Olen pitkään etsinyt jotakin hyvää akkulaturia ja akkuja, mutta noista on vaikea sanoa. Kuitenkin hintaa tulee aika paljon ja laatuerot lienevät suuria.
Eli tarvitsisin paljon AA ja AAA -akkuja Nintendo Wii:n ohjaimiin, kaukosäätimiin ym. Akkujen pitäisi latautua hyviin tehoihin, koska jotkut laitteet ovat aika kranttuja (kaken kantomatka supistuu surkeaksi heikoilla paristoilla ja Wii syö tosi nopeasti paristot tyhjäksi).
Käytänössä voisin ostaa n. 8-16kpl AA-akkuja ja vaikka 8kpl AAA-akkuja. Vanhoja latureita on periaatteessa jo kaksi, mutta ne ovat huonoja, joten uusi laturikin pitäisi löytää.
Mikä olisi hyvä ja kestävä investointi niin akkujen kuin laturin kohdalla? Onko kokemuksia esim. tästä: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=2215
Jonkun verran on kokemusta myös (kalliidenkin) akkujen menemisestä pilalle, joten olen epävarma tuleeko laturihässäkkä vain kalliimmaksi kuin ostaa uusia paristoja..
Hyvä AA/AAA-akkulaturi ja akut?
18
13331
Vastaukset
- Lillukanvarsi
...pärjäsivät Ansmann Digispeed 4, Duracell CEF15KTN sekä GP PowerBank V800C.
- paristotloppu
Tuore vertailu latureista! Loistavaa, kiitoksia.
- ytgujio
Eikös nuo duracellit olleet huonoja (epätasainen laatu ja ilmoitettua pienempi kapasiteetti). Kannattaa tarkastaa ensin, mutta luin lehden kirjastosta joten en sitä tähän löydä.
- Lillukanvarsi
ytgujio kirjoitti:
Eikös nuo duracellit olleet huonoja (epätasainen laatu ja ilmoitettua pienempi kapasiteetti). Kannattaa tarkastaa ensin, mutta luin lehden kirjastosta joten en sitä tähän löydä.
Arvosanat, plussat/miinukset, hinta/laatusuhde.
5 tähteä:
***** Ansmann ( akkujen kapasiteetti, merkkivalot, - jäykät akkupidikkeet), hinta/laatu 5,8
***** Duracell ( latausnopeus, akkujen kapasiteetti, -kuljetettavuus), hinta/laatu 6,3
***** GP ( latausnopeus, käyttöominaisuudet, - jatkuvasti vilkkuvat merkkivalot), hinta/laatu 5,8
3 tähteä:
*** Energizer ( latausaika, - akkujen kapasiteetti, - akkujen kiinnitys laturiin), hinta/laatu 3,7
2 tähteä:
** Hama ( luotettavatoiminen laturi, - latauksen nopeus, - akkujen kapasiteetti), hinta/laatu 6,8 - paristotloppu
Lillukanvarsi kirjoitti:
Arvosanat, plussat/miinukset, hinta/laatusuhde.
5 tähteä:
***** Ansmann ( akkujen kapasiteetti, merkkivalot, - jäykät akkupidikkeet), hinta/laatu 5,8
***** Duracell ( latausnopeus, akkujen kapasiteetti, -kuljetettavuus), hinta/laatu 6,3
***** GP ( latausnopeus, käyttöominaisuudet, - jatkuvasti vilkkuvat merkkivalot), hinta/laatu 5,8
3 tähteä:
*** Energizer ( latausaika, - akkujen kapasiteetti, - akkujen kiinnitys laturiin), hinta/laatu 3,7
2 tähteä:
** Hama ( luotettavatoiminen laturi, - latauksen nopeus, - akkujen kapasiteetti), hinta/laatu 6,8Osaisiko joku muuten selostaa, että mitä se tarkoittaa, kun minulla on vaikka 1.4V virtamittarin mukaan jännitettä (tuollaisella EcoChargerilla ladattuna) paristoissa, mutta silti esim. taskulamppuun ei tule juuri yhtään mitään valoa niillä paristoilla ja esim. Nintendo Wii:n ohjain ei toimi kuin pari sekuntia.
Sitten taas ilmeisesti nuo akut, jotka ovat kai käytännössäkin 1.2V, pyörittävät taskulamppuakin normaalikirkkaudella (vai?).
