Vapaa kuvaus

Ukrainassa toimiva sotajournalisti. Mikäli en ole kirjoittamassa artikkelia tai henkilöhaastattelun parissa, suoritan yhteistyötä useamman organisaation kanssa jotka tavoittelevat Ukrainan parasta. Aina suomalaisen pelastusoperaation saapuessaan Ukrainaan, liityn heidän tiimiinsä. Tiimin palatessaan Suomeen pakolaisien kanssa, liityn toisen organisaation pariin. Näillä näkymin saan Ukrainan armeijalta luvan dokumentoida sotaa ja haastatella sotilaita. Minulle siunautuu lähes päivittäin uusia yhteistyökumppaneita, joitten kautta minulle avautuu lisää tilaisuuksia.

Olen avoin ajatukselle että kirjoittaisin jonain päivänä blogia. Riippuu vähän siitä, että kuinka aktiivisesti sanomalehdet sun muut tahot ovat kanssani yhteystyössä.

Jos tilanne herättää kiinnostusta, yhteydenotot ovat tervetulleita; niin kauan kuin viestit ovat rakentavia. Vastaan aina kun ehdin.

[email protected]

Aloituksia

3

Kommenttia

22

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Siinä+on+ehkä+naurettavin+kommentti,+jonka+olen+tähän+menneessä+lukenut.+Kiitän+kuitenkin+siitä,+että+avasit+minulle+erinomaisen+tilaisuuden+avata+kyseistä+aihetta+totuudella:Muutama+kuukausi+sitten+-+venäjän+sotilaat+tunkeutuivat+Ukrainaan;+Putin+aloitti+sodan,+joka+on+edelleenkin+täydessä+voimassa.+Ukrainan+sotilaita+ja+siviilejä+kuolee+päivittäin.+Venäläiset+sotilaat+ovat+raiskanneet+lapsia+ja+naisia;+teloittaneet+ukrainalaisia+kaduilla+ja+irrottaneet+päitä,+yms.+Tämä+sota+on+ollut+todella+rumaa+ja+sairasta,+alusta+pitäen.+Ukraina+ei+ole+tehnyt+muuta,+kuin+puolustanut+maataan+ja+siviilejään,+vaikka+ovatkin+olleet+alakynnessä.Olin+yhteensä+viikon+verran+-+suorittamassa+muun+muassa+tehtävää,+sotajournalismia+ja+humanitääristä+apua+-+Mykolaivissa,+jota+pommitettiin+joka+ikinen+päivä.+Sillä+välin+kun+olin+kyseisessä+kaupungissa,+useampia+ihmisiä+kuoli.Kuvasin+tämän+Mykolaivissa,+kun+meinasin+tulla+pommitetuksi:https://www.youtube.com/watch?v=qzQ62RVnAqMNäin+käytännössä+-+venäjän+armeijat+tunkeutuvat+Ukrainaan+ja+pommittavat+kyseistä+maata..+Odottaako+venäjä+todella+että+jonkun+tulisi+sääliä+heitä?+Mikäli+joku+murhaa+jonkun+ja+joutuu+vastaamaan+seurauksista;+oletatko+että+kukaan+voivottelee+murhaajaa+ja+seurauksista+jotka+hän+joutuu+kantamaan?Tässä+traileri+Mykolaivin+tuhosta:Siinä+on+ehkä+naurettavin+kommentti,+jonka+olen+tähän+menneessä+lukenut.+Kiitän+kuitenkin+siitä,+että+avasit+minulle+erinomaisen+tilaisuuden+avata+kyseistä+aihetta+totuudella:Muutama+kuukausi+sitten+-+venäjän+sotilaat+tunkeutuivat+Ukrainaan;+Putin+aloitti+sodan,+joka+on+edelleenkin+täydessä+voimassa.+Venäläiset+sotilaat+ovat+raiskanneet+lapsia+ja+naisia;+teloittaneet+ukrainalaisia+kaduilla+ja+irrottaneet+päitä,+yms.