Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

1. Säätilat+vaihtelevat+paikkuntien+mukaan.+Täällä+nyt+oli+sellainen+päivä,++että+ei+tullut+mieleenikään+lähteä+metsään.+Aamulla+oli+sankka+sumu+ja+siitä+jatkui+sateinen+keli.+Eihän+ne+ennen+tihkusateet+sienestämistä+estäneet.+Sadevaatteita+vähän+päälle++ja+menoksi.++Niin+se+on,+että+nyt+en+lähde+sateeseen+metsäreissulle,++ellen+nyt+vahingossa+joudu.Itse+minäkin+olen+sieneni+putsannut.+En+oikein+luota++toisten+hommiin.+Haluan+mahdollisimman+vähän+syödä+matoja,+vaikka+tuskinpa+niistä+mitään+vaaraa+olisi.+Ja+toinen+seikka+on,+että+haluan+tietää+mitä+sienilajikkeita+syötäväkseni+tulee.++Melkein+joka+vuosi+muutama+hairahtuu+myrkkysieniin+ja+sairastuu.+Niitä+on++muutamia+sieniä,+joissa+kokenutkin+sienestäjä+joutuu+olemaan+tarkkana.+Vähän+samaa+liittyy+marjastamiseen.+Olen+joskus+nähnyt,+että++kovaliikenteisen+tien+penkasta+poimitaan+marjoja.++Säilyyhän+me+marjat+tienpenkassa,+koska+suurin+osa+kävelee+ohi+varmuuden+vuoksi.++Jaa-a,+eiköhän+tässä+syksyn+mittaan+vielä+sopia+päiviä+löytyne+sienireissullekin.+Aika+kivuttomasti+ja+nopeasti+se+päiväni+iltaan+tuhraantuu,+vaikka++mitään+maininnan+arvoista+ei+tule+tehdyksi,+ei+edes+yritetyksi.+Sitä+vain+itsekseni+mietin,+miten+sitä+onkaan+ehtinyt+matkoineen+yli+kymmenen+tuntia+päivässä+työperässä+mennä+ja+tulla.+Muitakin+kotoisia+hommia+sen+päälle+ja++kokouksia,+työväenopistoa+tai+muuta.+Lisäksi+käydä+marjastamassa+ja+sienestämässä.++Kyllähän+se+päivä+täydeltä+joskus+tuntui,+mutta+eipä+siitä+ollut+moksiskaan.++Hyvin+koisittu+yö+yleensä+palautti...+no+ehä+kerran,+pari+tapahtui++että+menoa+oli+pakko+höllätä.++Näitä+sitä+tulee+joutessaan+muisteltua.Sateen+tuhnuinen+ilma+täällä+vain+jatkuu.+Meneehän+se+sisätöissä.+Hyvää+jatkoa+teille!
