Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

1. Vettä+taas+pudotteli+koko+päivän.+Satoi+myös+yöllä.+Parikertaa+heräsin+ja+kyllä+ikkunapellit+ropisivat.+Tänään+mainittiin+uutisissakin+Etelä-+Suomen+runsaista+sateistä+ja+jokien+tulvista.+Ei+nyt+pitäisi+olla+vaaraa+asunnoille,+mutta+pellot+tietysti+kunnolla+vettyvät+kun+tulva+penkereet+ylittää.Sisätyöpäivä+tuli++täysin+pidettyä.+Jos+nyt+työpäivästä+voi+puhua,+paremminkin+lonkanvedosta.Aamulla+ihmettelin+kun+vastapäisen+talon+katolla++lippu+liehui.+Enpä+muistanut+Aleksis+Kiven+päivää.+No,+selvisihän+se+melko+pian+kalenterin+vilkaisulla.Katselin+tv:stä++"Nummisuutarit"+lähes+konaan.+Mykkäelokuva++se+oli+v.+1923,++pieniä+tekstipätkiä+muutama+"ohjaamassa."+Olen+monta+kertaa+elokuvana+ja+näytelmänä++katsonut++ja+myös+lukenut+tämän+"suutarin"+Niinpä+oli+ihan+hyvä+katsoa+mykkänäkin,+hyvin+pysyin++"kärryillä."Kiinnostuin+erikoisesti+puitteisiin:+mökkiin,+hirsiseiniin,+sisusteisiin,+ulkokattoihin,+hevoskärryihin,+pistoaitoihin+ja+portteihin.+Näkyi+sellainenkin++vedenkantoväline+kuin+korento.++Elokuva+on+valmisunut+n.+60+v.+näytelmän+julkaisun+jälkeen++ja+siitäkin+on+aikaa+vierähtänyt+tähän+päivään++94+v.+Hyvin+se+toi+mieleeni+"vanhaa+elämääni"+korpikylässä+tiettömän+taipaleen+takana.++Saman+tapaisia+vinkeitä++ja+toimia+sitä+tapahtui+sielläkin.+Ei+tietenkään+täysin+elokuvaan+rinnastettavissa,++mutta+jotenkin+myötäileviä.++Latelle+&+kumppanille++A.+Kiven+päivä+on+kotiseutujuhla.Hurskaisella+ongelmia+riittää.+Pölyimurin+letku+saattaisi+jostakin+löytyä.++Murtuneen+letkun+kyllä+saa+korjattua+ilmastointiteipilläkin.+Muutama+kerros+kireälle+vedettynä+kyllä+pitää+ja+kestää.+Niin+minä+kokeilisin.+Eihän+siitä+täysnätti+tulisi,+mutta+eihän+imuria+tarvitse+kauneusnäyttelyyn+viedäkään.++Jaaha...aika+lopettamiseeni.+Jatkellaan+ja+katsellaan!
  2. Alkaa+mennä+yksitoikkoiseksi+säistä+kertominen.++Sataa+rumuutti+aamupäivän+kunnolla,+Nyt+illemmasta+aurinkokin+näyttäytyi+ja+sade+lakkasi.+Vetistä+keliä+on+loppuviikoksikin+ennusteltu.Mobiili-+maksutapaa+en+toistaiseksi++edes+harkitse.+En+tarvitse+sitä,+jos+netti-maksaminen+pysyy+käytössä.+S-marketissa+käy++S-pankin+Visa+ja+muissa++maksuissa+muu+pankinkortti.Suurin+osa+laskuistani+menee+suoraveloituksena.++Minkäänlaista+kauppaa+en+käy+netin+kautta.++Enpä+ole+kovin+"+edistyksellinen:)"SkillaNilla+vaan+laulu+raikaa.+Sen+on+hyvä+harrastus.+En+kyllä+ole+yhtään+kateellinen,+vaikka+olen+jäänyt+laututaitoja+vaille.+Oikeastaan+olen+tähän+puutteeseeni+tyytyväinen,+eipähän+kukaan+pyytele+minua"+kiekumaan."+Koulussakin+luvattiin+vitonen+ja+vapautettiin+yrittämästä.Marjahommani+on+paketissa.+Suunnitelman+mukaan+torilta+löytyi+marjat.+Kyllän+tein+hapuillen+pieniä+koeretkiä+täältä+lähistöltä.+Ei+näyttänyt+mitenkään+lupaavalta.+Tottahan+vuosikymmenien+aikanana+olen+tutustunut+laajemminkin+marja-+ja+sienipaikkoihin.+Olisi+pitänyt+ajella+edestakaisena+matkana+lähes+200+km,+eikä+tulos+olisi+tietenkään+ollut+taattu.Lisäksi+oli+kyllä+myös+terveydellisiä+"jarrujakin."++Kyllä++"marjastukseni"+meni+hyvin+päin.Ei+tietenkään+ostetut+marjat+ole+niin+hyviä+kuin+itse+poimitut,+mutta+laatuero+katoaa+kun+unohtaa+tunneseikat.Lähes+pilvetön+taivaanrantsu+on+sillä+tavalla+kuulaannäköinen,+että+saatta+tulla+viileä+yö.+Eihän+siinä+mitään+tavatonta+olekaan.+Hyvää+jatketta+illallenne!
