko, provisiomyyjä, jne. Ihan kokemuksesta voin sanoa, että 25 v avioliittoni ex-miehen kanssa oli taloudellisesti yhtä helvettiä, koska ikinä ei tiennyt milloin hän saa palkkaa. - 7268
monika-täti kirjoitti:
"vaikka kuinka ajattelen vaihtoehtoja niin en näe mitään syytä miksi "yhteiskassa" menetelmä ei toimisi olivatpa tulosuhteet mitkä tahansa"
Voi voi, olet niin sinisilmäinen 7268, ihan naurattaa :)!
Yhteiskassa menetelmä ei toimi missään tapauksessa jos toinen tuhlaa ja toinen säästää. Ei edes silloin, jos toinen tuhlaa ja säästää ja vain toinen tuhlaa. Kaikkein vähiten silloin, kun molemmat tuhlaavat! Tuhlaamisella en edes tarkoita (pelkkää) oikeasti tuhlaamista, vaan yleensä rahankäyttöä.
Yhteiskassa menetelmä ei myöskään toimi, kun toisen tai molempien tulot ovat epäsäännöllisiä, puoliso on esim. yrittäjä, muusikko, provisiomyyjä, jne. Ihan kokemuksesta voin sanoa, että 25 v avioliittoni ex-miehen kanssa oli taloudellisesti yhtä helvettiä, koska ikinä ei tiennyt milloin hän saa palkkaa.Joko, tahi! Joko asiat sujuvat yksituumaisesti tai sitten yritys loppuu.
Olen nähnyt sinisillä silmilläni hyvin läheltä yhden tapauksen.
Siinä mies kustansi kaiken yhteisistä ja omista kuluistaan sekä lisäksi osan avovaimonsa kuluista.
Molemmat opiskelivat. Nainen sai opintorahaa ja mies painoi opiskelun ohella töitä joista parhaiten palkattua oli satamatyö.
Mies valmistui ja pääsi koulutustaan vastaavaan, hyvin palkattuun työhön. Avioliittoon ja rouva jatkoi opiskelua.
Uuden talon rakentaminen pk-seudulle ja rouva jatkoi opiskelua.
Rouva ei tehnyt kotona mitään. Kotiaskareista ei kannata puhuakaan mutta postilaatikon tyhjentäminenkin herran työmatkan aikana oli ylivoimainen tehtävä.
Rouva valmistui aikanaan ja pääsi konsulttitoimistoon yritysverotukseen erikoistuneen juristin tehtävään. Alkoi saada palkkaakin.
Herra oletti tietenkin rouvan kantavan killinkinsä perheen yhteiseen kassaan.
Ei käynyt koska rouva ilmoitti, että ne olivat hänen rahojaan. Siis ei ropoakaan yhteiseen talouteen.
Lopputuloksena pikainen avioero.
Olen todellakin nähnyt raha-asian mustavalkoisena. Se joko toimii tai sitten henkilöt eivät jatka samassa taloudessa.
Yksi vaihtoehto tietenkin on toisen täydellinen diktatuuri kuten omilla vanhemmillani oli. Ilmeisesti siitä johtuneiden riitojen seurauksena päädyin itse päinvastaiseen ratkaisuun joka lienee ollut yhtenä vaikuttavana tekijänä pariutumisessani. - rahako_ratkaisee
7268 kirjoitti:
Joko, tahi! Joko asiat sujuvat yksituumaisesti tai sitten yritys loppuu.
Olen nähnyt sinisillä silmilläni hyvin läheltä yhden tapauksen.
Siinä mies kustansi kaiken yhteisistä ja omista kuluistaan sekä lisäksi osan avovaimonsa kuluista.
Molemmat opiskelivat. Nainen sai opintorahaa ja mies painoi opiskelun ohella töitä joista parhaiten palkattua oli satamatyö.
Mies valmistui ja pääsi koulutustaan vastaavaan, hyvin palkattuun työhön. Avioliittoon ja rouva jatkoi opiskelua.
Uuden talon rakentaminen pk-seudulle ja rouva jatkoi opiskelua.
Rouva ei tehnyt kotona mitään. Kotiaskareista ei kannata puhuakaan mutta postilaatikon tyhjentäminenkin herran työmatkan aikana oli ylivoimainen tehtävä.
Rouva valmistui aikanaan ja pääsi konsulttitoimistoon yritysverotukseen erikoistuneen juristin tehtävään. Alkoi saada palkkaakin.
Herra oletti tietenkin rouvan kantavan killinkinsä perheen yhteiseen kassaan.
Ei käynyt koska rouva ilmoitti, että ne olivat hänen rahojaan. Siis ei ropoakaan yhteiseen talouteen.
Lopputuloksena pikainen avioero.
Olen todellakin nähnyt raha-asian mustavalkoisena. Se joko toimii tai sitten henkilöt eivät jatka samassa taloudessa.