  2. Koko+päivän+tummat+pilvet+roikkuivat+niin,+että+kohta+tulee.+Kummasti+kuitenkin+koko+päivän+kiersivät+ohitse.+Metsään+menokin+oli+mielessäni,+mutta+uhkaavien+sääilmiöiden+takia+se+jäi.+Eipä+siitä+nyt+suurta+vahinkoa+tullut.Onpa+Hurskaisella+ollutkin+vastoinkäymisten+päivä.+Näitä+sitä+tapahtuu...+minullekin+tuli+vähän+aikaa+sitten+sähkövika+pölyimuriin.+Se+ei+lähtenyt+pörräämään,+ei+sitten+vaikka+kuinka+käynnistinnappia+remputin.+Koska+vempeleellä+oli+vielä+takuu+voimassa,+haeskelin+ja+löysin+takauspaperin.++Aikomukseni+oli+viedä+imuri+kauppaan+joko+korjattavaksi+tai+vaihdettavaksi.+Siinä+lähtövaiheessa+painalsin+vielä+kerran+käynnnistinnappulaa.+Siitä+se+lähti+yllättäin+pörisemään.+Se+on+muutaman+viikon+toiminut+virheettömästi.+Että+sellainen+onnistunut+"korjaus."Tänään+ajelin+Porttipuistossa+ilman+asiaa,+ellei+nyt+auton+kävelyttämistä+pidä+hyödyllisenä.+Täytyihän+käydä+myös+vahinko-+ja+jäännöstavaroita+myyvässä+liikkeessä.+Ainahan+sieltä+jotain+mukaan+tarttuu.+Nyt+ostin+sellaisen+"turhakkeen",+jota+en+olisi+uskonut+ostavani.+Se+on+sähkökäyttöinen+hiontalaite+vaikkapa+kantapäistä+paksuuntuneen+ihon+hiomiseen.+Kiinalainen+laatutuote,+joka+ei+ollut+hinnalla+pilattu+-+5+€.+Johan+sellainen+täytyy+ostaa,+vaikka+ei+tarvitsisikaan.+Olen+koekäyttänyt+ja+toimii.Nyt+muuten+aurinko+paistaa+ihan+täydellä+terällä.+Onhan+se+mukavaa+ja+parempi+myöhään+kuin+ei+milloinkaan.+Tähän+ilmiöön+täytyy+ryhtyä+oikein+parvekkeelta+käsin+paneutumaan.
  3. Ramoona+kyselee:+"Mitä+eroa+on+sillä,+ovatko+kengät+jalassa+vai+jaloissa+?"+Tottahan+sillä+on+kirjaimellisesti+eroa:+kengät+ovat+joko+yhdessä+jalassa+tai+molemmissa.))++Tässä+kysymys+ja+vastaukseni.+Vastasin+koska+oli+suora+kysymys.++Oikeastaan+ymmärsin+ja+tiesin,+että+käytännössä+on+vakiiintunut+erilainen+käytäntö.+Siksi+maitsin+"kirjaimellisesti"++-+ja+vastaukseni+loppuun+)).+Eihän+kannata+turhan+helppoa+vastata:))++Kävi+muuten+mielessäni,+että+todella+voi+yhteen+jalkaan+pistää+kaksi+kenkää.+Minullakin+on+joskus+ollut+kalossit,+tuoreenpi+nimitys+suojakengät.+Kumisia+Nokian+tuotteitahan+ne+olivat.+Mutta+asiahan+on+selvä,+Ramoonakin+toteaa,+että+"kengät+voivat+olla+jaloissakin."Voisihan+sitä+"saivarrella"+enemmänkin,+mutta+ehkä+tämä+asian+"tärkeyden"+huomioon+ottaen+on+jo+riittävästi+käsitelty.+Havukka-ajon+ajattelija+on+muuten+sankarini,+ylen+viisas+ja+oppinut+mies+siinä+kansanjoukossa.++Ehkä+mieltymykseni+johtuu+siitä,+että+nuorempana+jotkut+mainitsivat+minut+Havukka-ahon+tapaiseksi++pohdiskelijaksi.+Ymmärsin+kyllä+koko+"yskänkin"+-++sillä+tahdottiin+ilmaista,+että+olin+kuitenkin+melko+yksinkertainen+maalaistollukka.++Mitäpäs+se+haittasi,+annoin+olla+paremman+puolen+päälläpäin.Onhan+Latellakin+ollut+ongelmia+terveydensä+kanssa+riittämiin.++Tiedän+kyllä+suunnilleen+mitä++PSA-+arvot+merkitsevät.+Pikapuoliin+on+aikani+niissä+merkeissä+labraan.+Kokeita+ottavat,+toistaiseksi+ei+ongelmia.+Enempää+en+nyt+selostele,+ne+lääketieteen+opintoni+ovat+heppoiset+ja+kokemukset+yksipuolisia.Säätilasta+sen+verran+että++oli+kelpo+ilmat+ja+lämmintäkin.+Kyllä+jotkut+vastaani+tulleet+eläkeläiset+valittivat+koleata+tuulista+ilmaa,+minä+taas+kehuin+ajankohtaan+nähden+hyvää+säätä.++Nyt+täytyy+hyvän+sään+aikaan+lopetella,+rekkautuminen+vielä+näkyy.+Heippa!
