Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

1. O.+Leanteri++esittää+asiansa+painavasti!+Näinhän+tärkeä+asia+vaatinee.++On+se+niinkin,+että+koko+elämänmeno+saattaa+kyllästyttää++ja+Telkka+rulettaa+pelkkää+roskaa.++Onhan+mahdollista+valita+:+hylkää+lukemiset+ja+katselemiset.++Saattaahan+kyllä+kyllästyttää+senkin+jälkeen.+Tönötellä++sohvalla+hiljaisuudessa+silmät+kiinni.++Hengittämistä+ei+kannata+lopettaa.Tori+oli+jälleen+aivan+tyhjä.+Täytyyhän+se+tarkastus+tehdä.++Varmaan+kauppiaat+ovat+kyllästyneet+sateisiin++ja+vähiin+asiakkaisiin.+Aika+erikoista,+parinsadan+tuhannen+asukkaan+kaupugin+keskustassa+tori+ei+vedä.+Ilmoitus+markkinoista++kuun+lopussa+oli+kyllä.++Eihän+tyhjä+tori+minua+paljon+haittaa,+mutta+onhan+se+ollut+sellainen+tapaamis-+ja+käyskentelypaikka.+Marketissa+setään+oli+tavallinen+vilske+ja+"orrella"+istujiltahan+kuulee+tuoreimmat+paikalliset+tapahtumat+ja+uutiset.+Joku+on+aina+erikoistunut+vitseihin.+Voisin+tässäkin+kertoa,+mutta+olen+kriittinen+välittäjä,+en+ikivannhoja,+haalistuneita++vitsejä+viitsi+kirjoitella.+Sekin+kyllästyttää.En+ole+huomannut,+että+Hurskainen+olisi+kertonut++kertonut+telinehommasta+nuohoojaa+varten.++Joko+lie+nokikolari+käynyt?++Kovin+perusteelliselta+telineen+teko+vaikutti,+mutta+enhän+tiedä+millaisella+katolla+ja+savupiippu+tönöttää.+Usein+riittää+pelkät+tikkaat+piipun+vieressä.Eipä+sateet+tänäänkään+haitanneet.+Pilvipoutaa+riitti+ulkona+liikkumiseen.++Nytkin+mittari+näyttää++15.++Eipä+muuta+kuin+hyvää+jatkoa+teille+elämänmenoon!
  2. Päivällä+vähän+sateli,+enimäkseen++oli+poutaa.+Hyvin+riitti+kelejä+marketissa+käyntiini++ja+roskapussin+ulos+vientiin.+Siinä+vielä+pientä+jalkakäytävän+taputtelua,+"ikäänkuin"+lenkkeilyä.+Täällä+on+melko+lähellä+Lidl-+kauppa.+Alkuun+kävin+muutaman+kerran,+mutta+totesin,+ettei+minun+tarpeisiini++sillä+ole+suurempaa+merkitystä.+Pari+isojen++ketjujen+markettia++ovat+hyvin+monipuolisesti+varustettuja+ja+pientä+kilpailuakin+on+asiakkaista,+useimmiten+kalojen+hinnoista.+Ja+olenhan+sen+suuremman+marketin+"osaomistaja"+jos+oikein+tarkkaan+osuuden+huomioi.+Oma-+apu+oli+joskus+60+v.+sitten+kun+jäseneksi+liityin.+Siinä+ne+fuusioiden+yhteydessä++kauppaketjujen+nimet+ovat+vaihdelleet.Nyt+on+ollut+esillä+kielen+kehittäminen,+jota+olen+vilauksilla+hyvikseni+seurannut.+Kun+monet+ammatit+ja+virat+on+nimetty++-"+mies"+päätteellä,+pyrittäisiin+neutraaliseen+ilmaisuun.Puhemiehestä+puheenjohtaja,+koska+puhenainen+ei+oikein+passaa.+Vihamies+kai+menee+jotenkin+sellaisenaan,+siihen+mies+kelvannee,+tuskin+vihanainen+kelpaa.++Kirvesmies+...kirvesnainen+ei+taida+kelvata.+"Lautanainenkin"+olisi+mukava+lautamiehen+korvaava:)++Kun+"-mies"päätteisiä+ilmaisuja+on+satoja,+on+siinä+tasa-arvon+ajajilla+töitä.++En+tietenkään+ole+tasa-arvon+vastustaja,+mutta+huvittavaakin+puuhassa+näen.++Eihän+kaikkien+suurten+asioidenkaan+tarvitse+totista+puuhaa+ollakaan.Rutakastihan+Hurskainen+on+tellinkien+teon+vireille+pistänyt.++Tarkaksi+on+mennyt,+jos+jokaisesta+pikkupuuhasta+pitää+lompakkoa+kaivaa+kuten+H.+kertoi.++Olen+antanut+apua+ja+kyytiä+tarvittaessa,+niin+on+minuakin+jelpitty.+Harvoin++rahaa+käsiteltiin.+Joskus+kyydissäni+kulki+työkaveri+samalle+työmaalle.++Kun+hän+ehtottomasti+halusi+maksaa,++hyväksyin+linja-autolipun+hinnan+verran,+en+enempää.+Muutamasta+reisssusta+ei+rahaa+luettu.+Jos+sopivasti+sattui,+se+oli+kahvikuppi+ja+sillä+siisti.++"Vanhassa+elämässäni"+talkoot+ja+naapuriapu+oli+luonnollinen+homma.+No+niin...nyt+tämä+tarjolle+lähetykseen!
