Vapaa kuvaus

Aloituksia

489

Kommenttia

8309

1. >>>++Eikä+bushmanni+ainoastaan+vihjaa,+vaan+hän+aivan+suoraan+haukkuu+toisia+idiooteiksi+ym.++>>>Niinkö?Minä+kylläkin+pilkkaan+typeriä'+uskomuksia,+joten+kerrataanpa+taas.Mitä+kerettiläinen+mielessään+ajattelee+henkilöstä,+joka+kykenee+aasin+oikeasti+kykenevän+puhumaan?Että+oikein+fiksu+henkilö,+joka+moiseen+uskoo,+eli+antaisitko+hänelle+ajattelun+Nobelin?Tai+uskomus,+että+jonkin+taivaallisen+poppaukon+aikaansaama+suuri+vedenpaisumus+on+tuhonnut+täältä+kaiken+elämän+muutama+tuhat+vuotta+sitten,+niin+mitenkäs+sellainen+uskomus+on+kerettiläisen+asteikolla?Eli+kerettiläinen+myöntää,+että+mitään+uskomusta+ei+saa+pilkata,+eikä+arvostella,+koska+se+on+henkilökohtaisen+uskon+pilkkaamista+jos+sitä+tekee,+niin+missä+se+raja+menee+jos+joku+uskoo,+että+toisia+saa+vainota+ja+alkaa+vaikka+murhailemaan,+niin+sellaista+uskomusta+ei+saa+kyseenalaistaa,+että+ei+vain+joku+suutu+tai+saa+mielipahaa,+niinkö?Minä+ymmärrän,+että+se+ottaa+luonnon+päälle+jos+sanon+mielipiteeni,+että+puhuviin+aaseihin+uskovat+ihmiset+ovat+täydellisia+typeryksiä,+mutta+minä+myös+tiedän+että+se+ei+ole+kovin+pieleen+mennyt+arvio+sellaisesta+ihmisestä+ja+suurin+osa+ajattelee+kanssani+samoin,+paitsi+ne,+jotka+uskovat+oikeasti+puhumaan+kymeneviin+aaseihin.Mutta+minä+ymmärrän,+että+paremmille+uskovaisille+tämä+on+loistava+tilaisuus+käydä+kimppuuni+henkilökohtaisella+tasolla,+mutta+minä+vain+pilkkaan+typeriä+uskomuksia.Tietenkin+jos+te+ette+näe+niissä+uskomuksissa+typeryyttä,+vaan+te+oikeasti+uskotte+puhuviiin+käärmeisiin+ja+aaseihin,+niin+tokihan+te+luokkaannutte+verisesti.Silloin+teitä+lohduttanee+se,+että+se+teidän+taivaallinen+poppaukkonne+kostaa+sitten+minulle+oikein+kunnolla,+koska+sitä+vartenhan+ne+on+luotu.+Kostamaan+muille+ja+antamaan+karkkia+meille.
  2. >>>+Jos+minulle+joku+tulisi+kertomaan+näkemästään+ihmeestä,+kuten+henkiin+herättämisestä+tai+ruoan+monistamisesta,+ensimmäisenä+muistaisin+näkemäni+taitavien+taikurien+esitykset.+>>No+tämähän+johtuu+siitä,+että+sinä+olet+pyyhkinyt+pois+näkökentästäsi+uskonnon+taikaviitan,+eli+kykenet+loogisesti+kyseenalaistamaan+sinulle+esitetyt+väitteet+ja+osaat+laittaa+ne+sujuvasti+siihen+kategoriaan,+johon+ne+kuuluvat.Toinen+esimerkki+voisi+olla+tuoreesta+kirjasta,+jossa+oli+kuvaus+siitä,+kun+kohusaarnaaja+Markku+Koivisto+koetti+taikoa+jonkin+taivaallisen+poppaukon+avustamana+kuollutta+henkiin,+niin+hänen+opetuslapsensa+eivät+kyenneet+näkemään+toiminnassa+mitään+järjetöntä,+vaan+he+uskonnon+taikaviitan+lumoavassa+suojassa+ajattelivat+homman+olevan+helppo+nakki,+kun+kerran+taivaallinen+poppaukko+on+heidän+tukenaan+kuollutta+elvyttämässä.JA+tokihan+heidän+opiskelemansa+sadut,+myytit+ja+legendat+antoivat+tukea+heidän+uskolleen,+että+kuolleen+voi+herättää+henkiin,+jos+oikein+kovasti+ja+tosissaan+hokee+määrättyjä+hokemia.>>>+Ainoa+mahdollinen+selitys+tuolle+on+se,+että+Yhdysvalloissa+on+niin+haitallista+ja+joskus+jopa+vaarallista+tunnustautua+ateistiksi.