  4. Ramoona+kyselee:+"Mitä+eroa+on+sillä,+ovatko+kengät+jalassa+vai+jaloissa+?"++Tottahan+sillä+on+kirjaimellisesti+eroa:+kengät+ovat+joko+yhdessä+jalassa+tai+molemmissa.))Kieli+kehittyy+kaiken+aikaa,+minusta+melkolailla+uutuuksia+ovat:+suvakki,+rajakki,+vajakki+...+no+luuserikin+ja+fillarikommari.++Olen+kyllä+viestejä+lueskellut+sen+verran,+myös+politiikan+osaltolta,++että+jonkinlainen+käyttötuntuma+on+selvinnyt.Parhaidenhan+se+selviää+kun+uutuussanaa+mallaa+itseensä.+Olenko+suvakki?+Tuota+noin...periaatteessa+kyllä.+Ei+sentään+kaikissa+asioissa+ja+toimissa.+Oli+joskus+työkaverinani+mies,+hyvä+ammattilainen,+mutta+hän+oli+sellainen"+suvakki",+että+hän+oli+aina+samaa+mieltä+sanoinpa+mitä+tahansa.+Kokeilin+sitä+jumalattomilla+kupruillakin,+mutta+aina+tuli:+juu+olen+samaa+mieltä.+Pidin+hänelle+reilun+puhuttelun,+hän+vastasi:+juu...olen+samaa+mieltä.+Entä+rajakki?+Juu,+olen+suurelta+osin+...on+niitä+rajoitteita.+Vaan+entäs+vajakki?++Pakko+vastata,+jotta+totuudessa++jotenkin+pysyn:+paljon+on+vajauksia+kaikessa,+tiedoissanikin...+joskin+pientä+kehitystäkin+on+ehtinyt+lähes+sadan+vuoden+aikana+tapahtua.+Olen+joskus+ollut+viisaampikin,+ainakin+omasta+mielestäni.+Monenlaisen+elämänkoulutuksen+ja+kolhujen++jälkeen+on+avautunut,+että+oikeastaan+tiedän+kovin+vähän.Luuseri+on+kyllä+ihan+vanhaa+perua.+Minun+on+vaikea+myöntää,+että+olisin+sellainen+lusmu.Sitten+tämä+Punavuoren+fillarikommari?++Tietämäni+mukaan+tämän+on+lanseerannut++ministritason+mestari+Soini.++Kyllä+voin+osan+nimityksestä+kontolleni+ottaa.+Tosin+koskaan+en++ole+Punavuoressa++asunut,+enkä+omista+polkupyörääkään.+Nimityskin+on+amerikkalaista+mallia,+kommareita+ovat+kaikki+muut+-+paitsi+kovan+luokan+republikaanit.Nämä+arvioni+ovat+tietysti+subjektiivisiä,+joten++varauksinhan+niihin+on+suhtauduttava.+Niinkuin+moniin+muihinkin+tiedoksi+tarjottuihin+asioihin+ja+julistuksiin.Onpa+Venlastiinan+kone+korjaantunut+kunnolla,+kun+rekkaus+tulee+omimine+aikoineen.Päivä+oli+jottamoisen+hyvä+ilmojen+puoleen.+Eipä+muuta+kuin+eteen+päin!
