Lapsi foniatrille

Vaasassa?

Hei Vaasalaiset äidit!
Oletteko olleet foniatrilla Vaasassa (tai kenties odottamassa aikaa sinne)?

Me odotamme reilu 3 vuotiaan poikani kanssa aikaa, joka kuuleman mukaan järjestynee nyt kevään aikana. Haluaisin kysyä teiltä, että mikäli foniatri antaa esim. dysfasia diagnoosin, onko teitä neuvottu asian kanssa eteenpäin (esim. kelan tukien yms kanssa)? Samoin olisin kovasti kiinnostunut, että järjestetäänkö Vaasassa dysfasialapsille ja heidän perheilleen tapaamisia ja yhteistä toimintaa (ts. jonkinlaista vertaistukea)?

Entä kuinka kauan olette saaneet odottaa foniatrille pääsyä?

10

2919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuhnu

      Moikka! Vaasasta en tiedä kun asun Jyväskylässä, mutta meillä meni noin vuosi kun päästiin foniatrille. Sitä ennen käytiin lasten neurologilla kun oli muutakin häikkää kehityksessä. Nyt on kaikki muuten ok mutta puhe on ongelma. Poikani on nyt 4 vuotias ja puhuu 4 sanasia lauseita. Puheterapeutti käy päiväkodissa. Itse sain apua kelan hakemusten täyttämiseen sairaalan psykologilta. Täällä ainakin on tapahtumia jossa tapaa muita samassa tilanteessa olevia. Tsemppiä teille!

      • dysfaatikon isä

        puhuterapia ja toimintaterapia olleet avuksi mutta apuna on ollut myös isojen motoristenliikkeiden jumpat eli 4v paini ja yleiurheilujumppa ,UIMAKOULUT, telinejumppa ja permantojumppa 5v muksujudo
        painotan nämä kaikki ovat samanlaisia liikkumistavoiltaan ja motooriselta pohjalta kaikissa opetetaan värejä suuntia yms. muita määreitä
        kaikki kestävät alle tunnin
        emme ole sotkeneet musiikillisia tai hienomotorisia juttuja tähän ennen kuin tyttö oppii lukemaan ettei mene liian rankaksi

        eli useasti viikossa paikkaan jossa joutuu kuuntelemaan ja kuullunmukaan toimimaan toisten kanssa jos ei ymmärtänyt oppii 2v aikana kun matkii muita ja sama käsky tulee satojakertoja
        jolloin oppii

        ehkä se menee näin
        "kävele sinistä viivaa pitkin"
        mitähän nyt pitää tehdä en tiedä mutta matkin muita
        hetkinen ainakun tulee tuo sama käsky toiset kävelevät tuota viivaa pitkin se varmaankin on se ihmesana sininen
        eli kun kuulen "kävele sinistä viivaa pitkin"
        alan kävelemään aina tätä viivaa pitkin

        näinköhän se määrrepohja ja sanavarasto kasvaa

        apuna on ollut myös kaikki 1v taso ylöspäin olevat opetusromput, tietokone (jussijänö) minipelit "goldpanik#, dvd mitä lapsi nyt on halunnut itse tehdä ja katsoa
        jokaisesta kehittävästä jumpassakäynnistä on tullut palkinnoksi 2e koottava lego mies tai 5e auto jos on osattu käyttäytyä

        lapsi osaa jo vaatia "nyt jumppaan sitten saan legon" ja se kootaa selkeän ohjeenmukaan ja veli on apuna ohjaa lasta kuinka lasketaan lego osasen nastojen määrä ja väri jotta tiedetään onko se kuvassa oleva seuraava osa

        4v ja 5v-ikävuode välillä lapsi oppipuhumaan lähes täydellisesti ja muodostaa jo lauseita joita ikäisillään ei ole tapana sanoa
        ei osaa viellä sanoa kaikia aakkosia oikein mutta ammatti-ihmiset kyllä hoitavat asian aikanaan
        eli
        olemme tosityytyväisiä ja kiitollisia
        puheterapeutille
        toimintaterapeutille
        yleiurheilujumpan ohjaajille
        painiohjaajille
        judo-ohjaajille
        voimisteluohjaajille
        uimaohjaajille

        lapsemme ei ole käynyt näitä kaikkia yhtä aikaa
        vaan aivan mitensattuu

        noin 3jumppaa viikko (yleisurheilua ja painia kokoajan)
        jokapuolelta on tullut positiivista palautetta
        ja vain sellaista osaamme auttajillemme antaa

        tyttö oppi luistelemaan 20minuutissa pukkaamalla luistimilla olevaa isäänsä eteenpäin

