Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

1. <<Vapauteen+Kristus+meidät+vapautti+vaikka+lakia+ei+kumottukaan..+hmm+paradoksaalista.+>>Tuossa+ei+ole+mitään+ristiriitaa.+Kristus+vapautti+meidän+synnistä,+jonka+hän+sovitti+ristillä.+Hän+ei+siis+kumonnut+lakia,+vaan+Pyhän+Hengen+kautta+laki+kirjoitettiin+jokaisen+uskovan+sydämeen.+Jos+uskovainen+tekee+väärin+(eli+rikkoo+lakia),+esim.+valehtelee,+niin+omatunto+kolkuttaa+ja+hän+oikaisee+valheensa+ja+pyytää+anteeksi.
  2. <<Mitä+tämä+Paavalin+sekopäinen+lause+edes+tarkoittaa?"Sillä+Jumalan+mielen+mukainen+murhe+saa+aikaan+parannuksen+joka+koituu+pelastukseksi,+ja+jota+kukaan+ei+kadu,+mutta+maailman+murhe+tuottaa+kuoleman."+>>Mikä+olisi+Jumalan+mielen+mukainen+murhe?+Eikö+juuri+katumus+ja+murhe+omista+synneistä.+Tämä+johtaa+parannukseen+ja+pelastukseen.+Entä+sitten+mikä+olisi+maailman+murhe?+Eikö+juuri+esim.+alkoholin+orjuutta,+huumeiden+orjuutta+eli+kaikki+sellainen,+joka+meitä+kahlitsee+ja+vie+etäämmäksi+Jumalasta.+<<Se+mihinkä+Paavlai+itse+kertoo+armoa+tarvitsevan+Jeesuksen+kuoleman+kautta+on+siinä,+että+hän+voi+PALVELLA+LIHALLA+SYNNIN+LAKIA+.+Mit+on+palvella+LIHALLA+SYNNINLAKIA?Paavalin+kirjeestä+roomalaisille:23.+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.+24.+Minä+viheliäinen+ihminen,+kuka+pelastaa+minut+tästä+kuoleman+ruumiista?+25.+Kiitos+Jumalalle+Jeesuksen+Kristuksen,+meidän+Herramme,+kautta!+Niin+minä+siis+tämmöisenäni+palvelen+mielellä+Jumalan+lakia,+mutta+lihalla+synnin+lakia.>>Jos+otat+yhden+kohdan+sieltä+ja+toisen+täältä,+et+tule+tuntemaan+totuutta.+Lue+koko+luku,+niin+paremmin+ymmärrät.+Alla+oleva+kohta+käsittelee+lakia+ja+syntiä+samasta+Paavalin+kirjeestä+roomalaislle,+jonka+lopusta+omakin+lainauksesi+on.Room.+7:712"7+Mitä+meidän+on+siis+sanottava?+Onko+laki+syntiä?+Ei+toki.+Mutta+vasta+lain+vaikutuksesta+tulin+tuntemaan+synnin.+Himo+olisi+ollut+minulle+tuntematon+asia,+ellei+laki+olisi+sanonut:+"Älä+himoitse."+8+Saatuaan+lain+käskystä+aiheen+synti+herätti+minussa+kaikenlaisia+himoja.+Ilman+lakia+synti+on+kuollut.+9+Minä+elin+ensin+ilman+lakia,+mutta+kun+lain+käsky+tuli,+synti+heräsi+eloon+10+ja+minä+kuolin.+Näin+käsky,+jonka+oli+määrä+antaa+elämä,+tuottikin+minulle+kuoleman.+11+Saatuaan+lain+käskystä+aiheen+synti+käskyn+avulla+petti+ja+surmasi+minut.+12+Laki+itse+on+silti+pyhä,+ja+käsky+on+pyhä,+oikea+ja+hyvä.+13+Onko+nyt+hyvä+tuottanut+minulle+kuoleman?+Ei+toki,+vaan+synti.+Jotta+synti+paljastuisi+synniksi,+se+tuotti+minulle+hyvän+avulla+kuoleman.+Näin+käsky+teki+synnin+vielä+monin+verroin+pahemmaksi.+14+Me+tiedämme,+että+laki+on+hengellinen.