Yksi vaihtoehto tietenkin on toisen täydellinen diktatuuri kuten omilla vanhemmillani oli. Ilmeisesti siitä johtuneiden riitojen seurauksena päädyin itse päinvastaiseen ratkaisuun joka lienee ollut yhtenä vaikuttavana tekijänä pariutumisessani.Minusta taas kaiken jakaminen puokkiin tai diktatuuri ovat molemmat huonoimmat vaihtoehdot, sillä ne sopivat ihmisille huonoiten. Täytyy olla melko täsmälleen samanlaiset ajatukset rahan käytöstä, että yhteinen tili olisi ok. Tässä mallissa tärkeää on myös kuinka paljon tienataan. Mitä pienempi budjetti on, sitä tärkeämpää, että molemmat hallinnoivat pikkubudjettiaan itsenäisesti.
Diktatuuri puolestaan on väärin toista osapuolta kohtaan. - 7268
Minusta taas kaiken jakaminen puokkiin tai diktatuuri ovat molemmat huonoimmat vaihtoehdot, sillä ne sopivat ihmisille huonoiten. Täytyy olla melko täsmälleen samanlaiset ajatukset rahan käytöstä, että yhteinen tili olisi ok. Tässä mallissa tärkeää on myös kuinka paljon tienataan. Mitä pienempi budjetti on, sitä tärkeämpää, että molemmat hallinnoivat pikkubudjettiaan itsenäisesti.
Diktatuuri puolestaan on väärin toista osapuolta kohtaan.Entä kun toisella ei ole tuloja lainkaan? Hänen budjettinsa?
Diktatuuri oli ainoa toimiva ratkaisu vanhemmillani. Isäni ei kyennyt hoitamaan raha-asioita ja maksamattomien verojen vuoksi meni kuormuri myyntiin.
Hitonmoinen sota ja perheen kaikki tulot, isäni lisäksi myös minun ja veljeni tilipussit avaamattomina äitini kouraan. - rahako_ratkaisee
"isäni lisäksi myös minun ja veljeni tilipussit avaamattomina äitini kouraan."
Tuo ei kyllä ei ole diktatuuria! Vaan periaatteellinen sopimus siitä, että äitisi hoitaa raha-asiat, koska isäsi oli siihen todistetusti kykenemätön. Diktatuuria on sellainen raha-asioiden hoito, jossa toinen käyttää omat rahansa (ja mahdollisesti myös toisen, jos tällä on tuloja) haluamallaan tavalla, eikä huomioi pätkääkään kumppaninsa tarpeita.
Oletko koskaan ajatellut, mitä olisi tapahtunut, jos isäsi EI olisi tuonut tilipussia äidillesi? Sehän olisi ollut hyvin mahdollista. Kuten sekin, että isäsi olisi lopulta joutunut ulosottoon, menettänyt luottotietonsa ym., koska hän ei olisi halunnut viedä sitä tilipussiaan äidillesi. Mm. tämän vuoksi kannatan ihan täysillä omia tilejä. - rahako_ratkaisee
Tuo ei kyllä ei ole diktatuuria!
Pitäisi olla > Tuo ei kyllä ole diktatuuria - 7268
"isäni lisäksi myös minun ja veljeni tilipussit avaamattomina äitini kouraan."
Tuo ei kyllä ei ole diktatuuria! Vaan periaatteellinen sopimus siitä, että äitisi hoitaa raha-asiat, koska isäsi oli siihen todistetusti kykenemätön. Diktatuuria on sellainen raha-asioiden hoito, jossa toinen käyttää omat rahansa (ja mahdollisesti myös toisen, jos tällä on tuloja) haluamallaan tavalla, eikä huomioi pätkääkään kumppaninsa tarpeita.
Oletko koskaan ajatellut, mitä olisi tapahtunut, jos isäsi EI olisi tuonut tilipussia äidillesi? Sehän olisi ollut hyvin mahdollista. Kuten sekin, että isäsi olisi lopulta joutunut ulosottoon, menettänyt luottotietonsa ym., koska hän ei olisi halunnut viedä sitä tilipussiaan äidillesi. Mm. tämän vuoksi kannatan ihan täysillä omia tilejä.Mutta eihän lapsuuteni kodissa ollut omia pankkitilejä vaan yksi ainoa piirongin laatikko jonka sisällöstä äitini päätti yksin.
Mielestäni oli diktatuuria sekin, että jokainen perkeleen penni oli kerjättävä ja perusteltava. Lakupötkökin oli anomuksen takana. - 7268
7268 kirjoitti:
Mutta eihän lapsuuteni kodissa ollut omia pankkitilejä vaan yksi ainoa piirongin laatikko jonka sisällöstä äitini päätti yksin.
Mielestäni oli diktatuuria sekin, että jokainen perkeleen penni oli kerjättävä ja perusteltava. Lakupötkökin oli anomuksen takana.Jotain opin omaa elämääni varten. Tuo edellä mainittu sekä päivittäiset riitelyt, ajoittaiset turpiin vedot ja puukon vauhdittamat ulkoilut olivat asioita joiden suhteen tein hyvin aikaisin peruuttamattomat päätökset jotka ovat pitäneet tähän saakka ja pitävät myös loppuvuodet.
