Hei Vaasalaiset äidit!
Oletteko olleet foniatrilla Vaasassa (tai kenties odottamassa aikaa sinne)?
Me odotamme reilu 3 vuotiaan poikani kanssa aikaa, joka kuuleman mukaan järjestynee nyt kevään aikana. Haluaisin kysyä teiltä, että mikäli foniatri antaa esim. dysfasia diagnoosin, onko teitä neuvottu asian kanssa eteenpäin (esim. kelan tukien yms kanssa)? Samoin olisin kovasti kiinnostunut, että järjestetäänkö Vaasassa dysfasialapsille ja heidän perheilleen tapaamisia ja yhteistä toimintaa (ts. jonkinlaista vertaistukea)?
Entä kuinka kauan olette saaneet odottaa foniatrille pääsyä?
Lapsi foniatrille
10
3137
Vastaukset
- nuhnu
Moikka! Vaasasta en tiedä kun asun Jyväskylässä, mutta meillä meni noin vuosi kun päästiin foniatrille. Sitä ennen käytiin lasten neurologilla kun oli muutakin häikkää kehityksessä. Nyt on kaikki muuten ok mutta puhe on ongelma. Poikani on nyt 4 vuotias ja puhuu 4 sanasia lauseita. Puheterapeutti käy päiväkodissa. Itse sain apua kelan hakemusten täyttämiseen sairaalan psykologilta. Täällä ainakin on tapahtumia jossa tapaa muita samassa tilanteessa olevia. Tsemppiä teille!
- dysfaatikon isä
puhuterapia ja toimintaterapia olleet avuksi mutta apuna on ollut myös isojen motoristenliikkeiden jumpat eli 4v paini ja yleiurheilujumppa ,UIMAKOULUT, telinejumppa ja permantojumppa 5v muksujudo
painotan nämä kaikki ovat samanlaisia liikkumistavoiltaan ja motooriselta pohjalta kaikissa opetetaan värejä suuntia yms. muita määreitä
kaikki kestävät alle tunnin
emme ole sotkeneet musiikillisia tai hienomotorisia juttuja tähän ennen kuin tyttö oppii lukemaan ettei mene liian rankaksi
eli useasti viikossa paikkaan jossa joutuu kuuntelemaan ja kuullunmukaan toimimaan toisten kanssa jos ei ymmärtänyt oppii 2v aikana kun matkii muita ja sama käsky tulee satojakertoja
jolloin oppii
ehkä se menee näin
"kävele sinistä viivaa pitkin"
mitähän nyt pitää tehdä en tiedä mutta matkin muita
hetkinen ainakun tulee tuo sama käsky toiset kävelevät tuota viivaa pitkin se varmaankin on se ihmesana sininen
eli kun kuulen "kävele sinistä viivaa pitkin"
alan kävelemään aina tätä viivaa pitkin
näinköhän se määrrepohja ja sanavarasto kasvaa
apuna on ollut myös kaikki 1v taso ylöspäin olevat opetusromput, tietokone (jussijänö) minipelit "goldpanik#, dvd mitä lapsi nyt on halunnut itse tehdä ja katsoa
jokaisesta kehittävästä jumpassakäynnistä on tullut palkinnoksi 2e koottava lego mies tai 5e auto jos on osattu käyttäytyä
lapsi osaa jo vaatia "nyt jumppaan sitten saan legon" ja se kootaa selkeän ohjeenmukaan ja veli on apuna ohjaa lasta kuinka lasketaan lego osasen nastojen määrä ja väri jotta tiedetään onko se kuvassa oleva seuraava osa
4v ja 5v-ikävuode välillä lapsi oppipuhumaan lähes täydellisesti ja muodostaa jo lauseita joita ikäisillään ei ole tapana sanoa
ei osaa viellä sanoa kaikia aakkosia oikein mutta ammatti-ihmiset kyllä hoitavat asian aikanaan
eli
olemme tosityytyväisiä ja kiitollisia
puheterapeutille
toimintaterapeutille
yleiurheilujumpan ohjaajille
painiohjaajille
judo-ohjaajille
voimisteluohjaajille
uimaohjaajille
lapsemme ei ole käynyt näitä kaikkia yhtä aikaa
vaan aivan mitensattuu
noin 3jumppaa viikko (yleisurheilua ja painia kokoajan)
jokapuolelta on tullut positiivista palautetta
ja vain sellaista osaamme auttajillemme antaa
tyttö oppi luistelemaan 20minuutissa pukkaamalla luistimilla olevaa isäänsä eteenpäin
ps. mitä enemmän olet perheesikanssa sitää pienempi prosentuaalinen osuus on riidoilla eli
jos tulet kotiin myöhään ja yhdessäoloaikaa on vain 30min se menee kiireessä asioidenkäsittelyyn riidellen
kun yhdessäoloaikaa on 3h se menee asioidenkäsittelyyn sovussa kun ei ole kiire nukkumaan ja loput 2h ja puoli tuntia menee hienosti yhdessäolon merkeissä
lapset opiskelevat mielellään jo synnyttyään mutta sen pitää olla leikkiä ja ei saa kestää kuin 2-10min ellei lapsi vaadi lisää
omat on kysellet mitä tässä lukee ja onko tuo i niinkun isi äiti tuossa lukee äiti " sana alkoi ä-kirjaimella" tais olla äänekäs
sori kun kirjoitin oli ehkä asian vierestä
- meto
Meillä on 4v poika jolla on keskivaikea dysfasia ja asumme Vaasassa. Ollaan oltu jo kaksi kertaa foniatrialla ja käyty vuosi puheterapiassa ja oon saanu pian puoli vuotta kelalta tukea rahallisesti siis.
