Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

1754

1. Suomi24:n ohjeiden mukaan saa kirjoittaa suomeksi tai ruotsiksi. Muilla kielillä niillä tarkoitetuilla alueilla
  2. Kuka lietsoo nyt vihaa ja rasismia?
    Kaikki olemme joskus tulleet tähän maahan ja yhdessä sukujamme ovat sen rakentaneet. En minä itse tiedä mistään muusta maasta koska niin pitkälle taaksepäin kuin suinkaan on mahdollista päästä ellei ole kunkinkaallista tai aatelista vertaa (eli 1500-luvulle) olemme asuneet Suomessa.
    Mikset minulle suo oikeutta kokea tämä maa omanani ja itseäni suomalaisena (ruotsiksi: finländare) vaan sen takia että minun äidinkieleni ja tunnekieleni on toinen kuin sinun. Miksi sinä määräät minulle mitä totinen suomalaisuus on ja rajaat muut puolet tästä suomalaisuudesta pois, vaan koska ne ovat sinulle vieraat.
    Köyhästä pienviljelijäperheestä tulleena emme suvussa tiedä mitään etuilusta vaan raskaasta työstä, koulutustoiveista jotka eivät rahapulan takia voineet toteutua. Sama tilanne kuten suurin osa tämän maan asukkaiden perhehistoriassa kielestä riippumatta.
    Samalla tavalla kun sinä haluat ylläpitää suomenkielen ja suomenkielisen kulttuurin niin minäkin haluan ylläpitää Suomen ruotsinkielen version sekä tällä syntynyt ja muovattu ruotsinkielistä kulttuuria. Miksi katsot itselläsi olevan oikeuden jota et meille muille suo? Ei minun kieleni ole sen parempi kuin sinun mutta ei sinunkaan sen parempi kuin minun tai jonkun muun.