  3. Kyllä+losotti+vettä+koko+päivän+ja+synkeän+hämärää+riitti.+Täytyi+lähteä++annettuun+aikaan+pistäytymään+Terveyskeskuksessa.++Sateensuojana+oli+kertakäyttöiseksi+tarkoitettu+kevyt+sadetakki.+Kyllä+se+muutoin+virkansa+hoiti,+mutta+oli+turhan+lyhyt.+Tuulenpuuska+pyöritteli,+tottahan+se+pöksyt+kasteli++puolireidestä+alaspäin.+Homma+Terveyskeskuksessa+hoitui+muutamassa+minuutissa,+sairanhoitajan+vilkaisu+ja+kontrollihomma+tuli+tehdyksi.++Kyllä+se+minustakin+riitti,++ei+ongelmia.+Tulipahan+kirjaus+potilasrekisteriini.Ei+minullakaan+ole+Hurskaisen+mainitsemia+kirkasvalolaitteita.+Tavallisia+valoja+saatan+kuluttaa+jos+tumma+päivä+alkaa+kyllästyttää.++Kyllähän+mainostajat+laativat+viestinsä+niin,+että+saattaa+niihin+retkahtaa+lähes+kuka+tahansa,+vaikka+humpuukista+olisi+kyse.+Mainostajiksi+haalitaan+oikein+julkkiksiakin.++Varsinkin+kun+ihmisellä+on+jatkuvia+vaivoja,+sitä++voi+retkahtaa+"oljenkorteen"+koetteeksi.+Voi+se+lumelääkekin+tehota+kun+kovasti+uskoo.+Muistan+kun+mummoni+halusi+yhtenään+hotapulverilippuja,+äitini+otti+talteen+tyhjät+lipukkeet+ja+täytti+sen+perunajauholla+ja+ripauksella+suolaa.+Kyllä+se+tehosi,++sen+mummo+totesi+kun+vaikutusta+kyseltiin.+Eihän+se+kaunis+temppu+ollut,+mutta+lähdepä+sieltä+salolta+toistakymmenen+kilometrin+päästä+hotapulvria+hakemaan.++Olihan+siinä+mummolla+totuttua+tapaakin,+koska+perunajauhot+yhtähyvin+toimivat.))++Niin+se+on,+olipa+kyseessä+tavara,+uusi+luontaislääke+tai+raha,+jos+se+on+mainoksessa+erikoisen+hyvää,+melkein+pitäisi+hälytyskellot+soida:))Onhan+tuossa+pari+näppärää+runoa,+syksystä+ja+keväästä.+Ei+hassumpaa!++Minä+jätän+runoilun+ja+kirjoittamisenkin+tältä+päivältä.+Heippa+vaan!
