Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Varustamot jotka toimivat Suomen lipun alla ovat yleensä heikolla merimiesunionin takia. Ei tämä koske pelkästään Vikingin laivoja. Valkosilla laivollakin menee huonosti vaikka varutamo on eestiläinen.
13.01.2015 17:31
Mutta sinusta on jalo ja hyväksyttävä että koko ajan levitetään Ahvenanmaasta huhuja sekä valheita tai pulitotuuksia.
Ei ole suomenkielisiä vastaan että ahvennainen yrittää selittää miten Ahvenanmaalla todellisuudessa toimii. Mutta kun hän sen tekee niin heti uskotte että hän levittää valheita.
13.01.2015 17:27
Vuosien mittan niitä on jo tullut liikaakin
12.01.2015 23:48
Ja kukaan ei uskalla edes tutkia millä tavalla Suomessa meneteltiin. Monta vuotta sitten eläkeläisrouva suurella surulla kertoi että hänet nuorena pakkosteriloitiin että suomalaine kansa säilyisi puhtaana. Silloin vasta ymmärsin että monet ihmiset eivät uskalla kertoa kokemuksistaan täällä.
12.01.2015 23:47
Ahvenanmaa olisi itse haunnut kantaa kaikki veronsa ja täysin hoitaa taloutensa itse. Siihen eduskunta ei suostunut vaan päätettiin että Ahvenanmaalle maksetaan % osuus koko Suomessa (Ahvenanmaata mukaan lukien) kannetuista veroista. % määräättiin sen mukaan kun Ahvenanmaa muutenkin olisi osana Suomea saanut erilaisia tukeja, verotasauksia yms. Välillä Ahvenanmaalta on tullut enemmän verotuloja kun ovat saaneet takaisin völillä ovat saaneet enemmän.
Kuntatukeja ei voi verrata Suomen oloihin koska ne eivät tule valtion talousarviosta vaan maakunnan talousarviosta. SOTE- ja kunta uudistukset eivät koske Ahvenanmaata koska SOTE on jo kauan sitten siellä toteutettu, ja kunnilla ei ole enää samantyyppisiä velvoitteita siellä kuten meillä. Kaikki raskaat kuluerät on jo viety maakuntatasolle ja siksi ei ole samalla tarvetta kuntauudistuksiin. Toisaalta Ahvenanmaallakin pohditaan kuntaliitoksien tarpeellisuutta. Ahvenanmaalla nimenomaan TV-lupamaksu maksetaan! Meillä ei taas ole TV-lupamaksuja koska meillä on vero.
12.01.2015 23:38
Eduskunta tai halitus ei voi mennä laskemassa Ahvenanmaan lapsilisiä koska itsehallintolain mukaan nämä kuluvut Ahvenanmaan lakikeräjille. Mutta kun Suomen koko kansantalous heikenee niin Ahvenanmaalle maksettava verokönttäkin laskee ja siellä joutuvatkin miettimään millä tavalla saavat talousarvionsa tasapainoon. Mutta jos he siellä päättävät tinkiä jostain muusta kuin lapsilisistä niin se on täysin heistä kiinni mutta vastaavat summat poistetaan kuitenkin.
12.01.2015 17:32
Kyllä Ahvenanmaasta hyvin pian tulee itsenäien valtio ja Suomi saa uudet rajat lähellä Turkua
08.01.2015 18:20
Ahvenanmaalla on lupamaksu. Ei ny sentään kukaan perisi sekä veroa että lupamaksua samoista palveluista.
08.01.2015 18:18
Jonkun provo näköjään onnistui...
05.01.2015 20:13
vaalipiirikeinotteluilla saadaan monessa mailman maissa jo ennakkoon määrätyn vaalituloksen. Sellaista "demokratia" uskon ettei kukaan Suomessa halua, koska haluamme luottaa siihen että päättäjät kuitenkin jollain tavalla myös edustavat kansan eri mielipiteitä. Edustajat eivät ainostaan tule edustaa enemmistön kantaa vaan myös vähemmistökantoja ja nyt meinaan eri asioissa.