  3. Aamulla+klo+7++nousin+ylös,+vilkaisin+mittariin+ja++6+näytti.+Se+taisi+olla+syksyn+viilein+ulkokeli+täällä.+Kun+ennusteet+lupailivat+tänne+poutaa,+suoriuduimme++hyvissä+ajoin+metsään,+n.+15-20+km+päähän.++Eipä+saalis+paras+mahdolinen+ollut,+mutta+jotain+sentään++ja+kävely+metsässä+tuntui+mukavalta.+Paras+sienestysaika+taitaa+olla+ohi.+Paljon+oli+piloille+menneitä+ja+matoisia+sieniä+ja+uutta+kasvua+näytti+olevan+niukasti.+Kangasrouskuja+tuli+kassiin+enimmäkseen,+haperoita+saattoi+ottaa+kovin+välikoiden.++Haaparouskuja,+tatteja+ja+kanttarelleja+en+nähnyt.+Liekö+näköni+heikentynyt:)+Luulenpa,++että+sienestykseni+on+tältä+sulalta+ohi.+Onneksi+tänään+ennustus+toteutui,+sade+oli+poissa.Onhan+Hurskaisella+suunnitelmat+könytä+katolle+ja+haalia+sinne+kamat.+Eikö+nyt+jotakuta+löydy+kaveriksi+ojentelemaan++lankkuja+ja+tarvittaessa+muutoinkin+jeesaamaan.+Ja+ihan+vahingon+varaltakin.Niin...+se+äkkilähtöni+kirjoituskursseilta.++Ei+se+nyt+aivan+äkkipikaistuksestani+johtunut.+Olin+siinä+käsityksessä,+että+se+kurssi+ei+täyttänyt+sitä,+mitä+odotin+ja+tietysti+jatkokaan+ei+lupaavalta+näyttänyt.+Minulla+oli+silloin+mielessäni+parempaakin+ajankäyttöä.++Kyllähän+täälläkin+kirjoittelu+auttaa+ylläpitämään++niukkoja++hankittuja+taitoja.+Tai+ainakin+jyrkkää+taantumista+hidastaa.++Sellaistakin+olen+itsestäni+huomannut+ja+se+ei+ole+huono+asia+jos+itse+huomaa.Eipä+tässä+"työpäivän"+jälkeen+ole+vetoa++pitemmälle+kirjoitusta+jatkella.+Taas+hyvää+aurinkoisen+illan+jatkoa+teille!
  4. Ihan+hyvä+syskeli+oli+tänäänkin,+aurinkoa,+lämpöä+viitisentoista+parhaimmillaan+ja+sateesta++ei+tietoakaan.++Hyvän+matkaa+tuli+käveltyäkin.Joen+varressa+on+laituri+istuinten+kanssa.+Sinnepä+kävellä+tussuttelin.++Oli+seillä+muitakin,+mutta++hyvästi+oli+tilaa+useammallekin+istuskelijalle.++Pari+pappaa+vähäisen+jantteli++politiikastakin.+Kuulihan+sen+kuuntelemattakin.++Viimeksi+jakautuneesta+puolueesta+tuntui+olevan+kyse.++Aika+rauhallisesti+kuitenkin+näkemyksiään+kertoivat.+Olivat+luultavasti+vanhoja+tuttuja.+Toinen+miehistä+kääntyi+puoleneeni+ja+tokaisi,+että++kumpaa+mieltä+sinä+olet?++Yllätyin,+mutta+sain+sanottua,+että+en+kumpaakaan!+++Siihen+se+jäi+ja+papat+lopettivat+keskinäisenkin+juttelun.++Papatpa+hyvinkin+-+varmaan+molemmat+nuorempia+kuin+minä.Aika+saviperäisestä+maasta+se+joki+veden+runsaasti+värjää.+Ei+se+niin+likaisen+näköinen+yleensä+ole,+mutta+nyt+tulleet+sunsaat+sateet+niitä+juoksuvesiä+pelloilta+tuovat.+Sorsat+kyllä+uiskentelivat+laiturin+ympärillä+herkkuja+kärkkymässä.+Siinä+vaiheessa+ei+kellään+ollut+tarjottavaa.Niin...kirjoittamisesta.+Kyllä+se+niin+menee+mikä+joukossa+lutviutuu,+kukin+tapoineen+ja+tyyleineen+ja+asioineen.+Kaikkiin+aiheisiin+en+puutu.+Se+ei+ole+välttämättä+esityn+asian+vika,+vaan+enhän+oleta+itsekään,+että+joka+asiaan+pystyisin+tai+tietäisin+jotain+pulisemaan.+Luen+kyllä+ja+tuleehan+ihan+mielenkiintoisia+juttuja+monilta+elämän+alueilta.