  5. Päivää+taas!Eilen+en+ehtinytkään+Pirttiin+saakka.+Sattuuhan++sitä,+lie+sitten+ollut+kiireitäni+tai+muita+sattumuksia+ja+tietysti+hitauttani.+Luettavaksi+olikin+ilmestynyt+hyviä+matkakertomuksia.++Ramoonan+ja+M-K:+juttuja+lukiessani+tunsin+jotain+tuttua+maisemissa.++Puolta+nuorempana+ajella+rutuutin+++moskovitsillä+muutaman+pohjoisen+reissun.++Se+oli+sitä+aikaa,+teltta+oli+mukana+jos+ei+sattunut+muuta+majapaikkaa+kohdalle.++Umpimähkään+ajellessani++kävimme+Hammerfestissa+saakka.++Niiden+reissujeni+jälkeen+on+ehditty+lomakyliä+paljon+rakentaa.+Pohjoisen+reissamiseni+jäi.+Tuli+muita+suomalaisia+kohteita,+kuten+esim.+Egyptinkorpi,+Jerusalemi,+Helvetinportti+ja+vaikkapa+Ihanuudentie.++Jerusalemi+kiinnosti,+koska+Heikki+Turunen+romaanissaan+Kivenpyörittäjän+kylä++sijoitti+sen+Jerusalemiin.++En+löytänyt+sieltä+kummoista+kylää,+muutama+talo+siellätäällä.+Ihanuuteen+en+tarkemmin+tutustunut,+mutta+tienviitta+näkyi.++Käytänkin+harvoin"+ihana"+sanaa+ja+senjohdannaisia.+Minusta+se+on+kulahtanut+sana,+enempi+muodollinen+täyte+helisemässä+sanojen+joukossa.Skillanin+yllätysmatka+Jyväskylään+onkin+minulle+melko+tuntematon,+vaikka+on+keskellä+Suomea+-+tai+ehkä+juuri+siksi+tuntematon,+koska+yleensä+olen+kolunnut+itärajaa+pitkin.+Muistaaksieni+kerran+olen+Jyväskylässä+ohimennen+käynyt.+Siinä+ei+ehdi+tutustua.++Aika+vähänhän+olen+yleensäkin+reissannut.++Mökkireissuni+on+viimeiset+vuosikymmenet++täyttäneet+menemiseni+tarpeet.+Nyt+tänä+vuotena+käyntini+on+jäämässä+pois.+Näin+se+"maailman+katseluni"+supistuu+ja+hiipuu.Tänään+oli+pilvinen+päivä.+Sade+tuntui+roikkuvan+ilmassa+lähellä,+mutta+ei+ole+ehtinyt+vettä+pudotella.+Pari+pistäytymistä+ulkona+olen+kuivin+nahoin+selvinnyt.+Eteenpäin,+sano...eräs!
  6. Tänään+olin+melko+aamusta+kauppamatkalla+pieniä+täydennystarvikkeita+haalimassa.+Sikäli+hyvä+säkä,+että+melko+pian+paluuni+jälkeen+ropsautti+kunnolla+vettä.+Se+myös+lopetti+marjametsään+menon+hourimiseni.+Eihän+sitä+märkään+metsään+edes+pienellä+pakolla+tässä+kuomenessa.+Katselen+rauhassa+mitä+puuhaan.Kaupassa+katselin+hintoja,+jonka+olen+ominut+tavakseni.+Lakkaakin+oli+myynnissä+puolen+kilon+rasioissa,+kilohinta+26,+60+€.+Se+on+mielestäni+hyvällekin+marjalle+ylihinnoiteltu.+Onhan+se+hyvä,+että+myytävät+ovat+läpinäkyvässä+rasiassa.+Laatu+näytti+selvästi+sellaiselta,+että+en+ostaisi+millään+hinnalla.++Lakat+olivat+jo+mustumaan+päin.+Aivan+ilmeisesti+raakileena,+"suppuna"+poimittu+ja+kypsytetty.+Ei+niistä+niillä+keinoilla+kalua+tule.+Olen+kyllä+riittävän+monia+vuosia+lakkojakin+poiminut+ja+uskon+tuntevani++laadun+ja+sen+puutteet.+Suppuna+poimittu+voi+menetellä+pienessä+määrin+sen+verran,+kun+sen+melko+pian+suuhunsa+pistää+tai+keitältää+kiisselin.+Mehevää,+säilyvää+ja+kunnon+käyttökelpoista+lakkaa+ei+supuista+tule,+luonosa+ne+pitää+kypsyä.+Ihmettelen+kyllä+niitä+puheita,+että+lakan+ostajia+ei+enää+ole,+vaikka+poimittavaa+löytyisi.++Onko+välittäjillä+suuri+ahneus,+vai+onko+laatu+puutteelinen?+En+tiedä,+eikä+henk.+kohtaisesti+paljon+merkitystäkään+ole.+En+ole+suolle+menossa.Kyllä+Hurskainen+linnuista+huolehtii+ilman+rotusortoa.+Harakatkin+saavat+valmiiksi+paloiteltuja+tarjouksia+pihalautaselta.+Oikein+siinä+tuli+lukijallekin+hyvämieli.+Mitäs+niitä+eväitä+kompostiin+tuhlaa.+Hyvä!+Tässäpä+tämän+kertainen,+aurinkoisen+illan+jatkoa!