- rahako_ratkaisee
7268 kirjoitti:
Mutta eihän lapsuuteni kodissa ollut omia pankkitilejä vaan yksi ainoa piirongin laatikko jonka sisällöstä äitini päätti yksin.
Mielestäni oli diktatuuria sekin, että jokainen perkeleen penni oli kerjättävä ja perusteltava. Lakupötkökin oli anomuksen takana.No joo, olihan tuo jossain määrin diktatuuria.
"Tuo edellä mainittu sekä päivittäiset riitelyt, ajoittaiset turpiin vedot ja puukon vauhdittamat ulkoilut"
Mitä tällä tarkoitat? Vanhemmat riiteli? Kuka veti ketä turpiin ja heilutteli puukkoa? - huothoathaoötha
On tälle hepulle (7268) selitetty monesti, ei vain perille mene. Hänellä on jostain syystä tuo oma virtensä, jota veisaa eikä ymmärrä vaikka kuinka päin kertoisi että vaikka hänelle ja vaimolleen sopii tuo tapa, se ei todellakaan sovi kaikille eikä ole järkevä joka suhteessa. Kun meitä ihmisiä on niin monenlaisia, kaikki ei ole samanlaisia vaikka kuinka olisi helppo niin ajatella.
- PikkuMuistutus
7268: "Oli myös itsestään selvä, että vaimoni jää kotiin hoitamaan lapsiamme ilman mitään mistään saatavaa kompensatiota."
Kyllä perheverotuksen myötä tuli hyväkin kompensaatio.
Tuolloin verotuksessa oli puoliso- sekä lapsivähennys.
Tässä Janne Suurosen laskelma viime vuodelta:
"Perheessä on kaksi työssä käyvää vanhempaa. Tulot 2000€/kk ja 4000€/kk. Kaksi alaikäistä lasta, kuuluvat ev.-lut seurakuntaan ja perhe asuu Mäntsälässä. Verottajan laskurilla perheeltä menee veroihin ja veroluonteisiin maksuihin yhdessä 18 390€.
Perheessä toinen vanhemmista hoitaa alaikäisiä lapsia kotona ja toisella on mahdollisuus hyvä palkkaiseen työhön, 6000€/kk. Perhe kuuluu seurakuntaan ja asuu Mäntsälässä. Verottajan laskurilla yksistään perheen työssä käyvältä menee veroihin ja veroluonteisiin maksuihin yhteensä 25377€. Siis 7000 euroa enemmän, kuin ensin mainitulla perheellä." - 7268
PikkuMuistutus kirjoitti:
7268: "Oli myös itsestään selvä, että vaimoni jää kotiin hoitamaan lapsiamme ilman mitään mistään saatavaa kompensatiota."
Kyllä perheverotuksen myötä tuli hyväkin kompensaatio.
Tuolloin verotuksessa oli puoliso- sekä lapsivähennys.
Tässä Janne Suurosen laskelma viime vuodelta:
"Perheessä on kaksi työssä käyvää vanhempaa. Tulot 2000€/kk ja 4000€/kk. Kaksi alaikäistä lasta, kuuluvat ev.-lut seurakuntaan ja perhe asuu Mäntsälässä. Verottajan laskurilla perheeltä menee veroihin ja veroluonteisiin maksuihin yhdessä 18 390€.
Perheessä toinen vanhemmista hoitaa alaikäisiä lapsia kotona ja toisella on mahdollisuus hyvä palkkaiseen työhön, 6000€/kk. Perhe kuuluu seurakuntaan ja asuu Mäntsälässä. Verottajan laskurilla yksistään perheen työssä käyvältä menee veroihin ja veroluonteisiin maksuihin yhteensä 25377€. Siis 7000 euroa enemmän, kuin ensin mainitulla perheellä."Pikku toteamus. Lapsivähennys kuului silloin kaikille.
Veroprogressio oli 70-luvun lopulla nykyistä jyrkempi. Maksoin pahimmillaan, ennen talovelkojen korkoja, tuloveroa 47,5%. Jäi mieleeni riivatun hyvin.
Palkkani oli parin, ehkä kolmen teollisuusduunarin yhteisten bruttotulojen kokoinen mutta nettoa jäi hiton paljon vähemmän kuin olisi jäänyt jos käytössä olisi ollut yhteisverotus. - undestrois
No joo, olihan tuo jossain määrin diktatuuria.
"Tuo edellä mainittu sekä päivittäiset riitelyt, ajoittaiset turpiin vedot ja puukon vauhdittamat ulkoilut"
Mitä tällä tarkoitat? Vanhemmat riiteli? Kuka veti ketä turpiin ja heilutteli puukkoa?Onko valittu diktatuuri diktatuuria? Mielestäni ei. Kukaan ei pakota olemaan avioliitossa. Tai no, itsehän voi itsensä siihen pakottaa.