++++++++++Olin+joskus+kauan+sitten+opiston+kirjottajakursseilla.+Ainakin+siinä+opella+oli+ehdoton+valta+ja+päätös.+Kun+asioista+kuitenkin+keskusteltiin,+en+malttanut+jättää+sitä+nyökkäilyksi.+Pari+kertaa+tuli++vähän+erimielisyyttä,+toisella+kerralla+meni+kiistan+tasolle.++Auktoriteetti+poltti+päreensä,+ja+ilmoitti,+ettei+minusta++näillä+eväillä+koskaan+tule+kirjoittajaa,+joten+turha+on+täällä+käydä!++Kun+oli+kaksituntinen+jakso,+taukojen+välissä++välitunnin+aikana+häivyin.++Kyllä++kirjoittajarymän+vetäjä+soitti+ja+esitti+anteeksipyyntönsäkin++ja+tervetulleeksi+jatkamaan.+Olin+sitä+mieltä+asia+on+entisillä+jutuilla+loppuun+käsitelty.+Noo...oikeassahan+kurssin+vetäjä+oli,+ei+tullut+kummoistakaan+kirjoittajaa+ja+liekö+edes+pyrkimystäkään+ollut.++Eikä+taida+täälläkään+tulla+paremmaksi,+jos+vaikka+"koulutusta"+tarjoiltaisiin.+Jo+ikä++suuret+tavoitteet+karsii.Johan+tämä+venähti+eilisenkin+täytteeksi.+Hyvää+aurinkoisen+illan+jatkoa!
  5. En+pelästynyt,+Kattleija,+ainakaan+kuvaasi.+Johan+voi+olla+aidon+näköinen+ja+piristävä+potretti+synkkään+syksyyn.+En+aristele+sitäkään,+että+tänne+on+lähetetty+niin+mahtavia+luonnon+kuvauksia,+että+näihin+en+minä+pysty,+ei+riitä+taitoni+kertomaan+edes+näkemääni+noissa+mitoissa.+Lukea+osaan,+hyvä+näin!++Ai+niin,+Hintriikasta+oli+kysymys.+En+tiedä,+ehkä+toiset+pitkään+kirjoitelleet+Pirttiläiset+paremmin+tietävät.+Ikunastani+näkyy+enimmäkseen+kuusia+ja+petäjiä,+komeita+nekin+omalla+tavallaan.+Muutama+oranssinen+tulenpunainen+väriläikkä+on+eksynyt+tummanvihreään+joukkoon.+Tästä+tuli+mieleeni+mökilläni+näkymä,+että+koivikossa+näin+tulenlieskat+aaltoilevina+koivun+runkojen+välistä.+Eihän+se+pitänyt+olla+mitenkään+mahdollista,+mutta+epäilys+jäi,+eikä+siltä+katsomalta+varmuutta+löytynyt.+Kun+menin+lähemmäs,+näin+että+punaiset+horsmat+pitkien+varsien+päässä+hennossa+tuulessa+heiluivat.+Että+sellainen+tulipalo.Ei+minusta+nainen+eikä+tyttö+ole+resupekka+tai+humupekka.+Miespuoliseen+ne+minusta+viittaa.+Vastaan+kun+Ramoona+on+asettanut+"?."+Onnenpekka+nyt+sopii+kaikille.+Minä+muistan+vanhasta+elämästäni+"+imeläpekan".+Nimi+viittasi+hyvin+kaunistelevaan,+erikoisen+sipistelevään+puheeseen.+Minäkin+jututin+ihan+tahallani+ja+siihen+ei+paljon+tarvittu+kun+puhetta+tuli.++Hymyilyttihän+se+kuunnellessani,+imeläpekka+käsitti++että+se+tarkoitti+asiaa,+mutta+enhän+juuri+sitä+kuunnellut+vaan+puheen+rytmiä+ja+hentoa+ääntä.+En+kuullut+keltään,+että+ko.+henkilö+olisi+edes+suutahtanut.+Tämä+Pekka+oli+n.+40+v.+minua+vanhempi.Toinen+naapuri+oli+lempinimeltään+"janttapekka".+Häntä+pidettiiin+naisiin+menevänä+yrittäjänä.+Jantta+kai+vaatii+avauksen:+se+on+tukkireen+pankossa+keskellä+olevassa+reiässä+tukeva+rautatappi,+Kuormahan+tehtiin+kasaan+pelkästään+köysillä,+jantta+jäi+tukkien+väliin+ja+esti+kuormaa+liukumasta+sivuttain.En+vieläkään+lähtenyt+jokamiehen+oikeuksillani+metsään+saalistamaan+satoa.+Hiljaa+hyvä+tulee,+sanotaan.+Otan+senkirjaimellisesti.