        ps. mitä enemmän olet perheesikanssa sitää pienempi prosentuaalinen osuus on riidoilla eli
        jos tulet kotiin myöhään ja yhdessäoloaikaa on vain 30min se menee kiireessä asioidenkäsittelyyn riidellen

        kun yhdessäoloaikaa on 3h se menee asioidenkäsittelyyn sovussa kun ei ole kiire nukkumaan ja loput 2h ja puoli tuntia menee hienosti yhdessäolon merkeissä

        lapset opiskelevat mielellään jo synnyttyään mutta sen pitää olla leikkiä ja ei saa kestää kuin 2-10min ellei lapsi vaadi lisää

        omat on kysellet mitä tässä lukee ja onko tuo i niinkun isi äiti tuossa lukee äiti " sana alkoi ä-kirjaimella" tais olla äänekäs

        sori kun kirjoitin oli ehkä asian vierestä


    • meto

      Meillä on 4v poika jolla on keskivaikea dysfasia ja asumme Vaasassa. Ollaan oltu jo kaksi kertaa foniatrialla ja käyty vuosi puheterapiassa ja oon saanu pian puoli vuotta kelalta tukea rahallisesti siis.
      Oon kanssa hirveesti kyselle tukiryhmiä niin neuvolasta kun muualtakin ja ei oikeen tunnu täälä olevan vaikka todella kovasti olisi kaipuu siihen, koska ei muut ymmärrä kuin ne jotka sitä ite kokee.
      Lapselleni on tehny jo kaks kertaa psykologisia testejä jotka pitää olla tehnynä ennekuin voi foniatrille mennä.
      Meillä on käytössä kuvakommunikaatiokansio jota anottiin Vaasan kaupungilta sillä kansion hinta on 600e
      Lapseni alkoí kovasti kehittymään heti kun saatiin oikeeta apua.
      Olen sen vaan huomannu tässä matkan varrella että kovasti pitää olla itse asialla ja aktiivinen.

      • Alkuper. kirjottaja

        Hei!

        Voi kun ihana kuulla, että oli edes joku jonka lapsella samankaltaisia "elämänkokemuksia" kuin meilläkin. Mielestäni olisi erittäin tärkeää, että Vaasan kokoisessa kaupungissa toimisi tälläinen ns. vertaistukiryhmä, jossa puuhailtaisiin kaikkea - lapset voisivat tutustua toisiinsa ja aikuiset jakaa kokemuksia! Jatkan myös itse ko. "vertaistukiryhmästä" kyselyä, nyt kun olemme menossa foniatrille muutamien viikkojen päästä ja saamme suuntaa antavia tuloksia. Olisi muutenkin kiva tietää kuinka monen Dysfasialapsen vanhemmat kaipaisivat tukea arjessaan´esim. ryhmän muodosssa? Olisikohan niin moni, että ryhmä kannattaisi laittaa edes kokeiluun...?


      • meto
        Alkuper. kirjottaja kirjoitti:

        Hei!

        Voi kun ihana kuulla, että oli edes joku jonka lapsella samankaltaisia "elämänkokemuksia" kuin meilläkin. Mielestäni olisi erittäin tärkeää, että Vaasan kokoisessa kaupungissa toimisi tälläinen ns. vertaistukiryhmä, jossa puuhailtaisiin kaikkea - lapset voisivat tutustua toisiinsa ja aikuiset jakaa kokemuksia! Jatkan myös itse ko. "vertaistukiryhmästä" kyselyä, nyt kun olemme menossa foniatrille muutamien viikkojen päästä ja saamme suuntaa antavia tuloksia. Olisi muutenkin kiva tietää kuinka monen Dysfasialapsen vanhemmat kaipaisivat tukea arjessaan´esim. ryhmän muodosssa? Olisikohan niin moni, että ryhmä kannattaisi laittaa edes kokeiluun...?

        Olen tiedustellu vaikka mistä paikasta ja kyselly niin foniatrialta kun puheterapeutilta niin vaasassa vaan ei ole tarpeeksi aktiivisia vanhempia. Mä olisin kans niin kaivannut muitten samaistumista ja ymmärtämistä tähän asiaan ja olin tosi pettynyt kun kuulin että Vaasassa ei ole! Dysfasialiiton tiloissa saisi ehkä pitää sellasia iltoja mutta jos saisi vaan ihmisiä mukaan. Missä päiväkodissa sun lapsesi on? ja hänkö ei puhu ollenkaan vai vähän?
        Olen kyllä sanonut puheterapeutille että mun yhteystietoja saa antaa jos jokin haluaa jakaa asioita.