- monika-täti
Ihan riippuu miten on sovittu. Oleellista tuossa on onko vuokra-asunto yhdessä hankittu ja paljonko on vuokra. Tietysti myös molempien muut pakolliset menot.
- rehellisestiii
kaikki puoleksi
- rahako_ratkaisee
Mitään ainoaa oikeaa tapaa ei ole ratkaista raha-asioitakaan. Niistä pitää sopia aina parin kesken, tilannekohtaisesti. Parisuhteen sisälläkin todennäköisesti tulee uusia tilanteita, ja aina sitten sen mukaan mennään.
Paitsi raha-asioista kannattaisi sopia ihan kaikesta muustakin siihen liittyvästä, etenkin poikkeustilanteissa. Tavallistahan on, että nuoripari esim. ostaa asunnon, sopii miten velkojen maksu menee ja näin. Myöhemmin vaimo alkaa odottaa perheenlisäystä ja viimeistään siinä vaiheessa pitäisi keskustella asuntovelan hoito uusiksi ja tehdä perheen budjetti varabudjetti. - undestrois
Noiden tietojen perusteella ei voi sanoa. Todennäköisesti ok, jos niin on sovittu. Kaikesta pitäisi sopia, niin rahan käytöstä kuin eri menoista ja muista maksuista.
Raha-asioiden hoitamisessa on tärkeintä parin osapuolten suhde rahaan. Ennen kuin päästään niin pitkälle, kannattaa selvittää oma suhde rahaan. - asuuyksin
aloittaja, löysitkö elättäjää
- ramonaW
Tuossa edellä kirjoiteltiin
"Raha-asioiden hoitamisessa on tärkeintä parin osapuolten suhde rahaan."
Se on NIIN totta. Aika harvoin sitä näyttää täällä kukaan miettivän. Kuten sitäkään, että raha on erittäin henkilökohtainen asia, vaikka sen käytöstä parisuhteessa onki sovittava. Harvoin hyvään ratkaisuun päästään olettamalla, ja kuvittelemalla.
Tässä oli kyse vuokrasta. Ennen kuin voisi vastata, niin täytyisi tietää mikä on vuokra, millainen elämäntilanne? Onko pari yhdessä tuumin harkiten vuokrannut kyseisen asunnon ja miettinyt sen vuokraa, hinta/laatu -suhdetta, sekä varoja siihen? Tässä jos missä tarvittaisiin sitä yhteispeliä, jota muutenkin parisuhteessa tarvitaan.
Täällä pk-seudulla on vuokrattavana toinen toistaan prameampia asuntoja yksityisillä vuokranantajilla. Kaupungin tai muun yleishyödyllisen yhtiön vuokra-asuntoihin ko. parin tulot ovatkin liian suuret. Vuokra voi olla hyvinkin olla esim. kantakaupungin alueella 2000 e/kk. Itse en ainakaan sellaiseen muuttaisi mikäli tienaisin 2000 e/kk ja toinen vaatisi minulta puolta vuokrasta. - jfksäajfkdäa
Jos meillä olisi puolisoni kanssa tuollaiset tulot ja jostain syystä nimenomaan vuokra-asunto, se maksaisi vuokran kokonaan, kummalla on viiden tonnin tulot. Oletan nyt kuitenkin että vuokra olisi reippaasti alle kaksi tonnia, ehkä tonnin pintaan enimmillään. Vuokran lisäksi kun on muitakin kuluja ja menoja, ne sitten katsottaisiin sopivasti niin että menee kutakuinkin tasapuolisesti. Ihan itsestäänselvää olisi, että noin reilusti toista enemmän tienaava maksaisi myös reilusti enemmän yhteisiä kuluja.
Ja näin olen omissa suhteissani tehnytkin. Kyllä, olen eronnut ja meneillään on toinen pitkä suhde elämässäni, mahdollisesti viimeinen. Ensimmäisestä ero tuli ihan kaikesta muusta johtuen kuin raha-asioista. Ne on hoituneet aina hyvin, sekä omasta puolestani että kumppaneiden puolesta. Aina on suhteutettu menot tuloihin. On ollut aikoja että minä olen ollut enemmän tienaava ja aikoja, jolloin olen ollut vähemmän tienaava. Joskus melkolailla fifty-sixty, mäkihyppääjää lainatakseni. Yhteistä tiliä ei ole koskaan ollut, vaikka rahat käytännössä yhteiset onkin. Jos toisella on ollut rahat vähissä, toinen on ottanut enemmän laskuja maksaakseen ja ruokaostoksia tehdäkseen. Tarvittaessa siirretty rahaa tililtä toiselle. En eikä kumppanikaan ole ollut yhteistä tiliä vastaan, joillekin se sopii. Sitä ollaan harkittu, muttei nähty tarpeelliseksi. Nimenomaan yhteistä omien lisäksi, omista ei koskaan kenenkään kannata luopua. Aina on hyvä olla oma tili ja sillä sen verran rahaa että pärjää pahimman yli, kun esim. sattuu niin ikävästi että kumppani kuolee. Silloin ei välttämättä yhteinen tili olekaan käytettävissä hetkeen. Tai vaikka kuvittelee tuntevansa kumppaninsa läpikotaisin, niin aina voi käydä se käänteinen lottovoitto, että kumppani sekoaa ja heihei rahat.