+>>>Suurimmassa+osassa+maailman+maita+on+hyvin+vaarallista+kertoa+olevansa+ateisti+ja+siitä+pitää+huolen+tietenkin+lähimmäisenrakkautta+pursuavat+uskovaiset.On+paljon+vaarallisempaa+usein+paljastaa+olevansa+uskonnoton+kuin+vaikkapa+ilmoittaa+olevansa+toisen+uskonnon+jäsen.+Uskovaisethan+sietävät+jopa+väärää+uskontoa+ja+sen+uskovaista+paljon+paremmin+kuin+uskonnotonta.+Uskonnoton+edustaa+heille+jotain+hyvin+suurta+vaaraa,+koska+sehän+kertoo,+että+uskonnossa+ylipäänsä+on+jotain+hyvin+pahasti+vialla,+jos+joku+ei+siihen+millään+kykene+uskomaan,+niin+tokihan+sellaisesta+ihmisestä+pitää+päästä+eroon,+koska+jos+joku+muukin+saa+tietää,+että+jos+lakkaa+uskomasta,+mikään+jumala+ei+heitäkään+sinua+kuumalla+kivellä,+se+voisi+olla+uskonnolle+hyvin+haitallista.Suomessakin+käytännössä+vain+Vasemmistoliiton+ja+Vihreiden+poliitikot+voivat+olla+julkiateisteja,+mutta+muissa+puolueissa+äänestäjät+eivät+vielä+julkiateisteja+siedä.+SDP:ssa+on+julkiateisteja+vasta+timpurin+yhden+käden+sormilla+laskettava+määrä.
  3. >>>+Ei+se+minusta+ole+tuomitsemista,+ellen+vain+musta-valkoisesti+jaa+ihmisiä+kahteen+ryhmään:+älykkäät/epäitsekkäät+ateistit+sekä+typerät/itsekkäät+uskovaiset.+>>>No+avataanpa+tätä+hiukan+vaikkapa+näin.Mitä+sinä+sanoisit+ja+miten+luokkittelisit+ihmisen,+joka+tulisi+kertomaan+sinulle,+että+hän+on+tavannut+juuri+ihmisen,+joak+herätti+kuolleen+henkiin?Mitä+sinä+sanoisit+ja+miten+luokittelisit+ihmisen,+joka+tulee+sinulle+kertomaan,+että+torilla+on+ihminen,+joka+teki+parista+leivästä+ja+kalasta+taikomalla+usean+leivän+ja+usean+kalan?Mitä+sanoisit+henkilöstä,+joka+tulee+kertomaan+sinulle+nähneensä+juuri+puhuvan+aasin?Mitä+sanoisit+henkilöstä,+joka+tulee+kertoman+sinulle+tarinan+pahuuteen+viekoitelleesta+puhuvasta+käärmeesät,+johon+hän+oli+juuri+törmännyt?Pitäisitkö+sinä+sellaista+ihmistä+järjen+jättiläisenä+vai+jonain+muuna?+Uskonto+on+siitä+ovela+juttu,+että+kuten+yllä+huomasit,+se+tyhmentää+ihmistä+aivan+tavattomasti,+sillä+jokaiseen+vastaukseen+rehellinen+vastaus+on,+että+sellaisella+ihmisellä+ei+olisi+kaikki+yläkerrassa+ihan+hyvin,+joka+tulisi+sinulle+tuollaisia+asioita+esittämään,+mutta+kun+nuo+asiat+puetaan+uskonnon+taikaviitan+suojaan,+niistä+tuleekin+järkeviä+ja+tavallisia+asioista+siellä+taikaviitan+suojassa.On+totta,+että+jutuistani+voi+saada+sen+kuvan,+että+minä+pidän+uskovaista+hieman+tyhmänä,+mutta+se+johtuu+siitä,+että+minä+en+näe+sitä+taikaviittaa+uskonnollisten+väitteiden+ympärillä,+jonka+sinä+näet.Joten+millainen+on+ihminen,+joka+piilottaa+typeryyksiä+taikaviitan+alle?+Osaatko+vastata?Joten+jos+ihminen+käyttäytyy+siten,+että+se+joutuu+piilottamaan+ajatuksiaan+jonkin+taikaviitan+alle,+niin+sillehän+on+aika+helppo+syöttää+ties+mitä,+joka+vain+puetaan+jonkin+vastaavan+tyyppisen+taikaviitan+suojiin,+jotta+taikaviittoihion+mieltynyt+ihminen+sen+sitten+nauttii+pureskelematta.