Oon kanssa hirveesti kyselle tukiryhmiä niin neuvolasta kun muualtakin ja ei oikeen tunnu täälä olevan vaikka todella kovasti olisi kaipuu siihen, koska ei muut ymmärrä kuin ne jotka sitä ite kokee.
Lapselleni on tehny jo kaks kertaa psykologisia testejä jotka pitää olla tehnynä ennekuin voi foniatrille mennä.
Meillä on käytössä kuvakommunikaatiokansio jota anottiin Vaasan kaupungilta sillä kansion hinta on 600e
Lapseni alkoí kovasti kehittymään heti kun saatiin oikeeta apua.
Olen sen vaan huomannu tässä matkan varrella että kovasti pitää olla itse asialla ja aktiivinen.- Alkuper. kirjottaja
Hei!
Voi kun ihana kuulla, että oli edes joku jonka lapsella samankaltaisia "elämänkokemuksia" kuin meilläkin. Mielestäni olisi erittäin tärkeää, että Vaasan kokoisessa kaupungissa toimisi tälläinen ns. vertaistukiryhmä, jossa puuhailtaisiin kaikkea - lapset voisivat tutustua toisiinsa ja aikuiset jakaa kokemuksia! Jatkan myös itse ko. "vertaistukiryhmästä" kyselyä, nyt kun olemme menossa foniatrille muutamien viikkojen päästä ja saamme suuntaa antavia tuloksia. Olisi muutenkin kiva tietää kuinka monen Dysfasialapsen vanhemmat kaipaisivat tukea arjessaan´esim. ryhmän muodosssa? Olisikohan niin moni, että ryhmä kannattaisi laittaa edes kokeiluun...? - meto
Alkuper. kirjottaja kirjoitti:
Hei!
Voi kun ihana kuulla, että oli edes joku jonka lapsella samankaltaisia "elämänkokemuksia" kuin meilläkin. Mielestäni olisi erittäin tärkeää, että Vaasan kokoisessa kaupungissa toimisi tälläinen ns. vertaistukiryhmä, jossa puuhailtaisiin kaikkea - lapset voisivat tutustua toisiinsa ja aikuiset jakaa kokemuksia! Jatkan myös itse ko. "vertaistukiryhmästä" kyselyä, nyt kun olemme menossa foniatrille muutamien viikkojen päästä ja saamme suuntaa antavia tuloksia. Olisi muutenkin kiva tietää kuinka monen Dysfasialapsen vanhemmat kaipaisivat tukea arjessaan´esim. ryhmän muodosssa? Olisikohan niin moni, että ryhmä kannattaisi laittaa edes kokeiluun...?Olen tiedustellu vaikka mistä paikasta ja kyselly niin foniatrialta kun puheterapeutilta niin vaasassa vaan ei ole tarpeeksi aktiivisia vanhempia. Mä olisin kans niin kaivannut muitten samaistumista ja ymmärtämistä tähän asiaan ja olin tosi pettynyt kun kuulin että Vaasassa ei ole! Dysfasialiiton tiloissa saisi ehkä pitää sellasia iltoja mutta jos saisi vaan ihmisiä mukaan. Missä päiväkodissa sun lapsesi on? ja hänkö ei puhu ollenkaan vai vähän?