On tietysti osunut kohdalle myös ne maltilliset kumppanit. Jos toinen on kovin tuhlaavainen, tai molemmatkin, on parempi olla se yhteinen tili, jonne laitetaan pakollisten kulujen verran palkka/rahantulopäivinä. Sitten voi loput tuhlailla tai säästää niin kuin tykkää. Pelkkä yhteinen tili olisi tuollaisessa katastrofi. Ja kyllä, pitkään hyvin asiansa hoitaneeseen voi yhtäkkiä iskeä vaikkapa pelihimo ja sinne menee rahat. Parempi varautua kuin yrittää korjailla jälkikäteen kun maito on jo kaatunut. - hjuio
Jokainen saa rahaa jollakin tavalla, palkkana, korvauksina, työttömänä, opiskelija, eläkeläisenä, sairaana. Sama suuruudet ovat erilaiset, jokaisen rahankäyttötapa on myös erilainen. Joten parisuhteessa on jokaisella on oma tili ja sinne tulevat nämä omat tulot, joista sitten sovitaan miten jakautuvat yhteisiin menoihin.
Eritoten eronneiden tilit pitää täysin erillään, sinnehän usein tulevat lapsista maksettavat elatusmaksut ja lapsilisä ja niillä varoilla ei elätetä sen enempää uutta kumppania, hänen lapsilaumaansa eikä sitä rahaa käytetä lähivanhemman omaan tarpeeseen. sillä maksetaan lapsen osuutta arjen kuluista, joka täytyy ajatella inhimillisesti, lapsi ei maksa asuntolainaa, mutta voi vesimaksuun ja sähköön murto-osalla osallistua ja ruuan hankkimiseen vain omalta osaltaan. Lapsi tarvitsee vaatteita, puhtautta, harrastuksia, koulukulujakin on, joten ne käytetään lapsen tarpeisiin, eikä omaan viihteeseen. Toisen lapset saattavat saada enemmän kuin toisen uusperheen aikuisen, mutta lasten elatusmaksuja ei käytetä toisen perheen lapsien tasoittamiseksi koskaan. Suorastaan rikos jos niin tehdään.- wweew
Lähihuoltajalla on oikeus ja vastuu käyttää lapsen elatusmaksut täysin harkitsemallaan tavalla. Lapsen osuus asumiskuluista lasketaan elatusmaksua määrättäessä, oli asumismuoto mikä tahansa. Asuminen on kallein menoerä oli kyse sitten aikuisesta tai lapsesta. Elatusmaksut eivät yleensä suuren suuria ole ja lähivanhempi maksaa lapsen kuluista muutenkin oman osuutensa. Ei lasta elätetä pelkillä elatusmaksuilla.
- itsenäinenmä
lapsille vaatteita ostatte kirpputorilla 1-2e
- Haenkahvialisää
itsenäinenmä kirjoitti:
lapsille vaatteita ostatte kirpputorilla 1-2e
Ei pä tuolla summalla saa ehjiä vaatteita, eikä aina edes löydy ja matkat kirpparille maksaa sekin. Ne vaatteet on ensin pestävä ja siitä tulee lisäkuluja. Toiseksi lasta sitten kiusataan koulussa ja siitäkin voi tulla lisäkuluja yhteiskunnalle.
Sivusta seuranneena tässä kommentoin. Itse elän tätä nykyään yksin ja ikää sen verran että ymmärrän monia asioita monelta eri näkökulmalta katsoen. Siksi ymmärrän olla neuvomatta ketään hänen asioistaan tarkkaan tietämättä, kuten tällä palstalla toisen asioista ei voi kokonaisuudessaan tietää niin parempi olla sitten neuvomatta ja viisastelematta. - hjkio
wweew kirjoitti:
Lähihuoltajalla on oikeus ja vastuu käyttää lapsen elatusmaksut täysin harkitsemallaan tavalla. Lapsen osuus asumiskuluista lasketaan elatusmaksua määrättäessä, oli asumismuoto mikä tahansa. Asuminen on kallein menoerä oli kyse sitten aikuisesta tai lapsesta. Elatusmaksut eivät yleensä suuren suuria ole ja lähivanhempi maksaa lapsen kuluista muutenkin oman osuutensa. Ei lasta elätetä pelkillä elatusmaksuilla.
Sanot aivan oikein että lähihuoltajalla on vastuu nimimerkki wweew. Varmasti monilla on harkintaa ja vastuuta, on myös niitä lukuisia, joilta tuo vastuun ottamisen kyky puuttuu ja nuo lapsen elatukseen olevat rahat menevät sinne oman viihteen puolelle. Sanot, että eivät elatusmaksut ole suuren suuria, joillakin ovat ja toisilla vain tuo kunnan maksama n 150 e /kk.
Mitä tuo harkinta sitten todellisuudessa tarkoittaa kenellekin, on ihan toinen asia. Onko se niin, että raha todella tulee niiden lasten kuluihin, joista maksetaan elatusmaksu, vai kokeeko esim. uusperhe, että raha kuuluu myös toisen ex.liiton lapsien kuluihin, mikä on mielestäni väärin ja varmasti suuri kitka aiheutuu, jos tulee maksalle tietoon. Sillä suuresta elatusmaksusta ainakin pystyy säätämään lapsen tulevaisuuden varalle. Ei sitä tarvitse kuluttaa kaikkea heti. Minusta harkinta on rehellisyyttä myös. - poppooog
hjkio kirjoitti:
Sanot aivan oikein että lähihuoltajalla on vastuu nimimerkki wweew. Varmasti monilla on harkintaa ja vastuuta, on myös niitä lukuisia, joilta tuo vastuun ottamisen kyky puuttuu ja nuo lapsen elatukseen olevat rahat menevät sinne oman viihteen puolelle. Sanot, että eivät elatusmaksut ole suuren suuria, joillakin ovat ja toisilla vain tuo kunnan maksama n 150 e /kk.
Mitä tuo harkinta sitten todellisuudessa tarkoittaa kenellekin, on ihan toinen asia. Onko se niin, että raha todella tulee niiden lasten kuluihin, joista maksetaan elatusmaksu, vai kokeeko esim. uusperhe, että raha kuuluu myös toisen ex.liiton lapsien kuluihin, mikä on mielestäni väärin ja varmasti suuri kitka aiheutuu, jos tulee maksalle tietoon. Sillä suuresta elatusmaksusta ainakin pystyy säätämään lapsen tulevaisuuden varalle. Ei sitä tarvitse kuluttaa kaikkea heti. Minusta harkinta on rehellisyyttä myös."kokeeko esim. uusperhe, että raha kuuluu myös toisen ex.liiton lapsien kuluihin,"
Uusperhekuvioista tuskin vanhemmat tietävät itsekään miten jokainen lantti jakautuu perheen kesken. Huomattava on myös, että lähivanhempi maksaa joka tapauksessa aina enemmän itse lasten kuluja omasta pussistaan. Lapsella on lukuisia menoja, etenkin vähän vanhemmilla, joita ei todellakaan ole huomioitu elatusmaksuissa.
Kuten tuossa edellä kirjoitettiin "Asuminen on kallein menoerä oli kyse sitten aikuisesta tai lapsesta." Tämä pitää täysin paikkaansa. Mitä suuremmat tulot lasten vanhemmilla on ennen eroa, niin sitä suuremmat asumiskustannukset on myös. Elatusmaksuilla tasataan lapsen vanhempien suuria tuloeroja, esim. juuri sitä, ettei lapsen tarvitse muuttaa 500 neliön omakotitalosta, kaupungin kerrostalokaksioon. Tämä on lasten etu. Ts. suuret elatusmaksut menevät siihen, että saa hankituksi lapsille kelpo kodin. Ei 250 neliön rivaria, mutta hyvinkin pienemmän.
"raha kuuluu myös toisen ex.liiton lapsien kuluihin,"
Miksiköhän tätä mietitään aina näin päin? Itse tunnen koko joukon uusperheitä. Niissä jokaisessa molemmat puolisot käyttävät ihan omia rahojaan myös toisen puolison lapsiin. Lapsen etävanhemman uusi puoliso myös.
Ai niin. Tuntemani uusperheet ovat myös entisessä perheessään pitäneet rahansa ja varansa tiukasti erillään. Ja kaikilla on avioehto; ollut myös siinä 1. liitossa. - hjklfhuf
hjkio kirjoitti:
Mitä tuo harkinta sitten todellisuudessa tarkoittaa kenellekin, on ihan toinen asia. Onko se niin, että raha todella tulee niiden lasten kuluihin, joista maksetaan elatusmaksu, vai kokeeko esim. uusperhe, että raha kuuluu myös toisen ex.liiton lapsien kuluihin, mikä on mielestäni väärin ja varmasti suuri kitka aiheutuu, jos tulee maksalle tietoon. Sillä suuresta elatusmaksusta ainakin pystyy säätämään lapsen tulevaisuuden varalle. Ei sitä tarvitse kuluttaa kaikkea heti. Minusta harkinta on rehellisyyttä myös.Juuri noin kuin tuossa alapuolella kirjoitettiin. Miksi aina ajatellaan, että uusperheissä toinen käyttää elatusmaksut toisen lapsiin tai uuteen puolisoonsa? Todellisuudessahan juuri lähihuoltaja maksaa lapsen kustannuksista tavalla tai toisella suuremman osan. Sekä perheen toinen vanhempi osallistuu myös kuluihin. Näin samaten siellä etävanhemman perheessä, mahdollisesti.
Tosin onhan sekin tosiasia, että uusperheessä lapset voivat olla hyvinkin eri arvoisessa asemassa, etenkin kalliimpien "härveleiden" ja myös esim. matkustamisen suhteen.