  4. Oli+se+vähän+ihme,+että+näin+pilvinen,+sateita+odottava+ilma++kesti+ilman+vedentuloa.+Kyllä+huomenna+näissä+maisemissa+voi+tulla+tämänkin+päivän+edestä.+Näin+ennustelevat.Täytyi+käydä+kalassa,+oli+niin+ohittamaton+tarjous+6,+99+€/kg+vileerattuna.++Kyllä+sen+olivat+huomanneet+toisetkin,+jonoa+oli+mutta+mikäs+oli+jonotellessa.+Olihan+se+"sisätyötä"Kyllä+SkillaNin+ansiot+Pirtin+ylläpidosta+tulee+selväksi+Venlastiinan+viestistä.+Siihen+ei+ole+lisättävää.+Sitäpaitsi,+Kahvipirtin+alun+aikoihin+en+ollut+vielä+edes+koskenut+tietokoneeseen,+enkä+uskonut+mokomaa+vekotinta+tarvitsevankaan.+Jossain+mielenhäiriössäni++sen+suunnittelematta+ostin.++Joten+ehkä+puolet+Pirtin+matkasta+olen+ollut+jotenkin+mukana.Kyllä+se+rikas+mielikuvitus+on+hyvä+apu.+Niin+se+on,+mistä+johtunee,+että+minun+mielikuvitukseni+ei+kovin+vilkkaana+lentele.++Tosikoksi+tunnen+itseni+-+ainakin+moniin+muihin+verrattuna.+Se+mielikuvieni+jarruttelu+voi+johtua+nuoruuspäivistäkin.+Realismia+oli,+ettei+mielikuvitusruokailu+kovin+hyvin+ravinnut+ja+saattoi+vitamiinejakin+puuttua.+Työelämässä+sitten+opetusta+sain,+että+ei+kannattanut+turhia+mielikuvituslentoja+ääneen+päästellä+edes+huumori+mielessä.+Kymmenet+korvat+kuuntelivat+ja+ottivat+jutusteluni+täytenä+totena.+Syynnä+oli+sekin,++että++olin+tosikkotyyppinen+ja+eihän+sellaiselta+odoteta+"höpinöitä."+++SkillaNin+sanonta:"Ynnämuu+vähän+hillitymmin+meidän+mielikuvitus+leikkeihin+ryhtyy,+mutta+pitäähän+mukana+olla+vähän+järkevämpi+kaveri,+vaikka+minusta+mielikuvitus+on+hyvä+asia,+arjen+elämässä.+"+Joopa,+kiitän+kohteliaisuudesta,+mutta++tosikkomaisuuteni+ja+mielikuvitukseni+vajavuus+kyllä+lomasee+ison+palan+pois+"järkevyydestäni",++jos+sitä+nyt+kovin+äijän+on+sattunut+edes+saamaan.Aika+hyvinhän+lokakuu+on+nimensä+mukaisesti+alkanut.+Jatkellaan+etiäppäin!
  5. Tavallista+iltaa!Enpä+tuota+tullut+edes+ajatelleeksi,+että+jonkunhan+Pirtin+siisteydestä+ja+kunnosta+täytyy+pitää+huolta.++Sellainen+ukon+torvelo+olen,+että+valmiin+päälle+vain+olen+tullut.+Olin+kyllä+monia+vuosia+sitten+mukana+Pirtin+siirroissa.+Nythän+Pirtti+jököttää+tukevasti+paikallaan,+SkillaN+suorittaa+säännöllisin+välein+pirtin+sisustuksen+uusimista.+Uutta+ilmettä+viihtyisyyden+lisäämiseksi+-+niinhän+ne+muutkin+vastaavat+tekevät.Ilmankos+kat...sori,+kisut+tollistelevat+kun+käyn+Pirttiin.+Eivät+oikein+tiedä,+pitäisikö+lähestyä+vai+pinkaista+karkuun.++Sisäsiistihän+yritän+olla+Pirtissä+käydessäni,+joten+jos+en+ole+auttanut+niin+en+ole+pahemmin+sotkenutkaan.++Kisut+ovat+saaneet+olla+hätyyttelemättä+ja+nurkkakaappiinkin+olen+ylen+havoin+kurkannut.++Jää+minulle+kuitenkin+ajattelemisen+paikka.Pilvisen+nuhjuinen,++sateen+uhka+on+ollut+koko+päivän,+mutta+ei+ole+vettä+losottanut.+Täytyihän+minun+käydä+heti+aamupäivällä++tarkistamassa,+kuinka+markkinoiden+toinen+päivä+sujuu.+Eivätpä+kauppiaat+olleet+pelästyneet++ilmojen+uhkaa,+lähes+kaikki+entiset+odottivat+ostajia.+Siihen+aikaan+ei+kyllä+ollut+katselijoiden+tungosta.+Täydensin+hieman++eilisten+ostosten+saalista.++Hyvä+kanttarellipaikka+löytyi+ja+hintaakin+soviteltiin.Siinähän+tämä+pyhäpäivä+on+mennyt.+Eipä+sillä+paljon+eroa+arkeen+olekaan.+++Markettikin+on+joka+päivä+samaan+tapaan+auki.+Taisin+eka+kerran+pyhänä+käydä+muutaman+€+ostoksen.
