Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. jaikall näkee asian yksipuolisesti pitäen itseään synnittömänä.

Psalmi50.15 kirjoittaa:
    ”Tämä on tietynlainen paradoksi, olet pyhä ja olet syntinen ja molempia täydellisesti.
    Nyt sitten jaikal on katsonut tätä asiaa vain hengellisin silmin ja yksipuolisesti. Jos opetus olisi aina vain tätä se ei olisi oikein”,
    (linkistä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8660728/flat#comment-41327353 )
    --
    jaikalin vastaus edelliseen:
    ”Jos Psalmi väittää todella että uskova on samanaikaisesti syntinen ja pyhä, olen eri mieltä hänen kanssaan”.

jaikal ei usko, että "jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä" vaan pitää itseään synnittömänä.
  2. Kun luet seuraavasta linkistä vanhurskauttamisesta, niin ehkä tulet huomaamaan, mikä jaikalin opissa on pielessä.

http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/usko/usko1h.html
    --
    3. Samaan aikaan vanhurskas ja syntinen

"Jokainen Jeesukseen uskova on samaan aikaan vanhurskas ja syntinen.
    Syntinen tietoisesti ja vanhurskas vasta toivossa ja siksi, että hänelle tällä hetkellä luetaan Jeesuksen pyhyys ja puhtaus.
    Hän on omissa silmissään ja todellisuudessa monin tavoin epävanhurskas.
    Mutta Kristukseen uskoessaan Jumalan silmissä hän on kuitenkin vanhurskas ja kestää Jumalan tuomiolla. Kristus peittää uskovan syntisyyden omaan puhtauteensa, kuten morsian puetaan puhtaaseen morsiuspukuun.
    --
    Tämä kahden vastakkaisen totuuden samanaikaisuus leimaa kaikkea uskon elämää.
    Uskova on kyllä uusi ihminen, joka on jo luotu ja samaan aikaan hänen on päivittäin pukeuduttava uuteen ihmiseensä (2 Kor 5:17).
    Uskova on myös vanha ihminen, joka on ristiinnaulittu Kristuksen kanssa ja samaan aikaan hänen on päivittäin ristiinnaulittava vanha ihmisensä (Kol 3:1-5).
    --
    4. Lihan ja hengen välinen sota uskovassa

Synti ja Jumalan vastainen vanha ihminen, liha, asuu uskovassa koko elämän ajan (Room 7:17).
    Synnin tahto on lihan tahto ja se on aina vihamielinen Jumalaa kohtaan (Room 8:7). Uskova haluaa olla itseriittoinen, seurata itsekkäitä intohimojaan ja palvoa omaa minäänsä.
    Lihan teot on luetteloitu Gal 5:19-21 (vrt. 2 Tim 3:2-5).
    On kauhistuttavaa, kun ne pääsevät uskovassa valtaan ja toisinaan tapahtuu niin.

Samaan aikaan uskova on myös uusi ihminen ja hänessä asuu Kristus Pyhässä Hengessä. Jeesus on omiensa kanssa joka päivä.

Vanha ihminen on helposti määriteltävissä ja havaittavissa. Se on itsekäs minäkeskeinen ihminen, joka kaikessa etsii omaansa. Se on piintynyt luontoomme ja siksi luontomme on hidas ja vastahakoinen hyvän tekemiseen, mutta aina valmis pahaan. Vanha on minä itse. Sen on aina oltava lain, syyttävän omantunnon ja kuoleman alainen".
    (Rovasti Olavi Peltola)
    --
    Lue koko kirjoitus!
  3. jaikal: "Sinä Tapio olet toivottoman syntikeskeinen ihminen. Näetkö muuta kuin syntiä?
    ---
    Oletkohan mahdollisesti sivuuttanut seuraavan viestini.
    Laitan sen vielä kertauksena.
    --
    SYNTIEN TUNNUSTAMINEN JA SOVITUS
    1.Joh.1:8-2.2.
    ---
    1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
    --
    ”Totuuden tekeminen” ei ole synnittömänä elämistä (8).
    Juuri valkeudessa eläminen paljastaa meidän syntisyytemme (8).

Monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen (synnitön). Ihmisen on vaikea tunnustaa syntisyyttään.
    Tämä johtuu ihmisen luontaisesta puolustusjärjestelmästä.
    Sen tähden toistuu yhä uudelleen sama tilanne: ”sanomme, ettemme ole syntiä tehneet” (10).
    Varokaamme etsimästä sellaista pyhyyttä, ettemme enää pidä itseämme syntisinä.