  6. Luin+lehtiartikkelin+(HS)+jossa+UKK-+instituutissa+työsketelevä+Pekka+Kannus+kertoo++mm.+"Ikä+alkaa+vaikuttaa+kehoon+vähitellen+30-+40+vuotiaana.+Nelikymppisen+treenaajan+tavallisimpia+vaivoja+ovat+polven+kierukkavauriot.+Tuo+on+yleensä+ikä,+jossa+joutuu+miettimään,+mitä+pystyy++ja+mitä+ei+pysty+tekemään."Tunsin+mielenkiintoa+tähän,+koska+muistan,+että+himpun+alle+nelikymppisenä+oli+pakko++todeta,+että+kaikki+hommat+ei+käy+niin+rivakasti+kuin+ennen.++Kyllä+se+silloin+häkellytti+myöntää+itselleen,+mutta+ei+se+nyt+työpanosta+vielä+vähentänyt+merkittävästi.+Hinnoitelluissa+urakkatöisssähän+se+"mittari+"näkyi.Artikkelissa+kerrotaan+myös,+että+lihahas-+ja+luumassa+alkavat+hieman+vähentyä+jo+nelikymppisenä+ja+50+vuoden+ikävuoden+jälkeen+prosentin+vuosivauhtia.+(en+käytä+lainausmerkkejä+koska+ei+ole+suora+lainaus)++Siinä+niitä+sitten+tulee+selkä-,+polvi-,+lonkka-+ja+nilkkavaivoja+sekä+tasapainohäiriöitä.Tuttujahan+nämä+vaivat+ovat+monellekin+meidän+ikäisille.+Vaikka+esimerkin+ikärajat+on+kaukana+takana,++mielenkiintoni+liittyy+siihen+mitä+tutkitusti+on+mahdollisesti+tapahtunut.+Monin+osin+noinhan+se+kunto+on+alkanut+vajumaan.+Ainahan+on+poikkeuksia+ja+monenlaisia+työuria,+jotka+eivät+keskimääräiskaavoihin+mahdu.+Oikeastaan+huvittavalta+tuntui+tuo,+että+50+ikävuoden+jälkeen+++alkaa+"alamamäki"+prosentin+vuosivauhtia.+Sehän+on+laskettu+kuin+talon+verotusarvo.+Eipä+taida+prosentin+lasku++vuodessa+riittää++kasikymppisen++menossa.Tässä+illan+itsetutkiskeluani.+Pienillä+sateilla+päivä+meni.+Nyt+on+ripottelutuulella.+Heipä+vaan!
  7. Kyllä+se+ilma++täällä+suht`koht`hyvänä+syyskelinä+pysyi,+hyvänlaisesti+lämmintä+ja+sateitakaan+en+nähnyt.+Aurinko+paistelee.Käivin+sairaalassa+määräaikaisessa+kunnon+ja+vanhojen+vaivojeni++vuosittaisessa+tarkastuksessa+niin+sisältä+kuin+päältäpäinkin.+Helpotuksen+huokaushan+siinä+pääsi,+kun+mitään+vaivojeni+uusintaa+ei+löytynyt.++Hoidot+ovat+hyvin+hoituneet.++Ikää+ei+nyt+kannata+toivoa+nuoremmaksi,+eikä+kaikkia+iän+tuomia+vaivoja,+ettei+turhaan+pety.Kyllä+se+ilman+"luterilaisuuttakin"+nuoruudesta+alkaen+tarttui+se+tauti,+että+tekemättömät+työt+rasittivat+ja+kiusasivat.+Muistan+kuinka+minäkin+kotipaikalla+kesälomalla+käydessäni+en+malttanut+pysyä+viikatteen+varresta+erossa.+Se+viikate+oli+ainoa+heinänkaato+väline.+Eihän+sitä+työtä+vaadittu,+mutta+kuinka+sitä+vanhempien+työssä+nuhjaamista+olisi+voinut+sivusta+toimettomana+katsella.+Sen+verran+otin+itselleni,+että+puolet+lomastani+tuli+"omaan+käyttöön."+Reissuunhan+sitä+lähdettiin,+ei+sitä+olisi+voinut+katselemaan+jäädä.