  6. Pienestä+aamusumusta+huolimatta,+hyvät+puoliaurinkoiset+kelit+yli+kymmenen+asteen+lämpimässä+jatkuivat+täällä.+Päivääni+sotki+Terveyskeskus+reissu.+Pienehkö+pinnallinen+sitkeä+tulehduspiste++näytti+vain+pahenevan,++sitä+katsoin+tarpeelliseksi+näytellä.+Homma+hoitui,+lekuri+leikkasi+tulehtuneen+pahkuran+auki,+puristeli+mädät+ulos+ja+teippi+päälle+ja+antipiootti+presepti+mukaan.++Ripeästi+hoidettu+homma+kun+odotuksen+jälkeen+asiaan+pääsin.SkillaNin+kysymys:"Hurskainen+sen+tiesi,+vuolurautahan+se+oli+millä+kuoritaan,+onkos+petkele+sama+kuin+kassara?"+Kyllä+Hurskainen+tietää.++Vuoluraudalla+pöllien+puhtaaksi+kuorintaa+tein+vain+kerran+Hyrynsalmen+reissullani.++Vuolurauta+oli+välttämätön+myös+vanhan+ajan+hirsirakentamisessa.+Puolipuhtaksi+kuorintaa+tehtiin+syksyisissä+pöllisavotoissa.++Silloin+kun+kuorittiin+parimetrisiä,+vuolurauta+oli+siihen+tottuneelle+paras.+Kuorintaan+tehtiin+korkea+pukki,+jossa+pölli+oli++puolittain+pystyviistossa+asennossa.+Homma+hoitui+vähemmän+selkää+rasittaen.++Petkele+(jossain+"teräsin)oli++lähes+parin++metrin+pituisessa+varressa.++Terä+oli+15-20+sm+leveä.+sillä+sitä+työnneltiin+kaarnaa+pois.+Minulla+vasenkätisenä+oli+tässä+erikoistaito,+kun+keskeltä+aloin+4+m+pöllin+kuorimiseen,+suunnan+sain+vaihdettua+pyöräyttämällä+patkelen+käsisäni+toiseen+suuntaan.+Yhteen+suuntaan+pökkäävät+joutuivat+hyppäämäänpöllin+toiselle+puolelle.+Petkele+on+myös+käyttökelpoinen+avantoa+jäihin+tehdessä.+Kassara+on+minun+murteessani++lähinnä+vesuri.++Paikalliset+murteet+saattavat+joskus+olla+erilaisia.+Pohjoisemmassa+mm.+rukkaset+ovat+kintaita.++Minulle+kintaat+ovat+lähinnä+lapasia.))Kalatarjoustakin+olisi+ollut,+mutta+olen+ahneuksissani++haalinut+"alennuslohta"+pakastimeen.Muutoinhan+siinä+käy,+niin+kuin+puolirumasti+sanotaan+ahneelle+käyvän.++Pari+,+kolme+kertaa+viikossa+kalaa+sujakasti+menee.+Itaauringon+punertava+kajo+näkyy+pilvettömällä+taivaalla.++Tästäpä+huomista+kohti.+Aion+dekkaria+vilkaista.+Heippa!