+Minä+sitä+vastoin+olen+turmeltunut+ihminen,+synnin+orjaksi+myyty.+15+En+edes+ymmärrä,+mitä+teen:+en+tee+sitä,+mitä+tahdon,+vaan+sitä,+mitä+vihaan.+16+Ja+jos+kerran+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+silloin+myönnän,+että+laki+on+hyvä.+17+Niinpä+en+enää+teekään+itse+sitä,+mitä+teen,+vaan+sen+tekee+minussa+asuva+synti.+18+Tiedänhän,+ettei+minussa,+nimittäin+minun+turmeltuneessa+luonnossani,+ole+mitään+hyvää.+Tahtoisin+kyllä+tehdä+oikein,+mutta+en+pysty+siihen.+19+En+tee+sitä+hyvää,+mitä+tahdon,+vaan+sitä+pahaa,+mitä+en+tahdo.+20+Mutta+jos+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+en+tee+sitä+enää+itse,+vaan+sen+tekee+minussa+asuva+synti.+21+Huomaan+siis,+että+minua+hallitsee+tällainen+laki:+haluan+tehdä+hyvää,+mutta+en+pääse+irti+pahasta.+22+Sisimmässäni+minä+iloiten+hyväksyn+Jumalan+lain,+23+mutta+siinä,+mitä+teen,+näen+toteutuvan+toisen+lain,+joka+sotii+sisimpäni+lakia+vastaan.+Näin+olen+ruumiissani+vaikuttavan+synnin+lain+vanki.+24+Minä+kurja+ihminen!+Kuka+pelastaa+minut+tästä+kuoleman+ruumiista?+25+Kiitos+Jumalalle+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+tähden!+Niin+minun+sisimpäni+noudattaa+Jumalan+lakia,+mutta+turmeltunut+luontoni+synnin+lakia.+"Eli+Paavali+kävi+sisimmässään+kamppailua.+Eikö+kristitylläkin+ole+tällaista+kamppailua?+Saatamme+ajatella+joskus+vaikka+pahaa+toisesta+tai+puhua+toisesta+pahaa+jne.
  3. <<Ei+voi+olla+kolmiyhteinen+kun+kerran+sanoo+että+ei+ole,+vaan+on+yksi+.+JHWH:n+ilmoituksissa+ei+ole+kyse+mitä+kaikkea+hän+voisi+olla+vieraiden+jumalien+palvojien+mielestä,+vaan+siitä+mitä+hän+omalle+kansalleen+ilmoittaa+että+on.+>>JHWH+on+yksi+ääretän+Jumala+myös+Uudessa+testamentissa.+Alla+Michael+Brownin+kirjasta+Aito+kosher-Jeesus+seuraava+lainaus.:"Siksi+myös+Jeesus,+joka+syntyi+vähän+yli+kaksituhatta+vuotta+sitten,+kykeni+sanomaan+aikalaisilleen;+”Totisesti,+totisesti+minä+sanon+teille:+ennen+kuin+Aabraham+syntyi,+minä+olen”+(Joh.+8:58+Kuningas+Jaakon+käännöksen+mukaan).+Hän+ei+sanonut:+”Ennen+kuin+Aabraham+syntyi,+minä+olin.”++Se+olisi+sinällään+jo+ollut+tarpeeksi+järkyttävää,+koska+Aabraham+oli+syntynyt+parituhatta+vuotta+aikaisemmin!+Sanomalla+”minä+olen”+Hän+liitti+itsensä+YHVH:en,+jonka+Israel+tuntee+nimellä+”Minä+olen”….Tämä+on+syvällinen+ja+ihmeellinen+salaisuus:+ääretön+ja+ikuinen+Jumala,+joka+istuu+taivaissa+valtaistuimella,+joka+täyttää+maailmankaikkeuden,+joka+kulkee+ympäri+maapalloa+Henkensä+kautta,+vieraili+luonamme+Poikansa+olemuksessa.+Hän+syntyi+tähän+maailmaan+ja+Hänelle+annettiin+nimi+Jeesus-Jeshua.