”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (9).
    Tämän jakeen kirjoitti eräs uskonveli Raamattuni loppuun. Se muistuttaa minua Jumalan uskollisuudesta ja anteeksiantamuksesta.
    --
    Uskovissakin asuu synti (Room.7:17)
    Ruumiimme on vielä ”alennustilassa” (Filipp.3:21).
    Uskontie on kasvuntie, vaikka monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen (synnitön).
    Paavali, "syntisistä suurin", tyrmää tällaisen ajattelun.
    Täydellisiksi emme tule koskaan tässä ajassa, vaan riennämme sitä kohti (Filipp.3:12-14).

Kristittyinä joudumme jatkuvasti taistelemaan turmeltunutta luontoamme vastaan.
    Jumalan Hengen avulla uskova voi elää Jumalan tahdon mukaista elämää.
    Paavali sanoo, että ”olemme moitteettomia ja puhtaita ja tahrattomia Jumalan lapsia kieron ja nurjan sukukunnan keskellä” (Fil.2:15).

Elämme jatkuvassa anteeksiantamuksen osallisuudessa ja olemme pyhiä ja puhtaita Jumalan edessä-vaikka syntiturmelus onkin meissä vielä jäljellä.
    ---
    "...kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa" (2.Piet. 3:18).
  4. jaikal: "Ole minulle SYNTISELLE armollinen"
    Kenelle piti olla armollinen? Oliko rukoilija uskossa?
    --
    Etkö sinä tarvitse Jumalan ARMOA?
    Kuuluuko se vain uskottomille?

Tiit. 2:11-12
    --
    2.11. Sillä Jumalan ARMO on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
    2.12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,...

Jumalan ARMO.. kasvattaa meitä....

(Jos pitää itseään synnittömänä, niin ei kai sellainen ihminen armoa tarvitsekkaan!)
    --
    PS!
    Jeesuksen opetuksesta kahdenlaisesta rukoilijasta meillä on paljon opittavaa.
    Ei väheksytä sitä.
  5. Laitan tähän enemmän esiintuomaasi Raamatun kohtaa.
    Aihe liittyy hyvin aloitusotsikkoosi.

JEESUS JA SAMARIALAINEN NAINEN
    Joh. 4:1-26
    --
    Jeesus jättää Juudean ja siirtyy Galileaan läpi Samarian (3,4).
    Sykar-nimisessä Samarian kaupungissa hän tapaa samarialaisen naisen keskipäivän aikaan kaivolla (5,6). Nainen saapuu kaivolle ammentamaan vettä.
    Jeesus sanoi hänelle: "Anna minulle juoda" (7). Samarialaiset olivat sekakansaa, joita juutalaiset halveksivat.

Nainen ihmetteleekin:
    "Kuinka sinä, joka olet juutalainen, pyydät juotavaa minulta, samarialaiselta naiselta?" Sillä juutalaiset eivät seurustele samarialaisten kanssa” (9).
    Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
    "Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: 'Anna minulle juoda', niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä." (10).

Nainen ei ymmärrä sitä, että Jeesus puhuu hengellisistä asioista. Hän luuli, että Jeesus tarkoitti elävällä vedellä luonnollista juoksevaa lähdevettä, jonka vastakohtana on seisova vesi.

Jeesus tarkentaa sanomaansa:
    "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään"13,14).
    Edelleen nainen käsittää väärin (15), kunnes Jeesuksen kaikkitietävyys avaa naisen ymmärryksen (19).

Jeesus kyselee naisen perhesuhteista, joita nainen yrittää ensin peitellä (16,17). Jeesuksen naisen yksityiselämää koskeva paljastus (18) koskettaa naisen omaatuntoa ja herättää hänessä kunnioitusta Jeesusta kohtaan (19).
    Nainen ei kysy ”profeetalta”, miten hän saisi syntinsä anteeksi ja kelpaisi Jumalalle, vaan ottaa esille vuosisatoja juutalaisten ja samarialaisten välillä vallinneen riitakysymyksen; Onko oikea rukouspaikka Garissimin vuorella vai Jerusalemissa (20).
    Näin vaihtamalla puheenaihetta nainen yrittää kääntää kiusallisen yksityiselämäänsä koskevan keskustelun toisaalle.

Jeesus opettaa, ettei Uuden Liiton palvelus ole paikkaan sidottu (21-24).
    ”Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." (24).
    Jeesus ilmoittaa naiselle, että hän Messias (25,26): ”Minä se olen”.

Kun luemme 4. lukua eteenpäin, huomaamme, että naisessa oli syntynyt usko Kristukseen. Tätä ilosanomaa naisen oli kiire julistamaan muillekin Sykarin asukkaille. Vesiastia, jota hänen oli tultava uudelleen hakemaan (28), sai nyt jäädä.
    --
    Joh. 16:8
    "...Ja kun hän (Pyhä Henki) tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:..".