  7. Ihanpa+tolkullinen+tänäänkin+oli+tänään.+Aamusta+sumua,+joka+selkeni+niin,++että+väliin+aurinkokin+näkyi.+Rakennemuutoksia+tapahtuu,+onhan++aivan+yleismaailmallista+kaupungistuminen.+Eihän+siinä+kaikki+ole+pahaa.+Olisihan++ollut+parempi++hallitummat+siirtymät+ja++myös+maaseudun+elinkeinojen++säilyttäminen+paremmin.+Kuitenkin+monet+puutavaran+jalostustehtaat+lopetettiin+myös+alueilta,+joissa++oli+raaka+aineet,+metsät+lähellä.+Onhan+siinä+ihmettelemistä+miksi+näin+tehtiin.++Kaipa+se+on+niin,+että+omistajat+päättää,+eikä+niihin+yhteiset,+yhteiskunnaliset+asiat+vaikuta.Liedon+Littoistenjärveen+on+tehty+parannustöitä.+Luin+siitä+Ylen+netti+uutisista+ja+muutamista+lehdistä.+Keväällä+ajettiin+järveen++kemikaakaaleja++runsaasti+tarkoituksella+puhdistaa+järvi.+Kesällä+kehuttiin+kuinka+hyvin+onnistui,+järven+vesi+oli+todella+kirkasta.+Nyt+kalastaja+kertoo,+että+ovat+hauet+mätiä,+mätärakkuloita+täynnä+ja+haisevat+pahalle.+Näitä+havaintoja+ovat+tehneet+useat+henkilöt.+Asiantuntijat+ovat+syistä+erimieltä,+ilmeiseti+toimenpiteen+junailleet+yrittävät+puolustautua.+Selkiäähän+se+todennäköisesti+kunhan+tutkitaan.+Moka+kyllä+näyttää+tapahtuneen+ja+laajeneeko+se+vielä.+Luonnon+ropeloimisella+on+rajansa,+onhan+muitakin+esimerkkejä+pieleen+menneistä+parannustöistä,+mutta+enpä+väsytä+mahdollista+lukijaa+enenpää.Auringon+viimeiset+säteet+näkyi+pilvissä,+kun+aloitin+tätä+kirjoittamaan.+Nyt+ei+näy.+Siitä+voi+päätellä+näppäilyvauhtini.+Hyvää+jatkoa+illalle!
  8. Pilvinen+päivä+täällä,+mutta+sateita+ei+tullut.+Ihan+hyvä+keli+ilmojen+puolesta.+Lämpöä+n.+15.K.+Päätalolla+on+romaaneissaan+hyviä+kuvauksia+metsätöistä+ja+sen+ajan+elämästä.+Hänhän+kirjoitti+paljon+omista+kokemuksistaan.+Hyvää+yksityiskohtaista+tallennusta+historiaaan.Metsätöiden+nopeasti+alkanut+koneellistuminen+teki+tarpeettomiksi++jopa+sadattuhannet+metsätyöntekjiät.+Se+johti+rajuun+muuttoliikkeeseen.+Mm.+Pohjois-Karjalan+kunnista+tapahtui++suuri+väestön+vähennys+lähinnä+Etelä-+Suomeen+ja+Ruotsiinkin.++Katosi+teiden+varsilta+tarpeettomana+maitolaiturit.+Metsätöistä+eli+suuri+joukko+pientilallisia,+joilla+oli+pieni+maapaikka+oli+tukemassa+osin+ruokataloutta.++Niin+meilläkin,+tosin+me+ei+maitolaituria+tarvittu,+koska+lähes+10+km+olisi+ollut+pitkä+matka++kantaa+tonkkaa+tiettömän+taipaleen+takaa.+Antoi+se+pieni+peltotilkku+ja+pari+lehmän+kantturaa+lisuketta+perheen+talouteen.+Kyllä+se+lähtö+niistä+olsuhteista+oli+myös+pakon+sanelemaa.++Niin+on+lähtenyt+joka+sorkka+siitä+hanaiselle+alueelle+muodostuneesta+tusinan+mökin+kotikylästäni.++Eikä+se+ihmeellistä+ole,+kunnan+asukasluvusta+on+jäljellä+kolmasosa++-50+luvun+asukasmäärästä.Ei+se+muutto+kaikille+ollut+helppoa.+Hurskainen+muistaakseni+mainitsi,+että+moni++pääkaupunkiseudulle+lähtenyt+tuli+"maitojunalla"+takaisin.+Näin+tapahtui,+tunsin+monia+sellaisia+tapauksia.+Aika+monelle+annoimme+"hätämajoitusta"pieniin+oloihimme+kun+Hesssa+asuimme.+Useimmiten+oli+kyse+asunnon+saannista,+rahan+puutteesta+ja+olosuhteista+ja+työn+hakemisen+ongelmista.+Joskus+oli+kyllä+sattunut+jäämään+myös"+ryyppy+päälle",+mutta+ei+se+ollut+yleisin+syy.Olen+sen+verran+ollut+tässäkin+"muuttomankelissa",+että+jotain+kokemusta+kertyi.+Asuntolasta+Kajanokalla+minäkin+aloitin+"kaupunkireissuni."++Jos+olenkin+kohtuullisesti+selvinnyt+sekä+myös+sopeutunut,+en+käy+lyömään+leimaa+heihin,+jotka++eivät++ole+onnistuneet+saamaan+asioitaan+järjestykseen.++Elämässä+on+niin+tavattoman+monta+mutkaa,+jos+tosityhjästä+matkaan+ponnistelee.+Kompastuakin+saattaa.+Mutta...enhän+aio+tästä+romaania+kirjoittaa!++Hyvää+illanjatkoa!
  9. Loistava+syyspäivä+tänään+tekeytyi.+Vetää+vertoja+huonolle+keskikesän+päivälle.+En+kyllä+ehtinyt+ulkona+naatiskella+koko+päivää.+Kävin+Terveyskeskuksessa,++ei+mitään+vakavampaa+toistaiseksi,+mutta+kiusalliseen+vaivaan+täytyi+troppia+saada.++Ihme+kyllä,++terveyshuollossa+ei+pahempaa+ruuhkaa+ollutkaan.++Jäin+ajatuksissani+jahkailemaan+SkillaNin+kirjoittamaa+korpijuttuuni+liittyvää:"...vaikka+ei+niin+ikäväksi+voi+sanoakaan,+kyllä+ne+juuret+kummittelee."++Joo...+näin+se+on,+kyllä+se+paikkakuntakohtainen++ikävä+on+vähiin+haihtunut.++Ei+ole+niitä+tuttuja,+joiden+kanssa+olin+tekemisissä.++"Metsiintymiseni"+nuorena+on+kovasti+tallella,+tosin+näkökulmani+on+muutahtanut.++Metsässä+olen+runtannut+aina+sopivan+tilaisuuden+tullessa,+hyvä+jos+on+haettavaa,+mutta+jo+katselu,+kuuntelu+ja+kävely++on+virkistävää.++Niin...on+ollut,+sekin+kompuroinnin+vuoksi+vähenemään+päin.++Metsästä++olen+leipätyöni+aloittanut+keskenkasvuisesta+alkaen.+Rankkaa+työtähän+se+ja+siitä+on+enemmän+huonoja+muistoja+kuin+hyviä.+Muistan+kuinka+ärsytti+sekin,+kun+joskus+turistit+ihailivat+paksuoksaisia,+käkkärämäntyjä+ja+verailivat+A.+Gallen-Kallelan+tauluihin.+Jos+oli+tilaisuus,+sanoin+että+hyvähän+teidän+nappaskengissänne+ihailla,+kun+ei+tarvise+näistä+käkkyröistä+leipäänsä+hankkia.++Puu+mittatiin+puina+ja+sen+mukaan+maksettiin.++Savottakämpillä+kierteli+hyvin+kuvaava+papin+rouvan++sanoma:+"+Kyllä+käy+kateeksi+metsämiehiä,+kun+he+saavat+päivät+työskennellä++vitivalkoisessa+lumessa+kahlaillen+ja+siitä+vielä+maksetaan."++Niinpä,+metri+lunta+ja+leutoina+päivinä+saattoi+lumipalloilla+leikkiä.+Se+vain+ei+tullut+mieleen+työhommissa.++Näin+vanhanaikaisessa+metsätyössä+käsipelin+aikaan.Näistä+huolimatta,+metsä+on+jäänyt+pysyvästi+mieleeni,+jossa+voi+unohtaa+ikävät+asiat+ja+rauhoittuakin.+Se+tapani+on+jäänyt+ja+rippeitä+tavoistani+käytän+hyväkseni+tilaisuuden+tullen.Tv:ssäkin+sanottiin:+hyvää+illanjatkoa!+Niin+minäkin+teille!