+Tämä+sota+on+ollut+todella+rumaa,+alusta+pitäen.+Ukraina+ei+ole+tehnyt+muuta,+kuin+puolustanut+maataan+ja+siviilejään,+vaikka+olivatkin+alakynnessä.Olin+yhteensä+viikon+verran+-+suorittamassa+muun+muassa+tehtävää,+sotajournalismia+ja+humanitääristä+apua+-+Mykolaivissa,+jota+pommitettiin+joka+ikinen+päivä.+Sillä+välin+kun+olin+kyseisessä+kaupungissa,+useampia+ihmisiä+kuoli.Kuvasin+tämän+Mykolaivissa,+kun+meinasin+tulla+pommitetuksi:https://www.youtube.com/watch?v=qzQ62RVnAqMTässä+traileri+Mykolaivin+tuhosta:Siinä+on+ehkä+naurettavin+kommentti,+jonka+olen+tähän+menneessä+lukenut.+Kiitän+kuitenkin+siitä,+että+avasit+minulle+erinomaisen+tilaisuuden+avata+kyseistä+aihetta+totuudella:Muutama+kuukausi+sitten+-+venäjän+sotilaat+tunkeutuivat+Ukrainaan;+Putin+aloitti+sodan,+joka+on+edelleenkin+täydessä+voimassa.+Venäläiset+sotilaat+ovat+raiskanneet+lapsia+ja+naisia;+teloittaneet+ukrainalaisia+kaduilla+ja+irrottaneet+päitä,+yms.+Tämä+sota+on+ollut+todella+rumaa,+alusta+pitäen.+Ukraina+ei+ole+tehnyt+muuta,+kuin+puolustanut+maataan+ja+siviilejään,+vaikka+olivatkin+alakynnessä.Olin+yhteensä+viikon+verran+-+suorittamassa+muun+muassa+tehtävää,+sotajournalismia+ja+humanitääristä+apua+-+Mykolaivissa,+jota+pommitettiin+joka+ikinen+päivä.+Sillä+välin+kun+olin+kyseisessä+kaupungissa,+useampia+ihmisiä+kuoli.Kuvasin+tämän+Mykolaivissa,+kun+meinasin+tulla+pommitetuksi:https://youtu.be/32MJSAcXwmE
  2. Mitä+enemmän+postauksieni+alle+valheita+kommentoidaan,+sitä+enemmän+minulle+avautuu+tilaisuuksia+avata+totuuksia.+Kiitän+sen+puolesta.Olen+ollut+Ukrainassa+vähän+alle+kolme+kuukautta.+Olen+kiertänyt+Ukrainaa+ympäri+maata.+Lviv,+Kiova,+Vinnitsja,+Uman,+Ternobyl,+Harkova,+Odessa,+Mykolaiv;+muitakin+alueita+on+joissa+olen+käynyt.+Maripupol+on+kaikista+pommitetuin+kaupunki+Ukrainassa,+jossa+en+ole+vielä+käynyt.+Harkovassa+olen+käynyt+kaksi+kertaa+suorittamassa+humanitääristä+apua+ja+sotajournalismia;+siinä+on+Ukrainan+toiseksi+eniten+kärsinyt+kaupunki+ilmahyökkäyksien+johdosta.+Mykolaivissa+olen+käynyt+samasta+syystä+kaksi+kertaa;+Ukrainan+toiseksi+pommitetuin+kaupunki.Niin+kauan+kuin+olen+kiertänyt+Ukrainaa,+en+ole+nähnyt+muuta+kuin+ystävällisiä+ukrainalaisia,+jotka+kärsivät+Putinin+ja+venäjän+sotatoimien+johdosta.+Olen+nähnyt+jatkuviin+ihmisiä,+joitten+yhtenäisyyttä+en+osaa+vertaa+mihinkään+muuhun+näkemääni.+Se+on+todella+kaunista+katsottavaa,+vaikka+näenkin+jatkuviin+kyyneleitäkin.+Ihmiset+kuin+ihmiset+halaavat+ja+itkevät;+paikasta+riippumatta.Mikä+tulee+natsismiin+-+ainut+natsi+-pohjainen+toiminta+mitä+olen+nähnyt,+on+Ukrainan+pommitetut+kodit+ja+lukuisat+uhrit,+jotka+joko+kuolevat,+tai+selviävät+juuri+ja+juuri,+mutta+menettävät+osan+raajoistaan.+Ainut+natsismi,+jonka+olen+Ukrainassa+todistanut,+pohjautuu+Putinin+ja+venäjän+asevoimien+toimintaan.+Venäjällä+ei+ollut+yhtäkään+hyvää+-+tai+ainakaan+hyväksyttävää+-+syytä+tunkeutua+Ukrainaan+sotilaineen;+tappamaan+ja+raiskaamaan+viattomia.Ukrainassa+natsismi+näkyy+ainoastaan+sen+perusteella,+mitä+venäjän+hyökkäykset+ovat+saaneet+aikaiseksi.