- tasapuolisuutta
Samansuuntaista hämmästelyä.
Eläkkeemme ovat nettoina tarkalleen 1919,50€ ja 955,47€.
Asuntomme hoitovastike on 357,74€ sisältäen tilavan, lämpimän autotallin.
Pikaisesti eläkkeiden suhteessa kalkuloiden olisi vaimoni osuus noin 123€/kk. Miten autotallin osuus? Vaimolla ei ole korttia mutta huomattava osa kilometreistä koostuu hänen kuljetuksistaan.
Kumpi meistä on nyt kärsivä osapuoli?
Eläkkeemme menevät samalle tilille josta maksamme kaikki kulumme.
Tasajaolla hoitovastikkeen puolikas on n. 179€ joten lineaarisesti laskien vaimoni osuus on 56€ ylisuuri jos käytetään perustana tulojen suhdetta.
Mikä olisi oikeudenmukainen ratkaisu? - nainen53hki
On ihan oikein. Asumiskulut ja ruoka maksetaan puoliksi ja loput rahat saa kumpikin käyttää omiin menoihinsa. Ei se ole enemmän ansaitsevan syy, jos toinen on valinnut ammatin, jossa ansaitsee vähemmän.
- sorrettu
Ruokalasku puoliksi? Ei tule kuuloonkaan! Mieheni on paljon suuriruokaisempi ja yhteisen lisäksi hänellä on omia sötkötyksiä. Viikoittain kuluu useampi litra siideriä. Juo maitoa kuin vasikka kun itse intoleraatikkona en voi käyttää sitä ollenkaan. Jauhaa viikossa useita rasioita Läkerollia, syö tavallisten ruokien lisäksi kilotolkulla raejuustoa ja muutakin mistä en edes tiedä tarkemmin.
Karkeasti arvioiden hänen kulunsa ovat kaksinkertaiset minuun verrattuna. - poppooog
"Ruokalasku puoliksi? Ei tule kuuloonkaan!"
Juuri näin! Se, joka tuhlaa ruokaan, pääsääntöisesti maksaa sen. - hjklfhuf
poppooog kirjoitti:
"Ruokalasku puoliksi? Ei tule kuuloonkaan!"
Juuri näin! Se, joka tuhlaa ruokaan, pääsääntöisesti maksaa sen.Osallistun "juuri näin" -ketjuun. Monet kuluttavat ruokaan enemmän rahaa kuin kumppani tienaa. Siksi ruokakuluja ei todellakaan laiteta puoliksi, eikä edes voi.
- poppooog
Riippuu ihan kaikesta. Esim. vuokran suuruudesta, kenen nimissä asunto on.
- pop987
Näissä on aina monta näkökohtaa.
Esimerkiksi jos pienituloiselle osapäivätyötätekevälle on tarjottu hyväpalkkaista päätoimista työtä, mutta hän ei laiskuuttaan ole halunnut ottaa sitä vastaan vaan haluaa elää puolison siivellä ja käyttää pienet tulot lähes kokonaan omiin tuhlailuihin.
Silloin on oikein että maksaa pienemmästä tulosta saman summan vuokraan kuin isompituloinenkin.
Tai jos toinen maksaa ruokalaskut, lastenmenot, autot jne. pääosin.
Silloin toinen voi maksaa vuokran vaikka kokonaan.
Tai jos pienituloinen vaikka opiskelee ja maksaa sitten enemmän kuin valmistuu, niin isompituloinen voi joutua maksamaan vaikka kaikki kulut yksin.
Riippuu täysin tilanteesta.- hjklfhuf
"Näissä on aina monta näkökohtaa"
Niin onkin, haha.
Esimerkeissäsi oli kaikissa toisella suuret, toisilla hyvin pienet tulot. Mutta käytännössähän usein molemmilla on ihan pienet tulot. Niiden jakaminen tuottaa hyvin paljon haasteita, kun Kela tulee mukaan :D. Voi jopa ajatella "kannattiko muuttaa yhteen".
- NainenEiNiuho
Itsellä ollut joskus vähäntommonen tilanne ja ollut se paremmin tienaava, niin maksoin asumisen ja elämisen, kummallekin jäi sitten omiin menoihin sopivasti. Kumppanuus on myös tilanteen mukaan elämistä, ei niuhottamista ja excel-taulukointia.
- Satu36
Meillä mieheni tianaa vähemmän kuin minä siksi hän maksaa kaiken ja tekee muutkin kotiin liittyvät työt . Valmistaa ruokaa ,siivoo , käy kaupassa , pesee pyykit ja ikkunat . Minä taas juon kaiken koska palkkani on suurempi . Jään töistä usein kapakkaan työkavereitteni kanssa ja tulen myöhään kotiin . En tee oikeestaan kotona muuta kun valmistan ruuasta paskaa . Menetelmä kannustaa miestäni hakemaan parempi palkaista työtä ,jos onnistuu siinä niin sitten osat vaihtuvat . Näin on sovittu ja menty viimeiset kymmenen vuotta.
