>>Heillä on jopa kirja, jossa esitellään muita uskontoja. Lieni nimeltään "Maailma etsii Jumalaa" tai jotain.

On tiedossa kyllä.

>>Kaiken lisäksi tuossa kirjassa nämä kaikki uskonnot esitellään tasan samoin, kuin aikoinaan minunkin oppikirjoissani lukiossa ja oppikoulussa.

Kas kun noita kirjoja ei suositella kuitenkaan luettavaksi, tai noille tunneille osallistumista. Tässäkin kohtaa ainoastaan vt-seuran suodattama materiaali on sallittua.

>>Muista lisätä tämä kommenttisi seuraavaan luopiovalekyselyysi!

Jos tämän oli tarkoitus osoittaa, että muihin uskontoihin voi tutustua perskohtaisesti, niin se saa olla toki mielipiteesi. Minä en pidä kotona tai valtakunnansalilla vt-seuran matskun lukemista perskohtaisena tutustumisena muihin uskontoihin.
>>Siinähän todetaan se että kristityt eivät voi ottaa mm. -verihiutaleita eikä plasmaa.

No tuossahan ei ole mitään uutta.

"Verioppia on kritisoitu myös siitä, ettei se ole kaikilta osin johdonmukainen vaan asettaa hoitojen tarvitsijat eri asemaan menetelmästä tai tarvittavasta veren osasesta riippuen. Esimerkiksi, kun valkosolu on kielletty pääkomponentti, ei siihen sovelleta samaa sääntöä kuin joihinkin osasiin, joiden katsotaan olevan sallittuja koska niitä siirtyy raskauden aikana äidistä sikiöön. Imeväinen saa äidiltään valkosoluja tai niitä voi saada sallitun elinsiirron yhteydessä. Toisena esimerkkinä voidaan mainita opin ehdottoman kielteinen suhtautuminen verenluovutukseen, vaikka juuri luovutetusta verestä erottamalla saadaan sellaisia veren pääkomponenttien osasia, jotka ovat kunkin Jehovan todistaja -yksilön hyväksyttävissä."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_verioppi

Erittäin hyvin aihetta avaava sivu ("Verikysymys uudessa valossa"):

http://www.geocities.com/tsubadub/

>>1914 profeetallisuus mainitaan.

Höpö höpö:

http://www.veljesseura.org/?q=node/54

>>Sanos mulle tiuku mitä vuonna 1914 tapahtui?

Alkoi ensimmäinen maailmansota.

>>Tämän ennusti jo 1800-luvulla silloiset raamatuntutkijat, nykyiset Jehovan todistajat.

Eivät tainneet ennustaa. Vuodesta odotettiin rauhan vuotta. Hyvä ennustus, vai mitä? Mutta jos todella haluat tietää mitä tuo pitää sisällään, tässä siitä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_eskatologia

>>Nyt taas, ties kuinka monetta tuhannetta kertaa korostan, että jos olet kastettu todistaja niin sun tarvii aika paljon örveltää jotta saisit potkut seurakunnasta.

Tämäkö oli vastaus siihen, että missä raamatussa mainitaan katumusharjoitteet?

Tuhlaajapoika otettiin takaisin isänsä toimesta sillä sekunnilla kun vain päätti palata.
>>Meitä ei voisi vähempää kiinnostaa helluntailaisten touhut.

Siinä määrin kyllä kiinnostaa, että helluntalaisia pidetään ei toivottuina ovenavaajina. Se Jeesustelu ei ole jehovantodistajien mieleen. Näin ainakin silloin kun minä olin jehovantodistaja. En usko, että tuo on muuttunut radikaalisti kymmenen vuoden sisällä.

>>Koska viimeksi sinä tai joku muu on nähnyt Jehovan todistajia haukkumassa hellareita keskellä kaupunkia. Ja vielä kaiuttimien kautta.

Puhuvat omissa piireissään. Kiellä jos sinusta siltä tuntuu, mutta näin suhtauduttiin kun itse olin jehovantodistaja. En nyt yritä väittää, että jehovantodistajat käyttäisivät ajastaan jotenkin erikoisen siivun helluntalaisten parjaamiseen, mutta eivät kyllä niin tee helluntalaisetkaan jehovantodistajista. Ja olenpa muuten kerran nähnyt kun paikallinen puolivaloilla käyvä jehovantodistaja huuteli kaupungilla uskonnollisen musiikkiesiintymisen päälle painokelvottomuuksia.

>>Jaa että sieltä ollaan sellaistakin sanottu. Puhe ja ajankohta pöytään nyt!

Taisi olla itse V.Leinonen, joka luopioidenparjaamis-puheenvuorossa kolme kesän konventtia sitten vertasi mielenosoittajia Sodoman homoraiskaajiksi. Jos sinulla sattuu olemaan tuo puhe, niin kuuntele se tai pyydä jostakin lainaksi.

>>Annas paukkua sitten. Kyllä minä vastaan. Nyt kun olen kerrankin paikalla kun jäin pois tämän päivän ohjelmastakin.

Puhuin vt-seurasta, en yksittäisestä jehovantodistajasta. Pointti tuossa oli se, että asioista ei kyetä keskustelemaan ja entisten jehovantodistajien kanssa ei _saa_ keskustella asioista niiden oikeilla nimillä.
>>Ei kai todistajat helluntalaisia vihaa. Eiköhän se ole toisin päin ainakin kun olen jutellut helluntalaisten kanssa.

Tunne taitaa olla aika molemminpuolinen. Jehovantodistajat pitävät helluntalaisia jeesus-uskovaisina ja helluntalaiset jehovantodistajia harhaoppisena jenkkiläisenä lahkona. Näin olen ymmärtänyt.

Ei sillä että pitäisin helluntalaisuutta jotenkin ylivertaisena jehovantodistajuuteen verrattuna, mutta mielenkiintoista on kuitenkin, että helluntalainen voi käydä jehovantodistajien kokouksessa, mutta jehovantodistaja ei voi käydä helluntalaisten kokouksissa. Helluntalainen voi yhtyä jehovantodistajan rukoukseen, mutta jehovantodistaja ei voi yhtyä helluntalaisen rukoukseen. Listaa voisi vielä jatkaa hyvän tovin.

Se etteivät jehovantodistajat voi osallistua siihen mihin he muita pyytävät, kertoo uskonnollisesta ylimielisyydestä, jollainen on mielestäni täysin perusteetonta. No tuon takanahan on vain vt-seuran pelko omista jäsenistä, ja siitä että nämä karkaisivat lahkosta pois.
Sait yhteen kirjoitukseesi tällaisen vastauksen:

"Poika oli jo katunut koko piiiiiitkän matkansa ajan. Siis mistään lauantaina pihalle ja maanataina sisään jutusta ei ollut kyse.

Korinttin äijän katumukset kestivät niinkin pitkään, että Paavalikin jo huolestui ja kehoitti seurakuntaa antamaan ukolle anteeksi. Ei kuulostanut minuutti paluulta, naatti."

Jos tuota lähdetään vähääkään analysoimaan, niin se todistaa ainoastaan vt-seuran käytännön epäraamatulliseksi. Nimittäin tuhlaajapojan ei tarvinnut toteuttaa katumusharjoitteita isänsä edessä sekuntiakaan, vaan katumus oli tapahtunut omasta aloitteestaan, omissa oloissa, ei kenenkään ihmisen tai seurakunnan edessä. Jos esimerkki halutaan laajentaa koskemaan seurakuntaa nykyään, se on tulkittavissa ainoastaan siten ettei seurakunnan edessä ole mitään raamatullista perustetta suorittaa katumusharjoitteita.

Fger yrittää tuossa todistella lahkonsa katumusharjoitteita raamatullisiksi sillä, ettei tuhlaajapoika tai "korinttin äijä" palanneet sillä samalla sekunnilla seurakuntaan tai isänsä luo kun katuivat toimiaan. Sillä kun ei vain ole minkäänlaista tekemistä seurakunnan edessä suoritettujen katumusharjoitteiden kanssa. Kumpainenkin katui toimiaan omissa oloissa ja hyväksyttiin takaisin poppooseensa heti kun osoittivat katumuksensa _palaamalla takaisin_. Paluu itsessään riitti katumuksen osoitukseksi, sen jälkeen kun nämä olivat _omissa oloissaan_ funtsineet mitä oli tullut tehtyä.
>>Tuolla alempana samankaltaisessa viestiketjussa tivasin raamatunpaikkaa puolenvuoden-vuoden seurakunnassa tapahtuvalle katumusharjoittelulle,mutta ei tule...ei!

Tulkintaa jossa pitää mennä syvälle rivienväliin kyllä tulee, mutta ei mustaa valkoisella, totta.

>>Vedotaan vain siihen että tuhlaajapoika oli katunut ollessaan kaukaisessa maassa,mutta se EI ole sama asia kun se että erotettu henkilö alkaa käydä salilla ja istuskelee siellä kun uunin pankolla oleva kissa puolivuotta-vuosi.

Kyllä, tuo tuhlaajapojan esimerkki kyseenalaistaa vt-seuran käytännön katumusharjoitteista, ei missään nimessä vahvista sitä, kuten se valheellisesti yrittää sen esittää.

>>Alkuseurakunnassa ei ollut katuvalle koe-aikaa ja kokouspaikan takana olevaa soppea.Siellä katuva otettiin heti takaisin.

Se ei vt-seurassa käy koska se ei luota jäseniinsä tuossakaan suhteessa. Jos se luottaisi, mitään katumusharjoitteita ei tarvittaisi todisteeksi 'aidosta katumuksesta', varsinkaan kun raamattukaan ei tuollaista käytäntöä puolla tai vaadi.

No eipä se näytä aina toimivan tuokaan. Onhan niitä kokemuksia moneen kertaan erotetuista ja palanneista. Tuntemani mieshenkilö on otettu takaisin neljä tai viisi kertaa. Kyseinen kaveri on 'kaunistanut' jehovantodistajien avioliittojen eroprosenttia oikein urakalla, sillä syy erottamiseen on ollut aina avioero ja sitä kautta uusi heila.

Mutta minkäs teet. Vt-seura on nostanut itsensä linkiksi ihmisen ja jumalan välillä, linkiksi jota ilman jumalaan ei voi saada yhteyttä, ja sellainen tuppaa aiheuttamaan aina enemmän ongelmia kuin ratkaisuja. Lahkoille ja kulteille ominaisia piirteitä, ei sen ihmeempää.