+Nyt+tässä+vaiheessa+ei+huoli+työhuolia+turhaan+ottaa,+sopiva+"työnpakoilu"+on+paikallaan.+Varsinkin+jos+se+paremalta+tuntuu.++Täytyyhän+ne+välttämättömat+hommat+hoidella+niinkauan+kun+"tuppi+heiluu."Melkeinpä+välttämätön+on+uimataito+ollut.+Onhan+täällä+järviä+ja+matkoillakin+kävin+usein+uiskentelemassa.+Kyllä+minulla+on+kohtuullisen+hyvä+uimataito.+En+olisi+nuorempana+muutamaan+tuntiin+hukkunut,+jos+vilu+ei+olis+kaatanut.++Nyt+kun+muistelen,+tulee+mieleen+tyhmän+rohkeuttakin.++Parin,+kolmen+kilometrin+järvien+yli+uimiset+ja+urheiluluontoinen+liikkuminen+heikoilla+jäillä.+Monta+kertaa+se+uimiseksi+meni,+Sitä+luotti+liikaakin+taitoihinsa.Hyvinhän+pääsin+ylös+avannosta,+mutta+kiire+tuli+kipaista+lämpimään.++Se++oli+sitä+nuoruuden+hulluutta,+jota+tuskin+olisin+tehnyt,+ellei+olisi+varoina+ollut+uimataito.+Kuitenkin+on+aina+vaikkapa+suonenvedon+mahdollisuus.Eiköhän+tämä+työ+ja+uiminen+riittäne+tällä+kertaa.++Nyt+se+lähetys...
  8. Aamulla+oli+tosi+synkkä+ilma.+Vettä+ryöpytti+kunnolla+ja+hämärsi+muutoinkin+yhtenäisen+tumman+pilvikaton+alla+olevan+ilman.+Nyt+tällä+hetkellä+aurinkokin+näyttäytyy+ja+päivä+on+vaalentunut+normaaliksi+syysilmaksi.++Kyllä+Hurskaisen+kannattaisi+hylätä+se+liian+tiukka+"luterilainen+työmoraali"++-+muussa+mielessä+en+puutu+tähän+Hurskaisen+käyttämään+ilmaisuun.+Huomattavasti+parempi+on+näissä+ijissä+sen+"+entisen+miehen+tapa",+köllähtää+välillä+rohkeasti+työn+viereen+koisimaan.Purjehtimista+en+tunne+alkuunkaan,+mitä+nyt+olen+jonkun+menossa+nähnyt+ja+laiturissa+alukset+parkkeerattuna.+Varmaan+mielenkiitoinen+harrastus+kuten+kertomuksista+ilmenee.+Se+purjehtimisen+kokeiluhinku+ei+ole+minua+tavoittanut.+Ehkäpä+pari+syytä+on+rauhoittanut:+käytössä+olevan+ajan+niukkuus+ja+myös+varojen+vähyys.+Ne+vähäiset+vapaa-ajat+ovat+menneet+muihin+puuhiin+ja+rahat+pienemmälläkin+tuhlaamisella.Nythän+minä+kirjoitin+palturia!++En+muka+tunne+alkuunkaan...tarkemmin+muistellen,+olen+ollut+veneessä+kyydissä+ja+itsekin+purjeen+pystyttänyt.+Meillä+oli+käytössä+vanhaan+aikaan+laudoista+tehty+tervattu++puuvene.+Veneen+keskellä+oli+tukeva+penkkilauta+ja+siinä+reikä+sekä+veneen+pohjassa+reijällinen+lankunpätkä.+Se+oli+rakennelma+purjetta+varten.+Hyvin+siinä++pieni+kuusi+tai+käkkyrä+koivu+purjeena+pysyi.++Myötäisessä+tuulessa+se+kummasti+vauhtia+antoi.+Olihan+meillä+veneellä+kauppareissuun+matka+7-+13+km,++riippuen+siitä,+mentiinkö+perille+vai+maantienvarteen.++Kyllä+sekin+puupurje+soutumiestä+jelppasi.Nytpä+pistänkin+tämän+koetteeksi+lähetykseen.+Hyvää+illanjatkoa+teille!