>>>+Eli+jos+edes+jotain+pientä+aitoa+inhimillisyyttä+ja+empatiaa+tulisi+kehiin,+niin+ehkä+se+näkemys+voisi+siitä+vielä+muuttuakin...++>>>Heh.+Siihen+sinä+aina+olet+vastannut,+että+et+usko.+Jos+kerron+että+autan+vähävaraisia,+niin+kommenttisin+on+vain,+että+teen+sen+maksamillani+veroilla+jne.+Mutta+mitäpä+tuosta,+sillä+jokaiselle+selväpäiselle+se+kyllä+viestejä+lukemalla+aukeaa+ja+jos+ei+aukea,+niin+muuttaako+se+maailmaa+mitenkään+tai+tekeekö+jonkun+maagisen+poppaukon+paluun+lähemmäksi?>>>Älä+pistä+sanoja+minun+suuhuni.+En+minä+ole+"päättänyt"+mitään,+vaan+olen+vain+kertonut,+millaisen+kuvan+olen+saanut+sinusta+kirjoituksiesi+perusteella.++>>>Juu+ja+sen+jälkeen+sinä+olet+sinnikkäästi+pitänyt+kiinni+kuvastasi+ja+kerrot+minulle+että+et+usko,+kun+kirjoitan+jotain+yms+yms+yms.+Mutta+ei+se+minua+haittaa,+koska+siinähän+niiden+pyhien+henkien+yms+vaikutus+sinussa+paljastuu,+eli+hukkaan+on+mennyt+kaikki+myyttien+ja+legendojen++kanssa+viettämäsi+aika.>>>+Tällä+palstalla+tuskin+on+ketään+toista,+joka+niin+johdonmukaisen+päättäväisesti+pitää+kiinni+omasta+musta-valkoisesta+ajattelustaan+kuin+sinä+eli+ateistit+vs+uskovaiset.++>>>Se+oikea+kohde+on+kyllä+uskonto+ylipäänsä.+Ei+uskovainen+vaan+uskonto,+mutta+sitten+tietenkin+moni+pahoittaa+mielensä,+kun+kerron,+että+ihminen+on+tyhmä,+jos+hän+uskoo+puhuvaan+aasiin,+eli+lähinnä+ne,+jotka+uskovat+puhuviin+aaseihin+todennäköisesti+pahoittavat+mielensä,+koska+he+tuosta+osaavat+päätellä,+että+minä+pidän+heitä+tyhminä.+Mutta+he+ovat+aika+fiksuja,+jos+he+kykenevät+tekemään+tuollaisia+johtopäätöksiä,+koska+moni+ei+välttämättä+huomaa+tuostakaan,+että+puhuvat+aasit+ovat+typerää+taikauskoa.joten+edelleenkään+minä+en+pidä+uskovaista+pääsääntöisesti+tyhmänä,+vaan+se+riippuu+ihan+siitä,+että+mitä+hän+uskoo.+Jos+hän+uskoo,+että+on+eräs+maaginen+poppaukko+on+kyennyt+herättämään+mätänemistilassa+olevan+ruumiin+henkiin,+niin+ei+hän+välttämättä+kovin+fiksu+ole+jos+tuollaista+uskoo,+eli+tuon+väitteen+suhteen,+mutta+muuten+hän+voi+elämästä+selvitä+vallan+mainiosti.>>>+Pyysin+sinulta+todisteita+siitä,+että+ateismi+tekisi+ihmisistä+jotenkin+parempia+ja+vähemmän+omaa+etuaan+ajattelevia.+Ei+ole+näkynyt.+>>>Tämän+todistaminen+on+yhtä+hankalaa+kuin+jumalien+todistaminen,+sillä+Suomessa+on+voinut+olla+julkisesti+ateisti+vasta+noin+1980-luvulta+alkaen.+Jotkut+kokeilivat+jo+70-luvulla,+mutta+siitä+selvisi+lähinnä+Tuomioja.USA:ssa+ei+kukaan+poliitikko+voi+vielä+julkisesti+olla+ateisti,+kuten+ei+monissa+muissakaan+maissa,+koska+uskovaiset+läjitoverinsa+tekevät+välittömästi+lopun+sellaisen+ihmisen+urasta.+Ateisteja+löytyy+lähinnä+tutkijoiden+yms+joukosta,+joita+ei+valita+äänestämällä,+niin+siksi+olen+joutunut+tuottamaan+sinulle+pettymyksen.Jotain+kuitenkin+on:http://www.alternet.org/tea-party-and-right/why-atheists-make-85-percent-americas-scientists-and-07-percent-its-prisonEli+miksi+85+prosenttia+ateisteista+USA:ssa+on+tiedemiehiä+ja+miksi+vain+0.07+prosenttia+ateisteista+on+vankiloissa.