  10. Käytin+hyvää,+aurinkoista+keliä+hyväkseni+ja+ajalsin+Kuusijärvelle.+Sehän+on+minulle,+entiselle+korven+kasvatille+lähin"+erämaa".+Ja+mikä+ettei+kun+hiukan+avuksi+eläytyy,+Pieni+järvi+luonnon+painanteessa,+notkossa.+Jyrkkää+kallioista+rinnettä+ja+vankkaa+puustoa,+kuusia,+mäntyjä+ja+koivuja,maastossa+paljon+tuulenkaatoja.Tarkoituksella+jätin+kumiteräsaappaat+pois,+ettei+tule+houkusta+lähteä+pitkälle+metsään.+En+kokonaan+malttanut+lenkkipolulla+pysyä,+täytyihän+pientä+polkua+mennä+metsääkin+katsomaan.+Ei+sattunut+syötöviä+sieni+silmiini+osumaan,+mutta+onhan+siellä+perusteellisempiakin+katselijoita.+Lenkkipolulla+oli+melkoisesti+kulkijoita.+Hyvin+on+hyvä+ilma+huomattu.Maalauksilta+hyvinkin+SkillaN+työt+näyttivät,+ei+mitään+väheksymistä.++Muutama+vuosi+sitten+kävin+netistä+katsomassa.++Sama+se+on+minullakin,+maalausaskereeni+on+hiipunut+ja+omaksi+ilokseni,+tekemisen++mielenkiinnostahan+niitä+väsäilin+ja+kokeilin.++Jälkeenpäinkin,+se+oli+hyvin+käytettyä+aikaani+ilman+kummempia+päämääriä+ja+"tuotantotavoitteita."Hauki+on+kala,+sanotaan.+Eipä+siihen+paljon+muuta+lisättävää.+Kyllä+se+menettelee+kun+voissa+paistelee,+vaikka+on+parempiakin+kaloja.+Venlastiinan+jutusta+selkenee,+että+Nurmijärven+kuntaakin+ryhdytään+asuttamaan.+Jotta+"nummelle"+saa+kovan+korvauksen,+kerrostalojahan+ne+kohottavat+vieri+viereen.Niin+se+on+täällä+naapurissakin,+monille+heinä-+ja+viljapelloille+on+noussut+melko+korkeita+kerrostaloryppäitä.++Oikein+nätin+puiston+tilalle+tämäkin+kuusikerroksinen++talo,+pari+pystytetty.++Kyllä+se+mietitytti+varausta+tehdessäni,+että+väärään+käyttöön+tontti+muutetaan.+Eipä+siinä+yksityisen+ihmisen+pullikointi+auta,+kun+luvat+rakentamiseen+on+jo+myönnetty.++Ihan+hyvä+paikkahan+tämä+on,+kun+vaatimustasoni+ei+ole+päässyt+karkaamaan.+Aurinkoisena+ilta+jatkuu.+Täytyy+päivän+loppua+ihailla+muistin+varastoon.+Hei+vaan!
  11. Kiitos+vaan+M-L+tervehdyksestäsi+,+"iloisen+mielen+ja++teveyden+toivotuksistasi!++Syksy+tulee+sellaisena+kuin+tulee,+iloinen+mieli+ja+terveys+on+aina+väliin+hakusessa,+mutta+tässä+sitä+"omalla+painollaan"+itsekukin+päivästä+toiseen+siirtyy,+toiset+helpommin,+toiset+työläämmin.++Eipä+tarvinnut+arvata,+kuka+kyläili,+kun+SkillaN+sen+viestissään+aikomuksensa+ilmoitti.+Sehän+on+hyvän+merkki,+että+teillä+oli+paljon+juteltavaa!Aika+erikoinen+toteamus+SkillaNilta,+monipuoliselta+kokkaajalta,+ettei+ole+ahvenkeittoa+keittänyt.+Pidän+ahventa+oikein+hyvänä+keittokalana.+Se+kai+johtuu+myös+siitä,+että+vamhempani+keittivät+hyvin+usein+ko.+keittoa+kun+siitä+järvestä+ahvenia+tuli.+Niin+myös+meillä+mökilläni+tehtiin.++Tietysti+ahven+on+mainio+myös+paistettuna.+Ostan+joskus+täältäkin+marketista+ahvenia.Tulin+maininneeksi+maalaamisestani++-+olenhan+kyllä+sitä+yli+parikymmnentä+vuotta+melko+aktiivisesti+harrastanut.