Olen eri mieltä "turhakepuolueista". Ei sellaista ole jos puolue saa vaaleissä ääniä. Silloinhan tämä puolue edustaa myös valtakunnassa esiintyviä mielipiteitä ja on tärkeä että nämä mielipiteet myös saa esittää ja niillä voi vaikuttaa. Voin olla täysin toista mieltä itse asiakysymyksessä.
Nyt on Ruotsissa yritetty leimata SD turhakepuolueeksi joka suljetaan pois kaikin keinoin. Ja poliittinen eliitti sanoo suoraan että 13% äänestäjistä äänestävät väärää puoluetta. Ääneillään he haluavat kertoa päättäjille että ovat huolissaan jostain tai ovat toista mieltä.
05.01.2015 19:14
Sun lukutaitosi on hieman heikko. Ei mitään kehitysmaista kirjoitettu vaan OECD -maista. OECD:n keskitaso merkitsee kehittyneiden maiden keskitaso mikä on maailmalla hyvin korkea.
04.01.2015 19:31
Suurin osa suomenruotsalaisista pienyrittäjistä eivät ole käyneet kauppakorkeakoulua tai vastaavaa vaan ovat itse saaneet friman toimimaan.
"Korkeakoulutetut tienaavat keskimäärin paremmin kuin ei-korkeakoulutetut." - AKAVA ei osallistunut eläkeuudistukseen koska korkeakoulutettujen koko ansiotulo jää selvästi alle ak-koulutettujen.
Koska et voi hyväksyä että maassa asuu ruotsinkielisiä niin ehdotan että otat omaan puolueeseesi kontaktia ja ehdotat ett Suomi tekisi vaihtikaupan Ruotsin kanssa. Sieltä palautetaan pakolla kaikki suomenkieliset ja ruotsiin pakkolähetetään kaikki ruotsinkieliset. Ihan kuten Turkki ja Kreikka aikoinaan tekivät, silloin kun armenit joutivat kuolinmarssinsa vaeltaa.
04.01.2015 19:19
En ole aivan perillä RKPn asioista mutta olen ymmärtänyt että RKP ainuana hallituksessa vastusti tätä uudistusta just tämän takia. Ennen voitiin saada tukea kielivähemmistölle suunnatun työn lisäkustannuksia varten, mikä minusta olisi reilu ja oikeudenmukainen. Eihän tulisi saada ylimääräistä valtiontukea joka menee kunnan tavanomaiseen ja kaikissa kunnissa ylläpidettävään toimintaan. Kun saa kaksikielisyyden takia rahaa niin se tietenkin silloin kuuluisi mennä sen kunnan kielvähemmistön hyödyksi esim kielilisiä ja kielenkääntäjiä varten.
"Tuostakin kielisikailusta kärsivät rehellisesti suomenkieliset kunnat, jotka ovat maksumiehinä." Tilanne on kuitenkin että suurin osa rannikon kunnista ovat valtiontalouteen tuottavia kuntia niin kyllä nämä rahat tulevat kaksikielisten kuntien alueelta.
"mutta valtamedia on asiasta taas hiljaa!" Ainakin ruotsinkielisissä lehdissä on tästä kirjoitettu.
04.01.2015 19:08
En sanontu ettei Kivi kirjoittanut suomeksi oikaisin vaan käsityksen ettei kirjoittanut lainkaan ruotsiksi.
Eihän kukaan voi kieltää että on Kiven ansiota että suomenkieli sai mahdollisuuden kehittyä myös kirjaillsuuden puolella. Ei se ole Kiveltä mitenkään pois että jo kotona välillä käyttivät ruotsia, että hän asui ja kirjoitti suuri osa tärkeistä teokistaan silloin ruotsinkielisellä Siuntiolla ja että myös kirjoitti aluksi ruotsiksi. Minusta se vaan kertoo miten tiiviisti toisiimme tämän maan kielet ovat koko ajan olleet.
Yleensä siihen aikaan kirjailijat tienasivat aika huonosti kirjoittivat millä kielellä tahansa.