- hyvää_yötä
Onpa tuokin elämää. Ei voi muuta sanoa.
- 6154
Pitihän sitä sitt jonkun provoilla!
- jkiop
Sillä millaisessa liitossa eletään, pitäisi olla suuri merkitys tähän asiaan. Myös sillä on merkitystä ja sitä tulee ajatella, millainen omaisuus on toisella yhteen mennessä.
Jos ollaan avoliitossa, on syytä tarkoin ajatella rahojen käyttö. Kuten sana avo ilmaisee, mitään ei toisen tarvitse luovuttaa toiselle jos lähtee kävelemään, joten ei kannata sotkea raha-asioitaan näihin tunneasioihin, voi tulla kallis lasku.
Avioliitossa on avio-oikeus, joka on hyvin laaja käsite. Jos toisella on suuri omaisuus yhteen mennessä, pitää suurella syyllä laatia avioehtosopimus. Sitä kenenkään ei pidä katsoa epäluottamuksena, sillä nykyään on paljon eroja, että kannattaa turvata selustansa. Jos tuota avioehtoa ei ole laadittu ja virallistettu ja tulee ero, vie se tyhjätasku kaikesta puolet. Voi olla että on huuri tämän vuoksi avioon mennytkin, että voi rahastaa. Jos kumppani paheksuu kovin avioehtoa, pitäisi jotenkin kellojen soida ja ymmärtää, onko tässä jokin muu seikka mukana.
Tosin jotkut vanhemmat ovat tehneet testamentteja lapsilleen, joissa sulkevat niin olevat kuin tulevatkin aviopuolisot pois saannosta.
Minusta kannattaa ajatella, että mikä oikeus on puolisolla toisen suvun omaisuuteen, ei mikään. Yhteiset lapset sitä vastoin ovat perijöitä, toivottavasti testamentin rajaukset koskevat myös heidän etuaan, että kukaan ei pääse heidän tämän vuoksi pettämään.
Minusta ainoa oikea asia perheidenkin elämässä on juuri oikeudenmukaisuus ja rehellisyys, eikä yritetä haaskata toisen perintöä omiin etuihin tai muutenkaan hävittää turhamaisuuteen.- poppooog
"Jos ollaan avoliitossa, on syytä tarkoin ajatella rahojen käyttö"
"mitään ei toisen tarvitse luovuttaa toiselle "
No tottahan tarvitsee! Avoliitosta erotessa omaisuus jaetaan sen mukaan mitä kumpikin on hankkinut, mikä on hänen nimissään. Helppoa. Ihan kuten avioliitossa, jossa suljetaan puolisoiden välinen avio-oikeus. Jostain syystä avoerot eivät ole niin riitaisia kuin avioerot ilman avioehtoa.
"Minusta kannattaa ajatella, että mikä oikeus on puolisolla toisen suvun omaisuuteen, ei mikään."
Juuri näin. Nykyinen avioliittolaki on vanhentunut tämän osalta, ja se on todella säälittävää. Monet, etenkään vanhemmat ihmiset eivät ymmärrä tehdä testamenttiä, jossa sulkevat lastensa puolisot pois perinnöstä. Laki on aikoinaan tehty puolison kuoleman varalle aikana jolloin avioerot olivat hyvin harvinaisia. Olisiko ollut vuonna 1924? - jabraw
"Jos toisella on suuri omaisuus yhteen mennessä, pitää suurella syyllä laatia avioehtosopimus"
Tuokin on aika jännää, ettei monella uusperheelliselläkään ole avioehtosopimusta. Vaikka molemmilla olisi vähintään yksi ex-liitto. Jos entisistä liitoista vielä on lapsia, niin voi voi. Menetteleehän se, kun raha-asiat hoidetaan hyvin ja kaikki sujuu odotetusti. Mutta ihmiset eivät aina hoida hyvin raha-asioitaan ja useinkin sattuu jotain odottamatonta. Nykyihmiset eivät aina edes tajua, että rahaa voi tai pitäisikin olla säästössä pahan päivän varalle. Etenkin naisilla pitää olla, jotta he tarvittaessa pääsevät pakenemaan esim. väkivaltaista miestä. Kaikki eivät ole samassa asemassa kuin Henna Kalinainen, joka kännäillessään Thaimaassa väkivaltaisen miehensä kanssa rahattomana voi soittaa Seiskaan "apua, mies hakkaa, olen rahaton, täytyy päästä Suomeen takaisin".
- tytsys
Riippuu asunnon vuokrasta, ovatko molemmat sen yhdessä tuumin vuokranneet, minkä kokoinen se on, ja asuuko siellä mahdollisesti jommankumman lapsia (jolloin asunto on luonnollisesti vähän isompi).
Missään tapauksessa en parisuhteessa ollessanikaan maksaisi asumisesta 40 % tuloistani enempää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 422880
- 622804
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle492262Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3401956- 1401729
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161545Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71358Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101217- 421136
Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661096