  7. Täytyypi+ensinnä+jarrutella+Venlastiinan+esitystä,+johon+hän+on+liittänyt+myös+ynnämuun.+Paulamaria+on+mestarillinen+savonkielen+ilmaisija+kirjoittamallakin.+Olen+siitä+maininnut+jo+aiemminkin.+Väsäsin+vääntämällä+pari+riviä++yrittäen+savonkielen+suuntaan.+Tein+sen+Paulamarian++mainion+ilmaisun+perään.++Ei+se+helppoa+ole,+ei+taitoni+riitä.+Sen+tiedän+hyvin.Olenhan+synnyinsijoiltani+"kielinaapuri"+Savon+kanssa.+Vaikka+joitain+yhtäläisyyksiä+on+ollutkin,+kuten+naapureiden+kesken+yleensä,+on+kyseessä+eri+kielialue.+Senkin+oman+alueeni+puheen+ja+kirjoittamisen+olen+huonosti+hoitanut.+Ilmeisen+yltiöpäisesti+olen+ajatellut.+että+kyllä+yleisesti+hyväsytyllä,+suomenkieleksi+kootulla++kielellä++riittävän+hyvin+toimeen+tulee.+Senkin+hallinnassani+ei++ole+kehumista+ja+kaiken+lisäksi+on+alamäki+menossa.++Joten+realistina+(vielä)+juodun+Vs.Puskiksen+antologia+ajatuksen+osaltani+hylkäämään.++Eikä+Paulamaria+ainakaan+minun+apujani+kaipaa+teoksen+tekoon,+jos+sellaisen+haluaa.Skillan+epäili,+että+varoituksen+olisi+voinut+kiertää+ja+mennä+marjapaikalle.+Kyllä+niitä+mäntyjä+oli+nurin+niin+paljon+ja+enhän+tiennyt+mitä+vielä+kauepana+olikaan.+Kyllä+siinä+olisi+ollut+sellainen+riski,+että+olisin+metsureilta+saanut+kunnon++turpahöylää,+jos+sekaan+olisin+ängennyt.+Kyllä+se+marja+-+asiani+tietyti+järjestyy.+Vakoilin+torilla+tänäänkin,+myynnissä+oli+joka+laatua.Hurskainen+on+viimeisen+päälle+eläintensuojelija,+eikä+kanna+loputonta+kaunaa+marjavarkaillekaan.++Voisi+olla+viiteitä+vailla"+linkolalaisuuteen."+Hurskaisen+viittaukseen+kunnostani.+Eipä+siinäkään+kehumista+ole.+Vielähän+tuo+tyhjä+ämpäri+metsässä++sisullani+kulkee.+Eilenkin+vain+olin+aika+puhki+kun+kotiani+tulin.Sateitta+puolipilvinen+päivä+meni.+Marjametsään+ei+ajatukseni+houkutellut.+Hyvää+jatkoa+teille!