  3. Ei+pidä+paikkaansa.+Missään+nimessä.++Näin+muun+muassa+-+Harkovassa+valtaosa+ovat+venäjänkielisiä+ja+kaikista+huokuu+yhtenäinen+ajattelu+sen+suhteen,+että+"russkiy+mir"+-+eli+"venäjän+maailma",+jota+Putin+pyrkii+väkipakolla+tuomaan+Ukrainaan,+on+syvintä+saastaa.+Puhutaanpa+venäjänkielisistä+ukrainalaisista,+tai+pelkästään+ukrainaa+puhuvista+-+kaikkia+yhdistää+raivo+sen+suhteen,+että+Putin+pyrkii+tuomaan+"venäjän+maailman"+itsenäiseen+Ukrainaan.+Ja+vieläpä+millä+hinnalla?+Tappamalla+lapsia,+viattomia+siviilejä,+jotka+elivät+tavallista+elämää,+kunnes+katto+romahti+päälle.+Yksi+elonjääneistä+todisti+perheensä+kuolleena+olohuoneessaan.+Kyseinen+elonjäänyt+oli+lapsi.+Kukaan+Ukrainassa+ei+halua+liittyä+venäjään,+eikä+kukaan+ukrainalainen+pyri+sortamaan+omiaan,+mutta+tuhoamaan+venäläissotilaat,+jotka+tunkeutuvat+Ukrainaan.+Voin+sen+verran+lisätä,+ettei+kaikkialla+Ukrainassa+suvaita+itse+venäjän+kieltä,+muttei+se+muuta+ukrainalaisten+yhtenäisyyttä+keskenään
  4. Tosissaan+-+välillä+tämä+kirjaa+profiilini+ulos,+jonka+myötä+lähettämäni+viesti+lähettää+kommentin+anonyyminä.+Kerta+en+koskaan+vastaa+anonyyminä,+kirjaan+kommentin+alle+uudelleen+👍"En+ole+tavannut+venäläisiä+sotavankeja.+Mutta+annoit+kieltämättä+idean.+Keskustelen+kontaktieni+kanssa+-+kenties+jonain+päivänä+haastattelen+YouTube+-videota+varten+venäläistä+sotavankia.+Mikäli+järjestyy+ja+tulkki+on+kanssani.+Sen+verran+tiedän+että+joitakin+sotavankeja+on+haastateltu+ja+he+ovat+kertoneet+"erikoisoperaation"+luonteesta+avoimesti.+Voi+katsoa+YouTubesta.+Käsittääkseni+-+eivät+tienneet+tarkalleen+että+mistä+operaatiosta+oli+kyse,+kunnes+he+olivatkin+jo+ampumassa+siviilejä.Olen+tavannut+ukrainalaisia+sotilaita,+jotka+ovat+olleet+taistelussa+venäjän+ensihyökkäyksestä+saakka.+Näin+muun+muassa+"Harkovan+tuho"+-videossa+Serhii+on+yksi+heistä.+Ja+hehän+eivät+todellakaan+antaudu!+Voin+puhua+Ukrainan+armeijan+puolesta,+ettei+kukaan+heistä+ole+antautumassa.+Sen+verran+monien+sotilaiden+kanssa+olen+yhteistyössä,+että+tiedän+avautua+heidän+filosofiasta+sotaan+ja+venäjään+liittye.+He+rakastavat+maataan+ja+kunnioittavat+presidenttiään.+Se+mikä+tulee+koko+maan+yhyenäisyyteen+-+en+ole+eläessäni+nähnyt+mitään+vastaavaa+yhteistyötä+ja+yhteismielisyyttä+kaikessa+mitä+he+tekevät.+Ja+näin+esimerkkinä+-+vaikken+olekaan+ukrainalainen;+he+tukevat+toimintaani+kuin+olisin+osa+heitä.+Näin+lievänä+esimerkkinä,+mikäli+olen+tarvinnut+suuntaa+-+en+saa+pelkästään+suuntaa,+mutta+neuvoja.