+Itseopiskeluksi+voin+sanoa,+kuitenkin+kirjatietoakin+käyttäen.++Yritin+joskus++käydä+Kulttuuritalon+kuvataidekurssilla+piirtelemässä.+Se+jäi+muutamaan+kertaan,+koska+työni+lisäksi+olin+kuormittanut+menoja+niin+paljon,+etteihän+siitä+tullut+mitään.+Aikani+ei+riittänyt,+ei+siinä+muuta+estettä+ollut.+Sitten+jo+vähän+ennen+eläkkeelle+siirtymistäni+aloin+rakentaa++tulevien+joutopäivien+varalle+harrastustani.+Olinhan+työssäollessni+nähnyt,+kuinka+monet+eläkeläiset+haikailivat+kuinka+tylsiä+ja+pitkiä+joutopäivät+olivat.+Se++"varatyö"minulta+kyllä+onnistui+väliin+liiankin+hyvin.+Parhaimmillaan+turasin+maalien+ja+piirrustusten+kanssa+liiankin+innokkaasti.+Nyt+se+harrastukseni+on+jäähdyttelyn+tasolla,+vain+silloin+tällöin+jotain+piirtelen.+Aikani+hupenee+muutoinkin+hyvin.Tänäänhän+oli,+sanoisko+"takakesä",+koska+takatalvestakin+puhutaan.++Aurinko+paistaa,+eikä+pilviäkään+näy.+Olisi+ollut+hyvä+päivä+sieniäkin+katsella,+mutta+jäipähän+lähtemättä.
  12. Olihan+täällä+sateinen,+synkkä+päivä.+Nyt+on+alkanut+vähän+vaalenemaan.+Niinpä+ulkoiluni+jäi+siihen,+kun+pikaisesti+heitin+roskapussin+sille+tarkoitettuun+koppiin.++Mitäpä+sitä+joka+päivä+ahkeroimaan,+kunhan+sisäsätöitä+säästäen+nuhjaa.Kyllä+Hurskisen+selvitykseksestä+selkeni,+että+ei+ole+ihme+jos+nolikolari+telineet+vaatii.++Ei+kai+nyt+sentään+postinkantajat+nuohoojaksi+ryhdy.+Kunnan+tehtävähän+on+nuohoojista+huolehtia.+Joku+pätevyyskin++vaadittaneen.+Pitäähän+nuohoojan+arvioida,++onko+uunit+ja+piiput+kaikinpuolin+käyttökunnossa.+Sen+tiedän,+että+nuohoojan+apurina++mm.+pätevöityy+tai+voihan+olla+vanha+uunimuurarikin+sujuvasti+nuohoojana.Puskasuleiman+kertomasta++taulumaalarista+ja+taulun+tarinasta,+käsitän+kuka+on+taulun+tekijä.+Minulla+on+melkeinen+samanlainen+tarina.+Kävimme+silloin+tällöin+katsomassa++maakunnan+vanhustentalossa++erästä+mummelia.++Kerran+taas+olimme+käymässä+ja+lörpötelttiin+kaikenlaista+ja+kuinka+sattuikaan:+mummo+sanoi,+että+kyllähän+ne+merkkihenkilöistä+kuvia,+maalaa,+vaan+eihän+meikämummosta+mitään++aihetta+ole.+Sanoin+siihen,+Lavikin+laulaa,+että+"jokainen+ihminen+on+laulun+arvoinen."++Kun+seuraavan+kerran,+vajaan+vuoden+kuluttua++menimme+mummoa+katsomaan,+vein+sinne+hänestä+maalaamani+muotokuvan.+Kyllä+hän+oli+yllättänyt+ja+tunteella+ilahtui+kun+muistin+sanoa,+että+jokainen+ihminen+on+muotokuvan+arvoinen.++Siellä+vanhusten+talon+seinällä+taulu+oli+vuosia,++mummon+eilinajan+loppuun+ja+siirtyi+sieltä+muistoksi+nuoremmalle+sukupolvelle.Niinhän+näyttää,+että+ilma+on+kuivumaan+päin,+sellaista+ennustajatkin+lupaa.+Tänään+sitten+aurinko+oli+näkyvissä+puolet+vuorokaudesta.+Teoriassa,+ei+käytännössä.+Jatkoa+lisääntyvään+hämäräkauteen!