  9. Mukavaa+että+väliin+tuli+aurinkoinen+poutapäivä+ja+lämmintäkin+n.15.+Täytyi+vähän+paisteessa+torin+lähipenkillä+notkuilla++ja+aikaa+kulutella.+Siihenpä+sitten+istahti+muitakin+ja+justeluhan+käy+kun+kylmä+ei+turruta.+Tulipa+siinä+mieleeni,+että+olin+kuin+teerenkuva+houkutuksena,+johon+sitten+muitakin+lajikumppaneita+lennähtäää.+Yksi+setäni+harrasti+metsästystä.+Hän+värväsi+usein+minut+apurikseen.+Nostimme+teeren+kuvat+-+kankaasta+muotoillut-+ja+jollakin+täytetyt+-+puun+latvaan+näyttävälle+paikalle.+Minä+sitten+juosta+vipelsin+"koirana"+ja+säikyttelin+linnut+muutaman+kilometrin+säteeltä+lentoon.+Aina+niistä+joskus+pieni+parvikin+lensi+"kuvien"+seuraan.+Setäni+maata+juhotti+mättäällä+pyssy+valmiina++ja+kyllä+melkein+joka+reissulta+tuli+tuomisia+kotiin.Eihän+tämä+metsästely+ruokahomaa+ratkaissut,+mutta+olipahan+siinä+ajassa+miellyttävä+puuha.++Olen+tainnut+jo+riittävästi+kertoilla+siitä+sota-ajasta+ja+sen+jälkeisestä+ajastakin.+Kyllä+se+oli+kamppailua+elämästäkin,+mutta+mitäpä+tuosta+kun+sekin+kerran+on+tullut+eletyksi+ja+jotenkin+rimaa+hipoen+selvinnyt.Minulla+ei+juuri+ole+pahaa+sanottavana+tehveydenhuollosta.+Olen+sitä+joutunut+käyttämään+melko+paljon+ja+hyvin+on+hoitunut.+Näyttää+siltä,+että+kun+hoitoputkeen+on+päässyt,+niin+asiat+hoituvat.+Joskus+aiemmin+kyllä+muutaman+pitkän+jonotuksenkin+jouduin+kestämään.+Toisaalta,+voihan+henkilökunnallekin+tulla+yllätyksiä.En+ole+muistaakseni+koskaan+merellä++veneillyt+edes+soutuveneenllä.+Tallinnan+laivalla+ei+tarvitse+osallistua+ohjailuun.++Suurimmat+urotyöt+veneilyssä+tapahtui+Pielisellä,+Törmälän+pysäkin+kohdalta+lähdettiin+Kolia+kohti+soutelemaan.+Siellä+on+pieni+saari+keskellä+selkosta,+siellä+monesti+kävimme.+Työkaverini+lomaili+vanhalla+kotipaikallaan+ja+minä+kyläilin.+Yhden+reissun+aikana+tuli+myrskyilmat,+jotka+eivät+ottaneet+lakatakseen.+Niinpä+lähdimme+selkoselle+kun+myyvittävää+tuultakin+pukkasi.+Siitä+selviytyminen+oli+nippa-nappa.+Mehän+saimme+kylällä+maineen,+koska+olivat+saarelta+tuloamme++huomanneet+ja+jännänneet+seiviytymistämme.Tein+se+linkin+mukaisen+tehtävän.+Ei+se+huonosti+mennyt,+kaikki+ei+mennyt+oikein+ja+pari+arvausta+meni+nappiin,+mutta+saahan+täydellisyyydestä+jotakin+puuttua.+Jatkoja+iltaan!
  10. Tänään+on+täällä+ollut+harvinaisen+sateinen+päivä.+Aurinkoa+ei+ole+näkynyt.+En+tiedä+onko+lakannut+pyörimästä,+kun+ei+ole+näkynyt.++Pyörimisestähän+muka+vuorokauden+vaihtumiset+ja+auringon++häipymiset+yön+ajaksi+johtuvat.+Tiedä+häntä.Muistan+että,+ennen++oli+vanhoja,+paljon+nähneitä+ihmisiä,+jotka++maan+pallomaisuudelle+ja+se+tämän+pallon+pyörimiselle+myhäilivät,+"saahan+sitä+kaikkea+uskoa".++Niinpä,+kyllä+enempi+pannukakulta+maa+näyttää,+kun+kumpareelta+tähyilee.+Ja+näkeehän+sen+jokainen+omilla+silmillään,+että+aurinko+nousee+ja+laskee.+Turha+on+muuta+selitellä.+Kun+maa+on+melko+tasainen,+sateet+ja+vesikin+pysähtyy+seisoskelemaan+tulvaksi.+Jos+maa+olisi+pallo,+tottakai+vesi+hulahtaisi+pois+myötäiseen.++Näin+se+on,+ei+asioita+kannata+tehdä+moni+mutkaisiksi.+Kyllä+minä+kokemustietäjiä+sujuvasti+myötäilin.Tuima+on+minullekin+tuttu+sana,+niin+myös+tuima+meno.+Jotenkin+muistelen,+että+jossain+murteessa,+tuimaa+käytetään+suolattomasta.+Liekö+pohjanmaalaista,+siellä+kun+lehmätkin+ovat+itikoita.+Se+ehkä+johtuu+jelhakasta,+itsetehostavasta+puheesta:+täytyyhän+se+painoarvo+itikkaan+(lehmään)+saada+oikeaksi.Minusta+keskustelu+keskustelusta++ei+johda++entiseen+,+eikä+uuteen+hyvään.+Se+on+sitä,+mikä+luontevasti+muotoutuu:+voi+olla+lyhyesti+kerrottua+jutustelua,+tai+pakinoita,+lastuja,+juttuja,+joita+nimityksiä+vanhat+kirjailijat+käyttivät.+Mitä+nyt+itsekukin+aikaan+saa.+Kyllä+Late+sen+mielestäni+oikein+mainitsi,+ymmärrämme+täällä+kirjoittelun+viihteenäkin.+Ja+ainahan+joukkoon+lipsahtaa+asiaakin.+Minulla+nyt+mielikuvituksen+lento+tökkii.+Nippa-nappa+selviän+Pirtin+nurkkakaapin+juomista.+Täyttä+ainettahan+ne,+mutta+jotenkin+miedon+makuisia.+Voihan+se+juuri+olla+hyvän+laadun+merkki.Nyt+täytyy+tarjoilla+tämä+tuote+lähetykseen.+Saa+nähdä....jatkoja!