+Herkästi+käy+niinkin+että+useampia+ihmisiä+liittyy+pyytämättä+auttamaan+pienimmissäkin+asioissa.Uskon+että+kyseessä+olevat+trollit+eivät+ole+muuta+kuin+venäläisiä+aivopestyjä+henkilöitä,+jotka+ansaitsisivat+nähdä+läheltä+mitä+olen+Ukrainassa+nähnyt.+Joka+ikinen+kyynel+jonka+olen+todistanut,+on+särkenyt+minua+sielua+myöten.+Ukraina+on+tavattoman+kaunis+maa+ja+ukrainalaiset+ovat+ansainneet+maansa+kokonaisuudessaa.+He+ansaitsevat+myös+kaiken+takaisin,+jonka+he+ovat+menettäneet"
  5. Olen+kiertänyt+Ukrainaa+todella+monella+osa-alueella;+kulkenut+hyvin+monessa+eri+kaupungissa.+Turvallisuusprotokollasta+johtuen+en+valitettavasti+voi+luetella+paikkoja,+mutta+voin+sanoa+että+olen+suorittanut+missioita+Harkovaan+saakka+ja+ollut+siellä+yötä+pariin+otteeseen.+Voin+kertoa+etten+ole+eläessäni+tavannut+yhtä+lämpimiä,+sydämellisiä,+vastaanottavaisia+ihmisiä,+siitä+edespäin+kun+ylitin+rajan+Ukrainaan.+En+ole+nähnyt+muuta,+kuin+kauniita+ihmisiä;+kauniita+mieleltään+ja+sielultaan.+En+löydä+muuta+kuin+syvää+rakkautta+näitten+ihmisten+parissa.+Sitä+löytyy+joka-ikisellä-kadulla.+Syvää+rakkautta.+Jos+olen+nähnyt+myrkyllisyyttä+ja+epämoraalista+käyttäytymistä+-+sen+kaiken+olen+todistanut+Ukrainan+ulkopuolella.+Ukrainalaisilla+on+toki+todella+jyrkkä+asenne,+mikä+tulee+venäläisiin;+se+kuitenkin+on+tässä+vaiheessa+enemmän+kuin+ymmärrettävää.+Sen+jälkeen+kun+joutuu+pitelemään+elotonta+vaimoaan+sylissään,+sen+johdosta+kun+sirpale+raketista+lävistää+rakkaimpansa,+kun+venäläiset+tuhoavat+koteja,+tappavat+lapsia,+raiskaavat,+ym.Ainut+natsismi+minkä+olen+kohdannut+Ukrainassa,+on+se+mitä+Putin+on+saanut+aikaiseksi.+Jatkuva+pommitus+koteihin,+lastentarhaan+muun+muassa,+kauppakeskuksiin.+Luettelo+pelkästään+jatkuu+jatkuviin.+En+ole+nähnyt+yhtäkään+natsismiin+kohdistuvaa+symbolia+ukrainalaisilla+sotilailla.+Puhdasta+valetta.+Ukrainan+armeija+ei+katsoisi+moista.+Sotilaiden+sydämellisyys+on+jotakin+lähes+uskomatonta.+Se+on+faktuaalista,+että+Ukrainan+armeija+on+ottanut+vastaan+venäläisiä+sotilaita,+jotka+antautuivat+ja+heille+suotiin+sairaalahoitoa,+ym.+Mitä+Ukrainan+hallitus+tulee+päättämään+heidän+kohdalla,+sitä+en+tiedä.+Vielä.+Lista+jonka+kirjasit+-+mikään+luettelossa+ei+pidä+paikkaansa.+Ilmeisestikään.+Olen+omin+silmin+nähnyt+Ukrainaa,+seurannut+ihmisten+kuin+ihmisten+toimintaa;+sotilaista+vapaaehtoisiin,+virkavaltaan+ja+siviileihin.+Totuus+on,+etten+tiedä+miten+palata+ihmisten+pariin+jotka+eivät+ole+ukrainalaisia.+Rakastan+näitä+ihmisiä+ja+heidän+yhtenäisyyttä+niin+paljon,+että+tällä+hetkellä+minua+ainoastaan+kammottaa+ajatus+poistua+heidän+keskuudestaan.+Minkäänlaisella+myrkyllisyydellä+ja+epäkunnioituksella+ei+ole+tilaa+ukrainalaisien+parissa.+Ukraina+on+upein+maa,+jonka+olen+koskaan+todistanut