  4. >>>+Kysymyshän+oli+tästä,+että+sinä+tuolla+edellä+kirjoitit+näin:"Joten+jos+poliitikon+elämä+on+sinusta+on+ruusuilla+tanssimista,+niin+lopeta+ruikutus+ja+mene+itse+mukaan,+jos+niin+mahdottoman+noheva+olet+ja+saisit+maailman+asiat+kuntoon."+>>>No+kun+sinulla+tuntuu+olevan+niin+hirvittävän+paljon+tietoa+siitä,+että+miten+asiat+ovat+oikeasti+ja+miten+kaikki+vain+kusettavat+meitä+tyhmiä,+jotka+emme+ymmärrä,+että+miten+asiat+ovat+oikeasti,+kuten+sinä+ymmärrät.Siloin+luulisi,+että+sinä+koettaisi+ruikuttamisen+sijaan+tehdä+jotain+niille+asioille,+kuin+vain+ruikuttaa+anonyyminä+jollain+keskutelupalstalla.Sillä+ei+ole+mitään+tekemistä+sen+kanssa,+että+joku+on+syntymävärisokea,+eikä+kykene+siksi+ryhtymään+sähkömieheksi,+vaikka+kuinka+olisi+tahtoa.>>>+Johon+minä+vastasin:Typerää+viisastelua.+Tiedät+varsin+hyvin...tai+pitäisi+ainakin+tajuta...+ettei+kaikilla+ole+siihen+mahdollisuuksia,+vaikka+mitä+tekisi.++>>>Ahaa.+Sinulla+itselläsi+on+siis+niin+huono+paineensietokysy,+että+et+voisi+ajatellakaan+ryhtyväsi+poliitikoksi,+vaan+sinulle+riittää+nk.+rannalla+ruikuttaminen.+Nyt+minä+ymmärrän.Kun+sinä+puhut+että+joillakin+ei+ole+kykyä+ryhtyä+poliitkoksi+vaikkapa+mielenterveysongelmien+takia,+niin+sinä+et+puhu+joistakin+siinä+merkityksessä+kuin+sen+voisi+ymmärtää,+vaan+sinä+puhutkin+itseästäsi.>>>+Johon+minä+vastasin:Typerää+viisastelua.+Tiedät+varsin+hyvin...tai+pitäisi+ainakin+tajuta...+ettei+kaikilla+ole+siihen+mahdollisuuksia,+vaikka+mitä+tekisi.Johon+sinä+vastasit:Ei+minusta.+Yleensä+kaiken+arvostelijat+ovat+juurikin+niitä+surkeita+valittajia,+jotka+eivät+itse+kykene+mihinkään.+Lätkän+MM-kisoissa+ne+kovimmat+kriitikot+löytyvät+kotisohvilta,+hieman+ylipainoisia+reppanoita+kaljamuki+kourassaan+jne.+>>>Tämä+pari+ei+taas+kuulu+toisiinsa,+koska+siinä+minä+tarkoitin+sitä,+kuten+ylempänä+tarkensin,+että+ne+Koff+kourassa+ruikuttajat+ovat+yleensä+niitä,+jotka+olisivat+kyenneet+tekemään+omasta+mielestään+maalin+siinä+tilanteessa,+jossa+ammattiurheilija+ei+sitä+kyennyt+tekemään.Vähän+kuin+se,+että+on+ruikuttajia+ja+valittajia,+joiden+mielestä+he+kykenisivät+paljon+paremmin+hoitamaan+yhteisiä+asioita+kuin+tällä+hetkellä+valitsemamme+poliitikot,+mutta+jostain+syystä+ne+todella+omasta+mielestään+pätevät+ihmiset+eivät+sitten+kuitenkaan+hae+poliitikoksi+kun+siihen+on+mahdollisuus.He+olisivat+omasta+mielestään+niitä,+jotka+saisivat+asiat+kuntoon,+salaliitot+paljastettua+sekä+he+eivät+missään+olosuhteissa+ottaisi+heille+tarjottua+etuja+vastaan,+jos+se+tuntuisi+hiukkasenkaan+epäreilulta+maailman+köyhiä+ja+nälkäisiä+kohtaan.