  11. Jatkan+tuosta+"kotoutumisestani"+ja+sopeutumisestani.+Tottahan+olen+melko+hyvin++sopeutunut+kun+siihen+on+ollut+tarve.+Pakoksi+sitä+en+nimittäisi.+Ero+on+siellä+syvemmällä:+en+miellelläni+esiinny+Hesalaisena+tai+Vantaalaisena.++Käytän+muotoa:+asun+tai+pidän+kortteeria+täällä.++Kun+tulin+eläkkeelle,+kävin+syksyaikaan+vartavasten+tutustumassa+syntymäseutuihin,+en+siihen+salomökkiin,+vaan+läheiseen+kyläseutuun,+jossa+nyt+tietysti+oli+sähköt+ja+viemäröinnit.+Tarkoitus+oli+katsella,+joko+muuttaisin+sinne.+Kyllä+asuntoja+oli+myynnissä+ja+ainakin+puolet+halvemmalla+kuin+täällä+Pääkaupunkiseudulla.+Se+ei+olisi+ollut+muuton+este.+Kun+pari+päivää+sijoittelin+itseäni+sinne,+tuli+selväksi,+että+ei+tule+mitään.+Sen+verran+olin+jo+irronnut+sieltä++sekä+ihmisistä,+että+ympäröivästä+meiningistä.++Täällä+oli+vuosien+aikana+tullut+tuttavapiiri+ja+kymmenkunta+kuppilaa+kävelymatkan+päässä,+jos+halusi+kaljat+tai+kahvit+ryypätä.+Vaikka+niitä+ei+käyttäisi,+sen+tietää+että+on+mahdollisuus.Koulunkäynti+oli+minullakin+koettelemus.++Evakossa+en+saanut+mennä+kouluun,+täytyi+paimentaa+lehmiä,+koska+meilläkin+oli+kaksi+mukana.+Se+oli+talon+emännän+vaatimus.++Olimme+muutenkin+pakkosijoitettu+suuren+melun+ja+haukkumisen+kanssa.+Evakoijat+jättivät+meidät+väkisin+sen+talon+pihaan.+Kyllä+se+syöpyy+mieleen,+kun+nulikkaiässä+sitä+kuuntelin.+Jotenkin+se+meni+kaikesta+huolimatta.++Tulihan+se+kansakoulu+suoritettua+myöhemmin++ja+kuntohan+pysyi+hyvänä+kun+14+km/pv+hiihteli+matkan+saloseudun+halki.Eipä+noista+tapahumista+älyä+enää+olla+katkera.++Aikansa+ne+ovat+korventaneet+ja+kasvattaneet.+On+toki+paljon+myönteisiäkin+muistoja.+Ehtiihän+niitä+jo+nähin+ikiin+mennessä+tulla,+niin+vastamäkeä+kuin+myötäistäkin+nyppylää+lasketella.Säätieto:+pilvipoutaa+oli+n.+16.00+saakka,+sitten+rumpsautti+vettä.+Ja+vetiseltä+nytkin+näyttää++niin+ilma+kuin+kadutkin.+Normaalia+syksyä+ja+sitäpä+jatkellaan!
