Vapaa kuvaus

Aloituksia

93

Kommenttia

1437

  1. Ainakin sähkön hintakehitys oli epäselvää Vanhasen/Kiviniemen hallitukselle, kun tuulituen tasosta päätettiin. (Tai ehkei ollutkaan, koska vastuuministerinä toimi Pekkarinen kytkentöineen...) Lakiesityksessä arvioitiin tulevaksi pörssihinnaksi noin 60 €/MWh, mutta se on ollutkin lähempänä 30 €/MWh, josta syystä verovaroista maksetun tuen määrä megawattituntia kohden onkin ollut uusien voimaloiden omistajille lähellä 70 euroa, kun se valmistelussa arvioitiin 45 euroksi.

    Eihän varsinkaan aurinkosähkön tuotannossa voida puhua omavaraisuudesta, koska aurinkopaneelit tuottavat sähköä vain rajallisen ajan ja ne on tuotava ulkomailta aina uusittaessa. Sikäli paneeleja voidaan toki sanoa uusiutuviksi. ;)

    Sähkömarkkinat ovat tällä hetkellä pahassa myllerryksessä niissä maissa, joissa on lisätty nopeasti tuuli- ja aurinkoenergian tuotantoa suurten tukien varassa. Tuet ovat omalta osaltaan alentaneet sähkön hintaa niin, että Britannian hallitus päätyi jopa lupaamaan sinne rakennettavalle ydinvoimalalle vastaavan syöttötariffin kuin tuulivoimalle, suuruudeltaan 92,50 puntaa/MWh 35 vuoden ajan. Muuten voimalaa ei kannattaisi rakentaa, mutta ydinvoimaa kuitenkin tarvitaan perusvoimaksi ja tuulivoiman säätövoimaksi.
  2. Ei siinä olisi mitään oikeudenmukaista. Yrittäjä joutuu ottamaan suuren riskin perustaessaan firman, joka työllistää hänen itsensä lisäksi palkansaajiakin. Siksi yrittäjätuloa ei voida verottaa yhtä ankarasti kuin vailla vastuuta olevien palkansaajien tuloja.

    Jos yrittäjän verotus olisi yhtä ankaraa, kaikki työpaikat katoaisivat. Eihän kukaan olisi niin hullu, että laittaisi kaikki rahansa firmaan ja vielä asuntonsa pankkilainojen vakuudeksi, ellei toiminnasta voisi saada yhtään enempää tuloa kuin toisella töissä käymällä.