Olen kyllä sanonut puheterapeutille että mun yhteystietoja saa antaa jos jokin haluaa jakaa asioita. - alkuper,
meto kirjoitti:
Olen tiedustellu vaikka mistä paikasta ja kyselly niin foniatrialta kun puheterapeutilta niin vaasassa vaan ei ole tarpeeksi aktiivisia vanhempia. Mä olisin kans niin kaivannut muitten samaistumista ja ymmärtämistä tähän asiaan ja olin tosi pettynyt kun kuulin että Vaasassa ei ole! Dysfasialiiton tiloissa saisi ehkä pitää sellasia iltoja mutta jos saisi vaan ihmisiä mukaan. Missä päiväkodissa sun lapsesi on? ja hänkö ei puhu ollenkaan vai vähän?
Olen kyllä sanonut puheterapeutille että mun yhteystietoja saa antaa jos jokin haluaa jakaa asioita.Harmi, kun kukaan ei ole lähtenyt pitämään ryhmiä! Toisaalta ymmärrän kyllä, usein vanhemmat ovat niin täystyöllistettyjä lapsien ja heidän terapioidensa kanssa, ettei tahdo enää jäädä yhtään ylimääräistä energiaa ryhmien pitämisille. Täytyypä katsoa mitä foniatri sanoo ja tutkikella tässä tulevaisuudessa, jos löytyisi virtaa pitämään jonkinlaisia tapaamisia... Mutta elämme hetki kerrallaan ja tosiaan katsomme mitä foniatri sanoo. Olemme käyneet vasta muutamia kuukausia puheterapeutilla ja päiväkotipaikkaa lapseni ei ole vielä saanut,mutta eiköhän sekin saa "tuulta siipiensä alle" mikäli dysfasia diagnoosi tulee. Missä päiväkodissa sinun poikasi on? Onko poikasi käynyt puheterapian lisäksi jossain muussa terapiassa (kuten toiminta- tai fysioterapiassa)?
- meto
alkuper, kirjoitti:
Harmi, kun kukaan ei ole lähtenyt pitämään ryhmiä! Toisaalta ymmärrän kyllä, usein vanhemmat ovat niin täystyöllistettyjä lapsien ja heidän terapioidensa kanssa, ettei tahdo enää jäädä yhtään ylimääräistä energiaa ryhmien pitämisille. Täytyypä katsoa mitä foniatri sanoo ja tutkikella tässä tulevaisuudessa, jos löytyisi virtaa pitämään jonkinlaisia tapaamisia... Mutta elämme hetki kerrallaan ja tosiaan katsomme mitä foniatri sanoo. Olemme käyneet vasta muutamia kuukausia puheterapeutilla ja päiväkotipaikkaa lapseni ei ole vielä saanut,mutta eiköhän sekin saa "tuulta siipiensä alle" mikäli dysfasia diagnoosi tulee. Missä päiväkodissa sinun poikasi on? Onko poikasi käynyt puheterapian lisäksi jossain muussa terapiassa (kuten toiminta- tai fysioterapiassa)?
Poikani on käyny vuoden puheterapiassa ja ei ole saanu toimintaterapiaa. Tällä hetkellä hän on pienryhmässä jossa on muitakin dysfasia lapsia.
Sairaalaan saatiin lähete jossa tutkitaan sitten tarkemmin. Mekin oltiin ekan kerran foniatrialla kun poikani oli reilu 3v.
Onko sulla sähköposti osoitetta, jos sattuu esim.jotain tukiryhmää tulemaan niin voisi sen kautta kirjotella? - alkuper.
meto kirjoitti:
Poikani on käyny vuoden puheterapiassa ja ei ole saanu toimintaterapiaa. Tällä hetkellä hän on pienryhmässä jossa on muitakin dysfasia lapsia.
Sairaalaan saatiin lähete jossa tutkitaan sitten tarkemmin. Mekin oltiin ekan kerran foniatrialla kun poikani oli reilu 3v.
Onko sulla sähköposti osoitetta, jos sattuu esim.jotain tukiryhmää tulemaan niin voisi sen kautta kirjotella?täälä sähköpostiosoite:
[email protected]
kirjotella voi muutenkin ja vaihtaa ajatuksia :)
- Omenankukka5
Unohtui vielä kysäistä sinun sähköpostiosoitettasi! Laitatko sen tulemaan, niin laitan myös postia, mikäli kuulen uutisia ryhmäkokoontumisien saralta... :)
- meto
Laitoin sulle eilen mailia, toivottavasti tuli perille??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222441- 622374
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321510
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201176- 951171