>>>+Sitä,+että+he+säätävät+itse+itselleen+sellaisia+lakeja,+joiden+avulla+voivat+rohmuta+itselleen+joka+välissä+joitain+ylisuuria+palkkioita+ja+etuuksia,+jotka+kuitenkin+maksetaan+yhteisestä+kassasta,+on+mielestäni+oikeus+arvostella.+>>>>Juu+ja+tähän+valittamiseen+on+olemassa+kanava,+jos+ei+halua+itse+poliitikoksi+ja+sitä+kutsutaan+äänestämiseksi.Se+on+demokratian+hinta.+Voi+käydä+niin,+että+ihmiset+eivät+ole+jokainen+yhtä+fiksuja+kuin+sinä+ja+he+valitsevat+vahingossa+ihan+vääriä+ihmisiä.
  5. >>>+Sinä+nyt+vaan+olet+antanut+itsestäsi+opportunistin+kuvan.+Toisaalla+sinä+vetoat+huonompiosaisin+ihmisiin,+kun+haluat+syyllistää+ja+herjata+uskovia,+mutta+yhtä+hyvin+sinä+saatat+halveksien+puhua+ja+herjata+tällaisia+ihmisiä+ja+leveillä,+miten+fiksu+ja+varakas+sinä+olet+ja+miten+paljon+olet+saanut+aikaan+elämässäsi.+Eli+se+on+ihan+miten+milloinkin+se+sopii+sinun+tarkoitusperiisi.++>>>Minä+vastaan+kysyttäessä+asioihin,+eli+kun+minulta+on+kysytty+jotain+joka+liittyy+herjaamisesi+loppupuoleen,+niin+toki+sinulla+on+oikeus+jälleen+kerran+kääntää+sekin+herjaamiseksi+ja+tukemaan+omia+harhojasi+minusta.Mutta+ei+se+mitään,+koska+minusta+sinä+olet+juuri+sellainen+uskovaisuuden+arkkityyppi,+joita+uskovaiset+ovat.+Opettavat+jotain,+mutta+itse+tekevät+aivan+muuta,+eli+käytännössä+näistä+maagisista+taikauskoista+taivaisissa+ei+ole+mitään+näyttöä+heidän+käyttäytymisessään,+eikä+etenkään+siinä+uudestisyntymisestä,+joita+oikein+uskominen,+oikean+kirjan+lukeminen+tai++jonkin+asian+jatkuva+hokeminen+pitäisi+teettää+ihmiselle+uskontosi+mukaisessa+kontekstissa.Mutta+tästä+seuraa+se,+että+kyllä,+sinä+olet+juurikin+uskonnon+oikein+sisäistänyt+ihminen+ja+jumalat+nyt+sattuvat+vaikuttamaan+ihmisissä+juuri+noin,+kuin+se+sinusta+ilmi+käy.Joten+toki+sinä+saat+jatkossakin+kertoa+näitä+asioita,+koska+se+kertoo+sinun+harrastamastasi+uskonnosta+enemmän+kuin+tarpeeksi+sellaiselle+joka+pohtii,+että+mitä+järkeä+uskonnossa,+vaikkapa+kristinuskossa+todellisudessa+on.