Mutta todella paljon kirjallisuutta lukeneena miehenä Kivi ymmärsi että suomenkielisiltä puuttui tämä perinne ja potkaisi sen alkuun kansallisaatteen tukien. Venäläistymisen myötä oli myös tärkeä korostaa erilaisuutta sekä Venäjän että Ruotsin suhteen ettei Venäjän puolella epäluuloja syntyisi Suomen kapinallisuudesta.
Minä en voi ymmärtää että koko ajan on pakko aktiivisesti unohtaa ja jopa kieltää että näitä maan johtohekilöitä liikui paljon kielirajojen ylitse ja käyttivät tämän hyödykseen rakentaessaan maatamme.
04.01.2015 18:25
Yritä nyt edes valehdella että itse pystyisit siihen uskomaan.
04.01.2015 14:12
Kuka lietsoo nyt vihaa ja rasismia?
Kaikki olemme joskus tulleet tähän maahan ja yhdessä sukujamme ovat sen rakentaneet. En minä itse tiedä mistään muusta maasta koska niin pitkälle taaksepäin kuin suinkaan on mahdollista päästä ellei ole kunkinkaallista tai aatelista vertaa (eli 1500-luvulle) olemme asuneet Suomessa.
Mikset minulle suo oikeutta kokea tämä maa omanani ja itseäni suomalaisena (ruotsiksi: finländare) vaan sen takia että minun äidinkieleni ja tunnekieleni on toinen kuin sinun. Miksi sinä määräät minulle mitä totinen suomalaisuus on ja rajaat muut puolet tästä suomalaisuudesta pois, vaan koska ne ovat sinulle vieraat.
Köyhästä pienviljelijäperheestä tulleena emme suvussa tiedä mitään etuilusta vaan raskaasta työstä, koulutustoiveista jotka eivät rahapulan takia voineet toteutua. Sama tilanne kuten suurin osa tämän maan asukkaiden perhehistoriassa kielestä riippumatta.
Samalla tavalla kun sinä haluat ylläpitää suomenkielen ja suomenkielisen kulttuurin niin minäkin haluan ylläpitää Suomen ruotsinkielen version sekä tällä syntynyt ja muovattu ruotsinkielistä kulttuuria. Miksi katsot itselläsi olevan oikeuden jota et meille muille suo? Ei minun kieleni ole sen parempi kuin sinun mutta ei sinunkaan sen parempi kuin minun tai jonkun muun.
04.01.2015 14:09
1850-luvulla Kivi kirjoitti runoja ruotsiksi, Nummisuutarien ensimmäinen versio oli "Bröllopsdansen" jonka hän kirjoitti ruotsinkielellä. Hänen lapsuudenkodissa puhuttiin myös ruotsia eikä ruotsi millään tavalla ollut hänelle vieras kieli.
04.01.2015 13:44
Jag är alltid lika förvånad över att ni tycker att Katainens svenska är dålig. Den är inte dålig. Han gör sitt bästa och det räcker gott och väl, vi förstår vad han vill säga. det räcker. Inte måste den som är finskspråkig tala flytande svenska. Det hörs att han har ett annat modersmål än svenska - men vad gör det? Varför måste ni trycka ner dem som vill tala svenska och säga att de talar en dålig svenska?
Katainen gav faktiskt ett fint exempel på att den skolsvenska han lärt sig kunde han också använda. Så all heder åt honom!
23.12.2014 20:55
Naturligtvis är det vi som upprätthåller vårt språk och våra traditioner. Men för att det skall vara möjligt så kan vi inte heller tvingas in i system och strukturer som gör att vi måste fungera bara på finska. Samerna i både Finland och Sverige har förlorat mycket av sitt språk därför att de inte har fått gå i skolor på samiska, fått service av staten och kommunen på sitt eget språk. Däremot är det samiska mycket starkare i Norge därför att man gett dem möjlighet att fungera på sitt eget språk.
23.12.2014 20:43
Märkligt att ni så gärna hyllar olagligheter!
23.12.2014 20:38
58 / 88