Akut vs. paristot: Eli erittäin hyvät paristot maksavat vissiin n. 50snt/kpl. Toimituksen valinta Ansmannin laturi 4 AA-akkua maksaa 70e. Siihen lisätään vielä 50e, niin saadaan 8 lisäakkua. Hinta siis yht. 120e ja käytössä 12 akkua. Nyt tuolla hinnalla saisi 240kpl tavallisia paristoja. Niiden kanssa ei tarvitsisi ollenkaan latailla, ainoa huono puoli on, että täytyy kerätä ne säilöön ongelmajätteenä. Jos sanotaan, että 10kpl paristoja vanhenevat kuukaudessa (mikä on jo aika kovaa käyttöä), niin paristot riittäisivät kahdeksi vuodeksi. Onkohan noiden akkujen elinikä "normaalikäytössä" yli kaksi vuotta? - paristotloppu
paristotloppu kirjoitti:
Osaisiko joku muuten selostaa, että mitä se tarkoittaa, kun minulla on vaikka 1.4V virtamittarin mukaan jännitettä (tuollaisella EcoChargerilla ladattuna) paristoissa, mutta silti esim. taskulamppuun ei tule juuri yhtään mitään valoa niillä paristoilla ja esim. Nintendo Wii:n ohjain ei toimi kuin pari sekuntia.
Sitten taas ilmeisesti nuo akut, jotka ovat kai käytännössäkin 1.2V, pyörittävät taskulamppuakin normaalikirkkaudella (vai?).
Akut vs. paristot: Eli erittäin hyvät paristot maksavat vissiin n. 50snt/kpl. Toimituksen valinta Ansmannin laturi 4 AA-akkua maksaa 70e. Siihen lisätään vielä 50e, niin saadaan 8 lisäakkua. Hinta siis yht. 120e ja käytössä 12 akkua. Nyt tuolla hinnalla saisi 240kpl tavallisia paristoja. Niiden kanssa ei tarvitsisi ollenkaan latailla, ainoa huono puoli on, että täytyy kerätä ne säilöön ongelmajätteenä. Jos sanotaan, että 10kpl paristoja vanhenevat kuukaudessa (mikä on jo aika kovaa käyttöä), niin paristot riittäisivät kahdeksi vuodeksi. Onkohan noiden akkujen elinikä "normaalikäytössä" yli kaksi vuotta?Palauttelin vähän mieleen mitä on virta, jännite, kapasiteetti ja varaus. Oliko se niin, että tavallisella virtamittarilla ei varausta voi mitata? Sen näkee kyllä jollain tarkkuudella esim. Wii:stä jos ei muuten onnistu.
- ari_zwag
paristotloppu kirjoitti:
Osaisiko joku muuten selostaa, että mitä se tarkoittaa, kun minulla on vaikka 1.4V virtamittarin mukaan jännitettä (tuollaisella EcoChargerilla ladattuna) paristoissa, mutta silti esim. taskulamppuun ei tule juuri yhtään mitään valoa niillä paristoilla ja esim. Nintendo Wii:n ohjain ei toimi kuin pari sekuntia.
Akut vs. paristot: Eli erittäin hyvät paristot maksavat vissiin n. 50snt/kpl. Toimituksen valinta Ansmannin laturi 4 AA-akkua maksaa 70e. Siihen lisätään vielä 50e, niin saadaan 8 lisäakkua. Hinta siis yht. 120e ja käytössä 12 akkua. Nyt tuolla hinnalla saisi 240kpl tavallisia paristoja. Niiden kanssa ei tarvitsisi ollenkaan latailla, ainoa huono puoli on, että täytyy kerätä ne säilöön ongelmajätteenä. Jos sanotaan, että 10kpl paristoja vanhenevat kuukaudessa (mikä on jo aika kovaa käyttöä), niin paristot riittäisivät kahdeksi vuodeksi. Onkohan noiden akkujen elinikä "normaalikäytössä" yli kaksi vuotta?Akut ei jaksa juuri ottaa enää forcee sisään, eikä näin ollen jaksa tehdä mitään työtäkään. Mittari ei mitattaessa rasita akkuparkaa kun iha minimaalisen vähän, tämän verran akut jaksaa pukata virtaskaa mäkeen ilman että jännite notkahtaa, muttei sitten juuri muuta kestä, kuten vaikka sitä sun lamppua.