+Kun+me+näemme+Hänet,+me+näemme+Jumalan.Paavali+kirjoitti+Jeesuksesta:+”Hän+on+näkymättömän+Jumalan+kuva,+esikoinen+ennen+kaikkea+luomakuntaa.+Sillä+hänessä+luotiin+kaikki,+mikä+taivaissa+ja+mikä+maan+päällä+on+–+-+Kaikki+on+luotu+hänen+kauttansa+ja+häneen,+ja+hän+on+ennen+kaikkia,+ja+hänessä+pysyy+kaikki+voimassa+-+-+Sillä+hänessä+asuu+jumaluuden+koko+täyteys+ruumiillisesti”+(Kol.+1:15,17;2:9).+Paavali+kirjoitti+myös:+”Sillä+vaikka+olisikin+niin+sanottuja+jumalia,+olipa+heitä+sitten+taivaissa+tai+maassa,+ja+niitä+on+paljon+semmoisia+jumalia+ja+herroja,+niin+on+meillä+kuitenkin+ainoastaan+yksi+Jumala,+Isä,+josta+kaikki+on+ja+johon+me+olemme+luodut,+ja+yksi+Herra,+Jeesus+Kristus,+jonka+kautta+kaikki+on,+niin+myös+me+hänen+kauttansa”+(1.+Kor.+8:5-6).+Kuten+on+ilmoitettu+Heprealaiskirjeen+luvussa+1,+jakeessa+3;+”Ollen+hänen+(Jumalan)+kirkkautensa+säteily+ja+hänen+olemuksensa+kuva+-+-+”Tämä+on+upea+ilmestys,+eikä+se+ole+epäjumalanpalvelusta.+Se+paljastaa+yhden+ja+ainoan+Jumalan+ilmestymisen+salaisuuden,+Hänen,+joka+oli+salattu+ja+kuitenkin+paljastettu,+näkymätön+ja+kuitenkin+näkyvä,+kosketuksen+saavuttamattomissa+ja+kuitenkin+lihan+kosketettavissa.Uuden+testamentin+viimeisen+kirjan,+Ilmestyskirjan,+lopussa+kerrotaan,+että+taivaasta+alas+laskeutuvassa+uudessa+Jerusalemissa+on+Jumalan+ja+Karitsan+(tarkoittaa+Jeesusta)+valtaistuin.+Hänen+palvelijansa+palvelevat+Häntä+(siinä+ei+sanota,+heidän+palvelijansa+palvelevat+heitä”).+He+näkevät+Hänen+kasvonsa+(ei+heidän+kasvonsa),+ja+Hänen+nimensä+(ei+heidän+nimensä)+on+heidän+otsassaan”+(Ilm.+22:3-4).Yksi+Jumala,+yksi+valtaistuin+ja+yhdet+kasvot.+Poika+ei+ole+eri+jumala+tai+kilpaileva+jumala.+Hänen+kauttaan+Isä+paljasti+itsensä.+Kun+me+ymmärrämme+taivaallisen+Pojan+tulleen+langenneeseen+maailmaan+kuolemaan+syntiemme+tähden,+voimme+viimein+ymmärtää,+kuinka+suuri+Jumalan+rakkaus+meitä+kohtaan+onkaan.+"
  4. <<Kristinusko+erosi+juutalaisuudesta+uuden+jumalan+vuoksi+(+Jeesus)+ja+ja+muutti+siksi+myös+käsityksen+laista+.+Sen+oli+pakko,+koska+muuten+Jeesusta+ei+voisi+palvoa+.+Miksi+tämä+perustotuus+yritetään+häivyttää?+>>Ensiksikin+Jeesus+-+Jeshua+ei+ole+uusi+Jumala+eikä+hän+muuuttanut+käsitystä+laista.+Laki+on+vanhurskas+ja+hyvä.+Sen+sijaan+Jeesus+arvosteli+Talmudia,+ei+suinkaan+Tooraa,+jota+Jeshua+kunnioitti.+Rabbien+lisäsäännöt+olivat+tehneet+esim.+sapatista+raskaan+päivän+juutalaisille,+mikä+ei+ollut+suinkaan+Jumalan+tarkoitus.+<<Laki+käytännösä+selitettiin+pois>>Lakia+ei+selitetty+pois.+Jeesus,+apostilit,+sekä+juutalaiset+että+pakanakristityt+noudattivat+lakia.+Juutalaiset+olivat+lain+kiivailijoita.20+Sen+kuultuaan+vanhimmat+ylistivät+Jumalaa,+mutta+sitten+he+sanoivat+Paavalille:+"Sinä+tiedät,+veli,+että+juutalaisia+on+tuhansittain+tullut+uskoon,+ja+he+kaikki+vaativat+kiivaasti+lain+noudattamista.<<+se+oli+"täytetty",+>>Jeesus+täytti+kaikki+VT:n+Messias-profetiat+jokaista+kirjainta+myöten.+Enää+ei+tarvinnut+uhrata,+koska+Jeshua+on+kertakaikkinen+uhri.+VT:n+uhrijärjestelmä+viittasi+Messiaan+uhriin.+Hyvä+video+Jenathan+Cahnilta:+https://www.youtube.com/watch?v=3YVsEb1lKV8Jesaja+53+kertoo+kärsivästä+Messiaasta.+Itse+asiassa+Jesaja+53+on+lyhennelmä+Uudesta+testamentista.<<oli+ollut+liian+"raskas"+ym+eikä+se+enää+voinut+kuulua+niille+ei-juutalaisille+joita+uusi+uskonto+lähti+käännyttämään.+<<UT+ei+pidä+Tooraa+raskaana,+päin+vastoin.+Sen+sijaan+Talmudin+sännöt+olivat+raskaat,+joilla+rabbit+rasittivat+Israelilaisia.+Näitä+vastaan+Jeesus+oli.+Vai+mitä+mieltä+olet+esim.+seuraavasta+sapatti-traktaatista+(lainaus+Michael+Brownin+aito+kosher-Jeesus+-kirjasta):+"+Tässä+ovat+vain+avaussanat,+jotka+keskittyvät+tavaran+viemiseen+paikasta+toiseen:+On+olemassa+kahdenlaista+liikuteltavien+kohteiden+siirtämistä+sapattina.+Nämä+kaksi+kuitenkin+koostuvat+neljästä,+sisällä,+ja+vastaava+määrä+ulkona.+Kuinka+niin?+Käyhä+on+ulkona+ja+talon+isäntä+sisällä.+Jos+köyhä+ojentaa+kätensä+sisälle+ja+laittaa+jotain+talon+isännän+käteen+tai+hän+ottaa+siitä+jotain+ja+kantaa+ulos,+köyhä+on+syyllinen+ja+talon+isäntä+on+vapaa.+Jos+talon+isäntä+ojentaa+kätensä+ulos+ja+laittaa+jotain+köyhän+käteen+tai+ottaa+siitä+jotain,+isäntä+on+syyllinen+ja+köyhä+on+vapaa.+Jos+köyhä+ojentaa+kätensä+taloon+ja+isäntä+ottaa+siitä+jotain+tai+laittaa+siihen+jotain,+minkä+köyhä+ottaa+ulos,+molemmat+ovat+vapaita.+Jos+talon+isäntä+ojentaa+kätensä+ulos+ja+köyhä+ottaa+siitä+jotain+tai+laittaa+siihen+jotain,+jonka+isäntä+ottaa+sisälle,+he+ovat+molemmat+vapaita+(Mishna,+Shabat+1:1).+"<<"Selvää+oli+ettei+käännytettävien+kansojen+tarvinnut+alkaa+pitää+Jerusalemin+temppelin+pyhyyteen+kuuluvia+sääntöjä+tai+vaikka+ympärileikkausta.>>Ympärileikkauksesta+oli+keskustelua+ja+väittelyä.+Toiset+olivat+sitä+mieltä,+että+myös+pakanoiden+tuli+kääntyä+juutalaisiksi.+Tässä+suhteessa+Paavali+ohjasi,+ettei+pakanoiden+tarvinnut+kääntyä+juutalisiksi.+Sen+sijaan+siitä+ei+ollut+keskustelua,++että+voiko+olla+juutalainen+ja+seurata+Jeesus+-+Jeshuaa.+Kristityt+olivat+alkuun+siis+juutalaisia,+yksi+juutalainen+lahko+fariseusten,+saddukeusten+ja+essealaisten+rinnalla.+Paavali+varoitti+pakanoita,+ettei+ylpeilisi,+sillä+pelastus+on+juutalaisista.+Valitettavasti+pakanat+unohtivat+tämän+Paavalin+varoituksen,+ja+historia+voi+osoittaa,+kuinka+kohtalokasta+tuo+Paavalin+ohjeen+noudattamatta+jättäminen+oli.