  12. Ei+tarvitse+lupaa,+ei.++Vain+väljästi+se+on+vain+ylläpidon+harkinnassa,+mihinkä+puttuu.+Voisiko+sitä+nimittää+"vallattomaksi+meiningiksi?"Aloitukseeen:+Ruunemanni+jaksaa+Kahvipirttiä+käsitellä.+Ihan+tuntuu+olevan+"kivi+kengässä".+"Nytkin+istun+pallilla+ja+kirjoitan.+On+minulla+kaksi+muutakin+"pallia"+joiksi+miehen+munia+monikossa+kutsutaan.+Jäkimmäisillä+palleilla+en+istu+ne+kun+eivät+ole+onneksi+vitja-sellaiset,+kipeääkin+tekisi+ja+palstakirjoitus+häisriintyisi."++Näyttää+siltä,+että+taitaa+vahingossa+istahtaminen+tapahtua+"vara-+palleillekin."++No+joo...siksi+tähän+aloitukseen+sotkeennuin,+koska+suurimman+osan+vähäisestä+kirjoittelustani+lähettelen+Pirttiin+ja+sen+on+tullut+selväksi,+että+Pirtissä+ei+osata+keskustella.+Näin+Ruunemannin+mukaan.++Vastaan+vain,+että+kukin+tapojensa,+mieltymystensä+ja+ajankäyttönsä+mukaan.Ruunemanni+kirjoittaa:"Rakastan+suorastaan+mielipiteitä."++Hyvä+on,+mutta+pitääkö+siinä+mennä+tuputuksen+puolelle?+Muutoin+näistä+"rakkausasioista"+ymmärrän+kovin+vähän.+Onhan+sekin+sivistyksen+puutteeni,+ei+tosin+ainoa.Ja+vielä+lopuksi+Ruunelta:+"En+ole+katkera,+surullinen+vain.+Jokaisella+on+kohtalonsa,+minullakin.+Saan+kuulemma+ansioni+mukaan.+"++Luulen,+että+hyvin+monet+arvostavat+pitkää+kirjoittelu-uraasi+täällä,+niin+myös+minä+vaikka+sillä+nyt+on+hyvin+vähän+merkitystä.+Päivän+"perhosia",+vai+pitäisikö+"torakoita"+ei+marttyyriksi+heittäytyminen+lepytä.+Kaikesta+huolimatta,+toivon+hyvää+jatkoa+edelleen!
  13. Kyllä+kunnon+ilmoja+riitti+tällekin+päivälle,+pilvipoutaa+,+väliin+aurinkoa+ja+reilusti+10-15C+lämmintä.+Sateista+ei+merkkiäkään.+Hyvä+syysilma.Metsään+en+lähtenyt,+suurin+ja+vaikuttavin+syy:+laiskuus.++Tottahan+olisin+pystynyt+lähtemään,+mutta+hyvä+se+on+opetella+väistelemäänkin+jo+ennen+pakkoa.Onhan+tämä+Hesa+ja+lähiseutu+muuttaneiden+sekoituspaikka.+Työhommanikin+oli+sellaista,+että+porukka+vaihteli,+eiköhän+kaikki+murteet+liene+olleet+kuultavana,+jokus+ruotsinkielistäkin.++Useinhan+ihmisiä+tyypitellään+maakuntien+mukaan.+Ehkä+jotain+"maakunnallista"+yhteen+kuuluvuutta+saattaa+olla,+mutta+ei+minusta+mitenkään+ratkaisevasti+luokiteltavaa.++Monethan+pyrkivät+unohtamaan+murteensa,+kuka+paremmin,+kuka+huonommin.+Yleensä+aito"äidinkieli"+paistaa+läpi+jollain+tavalla.++Minäkin+käytin+sekalaista+yleiskieltä,+jotenkin+se+tuntui+sopivammalta+esim.+porilaisten+ja+raumalaisten+kanssa.+Ei+se+tapa+johtunut+"kaunistelusyistä."Vaikka+olen+elänyt+lähes+60+vuotta+kaupungeissa,+jotenkin+tuntuu+vielä+edelleenkin+siltä,+että+en+ole+kunnolla"+kotoutunut".+Toisaalta+kun+käyn+maalaispitäjässä,+yritän+mahdollisimman+paljon+puhua+syntymäpaikkani+murretta.+Eihän+se+täysin+onnistu,+kyllä+jotkut+ovat+huomaa+ja+huomauttavatkin.+Ja+monista+mielikuvistanikin+olen+vieraantunut.++Niinpä+olen+usein+sanonutkin,+että+en+ole+mistään+kotoisin.+Se+on+lähinnä+tottakin.Edellisessä+viestissä+muistellaan,+että+ennen+oli+kunnon+kesiä,+paistetta+ja+aurinkoa.++Olen+samaan+mieltä,+niin+oli+joskus+kauan+sitten.+Kuitenkin+kannattaa+asettaa+varaus,+saattaahan+olla+että+hyvät+kesäkelit+jää+muistiin+ja+ikävältä+tuntuvat+helposti+unohtuu.+Nyt+kuitenkin+aurinko++täällä+paistaa.+Hyvää+illan+jatkoa+teille!