Vapaa kuvaus

Aloituksia

4

Kommenttia

844

  1. Elämäni ensimmäinen jouluaatto tuli vietettyä yksin, mutta en tuntenut itseäni yksinäiseksi. Iltapäivällä tulivat minua ovelle tervehtimään poikani kuusihenkinen perhe lahjoineen ja kukkineen. Sain myös ihanan kalalautasen valmiina herkuteltavaksi. Perunat vain keitin siihen lisäksi ja nautin. Syy, miksi eivät tulleet sisälle oli se, että pojan vanhempi tytär oli sairaana vieläkin. Hänellä oli korona, mutta hän ja kumppanina olivat mukana, mutta jäivät vähän kauemmaksi. Minähän olen kyllä rokotettu.

    Eilen olimme sitten tuolla jo perinteeksi muodostuneella jouluisella yhdessäololla vanhemman tyttären kotona. Viisi puuttui joukosta, kun sairaus oli iskenyt, mutta oli meitä silti kaksitoista henkeä pitkän pöydän äärellä nauttimassa erittäin kauniista kattauksesta ja aivan mahtavan hyvistä pöydän antimista. Oli kyllä mukava joulupäivä. Oli mukava katsella nuorimmaisemme, kaksivuotiaan riemullista touhotusta.

    Tänään olen vain ollut. Osittain on lahjatkin vielä paikoilleen laittamatta. Lahjoja sain, vaikka ei pitänyt saada, mutta niinpä vain eivät tontut olleet totelleet, vaan mummia muistettiin oikein runsaasti. Ääneen lausumattomatkin toiveet olivat kuulleet, vaikka ne oli tarkoitettu vain itse hankittaviksi joskus kun sattuu sopiva hetki. Sitä se joulu teettää.

    Nyt käyn lukemaan hetkeksi ennen kuin nukahdan. Sain lahjaksi sellaisen pienen ledlampun, minkä voi kiinnittää kirjaan ja siinä on erittäin kirkas valo, joten nyt näkee hyvin lukea vaikka silmälasit eivät ole enää kovin hyvin näyttävät.

    Hyvää vuoden loppua kaikille ja

    hyvää yötä!

    Rapu
  2. Huomenta!

    Täytyy nyt keroa, miten minulle kävi viime yönä nukkumisen suhteen. Aiemmin niin on käynyt joskus lapsena, kouluaikaan ja sitten myös nuorena, kun unet jäi liian lyhyiksi ja väsymys iski päälle.

    Sammutin valot joskus 23.30 ja kun "heräsin" katsoin kelloa ja se näytti mielestäni hieman yli kahdeksaa? Nousin äkkiä ylös, kun lääkkeetkin on otettava kahdeksalta aamusin. Puin ja menin alakertaan. Söin jogurttia, kun lääkkeitä ei voi ottaa tyhjään mahaan. Otin lääkkeeni ja sitten vasta vilkaisin keittiön seinäkelloa. Luulin, että siitä on paristot loppu, kun se näytti vaille puoli neljää aamulla? Tarkistin ajan kännykästäni ja huomasin, että sekin näytti samaa aikaa kuin seinäkello!!

    Näin minulle ei ole todellakaan käynyt kuin hyvin, hyvin kauan sitten, kun kävin koulusta, tai nuorena töistä tultua pitkäkseni, nukahdin ja herätessäni luulin, että on aamu, jos kello näytti vaikka seitsemää ja oli pimeää. Ei muuta kuin pesulle ja kouluun tai töihin lähtöä tekemään, kunnes joku "herätti", tai heräsi itse ja tajusi että on ilta.

    Nyt kävin sitten olohuoneen sohvalle pitkäkseni, mutta en saanut enää unta, joten nousin lukemaan Hesaria jo kuudelta. Lehti oli tuulikaapissa jo silloin yöllä, kun tulin alakertaan.

    Nyt voi väsy tulla jo iltapäivällä? Juuri nyt, kun poikani tulee käymään tänään täällä, samoin vanhempi tyttäreni tuo minulle vävyni paistaman kinkun. Pääsen tänään jo herkuttelemaan maistiaisia.

    Repiikö stressi ihmistä, kun noin käy...
  3. Lauantaita!

    Onpas sinulla Cee, ollut epäonnisia hankintoja, mutta säästyipä rahat noiden korttien osalta. Ainahan voi lähettää tekstiviestitoivotukset. Se on tätä nykyaikaakin. En minäkään lähettänyt kuin kymmenen korttia.

    Tästä joulusta tulee minulle historiallinen joulu. Tätä ennen en ole koskaan tähänastisessa elämässäni viettänyt jouluaattoa yksin. En koskaan! Nyt niin tapahtuu. Tytär on töissä koko viikon ja hänen lapsensa menevät viettämään aattoa kumppaneidensa vanhempien luo, joten tarkoitus on viettää joulua koko perheen kanssa joulupäivänä. Minä viettäisin kyllä mielelläni joulupäivänkin kotona, niin kiva kun meillä onkin aina ollut olla yhdessä, mutta nyt tuntuu siltä, että en ole oikein nyt voimissani. Sain kutsun tulla huhtikuun loppupuolella taas tuonne Kliinisen fysiologian tutkimuksiin iho- ja allergiasairaalaan. Tuo minunkin hengitykseni on ollut jo vuosikymmeniä tutkimusten kohteena, mutta ei ole syytä löydetty. Nyt taas tutkitaan ja imen kortisonia aamuin ja illoin keuhkoihini. Se vie voimat, joten en oikein jaksa pitää mitään hauskaakaan, vaikka kuinka mieli tekisi. Lapset vaan eivät taida tuota nyt ymmärtää, eivätkä ota kuuleviin korviinsakaan minun "vihjailujani" siitä, että viettäisin nyt joulun itsekseni ja vain olisin. Se on ohi niin nopeasti.

    Nyt hyvää lauantaita kaikille. Poikani kävi eilen lumitöitä tekemässä, mutta sanoi että kyllä ne on jo joku tehnyt, joten kiitos naapurille, kuka lienetkin? On niin lumista, valkoista, kaikkialla, etten huomannut sitä että väylä kotiini on jo avattu.
  4. Kyllä minua on onnistanut kun on tuollainen vävy, joka osaa kinkunkin paistaa. Taitava muunkinlaisten herkkujen kokkaaja.

    Silloin, kun korona sulki kirjastot, sain jostakin tietää tästä mahdollisuudesta saada kirjat kotiovelle. En muista oliko siinä joku ikäraja keille tuodaan? Se on sitten jatkunut ja minä olen tähän tottunut, joten pelottaa jos tuo palvelu lopetetaan. Minä voin soittaa ja jättää varaukseni kuten kirjastoon jätetään.