      • alkuper,
        meto kirjoitti:

        Olen tiedustellu vaikka mistä paikasta ja kyselly niin foniatrialta kun puheterapeutilta niin vaasassa vaan ei ole tarpeeksi aktiivisia vanhempia. Mä olisin kans niin kaivannut muitten samaistumista ja ymmärtämistä tähän asiaan ja olin tosi pettynyt kun kuulin että Vaasassa ei ole! Dysfasialiiton tiloissa saisi ehkä pitää sellasia iltoja mutta jos saisi vaan ihmisiä mukaan. Missä päiväkodissa sun lapsesi on? ja hänkö ei puhu ollenkaan vai vähän?
        Olen kyllä sanonut puheterapeutille että mun yhteystietoja saa antaa jos jokin haluaa jakaa asioita.

        Harmi, kun kukaan ei ole lähtenyt pitämään ryhmiä! Toisaalta ymmärrän kyllä, usein vanhemmat ovat niin täystyöllistettyjä lapsien ja heidän terapioidensa kanssa, ettei tahdo enää jäädä yhtään ylimääräistä energiaa ryhmien pitämisille. Täytyypä katsoa mitä foniatri sanoo ja tutkikella tässä tulevaisuudessa, jos löytyisi virtaa pitämään jonkinlaisia tapaamisia... Mutta elämme hetki kerrallaan ja tosiaan katsomme mitä foniatri sanoo. Olemme käyneet vasta muutamia kuukausia puheterapeutilla ja päiväkotipaikkaa lapseni ei ole vielä saanut,mutta eiköhän sekin saa "tuulta siipiensä alle" mikäli dysfasia diagnoosi tulee. Missä päiväkodissa sinun poikasi on? Onko poikasi käynyt puheterapian lisäksi jossain muussa terapiassa (kuten toiminta- tai fysioterapiassa)?


      • meto
        alkuper, kirjoitti:

        Harmi, kun kukaan ei ole lähtenyt pitämään ryhmiä! Toisaalta ymmärrän kyllä, usein vanhemmat ovat niin täystyöllistettyjä lapsien ja heidän terapioidensa kanssa, ettei tahdo enää jäädä yhtään ylimääräistä energiaa ryhmien pitämisille. Täytyypä katsoa mitä foniatri sanoo ja tutkikella tässä tulevaisuudessa, jos löytyisi virtaa pitämään jonkinlaisia tapaamisia... Mutta elämme hetki kerrallaan ja tosiaan katsomme mitä foniatri sanoo. Olemme käyneet vasta muutamia kuukausia puheterapeutilla ja päiväkotipaikkaa lapseni ei ole vielä saanut,mutta eiköhän sekin saa "tuulta siipiensä alle" mikäli dysfasia diagnoosi tulee. Missä päiväkodissa sinun poikasi on? Onko poikasi käynyt puheterapian lisäksi jossain muussa terapiassa (kuten toiminta- tai fysioterapiassa)?

        Poikani on käyny vuoden puheterapiassa ja ei ole saanu toimintaterapiaa. Tällä hetkellä hän on pienryhmässä jossa on muitakin dysfasia lapsia.
        Sairaalaan saatiin lähete jossa tutkitaan sitten tarkemmin. Mekin oltiin ekan kerran foniatrialla kun poikani oli reilu 3v.
        Onko sulla sähköposti osoitetta, jos sattuu esim.jotain tukiryhmää tulemaan niin voisi sen kautta kirjotella?


      • alkuper.
        meto kirjoitti:

        Poikani on käyny vuoden puheterapiassa ja ei ole saanu toimintaterapiaa. Tällä hetkellä hän on pienryhmässä jossa on muitakin dysfasia lapsia.
        Sairaalaan saatiin lähete jossa tutkitaan sitten tarkemmin. Mekin oltiin ekan kerran foniatrialla kun poikani oli reilu 3v.
        Onko sulla sähköposti osoitetta, jos sattuu esim.jotain tukiryhmää tulemaan niin voisi sen kautta kirjotella?

        täälä sähköpostiosoite:
        [email protected]

        kirjotella voi muutenkin ja vaihtaa ajatuksia :)


    • Omenankukka5

      Unohtui vielä kysäistä sinun sähköpostiosoitettasi! Laitatko sen tulemaan, niin laitan myös postia, mikäli kuulen uutisia ryhmäkokoontumisien saralta... :)

      • meto

        Laitoin sulle eilen mailia, toivottavasti tuli perille??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe