Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

1. Lunta+on+tupruttanut+koko+päivän.+Rupesin+huolestumaan,+katoaako+se+kuljetusaarteeni+-+auto+nimeltään++-+kokonaan+lumikasan+alle.+No+ei+sitä+puhtaaksi+saanut,+uutta+tuli+täydeltä+poistetun+tilalle.+Kunpahan+temmelsin+raittiissa+ulkoilmassa.+Vesisadettahan+ennustukset+lupaavat+jatkossa.Tuli+tuossa+mieleeni+puheet+ikääntymisestä,+kun+ulkoa+"työhommistani"+vähän+nysähtäneenä++puhaltelin.+Palstallakin+arvuutellaan,+että+vieläkö+seitsenkymppisenä+nisupulla+maistuu+ja+sulaako+sokeri+suussa.++Kyllä+muistan+ne+ajat+hyvin+kauan+sitten+kun+olin+ko.ikävaiheessa.+Jotain+pientä+mielessä+vanhenemisesta+tuli.+Kuudenkympin+juhlat+vietin+reteesti,+kymmentä+vuotta+myöhemmin+vain+niiden+kesken,+jotka+suuremmin+kutsumatta+paikalle+sattuivat.Turhalta+tuntui+juhlistella.Kasikymppistäni+en+juhlinut++...+siitähän+on+aikaa,+mutta+muistan+kuitenkin+kyllä+täyttäneeni+80+v.+Kyllä+silloin+tuli+huolestuneita+kyselyjäkin,+koska,+missä+ja+millaiset+juhlat+pidän?+Vastasin+tasapuolisesti,+että+mitään+juhlia+en+pidä+ja+jos+siltä+näyttää,+juoksen+karkuun.+Lahjoja+en+halua,+enkä+tarvitse,+onnittelut+ovat+liioiteltuja+-+paremmin+sopisi+"osanotto",+mutta+en+tarvitse+sitäkään.+Juhliin+ei+ole+aihetta.+Hyvin+se+meni+toivomusteni+mukaan.Sitä+vain+meinaan,+että+kyllä+se+elämä+jatkuu+tasavuosien+jälkeenkin.+Ei+se+ole+mikään+kokonaan+käänteen+tekevä+rajapyykki.+Saattaa+olla,+että+hurjin+vauhti+hidastuu+-+tietysti+tapauksesta+riippuen.+Näin+on+minullekin+pikkuhiljaa+käynyt,+koipeni+ei+kohoa+nuoruuteni+malliin.+Vielä+kuitenkin+matka+kävellenkin+jatkuu,+vaikka+entistä+rauhallisemmin.+Siitäkin+on+apua,+että+ei+ole+enää+turhia+kiireitä.+Tällaista+satuin+funteeraamaan+tälle+päivälle.Näyttää+siltä,+että+lumen+tupruttelu+on+nyt+vähentynyt.+Jatkoja+teille!
  2. Illan+hämärä+menossa!Aivan+hyvä,+sateeton+keli+ja+pakkastakin+vain+hiukan.++Markettireisulla+huomasin,+että+vaalit+ovat++käsillä.+Marketin+edessä,+kävelykadulla+oli+vilkas+ja+äänekäs+tiedoitetoiminta.+Jostain+on+polkaistu+käyntiin+loppukirin+tapainen+toiminta+useammassakin+tiimissä.++Hyvähän+se++että+valistetaan.++Pääsin+helpolla+kun+vastasin,+että+olen+jo+äänestänyt.+Suurempi+kiinnostus++valistajilta+loppui+siihen.+En+ole+hankkinut+askelmittaria,+josta+Ramoona+kertoi.++Vielä+kymmenen+vuotta+siten+minulla+oli++kuntoutusvimma+päällä,+kun+tapaturmaisesta+vammastani+aloin+toipua.++Mittarina+oli+matka+ja+kello.+Tapanani+oli+kävellä+rivakasti++2X5km+ja+sen+päälle+pienet+asiat+kuten+kauppareissut.+Talvisin+monina+päivinä+kävelyn+korvasin+tunnin,+kahden+hiihdolla.+Vuosia+se+meni+sillä+tahdilla+ja+kyllä+siitä+tulostakin+tuli.++No+niin...ne+ovat+muisteluitani.Nyt+on+menoni+pikkuhiljaa+hiipunut+tähän+malliin.+Kävelyä+yritän+pitää+muistissa+tunnin+verran+päivässä+hissutellen.++Ns.+hyötyliikunta++mukaan+luettuna.+Kuntokämpässäkin+käyn+vielä+...joka+toinen+päivä+varttitunnin.+Yhden+päivän+viikossa+yritän+pitää+vapaana+rentoutumalla.+Alkaahan+se+muistuttaa+alasajoani,++mutta+kaiken+huomioiden,+luulen+tehneeni+lähes+parhaani.En+minäkään+aio+siirtyä++toiseen+ikäryhmään.++Täällähän+se+menee,+osittain+viihteenä,+ajankuluna,+vaihteluna+ja+joskus+asioissakin+mukana+ollen.+Minulla+oli+nuoruudessani+pikaisia+kortteerin+vaihtoja+usein,+jospa+nyt+koettaisi++vakiintua+tänne.+Jatkoja+teille!
  3. Tavallisen+hyvä,+kuiva+keli+tänään,+pieni+pakkanen+ei+haitannut.+Lumet+ovat+kadonneet+täällä,+on+se+vähän+erikoinen+talvikeli.Skillan+kiinnitti+huomiota+kirjoittaani+"äkkihyppäyksestä+pystyyn."+No...sananvalintani+oli+kyllä+kuvaava,+mutta+ei+paras+mahdollinen.++Kyllä+sen+joutuu+soveltamaan+omaan+tasooni.+Ehkä+olisi+riittänyt+kertoa,+että+jos+ripeästi+yritän+nousta+pysyyn,+voi+kempsahtaa+nurin+kun+puutunut+jalkani+pettää.Samoin+on+käynyt+minullekin+kuin+Late+kertoi.+Viime+vuotena+jäi+kaikki+ulkomaan+matkat+ja+"myös+maakuntamatkakin"+Osasyy+oli,+että+kesän+aikana+rimsuutui++yllätyksiä+terveystutkimuksissa,+joiden+takia+täytyi+pysyä+täällä+maisemissa.+Siihen+se+matkusteluintomme+sammui++ja+kesä+tuli+jökötettyä+täällä+paikoillaan.+Jatkoa+en+tiedä,+se+täytyy+taas+katsoa+ajallaan.+Voi+olla+matkailumme+on+tehty.Kyllä+se+otteeni+tuntuu+vähitellen+kirpoavan+pois+muistakin+asioista,+sellaisistakin+joita+olen+pitänyt+tärkeinä.++Usein+hiipii+ajatus,+että++mitä+se+oikeastaan+enää+minulle+merkitsee+"näillä+kymmenillä."++Sukupolven+vaihdoksen+aika+on+jo+tapahtunut.+Tuleehan+sitä+kuitenkin+seurattua+jonkin+verran+elämänmenoa+ympärillään++ja+myös++poliittisen+vallan+käyttöä+ja+"valtavirtauksia."++Sen+verran+selvyyttä,+ettei+äänestyskopille+mene+arpomaan+numeroa.Hyvää+illanjatkoa+kohti+huomista!+Sitähän+se.
  4. Hyvä+vitsi+Katleijalta!++Sopiva++muistutus+rasvatohtorin+hyvistä+opeista.+Ai+niin..huomenta+tietysti!Eilen+iltapäivästä,+kuten+tavallisesti,+pyrin+Pirttiin+pariinkin+kertaan.+Ei+siitä+mitään+tullut.+Eka+kerralla+viesti+katosi+keskén+kirjoittamisen:+tuli+pahoittelu+ja+että+se+on+"rikki!+Läppärini+toimi+muualla,+mutta+ei+S24:ssä.+Palasin+myöhemmin+läppärilläni+seurustelemaan+ropotin+kanssa.++Pinkoodin+kirjoitin,+hyväksyntämerkki+tuli,+mutta+jatkossa+kysymys:etkö+muista+koodia?+On+se+hauskaa!+Samoin+se,+että+kun+painaa+viestin+lähetysnappia,+rekisteriröinti+on+näkyvissä,+mutta+se+samalla+katoaa.+Tulee+ilmoitus:+et+ole+kirjautunut+Todentotta,+enpä+näytä+olevan!++Kyllähän+se+aikansa+hupi+menettelee,++mutta+voitonhan+ropotti+viimein+vei.+++Oli+ilmeisesti+muutakin+häippää.+No...+nyt+se+näyttää+toimivan.+Minullahan+oli+aikoinaan+työkaverina+jehvalainen.+Hyvin+me+tulimme+toimeen,+topakka+työkaverihan+hän+olikin.+Alkuun+hän+hieman+tapaili+valistustyötäkin,+mutta++ehdotin,+että+eiköhän+jätetä+henkimaailman+asiat+sivuun.+Ei+siitä+sen+koommin+puhuttu.+Eräs+asia+jäi+silloin+mietityttämään.+Jonkun+ajan+kuluttua+kotiovelleni+ilmestyi+jehovalaisia+valistajia.+Oliko+heidän+organisaationsa+toiminut+ja+heille+olisi+tullut+vinkki?+Ehkä...käännytin+heidän+pois+ovaltani+yksisanaisesti.+Enkä+maininnut+työkaverille+sanaakaan.Niinpä+minäkin+lähden+"oikeata+elämää+jatkamaan"+-+SkillaNin+sanoin.+Pääasia+olikin,+että+sain+taas+Pirttiin+"+pään+auki."+Täällä+elellään+lumetonta+aikaa.+Jatkoja+teille!
  5. Hyvää+uuttavuotta+kaikille,+jotka+sattuvat+tämän+lukaisemaan!+(myös+heille,+jotka+eivät+lukaise:)Niin...pitikös+sitä+muuta...korjaus+kirjoittamaani.+Vähän+huolimattomasti+muistin+lukemani++SkillaNin+kirjoittamasta+"sähköttömistä+päivistä+P-K+alueella.+Minä+"oikaisin"+käsityksekseni,+että++se+koski+yleensä+sähköttömiä+päiviä+vanhan+kotipaikkani+alueille.+Kyse+olikin+nyt+lumipyryn+aiheuttamista+sähkökatkoksista.+Sori+;))Late+kirjoitti+olevansa+vanhimmasta+päästä+Pirtin+porukasta.+Voi+olla...lähes+vuoden+vanhempi+kuin+minä.+Tuntuu+tuota+tässä+"nuorempanakin"+ikää+tulleen.+Niin..+kyllä+me+tavattiin+siellä+joen+varrella.+Heikki+piti+esitelmää+ko.+tontista.+Sinnehän+te+rivarin+rakensitte,+myös+Heikkikin+oli+osallisena,+ellen+väärin+muista,+oli+myös+Erkki+ja+Penttikin,+jotka+tunsin+hyvin.Ay-liikkeen+toiminnassa+olin+vuosi+monellakin+tavalla,+myös+työmailla+luottamusmiehenä.++Te-+sopimuksen+mukaan+sain+joihinkin+aikoihin+päivän+palkallisena+asioiden+hoitoon.+Se+tuli+työntekijämäärän+perusteella.++Yleensä+tulin+hyvin+toimeen+siinä+joukossa.+Ehkä+se+oli+juuri+sopiva+"vertaisryhmä"+siirtotyöläiset+mukaan+luettuna.+Poliittisissa+järjestöissä+ja+toiminnasssa+olin++oikeastaan+vain+nimellisesti.++Kyllä+se+työväenluokkainen++suuntautumien+on+minulle+ajettu+selväksi++nappulasta+lähtien+elämänmenossa.+Ei+sitä+tarvitse+arpoa:))++Jätän+kuitenkin+tämän+enempää+tässä+selittelemättä.Niin,,,+samainen+ammattiliiton+lehti+tulee+minullekin,+tuleehan+sitä+katseltua.+Olinhan+sen+lehden+toimitusneuvostossa+yli+kymmenen+vuotta(+heh,+kehaisu:).+Kaipa+se+lienee+siitä+johtunut,+kun+kirjoittelin+jossain+määrin,+silloin+virkeämpämänä+ennen+tietokonekauttani.Asia+on+hoidettu,+tervehdys+tulee,+kunhan+saan+tämän+matkaan!+.
  6. Hurskainen+kirjoittaa,+että+valvottaa+kun+ei+ole+`rojektia`.+Näinhän+se,+tuttuahan+se+minullekin,+varsinkin+aikoinaan,+kun+projektien+puuttuminen+alkoi++uhata+ihan+peruselämistämmekin.+Kun+muuta+nälöalaa+ei+auennut,+lähdimme+"elintasopakokaisiksi"+Hesaan+kuten+niin+monet+muutkin.+Ei+se+paikka+heti+ilmaiseksi+auennut+täälläkään.+Lienee+siihen+mahtunut+unettomia+öitäkin.+Jotenkin+siitä+vain+selvittiin+ja+työhommat+vakiintuivat.Työhommien+aikaan+alkoi+tulla+"ajan+puute."+Olin+aika+pitkän+jakson+Työväen+opistolla+iltaisin.+Työmaallakin+sattuivat+valitsemaan+minut+edustajakseen,+se+tapahtui+melkein+kokonaan+ylimääräisenä+sivutyönä.+Kuten+tavallista.+Ihmeen+paljon+kerääntyi+kaikenlaista+selvitettävää.+Lisäksi+se+vaati+iltaöisin+paneutumista+te-+sopimusten+sisältöön+ja+työlainsäädäntöön.+"Vääntöä"+tuli+pienistäkin+asioista+yhtenään.+Näin+jälkeenpäinkin+ajatellen,+taisivat+tahallaankin+"poikaa+kouluttaa."+Hyvin+mielestäni+selvisin+ja+sain+koulutettua+työnjohtoporrastakin,+että+selvistä+asioista+ei+kannata+riitaa+tehdä.+Alkoihan+se+sujua,+mutta"+kun+nämä+kaikki+"projektini"+kasaantuisat,+koettelihan+se.+Parin+viikon+sairasloma+hälyttävän+korkean+verenpaineeni+takia+ja+päälle+lääkitys.Siitä+opin+"itseni+kasvattamista."+Öitä+ei+kannata+valvoa,+ajatukset+kiertävät+loppumatonta+kehää,+eikä+lampaiden+laskeminen+auta.+Täytyy+päättää,+että+kaksi+minuuttia+ja+ajattelu+on+lopetettava.+Nukkuminen+on+paras+ratkaisu+ja+sen+jälkeen+rasituskuorman+hallittu+purku.Jotain+tekemistä+sitä+luonnostaan+vaatii+muutoinkin.+Sen+hoidin+heti+eläkkeelle+päästyäni.+Mökilläni+teuhaamisen,+kalastuksen+ja+marjastuksen+lisäksi+aloin+tekemmään+sitä,+johon+ei+ennen+löytynyt+aikaa.+Tein+käsitöitä,+katajat+ja+puun+käkkyrät+tarvikkeina+ja+harastin+myös+taulujen+maalaamista+ja+kaikenlaista+kokeilua+ja+tietojen+hakemistakin.+Lukemistakin+olen+paljon+saanut+paikattua,+vaikka+onhan+niitä+lukematomiakin+kirjojakin.+Lukeminenkin+alkaa+hiipumaan+hiljalleen.Nyt+olen+purkanut+lisää+näitäkin+eläkeläisen+projekteja.+Kyllä+se+onnistuu,+jos+vaikka+lujille+ottaisi.+Peliautomaateille+ei+kukaan+väkisin+vie,+viinan+kittaaminen+ja+tupakointi+on+vapaehtoista.+Jos+niistä+aiheutuu+suurta+vahinkoa,+on+paras+kopettaa.+Jos+ne+hallinnassa+niin+mikäpäs+siinä.Eläkeläinen+joutuu+opettelemaan+itse,+oppii+kävelemään+hitaammin,+oppii+että++oppii+huonommin+ja+hitaammin.+Kaikkia+ei+opi+pelkästään+kirjoista.+Ja+se+vielä,+me+olemme+erilaisia,+eikä+kaikkea+selvitä+pelkkä+ikä+vanhanakaan.Tällainen+vouhotus+elämänkokemuksistani.+Hyvää+jatkoa+vuoden+loppua+kohti!