Akut vanhenee vaikka niitä kuinka hoitaisi = kapasiteetti putoo. Jos haluut hifistellä jatkossa (ja säästää käteistä) lukase jotain eri- akkutyyppien käytöstä ja hoidosta. - einäin
ari_zwag kirjoitti:
Akut ei jaksa juuri ottaa enää forcee sisään, eikä näin ollen jaksa tehdä mitään työtäkään. Mittari ei mitattaessa rasita akkuparkaa kun iha minimaalisen vähän, tämän verran akut jaksaa pukata virtaskaa mäkeen ilman että jännite notkahtaa, muttei sitten juuri muuta kestä, kuten vaikka sitä sun lamppua.
Akut vanhenee vaikka niitä kuinka hoitaisi = kapasiteetti putoo. Jos haluut hifistellä jatkossa (ja säästää käteistä) lukase jotain eri- akkutyyppien käytöstä ja hoidosta.Kannattaapa vastailla 3 vuotta vanhaan ketjuun.
- Nimetön
toi verkkokaupan lenmar laturi ei ole mikään erikoinen, eikä varsinkaan nuo akut. siinä taitaa olla vain aikakatkaisu joka pikkuhiljaa ylilatailee akkuja ja ne meneepi pilalle. omistan kyseisen laturin.
- paristotloppu
Minkälainen elinikä sinulla on noissa lenmar-akuissa ollut suunnilleen? Jos ne on nyt pilalla, niin olisitko jälkeenpäinajatellen ostanut mielummiin vaan suosiolla paristoja?
- Nimetön
paristotloppu kirjoitti:
Minkälainen elinikä sinulla on noissa lenmar-akuissa ollut suunnilleen? Jos ne on nyt pilalla, niin olisitko jälkeenpäinajatellen ostanut mielummiin vaan suosiolla paristoja?
Noin puolen vuoden käytön jälkeen menivät akut siihen kuntoon, että canon powershot a60 ja a520 pysyi päällä vain muutaman minuutin. Luultavasti toimivat vieläkin pienivirtaisissa laitteissa. Olen sen jälkeen käyttänyt anttilasta ostettuja haman 2500mAh akkuja ja ladannut tuossa laturissa ja ne kestivät vähän alle vuoden ok kunnossa, kunnes alkoi kamera taas sammumaan aika nopeasti. Nuo lenmar-akut purkautuvat (ainakin nykyjään) myös itsekseen aika nopeasti(pari vk). Kyllä ne ehdottomasti on kannattavempia, kuin paristot, ellet niitä ihan sikahalvalla saa. En huomannutkaan että tuo laturi akut on noin halpa, se maksoi silloin vähän enemmän kait.
- Nimetön
paristotloppu kirjoitti:
että pienenä poikana totuin ilmeisesti laadukkaisiin nicd akkuihin, joiden teho säilyi vuosia ja vuosia.
- Asiantuntija..
Huono laturi tappaa Nimh-akut muutamalla latauksella.
Jos virta on niin suuri, että akku tyhjenee muutamassa päivässä, mutta ei tunneissa, älä osta Sanyon Eneloopeja. Muussa tapauksessa Eneloopeista on hyötyä. - aivo sähkö pieru
Joo kyllä se niin on että ei tuolla sinun linkittämälläsi Cooler Masterilla ole hevon vitun tekemistäkään millään paristojen latauksellla! RISTUS ! Parempi olisi kun nyt tutustuisit ensin mikä ensinnäkin on paristo / akku ! Ei niitä ladata millaan vitun coolerilla ! Ristuksen aivo pieru !
- 20+16
Tuo kai se paras on.
http://www.akkula.fi/epages/vilkas02.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20110228-11092-27846-1/Products/20011
Näyttää nyt olevan loppu tosin tuosta kaupasta.
Vähävirtaisiin käyttökohteisiin Sanyo Eneloopit. Itsepurkaantuminen on joillakin malleilla vain 30 % kolmessa vuodessa, jollakin uudemmalla mallilla vain 30 % viidessä vuodessa.
Itse erehdyin jossakin vaiheessa ostamaan kiinalaiselta myyjältä halpoja AA- ja AAA- nimh-akkuja. Kapasiteetit olivat luvatusta luokkaa 10-30 %. Ei vaikuttanut edes lataus- ja prkusyklit. Testasin tuolla linkkaamallani laturilla. Nuo akut siirtyivät ongelmajätteinä asianmukaiseen keräykseen. - Technoline BC 700...
... on minulla ja on toiminut minulla vuosia.
http://www.akkula.fi/bc700- Technoline BC 700...
...Olipas vanha viestiketju...
- Paras akku:
Sanyo Eneloop.
Paras laturi:
Maha C801D.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 703289
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753107Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682982On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662641Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442152- 611719
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251687- 351675
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181669- 591586