  8. Oikeennii+kuvallinen+päevä+olj++ilimojen+puoleen+tuakii+valakee.++Uamusta+piätin+jotta+lähen+mehtään+ryötämään+tulpa+mittää+tahi+ei.Olihan++minulla+melko+tarkkaa+suunnitelma++mihin+metsään+poikkean.+Tuusulan+ohi+Hyvinkäälle+päin+hyvän+matkaa.+Olen+siellä+aikoinaan+useinkin+poikennut,+joten+tuttuja+paikkojen+piti++olla.+Eka+paikka+ja+kunnon+parkkeeraus+oli+mahdotonta.+Puolen+kymmentä+autoa+oli+siiihen+sovittautunut+ja+muuta+paikkaa+ei+lähistöllä+ollut.+Niin+ajelin+eteenpäin.Toiseen+ennakoimaani+paikkaan+sain+autoni+hyvin+sijoitettua.++Ihmettelin+kyllä,+että+olenkohan+oikeassa+paikassa.+Kolmisen+vuotta+siitä+on,+kun+olin+edellisen+kerran+käynyt+ja+maisemat++muuttuvat+siinä+ajassa.+Sain+varmistettua+paikan+ja+eikun+suunta+ja+marsmatkaan+ämpäri+heiluen.Yllätys+lisääntyi,+metsään+oli+tehty+harvennushakkuu.+Se+tietysti+antaa+valoa+aluskasvillisuudelle,+vyötärölleni+ulottuva+heinikko+kasvoi+tiuhana+ja+väliin+horsmikkoakin.Sehän+oli+vielä+tietysti+kosteatakin+ja+pöksyjeni+läpi+vetisyys+tuntui+retenkin.+Eihän+siinä+ollut+edes+mustikan+varpujakaan.+Oletin+kyllä,+että+maasto+vielä+muuttuu+-+olinhan+siellä+joskus+kävellyt+ja+marjaämpärin+täyteen+riipinyt.Sitten+tulikin+uusi+tenkkapoo.+Tiesin+kyllä,+että+notkelmassa+on+oja,+mutta+ainahan+olin+siitä+hyvin+yli+päässyt.+Nyt+rankkasateen+jäljet+näkyivät.+Ojassa+virtasi+vesi+reunoja+myöten.+Se+oli+taas+tuumauksen+paikka.++Ryötääkö+märässä+heinikossa+ja+hakea+ylityspaikkaa+ja+kuinka+kaukaa.+Käännyin+pois+samoja+jalanjälkiäni+myöten.+Auton+lähellä+oli+hyvin+heikonlaista+mustikikkoa.+Niitä+vähän+nypin,+mutta+ei+se+jaksanut+kiinnostaa,+harvassa+marjat+olivat.Ajelin+takaisinpäin+ja+poikkesin+Rusutjärven+uimarannan+tielle.+Sieltäkin+olen+monia+litroja+mustikoita+keräillyt.+Nyt+en+poiminut.+Heti+tuli+puomi+eteen+ja+lappu+pääsykiellosta.+Myrsky+oli+kouraissut+sitä+männikköä+kovin+kourin.+Siinä+oli+näkyvissä+pätkittyjä+mäntyjä+ja+moottorisahan+ääni+kuului+kauenpaa.++Katsoin+parhaaksi+perääntyä+ihan+sovinnossa.+Pitkä+tuli+kertomukseni+marjareissusta.+Riittihän+siinä+tosi+huonoa+tuuriakin.+Olihan+se+sellainen,+että+en+muista+marjasta+niin+pienen+saaliin+kanssa+koskaan+palanneeni.+Eipä+se+mitään,+ilma+oli+hyvä+ja+liikuntaa+sain.+Niin,+että+ei+se+nyt+sentään+ihan+hukkaan+mennyt.+Hyvää+illan+jatkoa!